هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
📚📏📚📏📚
✅ سوال:
آیا نفقه زن در دوران عقد بر عهده شوهر هست ؟
🌺پاسخ:
🌸امام خامنه ای:
زوجه اگر تمکین داشته باشد، نفقه او بر زوج واجب است، هر چند او را به منزل خود نبرده باشد مگر آنکه عدم تمکین متعارف باشد و عقد مبنی بر آن واقع شده باشد در چنین صورتی هر چند تمکین نکند، نفقه ساقط نیست.
🌸آيت الله سيستاني
اگر در شهری که زندگی می کنند، متعارف است که نفقه دختر را خانواده اش می دهد، بر عهده شوهر چیزی نیست در غیر این صورت پرداخت نفقه وظیفه شوهر است.
🌸آیت الله مکارم شیرازی:
طبق رسم و عادتي که در محيط ما وجود دارد، دختر قبل از مراسم عروسي در خانه پدر زندگي مي کند و در نتيجه نفقه بر عهده شوهر نيست ( هر چند او بدهد)
پی نوشت:
📚امام خامنه ای : سایت ادمین، شماره استفتاء: 902366
منهاج الصالحین، آیت الله سیستانی، جلد3، مساله415)
سایت آیت الله مکارم شیرازی https://makarem.ir
#احکام
#فقهی
#ازدواج
#نفقه_دوران_عقد
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
🔘 #همسرداری
✍ نکته ای برای مردان
✅ این را فراموش نکنید که زنها تا لحظه مرگشان هم منتظر نوازش و محبت هستند و همواره از شما توقع محبت دارند، اگر یک زن شاد میخواهی به همسرت محبت کن...🦋
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
برگزار کردن جشن به مناسبت نهم ربیع الاول ( عیدالزهرا س ) به دو جهت میتواند باشد:
نخست آنکه سال روز به امامت رسیدن حضرت ولی عصر امام زمان(عج) است. زیرا هشتم ربیع الاول روز شهادت امام حسن عسکری (ع) است و از آن به بعد امامت به عهده امام زمان حضرت ولی عصر(عج) سپرده میشود. شیعیان برای به امامت رسیدن امام زمان خشنودند و جشن میگیرند. با این کار یک نوع ابراز احساسات و عرض ارادت نسبت به آن وجود شریف و مادر بزر گوارش حضرت زهرا (س) میکنند.
دومین مناسبت که به اشتباه وغلط بین مردم مشهور گشته گفته می شود این روز سالروز قتل خلیفه دوم ، عمربن خطاب است که این سخن بدون مستند تاریخی و دلیل معتبر است. زیرا طبق منابع تاریخی فریقین (شیعی و سنی) عمر بن خطاب در روز بیست و سوم ذی الحجه ترور شد و پس از سه روز یعنی اواخر ذی الحجه درگذشته است . بنابر این، این نظر که او در نهم ربیع الاول به قتل رسیده فاقد دلیل معتبر است. بله در برخی نقل ها این روز سال مرگ عمر بن سعد است. (۱)
بسیاری از بزرگان شیعه براین اتفاق نظر دارند که تاریخ قتل خلیفه دوم ۲۶ یا ۲۹ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق است.
شیخ مفید در کتاب « مسار الشیعه » آورده است:
در روز بیست و ششم ذی الحجة سال ۲۳ هجری عمر بن خطاب مجروح گردید و در بیست و نهم ماه درگذشت. (۲)
هم چنین شیخ ابراهیم بن علی کفعمی در کتابی معروف به مصباح آورده است:
باید دانست که قتل خلیفه دوم در ۲۶ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق واقع شده است . این مطلبی است که صاحبان کتاب های « طبقات »، « مسار الشیعه »، و ....بر آن تصریح نموده اند، بلکه اجماع شیعه و اهل تسنن نیز بر این است. (۳)
حتی مرحوم علامه مجلسی که خود نظریۀ نهم ربیع را نقل کرده است، مینویسد: اینکه گفتهاند قتل عمر در ماه ذیحجه بوده، بین فقهای شیعۀ امامیه مشهور است. (۴)
گذشته از این نکته تاریخی، خلیفه دوم در هر تارخی به قتل رسیده باشد، برپایی مراسم جشن و سرور به این مناسبت از اشتباهات فاحش و خطاهای بزرگ به شمار می رود .
نه تنها در شرایط کنونی بلکه در دوران ائمه معصومین نیز چنین مواردی که در سال روز قتل عمر برنامه و جلسه شادمانی برپا کنند، گزارش نشده است. شیعیان نیز چنین برنامهای نداشتهاند. چنانچه برخی از شیعیان و نزدیکان ائمه به ناسزاگویی به خلفا میپرداختند، اهل بیت با آنان برخورد مینمودند.
بر گزاری این مراسم امروزه از طرف عده ای بعضا همراه با کارهای زشت همراه است که مطمئناً بر خلاف دین اسلام و توصیه ائمه اهل بیت (ع) است.
امروزدنیای اسلام بیش از همه زمانها به اتحاد و انسجام مسلمانان نیاز دارد، شایسته نسیت که ما شیعیان با برپایی چنین مراسمی دامنه اختلافات را گستردهتر و فاصله میان مسلمانان را بیشتر نماییم.
وحدت و انسجام اسلامی از برترین نعمتهای خدادادی است، همان گونه که امیرالمؤمنین فرمود: خداوند بر این امت منت نهاده و بین آنها الفت و اتحاد ایجاد کرده که در سایة آن زندگی کنند. به کنف حمایت آن پناهنده شوند. این نعمتی است که احدی نمیتواند بهایی برایش بگذارد. زیرا از هر بهایی گرانقدرتر و از هر چیز پر ارزشی با ارزشتر است.
برپایی چنین جلساتی با هر عنوان آتش دشمنی اهل سنت را برمیافروزد . آنان را نیز به مقابله به مثل و توهین و هتک حرمت به مقدسات شیعه و احیاناً تعرض به جان شیعیان وا میدارد که این قطعاً مورد رضایت امام زمان (عج) نیست.
پینوشت ها:
۱. مروج الذهب و معادن الجوهر،على بن حسين مسعودى، ج ۲، ص ۳۲۱، ناشر دار الهجرة، مكان نشر: قم،سال چاپ: ۱۴۰۹، نوبت چاپ دوم؛ الطبقات الكبرى،ابن سعد كاتب واقدى، ج۳، ص ۲۵۸، ناشر دار الكتب العلمية،مكان نشر: بيروت، سال چاپ: ۱۴۱۸،نوبت چاپ: دوم.
۲. مسار الشيعة (المجموعة)،الشيخ المفيد، ص ۲۳،سال چاپ : ۱۴۰۶، ناشر مكتب آية الله العظمى المرعشي النجفي - قم.
۳. المصباح، كفعمي، ص۵۱۱، چاپ دوم، سال چاپ ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م، ناشر مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت.
۴.بحار الانوار ، ج۳۱ ، ص ۱۱۸.
۵. نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲.
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
موضوع: نگهداری سگ زینتی
سوال:
نگهداری سگ های زینتی در خانه و به همراه داشتن آن در ماشین و خیابان که نوعى تقلید از بیگانگان است چه حکمی دارد؟
جواب:
نگهداری سگ برای سرگرمی و همزیستی اشکال دارد و این کارها شایسته
مسلمانان با شخصیّت نیست، و از جهات شرعى مشکلات زیادى ایجاد مى کند.
#حکم_شرعی
#نگهداری_سگ
پی نوشت:
سایت آیت الله مکارم شیرازی
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
◾️شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) تسلیت باد.
کانال رسمی استاد جواد حیدری
💎•┈┈••✾••┈┈•💎
@javadheidari110
✨مقدمه
امام، پس از پیامبر خاتم نقش هدایتی گستردهای دارد و از ظاهر تا باطن جامعه و افراد آن را در برمیگیرد. مکتب تشیع امام را دارای ارتباط و آگاهی از منابع عظیم الهی میداند.
و دانش او را فراتر از علم عادی، دارای مجاری و مبادی غیبی و لدنی میشمارد. امام، علاوه بر جایگاه کمال بخشی و تحقق بخشیدنِ به استمرار هدایت الهی در عصر ختم نبوت، نقش هدایت خاص یا همان امامت به معنای ویژه آن را هم بر عهده دارد و همین جایگاه و شأن هدایتی مخصوص امام، علم و آگاهی مناسب با آن را اقتضا میکند. مسائلی همانند شهود و عرضه اعمال بر امام و خبر رسانی روزانهای که آیات و روایات بر آن تأکید میکنند، از مصادیق جریان این هدایت و نقش امام در آن است.
✨سرچشمه و منابع علم امام
از مهمترین آنها
1⃣ علم القرآن
2⃣ روح القدس
3⃣مصحف حضرت فاطمه
4⃣اصول و کلیات توسط پیامبر
پیامبر عظیم الشان اسلام اصول و کلیاتی را به امیرالمومنین و بعد از ایشان به حضرات معصومین منتقل شده است
5⃣مواریث پیامبران
بنا بر روایات متعدد از اهل بیت علیهم السلام تمام مواریث انبیاء به وراثت به امامان منتقل شد وارث همه ی صحف و کتب و آیات پیامبران هستند.
6⃣ علم مبذول
علمی که از جانب پروردگار عالم که به فرشتگان و پیامبران عنایت فرموده را اهل بیت علیهم السلام فرمودند علمی که خدا به فرشتگان و به انبیاء خود عنایت کرده به ما هم رسیده است.
7⃣ صحیفه جامعه
که علمما کان و ما هو کائن الی یوم القیامه در آن ثبت شده است.
✨✨✨
✨علم امام در دوران کودکی
خداوند عالم، قادر و حکیم هر گاه بخواهد به کسی علمی، عنایتی داشته باشد معیار را سن و سال نمیداند، شاهد ما آیه ۲۹-۳۰ از سوره مبارکه مریم است که حضرت عیسی در گهواره سخن می گوید:« ... قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا»
لذا وقتی کسی می تواند در طفولیت به مقام نبوت و نه رسالت برسد منافاتی نداره که مُسَلح از علوم الله شود.
شاهد روایی: در بصائر الدرجات روایتی از وجود نازنین امام صادق علیه السلام نقل است که فرمودند:« لَا تَتَكَلَّمُوا فِی الْإِمَامِ، فَإِنَّ الْإِمَامَ یَسْمَعُ الْكَلَامَ وَ هُوَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ، فَإِذَا وَضَعَتْهُ كَتَبَ الْمَلَكُ بَیْنَ عَیْنَیْهِ وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلًا لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ، فَإِذَا قَامَ بِالْأَمْرِ رُفِعَ لَهُ فِی كُلِّ بَلْدَةٍ مَنَارٌ یَنْظُرُ مِنْهُ إِلَی أَعْمَالِ الْعِبَادِ.»
امام در شکم مادر هم صدا می شنود وقتی متولد شدند نوری ميان آسمان و زمین اشراق می کند وقتی راه می افتد عمودی از برای او بلند میشه که گستره ی مشرق و مغرب را را با آن می بیند»
✨✨✨
💎نتیجه اینکه:
✅منابع علم امام عبارتند از:
روح القدس، جامعه، مصحف فاطمه علیها السلام، صحف و کتب انبیا، عمود نور، تحدیث، قرآن و اسم اعظم هستند.
✅علم امام در کودکی بوسیله آیه و روایت اثبات گردید.
#عقائد
#علم_امام
#منابع_علم_امام
#علم_امام_در_کودکی
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⚘════⚘ ═
برخورد کریمانه با مخالف
کِندی یکی از فیلسوفان اهل عراق در عصر امام حسن عسکری علیه السلام است.
ابوالقاسم کوفی نقلمیکند اسحاق کِندی
مشغول تألیف کتاب در اثبات تناقضاتقرآن شدیهروزشاگردان کندی
محضر امام عسکریشرفیاب شدند
امام به آنها فرمودند بین شما فرد
رشیدی هست تا بره و استادش را
از این کار بازداره؟ یکیشون گفت
ماشاگردیمشاگردواعتراضبهاستاد!
امام فرمودند اگه یه مطلبی بهتون
بگم به استادتون میگید؟گفتند بله
فرمودند بروید محضر استادتون و
خیلی بامهربانیبا ایشان رفتارکنید
و درکاریهمکهدارهانجاممیدهکمکش
کنید وقتی که انس شما با استادتون
زیادشدبهشبگیداستادسوالیبرامون
پیشآمدهمیتونیم بپرسیم استادبه
شما اجازه میدهدپس به او بگوئید
امکاندارهآنکسیکه این سخنان را
فرمودهبگهآقایکندیاصلامنظورمن
اینبرداشتیکهشماکردیدنبوده؟
امامعسکریبهشاگردکندیمیفرمایند
استادتبهتمیگهبلهممکنهوقتیگفت
ممکنه، شمابهشبگوئیدشماییکهداری
تناقضاتقرآنمینویسیو خودت هم
داریمیگیاحتمالداره نویسنده قرآن
منظورشخلافآن چیزی باشدکه شما
فهمکردهاید.
امامعسکری این مطلب را فرمودند و
شاگرد روانه شد سمت منزل استاد
وهمانطورکه امامفرموده بودند آن انس،الفت،احترام و ملاطفت را بر
استادرواداشتتااینکهیهروزفرصت
رامغتنمدید وصحبتامامرابه استاد
گفتکندی گفتیهباردیگهجملهتوبگو
کندیبهفکرفرو رفت که از نظر لغوی
یهلفظمیتونهچندتا معنا داشتهباشه
کندی خشکش زد.
_(به نظر میرسد امام پاسخ اشکال به تناقضات ظاهری قرآن را به شاگرد آموخته بودند تا برای کندی تبیین
کند لذا کندی از پاسخ شاگرد بهت
زده شد و به اشتباهش اقرار کرد هر چند که اگر پاسخ تناقضات را هم نداده باشد باز جای تعجب دارد چرا که ب زمینه سازی،زیرکی،زمان مناسب و زبان نرم مطرح شده بود )_
به شاگردگفتقَسَمِت میدمراستشو
این حرف را چه کسی یادت داده ؟🤔
شاگرد گفت به فکر خودم رسید🤯
کندی را امام عسکری می دانستند
فهیم است.استاد گفت این سخن
بزرگتر از دهان توست.😡راسشو بگو
گفتاینجملهرا امام عسکری گفتند
کندی گفت بله چنین سخنی از دهان
کسی خارج نخواهد شد جز ایشان
کندیآتشطلبکرد و هرآنچهنوشته
بود را سوزاند.♨️📝🔥
📚کتاب مناقب آل ابیطالب،ابن شهر آشوب،ج۴،ص۴۲۴
💎نتیجه اینکه:
✅این روایت حاکی از علم غیب امام در حبس از احوالات کندی مطلع بودندهمچنین میدانستند در آینده چه اتفاقی بین کندی و شاگرد رخ می دهد.
✅شیوه تربیتی امام بگونه ای است که حتی با مخالف نیز روش برخورد عاطفی،محترمانه،منطقی و به دور از تعصب و توهین است.
✅استفاده از قاعده «اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال»
✅اخذ یک روش پاسخگویی از این روایت به نام روش طرح احتمال و ایجاد زاویه دید جدید.
دوستان را کجا کنی محروم
تو که با دشمن این نظر داری
#عقائد
#سواد_عاطفی
#طرح_احتمال_و_زاویه_دید_جدید
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⚘════⚘ ═
هدایت شده از روزنوشت
و از امشب در تاریخ نوشتند:
شیعه
دیگر
یتیم
نخواهد
شد.
#روز_نوشت
#آغاز_امامت
#شیعه_صاحب_دارد
https://eitaa.com/roznevesht
@ansaralaghidehوحدت و مساله سب و لعن .mp3
زمان:
حجم:
18.82M
🎧 #فایل_صوتی
مبحث #وحدت و مساله #سب و #لعن
🎤 #استاد#جواد_حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 پرسش: راهکارهای مقابله با کاهلی در نماز را بیان کنید؟
#اخلاق_کاهل_نماز
✍️ پاسخ:
بهترین شیوه ی مقابله با سستی در نماز این است که :
1⃣.از نفس خود حساب بکشیم.
2⃣.کارهای خود را بسنجیم.
3⃣.برنامه ای برای اعمال روزانه خود تهیه کنیم و بر انجام آنها اصرار ورزیم .
4⃣.با افراد با تقوا نشست و برخواست کنیم.
5⃣.از همنشینی با افرادی که ما را به کارهای غیر دینی دعوت میکنند بپرهیزیم.
6⃣.کنترل بر صحبت ها و شنیده ها ودیده های خود داشته باشیم.
7⃣.کمی درباره نتیجه و آثار نماز تحقیق کنیم وبه آن آثار بیاندیشیم.
8⃣اگر قیامت باوری را در خود تقویت کنیم یقینا راه محکمی را برای اشتیاق به نماز خواندن ، طی کرده ایم.
9⃣ بهترین موقع از وقت را برای نماز قرار بدهیم یعنی زمانی که نه خسته باشیم و نه کسل، این امر به مرور می تواند کاهل بودن در نماز را از بین ببرد.
🔟.مطالعه كردن كتابهايي كه در موضوع نماز اول وقت نگاشته شده به شرطی كه اين مطالعه پياپي و پيوسته باشد
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿