eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
453 ویدیو
155 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌 من از «الیوم اکملتُ لکم» اینگونه فهمیدم خدا با مهرِ او دینِ مرا اندازه می گیرد🌹 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیفیت اذان ، نزد شیعیان و اهل سنت چگونه است❓ ...................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول: اذان نزد شیعیان اهل‌بیت علیهم‌السلام همان‌گونه که امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند به این وجه است: اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنَ‏ مُحَمَّداً رَسُولُ‏ اللَّهِ‏ أَشْهَدُ أَنَ‏ مُحَمَّداً رَسُولُ‏ اللَّهِ‏ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه‏(1) نکته دوم : شهادت به ولایت امام علی علیه‌السلام در اذان در نظر فقهای شیعه ،استحباب بوده و آن را جزء اذان نمی‌دانند. امام خامنه‌ای در این رابطه می‌فرمایند:« أشهد أنّ علياً ولي الله» به‌عنوان شعار تشيع خوب و مهم است و بايد به‌قصد قربت مطلقه گفته شود، ولى جزو اذان و اقامه نيست.(2). نکته سوم :علت استحباب شهادت به ولایت امام المتقین ، روایاتی است که از طریق اهل‌بیت علیهم‌السلام صادرشده است. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید :«... پس هرگاه شخصی از شما گفت لا اله الا الله ، محمد رسول‌الله پس باید بگوید علی علیه‌السلام ،امیرالمؤمنین است.(3) نکته چهارم :درباره فصول و کیفیت اذان نزد اهل سنت ،بین علمای آنان اختلافات زیادی وجود دارد. ابن رشد قرطبی می‌گوید:«علمای اهل سنت به چهار دسته درباره اذان اختلاف پیدا کردند : اول ان است که تکبیر را دو بار بگوییم و شهادتین را چهار بار و بقیه فصول را دومرتبه، که امام مالک و مذهب اهل مدینه چنین است.قول دوم اذان اهل مکه است که امام شافعی قائل به آن است ؛ تکبیر شهادتین را چهار بار و بقیه فصول اذان را دومرتبه بگوییم و قول سوم اذان کوفیان است که تکبیر را چهار بارو بقیه فصول اذان را دومرتبه میگویند ابوحنیفه قائل به آن است .و قول چهارم اذان بصریان است که ابتدا تکبیر را چهار بار میگویند سپس شهادتین وحی علی الصلوه وحی علی الفلاح را هرکدام سه بار تکرار می‌کنند سپس از اول شروع می‌کنند و برای بار سوم ایضاً تکرار می‌کنند و حسن بصری و ابن سیرین قائل به آن هستند »(4) پی‌نوشت‌ها: 1. من لا يحضره الفقيه ،ج1، ص 203 2. اجوبة الاستفتاءات امام خامنه‌ای ، ج 1 ، ص 133 3. الاحتجاج ، ص 232. 4. شرح بداية المجتهد ج1 ص 247_248 ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🌸🌸 🌸 ⁉️چرایی برده‌داری در اسلام پاسخ جناب استاد جواد حیدری را از طریق لینک موجود بشنویم👇👇👇👇👇 http://atf.morsalat.ir/uploads/t4Zb1FWUe9V5SQ0S6MLb57XekHklQMp25ZFpPlfQ.mp3 موارد بیشتر: http://www.atf.morsalat.ir/p/xeml73oywr4d9qbr @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍گفت نظرت در رابطه با ابوبکر چیست؟ گفتم بنظرم از رسول خدا صلی الله علیه واله هم مقامش بالاتر است!!! ⁉️ گفت ما اهل تسنن چنین اعتقادی نداریم پس چطور شما شیعیان چنین چیزی می گویید؟؟!! 🔸گفتم برای این حرفم دلیل دارم و آن هم این است که پیامبر خدا صلی الله علیه واله بعد از ۲۳ سال زحمت کشیدن و خون دل خوردن فکرش به اینجا نرسید که برای خودش جانشینی انتخاب کند؛! اما ابوبکر در هنگام مرگش گفت بعد من عمر جانشینم خواهد بود تا مردم گمراه نشوند!!!! ✅ این برای اونایی که منکر غدیر شدند. @javadheidari110
✍ نکات کاربردی برای بررسی سند احادیث شیعه ⭕️ در كتب حديث هنگام نقل حديث از اميرالمؤمنين(ع) ، نام آن حضرت (علي ع) يا لقب « اميرالمؤمنين(ع) » ذكر مي شود و غالبا از كنيه ايشان كه «ابوالحسن» است استفاده نمي شود. امام حسين و امام حسن و امام علي بن الحسين(عليهم السلام) در كتب حديث قديم نه با كنيه يا لقب بلكه با نام خود ياد مي شوند. ❎اما کنیه ی امامان بعدی چنین است: ابوجعفر (ع) = امام محمد باقر (ع) ابوعبدالله (ع) ، الشيخ (ع) = امام جعفر صادق (ع) ابوالحسن (ع) ، العبد الصالح (ع) = امام موسي كاظم (ع) ابوابراهيم (ع) = امام موسي كاظم (ع) ابوالحسن الثاني (ع) = امام رضا (ع) ابوجعفر الثاني (ع) = امام جواد (ع) ابوالحسن الثالث (ع) = امام هادي (ع) ابو الحسن العسكري (ع) ، صاحب العسكر(ع) = امام هادي (ع) ابومحمد العسكري (ع) = امام حسن عسكري (ع) العسكريَّيْن (ع) = امام هادي (ع) و امام حسن عسكري (ع) أحدهما (ع) = امام باقر (ع) يا امام صادق (ع) [ مربوط به مواردی که یکی از راويان شك دارد كه حديث از كداميك از اين دو معصوم است ] الصاحب ، صاحب الناحية ، صاحب الدار ، صاحب الأمر (ع) = امام زمان (عج) الكاظمَيْن (ع) = امام موسي كاظم (ع) و امام جواد (ع) « عالم » در كتب اربعه براي امام صادق (ع) و گاهي براي ديگر امامان ديگر بكار رفته است. گاهي مشخص نيست كدام امام مورد نظر است. « ابوالحسن الاول » و « ابوالحسن الماضي » و « الماضي » امام كاظم (ع) است. گاهي « ابوالحسن الماضي » بين ايشان و امام رضا(ع) مردد است. گاهي به جاي « ابوالحسن الثالث » يا « ابوالحسن الثاني » ، به اختصار « ابوالحسن » اطلاق شده که مقصود راوی باید با توجه به قرائن دیگر معلوم گردد. مقصود از « فقيه » غالبا امام هادي (ع) و گاهي امام حسن عسكري(ع) و گاهي امام مهدي (عج) است. در مواردي نيز معلوم نيست اشاره به كدام معصوم است. « الرجل » در كتب اربعه غالبا براي امام هادي (ع) به كار رفته است. گاهي نيز امام جواد ، امام عسكري و امام زمان (عليهم السلام) منظور هستند. در مواردي نیز معلوم نيست كداميك از اين چهار امام مورد نظر است. « العسكري » به صورت مطلق غالبا امام هادي (ع) است اما گاهي مردد بين امام هادي و امام حسن عسكري (علیهما السلام) است. ⭕️ آنچه گفته شد تنها بيانگر ادبيات غالب در ميان محدثان قديم است و لزوما در همه موارد صدق نمي كند زيرا به ندرت اشتباهات يا تصحيفاتي رخ داده است مثلا ندرتاً ناسخان «ابوالحسن ثالث» را « ابوالحسن اول » نوشته اند. بديهي است در موارد شك بايد به قرائن موجود در كلام بويژه طبقه ي راويان مراجعه كرد. 📚 منابع: 1. علم الحديث ، كاظم مديرشانه چي، صص192-194. 2. دراسات في علم الدراية (تلخيص مقباس الهداية) ، علي اكبر غفاري صفت ، محمدحسن صانعي پور ، ص301. 3. نرم افزار دراية النور ، نسخه 1.2 ، مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅گردوی بی مغز ✍مـلا مهرعلی خـویی ، روزی در کوچه دید دو کـودک بر سـر یک گردو با هم دعوا میکنند. به خاطر یک گردو یکی زد چشـم دیگری را با چـوب کور کرد. یکی را درد چشـم گرفت و دیگـری را ترس چشـم درآوردن . گردو را روی زمین رها کردند و از محل دور شدند ملا گردو را برداشت و شکست ودید، گردو از مغز تهی است، شروع کرد به گریه کردن. سوال کردند تو چرا گریه میکنی؟ گفت دو کودک ازروی نادانی و حس کودکانه، بر سر گردویی دعوا می کردند که پوچ بود و مغز نداشت هـم همینه ، مثل گـردویی بـدون مغز! که بر سر آن می ‌جنگیم و وقتی خسته شدیـم و آسیب به خـود و یا دیگران رسـاندیم و پیر شدیم ، چنین رها کرده و برای همیشه می‌ رویم. 🔹🔸🔹🔶🔹🔸🔹 @Taamemanavi @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا