eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
452 ویدیو
155 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
◼️ همسرداری امام خمینی (رضوان‌الله‌علیه) 🔸 از زبان مرحومه خانم خدیجه ثقفی، همسر مکرمه امام 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠پرسش: چرا مسلمانان در حج و عید قربان، گوسفندان را از دم تیغ رد می کنند؟ ✍️ پاسخ: نکته‌ی اول: همه انسان‌ها از مسيحي گرفته تا مسلمان و يهودي و غير این‌ها، هم گوسفند می‌کشند و هم از گوشت آن استفاده می‌کنند و اين امر اختصاص به مسلمين ندارد. اگر مدافعين حقوق گوسفند در دلسوزي خود صادق‌اند، اقدامي در جهت تعطيلي تمام کشتارگاه‌های كشورهاي دنيا كنند. نکته‌ی دوم: اگر مسلمان گوسفند می‌کشد؛ مدعیان حقوق حیوانات و مدعیان محبت و دوستی، انسان‌ها را می‌کشند تا به‌وسیله آن‌ها كشورهاي خود را آبادتر و نفس خود را فربه‌تر سازند و اداي موجودات ناز و مهربان را بازي كنند. جنگ جهانی اول و دوم بهترین شاهد بر این ادعاست. نکته‌ی سوم: براي قرباني حج، به‌صورت كلي دو نوع حكمت می‌توان در نظر گرفت:‌ 1- هدف مادي و رفع نيازهاي مادي و اقتصادي جامعه اسلامي 2- هدف معنوي كه عبارت است از نماد بودن اين عمل براي ايثار و قرباني كردن تمام خواهش‌های نفساني در برابر خواست و اراده حق متعال. پس قربانی کردن گوسفندان، جهت تأمین نیازهای مادی فقراء و نیازمندان است و راهی برای تقرب به خدا اما غیرمسلمانان در جهان جشن‌ها و مراسم متعددی دارند که هیچ هدف عقلانی و عقلائی ندارد. ✍ جواد حیدری کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
1.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 عید قربان مبارک 🌹🌹 کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
❓ آيا اقدام به ذبح اسماعيل به دست پدر در ، عملی ضد اخلاقی بود؟ پاسخ: خير. تلقی تقابل دين و اخلاق (كه برخی نویسندگان داخلی، خودشان، یا به تبع امثال كی يركگور «انديشمند مسيحي» با تكيه به مثال ذبح حضرت اسماعيل (ع)، پذیرفته اند،) صحيح نيست زيرا: 🔹اولا امر خداوند به حضرت ابراهیم (ع) برای ذبح فرزندش، امر واقعی نبوده بلكه امتحانی بوده است و لذا، اسماعيل، قرباني نشد. 🔹ثانيا اين حكم، دستوري عام براي همه مسلمانان نبوده بلکه اختصاصی است و لذا تكرار آن براي ديگران حرمت شرعي دارد و مستوجب عقوبت است. 🔹ثالثا اين نوع اقدام به ذبح و كشته نشدن، از مصاديق معجزات و كرامات الهي است كه نمي تواند با قواعد نظام اسباب و مسببات مادي مقايسه شود. در صورتي دين با اخلاق تعارض پيدا مي كند كه با معجزه الهي، مانعي براي بريدن كارد حاصل نشود. 🔹رابعا در خصوص حضرت ابراهیم نیز ضد اخلاقی نیست چرا كه بنا بر ديدگاه صحيح در فلسفه اخلاق، بالاترين كمال اخلاقي كه ارزش ذاتي دارد (يعني ارزش آن بخاطر خودش است نه چيزي ديگري) رضا و قرب الهي است. ساير رفتارها در صورتي خوب و اخلاقي خواهند بود كه ما را به اين هدف برسانند. لذا پای نهادن بر خواسته های نفسانی برای نیل به كمال (نزدیک شدن به خدا)، از مصادیق آشكار رفتار اخلاقی است؛ بلكه قربانی جان خود یا فرزند و شهادت در راه خدا، برترین نمونه‌ی آن به شمار می‌رود. 🔹خامسا در همين مورد خاص نيز ابراهیم فرزند خویش را به این كار مجبور نكرد بلكه اسماعیل بود كه به استقبال اجرای فرمان معشوق شتافت. به فرموده قرآن، اسماعيل خطاب به پدر گفت: قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ يعني ای پدر، هر چه مأموری انجام بده که ان شاء اللّه مرا از بندگان با صبر و شکیبا خواهی یافت. 🔹در نهایت نیز می‌بینیم كه آنان در این آزمون كامیاب شدند و آنچه قربانی شد نه تن جسمانی كه نفس آنان بود. ✍️ابوالفضل ساجدی 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
20.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️به مناسبت عیدقربان اعضای حرام گوسفند را به‌صورت تصویری ببینیم. به یکدیگر آگاهی بدهیم. 🤔 اعضای حرام گوشت گوسفند، بیشتر از آن چیزی است که غالب افراد می دانند. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش: در غدیر خم چگونه صدای پیامبر صلی الله علیه و آله به این جمعیت می‌رسیده است؟ ✅ پاسخ: ۱. انتخاب محل مناسب. ۲. ایجاد مکان بلند با جهاز شتران. ۳. مشخص کردن برخی افراد برای رساندن صدا به دیگران. ◀️ از باب نمونه:👇 💥ابن اسحاق نقل کرده است: «کان الرجل الذی یصرخ فی الناس بقول رسول الله هو ربیعه بن امیه بن خلف یقول رسول الله ... ؛ آن مردی که مردم را صدا می‌زد به قول رسول‌الله ربیعه بن امیه بود و سخن رسول‌الله را بری مردم می‌گفت». 📙 نویری،نهاية الأرب في فنون الأدب،ج‏17، ص: 374 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
❇️ در انتظار غدیر ❇️ پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «يَا عَلِيُّ طُوبَى لِمَنْ أَحَبَّكَ وَ صَدَّقَ بِكَ وَ وَيْلٌ لِمَنْ أَبْغَضَكَ وَ كَذَّبَ بِكَ.» «يا على خوشا بحال كسى كه تو را دوست دارد و تصديق كند تو را و واى از براى كسى كه تو را دشمن دارد و تكذيب كند.» عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۱، ص ۲۶۱ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️دیه ی زن و مرد در قانون کشور ⭕️ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ پرسش: فلسفه وجود محلّل پس از طلاق سوم چیست؟ ✅پاسخ: همان گونه که ازدواج یک امر حیاتى و ضرورى است، طلاق هم در شرایط خاصى ضرورت پیدا مى کند لذا اسلام بر خلاف مسیحیتِ تحریف یافته، طلاق را مجاز شمرده ولى از آنجا که از هم پاشیدن خانواده ها زیان هاى جبران ناپذیرى براى فرد و اجتماع دارد با استفاده از عوامل مختلفى طلاق را تا آنجا که ممکن است محدود ساخته و احکامى تشریع نموده که با توجه به آنها طلاق به حداقل مى رسد. موضوع الزام به ازدواج مجدد یا مُحَلِّل که بعد از سه طلاق در آیه 230 سوره «بقره» آمده است یکى از آن عوامل محسوب مى شود؛ زیرا ازدواج رسمى زن بعد از سه طلاق با مرد دیگر مخصوصاً با این قید که باید آمیزش جنسى نیز صورت گیرد، سدّ بزرگى براى ادامه طلاق و طلاق کشى است. به کسى که مى خواهد دست به طلاق سوم بزند هشدار مى دهد که راه بازگشت براى او ممکن است براى همیشه بسته شود؛ زیرا راه بازگشت از مسیر یک ازدواج دائم با مرد دیگرى مى گذرد و همسر دوم ممکن است او را طلاق ندهد و به فرض که طلاق بدهد این جریان مى تواند وجدان و عواطف مرد را جریحه دار سازد، لذا تا مجبور نشود دست به چنین کارى نخواهد زد. در حقیقت موضوع مُحَلِّل و به تعبیر دیگر ازدواج دائمى مجدد زن با همسر دیگر مانعى بر سر راه مردان هوسباز و فریبکار است تا زن را بازیچه هوا و هوس خود نسازند و به طور نامحدود از قانون طلاق و رجوع استفاده نکنند، و در عین حال راه بازگشت نیز به کلى بسته نشده است. در مورد دلیل چنین حکمی از امام رضا(ع) نقل شده که دلیل این امر به نوعی توبیخ و کیفر برای مردان است تا طلاق در بین آنها سبک شمرده نشود و تا زن‌ها مورد اذیت و آزار قرار نگیرند. (1) شرائطى که در این ازدواج شده مانند: دائم بودن، مى فهماند هدف ازدواج جدید این نبوده که راه را براى به هم رسیدن زن به شوهر اول هموار کند؛ زیرا چه بسا شوهر دوم حاضر به طلاق نشود، ازدواج موقت نیست که زمان آن پایان یابد. بنابراین از این قانون نمى توان سوء استفاده کرد. با توجه به آنچه در بالا آمد، مى توان گفت: هدف این بوده است که مرد و زن بعد از سه مرتبه طلاق با ازدواج دیگرى از هم جدا شوند تا هر یک زندگى دلخواه خود را پیش گیرد، و مسأله ازدواج که امر مقدسى است دستخوش تمایلات شیطانى همسر اول نشود. ولى در عین حال، اگر زن از همسر دوم هم جدا شد، راه بازگشت به روى آن دو بسته نیست. و نکاح آنها مجدداً حلال مى شود، و لذا نام مُحَلِّل به همسر دوم داده اند. بر اساس آنچه گفته شد این نکته به خوبى روشن مى شود: بحث از ازدواج واقعى و جدى است، و اگر کسى از اول قصد ازدواج دائم نداشته باشد، و تنها صورت سازى کند تا عنوان مُحَلِّل حاصل شود، چنین ازدواجى باطل است و هیچ اثرى براى حلال شدن زن به شوهر اول، نخواهد داشت و حدیث معروفى که از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در بسیارى از کتب تفسیر نقل شده: « لَعَنَ اللّهُ الْمُحَلِّلَ وَ الْمُحَلَّلَ لَهُ»؛ (خداوند لعنت کند محلّل و آن کسى را که محلّل براى او اقدام مى کند)، (2) ممکن است اشاره به همین ازدواج هاى صورى و ساختگى باشد. هیاهوى بعضى از مغرضان و بى خبران که بدون آگاهى از شرایط و ویژگى هاى این مسأله آن را مورد هجوم قرار داده اند و کلماتى از سر اغراض شخصى نسبت به مقدسات اسلام و یا نا آگاهى از احکام آن، به هم بافته اند،(3) کمترین ارزشى ندارد و تنها دلیل بر جهل و کینه توزى آنها نسبت به اسلام است وگرنه، این حکم الهى با شرائطى که ذکر شد، عاملى است براى باز داشتن از طلاق هاى مکرر و پایان دادن به خودکامگى بعضى از مردان، و سامان بخشیدن به نظام نکاح و زناشویى قانون محلل در جلوگیری از طلاق تأثیر بسزائی داشته و همواره به شکل یک تهدید دردناک جلو چشم مردان بوده است . مردانی که یک در صد احتمال می داده اند که به سراغ زن اول خود خواهند رفت از مبادرت به طلاق سوم خودداری کرده اند و به همین دلیل است که بسیار کم اتفاق افتاده است که چنین نیازی پیدا شود و کار به محلل بکشد.هر کدام از ما در طول عمر خود یا اصلا طلاقی را که نیاز به محلل پیدا کرده باشد سراغ ندارد و یا اگر سراغ داشته باشد حتما از یک واقعه و دو واقعه تجاوز نمی کند . کدام مجازات است که اینقدر قدرت جلوگیری داشته باشد.(4) پی نوشت ها: (1).ابن بابویه، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، ج3، ص 502 (2). «مجمع البيان»، جلد 1 و 2، صفحه 331 (3). اشاره به فيلم و سريالى است كه به نام«مُحَلِّل» در زمان طاغوت ساخته و پخش شدو در آن به احكام مقدس اسلام توهين گرديد. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 توحید در عبادت و شبهه شرک از نگاه وهابیت بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین عرض سلام و وقت به‌خیر خدمت عزیزان و گرامیان یکی از مهم‌ترین مباحث خداشناسی و بحث‌های اعتقادی، و از مراتب توحید، توحید در عبادت است. امروزه وقتی برخی به سفر حج مشرف می‌شن و توفیق زیارت خانه خدا رو پیدا می‌کنن، با یک بحثی مواجه می‌شن؛ و اون اینکه: وهابی‌ها و برخی از اهل عربستان به شیعه و حتی سنی می‌گن: شما مشرکید، کافرید، غیر خدا را می‌پرستید، اهل توسل و عبادت غیر خدا هستید؛ پس مشرک هستید! 🔍 برای اینکه این بحث برامون روشن بشه: توحید در عبادت یعنی: عبادت مخصوص خداست. اگر کسی چیزی یا کسی غیر از خدا رو بپرسته، قطعاً مشرکه و اهل توحید نیست. اما جالب اینجاست که قرآن کریم می‌فرماید: هدف اصلی از بعثت انبیا، توحید در عبادت خداست: > وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ما در هر امتی، پیامبری فرستادیم تا خدا را عبادت کنند و از طاغوت دوری گزینند. (نحل، ۳۶) ما روزانه چندین بار در نماز می‌گیم: > ایاک نعبد و ایاک نستعین خدایا فقط تو را می‌پرستیم و فقط از تو یاری می‌جوییم. ❗️اما اشکال وهابی‌ها در عربستان اینه که معنای عبادت رو خیلی وسیع گرفتن. می‌گن: هر خضوع و خشوعی در برابر غیر خدا، عبادته. مثلاً اگر به کسی احترام گذاشتی، این می‌شه شرک! در حالی که قرآن این‌طور نمی‌گه! 🔹 مگر قرآن نگفته: > وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ با نهایت تواضع، بال‌های فروتنی را برای پدر و مادرت بگستر. (سوره اسرا، آیه ۲۴) خب یعنی خداوند دستور به خضوع و خشوع در برابر پدر و مادر داده؛ آیا این شرکه؟ آیا یعنی خدا دستور به شرک داده؟ 🔹 یا مگر قرآن به ملائکه نگفت: > اسْجُدُوا لِآدَمَ برای آدم سجده کنید. (بقره، ۳۴) سجده نهایت خضوعه، اما به دستور خدا بوده. پس معنای عبادت فقط خضوع و خشوع نیست. 📌 عبادت زمانی معنا پیدا می‌کنه که انسان با اعتقاد به ربوبیت یا الوهیت کسی، در برابرش خضوع کنه. اما اگر فقط از روی احترام باشه، عبادت نیست، شرک نیست، و منافاتی با توحید نداره. 🔹 پس وقتی ما در برابر اهل‌بیت علیهم‌السلام در حرم‌ها تبرک می‌جوییم، این احترامه، نه عبادت. آیا در سوره یوسف نیومده که حضرت یعقوب علیه‌السلام پیراهن یوسف رو به چشم‌هاش کشید و بینا شد؟ آیا باید بگیم یعقوب نبی مشرک شد چون به پیراهن متوسل شد؟ نه، اون پیراهنِ یوسف تبرک داشت. ضریح امام رضا علیه‌السلام هم مثل همونه؛ آهنه، ولی متبرکه. پس این شرک نیست. 🔹 یا وقتی ما می‌گیم: > یا علی، یا فاطمه، یا رسول‌الله این توسله. فرزندان یعقوب هم به پدرشون گفتن: > یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ای پدر! برای ما استغفار کن. (یوسف، ۹۷) یعنی واسطه قرار دادن. اما واسطه‌ای به اذن خدا؛ چون اون‌ها آبرومندان درگاه خدایند. 🌟 پس ما در دعای توسل هم می‌گیم: > یا وجیها عند الله اشفع لنا عند الله یعنی: ای آبرومند نزد خدا، شفاعت کن برای ما نزد خدا. 🔚 نتیجه: توحید در عبادت یعنی هیچ‌کس جز خدا به‌عنوان خالق، رب، رازق، و اله مستقل و حقیقی پرستیده نشه. و احترام یا توسل به اولیای الهی، نه شرک است و نه منافاتی با توحید دارد. 📿 و السلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b