eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
452 ویدیو
155 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
19.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️آیا در انجام کارها استخاره داشته باشیم یا خیر ⁉️ 🎤 ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍پاسخگویی آنلاین کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
✍️ تاملی بر نماز روز یکشنبه ماه ذی القعده ♦️نماز روز یکشنبه ذی القعده معروف به نماز توبه یکی از توصیه های اخلاقی اساتید در سیر و سلوک است. ♦️سید بن طاووس در اقبال الاعمال، بخش اعمال ماه ذی القعده روایتی را که مستند این نماز است از انس بن مالک از پیامبر(ص) نقل می‌کند. روات حدیث عبارتند از: احمد بن عبدالله، منصور بن عبدالحمید، ابی امامه و انس بن مالک. 💠 بررسی سندی 🔻1-انس بن مالک مورد لعن حضرت علی قرار گرفته (در قضیه مناشده حدیث غدیر به عنوان مثال به ارشاد شیخ مفید ص 351 رجوع شود) و احادیث عجیب و غریب در شان پیامبر نقل کرده است (مثل روایت جماع پیامبر با یازده زن خود در یک ساعت!!! رجوع به صحيح بخاري ج ۱ ص ۶۲ ح ۲۶۸ ). جالب تر اینکه در روایتی از امام صادق نقل شده که سه نفر بر پیامبر دروغ می بستند که یکی از آنها همین انس بن مالک بوده است (خصال شیخ صدوق ج 1 ص 190). ♦️2-راوی دوم (ابی امامه ) اسم اصلی او صدی بن عجلان الباهلی هست. جزء صحابه پیامبر بوده و جرحی در کتب شیعه در مورد او رویت نشد . نظر محقق خویی بر حسن حال اوست. ولی اشکالی وجود دارد و آنهم اینکه در مشایخ ابی امامه اصلا انس بن مالک وجود ندارد لذا گویا در سند اشتباهی رخ داده است. ♦️3- راوی سوم منصور بن عبدالحمید بن راشد که قاضی مرو بوده است. او در طبقه پنجم راویان قرار دارد و به لحاظ شخص شناسی متروک الحدیث است و حدیث او اعتباری ندارد. ضمنا راوی طبقه پنجم نمی تواند بلاواسطه از راوی طبقه اول (ابی امامه) روایت نقل کند. ♦️4- راوی آخر احمد بن عبدالله هست. این نام مشترک بین خیل زیادی از روات است ولی فقط یک راوی می تواند بلاواسطه از منصور بن عبدالحمید روایت نقل کند که آنهم مجهول الحال بوده و راوی مجهول الحال در حکم ضعیف است. 💠 تکلیف روات حدیث مشخص شد. در مورد متن هم ناگفته پیداست که هیچ عاقلی ملتزم به ظاهر الفاظ این روایت و ثواب های عجیب و غریب و بی حساب و کتاب این نماز یک ربعی نشود و حتما باید تاویلاتی صورت گیرد تا حدیث مقبول واقع شود. ثواب این نماز بدین صورت نقل شده: هر کس این نماز را به جا آورد، توبه‌اش‌ مقبول و گناهانش آمرزیده می‌شود، دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند، با ایمان می‌میرد، دین و ایمانش از وی گرفته نمی‌شود؛ قبرش گشاده و نورانی شده و والدینش از او راضی گردند؛ مغفرت شامل حال والدین او و ذریه او گردد؛ توسعه رزق پیدا کند؛ ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند؛ به آسانی جان دهد و... ♦️نکته مهمتر اینکه نسبت به منفردات کتب سید بن طاووس این سوال وجود دارد که چرا علمای شیعه قبل از ایشان ادعیه و اعمالی را که سید بن طاووس در قرن 7 نوشته را نیاورده اند؟ آیا این همه عالم مثل شیخ صدوق و کلینی و بقیه علماء طی حدود 300 سال مطلبی را در کتب ندیده اند و یکباره سید بن طاووس آنها را دیده است؟ 💠 مطلب آخر هم اینکه محدث نوری این نماز را در باب نوادر مستدرک الوسائل آورده و گویا ایشان هم با آن همه تساهل در قبول روایات این نماز را خیلی معتبر نمی دانسته است. 💥 البته با توجه به قاعده ی تسامح در ادله ی سنن و توصیه ی بسیاری از بزرگان نسبت به اهمیت این نماز، خواندن آن به امید ثواب و قصد رجاء اشکالی ندارد. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
5_6100415936278299650.ogg
زمان: حجم: 2.03M
⭕️ ❎میخواستم بدونم ولایت فقیه پشتوانه حدیثی داره؟ 🎙استاد حیدری ♻️ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: چرا باید برای سلامتی امام زمان دعا کنیم؟ ✍️ پاسخ: نکته ی اول: امام زمان علیه‌السلام به‌صورت طبیعی در این دنیا زندگی می‌کنند هرچند مکان معینی ندارند.(1) نکته ی دوم: همان‌طور که پیامبران الهی و اهل‌بیت علیهم‌السلام با توجه به بشر بودنشان دچار بیماری می‌شده‌اند، امام زمان علیه‌السلام هم از این مسئله مستثنی نبوده و دچار بیماری می‌شوند.(2) نکته ی سوم: پيشوايان معصوم علیهم‌السلام در دعاها و مناجات خود براي حفظ و سلامتي امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) دعا كرده و به ما ياد داده‌اند كه چگونه براي ایشان دعا كنيم. یونس بن عبدالرحمن می‌گوید:«امام رضا علیه‌السلام  پيوسته به دعا كردن براي امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) با اين دعا امر می‌کرد:«اللَّهُمَّ ادْفَعْ‏ عَنْ‏ وَلِيِّك‏... وَ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ جَمِيعِ مَا خَلَقْتَ وَ بَرَأْتَ وَ أَنْشَأْتَ وَ صَوَّرْتَ...»؛ «خداوندا هرگونه بلا را از ساحت ولي خود دور گردان...و او را در پناه خود از شر تمام آنچه آفريده و ايجاد و انشا و صورت گري فرموده‌ای، محفوظ بدار»(3) بنابراين با توجه به كلمات گهربار معصومين، علاوه بر اظهار عشق و محبت به حضرت، دعا براي سلامتي و حفظ وجود مبارك امام عصر(علیه السلام) صحيح و بايسته مي باشد. 📚پی‌نوشت ها: 1.  بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏52، ص: 154 2.  فرازهایی از تاریخ پیامبر اسلام ، ص 532 3.  مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏1، ص: 409 ✍جوادحیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گوینده خبری که روز معلم و به معلم کلاس اولش در تلویزیون تبریک میگه و اینطوری همدیگه رو پیدا میکنن خیلی قشنگه😍❤️ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠پرسش: آیا بهشت و جهنم هم‌اکنون آفریده‌ شده‌اند؟ ✍️ پاسخ: 1⃣ از ظاهر آیات شریفه ی قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام استفاده می‌شود که هم‌اکنون بهشت و جهنم آفریده‌شده‌اند. 2⃣ در سوره نجم و در ضمن بیان سفر معراج پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه چنین آمده است: «وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى‏*عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى‏ *عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى‏»؛ «و یک‌بار ديگر هم او را (يعنى جبرئيل را) رسول مشاهده كرد. نزد «سدرةالمنتهی». كه جنّت المأوى نيز در نزد آن است». (1) 3⃣ علاوه بر آیات در روایات نیز بر خلقت کنونی بهشت و جهنم تأکید شده است. امام رضا علیه‌السلام در جواب اباصلت هروی که پرسید: «يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَأَخْبِرْنِي عَنِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ أَ هُمَا الْيَوْمَ مَخْلُوقَتَان‏»؛ «ای پسر رسول خدا،به من خبر ده از بهشت و جهنم و از اینکه آیا آن دو الان خلق شده اند؟». حضرت فرمودند: «نَعَمْ وَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَدْ دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ رَأَى النَّارَ لَمَّا عُرِجَ بِهِ إِلَى السَّمَاء»؛«بله و حضرت رسول هنگامیکه به معراج رفتند داخل بهشت شدند و هم‌چنین جهنم را دیدند». (2) 🌑 نتیجه اینکه: بهشت و جهنم هم اکنون خلق شده اند. پی نوشت ها: 1. نجم /13-15 2. التوحيد (للصدوق)، ص: 117 ✍ جواد حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا