🚩🏴
🏴
پاسخ به پرسشهای پربسامد شبهاتمحرم و صفر۱
🖊استاد حیــــــدرے زیدعزه
۱)لزوم احیای مراسم اربعین
https://eitaa.com/javadheidari110/2661
۲)سند، محتوا و فوائد زیارت اربعین
https://eitaa.com/javadheidari110/2805
۳)چرا پیادهرویِ اربعین؟
https://eitaa.com/javadheidari110/2618
۴)آیا توسل به قبر امامحسین شرک است؟
https://eitaa.com/javadheidari110/2811
۵)آیا امامحسین نژادپرست بودند؟
https://eitaa.com/javadheidari110/8229
۶)آیا امامحسین دختری بنام رقیه داشتند؟
https://eitaa.com/javadheidari110/2010
۷)چرا در منابع اولیه حرفی از خرابهی شام به میان نیامده است؟
https://eitaa.com/javadheidari110/2816
۸)ظرفیت محرم برای زمینهسازی ظهور امام زمان
https://eitaa.com/javadheidari110/2819
۹)آیا ماه صفر نحس است
۱)https://eitaa.com/javadheidari110/2823
۲)https://eitaa.com/javadheidari110/5980
۳)https://eitaa.com/javadheidari110/2829
۱۰)نظر وهابیون در مورد عزاداری سیدالشهدا
https://eitaa.com/javadheidari110/2835
۱۱)محرم و صفر بدعت یا احترام
https://eitaa.com/javadheidari110/2842
۱۲)آیا واقعه عاشورا بخاطر دعوای یزید و امامحسین بر سر دختری بنام «اُرَینَب» بوده
https://eitaa.com/javadheidari110/6377
۱۳)چگونه بر امامحسین عزاداری کنیم
۱)https://eitaa.com/javadheidari110/833
۲)https://eitaa.com/javadheidari110/2845
۱۴)چرا امام سجاد در کربلا بیمار بودند
https://eitaa.com/javadheidari110/2055
۱۵)آیا پس از شهادت امام حسین از بانوان آلالله درخواست کنیزی شد
حجاب بانوان اسیر شده پس از واقعهی عاشورا چگونه بوده
https://eitaa.com/javadheidari110/2852
۱۶) راهکار جذب نوجوانان و جوانان به دین
https://eitaa.com/javadheidari110/2955
۱۷)فلسفه و چرائی عزاداری بر سیدالشهداء
https://eitaa.com/javadheidari110/2876
۱۸) چرا تشیع فقط دین عزاداری و گریه است؟
https://eitaa.com/javadheidari110/2460
۱۹)چگونه یک قطره اشک بر امامحسین همهی گناهان را میبخشد
https://eitaa.com/javadheidari110/2540
۲۰)چرا امامحسین در روز عاشورا به زعفر جنی و یارانش اجازهی جهاد ندادند
https://eitaa.com/javadheidari110/2885
۲۱)اگر امام حسین میدانستند در کربلا شهید میشوند، آیا این عمل ایشان خودکشی نیست؟
مجمل
https://eitaa.com/javadheidari110/5884
مفصل
https://eitaa.com/javadheidari110/2849
۲۲)چه لزومی دارد در عصر تکنولوژی برای واقعهای که ۱۴۰۰ سال قبل رخ داده است عزاداریکنیم؟
https://eitaa.com/javadheidari110/2889
۲۳)سر مطهر امامحسین توسط چه کسی و کجا دفن شدهاست؟
https://eitaa.com/javadheidari110/2926
۲۴) آیا امام سجاد با یزید بیعت کردند؟
https://eitaa.com/javadheidari110/872
۲۵)چرا دشمن در واقعهی عاشورا، امام سجاد را به شهادت نرساند؟
https://eitaa.com/javadheidari110/2893
۲۶)مگر نمیگویند حیوانات از امامِزمان حساب میبرند، پس چطور در کربلا اسبان روی بدن امام حسین تاختند؟
مجمل
https://eitaa.com/javadheidari110/7363
مفصل
https://eitaa.com/javadheidari110/2909
۲۷)چرا خدا راضی شد شمر، امام حسین را به شهادت برساند؟
https://eitaa.com/javadheidari110/683
۲۸)چرا حضرت امالبنین مادرِ حضرتِ اباالفضل در کربلا غایب بودند؟
https://eitaa.com/javadheidari110/1221
۲۹)چرا حضرت علیاکبر با وجودی که میدانستند در خیمهگاه آب نیست از پدر طلب آب کردند؟
https://eitaa.com/javadheidari110/1432
۳۰)چرا امام حسین همراهِ خانواده به کربلا رفتند؟
آیا این کار امام حسین عقلانی بوده است؟
مگر ایشان برای قیام و جنگ علیه یزید به سمت کوفه نرفتند؟ پس چرا اهلبیت و حتی طفل ششماهه را به همراه بردند؟
https://eitaa.com/javadheidari110/2633
۳۱)آیاحضرتامامحسین در روز عاشورا دخترشان فاطمه را به عقد حضرت قاسم علیهالسلام درآوردهاند؟
https://eitaa.com/javadheidari110/2027
۳۲)چرا امام حسین مانند امام حسن صلح نکردند؟
https://eitaa.com/javadheidari110/6862
https://eitaa.com/javadheidari110/3070
۳۳)چرا جناب عبدالله بن جعفر(همسرِ حضرتِ زینب)با کاروان اباعبدالله همراه نشد؟
https://eitaa.com/javadheidari110/6250
۳۴)چرا امام حسین حُر را نفرین کردند و فرمودند:«ثکلتک اُمک
https://eitaa.com/javadheidari110/3099
۳۵)چرا امام حسین هنگامی که مطلع شدند عبیدالله بن زیاد برشهر کوفه مسلط شده و مُسلم و هانی به شهادت رسیدهاند، باز به مسیر خود به سمت کوفه ادامه دادند
https://eitaa.com/javadheidari110/9
۳۶)چرا این اندازه که برای امام حسین عزاداری میکنیم برای سایر اهلبیت اینگونه نیستیم؟
https://eitaa.com/javadheidari110/3113
#عقائد
#پست_میانبر
#دسترسی_آسان_به_شبهات_محرم_صفر
➠ @javadheidari110
❇️سوال چهاردم: انکار شهادت حضرت زهرا توسط علمای بزرگ شیعه
💠توضیح : شیخ طوسی از دانشوران شیعی ادعا دارد تمام شیعه شهادت حضرت زهراء را باور دارند.درحالیکه شیخ مفید پذیرش شهادت را برای برخی شیعه میداند. و خوئی دیگر عالم شیعیاست که شهادت زهراء سلام الله علیها را منکراست.فردی دیگر نیز دردوران معاصر رسما می گویند: وفات زهراء . حال انتساب این سخن به این عالمان درست است یا نه؟
🔲پاسخ:
📝وقتی معصومان ما شهادت حضرت زهراء را باور دارند برای شیعه فصل الخطاب است. هرکسی با هرمیزان علمیت که باشد سخنش چون مخالف با ماثورات اهل بیت است،قابل قبول نیست.
📝برای روشن شدن مطلب باید عین سخنان ان عالمان را آورد و بررسی نمود چنین برداشتی از سخنان انان درست است یا خیر. در ادامه عین عبارات این اعلام را آورده و به قضاوت می نشینیم.
📍📍سخن شیخ مفید:
مفید در کتابش الارشاد می گوید: « در شیعه هستند کسانیکه مىگويند فاطمه زهرا پس از رحلت پدر بزرگوارش فرزند پسرى داشت كه او را در هنگام حاملگى، رسول خدا ص محسن ناميده بود و سقط شد. بنا بر اين فرزندان امير المؤمنين على ع بيست و هشت نفراند سلام اللَّه عليهم اجمعين.» 1💫برای اینکه مراد شیخ مفید مشخص شود باید واژه شیعه را معنا کرد ،سپس با استفاده از کتابهای دیگر مفید و سخنان شاگردانش به تحقیق درباره نظر مفید درباره شهادت زهراء بتول و سقط محسنش پرداخت.
مفید در کتاب مهمش «اوائل المقالات» ابتدا شیعه را تعریف کرده و نتیجه میگیرد:« و إذا ثبت ما بيناه بالسمة بالتشيع كما وصفناه وجبت للإمامية و الزيدية الجارودية من بين سائر فرق الأمة لانتظامهم بمعناها » 2💫 پس مشخص می شود که کلمه شیعه علاوه بر امامیه شامل زیدی ها نیز می شود. در نتیجه وقتی شیخ مفید می گوید برخی از شیعیان چنین باوری دارند مشخص میشود که منظورش امامیه است نه اصناف دیگر شیعه چون زیدی و اسماعیلی.
شیخ مفید در امالی خودش داستان حمله به خانه زهراء بتول را آورده است 3💫و در کتاب دیگرش نوشته است:«فَرَفَسَها بِرِجلِه وَ كَانَتْ حَامِلَةً بِابْنٍ اسْمُهُ الْمُحَسِّنُ فَأَسْقَطَتِ الْمُحَسِّنَ مِنْ بَطْنِهَا» 4💫 علاوه بر این اگر شیخ مفید منکر احراق بیت بود چرا شاگردانش چیزی گزارش نکرده و مثل تمام شیعیان جریان شهادت را ذکر کردهاند. کراجکی از شاگردان مهم مفید است که در کتابش بارها از استادش نکات علمی نابی را یادآور می شود. وی این حدیث را از رسول الله صلی الله علیه و اله نقل میکند: « مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ يَظْلِمُ بَعْدِي فَاطِمَةَ ابْنَتِي وَ يَغْصِبُهَا حَقَّهَا وَ يَقْتُلُهَا» 5💫این سید مرتضی است که در کتابش ابتدا سخنان بزرگان سنی درباره حمله به بیت وحی را ذکر کرده6💫 و بعد می نویسد: «روایاتی که مستفیضه است بل متواتر که فاطمه زهراء برای انکه ان دو نفر بر جنازهاش حاضر نشوند وصیت کرد شبانه دفن شود» 7💫سپس می گوید«چه عذری است برای کسیکه خانه زهرائ و علی را آتش زد» 8💫 شیخ طوسی شاگرد دیگر مفید است که می گوید :در سقط محسن هیچ اختلافی بین شیعه نیست9💫اگرآنچه آمدرا نپذیرد باز می توان سخن شیخ را حمل بر تقیه نمود. چه انکه محل زندگیاش بغداد بود و در روزگار او شیعه در راحتی نبود. ابن جوزی در اتفاقات سال 398 قمری اشاره می کند شیخ مفید فقیه شیعه بود در آن عصر. در محله کرخ درگیری شدیدی بین شیعه و سنیان شد. می خواستند به مفید تعرض کنند. سپس به دستور امیر لشگر در شب 23 ماه رمضان از بغداد اخراج شد « فراسل أبا عبد الله ابن المعلم فقيه الشيعة بأن يخرج عن البلد ولا يساكنه، ووكل به فخرج في ليلة الأحد لسبع بقين من رمضان.» 10💫دهد در ماه ربیع الاول مفید از بغداد به خاطر درگیریهای شیعیان ومخالفین اخراج شد11💫 مخالفین آنقدر بغض مفید را داشتند که حتی از مرگش خوشحال شدند. خطیب بغدادی می نویسد: « كان أحد الأئمة الضلال هلك به خلق من الناس إلى أن أراح الله المسلمين منه»12💫ابن و شیراز فردی به نام ابن النقیب بزرگ مخالفین نقل می کند که او وقتی خبر وفات مفید را شنید سجده شکر به جا اورد و سپس گفت: « ما أبالي أي وقت مت بعد أن شاهدت موت ابن المعلم»13💫
📍📍 سخن آیت الله خوئی
➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖
📌📌پ.ن:
1⃣(مفید ،الارشاد،ج1،ص355)
2⃣(مفید،اوائل المقالات،ص37)
3⃣(الأمالي، صص ۴۹ و ۵۰، المجلس السادس حديث ۹)
4⃣(مفید،الاختصاص،ص185)
5⃣(کراجکی،کنزالفوائد،ج1،ص150)
6⃣ (سید مرتضی،الشافی،ج3،ص240)
7⃣(همان،ج4،ص115)
8⃣(همان،ص119)
9⃣( طوسی،تلخیص الشافی،ج3،ص156).
🔟(ابن جوزی،المنتظم،ج7،ص237)
1⃣1⃣(مرآة الزمان،ج18،ص267)
2⃣1⃣(بتاريخ بغداد،ج4،ص374)
3⃣1⃣(ابن كثير،البداية والنهاية،ج12،ص22)
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
🚩 🏴
🏴
لیست دوم پاسخ به پرسشهای پربسامد محرم و صفر
🖊استاد جواد حیــــــدرے زیدعزه
۴۴)طبق حدیثی از امام حسن عسکری علیهالسلام، یکی از نشانههای مؤمن زیارت اربعین است.
آیا اگر کسی توفیق زیارت اربعین نداشته باشد مومن نیست؟
https://eitaa.com/javadheidari110/1045
۴۵)معنای ثارالله چیست؟
https://eitaa.com/javadheidari110/4606
۴۷)چرا حضرت اباالفضل آب ننوشیدند؟ مگر اینطور نبود که اگر ایشان آب مینوشیدند بهتر میتوانستند نبرد کنند؟
https://eitaa.com/javadheidari110/2958
۴۸)چرا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی به مثابه زیارت حضرت سیدالشهدا(علیهالسلام) در کربلاست؟
https://eitaa.com/javadheidari110/6000
۴۹)چرا امامحسین با وجود اینکه میدانستند واقعهی کربلا رخ میدهد خانوادهی خود را همراه خود بردند؟
https://eitaa.com/javadheidari110/2955
۵۰)با توجه به اشتیاق عموم مردم بخصوص نوجوانان و جوانان عزیزمان به امام حسین -علیهالسلام- از یک سو و از سوی دیگر هجمهها و تلاشهای دشمن از طریق ایجاد شبهات برای کمرنگ کردن عظمت حسینی، شما چه راهکاری برای جذب نوجوانان و جوانان به دین دارید؟
https://eitaa.com/javadheidari110/2695
۵۳) آیا در بین اصحاب امامحسین در کربلا ایرانی هم وجود داشته است؟
https://eitaa.com/javadheidari110/5930
۵۴) تقویم وقایع روز شمار کربلا چیست؟
https://eitaa.com/javadheidari110/5856
۵۵) آیا سفره حضرت رقیه سندیت دارد
https://eitaa.com/javadheidari110/2463
۵۶) جایگاه حضرت رقیه و حضرت علی اصغر علیهاالسلام
https://eitaa.com/javadheidari110/7450
۵۷) ۱. آیا شمر دایی حضرت اباالفضل است؟
۲. آیا شمر دایی حضرت اباالفضل است؟
https://eitaa.com/javadheidari110/5896
https://eitaa.com/javadheidari110/5366
۵۸) آیا امام حسین دختری بنام رقیه داشتند؟
https://eitaa.com/javadheidari110/2010
۵۹) کیفیت شهادت حضرت اباالفضل؟
https://eitaa.com/javadheidari110/2032
۶۰) معرفی مقتل ابیمخنف
https://eitaa.com/javadheidari110/4647
۶۱) احکام خواندن مصیبتهای غیرمعتبر
https://eitaa.com/javadheidari110/3537
۶۲) آیا شیعیان، امام حسین را کشتند؟
https://eitaa.com/javadheidari110/2009
۶۳) محرمنامه (مقتلشناسی)
https://eitaa.com/javadheidari110/3534
۶۴) چرا پول هیئت رو خرج فقرا نمیکنید
https://eitaa.com/javadheidari110/7347
۶۵) از چه زمانی روضهخوانی شروع شد؟
https://eitaa.com/javadheidari110/6411
۶۶) علت طلب آب کردن امام از دشمن؟
https://eitaa.com/javadheidari110/7354
۶۷) خون شدن خاک کربلا در روز عاشورا
https://eitaa.com/javadheidari110/7369
۶۸) عاقبت یزید ملعون چه شد
https://eitaa.com/javadheidari110/7383
۶۹) شهادت امام حسن ۷صفر یا ۲۷صفر
https://eitaa.com/javadheidari110/3016
۷۰) آیا اهلبیت امامحسین، اربعین همان سال ۶۱ به کربلا بازگشتند؟
https://eitaa.com/javadheidari110/2698
#عقائد
#پست_میانبر
#دسترسی_آسان_به_شبهات_محرم_صفر
➠ @javadheidari110
.:
◽️🔻سوال پانزدهم: بنا بر فقه شیعه حضرت زهرا وارث پدرش نیست.
💬توضیح سوال: شيعيان در مذهبشان معتقدند كه زن از زمين و عقار ارث نمي برد، پس چگونه معتقدند كه فدك ارث حضرت زهرا(عليها السلام) است؟
✴️پاسخ:
اگر به رساله هاي عمليّه توجه شود آنچه به مذهب شيعه در اين سوال نسبت داده شده برداشت صحيحي نمي باشد. زيرا شيعه مي گويد زن در زمين و عقار ارث نمي برد، و فرق است ما بين زن و فرزند دختر، آنچه در سوال طرح شده در رابطه با زن و شوهر است نه دختر نسبت به پدر و مادر، اجماع فقها شيعه بر اين است كه اولاد دختر و يا پسر از پدر ارث مي برند. براي اثبات اين مدعي خوب است رساله هاي عمليّه فارسي و يا عربي (مثل الجامع الشرايع) شيعه ملاحظه شود.و متن هر دو مسئله در رساله ها چنين آمده است:
🌱مسأله 2731 از رساله امام خميني(رحمه الله)
اگر وارث ميت فقط يكنفر از دسته اول باشد مثلا پدر يا مادر يا يك پسر يا يك دختر باشد، همه مال ميّت به او مي رسد....
و اگر يك پسر و يك دختر باشد مال را سه قسمت مي كنند دو قست را پسر و يك قسمت را دختر مي برد و اگر چند پسر و چند دختر باشند مال را طوري قسمت مي كنند كه هر پسر دو برابر دختر ببرد.
🌱مسأله 2771. اگر مردي بميرد و اولاد نداشته باشد چهار يك مال او را زن و بقيه را ورثه ديگر مي برند و اگر از آن زن يا از زن ديگر اولاد داشته باشد هشت يك مال را زن مي برد و بقيه را ورثه ديگر مي برند و زن از همه اموال منقول ارث مي برد ولي از زمين و قيمت آن ارث نمي برد. اين دو مسأله در ميان فقهاء اجماعي است و جاي اختلاف نيست.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
#شرایط_سجده_سهو - #واجبات_سجده_سهو
👌 #طهارت_سجده_سهو
آیا برای انجام سجده سهو وضو لازم است ؟
-احتیاط مستحب است با طهارت باشد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی: و نیز مواردی كه در لباس نمازگزار شرط میباشد، در لباس او شرط نیست لکن احتیاط مستحب است.)
-بنابر احتیاط واجب با حالت وضو و طهارت باشد. (آیت الله مکارم )
👌 #قبله_سجده_سهو
آیا در انجام سجده سهو رعایت قبله لازم است؟
-بنابر احتیاط مستحب رو به قبله باشد. (حضرت امام، امام خامنه ای ، آیت الله سیستانی)
-بنابر احتیاط واجب رو به قبله باشد. (آیت الله مکارم )
👌 #پوشش_سجده_سهو
آیا در انجام سجده سهو، رعایت پوشش واجب است؟
-بنابر احتیاط واجب لازم است. (حضرت امام، امام خامنه ای ، آیت الله مکارم)
-بنابر احتیاط مستحب لازم است. (آیت الله سیستانی)
👌 #مسمای_سجده_سهو
آیا در سجده اعضای سجده روی زمین قرار گیرد؟
-احتیاط (مستحب) آن است که تمام آنچه در سجدۀ نماز واجب است، خصوصاً قرار دادن هفت موضعِ سجده بر زمین، در سجدۀ سهو مراعات شود، هرچند واجب نبودن چیزی که صدق مسمّای سجده بر آن توقف ندارد، خالی از قوّت نیست. (حضرت امام)
-پیشانی را بنابر احتیاط لازم، بر شیئی كه سجده بر آن صحیح است بگذارد و بنابر احتیاط مستحب، سایر مواضع سجده را به دستوری كه در سجده نماز ذکر شد، بر زمین بگذارد. (آیت الله سیستانی)
-گذاردن مواضع سجده بر زمین واجب است. (آیت الله مکارم)
👌 #مایصح_السجود_سجده_سهو
آیا در سجده سهو واجب است پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است قرار دهد؟
-پیشانی را بنابر احتیاط لازم، بر شیئی كه سجده بر آن صحیح است بگذارد. (حضرت امام، آیت الله سیستانی)
-باید پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد. (آیت الله مکارم)
👌 #ذکر_سجده_سهو
آیا گفتن ذکر در سجده سهو واجب است؟
-گفتن ذكر در سجده سهو واجب نیست؛ هرچند احتیاط مستحب است كه در آن ذكر بگوید. (حضرت امام، آیه الله سیستانی)
-بنابر احتیاط واجب باید ذکر «بِسْمِ اللّهِ وَ بِاللّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ ايُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ» در سجده سهو گفته شود.(آیه الله مکارم)
آدرس:
العروة الوثقی مع التعلیقات فصل غایات الوضوء، و کتاب الصلاه، فصل فی القبله، فصل فی ما یستقبل له، و فصل فی الصلوه، فصل فی الستر و الساتر، م9؛ و کتاب الصلاه، سجود السهو، م7، توضیح المسائل مراجع، ج1، م780؛ و م790؛ حضرت امام، تحریرالوسیله، ج1. م5، و مقدمۀ سوم: ستر و ساتر (پوشش و لباس نمازگزار)، م1، امام خامنه ای، اختلاف فتاوی ارسالی سال 99، ، استفتای خصوصی، سایت، شمارۀ ۸۸۵۵۶۱، تاریخ استفتا: ۳۱خرداد۱۳۹۷.آیه الله سیستانی، توضیح المسائل جامع م1524و1525.توضيح المسائل آقای مکارم مساله1106؛ و سایت آیت الله مکارم:
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45603&mid=258370
#حکم_شرعی
#سجده_سهو
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
⁉️ آیا یک فرد سنی مذهب که به قرآن و دین عمل می کند و گناه نمی کند خوب هست یا یک شیعه ای که مقید به اعمال دینی نیست و گناه کار است؟ آیا هر دو جهنمی هستند؟
🔰 اولا مقایسه این دو مطلب با هم صحیح نیست بلکه این ها دو مطلب جدا هستند.
✍️ مثل این است که از شما سوال کنند یک خودرو کهنه و قدیمی خوب هست یا یک خودرو نو و تمیزی که یکی از چهار چرخش نباشد!!
خب مُسلَّم است مهمترین کار خودرو این است که ما را به مقصد برساند حال خودروی که نو باشد اما نتواند حرکت کند به هیچ دردی نمی خورد.
👈 و کسی که سنی مذهب باشد به اعتقاد ما ارکان دینش ناقص است چرا که از مهمترین ارکان آن که امامت باشد را ندارد.
و شیعه ای که ارکان دینش کامل است اما چون عملی نداشته است و گنه کار بوده لذا بخاطر اعمال ناپسند خود مجازات خواهد شد.
📌 حال بحث به اینجا می رسد که پس همه ی سنی ها به دلیل این که ارکان مذهبشان ناقص است جهنمی می شوند!! ؟؟
✅ پاسخ منفی است.
در این مورد آنها به دو گروه تقسیم می شوند:
1️⃣ گروه اول: کسانی که جزء مستضعفین فکری و فرهنگی بوده اند که حقیقت برای آنها روشن نشده است که اینها مطمئنا جهنمی نخواهند بود و طبق آیات 97 تا 99 سوره نساء اهل نجات خواهند بود. و به اعتقاد ما اکثر اهل تسنن از همین قشر هستند.
2️⃣ گروه دوم: کسانی که حق به آنها رسیده است و از روی لجاجت و عناد حق را قبول نمی کنند که هیچ یک از اعمالشان به دردشان نخواهد خورد و رستگار نخواهند بود.
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
🚩 🏴
🏴
پرســـ❓ــش
⁉️با توجه به اشتیاق عموم مردم بخصوص نوجوانان و جوانان عزیزمان به امام حسین -علیهالسلام- از یک سو و از سوی دیگر هجمهها و تلاشهای دشمن از طریق ایجاد شبهات برای کمرنگ کردن عظمت حسینی، شما چه راهکاری برای جذب نوجوانان و جوانان به دین دارید؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣ اخلاص
اخلاص حرف اول را در تبلیغ میزند به همین جهت کار فرهنگی با خلوص همراه نباشد سر سوزنی ارزش نخواهد داشت، بنابراین برای تاثیر گذار بودن در مخاطب باید خود را مجهز به اکسیر اخلاص کنیم. البته خلوص، فلوس را نیز به همراه خواهد آورد.
چون که صد آمد نود هم پیش ماست.
2⃣ آگاهی
برای تبلیغ معارف آگاهی به مبانی دین و معارف امری ضروری است. لذا اگر بدون مطالعه و تحقیق قدم به عرصهی تبلیغ گذاشته شود تخریب جای تبلیغ را خواهد گرفت.
3⃣ استمرار
کار فرهنگی نیازمند استمرار است لذا فعالیتهای مقطعی و فاقدِ چشمانداز به سر منزل مقصود نخواهد رسید. هر چند از تاثیرات آن نمیشود چشم پوشی کرد ولی تاثیرات آن جزئی و مقطعی است.
4⃣ هزینهکردن
برای ایجاد انگیزه و استمرار در تبلیغ دین باید هزینه کرد در این بخش هم مردم و هم دستگاههای ذیربط میبایست وظیفهشناس باشند، خود مبلغ نیز باید در حالی که برای جذب به دین خرج میکند تقدیرالمعیشه را نیز فراموش نکند.
5⃣ حسن خلق
طبق آیات و روایات مشهود است که از مهمترین ابزار مربی حُسنِ خُلق در کل امور زندگی است. جوان و نوجوان را باید بتوان در فضای حقیقی و خصوصاً در فضای مجازی با اخلاق حسنه جذب نمود. چرا که مخاطب با مشاهدهی اخلاق خوب مربی و مبلغ جذب دین میگردد.
6⃣ پرهیز از نصیحت
همچنین حتیالامکان از نصیحت کردن بپرهیزیم بلکه کاری کنیم که مخاطب با ما همراه شود بطور مثال با گوش جان بدون قضاوت و تعصب حرفهای او را بشنویم و به قضایا فقط از زاویهی عقائد خود ننگریم بلکه قضیه را از زاویهی دید او نیز بنگریم، احساسات او را درک کنیم.
7⃣ تبلیغ ترجیحاً در فضائی مفرَّح
اگر برایمان امکان دارد با نوجوان و جوان به اماکن تفریحی نظیر سینما، تئاتر، رستوران، گیم نت... برویم خلاصه در راه دین باید خرج کرد.
اگر گروهاند هر کس غذای سادهای در منزل تهیه کند با خود بیاورد و ساعات خوشی را در کنار هم بدون خشکی مقدسی طیکنیم تا اسلام را عملی با رفتارمان به آنها نشان دهیم نه اینکه با نصیحت و دعا خوانی و... آنها را از دین زده کنیم. چرا که اِلی ماشاءالله از این مجالس سطحی و خشک در جامعه فروان است پس کار ما چشاندن مزه دینداری به مخاطب است و در همین نشست و برخاستهاست که میتوان نکات آموزشی فراوان و عمیق و بنیادین را در ذهن او حک کرد.
♻️نتیجهاینکه
مبلغ و مربی اگر خلوص داشته باشد و با تاسی به انبیا و اهل بیت -علیهمالسلام- اهل کار و تلاش باشد کار، او را اهل راز و نیاز نیز میکند چرا که کار با تبلیغ قابل جمع است.
و جالب اینکه بارها دیدهایم، مردم حرف شنوی خوبی از روحانی شاغل و زحمتکش و در عینحال، فاضل و با خلاق دارند.
در گفتن عیب دگران بسته زبان باش
با خوبی خود عیبنمای دگران باش
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
*⃣سوال شانزدهم: آیاعلی علیه السلام فاطمه را آزرده است
🗓توضیح سوال: در کتباهای مهم شیعه علل الشرایع و امالی شیخ صدوق، و کتاب حدیثی سنیان ، صحیح بخاری،آمده است که: رسول الله فرمود:هرکسی فاطمه را اذیت کند مرا اذیت کرده است.وقتی ابتدای این روایت را می خوانیم مشخص میشود،علی علیه السلام به خواستگاری دختر ابوجهل رفته بود وقتی فاطمه زهراء شنید ناراحت شد،به پیامبر شکایت کرد و رسول الله ان حدیث را فرمودند.درنتیجه مصداق این حدیث شامل علی بن ابی طالب نیز می شود.
🖌پاسخ:
✳️روایت علل الشرایع:
شیخ صدوق روایت طولانی را اورده است که در آن داستان خواستگاری حضرت علی از دختر ابوجهل امده است رسول الله وقتی چنین شنید فرمود: «... پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فاطمه را ديد كه خواب به چشمش نمىرود و آرام و قرار ندارد، به او گفت: دخترم برخيز و او برخاست .... تا اينكه نزد على عليه السّلام رسيدند، پيامبر پاى خود را روى پاى على گذاشت و او را بيدار كرده و گفت: برخيز اى ابو تراب كه دل آرامى را بىقرار ساختهاى. ... . پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله گفت: اى على! آيا نمىدانى كه فاطمه پاره تن من است و من از او هستم؟ هر كس او را اذيّت كند مرا اذيّت كرده و هر كس مرا اذيّت كند خدا را اذيّت كرده» (صدوق،علل الشرایع،ج1،ص185).
در تحلیل این روایت چند نکته قابل دقت است.
1✳️در سلسله راویان آن ابن ابی مقدام است که مرحوم علامه حلی (ره) می فرماید : ضعیف جدا. هم چنین آقای زیاد بن عبد الله، مجهول است.
2✳️ابتدای روایت چنین آمده است: « یک انسان پست و شقی از اشقیا، خدمت حضرت زهرا (سلام الله علیها) آمد و گفت..» وقتي آقایان این این مطلب را نمی آورند، قلب انسان به درد می آید. نمی دانیم که این کار، نفاق است یا مرض ! امام علی به رسول الله پاسخ می دهد: « ٌّ وَ الَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ نَبِيّاً مَا كَانَ مِنِّي مِمَّا بَلَغَهَا شَيْءٌ وَ لَا حَدَّثَتْ بِهَا نَفْسِي فَقَالَ النَّبِيُّ صَدَقْتَ وَ صَدَقَتْ فَفَرِحَتْ فَاطِمَةُ ع بِذَلِك؛ سوگند به كسى كه تو را به حقّ به پيامبرى برگزيد آنچه به او رسيده، هرگز از من واقع نشده است و حتى فكر آن را هم به خود راه ندادهام. پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: راست گفتى، راست گفتى. پس فاطمه عليها السّلام خوشحال شد و تبسّمى كرد، به طورى كه دندانهايش ديده شد»
3✳️شقی از اشقیا خبر می دهد که حضرت امیر (علیه السلام) به خواستگاری دختر ابوجهل رفته. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) خودشان می دانند که قضیه چیست ؛ اما برای این که به مردم ثابت کنند که این قضیه دروغ است و برای دیگران روشن شود که بعد ها انسان های مریض این ماجرا را ملاکی علیه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) یا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) قرار ندهند ! شاهد این پاسخ این فراز از روایت است. عمر و ابابکر شاهد این ماجرا بودند پس از حضرت علی پاسخ رسول الله را داد اندو گفتند « فَقَالَ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ إِنَّهُ لَعَجَبٌ لِحِينِهِ مَا دَعَاهُ إِلَى مَا دَعَانَا هَذِهِ السَّاعَة؛ پس يكى از آن دو نفر به رفيقش گفت: جاى تعجّب است، ما را در اين وقت براى چه خواسته بود؟»
4✳️در قسمت دیگری از این حدیث می خوانیم که وقتی ان دو نفر به اصرار زیاد به عیادت زهراء علیها السلام امدند به انها فرمودند: « وقتى چشم آنها به فاطمه افتاد، به او سلام كردند و او جواب سلام نداد و صورت خود را برگردانيد... فاطمه گفت: من هرگز با شما حتى يك كلمه سخن نمىگويم تا وقتى كه با پدرم ملاقات كنم و از شما و كارهايى كه در باره من كرديد به او شكايت كنم... سپس گفت: خدايا من تو را گواه مىگيرم و اى كسانى كه در اينجا حضور داريد شما هم گواه باشيد كه اين دو نفر مرا در زندگى و در حال مرگ اذيّت كردند »
⭕️روایت امالی
شیخ صدوق در کتاب دیگرش چنین نوشته است :« َ... أَنَّهُ ع أَرَادَ أَنْ يَتَزَوَّجَ ابْنَةَ أَبِي جَهْلٍ عَلَى فَاطِمَة؛ علی تصمیم داشت با دختر ابوجهل ازدواج کند» (شیخ صدوق،الامالی،ص104)
وقتی روایت را کامل می خوانیم متوجه می شویم این عبارت باور دشمنان اهل بیت است و تهمتی است به مولای متقیان. امام صادق به صالح بن علقمه می فرماید دشمنان انبیا به انها تهمتهای زیادی زدند. همچنین به علی بن ابی طالب تهمت زدند که یکی از ان تهمتها خواستگاری ایشان از دختر ابوجهل بود « .. أَ لَمْ يَنْسُبُوا سَيِّدَ الْأَوْصِيَاءِ ع إِلَى أَنَّهُ كَانَ يَطْلُبُ الدُّنْيَا وَ الْمُلْكَ ... أَ لَمْ يَنْسُبُوهُ إِلَى أَنَّهُ ع أَرَادَ أَنْ يَتَزَوَّجَ ابْنَةَ أَبِي جَهْلٍ عَلَى فَاطِمَةَ ع وَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ شَكَاهُ عَلَى الْمِنْبَرِ..» (همان).
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از عصر آب
🚩 🏴
🏴
⁉️ آیا اهلبیت امامحسین، اربعین همان سال ۶۱ به کربلا بازگشتند؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
📌طبق شواهد موجود که برای اثبات این امر وجود دارد تاریخ دقیق رسیدن کاروان اهلبیت امام حسین به کربلا به سرپرستی امام سجاد علیهالسلام در ماه صفر سال ۶۱، یعنی ۴۰ روز بعد از واقعهی عاشورا بوده است.
〽️برخی از مورخان و اندیشمندان همانند، ابوریحان بیرونی، ابن نمای حلی، سیدبنطاووس، مستوفی هروی و شیخ بهایی، معتقدند حضور اهلبیت امام حسین در کربلا، روز بیستم صفر سال۶۱ یعنی همان اربعین اول بوده است.
〽️طبق تصریح شیخ صدوق و ابن فتال نیشابوری، الحاق سر امام حسین به بدن ایشان توسط امام سجاد، در روز اربعین همان سال بوده است و در اربعین سال بعد، معقول نبوده و بعید به نظر میرسد چرا که هیچ گزارشی مبنی بر حضور امام سجاد علیهالسلام در کربلا غیر از سال اول نیست.
____________________
منابع:
📚صدوق، امالی، ص۲۳۱
📚ابن فتال، روضه الواعضین، ص۱۹۲
📚ابوریحان بیرونی، آثارالباقیه، ص۳۳۱
🆔 @javadheidari110
🍁🍃سوال هفدهم: چرا حضرت علی علیه اسلام انتقام نگرفت؟
💫توضیح سوال: اگر می گویید علی بن ابی طالب قبل از خلافتش قدرت نداشت،چرا پس از خلافتش از قاتلان همسرش انتقام نگرفت؟ همین عمل مولی علی علیه السلام نشان از دروغ بودن شهادت زهراء سلام الله علیها دارد
✨پاسخ:
1⃣امام علی علیه السلام، معصوم بوده و هر فعل و تصمیم ایشان عین صواب و درستی است و باید در برابر هر گونه تصمیم از طرف امام معصوم تسلیم بود.
2⃣حضرت علي علیه السلام، يار و همراهي براي قيام يا انتقام نداشتند. روزي اشعث بن قيس گفت: يا علي! چرا شمشير نکشيدي؟ علي(علیه السلام) به او فرمود: همه اهل بدر و پيش کسوتان مهاجر و انصار را به کمک خواستم ولي از آن همه مسلمان فقط چهار نفر پاسخ مثبت دادند: سلمان، ابوذر، مقداد و زبير و از اهل بيت خودم هم کسي نداشتم که با آن بتوانم حقم را بگيرم چون حمزه در احد به شهادت رسيد و برادرم جعفر هم در موته شهيد شد و کسي برايم نماند مگر دو نفر ذليل، خوار، عاجز و ناتوان، عباس و عقيل. به خاطر نبودن يار و ياور حقم را گرفتند.»1🔶 پس حضرت یاوری برای انتقام نداشتند.
3⃣حضرت علي براي بقاي دين مامور به صبر بود. امام على(علیه السلام) در پاسخ به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) فرمود: «اگر مىخواهى نام پدرت[رسول الله(صلی الله علیه و اله)] همچنان باقى بماند، بايد صبر كنيم». براساس روايتى ديگر، امام على(علیه السلام) فرمود: «به خدا قسم، اگر خطر نابودى دين و بازگشت كفر و پراكندگى مسلمانان در ميان نبود، اين گونه صبر نمىكردم»2🔶
4⃣مصلحت سنجي که حضرت علي داشتند و سعي ميکرد اوضاع جامعه اسلامي آرامش خود را داشته باشد اتفاقات مهم سياسي و ضد ديني در ان برهه به وجود امده بود لذا حضرت مصلحت ديد دست به قيام نزند اين تحولات عبارت بود از خطر مرتدين، ظهور پيامبران دروغين، خطر حمله روميان و... لذا حضرت علي علیه السلام مصلحت را در سکوت داست و دست به قيام نزد. در نهجالبلاغه نيز مىخوانيم كه آن حضرت فرمود: «من رداى خلافت را رها ساختم و دامن خود را از آن درپيچيدم و كنار رفتم، در حالى كه در اين انديشه فرو رفته بودم كه آيا با دست تنها و بدون ياور به پا خيزم و حق خود و مردم را بگيرم و يا در اين محيط پر خفقان و ظلمتى كه پديد آوردهاند، صبر كنم؟ محيطى كه پيران را فرسوده، جوانان را پيرو مردان با ايمان را تا واپسين دم زندگى به رنج وا مىدارد. عاقبت ديدم بردبارى و صبر، به عقل و خرد، نزديكتر است، لذا شكيبايى ورزيدم، ولى به كسى مىماندم كه خار در چشم و استخوان در گلو دارد، با چشم خود مىديدم ميراثم را به غارت مىبرند».