eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
443 ویدیو
153 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
جواد حیدری: 🔆فایده صلوات ما بر اهل بیت 🌕مرحوم علامه طباطبايي فرمودند: 1️⃣نخست اينكه ما با صلوات چيزي از خود اهدا نمي كنيم، بلكه به خدا عرض مي كنيم و از او مي خواهيم كه بر پيامبر و خاندانش رحمت ويژه بفرستد. 2️⃣اينكه گرچه اين خاندان به صلوات ما احتياجي ندارند؛ ولي به خداي سبحان نيازمند هستند و فيض الهي بايد به صورت دائم بر آنها نازل شود. ✅ما با اين صلوات، در واقع خود را به اين خاندان نزديك كرده ايم؛ 🔅مثال : اگر باغباني در باغي كه همه گلها و ميوه هايش مِلك صاحب باغ است، كار مي كند و از صاحب باغ حقوق مي گيرد، روز عيد دسته اي از گلهاي باغ تهيه كند و به حضور صاحب باغ ببرد، ⁉️ آيا عمل او موجب نزديكي به صاحب باغ نمي شود؟ اين عمل نشانه ادب باغبان است. ⬅️صلوات هم ادب ما را ثابت مي كند، در غير اين صورت ما از خود چيزي نداريم، بلكه از خداي سبحان مسئلت مي كنيم كه بر مراتب و درجات اين بزرگواران بيفزايد كه همين عرض ادب موجب تقرب ما مي شود. @javadheidari110 ┗━✨🌸✨🌹✨━
🚩 🏴 🏴 پرســـ❓ــش ⁉️آیا امام حسین می‌دانستند در کربلا شهید می شوند؟ ⁉️اگر حضرت می‌دانستند در کربلا شهید می‌شوند چرا به سمت کربلا رفتند؟ آیا این عمل ایشان خودکشی نبوده است؟ ⁉️و اینکه آیا این عمل حضرت خلاف آیه‌ی ۱۹۵ سوره بقره «...وَلَاتُلقُوا بَاَیدیکُم اِلا التَّهلُکَه... » نبوده است؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣پاسخ قطعی و مسلم این است که امام حسین علیه‌السلام می‌دانستند در این مسیر شهید می‌شوند به دلیل: الف)شاهد تاریخی بر اساس فرمایشاتی که حضرت، با ام‌سلمه، محمد حنفیه، عبدالله ابن‌زبیر داشتند، وقتی آنها از حضرت خواستند از مکه خارج نشود چون می‌دانستند حضرت به شهادت می‌رسند مگر می‌شود ام سلمه و.. خبر از شهادت حضرت داشته باشند ولی خودِ امام بی‌اطلاع باشند! بعلاوه اینکه امام خبر از شهادت خود می‌دهند ب)شاهد قرآنی طبق آیه‌ی ۲۷-۲۶ سوره جن دیگران نیز می‌توانند باذن الله مُسَلَّح به علم غیب شوند و این امر از مسلمات قرآنی است. حضرات معصومین مسلح به علم غیب هستند اما مکلف نیستند بر اساس علم غیب عمل کنند، بلکه مامور به ظاهر هستند، شاهد آن سیره‌ی نبوی است که پیامبر فرمودند من بر اساس شاهد و قسم بین شما قضاوت می‌کنم «کافی شریف، ج۷» پس پیغمبر نیز طبق ظاهر عمل می‌کردند نه بر اساس علمِ غیب، اهل‌بیت‌علیهم‌السلام نیز بر اساس ظاهر عمل می‌کردند. 2⃣🔻امام‌حسین با علمِ به شهادت به کربلا رفتند زیرا الف)حافظ دین بودند چون اگر ایشان در مدینه می‌ماندند، ثمرات و زحمات تمام انبیاء و اولیاء خدا نابود می‌شد، چون از اسلام فقط اسمِ اسلام مانده بود و - عَلَی الاسلام السَّلام- لذا اگر حضرت قیام نمی‌کردند ارزشهای دینی از بین می‌رفت. ب)تسلیم بودند اهل‌بیت علیهم‌صلوات‌الله تسلیم قضا و قَدَر الهی هستند وقتی پروردگار عالم مقدر فرموده است حسین‌بن‌علی‌علیه‌السلام در کربلا شهید شوند«.. ان الله‌شاء‌ان‌یراک‌قتیلا..» درست است که اهل‌بیت می‌دانستند اما دانستن آنها نه قضا و قَدَر الهی را تغییر می‌دهد و نه باعث می‌شود آن حضرات بر اساس علم غیب‌شان عمل کنند. قال سیدالشهداء ابا‌عبدالله‌الحسین علیه‌السلام «رِضی‌الله رضانااهل‌البیت» رضایت خداوند رضایت ما اهل بیت است. بحار الانوار ج۴۴ ج)الگو بودند دشمنان می‌خواستند عزت امام را نابود کنند اما امام حاضر به پذیرش چنین امری نشدند و فرمودند شما فقط می‌توانید جان مرا بگیرید قدرت ندارید مَجد و عظمت مرا نابود کنید امروز نیز حرف ملت ما به یزیدیان زمان همین کلام اباعبدالله الحسین است. شهادت، یک مرگ انتخابی‌ست، در دفاع مقدس و همچنین در حمله‌ داعش، شهدا به امام حسین تأسی‌کردند. علاوه بر اینکه جهاد در راه خدا ششمین فروع دین است. 3⃣ حفظ جان زمانی اولویت دارد که امرِ مهم‌تر از جان در خطر نباشد: اگر کسی بداند مرگ در یک قدمی اوست ولی با این وجود هیچ تلاشی برای حفظ جانش نکند چنین شخصی طبق قرآن و سیره‌ی اهل‌بیت خود را به هلاکت انداخته‌است. اگر توَرُقی در تاریخ داشته باشیم ملاحظه خواهیم کرد، حضرات معصومین علیهم‌صلوات‌الله وقتی مطلع می‌شدند جانشان در خطر است با تمام عِده وعُده برای حفظ جان خود با زره و شمشير تلاش‌ می‌کردند، حتی در کربلا حضرت استراتژی جنگی و نظامی داشتند و شاهد هستیم با وجود علم غیب بر اساس ظاهر عمل کردند. اما به هلاکت انداختن نفس مربوط به جایی است که هدفی بالاتر از جان در خطر نباشد. اما ظاهر این آیه چنین نیست که هرجایی که انسان جان خود را به خطر بیندازد، نَفسِ خود را به هلاکت انداخته باشد بلکه اگر کسی شاهد باشد جان پیامبر در خطر است باید برود جانش را فدای پیامبر کند همان کاری که امیرالمومنین در شب لیلة‌المبیت انجام دادند و همچنین شهدای جنگ تحمیلی نیز با تأسی از امام‌شان برای حریم و ناموس کشور دفاع کردند و از جان گذشتند و گاهی روی مین خوابیدند تا زمینه عبور به مراحل بعدی را بر دیگر رزمندگان بگشایند پس اینگونه نیست که هر جایی انسان جان خود را به خطر اندازد، به خطر انداختن جان مردود باشد، البته اگه هدف آنقدر مهم نباشد و یا مهم باشد ولی راه حل‌های دیگری غیر از در خطر انداختن جان وجود داشته باشد در چنین مواقعی انسان نباید جان خود را به خطر اندازد نظیر مواقعی که مجازِ بر تقیه هستیم، اما در جریان کربلا تقیه هیچ جایی نداشت زیرا «و عَلَی الاِسلام السَّلام..» ♻️نتیجه اینکه ✅ علمِ غیبِ امام‌حسین به این‌ جریان نه مانع تسلیم شدن‌ در برابر خداست، نه تکلیف‌آور است و نه مانع اجرای قضا و قَدَر الهی‌ است، بلکه اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام تسلیم قضا و قَدَر الهی‌اند‌ ✅ مستشکل از مغالطه‌ی تعمیم نابجا استفاده کرده است چرا که شهادت اباعبدالله‌الحسین القاء بالتَّهلُکه و خودکشی نیست‌‌‌‌‌ 🆔 @javadheidari110
17.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉عصمت انبیاء 3⃣ ✅ موضوع: منشاء عصمت 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🌷باید و نبایدهایی از استجابت دعا/ اجل حتمی الهی تغییر ناپذیر است 🔹جواد حیدری، کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تبیین کرد: 🔸با توجه به فوت دو بازیکن سرشناس کشورمان در روزهای اخیر بر اثر بیماری کرونا، این شبهه و سوال برای برخی افراد پیش آمده است که به چه دلیل گاهی چند میلیون آدم برای شفای یک نفر دعا می‌کنند اما تأثیر ندارد و به عبارتی اگر دعا و توسل گره گشاست، چرا برخی از بندگان خوب خدا از بیماری فوت می‌کنند و دعای مؤمنان هم اثر نمی‌گذارد؛ در حالی که در روایات آمده است که دعا می‌تواند تقدیر انسان را نیز عوض کند! 📝 مرسلات: dte.bz/209mo 📝 خبرگزاری مهر: dte.bz/209me 📝 خبرگزاری شبستان: dte.bz/210sh 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 @Morsalat_ir
🚩 🏴 🏴 پرســـ❓ــش ⁉️ آیا پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام ازبانوان آل‌الله درخواست کنیزی شد؟ ⁉️ حجاب بانوان اسیر شده پس از واقعه‌ی عاشورا تاچه حد برداشته‌شد؟ آیا حجاب کامل برداشته‌شد؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ از بزرگترین مصائبِ واقعه‌ی کربلا ظلم ظالمانی چون شمر و یزید و لشکریان‌شان بوده‌است. یکی از مصائب عظمائی که پس از شهادت امام‌حسین علیه‌السلام رخ‌داد اسیر شدن آل‌‌الله بود و جانسوزتر از آن اینکه برخی از دشمنان جسارت را به اوج خود رساندند به گونه‌ای که طبق آنچه از کتب تاریخی استنباط می‌شود به برخی از مخدراتِ کاروان زینب کبری سلام‌الله‌علیها درخواست کنیزی دادند، که البته با واکنش تند و قاطع حضرت زینب سلام‌الله‌علیها مواجه‌شدند. 2⃣ طبق آنچه از منابع روایی و مقاتلِ معتبر استفاده می‌شود این است که حضرت زینب -سلام‌الله‌علیها- و بانوانِ حاضر در کاروان ملحفه‌ای ( لباس روئی که شبیه چادر است) را با خود حمل می‌کردند، که آن مَلاحِف از سر آن مخدرات برداشته‌شد اما با توجه به اینکه علاوه بر چادر مقنعه‌هایی نیز داشتند و همچنین بنابر عبارتهای نقل‌شده ملحفه‌(ملحفه چیزی که شبیه چادر و رو انداز هست را گویند که در زبان فارسی نیز همین معنا برای آن استعمال می‌شود) از سر مخدرات کشف شد. بنابراین طبق استعمال لفظِ ملحفه می‌توان‌ چنین نتیجه گرفت، کشف حجاب کامل و نمایان شدن بدن و موها برای بانوان آل‌الله رخ نداده‌است ♻️نتیجه‌اینکه اگر بر فرض کشف حجاب به صورت کامل نیز رخ داده‌باشد، این منافاتی با مقام و عظمتِ آن مخدرات ندارد و چون از آنها سلبِ‌اختیار شده‌‌بوده، فلذا تکلیفی‌نداشتند. 🆔 @javadheidari110
21.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉عصمت انبیاء 4⃣ ✅ موضوع:آیا عصمت اجباری است؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
✅پرسش 🔶چرا خدا به ما اختیار داده و بعد بر اساس انتخابمان مجازات می‌شویم؟ 💜پاسخ کوتاه بی‌گمان انسان دارای اراده است و حق انتخاب دارد، اما داشتن اختیار و آزاد بودن در مقام عمل، به معنای آزادی و رها بودن نسبت به آثار و لوازم آن نیست؛ زیرا لوازم و آثار عمل در اختیار انسان نیست؛ مثلاً خوردن سمِ کشنده، یک عمل اختیاری است که فرد می‌تواند با اراده و اختیار خود آن‌را انتخاب کند و انجام دهد یا انجام ندهد؛ اما اگر انجام داد و سم را خورد، مردن و از بین رفتن از آثار، لوازم و نتیجه‌ی قهری آن است، و اختیار فرد در نوشیدن سم، مانع هلاکت او نخواهد شد. اینگونه است که در میان تمام ملت‌ها – چه جوامعی که اختیار انسان را می‌پذیرند یا نه، و چه این‌که به وجود خداوند باور دارند یا نه- مجرمان مجازات می‌شوند. آیا اگر یک قاتل و جانی که انسان بی‌گناهی را به قتل رسانده، ادعا کند که چون من آزاد و مختار خلق شدم و حق انتخاب داشتم، کشتن این فرد را انتخاب کردم، بنابراین نباید مجازات شوم، آیا هیچ عاقلی این ادعا را می‌پذیرد؟! خداوند می‌فرماید من شما را بگونه‌ای آفریدم که مختارانه رویکردی را انتخاب کنید که سرانجامش بهشت باشد و یا به رفتاری روی آورید که شما را با دوزخیان همنشین کند و اینگونه نیست که خدا به بندگانش فرموده باشد که شما هرچه اختیار کنید برای من تفاوتی نمی‌کند و هیچ پیامد مثبت و یا منفی دامنگیرتان نخواهد شد! 📚کانال رسمی استاد جواد حیدری 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ♨️@javadheidari110
🔷🔷 🔷 پرســـ❓ــــش ⁉️ "ولایت‌مطلقه" با "حکومت‌مطلقه" چه تفاوتی دارد؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ ولایت مطلقه ولایتی است که بر پایه‌ی "ولایت" ، "عدالت" و "فقاهت" استوار است اما حکومت مطلقه، حکومتی استبدادی است. 2⃣ ولایت مطلقه هم ناظر درونی (عدالت) و هم ناظر بیرونی (مجلس خبرگان) دارد اما حکومت مطلقه بدون ناظم و چارچوب است. ♻️نتیجه اینکه: واژه‌ی مطلقه نباید ما را فریب دهد زیرا اینطور نیست که ولایت مطلقه با حکومت مطلقه مثل هم باشند زیرا بین ولایت مطلقه و حکومت مطلقه نسبت تباین برقرار است. @javadheidari110
l8UUL7IBxv2Cmn7dxC0kj2jlRC3t7rNCGdJ7UEMP.mp3
زمان: حجم: 4.13M
🔉مهارت های پاسخگویی کلامی 1⃣ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حتما شنیده اید: 📞 ❌ کسی که گناه کرده و سپس توبه کند، هر چند گناهش بخشیده می‌شود ولی آثار وضعی گناه باقی می ماند. مانند کسی که روی کاغذ چیزی بنویسد و بعد پاک کند قطعا اثرات نوشته در کاغذ باقی است. فکر می کنم آنقدر شهرت داره ✅ اما طبق انچه که از آیات و روایت فهم می شود: کسی که از گناه توبه کند البته توبه‌ی حقیقی و به تعبیر کریمه‌ی : توبة نصوحا هیچ اثری که از گناه باقی نمی‌ماند که هیچ تازه : خداوند با لطفش گناه و سیئه‌ی او را به حسنه تبدیل می‌کند» با استناد به قرآن کریم↪️ ☑️ «إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما» ۷۰/فرقان ☑️ «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ذلِكَ ذِكْرى‏ لِلذَّاكِرينَ» ۱۱۴/هود ✅شرایط توبه‌ی حقیقی: امیر المومنین علیه السلام 6 شرط برای توبه ی حقیقی بیان می‌فرمایند: «وَ قَالَ ع لِقَائِلٍ قَالَ بِحَضْرَتِهِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ أَ تَدْرِي مَا الِاسْتِغْفَارُ[إِنَّ لِلِاسْتِغْفَارِ دَرَجَةَ الْعِلِّيِّينَ‏]الِاسْتِغْفَارُ دَرَجَةُ الْعِلِّيِّينَ وَ هُوَ اسْمٌ وَاقِعٌ عَلَى سِتَّةِ مَعَانٍ أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى وَ الثَّانِي الْعَزْمُ عَلَى تَرْكِ الْعَوْدِ إِلَيْهِ أَبَداً وَ الثَّالِثُ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَى الْمَخْلُوقِينَ حُقُوقَهُمْ حَتَّى تَلْقَى اللَّهَ [عَزَّ وَ جَلَ‏] أَمْلَسَ لَيْسَ عَلَيْكَ تَبِعَةٌ وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى كُلِّ فَرِيضَةٍ عَلَيْكَ ضَيَّعْتَهَا فَتُؤَدِّيَ حَقَّهَا وَ الْخَامِسُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى اللَّحْمِ‏ الَّذِي نَبَتَ عَلَى السُّحْتِ فَتُذِيبَهُ بِالْأَحْزَانِ حَتَّى تُلْصِقَ الْجِلْدَ بِالْعَظْمِ وَ يَنْشَأَ بَيْنَهُمَا لَحْمٌ جَدِيدٌ وَ السَّادِسُ أَنْ تُذِيقَ الْجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَةِ كَمَاأَذَقْتَهُ حَلَاوَةَ الْمَعْصِيَةِ فَعِنْدَذَلِكَ تَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّه‏»حكمت ۴۱۷ مروی است که: «شخصی در خدمت حضرت امیر المؤمنین - علیه السلام - گفت: «استغفر الله» . آن حضرت فرمود: مادرت بر تو بگرید آیا می دانی حقیقت استغفارچیست؟ ! به درستی که استغفار درجه «علیین» است. و بر مجموع شش معنی واقع می شود: 1⃣ پشیمانی بر گذشته. 2⃣ عزم بر ترک گناه در مدة العمر. 3⃣ ادا کردن حقوق مردم. 4⃣ قضا کردن هر واجبی که فوت شده. 5⃣ گداختن هر گوشتی که از حرام روییده به حزن و الم، تا پوست به استخوان چسبد و گوشت تازه بروید. 6⃣ اَلَم و زحمت طاعت و عبادت به بدن چشانیدن به ازای آنچه از شیرینی معصیت چشیده. ✅تذکر 1⃣ در دلِ توبه‌ی حقیقی، ادای حق مردم نیز موجود است. 2⃣ در توبه و استغفار، هم عفو است و هم مغفرت که نتیجه‌ی آن ها محو اثر گناه است 3⃣ برخی تصور کرده اند آیه فمن یعمل مثقال ذره....با توبه واقعی که محو گناهان هست، تناقض دارد در صورتی که تناقض بَدوی دارد : یعنی در ابتدای امر انسان احساس تناقض می کن ولی وقتی در کنار هم قرار دهیم : نتیجه این می شود که : من یعمل مثقال ذره شرا یره الا وقتی که توبه کند برعکس هم هست: من یعمل مثقال ذره خیرا یره الا وقتی که دچار حبط عمل شود 4⃣ در روایات پشیمانی از گناه را توبه نامیده شده است. «كَفى‏ بِالنَّدَمِ تَوْبَةً». «مَا مِنْ عَبْدٍ أَذْنَبَ ذَنْباً، فَنَدِمَ عَلَيْهِ، إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ قَبْلَ أَنْ يَسْتَغْفِرَ؛ پس ابتدا توبه و اظهار پشیمانی و بعد باقی شرائط که در کلام نورانی حضرت وجود دارد که همگی با هم می شود استغفار 5⃣ خداوند با لطف خود به فردی که توبه کرده باشد همانند فردی که اصلا گناه نکرده می‌نگرد. البته فرد بی گناه برکاتی را داراست که فرد توبه کار قبل از توبه فاقد آن هاست ♻️نتیجه اینکه مشهور این است که می‌گویند : اثر گناه باقی می ماند اما ما با استناد به روایات ثابت کردیم با توبه ی حقیقی هیچ اثری از آثار گناه نخواهد ماند زیرا توبه آثار را از بین خواهد برد. @javadheidari110
فجر+صادق.pdf
حجم: 1.41M
🌹 به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی و با رویکرد کارآمدی نظام، ویژه نامه فجر صادق منتشر شد 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110