هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
✍️ پاسخ آیت الله العظمی وحید به استفتاء درباره سود وام اجاره مسکن: قرض به شرط بهره، ربا و حرام است
در پی اعلام دولت برای پرداخت «وام اجاره مسکن» به مستأجرین، سؤالات و شبهاتی پیرامون این وام مطرح شده که حوزه نیوز استفتائی را به دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی ارسال نموده و پاسخ آن را دریافت کرده است.
🔻پاسخ:
علیکم السلام
قرض به شرطِ بهره، ربا و حرام است و فرقی نمی کند چنین قرضی صرف کسب شود یا نشود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
🔻پاسخ علماومراجع به استفتاء حوزه نیوز:
❓آیا دریافت وام اجاره مسکن اشکال دارد؟
□ در پی اعلام دولت برای پرداخت «وام اجاره مسکن» به مستأجرین، سؤالات و شبهاتی پیرامون این وام مطرح شده که حوزه نیوز استفتائی را به دفتر مراجع عظام تقلید ارسال نموده که پاسخ آن بدین شرح است:
❓ سؤال:
□ سلام علیکم اخیرا دولت به دنبال افزایش اجاره بها در سطح کشور، «وام اجاره مسکن» را برای مستأجران مدنظر قرار داده و مقرر شده که مستأجر به صورت ماهانه، ۱۳ درصد سود این وام را به دولت پرداخت نموده و در پایان مدت اجاره نیز اصل وام را به دولت برگرداند. با توجه به اینکه این پول صرف رهن منزل شده و کسب و کاری با آن انجام نمی شود، آیا دریافت این سود از سوی دولت، ربا نیست؟
نظر شما را به اصل محتوای این وام که در مصاحبه ایرنا با آقای محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی انجام شده، جلب می نمایم: معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه مستاجران واجد شرایط برای دریافت وام به ضامن نیازی ندارند، گفت: برای ضمانت، گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و یا سفته کفایت میکند. هم چنین اگر خانواده ای یارانه خود را به عنوان ضامن قرار نداده باشند میتواند به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات استفاده کند. محمودزاده گفت: از ۱۵ تا ۲۰ مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانکها آغاز میشود. وی در خصوص اقساط وام ٥٠ میلیونی مستاجران تهران، گفت: ماهانه ۵۴۰ هزار تومان سود این تسهیلات توسط مستاجران به بانک پرداخت می شود. این وام ۵۰ میلیون تومانی معادل یک و نیم میلیون تومان اجاره ماهانه است و وقتی مستأجر فقط سود این وام را به بانک میپردازد، یک میلیون تومان به وی در اجاره بها کمک خواهد شد. این وام که برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، برای مستاجران شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است با نرخ سود ۱۳ درصدی تعیین شده است، اقساط ماهیانه ندارد و مستاجران فقط سود ۱۳ درصدی را به صورت ماهیانه به بانک پرداخت می کنند، وام به حساب مالک واریز میشود و پس از پایان قرارداد، اصل مبلغ به بانک برگردانده میشود.
✍️ پاسخ دفتر آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی:
علیکم السلام
قرض به شرطِ بهره، ربا و حرام است و فرقی نمی کند چنین قرضی صرف کسب شود یا نشود.
✍️ پاسخ حضرتآیتالله علوی گرگانی:
باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما:
چون غالبا بانک اینگونه وامها را در قالب قرارداد جعاله به وام گیرنده میدهد و به نظر ما این نوع قرارداد در اینگونه وامها دارای اشکال فقهی است، لذا دریافت این وام خالی از اشکال نیست لکن اگر مستأجری برای اجاره خانه دچار اضطرار باشد دریافت آن از باب اضطرار برای گیرنده اشکال شرعی ندارد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
🔸 «ربوی بودن» وام ودیعه مسکن دولت
🔹پیرو اعلام معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی قرار است برای حمایت از مستاجران تسهیلات ودیعه مسکن با نرخ سود 13 درصد پرداخت شود.
🔹مدل ارائه شده از سوی وزارت به این نحو است که ودیعه مسکن اعطا شده به مستاجر به عنوان بخشی از رقم رهن واحد مسکونی در اختیار موجر قرار میگیرد.
🔹 پس از آن، سود ودیعه از سوی مستاجر در اقساطی به بانک باز پرداخت شده و بعد از اتمام قرارداد، اصل مبلغ ودیعه از سوی موجر به بانک بر میگردد.
🔻گروه استفتائات موسسه طیبات با موضوع شناسی این تسهیلات و تطبیق آن با نظر مراجع عظام تقلید اعلام می دارد:
🔹با توجه به اینکه مبلغ تسهیلات به موجر تملیک می شود و او حق استفاده از این مبلغ را دارد و موقع بازپرداخت، مثل آن را برمی گرداند این تسهیلات «ودیعه» محسوب نمی شود بلکه ماهیت آن «قرض» می باشد.
🔹در واقع بانک، مبلغ مزبور را در قالب قرض به مستاجر لحاظ می نماید اما مبلغ آن را با رضایت وی به موجرش پرداخت می نماید و مستاجر باید سود #13_درصدی این #قرض را به بانک بپردازد که این سود ماهیت «#ربوی» دارد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
#حکم_شرعی
#حکم_شرعی_وام_ودیعه_مسکن :
فتوای مقام معظم رهبری:
"دریافتی تحت عنوان سود (کارمزد) اگر به میزان تورم یا کمتر از آن باشد، صدق ربا نمی کند و اشکال ندارد."
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
🔸✨
✨
پرســـ❓ــش
⁉️ برگزاری مراسم جشن به مناسبت نهم ربیعالاول که به "عیدالزهرا" مشهور است به چه منظوری است؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ سالروز امامت حضرت ولیعصر
نهم ربیع الاول، آغاز امامت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه است زیرا هشتم ربیعالاول روز شهادت پدر ایشان، امام حسن عسکری (ع) است.
دلیل شادی شیعیان و برپاکردن جشن جهت به امامت رسیدن امام زمان است،آنها با این کار یک نوع عرض ارادت نسبت به آن وجود شریف و مادر بزر گوارش حضرت زهرا (س) میکنند.
اما متأسفانه برخی مراسماتِ شادیها سخیف بوده و برخلاف دین اسلام و توصیهی اهلبیت است.
در عصر حاضر که دنیای اسلام بیش از همهی زمانها به اتحاد و انسجام مسلمانان نیاز دارد، شایسته نیست ما شیعیان با برپایی چنین مراسماتی دامنهی اختلافات را گستردهتر و فاصلهی میان مسلمانان را بیشتر نمائیم.
پس قتل عمربنخطاب در هر تاریخی باشد، برپائی برنامه و جلسهی شادمانی و مراسم جشن و سرور برای مرگ او از اشتباهات فاحش و خطاهای بزرگ به شمار میرود زیرا نه در سیره معصومین و نه حتی شیعیان گزارشی مبنی بر اینکه در سالروز قتل عمر مجلس جشنی برپا شدهباشد نقل نشده است و حتی زمانی که برخی شیعیان و نزدیکان ائمه به ناسزاگویی به خلفا میپرداختند، اهلبیت با آنان برخورد مینمودند.
امیرالمؤمنین علیه السّلام وحدت و انسجام اسلامی را از برترین نعمتهای خدادادی دانستهاند و فرمودهاند: خداوند بر این امت منت نهاده و بین آنها الفت و اتحاد ایجاد کرده است تا در سایهی آن زندگی کنند و به کنف حمایت آن پناهنده شوند. این نعمتی است که احدی نمیتواند بهایی برایش بگذارد. زیرا از هر بهایی گرانقدرتر و از هر چیز پر ارزشی با ارزشتر است.
📚نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲
2⃣ سالروز قتل عمربنخطاب خلیفهی دوم
غلط رایج بین مردم این است که نهم ربیع الاول را سالروز قتل خلیفه دوم ، عمربن خطاب می پندارند.
درحالی که این سخن دلیل معتبر و سند تاریخی ندارد. زیرا طبق منابع تاریخی فریقین (شیعی و سنی) عمربنخطاب در روز بیست و سوم ذیالحجه ترور شد و پس از سه روز یعنی اواخر ذی الحجه درگذشت.
بسیاری از بزرگان شیعه براین اتفاق نظر دارند که تاریخ قتل خلیفه دوم ۲۶ یا ۲۹ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق است.
〽️شیخ مفید در کتاب « مسار الشیعه » آورده است: در روز بیست و ششم ذی الحجة سال ۲۳ هجری عمر بن خطاب مجروح گردید و در بیست و نهم ماه درگذشت.
📚مسار الشيعة (المجموعة)،الشيخ المفيد، ص۲۳،سال چاپ : ۱۴۰۶، ناشر مكتب آية الله العظمى المرعشي النجفي - قم.
〽️شیخ ابراهیم بن علی کفعمی در کتابی معروف به مصباح آورده است:باید دانست که قتل خلیفه دوم در ۲۶ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق واقع شده است . این مطلبی است که صاحبان کتاب های « طبقات »، « مسار الشیعه »، و ....بر آن تصریح نموده اند، بلکه اجماع شیعه و اهل تسنن نیز بر این است.
📚المصباح، كفعمي، ص۵۱۱، چاپ دوم، سال چاپ ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م، ناشر مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت.
〽️مرحوم علامه مجلسی که خود نظریۀ نهم ربیع را نقل کرده است، مینویسد: اینکه گفتهاند قتل عمر در ماه ذیحجه بوده، بین فقهای شیعۀ امامیه مشهور است.
📚بحار الانوار ، ج۳۱ ، ص ۱۱۸
3⃣ مرگ عمربنسعد
برخی نقلها روز نهم ربیع را سالروز مرگ عمربنسعد میدانند.
📚مروج الذهب و معادن الجوهر،على بن حسين مسعودى، ج ۲، ص ۳۲۱، ناشر دار الهجرة، مكان نشر: قم،سال چاپ: ۱۴۰۹، نوبت چاپ دوم؛ الطبقات الكبرى،ابن سعد كاتب واقدى، ج۳، ص ۲۵۸، ناشر دار الكتب العلمية،مكان نشر: بيروت، سال چاپ: ۱۴۱۸،نوبت چاپ: دوم.
♻️نتیجه اینکه:
✳️ قولی که مرگِ عمربنخطاب را در نهم ربیعالاول میداند، فاقد دلیل معتبر است.
✳️ برپایی چنین جلساتی قطعاً مورد رضایت امامزمان (عج) نیست زیرا با هر عنوانی باشد موجب:
- برانگیخته شدن آتش دشمنی اهلسنت.
- ترغیب، به مقابله به مثل:
* توهین و هتک حرمت به مقدسات شیعه
*تعرض به جان شیعیان
#عقائد
#وحدت
#عید_الزهرا
#شبهات_ماه_ربیع
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
❇️ یک نکته، یک تامل
ما مسئول نفهمیده شدن توسط دیگران نیستیم!
ممکن است دیگران شرایط ما، درد دل ما و رفتار ما را نفهمند، اما چه باید کرد؟!
اگر دیگران انتظار داشته باشند که فقط کارهایی انجام دهیم که آنها بفهمند و تصمیم های بگیریم که آنها دلیلش را درک کنند، یعنی عملاً انتظار دارند آن گونه که آنها زندگی کرده اند زندگی کنیم!
گاهی ممکن است بگویند غیرمنطقی هستیم یا ضد اجتماعی هستیم، اما به این می ارزد که خودمان و تابع ارزش های اخلاقی و انسانی خویش باشیم.
گاهی حتی دیگران از ما توضیحی نمی خواهند و ایرادی نمیگیرند، و ما به سبب نقص در عزت نفس گمان داریم که باید برای هر کسی مربوط و نامربوط را توضیح دهیم و خوشایند سازیم.
تا زمانی که رفتار ما و تصمیم های ما به کسی آسیبی نمیزند ما توضیحی به کسی بدهکار نیستیم.
چقدر اوقات و فرصتها که با این توضیح خواستن ها و تلاشهای بیهوده برای قانع کردن دیگران بر باد رفته اند.
برای ارتباط موثر باید تلاش کنیم که منظور و مفهوم مورد نظر خود را به درستی به مخاطب برسانیم؛ اما لازم نیست در گرفتن رضایت و بازخورد مثبت آنها نسبت به خود و یا کارمان، افراط کنیم.
@javadheidari110
⭕️ عرفه، بهترین فرصت برای هجرت از نفس
#استاد_جواد_حیدری
جزئیات بیشتر در لینک زیر:
📝جزئیات بیشتر در لینک زیر:
#خبرگزاری_صاحب_نیوز
↪️ snai.ir/963839
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🍃 @javadheidari110 🍃
هدایت شده از روزنوشت
مهربان خدای من
امروز با صادقانه ترین لحنی که در خود سراغ دارم تو را می خوانم.این روزها، ما بندگان سرا پا تقصیرت، عجیب دچار خودتبعیدی شده ایم.گویا بشر، خود را از فطرت پاک خویش به دیار هرچه بدیست، تبعید نموده است.
خدای مهربان من
ما عجیب دچارخوداغفالی شده ایم.عرفه را نقطه ی عطفی در تمرکزمان برخویشتن قرار ده.
خدای مهربانم
فصاحت و بلاغت کلاممان را تنها در مسیر دفاع از حق کارساز نما و آنجا که قصد توجیه گناه داریم کلام فصیح و بلیغ را از ما بگیر.
خدایا
تو پناهمان ده تا تکلیفمان با دل و دینمان روشن باشد.
خدایا
ظلم با تمام وزنه ی وقاحتش بر گُرده ی خلق سنگینی می کند به برکت این روز دستان ظلمی که بر سر سفره ی مردم است را کوتاه کن.
خدای مهربان من
طاقتمان کم شده، آنچه شاهدش هستیم صبرمان را اندک و دلمان را پرخون نموده است.این حجم از بی عدالتی را بر ما مپسند.
خدایا
در این روز مارا به تامل وا دار که این تامل بالاترین پاداشمان خواهد بود.
#عرفه
#روز_معرفت
#پناهم_باش
#مرا_دریاب
https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
❎چرا مسلمانان در حج و عید قربان، گوسفندان را از دم تیغ رد می کنند؟
🔹اسلام_ستیزی_مسیحیان_تبشیری
🎙استاد حیدری
#خبر_گزاری_صاحب_نیوز
پاسخ سوال را در لینک زیر دنبال بفرمایید.
snai.ir/961184
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
چرا مسلمانان در حج و عید قربان، گوسفندان را از دم تیغ رد می کنند؟
✍️ پاسخ:
نکتهی اول: همه انسانها از مسيحي گرفته تا مسلمان و يهودي و غير اینها، هم گوسفند میکشند و هم از گوشت آن استفاده میکنند و اين امر اختصاص به مسلمين ندارد. اگر مدافعين حقوق گوسفند در دلسوزي خود صادقاند، اقدامي در جهت تعطيلي تمام کشتارگاههای كشورهاي دنيا كنند.
نکتهی دوم: اگر مسلمان گوسفند میکشد؛ مدعیان حقوق حیوانات و مدعیان محبت و دوستی، انسانها را میکشند تا بهوسیله آنها كشورهاي خود را آبادتر و نفس خود را فربهتر سازند و اداي موجودات ناز و مهربان را بازي كنند. جنگ جهانی اول و دوم بهترین شاهد بر این ادعاست.
نکتهی سوم: براي قرباني حج، بهصورت كلي دو نوع حكمت میتوان در نظر گرفت: 1- هدف مادي و رفع نيازهاي مادي و اقتصادي جامعه اسلامي 2- هدف معنوي كه عبارت است از نماد بودن اين عمل براي ايثار و قرباني كردن تمام خواهشهای نفساني در برابر خواست و اراده حق متعال.
پس قربانی کردن گوسفندان، جهت تأمین نیازهای مادی فقراء و نیازمندان است و راهی برای تقرب به خدا اما غیرمسلمانان در جهان جشنها و مراسم متعددی دارند که هیچ هدف عقلانی و عقلائی ندارد.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110