هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 پرسش:
آیا اسلام نظریه تکامل انواع داروین را میپذیرد ؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
اولا: داروینیسم، هنوز به اثبات علمی نرسیده و در حد فرضیه هست، مخالفت بسیاری از دانشمندان در جهان غرب مخصوصا در حوزه ژنتیک(1) ، مؤید این مطلب می باش لذا اصلاً معنا و مفهومی ندارد که ما یک «فرضیه»ی اثبات نشده را یک دست آورد علمی فرض کنیم و سپس بدین بپردازیم که آیا با معارف اسلامی منافات دارد یا ندارد؟
ثانیا : اگر بنا را بر صحت این فرضیه بگذاریم آیا مخالفتی با اعتقاد به خدا خواهد داشت؟ جواب منفی است .
خود داروین از معتقدین به خدا بوده و با این عقیده از دنیا رفته است .
این فرضیه در مورد چگونگی تکامل تدریجی موجودات صحبت میکند اما اینکه :«چه کسی این خلقت و تحولات را به وجود آورد ؟، چه کسی این مراحل را ربوبیت کرد و چرا؟ ارتباطی با این فرضیه ندارد .
نکته سوم : قرآن کریم این فرضیه را در مورد انسان کنونی بههیچوجه نمیپذیرد.
پروردگار عالم در قران کریم میفرماید : يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً ..(2)
اى مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهيزيد! همان كسى كه همه شمارا از يك انسان آفريد؛ و همسر او را (نيز) از جنس او خلق كرد؛ و از آن دو، مردان وزنان فراوانى (درروی زمين) منتشر ساخت...
** قرآن ،حضرت آدم و حوا را بهعنوان اولینهای نسل کنونی بشر معرفی میکند و آدم را ، عاقل ، عابد و دارای مقام نبوت معرفی میکند.
نکته چهارم : اگر منظور داروین از انسان ، نسلهای قبل از حضرت آدم باشد ، فرضیه او قابلبررسی هست ولی بعید به نظر میرسد ظاهر فرضیه داروین چنین باشد .
پینوشت:
1. لیست تعداد زیادی از دانشمندان مخالف فرضیه داروین، https://goo.gl/zAKuUn
2. سوره نساء/1
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
هدایت شده از عصر آب
🔺 مقتل و روضه امام عسکری علیه السلام:
همواره از زندانی به زندان دیگر، منتقل می شد. اولین زندان، صالح بن وصیف بود .کارش شکنجه گری بود [ و عذبهم بأنواع العذاب؛ یعقوبی،تاریخ یعقوبی، ج2،ص504.]
=-=
زندان بعدی : علی بن اوتامِش است. و او دشمنی با آل محمد داشت. و به او گفتند هرکاری دلت می خواهد انجام بده. [ حُبِسَ أَبُو مُحَمَّدٍ ع عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ أوتامش [أَوْتَاشٍ] وَ كَانَ شَدِيدَ الْعَدَاوَةِ لِآلِ مُحَمَّدٍ ع غَلِيظاً عَلَى آلِ أَبِي طَالِبٍ وَ قِيلَ لَهُ افْعَلْ بِهِ وَ افْعَل . مفید،الارشاد،ج2،ص330.]
=-=
مهتدی عباسی نیز گفت: می خواهم امام عسکری و نسل شیعه را از زمین را برکنم.[کلینی،الکافی،ج1،ص510]
=-=
معمتد عباسی نیز همین شیوه را گرفت و امام را در خانه نحریر زندانی کرد .اومامور باغ وحش معتمد بود. و امام را سه روز در بین درندگان انداخت.
+
امام عسکری ع به مادرشان فرمودند:دل درد شدیدی دارم که نزدیک مرگ من است[ ابن طاووس،مهج الدعوات،ص275.]
+
روز اول ربیع الاول بیمار شدند [ وَ مَرِضَ أَبُو مُحَمَّدٍ ع فِي أَوَّلِ شَهْرِ رَبِيعٍ الْأَوَّل؛ مفید،الارشاد،ج2،336.] تا روز هشتم ربیع طول کشید و در این روز به شهادت رسیدند.[مقدسی،بازپژوهی ولادت و شهادت معصومان]
+
لحظه آخر:
به صیقل (=نرجس) فرمودند آب بیاور.ایشان امتثال فرمود لیکن ، وقتی آب را در مقابل دهان مبارکش گرفت دستشان لرزید و از دنیا رفتند [َ فَأَقْبَلَ الْقَدَحُ يَضْرِبُ ثَنَايَاهُ وَ يَدُهُ تَرْتَعِدُ فَأَخَذَتْ صَقِيلُ الْقَدَحَ مِنْ يَدِهِ وَ مَضَى مِنْ سَاعَتِهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْه؛ شیخ صدوق،کمال الدین،ج2،ص474.]
=-=
بازارها تعطیل شد.بنی هاشم و مردم همه آمدند.انروز شبیه قیامت بود. [کلینی،الکافی،ج1،ص505.]
=-=
ابو الحسين حسن بن وجناء از پدرش و او از جدّش روايت مىكند كه گفت: در خانه امام حسن عليه السّلام بوديم كه سواران خليفه همراه جعفر كذّاب ما را فرا گرفتند و به چپاول و غارت مشغول شدند . [ شیخ صدوق،کمال الدین،ج2،ص473.]
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
4_5839387735495810945.ogg
زمان:
حجم:
684.3K
🎧 اگر لازمه اطاعت مطلق، عصمته؛ ولایت "مطلقه" فقیه به چه معناست؟ مگر ولی فقیه معصوم است؟
🎤 استاد جواد حیدری
#پاسخ_به_سوالات_اعتقادی #ولایت_فقیه
🍂 @javadheidari110 🍂
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
#حکم_شرعی
#لعن_علنی
سوال: لعن برخی از دشمنان اهلبیت علیهمالسلام در مکانهای عمومی یا خصوصی چه حکمی دارد؟
جواب:این هم از جمله سوالهایی است که بارها پاسخش را شاید همه شما از خود حضرت آقا شنیده باشید و همین اواخر بیشتر تاکید داشتند. به خاطر این فتنههایی که در جهان اسلام پیش آمده است و برادر کشی و مسلمان کشی بین برخی از مسلمانان و ضرری که برای جهان اسلام دارد و سودش را استکبار جهانی و صهیونیسم بینالملل میبرد. بارها شنیده اید که ایشان فرمودهاند به مقدسات سایر مذاهب توهین نکنید و توهین به مقدسات سایر مذاهب را حرام دانسته اند. به علاوه هر عملی که موجب تفرقه بین مسلمانان شود، ایشان آن را منع کرده اند و حرام دانسته اند. بنابراین مومنین از کارهایی که به هر حال سودی ندارد، بلکه ضرر دارد و موجب اختلاف بین مسلمانها میشود و موجب برادرکشی بین مسلمانان میشود یا موجب وهن مذهب هست یا به نحوی توهین به مقدسات سایر مذاهب اسلامی است انشاالله بپرهیزند که این عمل جایز نیست.
سوالی دومی که در اینجا مطرح شده این است که در این مجالس میشود شرکت کرد یا نه؟ یک وقت هست شما شرکت میکنید آن منبری را یا آن مداح را از این کار خودش باز میدارید - حالا با تذکر محترمانه که از این گفتههای تفرقهانگیز بپرهیزد - این گاهی وقتها لازم و واجب است. اما اگر شرکت شما این اثر را ندارد، بلکه مجلس چنین افرادی که تفرقه میاندازند تقویت میشود، بله گاهی وقت ها شرکت در چنین مجالسی جایز نیست و باید پرهیز شود.
پی نوشت:
http://farsi.khamenei.ir
🏴 #شهادت_امام_حسن_عسکری (ع) تسلیت باد🥀
🆔 @javadheidari110
🎯 پاسخگوی تخصصی به سوالات دینی شما؛
🌹 https://eitaa.com/joinchat/4212588714C31937373c3
هدایت شده از عصر آب
#یاد_داشت 2️⃣6️⃣
#تحلیل
#تاریخ
📝📝 موضوع: جشن آغاز امامت حضرت مهدی عجل الله فرجه
➖➖➖
هر ساله در نهم ربیع یکی از مطالبی که بین شیعیان مورد توجه است،برپایی مراسمی است با نام «آغاز امامت حضرت مهدی ع » به اختصار سابقه تاریخی این مطلب را بررسی میکنیم.
=-=
1. بنابر فحص بنده اولین مرتبه این مسئله در همان زمان امام عسکری ع بود لیکن بحث تهنیت مربوط به جعفر کذاب بود نه امام زمان. چون عدهای می خواستند جعفر کذاب را به عنوان امام شیعه معرفی کنند که موفق نشدند. [فَأَشَارَ النَّاسُ إِلَى جَعْفَرِ بْنِ عَلِيٍّ فَسَلَّمُوا عَلَيْهِ وَ عَزَّوْهُ وَ هَنَّوْهُ ؛ شیخ صدوق، کمال الدین،ج2،ص476.]
+
2.سید بن طاووس اول عالم شیعی است که چنین مطلبی را گفته است.[...فيكون ابتداء ولاية المهدي عليه السلام على الأمّة يوم تاسع ربيع الأوّل، فلعلّ تعظيم هذا اليوم ؛ ابن طاووس،الاقبال،ج3،ص114.]
+
3.محدث قمی دیگر عالم شیعی است که چنین نوشته است : [ چون روز هشتم وفات امام حسن عسکری واقع شده،امروز،روز اول امامت حضرت صاحب الزمان است و این جهت نیز باعث تعظیم و شرافت روز است. (عباس قمی،وقائع الایام،ص316)]
+
4.مرحوم آیت الله تبریزی مرجع فقید شیعی نیز چنین گفته است : « ان في هذا اليوم توج الإمام المهدي بالإمامة بعد وفاة والده الإمام الحسن العسكري في اليوم الثامن من شهر ربيع الأول، و هو المنتقم من أعداء الزهراء (سلام اللّٰه عليها) و أعداء الدين و الموكل بإقامة دولة الحق،» (رسالة في لبس السواد - الأنوار الإلهية، ص: 122)
+
5. مرحوم انصاری زنجانی نویسنده دانشنامه بزرگ فاطمه زهرا س نیز معتقد است این روز را مجازا باید عید دانست : « تمّ الخبر و الحمد للّه وحده، و صلى اللّه على محمد و آله و سلم، من خط محمد بن علي بن محمد بن طي، و وجدنا فيما تصفّحنا من الكتب عدة روايات موافقة لها فاعتمدنا عليها. فينبغي تعظيم هذا اليوم المشار إليه إظهار السرور فيه مطلقا لسرّ يكون في مطاويه على الوجه الذي ظهر احتياطا للروايات، فيستحب أن يسمّي ذلك اليوم يوم العيد مجازا.» (الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء(ع) نویسنده : الأنصاري الزنجاني، إسماعيل جلد : 10 صفحه : 274 )
➖➖➖
🔺 نتیجه:
این مناسک جدیدی شیعی دلیل عرفی دارد نه دلیل روایی.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water