eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
456 ویدیو
155 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠فلسفه‌ی عبادات چیست❓ سوال در رابطه‌‌ی با فلسفه‌ی احکام زیاد است نظیر اینکه چرا باید نماز بخوانیم، چرا نماز صبح دو رکعت است، چرا روزه بگیریم، چرا ۳۰ روز، چرا چرا چرا ✨✨✨✨✨✨ در رابطه با تحلیل چرایی‌ها و فلسفه‌ی احکام چند نکته‌ی کوتاه محضر شما عرض می‌کنم: 1⃣ آنچه که از طرف خدای حکیم مطرح می‌شود قطعاً دارای مصلحت هست که خدا به آن امر می‌کند وقتی خدا امر می‌کند اقیموا الصلاة نماز بخوانید قطعاً یک مصلحتی در آن وجود دارد. وقتی پروردگار عالم از فعلی نهی می کند لاتجسسوا تجسس نکنید قطعا یک مفسده ای دارد دروغ نگوئید، ربا نخورید ووو قطعا مفسده ای دارد که خدا دارد نهی می کند. 2⃣ آیا این مصالح و مفاسد که محور احکام و تشریع هست. ما یک عنوان داریم در مباحث اصولی که می گوئیم «الاحکام تابعةٌ للعناوین» احکام تابع عنوانهای خود و موضوعات خودش هست و این عناوین بر محور مصالح است «تابعةٌ للمصالحِ والمفاسد هستند» صحبت اینجاست که آیا این مصالح و مفاسد را ما متوجه می شویم؟ ✍پاسخ: گاهی عقل ما به تنهایی فارغ از هر چیزی مصلحت و مفسده هر احکام را متوجه می شود نظیر اینکه دروغ بد است مفسده دارد بله این مطلب را ما متوجه می شویم لذا کسی به شما نمی نمی گوید چرا نباید دروغ بگوئیم خودش بدی آن را می فهمد(البته استثناها را کاری نداریم)، کمک کردن به دیگران (انفاق) خوبی این کار را همه با عقل خود درک می کنند. بنابراین پاسخ این شد: بله گاهی ما مصالح و مفاسد امور را متوجه می شویم، گاهی با پیشرفت علم مصالح و مفاسد برای ما تبیین و مشخص می شود مثلا با پیشرفت علم حکمت آن ثابت شده این را ۱۴۰۰ و اندی سال قبل قرآن و دین تاکید کرده بوده اند و ما تعبدا انجام می دادیم اما امروزه علم برخی حکمت های آن را ثابت کرده است 3⃣ گاهی مصلحت و مفسده در خود شریعت بیان شده البته اینها به عنوان حکمت هستند نه دلیل و نه علت صحبت اینجاست که حکمت برخی عبادات در روایات آل الله بیان شده است «انما فرض الله الصلاة ل... » خدا نماز را واجب کرده برای فلان امر زکات برای.. 📚در کتاب علل الشرایع از مرحوم صدوق فلسفه ی تدوین آن اساسا این است که مصالح و مفاسد بسیاری از احکام و حکمت شان بیان شده. 4⃣نکته ی اساسی این است که آنچه عقل، علم، در روایات برای ما بیان می کنند بیان حکمت است نه تمام العله اینها برخی از مصالح و مفاسد است اما تمام این امور «و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا» لذا ما در پاسخگویی به این مسئله باید بر محور تعبد تاکید ویژه داشته باشیم و این است که چرا نماز؟ چرا...؟ چون خدا گفته. اولین پاسخ ما این است که حکم خداست. شما خدا را حکیم می دانی یا نه؟ خدا را عاقل، عادل، عالم می دانی یا نه؟ پس فلسفه ی احکام این شد چون خدا فرموده. آن وقت مثال پزشک و مکانیک و خیاط و خطاط و... را ما میریم محضرشون. و اینکه یک قاعده ی عقلی است که کسی که نمی داند مراجعه می کند به کسی که می داند «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون» 5⃣ پیشرفت علم در زمان امام زمان «عجل الله تعالی فرجه الشریف» به اوج خود می رسد روایت امام صادق است علم ۲۷ حرف است تا زمان ظهور دو حرف از علم کشف می شود هنگام ظهور بسیاری مسائل برای ما کشف می شود اما صحبت در این است 6⃣ در پاسخگویی به تمام سطوح در باب فلسفه ی احکام باید ابتدا بر مسئله ی تعبد تکیه کرد و با تکیه بر کلام امیرالمؤمنین که فرمودند:«الاسلام هو التسلیم»آن وقت این تسلیم و تعبد عین عقلانیت است.اما در کنار این مسئله گاهی مسائلی به ذهن انسان خطور می کند تحلیل است نظیر حکمت های وضو که برخی آن را کلید ورود به محضر پروردگار عالم، از باب نشاط،... اینها از باب جزء العلة به ذهن می رسد هیچ اشکالی هم ندارد و برای نوجوان مخصوصاً تحلیل های محسوس و ملموس با تکیه بر اینکه اینها جزء العله هستند، حکمت هستند و نه علت و ما فقط بخاطر تعبد انجام می دهیم ولی اینها را هم می شود بیان کنیم بسیار تاثیر گذار هست. 🎁نتیجه اینکه: در پاسخ به فلسفه ی احکام بر مقوله ی تعبد به صورت ویژه باید تاکید داشته باشیم و بیان حکمت ها و نه علت ها را تاکید کنیم و اگر بتوانیم با تحلیل هایی که از کلیات از قرائن در علل الشرایع قرائن جمع کنیم و بیان کنیم بسیار نیکو و زیباست ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110 ⚘════⚘ ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻🌻 📣پرسش از شما پاسخ از 📢 «استاد جواد حیدری» ❓پرسش❓ 📚لطف می‌کنید چند کتاب در مورد شخصیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها معرفی کنید؟ ✍️ پاسخ: 📒حضرت‌معصومه فاطمه‌دوم نویسنده✍محمدمحمدی‌اشتهاردی 📕مهتاب اهل‌بیت نویسنده✍سیدحسین اسحاقی 📙فروغی از کوثر نویسنده✍الیاس محمدبیگی 📗نگاهی‌به‌زندگانی‌حضرت‌معصومه نویسنده✍غلامرضا حیدری ابهری 📔حضرت معصومه و شهر قم نویسنده✍محمد حکیمی ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110 ⚘════⚘ ═
4_5827753287566231399.ogg
زمان: حجم: 605.9K
❎ صدق الله العظيم یا صدق الله العلي العظيم کدوم درسته؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🚩 🏴 🏴 پرســـ❓ــش ⁉️چرا شیعیان فقط گریه می‌کنند و به دنبال ناراحت کردن مردم هستند؟ ⁉️چرا دینِ شیعه فقط دین عزاداری و گریه است؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣شیعه مکتب عزاداریِ صِرف‌نیست اینطور نیست که شیعه دینِ عزاداری و گریه باشد، بلکه شیعه مکتبی است که از عزاداری و گریه به عنوان یک ابزار برای رسیدن به اهداف بالا و والای خود بهره‌می‌برد و اینکه کسی بگوید شیعه مکتب گریه است و همیشه گریه می‌کند نخیر دیگران را ناراحت می‌کند صحبت صحیحی نیست 2⃣ تاکید اسلام بر شادی است در اسلام عزیز، تاکید و اصل بر نشاط و شادی است. در آیات قرآن و روایات آل‌الله مسئله‌ی فَرَح، شادی و نشاط مطرح شده است. از دیدگاه اسلامِ شادی واقعی آن است که انسان به خدا نزدیک شود لذا یک گام نزدیک شدن به خدا موجب نشاط است. در روایات، فراون بر مسئله‌ی شادی، نشاط و مسرور کردن دیگران تا‌کید شده است. ✨امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: انَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَی الْمُؤْمِنِین 📚کافی‌شریف،ج۲،ص۱۸۹ یکی از محبوب‌ترین اعمال نزد پروردگار ادخال سرور در قلب مؤمنین است. ✨در سیره‌ی پیامبر نور و رحمت حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در منابع شیعی و اهل سنت آمده که وقتی یکی از اصحاب ناراحت می‌شدند حضرت با مزاح آن صحابیِ ناراحت را خوشحال می‌کردند -البته در مزاح و شاد کردن دیگران خطوط قرمزی وجود دارد که باید رعایت شود- پیغمبر فرمودند: «اِنّی لَاَ مْزَحُ وَ لا اَقُولُ اِلاّ حَقّاً؛ من شوخی می‌کنم؛ ولی جز سخن حق نمی‌گویم» ✨امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه چنین فرمودند: نشاط و شادی مؤمن در چهره‌ی او نمایان و حزن و اندوهش در قلب اوست‌‌ 3⃣مستشکل پرسیده چرا شیعیان گریه می‌کنند؟ سوال مستشکل سوالی انحرافی است، زيرا گریه کردن مختص به شیعیان و دینداران نیست بلکه مردمِ سراسر دنیا در جریان‌ها و وقایع و حوادث حزن‌انگیر مختلف گریه می‌کنند با این حال مکتب‌شان را مکتب گریه نمی‌داند‌. 4⃣اظهار تاثّر، از آثار تعادلِ عاطفی‌ست از نشانه‌های طبیعی و تعادل عاطفی انسان‌ها اظهار تاثّر است، کسی که تعادل عاطفی داشته‌باشد از برخی صحنه‌ها اظهار تاثّر می‌کند و این اظهار تاثّر گاه به واسطه‌‌ی گریه است. روان‌شناسان به این مسئله اذعان کرده‌اند، زنان به واسطه‌ی اینکه نسبت به مردان اظهار تاثّر بیشتری دارند و آن را بواسطه‌ی گریه بروز می‌دهند نسبت به آقایان سالم‌ترند 5⃣ نقشه‌ی شوم دشمن دشمن می‌داند گریه‌ی بر اباعبدالله‌الحسین بسیار تاثیر‌گذار، احیاگر، استکبار ستیز، مکتب‌ساز و طاغوت‌سوز است لذا برای استخفاف آن به شیعیان اعتراض می‌کند. 6⃣ اقسام گریه: الف) گاهی گریه احساسی‌ و از روی عاطفه است و البته مانعی هم ندارد ب) گاهی گریه‌، عقلانی است، نظیرِ گریه‌‌ی بر سالار شهیدان که یک ابزار بُرّنده در مقابل ظالمین جهان است زیرا هدفمند، تحول‌آفرین است. 7⃣ آثار گریه‌ی بر سیدالشهداء: ۱) گریه‌ بر اباعبدالله‌الحسین موجب اظهار دوستی و محبت‌ به امام است. ۲) این گریه، گریه‌ی بر مظلوم است، مظلومی که با تمام قوا مقابل ظالم ایستادگی کرد. بنابراین گریه‌ی ما اعلام وفاداری با مظلوم و مخالفت با ظالم است. ۳) گریه بر اباعبدالله‌الحسین حافظِ مکتبِ آل‌الله و زنده‌نگهدارنده‌ی یاد و خاطره‌ی حضرت است. ۴) گریه‌ی بر امام حسین علیه‌السلام موجب انس توده‌های مردم و نسل‌های آینده با آن حضرت است. ۵) گریه‌ی بر اباعبدالله‌ پالایش‌گر روح است. ۶) گریه‌ی بر امام‌‌حسین -علیه‌السلام- موجب کسب معرفت و تبعیت از ایشان است. ♻️ نتیجه‌اینکه ❇️ گریه مختص به شیعیان نیست بلکه یک امر طبیعی و برآمده از فطرت است که موجب می‌شود فرد در وقایع مصیبت‌بار و ناراحت‌کننده گریه می‌کند. ❇ بر اباعبدالله‌الحسین گریه می‌کنیم زیرا دشمن ایشان را به طرز ظالمانه‌ای به شهادت رساند. مرحومِ صدوق نقل می‌کنند در روز اول محرم امام‌ رضا به ریان‌بن‌شبیب فرمودند:یَاابْنَ‌شَبِیبٍ‌إِنْ ‌کُنْتَ‌بَاکِیاًلِشَیْ‏ءٍ‌فَابْکِ‌لِلْحُسَیْنِ‌بْنِ‌عَلِیٍّ‌فَإِنَّهُ ذُبِحَ کَمَا یُذْبَحُ الْکَبْشُ گریه‌ی شیعه هدفمند است، هدف آن زنده نگه‌داشتن یادِ اباعبدالله‌الحسین -علیه‌السلام- و موحب شناخت ویژگی‌های ظالم و مظلوم، آشنائی با سبک زندگی آنان و پی‌بردن به هدفِ قيامِ حضرت است. ❇️ ما مکتب‌مان مکتب اباعبدالله‌الحسین و مذهب‌مان نیز مذهب صادق‌آل‌محمد است. ما شیعیان عزاداری می‌کنیم اما دین‌مان در عزاداری خلاصه‌نمی‌شود و به گریه که یکی از مصادیق عزاداری‌‌ست افتخار می‌کنیم‌‌. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍥🍥 🍥 ⁉️آیا سفره‌ی حضرت رقیه و... سندیت دارد؟ 1⃣ در منابع دینی هیچ مستندی در این زمینه وجود ندارد. 2⃣ سفره انداختن سنتی است که در برخی از مناطق به جهت بزرگداشت و یادبود وجود نازنین دردانه‌ی حسین بن علی علیهماالسلام است. اصل این سنت و کار هیچ اشکالی ندارد و بهانه‌ای است برای تعظیم و تکریم. 3⃣ اطعام به فقراء و مومنین منافاتی با مصیبت‌های آل‌الله علیهم السلام ندارد. 🔰نتیجه اینکه: سفره انداختن هر چند دستور و مستندی در شریعت ندارد ولی از این باب که یک سنت و رسم مطلوب برای یادبود و تعظیم و تکریم خاندان آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است امری زیبا و پسندیده می‌باشد؛ البته در این نوع مراسم از خرافات و آداب غلط نظیر نذر شمع، آجیل مشکل گشا و ... باید پرهیز شود. 🆔 @javadheidari110
4_5881997805391719323.ogg
زمان: حجم: 637.8K
❎ چطور ممکن هست باتوجه به شجاعت و غیرتی که حضرت علی ع داشته اند از همسر خود دفاع نکنند؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا