eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
441 ویدیو
153 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عصر آب
🕉 ⤴️ یوگا ورزش نیست، بلکه عرفان است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🚩 🏴 🏴 لیست دوم پاسخ به پرسش‌های پربسامد محرم و صفر 🖊استاد جواد حیــــــدرے زیدعزه ۴۴)طبق حدیثی از امام حسن عسکری علیه‌السلام، یکی از نشانه‌های مؤمن زیارت اربعین است. آیا اگر کسی توفیق زیارت اربعین نداشته باشد مومن نیست؟ https://eitaa.com/javadheidari110/1045 ۴۵)معنای ثارالله چیست؟ https://eitaa.com/javadheidari110/4606 ۴۷)چرا حضرت اباالفضل آب ننوشیدند؟ مگر این‌طور نبود که اگر ایشان آب می‌نوشیدند بهتر می‌توانستند نبرد کنند؟ https://eitaa.com/javadheidari110/2958 ۴۸)چرا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی به مثابه زیارت حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام) در کربلاست؟ https://eitaa.com/javadheidari110/6000 ۴۹)چرا امام‌حسین با وجود اینکه می‌دانستند واقعه‌ی کربلا رخ می‌دهد خانواده‌ی خود را همراه خود بردند؟ https://eitaa.com/javadheidari110/2955 ۵۰)با توجه به اشتیاق عموم مردم بخصوص نوجوانان و جوانان عزیزمان به امام حسین -علیه‌السلام- از یک سو و از سوی دیگر هجمه‌ها و تلاش‌های دشمن از طریق ایجاد شبهات برای کمرنگ کردن عظمت حسینی، شما چه راهکاری برای جذب نوجوانان و جوانان به دین دارید؟ https://eitaa.com/javadheidari110/2695 ۵۳) آیا در بین اصحاب امام‌حسین در کربلا ایرانی هم وجود داشته است؟ https://eitaa.com/javadheidari110/5930 ۵۴) تقویم وقایع روز شمار کربلا چیست؟ https://eitaa.com/javadheidari110/5856 ۵۵) آیا سفره حضرت رقیه سندیت دارد https://eitaa.com/javadheidari110/2463 ۵۶) جایگاه حضرت رقیه و حضرت علی اصغر علیها‌السلام https://eitaa.com/javadheidari110/7450 ۵۷) ۱. آیا شمر دایی حضرت اباالفضل است؟ ۲. آیا شمر دایی حضرت اباالفضل است؟ https://eitaa.com/javadheidari110/5896 https://eitaa.com/javadheidari110/5366 ۵۸) آیا امام‌ حسین دختری بنام رقیه داشتند؟ https://eitaa.com/javadheidari110/2010 ۵۹) کیفیت شهادت حضرت اباالفضل؟ https://eitaa.com/javadheidari110/2032 ۶۰) معرفی مقتل ابی‌مخنف https://eitaa.com/javadheidari110/4647 ۶۱) احکام خواندن مصیبت‌های غیرمعتبر https://eitaa.com/javadheidari110/3537 ۶۲) آیا شیعیان، امام حسین را کشتند؟ https://eitaa.com/javadheidari110/2009 ۶۳) محرم‌نامه (مقتل‌شناسی) https://eitaa.com/javadheidari110/3534 ۶۴) چرا پول هیئت رو خرج فقرا نمی‌کنید https://eitaa.com/javadheidari110/7347 ۶۵) از چه زمانی روضه‌خوانی شروع شد؟ https://eitaa.com/javadheidari110/6411 ۶۶) علت طلب آب کردن امام از دشمن؟ https://eitaa.com/javadheidari110/7354 ۶۷) خون شدن خاک کربلا در روز عاشورا https://eitaa.com/javadheidari110/7369 ۶۸) عاقبت یزید ملعون چه شد https://eitaa.com/javadheidari110/7383 ۶۹) شهادت امام حسن ۷صفر یا ۲۷صفر https://eitaa.com/javadheidari110/3016 ۷۰) آیا اهل‌بیت امام‌حسین، اربعین همان سال ۶۱ به کربلا بازگشتند؟ https://eitaa.com/javadheidari110/2698 @javadheidari110
.: ◽️🔻سوال پانزدهم: بنا بر فقه شیعه حضرت زهرا وارث پدرش نیست. 💬توضیح سوال: شيعيان در مذهبشان معتقدند كه زن از زمين و عقار ارث نمي برد، پس چگونه معتقدند كه فدك ارث حضرت زهرا(عليها السلام) است؟ ✴️پاسخ: اگر به رساله هاي عمليّه توجه شود آنچه به مذهب شيعه در اين سوال نسبت داده شده برداشت صحيحي نمي باشد. زيرا شيعه مي گويد زن در زمين و عقار ارث نمي برد، و فرق است ما بين زن و فرزند دختر، آنچه در سوال طرح شده در رابطه با زن و شوهر است نه دختر نسبت به پدر و مادر، اجماع فقها شيعه بر اين است كه اولاد دختر و يا پسر از پدر ارث مي برند. براي اثبات اين مدعي خوب است رساله هاي عمليّه فارسي و يا عربي (مثل الجامع الشرايع) شيعه ملاحظه شود.و متن هر دو مسئله در رساله ها چنين آمده است: 🌱مسأله 2731 از رساله امام خميني(رحمه الله) اگر وارث ميت فقط يكنفر از دسته اول باشد مثلا پدر يا مادر يا يك پسر يا يك دختر باشد، همه مال ميّت به او مي رسد.... و اگر يك پسر و يك دختر باشد مال را سه قسمت مي كنند دو قست را پسر و يك قسمت را دختر مي برد و اگر چند پسر و چند دختر باشند مال را طوري قسمت مي كنند كه هر پسر دو برابر دختر ببرد. 🌱مسأله 2771. اگر مردي بميرد و اولاد نداشته باشد چهار يك مال او را زن و بقيه را ورثه ديگر مي برند و اگر از آن زن يا از زن ديگر اولاد داشته باشد هشت يك مال را زن مي برد و بقيه را ورثه ديگر مي برند و زن از همه اموال منقول ارث مي برد ولي از زمين و قيمت آن ارث نمي برد. اين دو مسأله در ميان فقهاء اجماعي است و جاي اختلاف نيست. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
- 👌 آیا برای انجام سجده سهو وضو لازم است ؟ -احتیاط مستحب است با طهارت باشد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی: و نیز مواردی كه در لباس نمازگزار شرط می‌باشد، در لباس او شرط نیست لکن احتیاط مستحب است.) -بنابر احتیاط واجب با حالت وضو و طهارت باشد. (آیت الله مکارم ) 👌 آیا در انجام سجده سهو رعایت قبله لازم است؟ -بنابر احتیاط مستحب رو به قبله باشد. (حضرت امام، امام خامنه ای ، آیت الله سیستانی) -بنابر احتیاط واجب رو به قبله باشد. (آیت الله مکارم ) 👌 آیا در انجام سجده سهو، رعایت پوشش واجب است؟ -بنابر احتیاط واجب لازم است. (حضرت امام، امام خامنه ای ، آیت الله مکارم) -بنابر احتیاط مستحب لازم است. (آیت الله سیستانی) 👌 آیا در سجده اعضای سجده روی زمین قرار گیرد؟ -احتیاط (مستحب) آن است که تمام‏‎ ‎‏آنچه در سجدۀ نماز واجب است، خصوصاً قرار دادن هفت موضعِ سجده بر زمین، در‏‎ ‎‏سجدۀ سهو مراعات شود، هرچند واجب نبودن چیزی که صدق مسمّای سجده بر آن‏‎ ‎‏توقف ندارد، خالی از قوّت نیست. (حضرت امام) -پیشانی را بنابر احتیاط لازم، بر شیئی كه سجده بر آن صحیح است بگذارد و بنابر احتیاط مستحب، سایر مواضع سجده را به دستوری كه در سجده نماز ذکر شد، بر زمین بگذارد. (آیت الله سیستانی) -گذاردن مواضع سجده بر زمین واجب است. (آیت الله مکارم) 👌 آیا در سجده سهو واجب است پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است قرار دهد؟ -پیشانی را بنابر احتیاط لازم، بر شیئی كه سجده بر آن صحیح است بگذارد. (حضرت امام، آیت الله سیستانی) -باید پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد. (آیت الله مکارم) 👌 آیا گفتن ذکر در سجده سهو واجب است؟ -گفتن ذكر در سجده سهو واجب نیست؛ هرچند احتیاط مستحب است كه در آن ذكر بگوید. (حضرت امام، آیه الله سیستانی) -بنابر احتیاط واجب باید ذکر «بِسْمِ اللّهِ وَ بِاللّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ ايُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ» در سجده سهو گفته شود.(آیه الله مکارم) آدرس: العروة الوثقی مع التعلیقات فصل غایات الوضوء، و کتاب الصلاه، فصل فی القبله، فصل فی ما یستقبل له، و فصل فی الصلوه، فصل فی الستر و الساتر، م9؛ و کتاب الصلاه، سجود السهو، م7، توضیح المسائل مراجع، ج1، م780؛ و م790؛ حضرت امام، تحریرالوسیله، ج1. م5، و مقدمۀ سوم: ستر و ساتر (پوشش و لباس نمازگزار)، م1، امام خامنه ای، اختلاف فتاوی ارسالی سال 99، ، استفتای خصوصی، سایت، شمارۀ ۸۸۵۵۶۱، تاریخ استفتا: ۳۱خرداد۱۳۹۷.آیه الله سیستانی، توضیح المسائل جامع م1524و1525.توضيح المسائل آقای مکارم مساله1106؛ و سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45603&mid=258370 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
⁉️ آیا یک فرد سنی مذهب که به قرآن و دین عمل می کند و گناه نمی کند خوب هست یا یک شیعه ای که مقید به اعمال دینی نیست و گناه کار است؟ آیا هر دو جهنمی هستند؟ 🔰 اولا مقایسه این دو مطلب با هم صحیح نیست بلکه این ها دو مطلب جدا هستند. ✍️ مثل این است که از شما سوال کنند یک خودرو کهنه و قدیمی خوب هست یا یک خودرو نو و تمیزی که یکی از چهار چرخش نباشد!! خب مُسلَّم است مهمترین کار خودرو این است که ما را به مقصد برساند حال خودروی که نو باشد اما نتواند حرکت کند به هیچ دردی نمی خورد. 👈 و کسی که سنی مذهب باشد به اعتقاد ما ارکان دینش ناقص است چرا که از مهمترین ارکان آن که امامت باشد را ندارد. و شیعه ای که ارکان دینش کامل است اما چون عملی نداشته است و گنه کار بوده لذا بخاطر اعمال ناپسند خود مجازات خواهد شد. 📌 حال بحث به اینجا می رسد که پس همه ی سنی ها به دلیل این که ارکان مذهبشان ناقص است جهنمی می شوند!! ؟؟ ✅ پاسخ منفی است. در این مورد آنها به دو گروه تقسیم می شوند: 1️⃣ گروه اول: کسانی که جزء مستضعفین فکری و فرهنگی بوده اند که حقیقت برای آنها روشن نشده است که اینها مطمئنا جهنمی نخواهند بود و طبق آیات 97 تا 99 سوره نساء اهل نجات خواهند بود. و به اعتقاد ما اکثر اهل تسنن از همین قشر هستند. 2️⃣ گروه دوم: کسانی که حق به آنها رسیده است و از روی لجاجت و عناد حق را قبول نمی کنند که هیچ یک از اعمالشان به دردشان نخواهد خورد و رستگار نخواهند بود. 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🚩 🏴 🏴 پرســـ❓ــش ⁉️با توجه به اشتیاق عموم مردم بخصوص نوجوانان و جوانان عزیزمان به امام حسین -علیه‌السلام- از یک سو و از سوی دیگر هجمه‌ها و تلاش‌های دشمن از طریق ایجاد شبهات برای کمرنگ کردن عظمت حسینی، شما چه راهکاری برای جذب نوجوانان و جوانان به دین دارید؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ اخلاص اخلاص حرف اول را در تبلیغ می‌زند به همین‌ جهت کار فرهنگی با خلوص همراه نباشد سر سوزنی ارزش نخواهد داشت، بنابراین برای تاثیر گذار بودن در مخاطب باید خود را مجهز به اکسیر اخلاص کنیم. البته خلوص، فلوس را نیز به همراه خواهد آورد. چون که صد آمد نود هم پیش ماست. 2⃣ آگاهی برای تبلیغ معارف آگاهی به مبانی دین و معارف امری ضروری است. لذا اگر بدون مطالعه و تحقیق قدم به عرصه‌ی تبلیغ گذاشته شود تخریب جای تبلیغ را خواهد گرفت. 3⃣ استمرار کار فرهنگی نیازمند استمرار است لذا فعالیت‌های مقطعی و فاقدِ چشم‌انداز به سر منزل مقصود نخواهد رسید. هر چند از تاثیرات آن نمی‌شود چشم پوشی کرد ولی تاثیرات آن جزئی و مقطعی است. 4⃣ هزینه‌کردن برای ایجاد انگیزه و استمرار در تبلیغ دین باید هزینه کرد در این بخش هم مردم و هم دستگاه‌های ذی‌ربط می‌بایست وظیفه‌شناس باشند، خود مبلغ نیز باید در حالی که برای جذب به دین خرج می‌کند تقدیر‌المعیشه را نیز فراموش نکند. 5⃣ حسن خلق طبق آیات و روایات مشهود است که از مهمترین ابزار مربی حُسنِ خُلق در کل امور زندگی است. جوان و نوجوان را باید بتوان در فضای حقیقی و خصوصاً در فضای مجازی با اخلاق حسنه جذب نمود. چرا که مخاطب با مشاهده‌ی اخلاق خوب مربی و مبلغ جذب دین می‌گردد. 6⃣ پرهیز از نصیحت همچنین حتی‌الامکان از نصیحت کردن بپرهیزیم بلکه کاری کنیم که مخاطب با ما همراه شود بطور مثال با گوش جان بدون قضاوت و تعصب حرفهای او را بشنویم و به قضایا فقط از زاویه‌ی عقائد خود ننگریم بلکه قضیه را از زاویه‌ی دید او نیز بنگریم، احساسات او را درک کنیم. 7⃣ تبلیغ ترجیحاً در فضائی مفرَّح اگر برای‌مان امکان دارد با نوجوان و جوان به اماکن تفریحی نظیر سینما، تئاتر، رستوران، گیم نت... برویم خلاصه در راه دین باید خرج کرد. اگر گروه‌اند هر کس غذای ساده‌ای در منزل تهیه کند با خود بیاورد و ساعات خوشی را در کنار هم بدون خشکی مقدسی طی‌کنیم تا اسلام را عملی با رفتارمان به آنها نشان دهیم نه اینکه با نصیحت و دعا خوانی و... آنها را از دین زده کنیم. چرا که اِلی ماشاء‌الله از این مجالس سطحی و خشک در جامعه فروان است پس کار ما چشاندن مزه دینداری به مخاطب است و در همین نشست و برخاست‌هاست که می‌توان نکات آموزشی فراوان و عمیق و بنیادین را در ذهن او حک کرد. ♻️نتیجه‌اینکه مبلغ و مربی اگر خلوص داشته باشد و با تاسی به انبیا و اهل بیت -علیهم‌السلام- اهل کار و تلاش باشد کار، او را اهل راز و نیاز نیز می‌کند چرا که کار با تبلیغ قابل جمع است. و جالب اینکه بارها دیده‌ایم، مردم حرف شنوی خوبی از روحانی شاغل و زحمت‌کش و در عین‌حال، فاضل و با خلاق دارند. در گفتن عیب دگران بسته زبان باش با خوبی خود عیب‌نمای دگران باش 🆔 @javadheidari110
*⃣سوال شانزدهم: آیاعلی علیه السلام فاطمه را آزرده است 🗓توضیح سوال: در کتباهای مهم شیعه علل الشرایع و امالی شیخ صدوق، و کتاب حدیثی سنیان ، صحیح بخاری،آمده است که: رسول الله فرمود:هرکسی فاطمه را اذیت کند مرا اذیت کرده است.وقتی ابتدای این روایت را می خوانیم مشخص میشود،علی علیه السلام به خواستگاری دختر ابوجهل رفته بود وقتی فاطمه زهراء شنید ناراحت شد،به پیامبر شکایت کرد و رسول الله ان حدیث را فرمودند.درنتیجه مصداق این حدیث شامل علی بن ابی طالب نیز می شود. 🖌پاسخ: ✳️روایت علل الشرایع: شیخ صدوق روایت طولانی را اورده است که در آن داستان خواستگاری حضرت علی از دختر ابوجهل امده است رسول الله وقتی چنین شنید فرمود: «... پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فاطمه را ديد كه خواب به چشمش نمى‏رود و آرام و قرار ندارد، به او گفت: دخترم برخيز و او برخاست .... تا اينكه نزد على عليه السّلام رسيدند، پيامبر پاى خود را روى پاى على گذاشت و او را بيدار كرده و گفت: برخيز اى ابو تراب كه دل آرامى را بى‏قرار ساخته‏اى. ... . پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله گفت: اى على! آيا نمى‏دانى كه فاطمه پاره تن من است و من از او هستم؟ هر كس او را اذيّت كند مرا اذيّت كرده و هر كس مرا اذيّت كند خدا را اذيّت كرده‏» (صدوق،علل الشرایع،ج1،ص185). در تحلیل این روایت چند نکته قابل دقت است. 1✳️در سلسله راویان آن ابن ابی مقدام است که مرحوم علامه حلی (ره) می فرماید : ضعیف جدا. هم چنین آقای زیاد بن عبد الله، مجهول است. 2✳️ابتدای روایت چنین آمده است: « یک انسان پست و شقی از اشقیا، خدمت حضرت زهرا (سلام الله علیها) آمد و گفت..» وقتي آقایان این این مطلب را نمی آورند، قلب انسان به درد می آید. نمی دانیم که این کار، نفاق است یا مرض ! امام علی به رسول الله پاسخ می دهد: « ٌّ وَ الَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ نَبِيّاً مَا كَانَ مِنِّي مِمَّا بَلَغَهَا شَيْ‏ءٌ وَ لَا حَدَّثَتْ بِهَا نَفْسِي فَقَالَ النَّبِيُّ صَدَقْتَ وَ صَدَقَتْ فَفَرِحَتْ فَاطِمَةُ ع بِذَلِك‏؛ سوگند به كسى كه تو را به حقّ به پيامبرى برگزيد آنچه به او رسيده، هرگز از من واقع نشده است و حتى فكر آن را هم به خود راه نداده‏ام. پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: راست گفتى، راست گفتى. پس فاطمه عليها السّلام خوشحال شد و تبسّمى كرد، به طورى كه دندان‏هايش ديده شد» 3✳️شقی از اشقیا خبر می دهد که حضرت امیر (علیه السلام) به خواستگاری دختر ابوجهل رفته. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) خودشان می دانند که قضیه چیست ؛ اما برای این که به مردم ثابت کنند که این قضیه دروغ است و برای دیگران روشن شود که بعد ها انسان های مریض این ماجرا را ملاکی علیه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) یا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) قرار ندهند ! شاهد این پاسخ این فراز از روایت است. عمر و ابابکر شاهد این ماجرا بودند پس از حضرت علی پاسخ رسول الله را داد اندو گفتند « فَقَالَ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ إِنَّهُ لَعَجَبٌ لِحِينِهِ مَا دَعَاهُ إِلَى مَا دَعَانَا هَذِهِ السَّاعَة؛ پس يكى از آن دو نفر به رفيقش گفت: جاى تعجّب است، ما را در اين وقت براى چه خواسته بود؟» 4✳️در قسمت دیگری از این حدیث می خوانیم که وقتی ان دو نفر به اصرار زیاد به عیادت زهراء علیها السلام امدند به انها فرمودند: « وقتى چشم آنها به فاطمه افتاد، به او سلام كردند و او جواب سلام نداد و صورت خود را برگردانيد... فاطمه گفت: من هرگز با شما حتى يك كلمه سخن نمى‏گويم تا وقتى كه با پدرم ملاقات كنم و از شما و كارهايى كه در باره من كرديد به او شكايت كنم... سپس گفت: خدايا من تو را گواه مى‏گيرم و اى كسانى كه در اينجا حضور داريد شما هم گواه باشيد كه اين دو نفر مرا در زندگى و در حال مرگ اذيّت كردند ‏» ⭕️روایت امالی شیخ صدوق در کتاب دیگرش چنین نوشته است :« َ... أَنَّهُ ع أَرَادَ أَنْ يَتَزَوَّجَ ابْنَةَ أَبِي جَهْلٍ عَلَى فَاطِمَة؛ علی تصمیم داشت با دختر ابوجهل ازدواج کند» (شیخ صدوق،الامالی،ص104) وقتی روایت را کامل می خوانیم متوجه می شویم این عبارت باور دشمنان اهل بیت است و تهمتی است به مولای متقیان. امام صادق به صالح بن علقمه می فرماید دشمنان انبیا به انها تهمتهای زیادی زدند. همچنین به علی بن ابی طالب تهمت زدند که یکی از ان تهمتها خواستگاری ایشان از دختر ابوجهل بود « .. أَ لَمْ يَنْسُبُوا سَيِّدَ الْأَوْصِيَاءِ ع إِلَى أَنَّهُ كَانَ يَطْلُبُ الدُّنْيَا وَ الْمُلْكَ ... أَ لَمْ يَنْسُبُوهُ إِلَى أَنَّهُ ع أَرَادَ أَنْ يَتَزَوَّجَ ابْنَةَ أَبِي جَهْلٍ عَلَى فَاطِمَةَ ع وَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ شَكَاهُ عَلَى الْمِنْبَرِ..» (همان). 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
هدایت شده از عصر آب
☢️ ⤴️ جذب،مُرَوِج نفی تلاش . 🔺 . •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🚩 🏴 🏴 ⁉️ آیا اهل‌بیت امام‌حسین، اربعین همان سال ۶۱ به کربلا بازگشتند؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 📌طبق شواهد موجود که برای اثبات این امر وجود دارد تاریخ دقیق رسیدن کاروان اهل‌بیت امام حسین به کربلا به سرپرستی امام سجاد علیه‌السلام در ماه صفر سال ۶۱، یعنی ۴۰ روز بعد از واقعه‌ی عاشورا بوده است. 〽️برخی از مورخان و اندیشمندان همانند، ابوریحان بیرونی، ابن نمای حلی، سیدبن‌طاووس، مستوفی هروی و شیخ بهایی، معتقدند حضور اهل‌بیت امام حسین در کربلا، روز بیستم صفر سال۶۱ یعنی همان اربعین اول بوده است. 〽️طبق تصریح شیخ صدوق و ابن فتال نیشابوری، الحاق سر امام حسین به بدن ایشان توسط امام سجاد، در روز اربعین همان سال بوده است و در اربعین سال بعد، معقول نبوده و بعید به نظر می‌رسد چرا که هیچ گزارشی مبنی بر حضور امام سجاد علیه‌السلام در کربلا غیر از سال اول نیست. ____________________ منابع: 📚صدوق، امالی، ص۲۳۱ 📚ابن فتال، روضه الواعضین، ص۱۹۲ 📚ابوریحان بیرونی، آثارالباقیه، ص۳۳۱ 🆔 @javadheidari110
🍁🍃سوال هفدهم: چرا حضرت علی علیه اسلام انتقام نگرفت؟ 💫توضیح سوال: اگر می گویید علی بن ابی طالب قبل از خلافتش قدرت نداشت،چرا پس از خلافتش از قاتلان همسرش انتقام نگرفت؟ همین عمل مولی علی علیه السلام نشان از دروغ بودن شهادت زهراء سلام الله علیها دارد ✨پاسخ: 1⃣امام علی علیه السلام، معصوم بوده و هر فعل و تصمیم ایشان عین صواب و درستی است و باید در برابر هر گونه تصمیم از طرف امام معصوم تسلیم بود. 2⃣حضرت علي علیه السلام، يار و همراهي براي قيام يا انتقام نداشتند. روزي اشعث بن قيس گفت: يا علي! چرا شمشير نکشيدي؟ علي(علیه السلام) به او فرمود: همه اهل بدر و پيش کسوتان مهاجر و انصار را به کمک خواستم ولي از آن همه مسلمان فقط چهار نفر پاسخ مثبت دادند: سلمان، ابوذر، مقداد و زبير و از اهل بيت خودم هم کسي نداشتم که با آن بتوانم حقم را بگيرم چون حمزه در احد به شهادت رسيد و برادرم جعفر هم در موته شهيد شد و کسي برايم نماند مگر دو نفر ذليل، خوار، عاجز و ناتوان، عباس و عقيل. به خاطر نبودن يار و ياور حقم را گرفتند.»1🔶 پس حضرت یاوری برای انتقام نداشتند. 3⃣حضرت علي براي بقاي دين مامور به صبر بود. امام على(علیه السلام) در پاسخ به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) فرمود: «اگر مى‏خواهى نام پدرت‏[رسول الله(صلی الله علیه و اله)] همچنان باقى بماند، بايد صبر كنيم». براساس روايتى ديگر، امام على(علیه السلام) فرمود: «به خدا قسم، اگر خطر نابودى دين و بازگشت كفر و پراكندگى مسلمانان در ميان نبود، اين گونه صبر نمى‏كردم»2🔶 4⃣مصلحت سنجي که حضرت علي داشتند و سعي ميکرد اوضاع جامعه اسلامي آرامش خود را داشته باشد اتفاقات مهم سياسي و ضد ديني در ان برهه به وجود امده بود لذا حضرت مصلحت ديد دست به قيام نزند اين تحولات عبارت بود از خطر مرتدين، ظهور پيامبران دروغين، خطر حمله روميان و... لذا حضرت علي علیه السلام مصلحت را در سکوت داست و دست به قيام نزد. در نهج‏البلاغه نيز مى‏خوانيم كه آن حضرت فرمود: «من رداى خلافت را رها ساختم و دامن خود را از آن درپيچيدم و كنار رفتم، در حالى كه در اين انديشه فرو رفته بودم كه آيا با دست تنها و بدون ياور به پا خيزم و حق خود و مردم را بگيرم و يا در اين محيط پر خفقان و ظلمتى كه پديد آورده‏اند، صبر كنم؟ محيطى كه پيران را فرسوده، جوانان را پيرو مردان با ايمان را تا واپسين دم زندگى به رنج وا مى‏دارد. عاقبت ديدم بردبارى و صبر، به عقل و خرد، نزديك‏تر است، لذا شكيبايى ورزيدم، ولى به كسى مى‏ماندم كه خار در چشم و استخوان در گلو دارد، با چشم خود مى‏ديدم ميراثم را به غارت مى‏برند».
🤔 سيد كمال حيدرى: كتاب قرآنى كه در دست ماست، به قرائت شخصى است به نام حفص كه ١٨٠ سال پس از وفات پيامبر اسلام زندگى ميكرده است و اصولا اين آيات ربطى به محمد ندارد. نكته مهمتر اينكه: تمامى علماى شيعه و اهل سنت، اين شخص را فاسق و دروغگو و غيرقابل اعتماد معرفى كرده اند. ايشان با استناد به البانى و خوئى دو تن از بزرگان اهل سنت و شيعه، ادعاى خود را مطرح ميكند.(منتظر توهين كانال پرسمان اعتقادى به حيدرى بمانيد) ما در كانال نقد اسلام يك ويديو ترجمه كرديم از دكتر جى اسميث كه با بررسى قرآنهاى موجود، اثبات كرد كه ٣١ قرآن مختلف هم اكنون در كشورهاى اسلامى موجود است كه همه با هم اختلاف دارند ❗️❗️ 💠 💠 ❕اهلبیت علیهم السلام ، شیعیان را تاکید می کردند که قرآن را مطابق آنچه که توده مسلمین ، سینه به سینه از پیامبر گرامی ، فرا گرفته اند ، بخوانند و به اجتهادات قراء در قرائت قرآن ، توجه نکنند . 👌امام باقر ع فرمود ؛ «قرآن واحد است و از پيش‏گاه خداى يگانه و واحد فرود آمده است و اين اختلافات از راويان بر آن وارد مى ‏شود» 📚الکافی ج 2 ص 630 ❕ اين سخن، بدين معنا است كه قرائت نازل شده از جانب خدا يكى است و قرآن به نصّ واحد نازل گشته است و اختلاف در روايت اين نصّ بر حسب اجتهاد قاريان است. حديث بعدى، اين معنا را توضيح مى‏ دهد ، امام صادق ع فرمود ؛ «قرآن بر حرف واحد و از نزد خداى واحد نازل گشته است» 📚الکافی ج 2 ص 630 👌منظور نفى قرائت‏هاى متداولى است كه مردم آن‏ها را متواتر از پيامبر پنداشته‏ اند. امام چنين مطلبى را انكار مى ‏كند، زيرا قرآن به نصّ واحد نازل شده است . ❕سالم بن سلمه گويد ؛ «شخصى در محضر امام صادق عليه السّلام آياتى از قرآن را قرائت‏ كرد و به‏ طورى كه من شنيدم، قرائت او غير از قرائت ديگر مردم بود. امام عليه السّلام به وى گفت: «از اين قرائت خوددارى كن و همان‏گونه كه مردم مى ‏خوانند تو هم بخوان» 📚الکافی ج 2 ص 633 ❕ اين شخص بر حسب اجتهادات قرّاء، قرآن را به ‏وجوه مختلف قرائت كرده است و از آن‏جا كه اين قبيل قرائت‏ها، به منزله بازى با نص قرآن كريم است، امام وى را نهى كرده است و دستور داده كه همان قرائت معروفى را كه مردم ملتزم به آن هستند اختيار كند، زيرا قرائت صحيح كه در شريعت بدان امر شده، همان قرائتى است كه هر نسلى از نسل پيش تا از پيامبر و او از جبرئيل و او از خداوند ، اخذ كرده است و توجّهى به قاريانى كه فن قرائت را همانند يك نوآورى و صنعت حرفه خود قرار داده ‏اند، نبايد كرد و تنها قرائتى كه با قرائت عامه مسلمانان موافق باشد، بايد مورد توجه قرار گرفته شود. ❕سفيان بن السمط مى‏ گويد ؛ « در مورد تنزيل قرآن از امام صادق عليه السّلام پرسيدم، وى گفت: «همان‏گونه كه آموخته ‏ايد، بخوانيد» 📚الکافی ج 4 ص 667 ❕وى از نص اصلى كه براى نخستين بار نازل شده سئوال كرده است، زيرا ديده است كه قرّاء در اين زمينه اختلاف دارند و امام پاسخ مى‏ دهد كه نص اصلى همان است كه امروز ميان مردم متداول است و فرموده او (همان‏گونه كه آموخته ‏ايد بخوانيد) به اين معنا است كه بر شما (يعنى عامه مسلمانان) واجب است قرآن را همان‏گونه كه خلفا عن سلف از پيامبر گرامی فرا گرفته ‏ايد، بخوانيد. ❕على بن الحكم مى‏ گويد ؛ « عبد اللّه بن فرقد و معلّى بن خنيس براى من نقل كردند كه ما در محضر امام صادق عليه السّلام بوديم و ربيعة الرأى نيز با ما بود. در آن‏جا پيرامون فضل قرآن سخن به ميان آمد. امام صادق عليه السّلام فرمود: «اگر ابن مسعود قرآن را طبق قرائت ما نمى ‏خوانده است، گم‏راه بوده است». ربيعه گفت: گم‏راه؟ امام عليه السّلام گفت: «بلى، گم‏راه». امام صادق عليه السّلام، اضافه كرد: «ما قرآن را طبق قرائت ابىّ مى‏ خوانيم» 📚سفینه البحار ج 6 ص 81 ❕در آن مجلس درباره قرائت‏هاى غير متعارف ابن مسعود بحث مى‏ شده و امام عليه السّلام به آنان تذكر داده كه اين قرائت‏ها جايز نيست و قرائت صحيح، همان قرائت عامّه مسلمانان است و كسى كه از اين روش متداول عامه تخطّى كند گم‏راه است، زيرا چنين كسى از روش مسلمانان كه نسلا بعد نسل از پيامبر فرا گرفته ‏اند، عدول و تخطى كرده است. و اگر ابن مسعود قرآن را بر خلاف روش مسلمانان قرائت مى‏ كرده است (به فرض صحت نسبت) گم‏راه است، زيرا طريق ميانه، طريقى است كه جامعه مسلمانان در آن مشى مى ‏كنند و كسى كه از اين راه ميانه گام برون نهد، هر كس كه باشد گم‏راه خواهد بود. 🔸ادامه 👇 🔸ادامه 👇 ❕اما اين گفته امام كه ما قرآن را بر طبق قرائت ابىّ مى‏ خوانيم، اشاره است به دوران يك‏سان شدن مصحف‏ها در عهد عثمان كه ابىّ بن كعب قرآن را املاء مى‏ كرد؛ و گروهى آن را بر وفق املاء او مى ‏نوشتند و هرگاه در مورد نص اصلى اختلاف داشتند، براى رفع اختلاف به وى مراجعه مى‏ كردند و مصحف موجود كه مورد قبول عامّه مسلمان
ان است، بر طبق املاء ابىّ بن كعب است و قرائت منطبق بر قرائت ابىّ بن كعب، كنايه از التزام به چيزى است كه هم ‏اكنون عامه مسلمانان برآنند. 📚علوم قرآن ، معرفت ، ص 222 👌 قرائت حفص از عاصم از ابوعبدالرحمان سلمی ، از امیر مومنان ، همان قرائت عامه مسلمانان است ؛ 📚تهذیب التهذیب ج 2 ص 346 _ تاریخ الاسلام ج 11 ص 76 ❕ زيرا حفص و استاد او عاصم شديدا به آن‏چه كه با قرائت عامّه و روايت صحيح و متواتر ميان مسلمانان موافق بود، پاى‏بند بودند. اين قرائت را عاصم از شيخ خود ابو عبد الرحمان سلمى و او از امام «امير المؤمنين» اخذ كرده است و على عليه السّلام به هيچ قرائتى جز آن‏چه با نصّ اصلى وحى كه ميان مسلمانان از پيامبر متواتر بوده، قرائت نمى ‏كرده است. اين قرائت را عاصم به شاگرد خود حفص آموخته است. از اين رو در تمامى ادوار تاريخ مورد اعتماد مسلمانان قرار گرفت و اين اعتماد عمومى صرفا از اين جهت بوده است كه با نص اصلى و قرائت متداول توافق و تطابق داشته است. نسبت اين قرائت نيز به حفص، به اين معنا نيست كه اين قرائت مبتنى بر اجتهاد حفص است؛ بلكه اين يك نسبت رمزى است براى تشخيص اين قرائت و قبول قرائت حفص، به معنا قبول قرائتى است كه حفص اختيار كرده و پذيرفته است؛ زيرا اين قرائت از روز نخست بين مسلمانان متواتر و متداول بوده است. 📚التمهید فی علوم القرآن ، ج 2 ص 157 ❕بنابراین ، حفص اگر چه در زمان پیامبر نبوده است ، اما با وسائطی که به امیر مومنان ع منتهی می شود ، قرائت پیامبر را ، قرائت کرده و چون این قرائت مطابق با قرائت مشهور مسلمین بوده است ، مورد قبول تمام علما واقع شده و به عنوان قرائت رسمی قرآن معرفی شده است که غالب قرآن های کنونی بر اساس آن قرائت ، چاپ می شوند . 👌حفص می گوید ؛ «عاصم به من گفت: قرائتى را كه به تو آموختم، همان قرائتى است كه از ابو عبد الرحمان سلمى اخذ كرده‏ ام و او عينا از على عليه السّلام فرا گرفته است » 📚معرفه القراء الکبار ، ج 1 ص 75 _ الطبقات ، ج 1 ص 348 ❕قرائتی که حفص از عاصم ارائه می دهد ، مورد قبول تمام علما واقع شده و آنان او را در این قرائت تصدیق کرده اند . 👌ابن المنادى می گوید ؛ «پيشينيان حفص را در حفظ و ضبط قرآن برتر از ابن عياش مى‏ دانستند و او را به ضبط كامل قرائتى كه از عاصم آموخته بود، توصيف‏ كرده‏ اند» 📚النشر فی القراءات ، ج 1 ص 156 ❕شاطبى درباره وى مى‏ گويد ؛ «حفص به جهت دقّت و اتقان در قرائت، برتر از ديگران شمرده مى ‏شد». 📚شرح الشاطبیه ص 14 ❕ ابن معين می گويد ؛ «روايت صحيحى كه از قرائت عاصم باقى است، روايت حفص بن سليمان است» 📚النشر فی القراءات ، ج 1 ص 156 _ معجم الادباء ج 10 ص 216 ❕رفاعی نیز می گوید که حفص عالم ترین افراد به قرائت عاصم بوده است ؛ 📚غایه النهایه فی طبقات القراء ج 1 ص 254 👌می بینیم بزرگان اهلسنت ، حفص را در قرائتش ازعاصم ستوده اند و او را تصدیق و مورد مدح قرار داده اند ، اما از آنجایی که حفص شیعه بوده و از یاران امام صادق ع بوده است ؛ 📚رجال طوسی ، ص 176 _ مقباس الهدایه ج 2 ص 228 ❕برخی از علمای اهلسنت ،حفص را در نقل حدیث ( نه قرائت قرآن ) تضعیف کرده اند ، که این تضعیف هم قاعدتا به سبب شیعه بودن حفص است ، با این وجود بزرگان رجالی اهلسنت ، حفص را در نقل حدیث نیز توثیق کرده اند ، بزرگانی چون احمد و وکیع و ذهبی ، حفص را توثیق کرده اند ؛ 📚تاریخ بغداد ، ج 8 ص 186 _ میزان الاعتدال ج 1 ص 558 👌مرحوم محقق خویی نیز مطابق آنچه از اهلسنت نقل شده است ، حفص را تضعیف می کند ، که ما روشن کردیم این تضعیف اشتباه است و همگان حفص را در نقل قرائت ، توثیق و تصدیق کرده و در نقل روایت هم ، بزرگان رجالی اهلسنت ، حفص را توثیق کرده اند . ❕با این وجود ، محقق خوئی تصریح می کند که چون مثلا ائمه ، ردع و ممنوعیتی بر این قرائات مشهور ، ( مانند قرائت حفص ) ، صادر نکرده اند ، این نشان از اعتبار و حجیت چنین قرائاتی است ، زیرا مورد تایید معصومین ع قرار گرفته است ؛ 📚البیان فی تفسیر القرآن ص 166 ❕بنابراین قرآن یک قرائت مشهور بین مسلمین دارد که سینه به سینه به پیامبر گرامی منتهی می شود که قرائت حفص از عاصم ، مطابق با همین قرائت مشهور است و سایر قرائات ، اجتهادات قراء است که هیچ ارزش و اعتباری ندارد. @javadheidari110