💠پرسش:
حضرت علی (ع) در هنگام نماز مورد ضربت ابن ملجم قرار گرفتند یا در هنگام ورود به مسجد؟
✍️ پاسخ:
🔴درباره ضربت خوردن حضرت علی (ع) نیز دو احتمال وجود دارد:
احتمال اول: این که ضربت خوردن امام علی (ع) درخارج مسجد بوده است.
احتمال دوم: ضربت خوردن امام علی (ع)در مسجد و در حین نماز بوده است.
دلائل و روایات متعددی بر این احتمال تأکید دارند از جمله:
۱. امام سجاد (ع) فرمودند: وقتی ابن ملجم می خواست به امام على (ع) ضربه بزند، شخص دیگری با او همدست بود که ضربه اش به دیوار برخورد کرد، امّا ضربه ابن ملجم به آن حضرت اصابت کرد. و در حالی که امام در سجده بود، بر سر آن حضرت (جایى که قبلاً نیز در جنگها زخم برداشته بود.) فرود آمد. در آن هنگام حسن و حسین(علیهما السلام) آمدند و ابن ملجم را گرفتند و در بند کردند." (1)
۲. در کنزالعمال در باب فضائل علی (ع) آمده است: هنگامی که حضرت علی (ع) سر از رکوع برداشت، ابن ملجم (با شمشیر ) ضربه خود را وارد کرد. حضرت به کنار رفت و فرمود: نمازتان را تمام کنید و کسی را مقدم (امام جماعت) نکرد. (2)
۳. تاریخ دمشق در شرح حال امام علی(ع)آورده است: عبدالرحمان بن ملجم در حالی که آشفته بود در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود ضربت زد ...(3)
و همچنین گفته است: عبدالرحمان بن ملجم، در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود، از روی آشفتگی ضربت زد و علی (ع) همان روز از دنیا رفت و در کوفه دفن شد.(4)
۴. ابن ابی الدنیا در مقتل امیرالمؤمنین (ع) گفته است: علی (ع) بیرون آمد و تکبیرة الاحرام نماز را گفت، سپس یازده آیه از سوره انبیا را قرائت کرد، سپس ابن ملجم ضربتی را بر وسط سرش زد...(5)
📚پی نوشت ها:
1. الطوسی، امالی، ج 3، ح 18
2. کنز العمال: ج ۱۵
3. ابن عساکر، تاریخ دمشق، ترجمة امیر المؤمنین، 1397ح
4. کتاب الفضائل فضائل امیر المؤمنین، حدیث ۶۳
5. بر گرفته ار حاشیه انساب الاشراف ، ج۲، ص ۴۹۲
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🔮موضوع مورد بحث: مبحث اجمالی حجاب
🔷 مقدمه
چهارده کلید که قبل از ورود به پاسخگویی شبهات حجاب لازم است بدانیم🔻
1⃣نگاه منظومهای به گزارههای دینی نه نگاه آموزهای
نگاه منظومه ای به گزارههای دینی موجب پیشگیری از متزلزل شدن اعتقادات است.
2⃣تبیین صحیح تعبد عقلانی
وقتی وجود خدا و حکمت الهی با براهین عقلی بر ما ثابت شد عمل به اوامر و پرهیز از نواهی با یک واسطهی خفی عین عقلانیت است .
3⃣اشاره به حکمت الهی و علم قلیل بشر در بیان مصالح و مفاسد احکام
اگر مصلحت حکم حجاب را منحصر در یک یا چند قضایا و فلسفهی حجاب را محدود به بیان مصالح و مفاسد بدانیم و توجهی به حکمت الهی و علم قلیل بشر نداشتهباشیم و از آن عافل شویم ناخواسته خود را در یکی از تلههای پاسخگویی انداختهایم
4⃣تصریح به حکمت و دلیل بودن مفاسد و مصالح نه علت بودن
آنچه به عنوان فلسفهی حجاب مطرح میشود حکمت حجاب است نه علت حجاب
5⃣نگاه جامع به احکام دین
نگاه جامع نداشتن به مسائل احکام موجب عدم پردازش به کل مسائل میگردد . به عنوان مثال مهم بودن مسئلهی معیشت، اقتصاد، سیاست و ... نباید ما را از پرداختن به مسئلهی حجاب بلز دارد و الان ما نحن فیه حجاب است نه اقتصاد و سیاست و ...
6⃣تحلیل پیامدهای منفی عادی شدن زن برای مرد
اگر پیامدهای منفی عادی شدن زن برای مرد تبیین شود از آسیبهایی که غرب بر اثر بیحجابی گریبانگیر آن شدند مصون میمانیم.
7⃣حجاب برای دیده شدن است نه برای دیده نشدن
خانم با حجاب است که شناخته میشود زیرا حجاب است که با حیایی او هویدا میشود با حجاب است که صفت نفسانی عفت به منصهی ظهور گذاشته میشود و او عفیف شناخته میشود و کسی جرات نمیکند به او تعرّضی داشته باشد.
8⃣تشریح مفهوم صحیح لا اِکْراهَ فِی الدّین
در دین اکراه وجود ندارد زیرا قلب انسان چیزی که اکراهی باشد را قبول نخواهد کرد.
9⃣پذیرش سختیهای حجاب و تبیین صحیح از مانع نبودن آن از فعالیتهای اجتماعی
پاسخگو باید از تحلیلهایش منصفانه باشد نه یک جانبه، باید حجاب را آسان جلوه ندهد بلکه در عین اینکه توجه به سختی حجاب دارد آثار و برکات تحمل این سختی را بیان کند
🔟نقد ضربالمثل دل باید پاک باشد
اگر توجه داشتهباشیم به این مطلب که پاک بودن دل شرط لازم است ولی کافی نیست، حجاب در ظاهر، ظهور و بروز پیدا میکند.
1⃣1⃣توضیح اصل الانسان حریص علی ما منع
۱) اول از روش نقضی، برای پرسشگر تبیین کنیم که منع همه جا موجب حریص شدن نیست .
۲) اگر این اصل شما عام است و منع موجب حریص شدن است پس چگونه است که حریص شدن را فقط در مبحث حجاب و منع از پوشش بکار میبرید، بلکه در سایر امور زندگی نیز به آن قائل و پایبند باشید.
۳) حریص شدن در منع مختص به جایی است که چیزی را در معرض قرار دهیم و بعد از استفادهی از آن منع کنیم، بنابراین اسلام زن رل ملزم به پوشش کرده تا مردان بیگانه نسبت به او حریص نشوند.
2⃣1⃣تفکیک فائل شدن بین گناه اجتماعی و گناه فردی
حجاب یک جنبهی آن فردی و جنبهی دیگر آن اجتماعیست
3⃣1⃣قرآنی و روایی بودن مسئلهی حجاب
حجاب یک امر قرآنی است. دو آیه از قرآن مشخصاً مربوط به مبحث حجاب است، البته آیات دیگری نیز در موضوع حجاب وجود دارد:
۱) سورهی مبارکهی احزاب آیه ۵۹
۲) سورهی نور آیهی ۳۱
4⃣1⃣تمایز قائل شدن بین قانون و اجبار و تبیین چرایی الزام اجتماعی حجاب
حذف واژگانی که بار منفی دارند و جایگزین کردن واژهی مناسب.
♻️خلاصه اینکه
برخی از این کلیدها همپوشانی دارند و موجب روشنتر شدن یکدیگر میشوند.
#عقائد
#حجاب
#چهارده_کلید_پاسخگویی_شبهات_حجاب
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
ابن ابی الحدید معتزلی، از علمای محقق اهل سنت، در مقدمه شرح نهج البلاغه نیز می نویسد:
🔹فضائل علی(ع) در آن حد از عـظمت و شـهرت اسـت که نویسنده و گوینده در برابر آن، خـود را ضـعیف و زبـون و شرمسار میبیند که در صدد تفصیل آن برآید.
🔹چه بگویم درباره مردی که دشمنانش به فضائلش معترف بوده و در عین دشمنی، نتوانستند آن را پنـهان دارنـد و هـمگان دانند که بنی امیه پس از شهادت آن حضرت به شرق و غـرب مـمالک اسلامی دست یافتند و با تمام توان کوشیدند که نور عظمتش را فرو نشانند و در این باره هر حیله و ترفندی به کـار بـردند؛ تـا جایی که ایادی آنها احادیث فراوانی در قدح و ذم آن حضرت جعل کردند و در این راه مـبالغ گزافی از اموال بیت المال مسلمین هزینه کردند و اگر کسی حدیثی در منقبتش بیان می داشت او را مورد ضرب و شتم قرار می دادند و حـتی بـرخی را بـه زندان افکندند و عده ای را تبعید نمودند و جمعی را بدین جرم از دم تیغ گذراندند و کـسی را جـرئت نبود که فرزندش را علی بنامد.
🔹اما هرچه آنها بیشتر در این امر کوشیدند، فضائل آن حضرت بیشتر شایع گـشت کـه گـویی آنها آن نیرو را در نشر فضائل او به کار برده بودند. آری، مشک را هرچه بیشتر بـپوشانی فـضا را بـیشتر عطرآگین میکند.
📚شرح ابن ابی الحدید، ج1، ص16-17.
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
4_6008043838420027113.ogg
زمان:
حجم:
1.71M
#رمضان_با_ثقلین
✅ شب قدر
🔉 استاد جواد حیدری
#شب_قدر
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
➖قبر ابن ملجم ملعون کجاست؟
🛑ورأيت بغربيّ جبّانة الكوفة موضعا مسودا شديد السواد في بسيط أبيض فأخبرت انّه قبر الشقيّ ابن ملجم، وان أهل الكوفة يأتون في كلّ سنة بالحطب الكثير فيوقدون النار على موضع قبره سبعة أيّام
🔰 ابن بطوطة نقل میکند:
هنگامی که به کوفه مسافرت کردم، در غربی جبانه کوفه، در زمینی سرتاسر سفید، زمینی بسیار سیاه دیدم و از روی کنجکاوی علت آن را پرسیدم، و چون به تحقیق مشغول شدم مردم آن دیار گفتند: اینجا قبر ابن ملجم، قاتل حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام)، است و عادت اهل کوفه این است که هر سال هیزم زیادی در سر قبر ابنملجم جمع میکنند و به مدت هفت روز آنها را در این مکان میسوزانند.
📚:رحله ابن بطوطة ج 2ص55
👇کتاب رحله👇
نام کتابی هست که در اصل سفرنامه ابن بطوطه هست که در اواسط قرن ۸ نوشته شده است نام اصلی نویسنده: "ابو عبدالله ابن بطوطه" است
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
پاسخ جزوه زنده ها مرده اند.pdf
حجم:
1.26M
🔺زندگان حقیقی
💥پاسخ به جزوه ی " زنده ها مرده اند "
✍ پاسخ به شبهات #وهابیت
#شرک
#حیات_برزخی
#توسل
#سجده_بر_تربت
#نذر_قَسَم
◀️ مرکز ملی پاسخگویی_ نمایندگی اصفهان
⭐️ مطالعه ی جزوه برای فعالان فرهنگی مورد تاکید است.
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
◀️ شب قدر ▶️
↩️ برخی به بهانه ی تمسک به سیره ی فاطمی در شب قدر، فرزندان کوچک خود را تا سحر، بیدار نگه می دارند.
⬅️ باید عرض کنم:
1⃣: بین فرزندان سالم و بیمار، تفاوت قائل شویم.
2⃣: بین فرزندی که رضایت به بیدار ماندن دارد و دلبندی که تمایلی به احیاء ندارد، فرق بگذاریم.
3⃣: ظرفیت و سن فرزندان را لحاظ کنیم.
4⃣: وضعیت فعالیت، برنامه ها، استراحت و روان فرزندان در آن روز را مد نظر داشته باشیم.
⏮ نتیجه اینکه: اهمیت شب قدر و بیداری در این شب عزیز را به فرزندان القاء کنیم ولی اگر رضایت نسبت به بیداری ندارند و یا اذیت می شوند، مجوزی برای مجبور کردن به احیاء نداریم بلکه شاید از نظر شرعی مجاز هم نباشیم.
✍ جواد حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b