🚩🏴
🏴
⁉️سوال
چرا امام حسین علیهالسلام هنگامی که در مسیر کوفه مطلع شدند عبیدالله بن زیاد لعنةاللهعلیه برشهر کوفه مسلط شده و مُسلم و هانی به شهادت رسیدهاند،
باز به مسیر خود به سمت کوفه ادامه دادند؟
✍پاسخ: استاد حیدری "زیدعزه"
⚛ تکلیف اول و اصلی امام حسین علیهالسلام مقابله با بزرگترین منکر یعنی حاکمیت طاغوتیِ یزید بود، هر چند اگر حضرت تنها و بی یاور بودند می بایست مبارزه می کردند اما وقتی مردم کوفه آن حضرت را دعوت کردند و با حضرت مسلم بن عقیل نیز بیعت کردند همین امور باعث شد تکلیف جدیدی برای آن حضرت پدید آید و باید به خواسته مردم پاسخ مثبت می دادند تا حضرت به شهر آنها برود و رهبری آنان را به دست بگیرد.
⚛ اگرچه در بین راه می شنوند که عبیدالله بر شهر حاکم شده است و نماینده امام به شهادت رسیدهاند و مردم مرعوب عبیدالله گردیدهاند، دلیل نمیشود که آن حضرت بخواهد از مسیری که پیش گرفتهاند بازگردند، چرا که برای حضرت شایسته و پسندیده نبود که وقتی عهد و پیمان با مردم دارد و هنوز مردم به حضرت اعلام نکرده اند که ما از بیعت با شما منصرف شدهایم و دیگر به عهد خود پایبند نیستیم، یک جانبه عهد خود را بشکند.
⚛لذا حضرت به راه خود ادامه داده چرا که حساب آن حضرت از حساب مسلم جدا بوده. زیرا اگر امام علیه السلام بر میگشتند، زیر سوال قرار میگرفتند که اگر شما به سوی کوفه آمده بودید ما هرگز شما را رها نمیکردیم و شما را یاری میکردیم و نیامدن شما باعث شد چنین وضعیتی بر سر اسلام و مردم کوفه استمرار یابد.
⚛بنابراین کار امام علیهالسلام بسیار صحیح است و آن وجود مقدس باید به مسیر خود ادامه دهند، مگر آنکه یقین پیدا کنند که مردم کوفه از نظر خود بازگشتهاند. لذا حتی تا وقتی که امام علیهالسلام در کربلا فرود می آید و مستقر میشود هنوز امام علیهالسلام امید دارند که کوفیانی که با آن حضرت بیعت پیدا کردهاند خود را به امام حسین علیهالسلام برسانند و حق را یاری کند.
⚛ لذا امامحسین علیهالسلام در پاسخ فرستادهی عمر سعد همین نکته را گوش زد میکنند و میفرمایند من به دعوت این مردم به سوی کوفه آمدهام. اگر بدانم آنها از نظر خود باز گشتهاند و بیعتی که با من کردهاند را شکستهاند و نمیخواهند من به شهر آنها وارد شوم از همینجا باز میگردم.
♻️ نتیجه اینکه:
اشکال به مردم کوفه وارد است نه به امام حسین علیه السلام به طوری که برخی از آنها هم چنان به وحشت افتادند که به رغم نوشتن نامه ها به امام حسین علیهالسلام، به خواست عبیداللهبن زیاد لعنه الله به جنگ آن وجود مقدس رفتند.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠پرسش:
آیا بعد از ظهور امام زمان جهان به پايان میرسد؟
#آخر_الزمان_رجعت_پایان_جهان
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
سلامعلیکم
نکته اول: به اعتقاد شیعیان، بعد از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، ایشان سالیان طولانی حکومت خواهند کرد و در سایهی حکومت ایشان عدل و داد در گسترهی هستی حاکم میشود. (1)
نکته دوم: از ضروریات مذهب اهلبیت علیهمالسلام، اعتقاد به رجعت هست. رجعت در لغت به معنای- بازگشت - و در اصطلاح به بازگشت مجموعهای از اموات بعد از نهضت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه به دنیا، اطلاق میشود (و تا بعد از حضرتشان نیز ادامه خواهد داشت) و این عقیده مخصوص شیعیان هست. (2)
بر این اساس بعد از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، دوران رجعت را خواهیم داشت که زمان طولانی را به خود اختصاص میدهد. (3)
نکته سوم: بعد از قیام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رجعت، قیامت برپاشده و طومار زمین و جهان درهمپیچیده میشود؛ اما آنچه از روایات اهلبیت علیهمالسلام به دست میآید این است که: پس از برچیده شدن این جهان و برپایی قیامت و استقرار بهشتیان در بهشت و جهنمیان در جهنم، خداوند دست به خلقت جدیدی در جهانی جدید میزند که با انسانهای موجود و جهان کنونی متفاوت است. (4)
پینوشتها:
1. حكومت جهاني موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف، ص 281
2. مصنفات شیخ مفید ج 7، ص 32
3. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج53، ص: 42
4. تفسیر الصافی، ج 5، ص 60
@javadheidari110
💠 پرسش:
رجعت چیست؟ و چه فایدهای بر آن مترتب هست؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : رجعت در لغت به معنای- بازگشت -هست و در اصطلاح به بازگشت مجموعهای از اموات بعد از نهضت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه به دنیا ، اطلاق میشود) و تا بعد از حضرتشان نیز ادامه خواهد داشت) و این عقیده مخصوص شیعیان هست.(1)
نکته دوم : در روایات و سخنان بزرگان دین ، اعتقاد به رجعت ، از ضروریات مذهب امامیه ، شمردهشده است.
امام صادق علیهالسلام میفرمایند: لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُؤْمِنْ بِكَرَّتِنَا*از ما نیست ، کسی که اعتقاد به رجعت ما نداشته باشد (2)
نکته سوم : رجعت مخصوص مؤمنین و کافرین محض هست و همه اموات را شامل نمیشود .
امام صادق علیهالسلام میفرمایند: َ إِنَّ الرَّجْعَةَ لَيْسَتْ بِعَامَّةٍ وَ هِيَ خَاصَّةٌ لَا يَرْجِعُ إِلَّا مَنْ مَحَضَ الْإِيمَانَ مَحْضاً أَوْ مَحَضَ الشِّرْكَ مَحْضا)3)
نکته چهارم : مرحوم سید مرتضی (ره) در مورد بعضی از فواید رجعت میفرمایند: «.... لیفوزوا بثواب نصرته و معونته و مشاهدة دولته و یعید ایضاً قوما من اعدایه لینتقم منهم فیلتذوا بما یشاهدون من ظهور الحق و علو کلمة اهله »
« ... هدف از رجعت مؤمنین ، رسیدن به ثواب یاری امام و مشاهده حکومت عدل آن بزرگوار و ظهور کلمه حق وبرتری اهل حق و هدف از رجعت دشمنان حق ، انتقام از آنها در دنیا، هست. (4)
پینوشت:
1. مصنفات شیخ مفید ج 7 ، ص 32
2. من لا يحضره الفقيه، ج3، ص: 458 و الإيقاظ من الهجعة بالبرهان على الرجعة،ص: 60
3. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج53، ص: 39
رسایل الشریف المرتضی ج1،ص 125
@javadheidari110
💠 پرسش:
چگونه ایمان و عقیده خود را تقویت کنیم ؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
گام اول : علمی : يعنى، در حد توان خود، به مطالعه و تحقيق بپردازیم.مطالعه ی کتاب پنجاه درس اصول عقاید از آیت الله مکارم شیرازی برای این امر ، مفید می باشد.
گام دوم : عملی : انجام واجبات و ترک محرمات – پروردگار عالم می فرماید : يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرين/اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از صبر و نماز [در همه امور زندگى] يارى جوييد؛ زيرا خدا با صابران است.(1)
گام سوم : توسل به اهل بیت و استعانت از اولیاء الهی (علیهم السلام) . يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون/اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد! و وسيلهاى براى تقرب به او بجوئيد! و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار شويد.(2)
گام چهارم : پرهیز از گناه . قران کریم سرانجام افرادی را که مرتکب اعمال بد می شوند چنین توصیف می کند: ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساؤُا السُّواى أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُن/سپس سرانجام كسانى كه اعمال بد مرتكب شدند به جايى رسيد كه آيات خدا را تكذيب كردند و آن را به مسخره گرفتند(3)
گام پنجم : گفتن بعضی از اذکار و ادعیه . حضرات معصومین علیهم السلام برای تقویت ایمان و حفظ ایمان دعاهایی را به اصحاب آموختند از جمله : «يا اللَّه يا رحمان يا رحيم يا مقلّب القلوب ثبّت قلبي على دينك»(4)
پی نوشت :
1. بقره/153
2. مايده/35
3. روم/10
4. كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص: 352
@javadheidari110
image_2018_11_4-0_17_29_354_HVo.jpg
حجم:
32.2K
🌷یوم الله 13 آبان روز من، روز تو، روز هم بستگي ما، روز گره كردن مشت ها و فرود آن بر سر استكبار. سالروز كندن سيم خاردارهاي لانه اي كه استعمار را به روح ما تنگتر مي كرد و بالارفتن از ديواري كه حصار شده بود بر عزت نفس مان.
🌷13 آبان روز مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش آموز گرامی باد.
💠پرسش:
آیا «قدم بد» داشتن که در بین مردم رایج است و به بعضی از افراد نسبت میدهند؛ صحت دارد؟
#خرافات_بد_قدم_پا_قدم_شومی_نحسی
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
سلامعلیکم
با تشکر از ارتباط شما بزرگوار با گروه تبلیغی پاسخگو
اگر منظور از «قدم بد» داشتن، این است که؛ فلان فرد به خاطر اخلاق بد و یا گنهکار بودن، باعث میشود رزق و روزی و برکت در زندگی تحت تأثیر قرار بگیرد، صحبت صحیحی است.
در قرآن کریم، ریشهی بلا و مصیبت، اعمال ناشایست انسان بیانشده است. در سورهی شوری آمده است: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُم»؛ «هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام دادهايد». (1)
در روایتی از امام صادق علیهالسلام میخوانیم: «إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَنْوِي الذَّنْبَ فَيُحْرَمُ رِزْقَهُ»؛ «مؤمن با نیت بر گناه از رزق خود محروم میشود». (2)
ولی اگر منظور از «بدقدم» بودن مطلب دیگری است، خرافه بوده و بههیچوجه نمیتوان دیگران را متهم به این امور کرد.
نتیجه اینکه: بر اساس آیات و روایات، علت شومی و محرومیتها، اعمال انسانها هست و نه «پاقدم» و «بدقدم» بودن.
پینوشتها:
1. شوری/30
2. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 241
@javadheidari110
💠پرسش:
ایمان چیست ؟
#حقیقت_ایمان
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : «ایمان»در اصطلاح ،«تصدیق قلبی» هست .تصدیق قلبی آن است که انسان ، (اذعان قلبی) به خدا و رسولش و آنچه ایشان آورده،داشته باشد. با این تصدیق ، ایمان محقق میشود(1)
در آیات شریفهی قرآن کریم ، ایمان از صفات «قلب» شمردهشده است. میفرماید: «…أُولئِكَ كَتَبَ في قُلُوبِهِمُ الْإيمانَ …»؛«آنان كسانى هستند كه خدا ايمان را بر صفحه دلهايشان نوشته»(2)
نکته دوم : برای سعادت اخروی ، علاوه بر تصدیق قلبی ، انسان باید با زبان ، اعتقاد خود را آشکار کرده و در عمل نیز بر اساس آن عمل کند.امیرالمؤمنین علیهالسلام می فرمایند: «الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَان»؛«ايمان،تصديق كردن به قلب است، و اعتراف كردن به زبان، و عمل كردن به اركان بدن»(3)
پینوشت:
1. إرشاد الطالبین ، ص 442
2. مجادله/22
3. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 508
@javadheidari110
🏴 🚩
🚩
پرســـ❓ــش
⁉️آیا امامحسنِمجتبی همسران زیادی را طلاق دادهاند؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ سند این روایت ضعیف است.
2⃣ فارغ از بحث سندی باید به این دو نکته توجه گردد:
۱) علاوه بر مبغوض بودن طلاق در فرهنگ اسلام عزیز، مطلاق بودن نیز مورد پسند شارع نمیباشد چنانچه امام صادق علیهالسلام فرمودند: «سَمِعْتُ أَبِي علیهالسلام،يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ كُلَ مِطْلَاقٍ ذَوَّاقٍ»؛«از پدرم شنیدم که فرمود: خداوند کسی را که بسیار طلاق دهد و به دنبال تنوع ذائقه جنسی باشد، دشمن میدارد»
📚الكافي، ج6، ص55
۲) ناسازگاری این عمل با عصمت امام:
این روایات با عصمت امامحسنِمجتبی تعارض دارد لذا قابل اعتماد نبوده و به محتوای آنها اعتنایی نمیشود زیرا اگر روايتي با مقولهی عصمت در تعارض باشد، از نظر علماي شيعه مردود است و كنار گذاشته میشود.
3⃣ به نظر میرسد دستگاه خلافت بنیعباس برای تخریب چهرهی امام حسن روایاتی را در مورد شخصیت ایشان جَعل کرده که این مسئله را دو نکته تقویت میکند:
الف ) اگر چنین امری واقعشده بود باید دشمنان حضرت در زمان حیاتش، این امر را بر ایشان خُرده میگرفتند، ولی چنین امری از آن دوران، گزارش نشده است.
ب ) روایتهایی که در کتب حدیث آمده منقول از امام صادق علیهالسلام است، یعنی این مطلب یک قرن پس از زمان امام مجتبی علیهالسلام مطرح میشود.
♻️نتیجه اینکه:
روایاتی که امام مجتبی علیهالسلام را مردی طلاق دهنده به تصویر میکشند ساخته و پرداختهی بنیامیه و بنیعباس هستند و با توجه به عصمت حضرت، این روایات قابل پذیرش نیستند.
#عقائد
#امامت
#عصمت
#شبهات_محرم_صفر
🆔 @javadheidari110
💠پرسش:
آیا امام رضا (علیه السّلام) با آگاهی میوه مسموم را میل کردند؟
#علم_غیب_امام_رضا_علیه_السلام_مسموم_زهر
#پست_پیشگام
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: علم غیب مخصوص خداوند است و آگاهی دیگران نسبت به غیب، متوقف به اذن او است.
در قرآن کریم میخوانیم: «عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَدا*إِلاَّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدا»؛ «داناى غيب اوست و هیچکس را بر اسرار غيبش آگاه نمىسازد*مگر رسولانى كه آنان را برگزيده و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آنها قرار مىدهد». (1)
نکته دوم: علم امامان علیهمالسلام، ذاتی و استقلالی نیست و طبق روایات، اگر بخواهند چیزی را بدانند، خدا به آنها میآموزد.
امام صادق علیهالسلام میفرماید: «إِذَا أَرَادَ الْإِمَامُ أَنْ يَعْلَمَ شَيْئاً أَعْلَمَهُ اللَّهُ ذَلِكَ»؛ «هرگاه امام اراده کرد چیزی را بداند، خداوند آن را به او میآموزد». (2)
نکته سوم: حضرات معصومین علیهمالسلام، مکلف نبودند تا بر اساس علم غیب عمل کنند بلکه مأمور بهظاهر بودند.
پیامبر خدا میفرماید: «إِنَّمَا أَقْضِي بَيْنَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَ الْأَيْمَان»؛ «من بین شما فقط با شاهد و قسمهایتان قضاوت میکنم». (3)
نکته چهارم: اهلبیت علیهمالسلام، تسلیم قضا و قدر الهی بودند و داشتن علم به چیزی، مانع تسلیم خدا بودن آن ذوات نورانی و تغییر قضا و قدر حتمی خدا نیست.
امام حسین علیهالسلام میفرماید: «رِضَى اللَّهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَيْت»؛ «رضایت خدا، رضایت ما اهلبیت است». (4)
پینوشتها:
1. جن/26 و 27
2. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 258
3. الكافي (ط - الإسلامية)، ج7، ص: 414
4. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج44، ص: 367
@javadheidari110
💠پرسش:
آیا نفرینهای والدین یا دیگر افراد،که به سبب انتظارات نادرست می باشد،اثرگذار است؟
#نفرین_و_لعن_بی_جا
...................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: همانگونه که دعا با شرایطش مستجاب میشود ، استجابت نفرین نیز شرایطی لازم دارد و با توجه به این مطلب که خداوند عالِم به واقعیتهاست بهصرف تصور یک فرد،نفرین او را برآورده نمیکند؛چون آن فرد در حقیقت ظلمی نکرده و تقصیری نداشته است.
نکته دوم: بهتر است در فضای آرام،متین و با احترام، سوءتفاهمات برطرف گردد و فرد خود را از موضع تهمت و بدبینی خارج کند.
نکته سوم: سیره و روش پیامبر رحمت و مهربانی،دعا برای هدایت کسانی بود که به ایشان ظلم میکردند و پیوسته این جمله را میفرمودند :«اللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِي فَإِنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ»؛«خدایا،قوم نادان مرا هدایت کن»(1)
پینوشت:
1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج20، ص: 20
@javadheidari110
🔶پرسش:
علت بی توجهی رسانه ها مخصوصا صدا و سیما نسبت به عفاف و حجاب چیست؟چرا کسی تذکری نمی دهد؟
#رسانه_حجاب_عفاف
...................................................
🌼پاسخ:
نکته اول اين که ريشه ناهنجاري و نابساماني درهرجامعه اي به عدم توجه افراد به وظايف خود در آن جامعه برمي گردد هرچقدرافراديک جامعه درهر نقشي که دارندنسبت به وظيفه خود احساس مسئوليت داشته باشند قطعا آن جامعه شاهد ناهنجاري نخواهد بود.در جامعه ما نيز وقتي پدر و مادردر خانواده و متصديان امور مختلف در جامعه به وظيفه شرعي مخصوصا در بعد تربيتي و فرهنگي توجه کنند ديگر شاهد جايگزين شدن ضد ارزش ها به جاي ارزش ها نخواهيم بود.
حجاب امري واجب است و فرهنگسازي و آموزش آن نيز ضروري به نظر ميرسد.لازم است بدانيم هرچند رعايت حجاب و تبليغ آن بر همه ما واجب است اما در عين حال برخي نهادها وظيفه سنگين تري نسبت به اين امر دارندازجمله وزارت ارشاد که پايه گذارامورفرهنگي در جامعه اسلامي است بايد توجه ويژه وخاصي نسبت به اين امرداشته باشد.اما عوامل مختلف تربيتي، اقتصادي و حتي سياسي ممکن است مانع مهمي درعدم توجه اين نهاد به وظايف خود باشد.
متاسفانه آنچه که امروزه شاهدهستيم استفادۀ بي رويه زنان و دختران جامعه ما از لوازم آرايشي است به گونه اي که استفاده از اين ابزار جزءلاينفک زندگي مردم شده ونه سن خاصي مي شناسدونه قشر خاصي و بانوان جامعه ازمدرسه ودانشگاه گرفته تا حضور درفيلم و سريال هاي تلويزيون نسبت به بحث حجاب و عفاف که از ضروريات دين مي باشد کمي بي تفاوت شده اند
متاثر بودن برخي نويسندگان و فيلمنامه نويسان و کارگردانان ما از فرهنگ وارداتي غرب و عدم اعتماد به فرهنگ غني اسلامي منجر به اين مي شود که حضور زنان و دختران در فيلمها با پوشش و آرايش عاريه اي ازفرهنگ غرب،نشان تمدن محسوب شود و ريخته شدن قبح برخي گناهان از جمله کم حجابي و بدحجابي در رسانه باعث شده که اين مساله امري عادي تلقي شود والبته اين خود معضلي است که بارها تذکرات برخي مراجع و حتي مقام معظم رهبري را در پي داشته است.
به نظر می رسد برای رفع مشکل بايد کار ريشه اي صورت گيرد.مجريان امر رسانه بايد از فقها مدد بگيرند در حالي که چنين اتفاقي کمتر مي افتد.الگوسازي بر اساس موازين اسلامي بر عهده صدا و سيماست اما ما شاهدچنين الگوسازي از طرف صدا و سيما نيستيم هرچند در برخي از برنامه ها موفق بوده ايم اما در عين حال راه براي پيمودن بسيار است.
نتيجه اين که عدم توجه به عفاف و حجاب در رسانه خود معلولي است که علتهاي فراواني از جمله فردي ،جامعه شناختي، تربيتي، فرهنگي و حتي سياسي واقتصادي دارد که کنترل برخي از اين عوامل از دست افراد عادي جامعه خارج است و رسانه نيازمند تحول و اصلاح اساسي است. اما بر ما لازم است در جايگاهي که هستيم حداقل نقش خود را به عنوان مادر يا همسر متناسب بادستورات الهي و با محوريت عفاف و حجاب به خوبي ايفا نماييم تا بتوانيم هم خود مأخوذ به حيا باشيم و هم فرزندان باحيايي تربيت نماييم.
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110