eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
452 ویدیو
155 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
📣عدم پرداخت فطریه، احتمال فوت را در پی دارد. ⭕️ رَوَی إِسْحَاقُ بْنُ عَمَّارٍ عَنْ مُعَتِّبٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ "علیه السلام "قَالَ: اذْهَبْ فَأَعْطِ عَنْ عِیَالِنَا الْفِطْرَةَ وَ عَنِ الرَّقِیقِ وَ اجْمَعْهُمْ وَ لَا تَدَعْ مِنْهُمْ أَحَداً فَإِنَّکَ إِنْ تَرَکْتَ مِنْهُمْ إِنْسَاناً تَخَوَّفْتُ عَلَیْهِ الْفَوْتَ . 🔸قلْتُ وَ مَا الْفَوْتُ ؟ 🔸قالَ الْمَوْتُ. 🔰 معتب گوید امام صادق "علیه السلام" بمن فرمودند: برو و زکات فطرهٔ عیال و غلامانم را بپرداز و هیچکدام را از قلم نیانداز، زیرا اگر فطریه یکی را ندهی از فوت او بیم دارم! پرسیدم: منظور از فوت چیست؟! حضرت فرمودند مرگ 📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ج4، ص 174 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ آیا روایات می گویند: ماه مبارک رمضان همیشه باید ۳۰ روز باشد❓ ◀️ پاسخ: 1⃣ روایات متواتر، معیار شروع و تمام شدن ماه مبارک رمضان را، رویت و دیدن ماه می دانند. ⭐️ "صُمْ لِلرُّؤْيَةِ وَ أَفْطِرْ لِلرُّؤْيَةِ" 2⃣ مشهور علمای شیعه، روایات ۳۰ روز بودن همیشگی ماه مبارک رمضان را، نپذیرفته و بر اساس آن فتوا نداده اند. 3⃣ با توجه به اعتقاد برخی از فرقه های اهل سنت مبنی بر، سی روز بودن ماه مبارک رمضان، برخی از علما، این روایات را حمل بر تقیّه کرده و حجت نمی دانند. 🔻تبصره: وظیفه ی ما در امور شرعی، تقلید و تبعیت از فقها و مراجع بزرگوار هست و نه مراجعه ی مستقیم به منابع و روایات. چون استنباط احکام، نیاز به تخصص و مهارت دارد. ✍ جواد حیدری ⭐️ عید سعید فطر، اول شوال ۱۴۴۵، در جوار امامزاده سلطان علی بن باقر علیهما السلام، مشهد اردهال، ساعت: 22:10 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴تلنگر ✍حکیمی سالیان طولانی، مرتب ذکر می گفت: استغفر الله! استغفرالله! فردی به او گفت: چرا این همه استغفار میکنی؟ ما که از تو گناهی ندیدیم! جواب داد: سالهاست استغفار من به خاطر یک الحمداللهِ نابجاست! روزی خبر آوردند بازار بصره آتش گرفته، پرسیدم حجره ی من چه؟ گفتند حجره ی شما نسوخته؛ گفتم: الحمدلله... معنی آن این بود که مال من نسوزد، مال مردم ارتباطی به من ندارد! آن الحمدلله از روی خود خواهی بود نه خدا خواهی. ❌چقدر از این الحمدلله ها گفتیم و فکر کردیم که شاکر هستیم⁉️ ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
7.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
الله اکبر👌 چه خبره اصفهان شلیک موشک از فراز مزار شهید زاهدی به سرزمین‌های اشغالی @javadheidari110
858.2K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴کلیپ کوتاه و زیبا 💥 🔺 الله اکبر 🔺 @javadheidari110
3.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نزول بلا در این خانه ⭕️ برخی دوستان در رابطه با روایتی که در کلیپ، توسط مرحوم آیت الله مجتهدی خوانده می شود، سوال می کنند. ⭕️ با جستجوهایی که حقیر انجام دادم، چنین روایتی را در منابع شیعه و سنی، پیدا نکردم. (اگر اهل تحقیق و اساتید، منبعی پیدا کردند، اطلاع دهند تا بررسی شود) ✍ جواد حیدری کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ 🌙 ⭐️ ☀️ 🌙 ⭐️ ☀️ 🌙 ⭐️ ☀️ ❓پرسش ⁉️چرا حضرت ابراهیم در آیه ۷۶، ۷۷و ۷۸ سوره‌ی انعام در برابر خورشید، ماه و ستاره‌پرستان به خورشید، ماه و ستاره‌ فرمود: هذا ربی؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه برای پاسخ به این پرسش ابتدا می‌بایست معنای رب و ربوبیت تبیین گردد👇 ✅معنای ربوبیت: رب، ربب به معنای این است که چیزی یا کسی را از نقطه‌ی آغازین به نقطه‌ی نهایی رسانده شود یعنی از صفر به آن مقدار کمالی که از او توقع می‌رود و از او مورد انتظار است رسانده شود؛ مثلا دانه‌، آن هنگام که کاشته می‌شود در نقطه‌ی صفر است اما ظرفیت، قابلیتش را دارد که گندم شود؛ وقتی به صورت تدریجی، همیشگی، دائمی و با مصاحبت به آن نقطه‌ی پایانی‌اش که گندم شدن است رسانده شود، به لحظه لحظه‌ی این مسئله، تربیت و ربوبیت اطلاق می‌گردد که البته در دل این ربوبیت، مصاحبت، خالقیت و... نیز وجود دارد. لذا حضرت ابراهیم در ابتدا به ماه، خورشید و ستاره فرمودند: هذا ربی تا بتوانند روشنگری کنند و افول رب‌های کاذب آنها را به رخ‌شان بکشند که اینها رب نیستند چرا که رب بودن با افول، سازگاری ندارد و حضرت از واژه‌ی رب استفاده کردند زیرا رب باید همیشه در صحنه باشد و اگر افول کند دیگر رب نیست. فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَىٰ كَوْكَبًا ۖ قَالَ هَٰذَا رَبِّي ۖ فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِينَ ﴿۷۶ انعام﴾ فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ ﴿۷۷ انعام﴾ فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبِّي هَذَا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ ﴿۷۸ انعام﴾ ♻️نتیجه اینکه: در پایان که قوم حضرت ابراهیم با ایشان از سر ستیز وارد شدند آن حضرت به ربوبیت الهی اذعان کردند: وَحَاجَّهُ قَوْمُهُ قَالَ أَتُحَاجُّونِّي فِي اللَّهِ وَ قَدْ هَدَانِ وَ لَا أَخَافُ مَا تُشْرِكُونَ بِهِ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ رَبِّي شَيْئًا وَسِعَ رَبِّي كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ ﴿۸۰ انعام﴾ بنابراین الحمدلله رب العالمین، چرا که موجودی که حقیقتا مالک همه است و هیچ غیبتی ندارد الله است که رب می‌باشد البته مربی‌های دیگر به اذن او، به حکم او به صورت غیراستقلالی در حد خودشان مربی هستند‌. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻🌻 🌻 احضارِ روح استاد:حجةالاسلام دکتر نقی‌پورفر 1⃣ بحث احضار روح چیست؟ یعنی فردی از عالم دنیا به هر طریق وارد عالم آخرت شود و روحی را به عالم دنیا احضار کند 2⃣ آیا احضار روح ممکن است؟ احضار روح ممکن است به سه شرط ۱) مقتضی موجود باشد(صلاحیت‌معنوی) فرد می‌بایست صلاحیت داشته باشد یعنی مومن و متدین باشد ۲) شرط هم موجود باشد(اذن‌الهی‌باشد) ملاک اذن از باب سنت تسدید امدادهای غیبی هست که خدا بنا بر مصلحتی به برخی افاضه می‌کند یعنی به هیچ وجه من الوجوه امکان نفوذ در عالم آخرت و احضار روح بدون اذن الهی ممکن نیست چون روحی که وارد عالم آخرت شده، در قبضه‌ی قدرت قاهر الهی است که این از محکمات قرآنی است،خداوند در آیات متعدد، جریان حکومت مطلقه‌ی خود را در عالم آخرت تذکر می‌دهد نظیر آیه ۶۲ سوره‌ مبارکه‌ی انعام «ثم ردوا الی الله مولهم الحق الا له الحکم و هو اسرع الحاسبین» طبق این آیه، عالم آخرت عالم حقیقت،عالم ملائکه و عالم جریان اقتدار کامل و تمام عیار الهی است پس اینکه فردی وارد عالم آخرت بشود و بدون اذن الهی بخواهد روحی را احضار کند اساساً منتفی است ۳) مانع هم مفقود باشد. در سیره‌ی انبیاء و معصومین داریم حضرت عیسی با اصحابشان از روستائی عبور می‌کردند، که همه‌ی افراد آن روستا مرده بودند، حضرت برای اینکه علت مرگ آنها را جویا شود اراده کردند تا به اذن الهی احیا شوند فقط یک نفر از آنها احیاء موتی شد آن هم چون از اهل آن روستا نبود و رهگذری بیش نبوده که هنگام عبور از آنجا او نیز گرفتار عذاب شد. حضرت از بقیه نیز پرسیده بودند اما آنها چون محکوم به عذاب الهی بودند برای‌شان مانع وجود داشت، لذا حتی اگر نبیِ روح الله هم باشد که مقتضیِ احضار روح را باذن الله دارد، اما اگر مانع مفقود نباشد احضار صورت نمی‌گیرد در سیره‌ی پیامبر خاتم و اهل‌بیت نیز بحث احضار روح به اراده‌ی الهی بنا بر مصلحت‌هائی مستقیما صورت گرفته که شاید تعبیر احضار روح برای آن صحیح نباشد 3⃣ آیا شیطان در قالب و صورت انسان متمثل می‌شود؟ طبق واژه‌ی«لاترونهم»سوره ۲۷ اعراف تمثل به صورت عادی رخ نمی‌دهد بلکه فقط در حد اندیشه و تصمیم سازی است لذا سریال او یک فرشته بود و اغماء که شیطان در زندگی عادی حضور پیدا می‌کرد و دیده می‌شد کذب است با ساخت اینگونه فیلم‌ها افراد را یا راهی تيمارستان می‌کنند یا قبرستان، اینها خلاف شرع است؛ زیرا شیاطین در حالت عادی به هیچ وجه امکان و اجازه‌ی تمثل ندارند، بلکه در حالت عادی فقط اجازه‌ی وسوسه کردن دارند و اجازه‌ی حضور و دخالت فیزیکی ندارند. طبق محکمات قرآنی به شهادت سوره‌ی ناس و دیگر آیات، نقش اساسی‌ شیاطین اندیشه سازی و تصمیم سازی در جهت شر است « الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنة و الناس » که البته در این معنا شیاطین انسی نیز مشارکت دارند. شیاطین انسی انسانهائی هستند که به تعبیر امیرالمؤمنین صورت انسان دارند ولی قلب‌شان قلب حیوان است. اینها جانوری هستند که ظاهر انسانی دارند و در قالب همسر، فرزند، رفیق و دیگران که ماهیت اولیه‌ی انسانی دارند. شیاطین جنی که نامرئی هستند با مشارکت شیاطین انسی در اندیشه سازی و تصمیم سازی بطور عموم نقش آفرین هستند زیرا مقابل سنت هدایت که سنت مطلقه‌ی الهی است، سنت وسوسه نیز وجود دارد، سنت وسوسه یکی از سنن مطلق و قطعی الهی است که در عالم بشری جاری است و این سنت فقط در حد تصمیم سازی و اندیشه سازی نقش آفرین و بسترساز عملکرد و ابتلای انسان است. برنامه‌های شیاطین جمع بندی می‌شود در سوره‌ی ابراهیم که خلاصه و موجز از تمام فعاليت‌هائی از اول تاریخ بشر تا روز قیامت است، در آیه ۲۲ سوره ابراهیم خدای سبحان مواجهه‌ی گمراه شدگان توسط ابلیس را با ابلیس به تصویر می‌کشد که چگونه در پی تبعیت از او بیچاره شد‌ه‌اند شیطان با صراحت می‌گوید: «خدا به شما وعده‌ی حق داد اما من فقط وعده دادم با همان سنت وسوسه و خلف وعده کردم، من هیچ سلطه‌‌ای بر شما نداشتم.» پذیرش یا عدم پذیرش وسوسه به اختیار خود انسان است به همین جهت شیطان در ادامه‌ می‌گوید،:« مرا ملامت نکنید، بلکه خودتان را ملامت کنید.» آری شیطان نه دست انسان را می‌گیرد و نه او را به زور گمراه می‌کند بلکه انسان مخیر است بین دو دعوت، دعوت الهی و دعوت شیطانی و اوست که انتخاب می‌کند کدامیک را بپذیرد. ⏬ و اما نکته‌ی اساسی این است که در دو صورت خاص تَمثّل شیطانی رخ می‌دهد و کلید این تمثل انسانیِ شیطان، بدست خود انسان‌هاست: ۱) چله‌نشینی‌های شیطانی برای دیدن جن ۲)رسیدن به حدی از نفاق و کفر و در برابر حق موضع‌گیری کردن لذا می‌بایست پس از هر خطا استغفار و توبه کرد و نسبت به گناه بی‌تفاوت نبود. ♻️نتیجه اینکه انسان نباید سراغ افرادی که ادعای احضار روح و مدیوم دارند برود و علم و اراده‌ی خود را به آنان بسپارد کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 @javadheidari110