eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
441 ویدیو
153 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 🚩 🚩 ⁉️چرا پیاده‌رویِ اربعین پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه ⭕️مقدمه در شریعت اسلامی، مستحب بودن پیاده‌روی با پای‌برهنه یا بدون آن در چند مورد وارد شده است 🔆ادله‌‌‌ی نقلی 〽️استحباب پیاده رفتن به زیارت مؤمن📚ثواب الاعمال،ص293 〽️استحباب پیاده‌روی امام هنگام رفتن به مصلا در نماز عید📚وسائل‌الشیعه،ج16،ص152 〽️استحباب پیاده‌روی به‌سوی مساجد📚همان، ج5،ص201  〽️استحباب پیاده‌روی در تشییع‌جنازه📚همان، ج7،ص455 〽️استحباب پیاده‌روی برای انجام حج و عمره📚همان،ج11،ص79 〽️استحباب پیاده رفتن به رمی جمرات📚 همان،ج14 🔆ادله‌ی تاریخی زیارت اربعین با پای پیاده، از دیدگاه تاریخی، ریشه در زیارت جابر بن عبدالله انصاری صحابی جلیل‌القدر رسول اعظم دارد. او برای اولین بار با پای پیاده از مدینه به کربلا آمد و به زیارت امام حسین توفیق یافت📚بحارالانوار،ج98،ص 334 بر اساس روایات و منابع تاریخی، سنت مقدّس پیاده‌روی برای زیارت امام حسین از روزگار امامان وجود داشته است این سنت نه تنها برای زیارت امام حسین که در مورد سایر اهل‌بیت نیز وارد شده. از جمله روایتی از امام صادق درباره زیارت حضرت امیرالمؤمنین است که می‌فرماید:«مَنْ زار امیرالمؤمنین ماشیاً کَتَبَ الله لَهُ بکُلِّ خُطْوَۀٍ حَجَّۀً و عُمْرۀً فَأِنْ رَجَعَ ماشِیاً کَتَبَ الله له بکُلِّ خُطْوَۀٍ حَجَّتَیْنِ و عُمْرِتَیْنِ»؛«کسی که با پای پیاده امیرالمومنین را زیارت کند، خداوند برای هر گام او پاداش یک حج و عمره می نویسد و اگر با پای پیاده برگردد پاداش دو حج و دو عمره برای او نوشته می شود»📚وسائل‌الشیعه،ج14،ص480 🔆سیره‌ی علما در زمان«شیخ انصاری»مرسوم شده بود،‌ اما در برهه‌ای از زمان به فراموشی سپرده شد و در نهایت توسط«شیخ میرزا حسین نوری»دوباره احیا شد.ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله‌الحسین رفت با اینکه زیارت سید‌الشهدا در اکثر برهه‌های تاریخی به‌سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسین در روز اربعین نائل می‌شدند مردم عراق نیز از گذشته‌های دور، پیاده به زیارت حرم ائمه می‌رفتند و این سنت تا امروز ادامه داشته و بارزترین پیاده‌روی‌ها، پیاده‌روی اربعین حسینی است.هرچند نظام بعثی عراق در دوره حکومتش مانع پیاده‌روی اربعین شد؛ ولی مردم این سنت را مخفیانه ادامه دادند و امروزه علاوه بر عراق، در ایران، سوریه و دیگر کشورها رونق گرفته است پس پیاده‌روی در فقه نیز ناشناخته نیست و نظایری دارد یکی از آن‌ها پیاده‌روی برای زیارت قبور ائمه است 🔻چند نکته 1⃣زیارت و عزاداری اباعبدالله‌الحسین -علیه‌السلام- از افضل قربات است و روایات فراوان در منابع روایی از جمله کامل الزیارات تایید کننده ی این مطلب است 2⃣فراموش نکنیم فضایل بالا و والا ی زیارت و عزای حسینی،منوط به معرفت،شناخت و مربوط به زمانی است که شور و شعور توامان در وجود انسان گره بخورند(عارفا بحقه) 3⃣از برخی روایات و برخی گزارشات تاریخی،چنین برمی‌آید که زیارت حسینی به هیچ وجه و در هیچ شرائطی نباید ترک شود (ولو بلغ ما بلغ) این موارد انحصار و اختصاص به زمان‌هایی داشته و دارد که دشمن در صدد به فراموشی سپردن امام حسین و کربلا و عاشورا داشته و با ممانعت از زیارت در راستای تحقق این هدف می‌کوشیده است‌ اما امروزه که الحمدلله حرم و حریم حسینی مملو از جمعیتِ عاشقان است و در جهان پویش‌های بین‌المللی به راه افتاده‌است 4⃣برای رفتن به کربلا رعایت برخی امور ضرورت دارد از جمله 〽️احترام به قوانین کشور عراق 〽️اذن بانوان از همسران جهت رفتن به زیارت 〽️تبعیت از متخصصان امر بهداشت زیرا حفظ جان و سلامتی از اولویت‌های عقلی و دینی است 5⃣اما کسانی که امسال از برکات پیاده‌روی اربعین محروم‌اند ان‌شاالله با آه و اندوه و حسرت مضاعف، با تلاوت و قرائت زیارت پر فیض اربعین زیارت عاشورا،از فیض پاداش زیارت حسینی. بهره مند شده و زیبائی‌های مکتب امام حسین‌ را به رخ جهانیان می‌کشند‌ ♻️نتیجه‌اینکه گرچه زیارت پیاده حضرت سیدالشهدا اختصاص به اربعین ندارد و همیشه مستحب است،اما سنّت پیاده‌روی در زیارت اربعین ویژگی‌هایی دارد، از جمله اینکه: ✳️اولین زائر امام، با پای پیاده به زیارت موفق شد ✳️در اربعین، اهل‌بیت امام پس از تحمل رنج‌ها و آزار فراوان از شام به کربلا بازگشتند.فلذا پیاده روی اربعین نوعی مساوات با خاندان عصمت و طهارت است و شیعیان در تأسی به اهل‌بیت و دو صحابی جلیل‌القدر(جابر و عطیه)در این روز پیاده به زیارت مشرف می‌شوند ✳️پیاده‌روی اربعین تجلی وحدت مسلمانان با محوریت امام حسین است ✳️اجتماع عظیم اربعین،نمونه‌ای از زمان ظهور حضرت حجت است که تحقق عدالت جهانی می‌باشد 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🌷موضوع:کمک گرفتن در وضو 🌺سوال:اگر کسی با آفتابه یا نگهداشتن شیلنگ آب، به کف دست او آب بریزد ولی خودش صورت و دست ها را بشوید، آیا این وضو صحیح است؟ 🌹همه مراجع: آری، وضویش صحیح است؛ ولی این کار کراهت دارد. پی نوشت:العروة الوثقى، شرائط الوضو، التاسع؛ آیت الله خامنه‌ای، سایت، استفتاآت جدید، کیفیت وضو. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🏴🥀 🥀 پرســـ❓ــش ⁉️ دلیل شیعه از اینکه میگه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) شهید شدند چیست؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه 💢 اصل شهادت حضرت فاطمه الزهراء (سلام‌الله علیها) از امور ثابت و قطعی تاریخ است که بر مبنای نقل‌ها و روایات و اخبار به تواتر و قطعیت می‌رسد و از همین رو نیازی به سیر در اسناد اخبار و مرویّات کتب روایی و تاریخی برای اثبات چنین امری نداریم اما پیرامون این مطلب در ذیل به روایتی معتبر و صریح الدلاله در اثبات شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها اشاره می‌شود👇 ✨در روایتی با سند صحیح در اصول کافی آمده است:مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنِ الْعَمْرَکِیِّ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ: إِنَّ فَاطِمَهَ (ع) صِدِّیقَهٌ شَهِیدَهٌ وَ إِنَّ بَنَاتِ الْأَنْبِیَاءِ لَا یَطْمَثْن‏. 📚الکافی،ج۲،ص۴۸۹و۴۹۰،ح۳ ✨ همچنین امام کاظم (علیه‌السلام) می‌فرمایند: فاطمه (علیه‌السلام) صدیقه‌ی "شهیده‌" است و دختران انبیاء دچار حیض نمی‌شوند. این روایت صحیح است و علمای بسیاری نیز آن را تصحیح کرده و معتبر شمرده اند نظیر: 〽️فرزند شهید ثانی (ابومنصور حسن بن زین الدین عاملی، متوفی ۱۰۱۱هـــ) این حدیث را در کتاب ”منتقی الجمان” آورده و شرط کرده که صرفا احادیث صحیح و حسن را در این کتاب نقل می کند. 📚منتقى الجمان،ج۱،ص۲۲۴ 〽️مجلسی اول (محمد تقی مجلسی، متوفی ۱۰۷۰ هـــ) در روضه المتقین می نویسد: و فی الصحیح عن علی بن جعفر عن أخیه أبی الحسن علیه السلام قال: إِنَّ فَاطِمَةَ (ع) صِدِّیقَةٌ شَهِیدَةٌ وَ إِنَّ بَنَاتِ الْأَنْبِیَاءِ لَا یَطْمَثْنَ 📚روضه المتقین،ج۵، ص۳۴۲، ط کوشانپور 〽️مجلسی دوم (محمد باقر مجلسی، متوفی ۱۱۱۰هـــ) می نویسد:الحدیث الثانی صحیح‏. 📚مرآه العقول،ج۵،ص۳۱۵ ط دار الکتب الاسلامی @javadheidari110
🖍سوال چهارم: قبر فاطمه زهرا کجاست 💎توضیح: یکی از سوالات مرتبط با ایام فاطمیه محل دفن فاطمه زهراء سلام الله علیها است.برخی محل دفن را در بقیع و عده‌ای در روضه النبی و گروهی انرا کنار قبر رسول الله دانستهاند. به نظر می رسد مطابق آنچه در ادامه می آید محل دفن ایشان در کنار قبر رسول الله باشد.و نسبت به دو احتمال دیگر قوت بیشتری دارد.هرچند اقوال دیگری نیز از سوی بزرگان مذهب بیان شده است. 📄اما دلایل و شواهد روایی و تاریخی: 1⃣امام علی علیه السلام در تدفین همسرشان فرمودند: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِك‏؛درود بر تو اى رسول خدا از من و از دخترت كه در جوار تو فرود آمده» *1* 2⃣در وصیت امام حسن علیه السلام چنین آمده است : « ثُمَّ وَجِّهْنِي إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص لِأُحْدِثَ بِهِ عَهْداً ثُمَّ اصْرِفْنِي إِلَى أُمِّي ع ثُمَّ رُدَّنِي فَادْفِنِّي بِالْبَقِيع‏..؛ مرا بر سر قبر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله ببر تا با او تجديد عهد كنم، آنگاه مرا بطرف قبر مادرم عليها السلام برگردان، سپس مرا در بقيع دفن كن‏» *2* مرحوم مجلسی در توضیحاین روایت می نویسد:«عبارت امام «ثم ردني» دلالت دارد که قبر مادرشان در بقیع نیست»*3* 3⃣امام رضا علیه السلام: «دُفِنَتْ فِي بَيْتِهَا فَلَمَّا زَادَتْ بَنُو أُمَيَّةَ فِي الْمَسْجِدِ صَارَتْ فِي الْمَسْجِدِ؛از حضرت رضا عليه السلام راجع بقبر فاطمه عليها السلام پرسيدم، فرمود: در خانه خود بخاك سپرده شد، سپس چون بنى اميه مسجد را توسعه دادند جزء مسجد شد.».*4* 4⃣بسیاری از علمای شیعه نیز محل قبر خاتون دو سرا را کنار رسول الله می دانند،که به چند نمونه اشاره میشود: 1🔴شیخ صدوق(381ق) : «..وَ هَذَا هُوَ الصَّحِيحُ عِنْدِي‏؛قول صحیح در نزد من این است که زهراء سلام الله علیها در کنار پدرش مدفون است»*5* 2🔴محمد تقی مجلسی(1070ق):« و قول اول[دفن در کنار رسول الله ] اظهر است و احاديث آن صحيح‏تر است‏»*6* 3🔴سید علی طباطبایی(1231ق):« و الأصح وفاقاً للصدوق و جماعة أنها دفنت في بيتها،»*7* 4🔴علامه حسن زاده آملی(معاصر): «حق اين است كه قبر حضرت فاطمه بنت رسول الله (صلوات اللّه عليهما) در مدينه در بقعه رسول اللّه و در جوار آن حضرت است.»*8* 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📎📎پانویس📎📎 1_(نهج البلاغه(صبحی صالح)،ص320. ) 2_(کلینی،الکافی،ج1،ص300) 3_(مجلسی،مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏3، ص: 305) 4_(کلینی،الکافی،ج1،ص461،باب مولد الزهراء،حدیث9.) 5_(شیخ صدوق،من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 572.) 6_ (محمد تقی مجلسی،لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، ج‏3، ص: 216.) 7_.(رياض المسائل (ط – الحديثة)، ج‌7، ص: 194). 8_(هزار و يك كلمه، ج‏3، ص: 446). 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🤔پرسش: ⁉️چگونه ممکن است امام کاظم با وجود زندان‌های طولانی این همه فرزند داشته‌باشند؟! ✍پاسخ: 1⃣ امام کاظم علیه‌السلام ، دارای ۳۷ فرزند بوده‌اند، مرحوم مفید(ره) می‌نویسد:« وَ كَانَ لِأَبِي الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام ،سَبْعَةٌ وَ ثَلَاثُونَ وَلَداً ذَكَراً وَ أُنْثَى‏» 📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏۲، ص: ۲۴۴ 2⃣ برخلاف مشهور، امام کاظم علیه‌السلام، زندانی بودن‌شان به صورت مدام بیشتر از چهار سال نبوده است، ایشان هرچند در مابقی عمر شریف‌شان تحت کنترل بودند اما در کنار خانواده بودند. 📚نجفی، محمد جواد، ستارگان درخشان ، ج ۹ ، ص ۵۸ 3⃣ امام کاظم علیه‌السلام ، همسران متعددی داشتند. 📚الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏۲، ص: ۲۴۴ 4⃣ عمر شریف حضرت هنگام شهادت ۵۵ سال بوده است. 📚ابن شهر آشوب، مناقب ، ج ۴ ، ص ۳۴۹ 5⃣ انتساب بسیاری از امامزادگان به ایشان با چندین واسطه هست و انتساب بعضی از آن‌ها قطعی نیست. ♻️نتیجه اینکه: با در نظر گرفتن مطالب فوق ، داشتن 37 فرزند برای حضرتشان هیچ استبعادی ندارد.     کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر| مستند «غیر رسمی» 🔹روایتی از دیدارهای غیررسمی فعالان فرهنگی، هنری و علمی کشور با رهبر انقلاب 🔹پنجشنبه ۴ دی ساعت ۲۰ از شبکه سوم سیما. جمعه ۵ دی ساعت ۲۱ شبکه افق. شنبه ۶ دی ساعت ۲۰ شبکه مستند. @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻پاسخگویی به روش تک پاسخی🌻 🔸مدرس:«استاد جواد حیدری»🔸 🎯غرض و هدف پرسش رفع تحیُّر است لذا اگر پاسخگو روشی را اتخاذ کند که، غرض و هدف پرسش نقض شود، نه تنها پاسخش موثر و حکیمانه نبوده است؛ بلکه گاهی پرسشگر را دچار شک، تردید و سوالات بیشتری می‌کند. مثل زمانی که پاسخگو در جواب دادن به یک پرسش با مطرح کردن پاسخ های متعدد و همچنین بیان تمام احتمالات موجود، بر تحیُّر پرسشگر می‌افزاید و موجب می‌گردد پرسشگر به پاسخ صحیح دست نیابد چه بسا گاهی بیان تمام احتمالات برای پرسشگر ضرورت ندارد هر چند لازم است خود پاسخگو 🏵تمام احتمالات و اقوال را بداند،🏵همچنین تمام احتمالات برای او حل شده باشد و اینکه 🏵از بین احتمالات یکی از آنها را برای خود برگزیند، البته هرچند ممکن است تمام احتمالات صحیح باشد اما برای رفع تحیّر پرسشگر همان یک احتمال که به زعم پاسخگو صحیح‌ترین پاسخ و احتمال است را به عنوان قول مختار خویش برگزیند و تقدیم پرسشگر کند.🎁 💤پاسخگو‌در‌مواجهه‌با‌پاسخ‌های‌متعدد 1⃣ ارائه‌ی یکی از پاسخ‌ها همه‌ی احتمالات علی السویه صحیح هستند و اولویتی بین پاسخ‌ها وجود ندارد. در اینجا لازم نیست پاسخگو تمام احتمالات را برای پرسشگر بازگو‌ کند، بلکه می‌بایست به یکی از احتمالات بسنده کند و همان را برگزیند و با قاطعیت تقدیم مخاطب کند؛ زیرا پاسخگو هر کدام از احتمالات را بپذیرد مخلِّ عقیده‌ی هیچ فردی نیست. 2⃣ ارائه‌ی پاسخ صحیح‌تر گاهی در بین احتمالات هر چند همه صحیح‌ هستند اما پاسخگو یکی از پاسخ‌ها را نسبت به سایر پاسخ‌ها صحیح‌تر می‌داند. لذا می‌بایست همان را به پرسشگر ارائه دهد و از مطرح نمودن سایر احتمالات بپرهیزد. چرا که طرح سایر پاسخ‌ها نه تنها ضرورتی ندارد بلکه موجب تحیّر بیشتر پرسشگر می‌گردد و چه بسا برای او سوال،شک و شبهه‌ی دیگری ایجاد کند 3⃣ ارائه‌ی پاسخ صحیح گاهی برای یک پرسش چندین پاسخ و احتمال وجود دارد که همه‌ی آنها صحیح نیست، اینجاست که پاسخگو باید قبلا بررسی کرده باشد و طبق مبانی صحیح، خودش پاسخ‌های صحیح را از غیر آن تشخیص داده باشد سپس یکی از بین پاسخ‌ها صحیح‌ترین پاسخ را برگزیند و در اولویت قرار دهد و همان پاسخی را که خودش اتخاذ کرده است را تقدیم پرسشگر کند.🎏 🌀مقابل روش تک پاسخی، پاسخگویی با پاسخ‌های متعدد است که در آن ازدحام پاسخ رخ می‌دهد به اینگونه که: 1⃣‌پاسخگو یک نفر است و خود همان یک نفر تمام احتمالات موجود را بیان می‌کند 2⃣ چند نفر پاسخگو هستند و هر کدام به دلیل اینکه احساس وظیفه می‌کنند همزمان در صدد پاسخگویی به پرسش بر‌می‌آیند که این امر موجب می‌گردد، پاسخ‌ها متعدد گشته و تحیُّر مخاطب را افزایش دهند؛ و از آن بدتر وقتی است که مبانی پاسخگوها با یکدیگر متفاوت نیز باشد ✔️لذا بر پاسخگو‌ لازم است همه‌ی اقوال احتمالات و پاسخ‌هایی که ناظر به جواب است را بررسی کند، سپس آن قولی که به نظرش صحیح و یا صحیح‌تر است را انتخاب نموده و همان را به پرسشگر ارائه دهد 📋روایت شاهد بحث: امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۲۳۵فرمودند:«اذا ازدحم الجواب خفی الصواب»وقتی جوابها کثرت و ازدحام پیدا کند حق و صواب مخفی می گردد. گم‌شدن حق و صواب گاهی: 1⃣ برای پاسخگوست: استفاده از روش نادرست،یعنی ممکن است پاسخگو روش پاسخگوئی خود را فراموش کند 2⃣گاهی برای پرسشگر است ⚠️آسیب‌های پاسخ‌های متعدد: 1⃣ مخفی شدن حق و صواب 2⃣ خلط شدن پاسخ صحیح 3⃣ میدان دادن به دشمنان و مغرضان، چرا که وقتی احتمالات متعدد شود، دشمن ضعیف‌ترین احتمال را بر علیه ما استفاده کند 🔴تذکر۱ :فضاهای آموزشی تحقیقی و پژوهشی از روش تک پاسخی تخصصا خارج است، چون فلسفه‌ی اینها مشارکت و همفکری و ارزیابی است‌ و همچنین پژوهشگر ضرورت دارد به نظرات متعدد دست یابد و بهترین و احسن آن را برگزیند، فلذا این افراد از مبحث ما خارج‌اند 🔵 تذکر ۲: علامه مجلسی می فرمایند: «برای فهم یک مطلب به افراد متعدد مراجعه نشود وقتی شما فردی را متخصص یافتید نیازی نیست به پاسخگو و متخصص دیگر مراجعه کنیم فلذا هرگاه پاسخ صحیح و قطعی شنیدید به همان اکتفا کنید» 🍓مثال۱ پرسشگر می‌پرسد کلام الهی به چه معناست؟ پاسخگو با پاسخ های متعدد اعم از دیدگاه اشاعره(کلام نفسی است) دیدگاه معتزله(کلام لفظی است) دیدگاه متکلمین(کلام لفظی است) دیدگاه حکما(کلام فعلی است) با ۴ پاسخ بر تحیر پرسشگر می‌افزاید و حال آنکه کافی بود با استفاده از روش تک پاسخی بگوید کلام الهی فعلی و لفظی است 🍓مثال۲ پرسشگر سوال می‌کند چه‌مقدار خون مخلِّ به نماز نیست؟ برخی از پاسخگوها به غلط شروع می‌کنند به گفتن پاسخ‌های متعدد:به اندازه‌ی یک بند انگشت است به اندازه‌ی یک درهم است و... و چه بسا بر تحیر پرسشگر می‌افزایند 🍓مثال۳ پرسش در مورد چگونگی ازدواج فرزندان حضرت آدم با یکدیگر است که بیان یک احتمال کافی است @javadheidari110
🏴🥀 🥀 پرســـ❓ــش ⁉️چرا تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) مشخص نیست؟ ⁉️کدام قول در مورد شهادت ایشان معتبر است؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه 🛑 مقدمه در تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا اختلاف است و دو قول از میان اقوال مطرح شده در این رابطه قابل اعتنا است: 1⃣ ایشان در حدود هفتاد و پنج روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند. 〽️امام صادق علیه السلام فرمود:« فاطمه به مدت هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گرامی زندگی کردند» 📚الکافی ج1 ص458 با توجه به اینکه رحلت پیامبر گرامی در 28 صفر واقع شده باید شهادت آن بانوی عزیز در یکی از سه روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه جمادی الاولی واقع شده باشد ( با در نظر گرفتن احتمال تمام یا ناقص بودن ماههای وسط) 📚پیام امام امیر المومنین ج8 ص54 2⃣ ایشان در حدود 95 روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند. 〽️طبری شیعی از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود:« شهادت فاطمه زهرا در روز سوم جمادی الثانیه بوده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام)» 📚دلائل الامامه ص13 📚بحار الانوار ج43 ص171 〽️علامه مجلسی این روایت را صحیح و معتبر می شمارد 📚زاد المعاد ص280 〽️شیخ عباس قمی نیز می نویسد: «اظهر نزد حقیر این است که وفات آن حضرت در روز سوم جمادی الثانیه واقع شده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام) که مختار جمعی از بزرگان شیعه نیز بر همین قول است. 📚مسار الشیعه، ص54 📚مصباح کفعمی، ص522 📚تاریخ الموالید ص98 📚مصباح کفعمی، ص522 📚اعلام الوری، ج1، ص300 پس بقای آن حضرت بعد از پدر بزرگوارشان نود و پنج روز بوده است. 📚الذریه الطاهره ص151 📚کشف الغمه ج1 ص503 📚اعلام الوری ج1 ص300 〽️به نقل از منتهی الامال ، شیخ عباس قمی، ج1 ص332 از این دو بیان وجه اختلاف روشن می شود که در روایتی شهادت ایشان هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گفته شده است و در روایتی که علمای قابل توجهی به آن عمل کرده اند شهادت ایشان نود و پنج روز پس از پیامبر بیان شده است. 〽️علامه مجلسی می نویسد:« روایت نود و پنج روز با روایت هفتاد و پنج روز منافات دارد اما از آنجایی که روایت نود و پنج روز مشهور و معتبر است واجب است که به آن عمل شود و عزاداری حضرت زهرا موافق آن صورت گیرد» 📚زاد المعاد ص280 〽️برخی می گویند: وجه اختلاف در تاریخ شهادت ایشان از این جهت است که در صدر اسلام رسم الخط بیشتر به صورت بدون نقطه و اعراب بود و از آنجا که لفظ « تسعین» ( نود) و «سبعین» ( هفتاد) از جهت شکل کلمه یکسان است و تنها با نقطه گذاری متفاوت می شود چه بسا این اختلاف ایجاد شده است که مراد روایت امام صادق هفتاد و پنج روز بوده است یا نود و پنج روز ♻️نتیجه اینکه: اما بر حسب سایر قرائن و مشهور علما و این که در روایتی گفته شده است که شهادت ایشان روز سوم جمادی الثانی یعنی پس از گذشت حدود نود و پنج روز از شهادت پیامبر بوده است نتیجه می‌گیریم مراد از روایت امام صادق نود و پنج روز بوده است نه هفتاد و پنج روز اگر چه موافق احتیاط آن است که به هر دو قول در تاریخ شهادت حضرت زهرا عمل شود چنان که مرسوم نیز چنین است. @javadheidari110