eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
451 ویدیو
155 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺موضوع:تیمم بر سیمان 🌻آیت الله صافی: صحیح نیست. 🌹حضرات آیات مکارم، نوری: به احتیاط واجب صحیح نیست. 🌹آیت الله فاضل: صحیح نیست مگر چیزی که تیمم بر آن صحیح است نباشد. 🌺حضرات آیات بهجت، خامنه ای: صحیح است. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 پرسش: نظر شما در مورد چاه جمکران، چیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : چاه جمکران، هیچ قداست و موضوعیت شرعی و هیچ‌گونه ارتباطی باوجود مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ندارد. نکته دوم : عریضه‌نویسی، در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام بیان‌شده است و جنبه شرعی دارد. در کتاب بحارالانوار، بابی است تحت عنوان «کتابه الرقاع للحوائج الى الائمه صلوات الله علیهم و التوسل و الاستشفاع بهم فی روضاتهم المقدسه و غیرها» ؛ «باب نوشتن عریضه برای برآورده شدن حوائج به ائمه علیهم‌السلام و توسل به آن‌ها و طلب شفاعت از آن‌ها در حرم آن‌ها و موضوعات دیگر». (1) نکته سوم : در روایات مربوط به عریضه‌نویسی بیان‌شده است که : عریضه در آب یا در چاهی انداخته شود. از امام صادق علیه‌السلام نقل‌شده است: «...ثُمَ‏ تَطْوِي‏ الرُّقْعَةَ وَ تَجْعَلُهَا فِي بُنْدُقَةِ طِينٍ ثُمَّ اطْرَحْهَا فِي مَاءٍ جَارٍ أَوْ فِي بِئْر...»؛ «نامه عریضه را می پیچی و در میان گل قرار می‌دهی و در آب جاری یا در چاهی می‌اندازی». (2) اما اینکه حتما در چاه موجود در جمکران انداخته شود هیچ دلیلی ندارد. پی‌نوشت ها: 1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏99، ص: 231 2. المصباح للكفعمي (جنة الأمان الواقية)، ص: 403 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
📋⏳ ⏳ پرســـ❓ــش براهین اثبات معاد چیست؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه ⭕️ مقدمه چند نکته پیرامون بحث معاد 1⃣ توجه داشته باشیم، بحث در مورد حیات پس از مرگ، مبتنی بر پذیرش مسئله توحید هست، لذا کسی که اعتقاد به خدا و صفات خداوند ندارد، صحبت در مورد معاد، منطقی به نظر نمی‌رسد. اگر مساله‌ی توحید را کسی قبول نداشته باشه ما مساله معاد را نمی‌توانیم برایش اثبات کنیم، پس اگر کسی که خدا را قبول ندارد از ما خواست تا معاد را برایش اثبات کنیم باید به اول برای او توحید را اثبات کنیم. 2⃣ یکی از ملزومات مهم مساله‌ی معاد، انسان شناسی است یعنی توجه به این نکته که انسان تک بعدی نیست. پس اگر خواستیم پیرامون معاد صحبت کنیم اول باید ثابت کنیم انسان دو بعد دارد بُعد جسمانی و روحانی. 3⃣ در آیه ۱۱۵ سوره مومنون فرموده است، آیا گمان کرده‌اید که ما شما را بیهوده آفریده‌ایم و بسوی ما بازگشت نخواهید کرد. این آیه دلالت دارد که اگر قیامت و معادی در کار نباشد زندگی دنیا عبث و بیهوده خواهد بود چرا که اگر زندگی در دنیا صرفا همین چند روز باشد بسیار پوچ و بی معناست در آیه بعد که خداوند را پروردگار عرش کریم می‌خواند یعنی خداوند برتر از آن است که جهان را بیهوده و بی‌هدف آفریده باشد، یعنی در واقع کسی که کار بیهوده و بی‌هدف انجام می‌دهد جاهل و عاجز است اما خداوندی که جامع تمام صفات کمالیه است فرمانروا و مالک همه ی عالم هستی و حق است، جز حق از او صادر نمی شود. 4⃣ قرآن کریم در سوره‌ی صاد آیه‌ی۲۸ دلیل عقلی برای معاد می‌آورد و می‌فرماید: أَمْ نَجْعَلُ‏ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كَالْمُفْسِدينَ فِي الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ‏ الْمُتَّقينَ كَالْفُجَّار**آيا ما آنان را كه ايمان آورده و به اعمال نيكو پرداختند مانند مردم (بى ايمان) مفسد در زمين قرار مى‏دهيم؟ يا مردمان باتقوا و خداترس را مانند فاسقان بدكار قرار مى‏دهيم (و مانند آنان جزا خواهيم داد) با توجه به این آیه و آیات نظیر آن، اگر معاد نباشد، تکلیف هم به عنوان عملی که خداوند برای آن پاداش در نظر گرفته، بیهوده و لغو خواهد بود و همین هم مقتضای عدل الهی است که پاداش آنانکه به تکلیف او عمل کردند را در روز قیامت بدهد. ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🔻براهین اثبات معاد عبارتند از: ✅ برهان عدالت: یکی از براهین اثبات معاد، برهان عدالت هست که تبیین این برهان نیاز به مقدماتی دارد: الف) در یک تقسیم‌بندی، انسان‌ها به: ✔️ مطیع (عمل‌کننده به دستورات خداوند) و ❌ عاصی (گناهکار) تقسیم می‌شوند. ب) عقل حکم می‌کند، این دو گروه باید در بهره‌مندی از ثواب و عقاب و تشویق و سرزنش، متفاوت باشند. ج) آنچه مشهود هست، عدم فرق بین این دو در دنیا هست و بلکه خیلی از اوقات، افراد عاصی در بهره‌مندی از تمتعات و نعمت‌های دنیوی نسبت به افراد مطیع، جلوتر هستند. و اساساً دنیا ظرفیت برخورد با مطیع و عاصی را ندارد. از باب نمونه: اگر فردی صدها نفر را بدون دلیل کشته باشد، چگونه در دنیا امکان قصاص کامل وجود دارد؟ د) مقتضای عدل الهی چنین است که باید عالم دیگری باشد تا هم بین این دو گروه فرق گذاشته شود و هم افراد هر گروه به ثواب و عقابی که مستحق آن است برسد. و این عالم همان عالم آخرت هست. خلاصه اینکه: * اگر معاد نباشه خداوند عادل نیست * لکن خداوند عادل است = پس باید معاد باشد‌. ✅ برهان وعد: * اگر معاد نباشد وعده‌های الهی محقق نمی‌شود و خلف وعده می‌شود. * لکن وعده‌های خدا محقق می‌شود چون خلف وعده از حکیم قبیح است. = پس معاد وجود دارد. ✅ برهان حکمت: * اگر معاد نباشد خلقت عبث است. * لکن خلقت عبث نیست. = پس معاد باید باشد. ♻️نتیجه اینکه: 🌱 توجه به عبث نبودن خلقت خدایی که حق است و جز حق از او صادر نمیشه محال است کار عبث انجام دهد. 🌱توجه به دو بعدی بودن انسان(روح و جسم) 🌱 مساله ی معاد فرعِ بر اثبات توحید است. 🌱توجه به عدم تساوی مسلمین و مجرمین. 🆔 @javadheidari110
فلسفه تعدد زوجات پیامبر .mp3
زمان: حجم: 3.51M
🌹فلسفه تعدد زوجات حضرت محمد صلی الله علیه و آله چیست؟؟؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🥀 🥀 پرســـ❓ــش ⁉️ چرا امیرالمومنین (علیه‌السلام)در برابر جسارت کنندگان به ساحت مقدس مادر هستی حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) اقدامی انجام ندادند؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه 1⃣ امیرالمؤمنین علیه‌السلام به‌ تصریح آیات شریفه قرآن کریم و روایات نبوی، معصوم بوده‌اند و هر اقدامی که ایشان در زمینه‌های مختلف انجام دهند عین حق بوده و مورد رضایت الهی است. ♦️تصریح قرآن بر عصمت امیرالمومنین علیه‌السلام «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم»؛‏ «ای کسانی که ایمان آورده‏ اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولوالأمر [اوصیای پیامبر] را!»نساء/59 ♦️تصریح روایت بر عصمت امیرالمومنین علیه‌السلام قال رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله: عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ پیامبر خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمودند: على با حق است و حق با على، حق بر مدار او مى گردد 📚کفایت الاثر، ص20 2⃣ امام علی علیه‌السلام در مقابل معترضین به مادر هستی واکنش نشان دادند و با مشت بر صورت و گردن عمر زدند، اما چون طبق وصیت پیامبر(ص) مامور به صبر بودند، دست به شمشیر نبرده و به خاطر مصلحت مهم‌تری که حفظ اسلام عزیز بود، صبوری فرمودند. «فَوَثَبَ عَلِیٌّ (علیه السلام) فَأَخَذَ بِتَلابِیبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَوَجَأَ أَنْفَهُ وَرَقَبَتَهُ وَهَمَّ بِقَتْلِهِ فَذَکَرَ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) وَمَا أَوْصَاهُ بِهِ فَقَالَ وَالَّذِی کَرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ یَا ابْنَ صُهَاکَ لَوْ لا کِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَعَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَیَّ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) لَعَلِمْتَ أَنَّکَ لا تَدْخُلُ بَیْتِی»؛ «علی علیه السّلام ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را به‌شدت کشید و بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید و خواست او را بکشد؛ ولی به یاد سخن پیامبر صلی‌الله علیه واله و وصیتی که به او کرده بود افتاد، فرمود: ای پسر صُهاک! قسم به آنکه محمّد را به پیامبری مبعوث نمود، اگر مقدرّات الهی و عهدی که پیامبر با من بسته است، نبود، می‏دانستی که تو نمی‏توانی به خانه من داخل شوی» 📚كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص568 3⃣ وصیت پیامبر از زبان مبارک امام صادق علیه‌السلام چنین نقل‌شده است: «...عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ عَلَى مَا يَنْزِلُ بِكَ وَبِهَا [يعني بفاطمة] حَتَّى تَقْدَمُوا عَلَيَّ.»؛ «تو را به بردبارى در برابر آنچه از اين گروه به تو و فاطمه زهرا سلام‌الله عليها خواهد رسيد سفارش مى‌كنم، صبر كن تا بر من وارد شوي» 📚بحار الأنوار، ج 22، ص 484 ♻️نتیجه اینکه: حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بعد از تهدید عده ای برای اتمام حجت به پشت درب آمدند و امام علی علیه السلام در مقابل جسارت آنان هر چند بر سر و صورت خلیفه ی دوم زدند ولی به خاطر وصیت رسول خدا دست به شمشیر نبردند و به خاطر مصلحت بالاتر که حفظ اسلام عزیز بود صبر کردند. الا لعنة الله علی القوم الظالمین 📝خبرگزاری حوزه👇 http://hawzahnews.com/news/883526 @javadheidari110
چرا در قاره های متعدد هیچ پیامبری مبعوث نشده؟؟ .mp3
زمان: حجم: 3.86M
🌹چرا در بعضی قاره ها مثل آمریکا و بعضی کشورها مثل استرالیا هیچ پیامبری مبعوث نشده است؟؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🥀 🥀 پرســـ❓ــش ⁉️چرا امیرالمومنین -علیه‌السلام- بلافاصله بعد از شهادت حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- ازدواج کردند؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے 1⃣ ازدواج يك امر مقدس و از سنّت‎هاي الهي است و هر انساني نيازمند به همسر است و در دين اسلام نسبت به اين امر تأكيد زيادي شده است، و آثار و بركاتي كه در اين امر هست بر كسي پوشيده نيست. علي علیه‌السلام هم مطابق اين سنت الهي با حضرت فاطمه سلام‌الله علیها ازدواج‌کرده و آثار و بركات اين ازدواج تا قيامت باقي و پابرجا خواهد بود. 2⃣ آن حضرت تا هنگامی‌که حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- در قيد حيات بودند همسر ديگري اختيار نكردند، همان‎گونه كه پيامبر -صلی‌الله‌علیه ‌و‌آله- تا زماني كه حضرت خديجه زنده بودند همسر ديگري اختیار نکردند.  3⃣ امام علي -علیه‌السلام- پس از شهادت حضرت فاطمه، مجبور به ازدواج شدند و همسر اختيار کردند تا به وضع ايتام و فرزندان آن حضرت كه مادر خود را ازدست‌داده بودند رسيدگي كند. و از طرفي حضرت فاطمه، روز شهادتشان ضمن وصاياي خود به حضرت علي -علیه‌السلام- فرمود: «مردان ناچارِ از داشتن همسر هستند (به همين جهت) شما، «امامه» (نوه پيامبر، يعني دختر زينب  دختر رسول خدا) را براي همسري اختيار كن، زيرا او همانند خودم نسبت به فرزندانم مهربان است» 📚ابن‌اثیر، اسدالغابه، بیروت، داراحیاء التراث العربی، اول، ۱۴۱۷ق، ج۷، ص25 4⃣ زمان ازدواج را اكثر منابع تعيين نكرده‎ و تنها در بحارالانوار چنين آمده است كه حضرت، هفت روز پس از شهادت زهرای مرضیه سلام‌الله علیها، طبق وصيت حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- با امامه بنت‌ابي‌العاص ازدواج كردند» 📚مجلسي، بحارالانوار، بيروت، ج 42، ص 92 5⃣ زشت شمردن ازدواج بعد از فقدان همسر، در عرف زمان ما رایج است و مطلبی مربوط به تمام زمان‌ها و منطقه‌ها نیست. ♻️نتیجه اینکه: امام علی -علیه‌السلام- بر اساس وصیت حضرت زهرای مرضیه -سلام‌الله‌علیها- و به خاطر سامان دادن به امور فرزندان، اقدام به ازدواج با امامه فرمودند. @javadheidari110
آیا پیامبر کسی را به قتل رسانده اند؟؟ .mp3
زمان: حجم: 3.28M
🌹آیا حضرت محمد صلی الله علیه وآله کسی را به قتل رساندند؟؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110