💤🗯توهم تناقض
1⃣سورهی بقره، آیهی ۱۸۵:
....يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ(خداوند برای شما حکم را آسان خواسته و تکلیف را مشکل نگرفته)
2⃣سورهی بلد، آیهی۴:
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کَبَدٍ (به راستی که انسان را در رنج آفریدیم)
یک آیه میگوید خداوند راحتی را برای انسانها اراده کرده و آیهی دیگر میگوید ما انسان را در سختی آفریدیم❓❓👇👇
✅جواب:👇👇
🔸آیهی ۱۸۵بقره، مربوط به اوامر تشریعی خداوند مثل نماز، روزه، جهاد و ... است.
در احکام تشریعی خداوند، اگر آن تکلیف، دارای سختی و زحمت برای انسان شد، آن تکلیف، تبدیل به تکلیف سادهتر و آسانتر میگردد و یا اینکه از گردن انسان ساقط میشود.
مثلا روزه برای کسی که مریض است یا به خاطر پیری، مشقت دارد، واجب نیست و باید قضاء آن را بعدا به جا آورد و یا کفاره بدهد و مثلا حکم جهاد از زنان، بیماران، لَنگها و بعضی افراد برداشته شده است.
🔸اما آیهی ۴ سورهی بلد، مربوط به طبیعت زندگی است. از لحظهای که نطفهی انسان بسته میشود تا وقتی که او را در خانهی قبر میگذارند، انسان دچار زحمات، مشقت و مشکلات عدیدهای در زندگی خویش میشود.
زندگی دنیوی آمیخته با مصیبتها، دردها، رنجها، مشکلات، مریضیها، کمبودها، گرفتاریها و ... است؛ بالاخص در دوران پیری که انواع مریضیها، ناتوانیها و ... به سراغ او میآید.
✳️خداوند متعال به حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) فرمود:
اي موسي!
♦️من شش چيز را در شش جا قرار دادم؛ ولي مردم در جاي ديگر آنها را جست و جو میکنند و این درحالی است که هرگز آنها را در آنجا نخواهند يافت:
۱. راحتي و آسایش مطلق را در '' آخرت'' قرار دادم، ولي مردم در '' دنيا '' به دنبال آن ميگردند! ....
(مستدرکالوسائل، ج ۱۲)
بنابراین، انسان توقع زندگی بدون درد و رنج در این دنیا نداشته باشد که آرزوی دست نیافتنی میباشد.
https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
منظور از «نور»بودن خدا چیست؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول :قرآن کریم ،پروردگار عالم را به نور توصیف فرموده و میفرماید:«اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض...»؛«خداوند نور آسمانها و زمين است».(1)
نکته دوم:با توجه به جسم نبودن پروردگار عالم،منظور از نور در آیهی شریفه ، نور محسوس و جسمی نیست.بلکه ازآنجهت که ویژگی نور، ظاهر بودن خود و ظاهر کننده غیر از خود هست(ظاهر لنفسه و مظهرٌ لغیره)و تمام هستی و مخلوقات،هستی خود را از خدا میگیرند درحالیکه خداوند هستیبخش مطلق هست،پروردگار عالم به نور آسمان و زمین تشبیه شدهاند.
نتیجه اینکه : ذات الهى، ذات پیدا و پیدا کننده است، روشن و روشنکننده است، پیدایی و روشنایی هر چیزی از پرتو ذات او است ولى او خود پیدا و روشن است، چیزى او را پیدا و روشن نساخته است. ازاینرو مىتوانیم بگوییم: "خدا نور است.
پینوشت:
1. نور/35
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
uZ8JGoAbCgrjdve3niPpYHF5SWsexL92dhSmjfBv.mp3
5.66M
🔉در آمدی بر کلام جدید 8⃣
✅ موضوع :ولایت فقیه و رهبری
🎤 استاد حیدری
زمان 📅مرداد99
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#در_آمدی_بر_کلام_جدید
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
🏴 « إنا لله و إنا إلیه راجعون»
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
◼️ روح بلند مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست
رحلت ایشان را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر ( عج )، مقام معظم رهبری ، علمای اعلام و حوزه های علمیه ، بیت شریف ایشان و عموم شیعیان جهان تسلیت عرض می نماییم.
🆔 @javadheidari110
12.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 لحظات ماندگار از تشییع باشکوه پیکر مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
#العزة_لله
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 حدیث روز💠
💎 گرامیترین شخص نزد خدای متعال
🔻امام محمد باقر علیهالسلام:
اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّهِ اَشَدُّكُمْ اِكْراما لِحَلائِـلِهِمْ
🌸 گرامىترين شما نزد خداوند، كسى است كه بيشتر به همسر خود احترام بگذارد.
📚 وسائل الشيعه: ج ۱۵، ص ۵۸، ح ۶
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
چرا به امام پنجم شیعیان، باقر میگویند؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: امام صادق علیهالسلام میفرمایند: پیامبر خدا به جابر بن عبدالله انصاری، فرمودند: «إِنَّكَ سَتُدْرِكُ رَجُلًا مِنِّي اسْمُهُ اسْمِي وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِي يَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْرا»؛ «مردی از اهلبیتم که هماسم و همشکل من و شکافنده علوم هست درک میکنی»(1)
پس لقب «باقر» توسط پیامبر نور و رحمت بر ایشان اطلاق شده است.
نکته دوم: در کتب لغت «باقر» به معنای «شکافنده» و «توسعهدهنده» معنا شده است.
راغب اصفهانی در مفردات خود مینویسد: «يقال: بَقَرْتُ بطنه: إذا شققته شقا واسعا»؛ «وقتی گفته میشود: «بقرتُ» یعنی «شکافتم همراه با توسعه دادن» و در ادامه مینویسد: «وَ سُمِّيَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بَاقِراً لِتَوَسُّعِهِ فِي دَقَائِقِ الْعُلُومِ وَ بَقْرِهِ بَوَاطِنَهَا»؛ «محمد بن علی علیهالسلام را به خاطر پژوهشگرى و مو شکافیش در باطن و حقايق علوم و نيز وسعت و گستردگى دقّتش در دانشها «باقر» ناميدهاند»(2)
پینوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 469
2. مفردات الفاظ القرآن، ص: 138
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110