.
♻️ ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین علیه السلام
🖋 حضرت آیتالله سیّدعلی خامنهای
[۱]. نه میتوانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه میتوانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیهالسّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را میطلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچکدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند.
[۲]. هدف آن حضرت عبارت بود از انجامدادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچکس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد.
[۳]. دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد میشوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمیرود، امّا گاهی هم مردم، فاسد میشوند، هم حکومتها، هم علمای دین، بهطوریکه حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض میکنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا بهتعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمینکنندۀ زندهشدنِ اسلام» است، بعد از آنکه مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبینرفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، بهجایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟!
[۴]. افزونبراینکه باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدایمتعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمیبخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهمبودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمیکند، بلکه این انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاینرو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی.
[۵]. در زمانِ امام حسین - علیهالسّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» بهوجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمیکرد، چنانکه اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون بهعنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمیخواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد میکند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر میگذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسانها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالیکه اگر در زمانِ معاویه، امام حسین میخواست قیام کند، پیامِ او دفن میشد؛ زیرا سیاستها بهگونهای بود که مردم نمیتوانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاینرو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد.
[۶]. امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربهمعروف و نهیازمنکر» است.
[۷]. آن حضرت در مناسبتهای مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ
دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتیکه اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد.
وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ
و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم، قیام نكردم، بهیقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و میخواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم علىبنابىطالب رفتار مینمایم.
وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ
و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مىخوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند.
(در خطبههای نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴).
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
انتقام امامزمان در خونخواهی امامحسین.m4a
زمان:
حجم:
4.64M
⁉️انتقام امامزمان "عجلالله تعالی فرجهالشریف" در خونخواهی
امام حسین "علیهالسلام"
چگونه است؟
🔊پاسخِکارشناسبرنامه:استادجوادحیدری
🔘 هرهفته جمعهها⏰12:00
🔰برنامهی چشم به راه
📻رادیو اصفهان
#شبهات_مهدویت
#برنامهی_رادیوئی_چشمبراه
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از روزنوشت
عاشورا شد و در چنین روزی،
قدِّ تاریخ شکست
و تا ابد خمیده ماند.
https://eitaa.com/roznevesht
🔹 رهبر معظمانقلاب (ادام الله ظله العالی)، در شرح کلام امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند:
مِن مَواعِظ علی (علیه السلام):
✨ من استَطاعَ أَن یَمنع نفسَه مِن أَربعةِ اَشیاءٍ فهو خَلیقٌ بِأَن لایَنزلَ بِه مَکروهٌ أبداً قیل: وما هُنّ یا أمیرالمؤمنین! قال: العَجلةُ واللّجاجَة والعُجبُ والتَّوانی.
📚 تحف العقول، صفحه ۲۲۲.
هرکس این چهار صفت را از خود دورکند؛ خواه فرد باشد وخواه مجموعه دستاندرکاران و رؤسای جامعه، هیچگاه حادثه و واقعه ناخوشایندی، متوجه او نخواهدشد:
1️⃣ عجله
بدون تأنّی و دقت، تصمیمگیری کند یا کاری را اجراء نماید (عجله غیر از سرعت در عمل است).
2️⃣ لجاجت
یکی از مسائل خطرناک و بلاهای دامنگیر، اصرار و پافشاری ناحق در مسألهای است که چون این حرف را گفته و یا چنین موضعی اتخاذ کرده حاضر نیست عقبنشینی کند و لو خلاف آن ثابت شود.
3️⃣ مغرورشدن و خودشگفتی
که انسان نقصها و ضعفهای خود را ندیده و احیاناً مُحَسَّناتش(خوبیهایش) را بزرگ بشمرد.
4️⃣ کاهلی و سستی
کار امروز را به فردا افکندن و تأخیر انداختن.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
⬛️حکم سیاه پوش کردن مسجد یا پوشیدن لباس مشکی⬛️
سوال:
آیا سیاه پوش کردن مسجد و پوشیدن لباس مشکی در مراسم عزاداری کراهت دارد؟
✅ پاسخ:
سیاهپوش کردن مساجد و پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است در هر صورت کراهت پوشیدن لباس سیاه در غیر نماز ثابت نیست.
--------------------------------
📚 منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
سلام و عرض تسلیت ایام
الحمدلله مبانی دین و مکتب چنان مستحکم است که برای اثبات حقانیت آن نیازی به بیان خرافات و مطالب غیر مستند و بی پایه و اساس نیست.
#داستان_شیر_فضه
#جوشیدن_خون_در_حلب
#خود_کشی_اسب_در_نقش_مرکب_شمر
#زعفر_جنی
#شیر_خوردن_از_انگشت_پیامبر
@javadheidari110
هدایت شده از بررسی روایات و احادیث
معرفی کتاب: ترجمه «مقتل اَبی مِخنَف» : نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا - تحقیق: استاد محمدهادی یوسفی غروی، ترجمه و تدوین: جواد سلیمانی، ناشر: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی - قم - چاپ دوم: سال 1380
نقد جانبازی شمر
✅ بنا به آنچه شهرت دارد، #شمر قاتل امام #حسین(ع) از یاران #امیرمؤمنان در نبرد #صفین بوده و مجروح هم شده است.
🖌 اما یکی از محققان معتقد است شمر در سپاه معاویه مجروح شد، نه سپاه علی(ع). وی بر این فرضیه، شواهد چندی ارائه کرده که قابل تأمل و شنیدنی است. 👇
🆕 به گفته محسن خاتمی، پژوهشگر علوم حدیث؛ شمر بهعنوان نماد بیبصیرتی مطرح میشود؛ زیرا در بازهای از حیات خویش در لشکر امیرمؤمنان حضوری پررنگ داشته است تا آنجا که به فیض جانبازی نبرد صفین در برابر لشکریان معاویه نائل میآید.
وی گوید: گزارش اصلی این واقعه در کتاب وقعة صفین نقل شده و ظاهر عبارت دلالت دارد که "اَدهَم بن مُحرِز" از میان لشکریان #معاویه در نبرد صفین به شمر بن ذیالجوشن حمله کرد و بر پیشانی او شکافی ایجاد نمود.
📂 اما شواهدی هست که شمر را در لشکر معاویه و رقیبش ادهم را از یاران علی(ع) میداند.
برخی رجالشناسان شیعه مانند شیخ طوسی، ادهم را در زمرۀ اصحاب علی(ع) برمیشمارند و برخی گویند او ابتدا از یاران امام بود و بعداً منحرف شد.
🔍 یک شاهد مهم آنکه وقتی امیرمؤمنان، طرماح بن عدی را بهسوی معاویه فرستاد؛ طرماح در دمشق از فرماندهان معاویه سؤال کرد و نام عمرو بن عاص، شمر بن ذیالجوشن و... را برد که معلوم میشود شمر در میان فرماندهان شام بوده است.
📎 قرینۀ دیگر، گزارش نبرد ادهم و شمر در نبرد صفین در تاریخ طبری است که از مسلم ضبابی نام میبرد و این مسلم پیوسته با شمر بوده است، حتی در واقعۀ کربلا.
📖 پرویز اتابکی در ترجمه کتاب صفین به این مسئله توجه داشته و مینویسد: ادهم در صفّین هنگام نبرد با یاران معاویه به هماوردى شمربن ذىالجوشن درآمد.
👈 این محقق شواهد دیگری هم بیان کرده که تفصیل نوشته او در متن شماره 18 مستبین خواندنی است.
◀️ با این حال نظر دیگری تأکید دارد که شمر عراقی است و نمیتواند در سپاه شام باشد. این نقد و نظر را در متن شماره 19 مستبین بخوانید.
https://eitaa.com/Mostabin
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
پرسش:
از یه آقا پسری خوشم اومده و بهش علاقمند هستم آیا از حیث شرعی این علاقه گناه محسوب میشه؟
#روابط_نامحرم
...................................................
🌼پاسخ:
از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم
درآموزه های اسلام زن و مرد به رعایت حیا وعفت درجامعه تشویق شده اند وحیادرگفتار و رفتاربه عنوان دو ویژگی مهم برای آنها درنظر گرفته شده است.پس دروهله اول بایدتوجه نماییم که سراغ رابطه ای خارج از عرف وشرع نرویم چرا که ادامه این روابط عوارض وپیامدهای روحی و روانی نامطلوب خواهد داشت.
اما چنانچه دختروپسر به هردلیلی به یکدیگرعلاقمند شدند گام دوم این است که سریعا پای این ارتباط به متن خانواده کشیده شود و بادرجریان گذاشتن خانواده هاوقراربرخواستگاری رسمی به چنین علاقه ای جهت دینی و شرعی ببخشیم.
یکی ازمشکلاتی که امروزه درروابط دختر وپسر وجوددارداین است که دختروپسر به بهانه ازدواج روزها و یا شاید ماهها با یکدیگرارتباط داشته وگاهی عدم شناخت کافی را دلیلی برای ادامه این رابطه مطرح می نمایند.
توجه کنیدکه صرف علاقه مندشدن به نامحرم به تنهایی بدون هیچ واکنشی گناه نیست اما همه ما می دانیم که اکثرعلاقه مندیهاخواه ناخواه بررفتار انسان تاثیرمی گذارد و دارای بازتاب بیرونی خواهد بودواگر در اسلام رابطه بانامحرم حرام اعلام شده است به دلیل واکنش هایی است که درپس این علاقمندی هااتفاق می افتد.نگاه کردن به طرف مقابل، حرف زدن با او، شوخی کردن و حتی گاهی خلوت کردن با او ازجمله پیامدهایی است که امکان بروزش درهررابطه ای وجوددارد.بااستمراراین روابط فکر وذهن انسان نیزدرگیر شده وشخص، دیگرتوان انجام وظایف اصلی خودرانخواهدداشت.
همواره به خاطرداشته باشیدکه کشش های غریزی وعاطفی دردوران جوانی بسیار پررنگ می باشدواگراین احساسات به خوبی مدیریت نشوندانسان رابه انحراف خواهندکشاند.
به شماتوصیه می شوداگرشرایط ازدواج وخواستگاری رسمی از شما، برای شماوطرف مقابل فراهم است سریعا به این امراقدام نماییدودرادامه بادرنظرگرفتن ملاکها و معیارهای مناسب برای ازدواج، دست به انتخاب صحیح بزنیدوازروی منطق و عقل و نه احساس وباچشمانی بازآینده خود را رقم بزنید.
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110