eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
456 ویدیو
155 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
منظور از امی بودن حضرت محمد چیست؟ .mp3
زمان: حجم: 3.23M
🌹 امی بودن حضرت محمد صلی الله علیه و آله به چه معناست؟؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠💠 💠 پرســـ❓ــش ⁉️چرا مردم جریان غدیر را از یاد بردند؟ ⁉️چگونه ممکن است این تعداد کثیر به سخن حضرت عمل نکنند و بعد از جریان غدیر منکر آن شوند؟! پاســـ🖊ــــخِ‌ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 🔻مقدمه سند حدیث غدیر متواتر و غیر قابل خدشه است، همچنین دلالت حدیث بر ولایت مولا نیز با وجود قرینه‌های متعدد از مسلمات است. اما چرا این همه جمعیت انکار کردند؟! 1⃣ نوع حکومت و سیستم اداره‌ی مناطق قومی قبیله‌ای بوده است و طبق حرکت و نظر رهبران و رئیسان آن قبایل، توده‌ی مردم نیز همراه می‌شدند. 2⃣ تهدید و تطمیع مردم توسط صاحبان زر و زور و تزویر که جرات بیان حقایق را نداشتند. 3⃣ وقتی در زمان حیات رسول خدا، خلفای اهل‌سنت به وضوح و بیش از هفتاد مرتبه با امر و نهی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مخالفت کردند هیچ استبعادی ندارد بعد از شهادتشان نیز چنین کنند. 🔻نمونه‌ای از شواهد علامه شرف الدین در کتاب النص و الاجتهاد به موارد متعددی اشاره دارند: 〽️جریان جیش اسامه و مخالفت صریح خلفا با کلام رسول خدا که فرمود: لعن الله من تخلف عن جیش اسامه 〽️صلح حدیبیه و مخالفت عمر با رسول خدا 〽️رزیه و مصیبت یوم الخمیس _روز پنجشنبه_ و تهمت هذیان به رسول خدا ♻️خلاصه اینکه: طبق شواهد تاریخی پیامبر در زمان حیات خویش نه تنها در واقعه‌ی غدیر بلکه بارها به صراحت و کنایه فرموده بودند که علی (علیه‌السلام) جانشین و وصی ‌ایشان است و همه بر این امر واقف بودند ولی با این وجود باز عده‌ای دست از کارشکنی برنداشتند؛ نظیر کارشکنی در جریان حدیث اثنی‌عشر و... پس بعید نبود بعد از حیات آن حضرت نیز نه تنها خود از فرامین پیامبر سرپیچی کنند بلکه به تطمیع و تهدید دیگران نیز بپردازند. بنابراین برخی بخاطر حسد، برخی بخاطر عدم فهم درست و صحيح از مساله نبوت و ارتباط نبوت و امامت با مساله خلافت و جانشيني رسول خدا و برخی نیز به خاطر تعصبات قبيله‌ای در صف مخالفان غدیر قرار گرفتند زیرا سیستم اداره‌ی آن منطقه سیستم قومی قبیله‌ای بود و مردم تابع رئیس قبیله‌ی خود بودند. @javadheidari110
جانشینی پیامبر صلی الله علیه وآله .mp3
زمان: حجم: 3.6M
🌹چرا پیامبر، جانشینی امام علی را در خود مکه بیان نکردند و این مهم را در غدیر خم انجام دادند؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🌻🌻🌻🌻🌻🌻 📢 پرسش از شما پاسخ از📣 استاد:«جواد حیدری» ❓پرسش اگر پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله و سلم کامل بودند پس چرا قبل از چهل سالگی به رسالت نرسیدند؟ چرا مثل امام جواد علیه السلام که در کودکی به امامت رسیدند ایشان در کودکی به پیامبری مبعوث نشدند؟ ✍پاسخ: مساله رسالت، نبوت، امامت جایگاهها، عناوین و مناصِبی است که از طرف پروردگار به برخی از افرادی که قطعا معصوم هستند عنایت می کند اما در چه سالی در چه روزگاری با چه ویژگی هایی اعطای این مناصب ارتباطی با سن و سال و اکمال، اتمام و... ندارد «قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا»۳۰مریم حضرت عیسی قطعا در گهواره نبی خدا بودند. در این مورد تأییدات و اغراض، اهداف و حکمتهای الهی در کار است که در حیطه علم ما نیست؛ ولی چون معجزه است ما می گوئیم سمعا و طاعتا و می پذیریم و این امور بنا بر مصالح خداوند است که ما توان درک همه جهات آن را نداریم و در حیطه علم ما نمی باشد. 💎نتیجه اینکه: ✅ نبوت، رسالت، امامت انتصاب مِنَ الله است، نه از طرف مردم چون در حد فهم و سطح فکر بشر نیست لذا اعطایی است از جانب خداوند ✅ حالا این چه معیارهایی داره؟ برخی از آن برمی گردد به مقامات اما همه آن مقام نیست مثل سخن گفتن در گهواره یا برخی جهات برمی گردد به قابلیت قابل چون موقعیت زمانی مکانی مردم اقتضا می کند که پیامبر در ۴۰ سالگی به رسالت برسند سه سال مخفیانه بعد عمومی همه اینها «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰإِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى»۳-۵/سوره نجم همه اینها بر اساس اوامر پروردگار عالم است که از تمام زوایا و جهاتش ما مطلع نیستیم. ✅ اگر بگوئیم فقط بخاطر مقام بالا بودن است آن موقع پازل عقائد ما بهم می‌ریزد چون یکی در گهواره پیغمبر است، یکی در چهل سالگی نبی می شود یکی رسول می شود. ✅ حالا معیارهای انتخاب نبی چیست؟ در حیطه علم ما نیست. ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110 ⚘════⚘ ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 🔘 🔘 پرســـ❓ــش ⁉️چرا از مرگ می‌ترسیم؟ پاســـ🖊ــــخِ‌ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ ناآگاهی از حقیقت مرگ اگر انسان، مرگ را نابودی و فنا تفسیر نکرده بلکه انتقال از سرای فانی به سرای باقی بداند، از مرگ هراسی به دل راه نمی‌دهد. امام هادی علیه‌السلام، به یکی از یاران خویش که در بستر بیماری بود و از ترس مرگ بی‌تابی کرده و می‌گریست، فرمود: «یا عبدالله تخاف من الموت لانک لاتعرفه»؛ «‌ای بنده خدا، تو از مرگ می‌ترسی به دلیل آنکه حقیقت آن را نمی‌شناسی» 📚معاني الأخبار، ص290 2⃣ دل‌بستگی شدید به دنیا انسانی که شیفته‌ی دنیا و غرق در مادیات شده است؛ برای بهره‌مند شدن هرچه بیشتر از لذایذ دنیوی، به دنبال زندگی ابدی در این دنیاست و همواره از فرارسیدن مرگ خویش در نگرانی و اضطراب به سر می‌برد، زیرا چنین می‌پندارد که مرگ پایان‌بخش تمام لذت‌ها و کامیابی‌های اوست و او را از علایق و دل‌بستگی‌هایش، برای همیشه جدا می‌سازد. امام علی علیه‌السلام با گذرا خواندن دنیا و جاودان خواندن آخرت، در همه انسان‌ها این انگیزه را ایجاد می‌کند که به دنیای زودگذر دل نبندند. می‌فرمایند: «ایها الناس انما الدنیا دار مجاز و الآخرة دار قرار»؛ «ای مردم، دنیا سرای گذرا و آخرت خانه جاودان است» 📚نهج البلاغة صبحي صالح، ص320 3⃣ ترس از حسابرسی اعمال قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِین»؛ «ولی آن‌ها هرگز تمنای مرگ نمی‏کنند به خاطر اعمالی که از پیش فرستاده‏اند و خداوند ظالمان را به‌خوبی می‏شناسد». سوره جمعه آیه7 اسلام عزیز، برای خنثی کردن این عامل، همواره بر گشودگی در توبه و بخشندگی و توبه پذیری خداوند تأکید می‌کند. ♻️نتیجه اینکه: انسان بعد از مرگ بازخورد اعمال دنیایی خود را می‌بیند و اگر اعمال دنیایی او قابل قبول باشد مشمول این‌ روایت پيامبر اکرم خواهد شد که فرمودند: اَلدُّنْيَا سِجْنُ اَلْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ اَلْكَافِرِ. (دنيا زندان مومن و بهشت كافر است.) 📚تحف العقول بنابراین کسانی که سختی‌های دنیا را تحمل و از خوشی‌های زود گذر آن بگذرند نه تنها از مرگ ترسی ندارند بلکه پس از مرگ اول راحتی آنهاست زیرا از زندان دنیا و جسم آزاد شده‌اند و به منزلگاه حقیقی که به آنجا تعلق دارند بازگشته‌اند. پس انسان می‌بایست با انجام اعمال خیر و استغفار، خود را برای مرگ، مهیا کند زیرا طبق فرمایش امام رضا -علیه‌السلام- آنکس که یاد مرگ کند و از آن ترس داشته باشد، ولی خود را برای مرگ آماده نکند، خودش را مسخره کرده است. 📚بحار الأنوار، جلد۷۸ ، ص۳۵۶ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🆔 @javadheidari110
قرآن .mp3
زمان: حجم: 3.2M
🌹آیا قرآن از فرهنگ زمان نزول تاثیر گرفته است؟؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
💠پرسش: آیا اصرار بر دعا اشکال دارد؟ ................................................................................................ ✍ پاسخ: نکته اول: در روايات اهل‌بیت علیهم‌السلام، اصرار بر دعا مدح و ستایش‌شده است. امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «واللّه لا يُلِحُّ عبدٌ مُؤمِن علَى اللّه عز و جل في حاجتِهِ إلاّ قضاها لَهُ»؛ «بـه خـدا سوگند هيچ بـنده مؤمنى در حاجت خود به درگاه خداوند عز و جل اصرار نورزد، مگر آن‌که حاجتش را برآورد». (1) پس اصرار بر دعا هم مطلوب است و هم باعث اجابت دعا می‌شود. نکته دوم: توجه داشته باشيم، اصرار بر دعا به‌تنهایی براي اجابت دعا کافي نبوده و بايد شرایط ديگري نيز رعايت و موانع اجابت رفع گردد. نکته سوم: اصرار بر دعا با اصرار بر اجابت آن متفاوت است. مثلاً يک کسي که صاحب فرزند نمی‌شود هميشه و تا آخر عمر خوب است که بر دعا به صاحب فرزند صالح شدن اصرار کند ولي بر استجابت آن اصرار نکند؛ و از اينکه به‌ظاهر اين دعا برآورده نمی‌شود بی‌تابی نکند و ناامید از رحمت الهي نشود و افسرده نگردد چراکه ممکن است اجابت اين مسئله به صلاحش نباشد. نتيجه اينکه: اصرار بر دعا انسان را به اجابت آن نزدیک‌تر می‌کند و البته اين اجابت شرایطی دارد که بايد مراعات شود؛ ازجمله: تلاش و کوشش، به صلاح فرد نبودن، نبود مانع (مانند گناه). پی‌نوشت‌: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 475 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
زمان: حجم: 697K
🔴 آیا بهشت درب دارد⁉️ 🔰آیا سه درب از این ها در قم باز می شود⁉️ 🌐 کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🌻🌻 استفاده از روش محسوس به معقول (ترفند توسعه ذهن پرسشگر): در این روش برای آسان سازی پرسش، فهم صحیح و رفع شبهه، محسوس را به معقول تبدیل می کنیم. چرا که یکی از دشوارترین سوالات، پرسش درباره‌ی خداست، زیرا ما علی رغم اینکه در عالم محسوسات زندگی می کنیم ولی اعتقاد به عالم معنویت هم داریم، حال ❓پرسش❓ اینجاست👇 سوالات درباره‌ی خدا را چگونه پاسخ دهیم؟ نظیر این آیه از قرآن که می فرماید:«وَمَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوَىٰ»آیه۱۸سوره مبارکه طه خداوند می فرماید هر که غضبم شامل حالش شود سقوط می کند. ❓پرسش❓ منظور از خشم خدا چیست؟ ✍پاسخِ استاد جواد حیدری: در نگاه اول تصور می‌کنیم غضب خدا نظیر غضب انسان است که ناراحت شود، اخم کند تحت تاثیر قرار گیرد در حالی که چنین تصوری برای خدا تالی فاسد دارد یعنی برای خدا نقص و ضعف قائل شده ایم. لذا یکی از روشهای خیلی ساده که مانع ایجاد تالی فاسد می‌گردد استفاده نمودن از روش محسوس به معقول است یعنی ذهن پرسشگر را از عالم ماده خارج کرده و او را به این مطلب آگاه می‌کنیم که این معنای در ذهن او از غضب، مد نظر ما نیست بلکه منظور ما یک معنای دیگری است، یعنی غضب یک معنای دیگری نیز دارد که خارج از حس و ماده است و در مورد خدا آن معنا مد نظر ماست و ما آن معنا را از روایات اخذ می کنیم. عمروبن عُبَید از امام باقر علیه السلام پرسید:«جُعِلْتُ فِدَاكَ قَوْلُ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى «وَ مَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوىٰ» مَا ذَلِكَ اَلْغَضَبُ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ هُوَ اَلْعِقَابُ»توحید صدوق ج۱ غضب خدا یعنی عقاب خدا(عذاب خدا) حضرت در این روایت محسوس را به معقول تبدیل کردند یعنی از آن معنایی که مخاطب در ذهن دارد عبور کردند و او را رساندند به فضای معقول که مشکلات و تالی فاسد عالم محسوسات را ندارد به این ترتیب چیزی که برای مخاطب محسوس بود را به معقول تبدیل کردند. پاسخگو با استفاده از این روش برای مخاطب شرح می‌دهد غضب یعنی عقاب و عذاب کردن توسط خداوند نه اینکه خدا عصبانی شود و اخم کند ✨یا اینکه در قرآن آمده «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ»آیه۱۰سوره مبارکه فتح مخاطب در نگاه اول تصور می کند خدا دست دارد در حالی که پاسخگو بوسیله‌ی روش محسوس به معقول برای او تبیین می‌کند دست اینجا کنایه از قدرت است. بدین گونه صفات خبری را با کمک روایات به تأویل می‌بریم چرا که شاخصه‌های صفات خبری این است که : 1⃣ چون در اخبار و احادیث و آیات قرآن آمده ما اجازه داریم بکار ببریم و اگر در روایات و آیات نیامده بود ما اجازه نداشتیم بر خدا حمل کنیم 2⃣ اگر به تأویل برده نشود (اگر توجیه نشود، یعنی اگر از ظاهر دست برنداریم و به معنای دیگری خلاف ظاهر معتقد نشویم تالی فاسد پیدا می‌کند) تالی فاسد یعنی نتیجه ی غلط به دنبال دارد چرا که اگر غضب و ید را به معنای غضب و دست انسانی بگیریم قائل به جسمانیت برای خدا شده ایم و خدا را محدود و مرکب فرض کرده ایم و ذهنیت حسی به خدا داشته ایم. برای تفهیم بهتر بحث مناسب است در اینجا اشاره ای به صفات الهی شود صفات الهی چندین تقسیم بندی دارد یکی از اقسام آن تقسیم بندی ها تقسیم بندی صفات الهی به : صفات ذاتیه و صفات خبریه است‌ ⚛ صفات ذاتیه: صفاتی است که عین ذات است، صفاتی هستند که از ذات الهی بدون در نظر گرفتن چیزی دیگر ما می فهمیم و منحصر است در (علم و قدرت و حیات) ⚛ صفات خبریه: صفات خبریه صفاتی هستند که: دو شاخصه دارند که قبلا ذکر شد الف) اگر در اخبار و روایات و در آیات نمی آمدند ما هیچ شناختی نسبت به صفات در مورد خداوند نداشتیم مثل ید الله فوق ایدیکم ب)اگر تاویل برده نشود تالی فاسد دارد (نتیجه غلط به همراه دارد) ✴️برخی از صفات خبری عبارتند از: ✨آیه‌ی«يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» ید باید از معنای انسانی به تاویل برده شود یعنی از محسوس به معقول تبدیل شود یعنی معنای قدرت دارد. ✨«الرَّحْمَٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ»آیه۵طه احاطه‌ی علم الهی را بیان می‌کند. 💎نتیجه اینکه: ✅ یکی از روشهای پاسخگویی روش محسوس به معقول است که برای: آسان سازی، فهم صحیح، رفع شبهه می باشد. ✅اگر مخاطب از ما پیرامون صفات خبریه سوال پرسید باید بدانیم که شاخصه اول صفات خبریه محسوس بودنشان است و شاخصه دوم آنها این است که ذهن مخاطب چون مادی و محسوس است از دست و غضب و استوای بر عرش و اینگونه صفات ذهن او متبادر می‌شود امور مادی است (اولین مطلبی که با شنیدن صفات خبریه‌ی الهی به ذهن مخاطب می‌رسد امور مادی است) لذا وظیفه‌ی پاسخگو این است که: از طریق اخبار روایات و آیات برایش معنای صحیح را تبیین نماید. ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110 ⚘════⚘ ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا