eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
445 ویدیو
153 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠سوال: راه ترک دروغ چیست؟ ✍️ پاسخ: دروغگویی یکی از آفتهای بزرگ زبان محسوب می شود و از گناهان کبیره می باشد. خداوند در قرآن در دهها آيه، از دروغ به زشتى ياد كرده، از جمله مى فرمايد: «إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِى مَنْ هُوَ كاذِبٌ كَفَّارٌ» «به درستى كه خداوند دروغگوى ناسپاس را هدايت نمى كند». (1) در روايات اسلامى نیز دروغ به عنوان كليد گناهان شمرده شده است و از طریق دروغ باب ارتکاب سایر گناهان برای انسان باز میشود. راستگويى موجب رسوائى دروغگو می گردد واو براى پوشاندن آثار گناه، معمولا بايد متوسل به دروغ شود. توجه و دقت به عوارض و نتایج تلخ مادی و معنوی دروغ، می تواند عامل مهمی در ترک این رذیله باشد. ياد آورى مداوم پيامدهاى دروغ همچون محروميت از هدايت الهى، ناتوانى از چشيدن طعم ايمان، قرار گرفتن در زمره ى كفار و منافقان، سقوط در آتش جهنم و... می تواند به انسان دروغگو در درمان این رذیله كمك كند. دروغگويى نه تنها گناهى است كه هر انسانى فطرتا آن را زشت مى‏شمارد و در نهايت موجب رسوايى انسان مى‏شود، بلكه توفيق كسب ايمان را از انسان مى‏گيرد. حضرت على (ع) در اين مورد مى‏فرمايند: «بنده مزه ايمان را نمى‏چشد مگر اينكه دروغ‏گويى را رها كند چه دروغ جدى و چه شوخى»(2) یکی از آسیبهای دروغگویی این است که شخص دروغگو اعتبار و آبرو ندارد و همواره در نظر مردم حقیر و پست شمرده می شود. مى دانيم كه مهمترين سرمايه ى يك جامعه اعتماد متقابل و اطمينان عمومى است و مهمترين چيزى كه اين سرمايه را به نابودى مى كشاند دروغ است. از جمله اموری که می تواند در تثبیت خلق و خوی نیک یا بد در وجود انسان موثر باشد همنشینی با دوستان است.لذا دوستی و همنشینی با افراد دروغگو، انسان را به دروغگویی عادت می دهد بنابراین یکی از راههای مناسب در ترك دروغگویی، دورى گزيدن از هم نشينان دروغگوست. حضرت على (عليه السلام) در كلمات قصارشان مى فرمايند: از دوستى با دروغگو بپرهيز كه او همچون سراب است، دور را در نظر تو نزديك و نزديك را دور مى سازد. (3) يكى دیگر از مهمترين روشهاى عملى در درمان دروغ آن است كه انسان پيش از آنكه كلمه اى را بر زبان بياورد، درباره ى درستى يا نادرستى آن بيانديشد، و به آثار و عواقب آن توجه كند. همچنین در مكان‏هايى كه خطر مبتلا شدن به دروغ‏گويى بيشتر است نرود يا با كسانى كه بيشتر موجب دروغ گويى او مى‏شوند کمتر تماس داشته باشد. راه ديگر، قرار دادن تنبيه شرعى در صورت دروغ گفتن است. براى مثال: شخص مى تواند با هر بار دروغ گفتن مبلغى را به عنوان صدقه كنار بگذارد و يا فرداى آن روز را روزه بگيرد و از طریق این جریمه اخلاقی سعی در حذف این گناه از رفتار خویش نماید. پی نوشت ها: 1. زمر (39)، آيه. 3 2.اصول كافى ج 2 ص 340. 3.نهج البلاغه، كلمات قصار، شماره 38 ️ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌹🌹 💤ای هوای دیدنت سوز آه من… گوشه ابروی تو قبله گاه من… ✅ اللهم عجل لولیک الفرج 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ آیا امام زمان علیه‌السلام در دوران ظهور، مردم را مجبور به پذیرش اسلام‌ می‌کنند❓ ✍️ پاسخ: نکته‌ی اول: مسئله‌ی قبول و پذیرش دین اجبار و اکراه بردار نیست، مسئله‌ی دین یک امر قلبی‌ست؛ و انسان‌ها می‌توانند بپذیرند، می‌توانند نپذیرند. در قرآن کریم خداوند نیز، در این رابطه می‌فرماید: لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ ۚ اکراهى در قبول دین، نیست. زیرا راه درست از راه انحرافى روشن شده است. پس در دین اکراه وجود ندارد. امام زمان نیز در زمان ظهور، به واسطه‌ی برنامه‌هایی که ارائه می‌دهند و هماهنگ با فطرت مردم است؛ مورد پذیرش مردم قرار ‌می‌گیرند. و دیگر اینکه چون عقل و علم بشر، پیشرفت چشم‌گیری‌ می‌کند بسیاری از مردم با اختیار خودشان اسلام را به عنوان یک برنامه‌ی جامع، برای زندگی‌شان می‌پذیرند. نکته‌ی‌دوم: در جامعه آنچه که قانون است، قانون اسلام است. اما این امر به این معنا نیست که در زندگی شخصی، افراد نتوانند دین دیگری برای خودشان انتخاب کنند. در سوره‌ی مائده آیه ۱۴ خداوند نیز می‌فرماید : مِنَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ أَخَذْنَا مِيثَاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِّمَّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغْرَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۚ و از کسانى که مى گفتند: «ما نصرانى (و یاور مسیح) هستیم» پیمان گرفتیم. ولى آنها بخش مهمّى از آنچه را به آنان تذکر داده شده بود به دست فراموشى سپردند. از این رو در میان آنها، تا روز قیامت، دشمنى و کینه افکندیم. یعنی مسیحیان و نصارا تا قیامت در کره‌ی زمین هستند پس در زمان ظهور امام زمان علیه‌السلام هم اینها حضور دارند، و اینچنین نیست که همه‌‌ی افراد مسلمان شوند. بلکه غالب افراد به برکت آموزه‌های امام‌زمان‌ علیه‌السلام و همچنین با نصیحت‌ها و معجزه‌های ایشان مسلمان ‌می‌شوند. پس؛ قانون در جامعه اسلام است ولی اگر فردی به هر دلیلی نخواهد بپذیرد؛ کسی او را مجبور به پذیرفتن دینی نمی‌کند. و می‌تواند دین انتخابی خودش را نزد خود داشته باشد. هرچند داشتن دین کامل، به نفع انسان‌هاست و قبول نکردن دین اسلام به ضرر خودشان است. به امید آن روز‌ی که در حکومت امام زمان علیه‌السلام تنفس کنیم و شیرینی آن دوران را بچشیم. ✍جواد حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🩸خون شهدای غزه جمع می‌شود و موسای زمان را پدید می‌آورد تعبیر زیبای آیت‌الله جوادی آملی 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ در محضر طلاب حوزه ی علمیه ی امام باقر علیه السلام استان اصفهان 🌹 ✅ بررسی شبهات پر‌بسامد اعتقادی 1⃣ شبهات عدل الهی 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: الظُّلْمُ يَزَلِ الْقَدَمِ وَ يَسْلُبُ النِّعَمَ وَ يُهْلِكَ الْأُمَمِ ؛ [۱] ظلم قدم را می‌لغزاند و نعمت‌ها را سلب و امت‌ها را هلاک می‌کند. دَوَامُ الظُّلْمِ يَسْلُبُ النِّعَمَ وَ يَجْلِبُ النِّقَمُ [۲] تداوم ستم نعمتها را سلب و بلاها را جلب می‌کند. الْجَوْرُ مَمْحَاةُ [۳] ستم محو کننده است. الظَّالِمُ مَلُومٍ [۴] ستمگر ملامت می‌شود. الظُّلْمُ يُرْدِي صَاحِبِهِ ؛ [۵] ستم صاحبش را پست می‌کند. ايّاكَ وَ الظُّلْمِ، فَمَنْ ظَلَمَ کَرهت أَيَّامِهِ ؛ [۶] از ستم پرهیز کن؛ زیرا کسی که ستم می‌کند روزگارش تلخ می‌شود. مَنْ كَثُرَ ظُلْمَهُ، کَثرت نِدامَتَه؛ [۷] آنکه ستم زیاد روا دارد، پشیمانیش زیاد خواهد شد. پس ظلم و ستم آثار فراوانی در صفات و اخلاق انسانی می‌گذارد. مؤمن باید از ظلم بر حذر باشد و هر گاه ستمی را مرتکب شد، به سرعت استغفار کند. اگر مال کسی را به حرام خورد، از او رضایت بگیرد و برای او استغفار کند. آن گاه که احساس کرد توانایی ستم پیدا کرده است، قدرت و توانایی خدای تعالی را به یاد آورد و از پرداختن به ستم دست بردارد. 📚[۱]: تصنيف الغرر، ج ۴۵۶. 📚[۲]: همان 📚[۳]: همان 📚[۴]: همان، ص۴۵۷ 📚[۵]: همان 📚[۶]: همان 📚[۷]: همان، ص، ۴۵۸ اخلاق فطری ، ص ۲۲۵ ، ۲۲۶ ، ۲۲۷ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از  محسن دهقانی
استاد حیدری.mp3
زمان: حجم: 17.57M
گفتگوی صمیمانه با استاد بزرگوار جناب آقای موضوع گفتگو: نحوه پاسخ به کودکان پیش دبستانی 🆔https://eitaa.com/mohsen_dehghani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا