⁉️چرا امام رضا، از خوراکی مسموم استفاده کردند؟مگر امام علمغیب ندارد؟
✍️پاسخِ جواد حیدری استاد حوزه و دانشگاه
1️⃣علم غیب مخصوص خداوند است و آگاهی دیگران نسبت به غیب،متوقف به اذن او است
در قرآن کریم میخوانیم:«عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَدا إِلاَّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدا»«داناى غيب اوست و هیچکس را بر اسرار غيبش آگاه نمیسازدمگر رسولانى كه آنان را برگزيده و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آنها قرار میدهد
سورهجن/26و27
2️⃣علم امامان علیهمالسلام،ذاتی و استقلالی نیست و طبق روایات،اگر بخواهند چیزی را بدانند،خدا به آنها میآموزدامام صادقمیفرمایند:«إِذَا أَرَادَ الْإِمَامُ أَنْ يَعْلَمَ شَيْئاً أَعْلَمَهُ اللَّهُ ذَلِكَ»هرگاه امام اراده کرد چیزی را بداند، خداوند آن را به او میآموزد
الكافي،ج1
3️⃣حضراتمعصومین علیهمالسلام،مکلف نبودند تا بر اساس علم غیب عملکنندبلکه مأمور بهظاهر بودندپیامبرخدا میفرماید:«إِنَّمَا أَقْضِي بَيْنَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَ الْأَيْمَان»من بین شما فقط باشاهد و قسمهایتان قضاوتمیکنم
الكافي،ج7
4️⃣اهلبیت علیهمالسلام،تسلیم قضا و قدر الهی بودند و داشتن علم به چیزی،مانع تسلیم خدا بودن آن ذوات نورانی و تغییر قضا و قدر حتمی خدا نیست امام حسینفرمودند«رِضَىاللَّهِرِضَانَا أَهْلَالْبَيْت»رضایتخدا رضایت ما اهلبیتاست بحارالانوار،ج44
متن کامل را اینجا بخوانیم👇
↪️ snai.ir/961908
#عقائد
#امامت
#علم_غیب
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
16.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا حجاب مانع پیشرفت و دیده شدن دختران است⁉️
کلیپ زیبا در مورد حجاب
پیشنهاد میکنم حتما ببینید
#حجاب
#پیشنهاد_دانلود
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا بهشت و جهنم ، هماکنون آفریدهشدهاند؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
از ظاهر آیات شریفه ی قرآن کریم و روایات اهلبیت علیهمالسلام، استفاده میشود که؛ هماکنون بهشت و جهنم، آفریدهشدهاند.
در سوره نجم و در ضمن بیان سفر معراج پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه چنین آمده است: «وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى*عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى *عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى»؛ «و یکبار ديگر هم او را (يعنى جبرئيل را) رسول مشاهده كرد. نزد «سدرةالمنتهی». كه جنّت المأوى نيز در نزد آن است». (1)
علاوه بر آیات، در روایات نیز بر خلقت کنونی بهشت و جهنم تأکید شده است.
امام رضا علیهالسلام در جواب اباصلت هروی که پرسید: «يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَأَخْبِرْنِي عَنِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ أَ هُمَا الْيَوْمَ مَخْلُوقَتَان»؛ «ای پسر رسول خدا،به من خبر ده از بهشت و جهنم و از اینکه آیا آن دو الان خلق شده اند؟». حضرت فرمودند: «نَعَمْ وَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَدْ دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ رَأَى النَّارَ لَمَّا عُرِجَ بِهِ إِلَى السَّمَاء»؛«بله و حضرت رسول هنگامیکه به معراج رفتند داخل بهشت شدند و همچنین جهنم را دیدند»(2)
نتیجه اینکه: بهشت و جهنم، هم اکنون خلق شده اند.
پی نوشت ها:
1. نجم /13-15
2. التوحيد (للصدوق)، ص: 117
کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
#تلنگر
🔸دوستی می گفت: بچه که بودم، یه جوجه داشتم. خیلی دوستش داشتم.
یه روز گرفتمش جلو صورتم باهاش حرف بزنم که یهو،
نوک زد توی چشمم.
خیلی دردم اومد.
تو عالم بچگی کلی بهش بد و بی راه گفتم.
اما الان میفهمم که تقصیر اون نبود!
تقصیر خودم بود!
هر وقت کسی که شعور و فهم درستی نداره رو به خودت نزدیک کنی حتما بهت آسیب میزنه!
🔻این یه قانونه...!!
✨✨✨✨✨✨
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
#دحو_الارض نابترین خلوت شب برای رجوع به درگاه الهی
🌺 «دحو الارض» مطابق با بیست و پنجم ماه ذیالقعده، است و این نعمت بزرگی است که خداوند بر بشر ارزانی داشت که آگاهی از این نعمت خود اولین عبادت این روز است زیراآگاهى از نعمت و کم و کیف آن اولین مرتبه شکر است.
♦️در روایات زیادى آمده است که در بیست و پنجم ذى القعده کعبه نصب گردیده ، زمین گسترده شده ، آدم پایین آمده ، خلیل و عیسى (علیهما السلام ) متولد شدند و رحمت پخش شده است ..
🔸اصطلاح «دحو الارض» از دو کلمه «دحو» به معنایگسترش دادن و «الارض» ترکیب شده است که این مرکب «دحوالارض» به معنای گستراندن زمین است.
🔹مراد از دحو الارض بیرون آمدن خشکیهای گسترده زمین از زیر آب است. بنابر برخی روایات و منابع کهن اسلامی، زمین در ابتدا زیر آب بوده است و سپس خشکیها از آب سر برآوردهاند. روز بیرون آمدن خشکیها یا روز آغاز آن روز دحو الارض نامیده شده است. بنابر برخی روایات تاریخی ، نخستین جایی که از زمین سر برآورد،مکه وکعبه بوده است.
✅اعمال #دحوالارض
1⃣ روزه
روزه این روز که کفاره هفتاد سال است و جز روزههایی است که اهل بیت سفارش کردند.
2⃣ غسل
3⃣خواندن دو رکعت نماز
خواندن دو رکعت نماز در وقت ظهر، در هر رکعت بعد از حمد، پنج مرتبه سوره شمس بخواند و بعد از اتمام نماز بگوید: «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ، سپس بگوید: یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ»
4⃣ زیارت امام رضا (علیه السلام)
📚 ابن طاووس، اقبال الاعمال، 1377، ج2، ص27-29؛ طوسی، مصباح المتهجد، 1411، ص671 – 699
@javadheidari110
هدایت شده از مهدی
عصر آب, [۰۶.۰۷.۲۱ ۰۹:۴۹]
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️ سوالات و شبهات (2)
➖➖
🔺 از منظر عالمان آشنا با حدیث ورجال عبارت: «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» در حدیث غدیر صحیح است یا دروغ.؟ بر فرض صحت معنای این عبارت چیست؟
〰️〰️
🔹جواب:
1. «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» 37 طریق دارد (باسم الحلی،اسانید فضائل امیر المومنین،ج2،صص 236-283) در نتیجه صحیح و مثل ابتدای حدیث یعنی:«من کنت مولاه فعلی مولاه» متواتر است.
=-=-
2. این عبارت که در ذیل حدیث غدیر است، قرینه داخلی قطعی است بر اینکه کلمه «مولی» به معنای «آقایی است که باید از او تبعیت کرد»
نمی توان انرا حمل بر «دوست داشتن نمود و گفت:«خدایا دوست بدار آن که علی را دوست دارد» زیرا : در هیچ سخن از پیامبر (ص) و ائمه(ع) و اصحاب رسول الله که موالات در برابر معادات (= ولایت و تبری ) هست، موالات را فقط به محبت کردن قصد نکردهاند.
در آیه : «وَ دَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلىَ حِينِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِيهَا رَجُلَينِْ يَقْتَتِلَانِ هَاذَا مِن شِيعَتِهِ وَ هَاذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِى مِن شِيعَتِهِ» (قصص/15) مقابل معادات تشیع است. و هیچ شبهه ای نیست که معنای شیعه در این آیه، تبعیت با محبت است. ازهری در تهذیب از ثعلب از ابن الاعرابی نقل میکند: « الولی: التابع المحب» (تهذیب اللغه،ج15،ص322) .
↪️↪️
💡پس معنای «اللهم وال من والاه» همانند این سخن پیامبر اکرم(ص) است که فرمودند : « إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذي نَزَّلَ الْكِتابَ وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحينَ » (اعراف/196)
+
آیت الله جوادی آملی مینویسد: «در استشهاد به سياق صدر سخن معيار است و زمام ظهور سخن به دست صدر آن است، نه ذيل. تابلو نشان دهنده هدف اصلي كلام صدر آن است و در صدرِ سخن بحث از إشهاد و استشهاد بر «ولايت» و «رهبري» پيامبر اكرم9است، زيرا آن حضرت بر اساس ششمين آيه سوره احزاب: (النبي أولي بالمؤمنين من أنفسهم)از مردم اقرار گرفت كه نسبت به آنان از خودشان اولي و شايستهتر است. آنگاه فرمود: اگر من اولايم، هركس ولايت مرا پذيرفته، بايد ولايت علي7را نيز بپذيرد. پس معنای ذیل حدیث می شود: بار خدایا!هرکس که ولایت او را پذیرفت دوست بدار و هر کس که از ولایت او سرباز کرد اورا دشمن دار.» ( جوادی املی،شمیم ولایت،ص134)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
⭕️نظر آیت الله العظمی سبحانی پیرامون تجربه های نزدیک به مرگ
✅در مورد امور یاد شده بصورت مختصر مطالبی را از نظر خوانند گان محترم میگذرد
اولاً: خروج روح این افراد از بدن صددرصد نیست و به اصطلاح شربت مرگ را ننوشیدهاند بلکه به گونهای مانند کسانی هستند که برای جراحی بیهوش میشوند هرچند ممکن است بیهوشی مرتبه ضعیفتر باشد، زیرا اگر مرگ آنان قطعی بود به این دنیا بازنمیگشتند، بازگشت به این دنیا پس از مرگ قطعی، جز در موارد اعجاز امکانپذیر نیست.
ثانیاً: این گروه بخشی از عوالم را مشاهده کردهاند نه همه عوالم را؛ از این جهت، گزارش آنان که در آنجا که از عذاب و عتاب خبری نیست بیپایه است، و گزاره جزئی دلیل بر گزاره کلی نیست و به اصطلاح سالبه جزئیه دلیل بر سالبه کلیه نیست.
ثالثاً : از کجا معلوم آنچه که آنان دیدهاند واقعیت داشته و چه بسا مشاهدات آنان مخلوق نفس و روح آنان بوده چنانچه برای افراد بیمار این مشاهدات رخ میدهد، موضوعاتی را میبینند و از آنها خبر میدهند که واقعیت ندارد ولی آنان فکر میکنند دارای واقعیت است.
رابعاً: روز قیامت هنوز رخ نداده است و تمام آن آثار گناه در روز قیامت تحقق میپذیرد. قرآن میفرماید: {اذا السماء انفطرت} تا جهان زیر رو نشده، کوهها به صورت گرد درنیامده ، قیامت برپا نمیشود. و تمام وعیدها مربوط به روز رستاخیز است.
بنابراین روح روان آنان به آنجا راه نیافته است تا داوری کنند، که از عذاب و عقاب نیست.
خامساً: اما در مورد انکار نکیر و منکر یادآور شدیم موت اینها قطعی نبوده به دلیل بازگشت آنان به این دنیا است و سؤال و جواب این دو فرشته از آن کسانی است که جان به جان آفرین بسپارند و به این جهان برنگردند.
وبه دیگر سخن: سؤال و جواب این دو ملک در مورد مرگی است که بازگشت به دنیا نباشد، و این گروه به دنیا بازگشتهاند.
بر فرض صحت مدعای آنان، آنچه که برای بنده نقل شده است در میان مصاحبه کنندگان، کسانی بر خلاف این ادعا را مشاهده کردهاند و با صورتهای حیوانات درنده روبرو شدند.
💠 تدوین و تنظیم از حجت الاسلام علیرضا سبحانی فرزند گرامی استاد
@javadheidari110
#تلنگر
✅گردوی بی مغز
✍مـلا مهرعلی خـویی ، روزی در کوچه دید دو کـودک بر سـر یک گردو با هم دعوا میکنند. به خاطر یک گردو یکی زد چشـم دیگری را با چـوب کور کرد. یکی را درد چشـم گرفت و دیگـری را ترس چشـم درآوردن . گردو را روی زمین رها کردند و از محل دور شدند
ملا گردو را برداشت و شکست ودید، گردو از مغز تهی است، شروع کرد به گریه کردن. سوال کردند تو چرا گریه میکنی؟ گفت دو کودک ازروی نادانی و حس کودکانه، بر سر گردویی دعوا می کردند که پوچ بود و مغز نداشت
#دنیا هـم همینه ، مثل گـردویی بـدون مغز! که بر سر آن می جنگیم و وقتی خسته شدیـم و آسیب به خـود و یا دیگران رسـاندیم و پیر شدیم ، چنین رها کرده و برای همیشه می رویم.
#تمثیلات
🔹🔸🔹🔶🔹🔸🔹
@Taamemanavi
@javadheidari110
☝️📰 #عکس_نوشت📰☝️
آیا میتوان در سلام نماز جماعت ، اقتدا به جماعت کرد؟
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎گروه تبلیغی پاسخگو💎
•┈┈••✾••┈┈• •┈┈••✾••┈┈
@amirsalehi110
@javadheidari110
⁉️ اگه حکومت پادشاهی بده چرا پیامبر صلی الله علیه واله و امامان علیهم السلام بصورت موروثی امامت کردن؟
🔰 پاسخ:
در تعریف عرفی موروثی بودن که قبیح است، باید گفت: اگر شخصی، فرزند بزرگ پسر خود یا در نبود آن؛ فرزند دیگر خود را بدون هیچ استحقاق و شایستگی به جانشینی خود انتخاب کند؛ گفته می شود که بصورت موروثی انتخاب شده است.
💢 اما در رابطه با ائمه علیهم السلام موروثی بودنی وجود ندارد چون:
1⃣ اولا: پیامبر صلی الله علیه و آله باید پسر خود را جانشین قرار میداد و حال که پسرش از دنیا رفته بود باید دخترش جانشین میشد نه امام علی علیه السلام که فرزندش نبود.
و همچنین نباید امام حسین علیه السلام امام می شد بلکه فرزند بزرگ امام حسن علیه السلام امام می بود، یا نباید امام کاظم علیه السلام امام می شد بلکه باید فرزند بزرگ امام صادق علیه السلام، عبدالله افتح امام می بود.
2⃣ ثانیا: در اعتقادات شیعیان امام باید معصوم باشد و چنین کسی که بدون استحقاق و شایستگی و بصورت پارتی بازی به جانشینی برگزیده شود امام نخواهد بود و مورد قبول نیست و خلاف اعتقادات شیعیان و امامان تشیع است.
3⃣ ثالثا: همان طور که پیامبر ص را خداوند انتخاب نموده است و بصورت ارثی پیامبر نشده اند امامان ع را نیز خداوند برگزیده است و پیامبر ص و شخصی دیگری هیچ گونه دخل و تصرفی در انتخاب آنها ندارند و فقط ابلاغ کننده بوده است. و خود پیامبر اکرم ص همه امامان را قبل از این که به دنیا بیایند نام برده است.
4⃣ رابعا: چه اشکال دارد افرادی که تمام شایستگی زمان خود را دارند و بی نظیر هستند انتخاب شوند؛ آن هم به این دلیل که پدرش امام بوده است پس باید فرزندش با تمام شایستگی که دارد امام نشود.!؟
5⃣ خامسا: خداوند متعال نیز در انتخاب ائمه ع بخاطر علمی که نسبت به آنان داشت و از آنها شایسته تر را نیافته بود آنان را به امامت و پیشوای مردم برگزید.
✨✨✨✨✨✨
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
👀#خمس_سرمایه_و_ابزار_کار👀
متن سوال: آیا سرمایه و ابزار کار متعلق خمس است؟🤔
پاسخ مراجع عظام تقلید🔰🔰
💠امام #خمینی (رحمة الله علیه)
اگر از درآمد کسب و حقوق تهيه شده خمس دارد، مگر با دادن خمس آنها نتواند امرار معاش مناسب با شأنش نمايد و ابزار کار حکم سرمایه را دارد.
تحريرالوسيله، ج1، ص327، م13
استفتائات، ج1، ص349، س15 و ص355، س35
_____________
💠آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه)
اصل سرمايه و ابزار کار که مورد نیاز و در حد شأن او باشد، خمس ندارد.
وسيلة النجاة، ص394،م6
استفتائات، ج3، ص101، س3716 و ص32، س3486
_______________
💠امام #خامنه_ای (دام ظله العالی)
سرمايه و ابزار کار اگر از درآمد کسب تهیه شده خمس دارد مگر به مقداري باشد که با پرداخت خمس آن با بقيه هزينة زندگي او تأمين نميشود و يا اينکه نتواند با بقيه، کسبي مناسب شأن عرفي خود داشته باشد.
اجوبة الاستفتائات، ص198 و 199 ، س952 و ص 203 ، س972
_____________
💠آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
سرمايه و ابزار کار اگر از در آمد کسب باشد خمس دارد مگر با دادن خمس آن ها با بقيه نتواند مؤونه مطابق با شأنش را تأمين کند که در اين صورت خمس ندارد. البته اگر میتواند خمس قسمتی از سرمایه را به صورت نقد یا اقساط بدهد پرداخت همان مقدار لازم است.
منهاج الصالحين، ج1، ص369، م1219
توضیح المسائل جامع، ج1، ص 660، م 2332-2331
_____________
💠آیت الله #مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
سرمايه و ابزار کار اگر از در آمد کسب باشد خمس دارد ولی چنانچه برای پرداخت خمس در زحمت باشید مجازید خمس آن را به ذمه بگیرید و هر وقت توانستید بپردازید. مگر با دادن خمس آن ها با بقيه نتوانید مؤونه مطابق با شأنش را تأمين کنید که در اين صورت خمس ندارد.
احکام ویژه 600 مسأله مورد نیاز، ص 81، س213
استفتائات، ج2، ص 176، س 543 و ج 3، ص 111، س 329
____________
💠آیت الله #وحید خراسانی (دام ظله العالی)
اگر معاش شخص و عائلهاش متوقف بر سرمایه یا ابزار کاری باشد بنابر احتیاط واجب خمس دارد و اگر معاش شخص و عائلهاش متوقف بر این سرمایه یا ابزار کار نیست، نمیتواند از ارباح سال، آن سرمایه یا ابزار کار را تهیه نماید بلکه واجب است ارباح سال را تخمیس نماید سپس با آن ربح مخمّس، ابزار کار و سرمایهاش را تهیه نماید.
منهاج الصالحين، ج2، ص353، م1219، پاورقي695
استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات
________
🔹منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهراء سلام الله علیها
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110