💠پرسش:
آیا نفرینهای والدین یا دیگر افراد،که به سبب انتظارات نادرست می باشد،اثرگذار است؟
#نفرین_و_لعن_بی_جا
...................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: همانگونه که دعا با شرایطش مستجاب میشود ، استجابت نفرین نیز شرایطی لازم دارد و با توجه به این مطلب که خداوند عالِم به واقعیتهاست بهصرف تصور یک فرد،نفرین او را برآورده نمیکند؛چون آن فرد در حقیقت ظلمی نکرده و تقصیری نداشته است.
نکته دوم: بهتر است در فضای آرام،متین و با احترام، سوءتفاهمات برطرف گردد و فرد خود را از موضع تهمت و بدبینی خارج کند.
نکته سوم: سیره و روش پیامبر رحمت و مهربانی،دعا برای هدایت کسانی بود که به ایشان ظلم میکردند و پیوسته این جمله را میفرمودند :«اللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِي فَإِنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ»؛«خدایا،قوم نادان مرا هدایت کن»(1)
پینوشت:
1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج20، ص: 20
@javadheidari110
✅پرسش:
⁉️💐 برخی اوقات دلم می گیرد😔
✍️ منشاءِ غم و ناراحتی و دلگیری:
1️⃣ گاهی عوامل ظاهرى همچون: مرگ بستگان يا دوستان، شكستها و ناموفقيتهاى تحصيلى، شغلى و خانوادگى، و دارا بودن برخى روحيات و رفتارهاى منفى همچون: حس بدبينى، غرور و تكبر، خود برتر بينى، ارضا نشدن برخى تمايلات و خواستهها، مشكلات مالى و اقتصادى و... است و گاهی منشاء آن عوامل غیر ظاهری
2️⃣گاهی عوامل غیرظاهری:
الف: گناه و معصيت:
رسول خدا: «ساعاتُ الهُمُومِ ساعاتُ الكَفّاراتِ وَ لا يزالُ الهَمُّ بِالمؤمنِ حتّى يَدَعَهُ و ما لَهُ مِنْ ذَنْبٍ؛ لحظههاى غم و اندوه، لحظههاى پوشاندن گناهان است و فرد مؤمن پيوسته گرفتار غم و اندوه مىشود تا آنكه از همه گناهانش پاك گردد.»
پیامبر: «إنَّ مِنَ الذُّنوبِ ذُنوبَاً لا يُكَفِّرُهَا صلاهٌ و لا صومٌ. قيل: يا رسول الله فَمَا يُكَفِّرُهَا؟ قال: اَلْهُمُومُ فِى طَلَبِ الْمَعِيشَه؛ برخى گناهان هستند كه هيچ نماز و روزهاى آنها را نمى پوشاند. عرض شد: اى رسول خدا پس چه چيز آنها را مىپوشاند (و از بين مىبرد؟) حضرت فرمود: اندوه براى كسب درآمد و گذران زندگى.»
ب. دلبستگى به دنيا:
امام صادق: «الرَّغْبَهُ فى الدُّنيا تُورِثُ الْغَمَّ وَالحُزْنَ ؛ دنيا خواهى غم و اندوه مىآورد.»
پيامبر: «اَنَا زَعِيمٌ لِمَنْ اَكَبَّ عَلَى الْدُّنْيا بِفَقْرٍ لا غِنَاءَ لَهُ وَ بِشُغْلٍ لا فِراغَ لَهُ وَ حُزْنٍ لا اِنْقِطاعَ لَهُ؛ كسى كه به دنيا بچسبد، من (سه چيز را) براى او قطعى مىدانم: فقرى كه بىنيازى برايش نيست، گرفتاريىاى كه از آن خلاصى نيست و غم و اندوهى كه به پايان نمىرسد.»
ج. كوتاهى در عمل:
امام على: «مَنْ قَصَّرَ فى
العَمَلِ اُبْتُلِىَ بِالْهَمِّ؛ هر كه در عمل كوتاهى كند به اندوه گرفتار آيد.»
د. توجه به امكانات ديگران:
پیامبر: «مَنْ نَظَرَ اِلَى ما فى أيْدِى النَّاسِ طالَ حُزْنُهُ وَ دامَ أسَفُهُ ؛ كسى كه چشمش به آنچه در دست مردم است (امكانات و داراييها) باشد، اندوهش طولانى و افسوسش پايدار خواهد شد.»
ه. منفى نگرى:
امام كاظم: «مَنِ اغْتَمَّ كانَ لِلْغَمِّ اَهْلَاً ؛ آنكه غم خورد، شايسته غم و اندوه است.»
کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
دلخسته و بی شکیب بودن سخت است
هم صحبت نانجیب بودن سخت است
هر مرد غریب مأمنش خانه اوست
در خانه خود غریب بودن سخت است
#شهادت_امام_جواد علیه السلام
📷 طراحی زیبای یک کاربر فلسطینی که با استقبال فعالان فضای مجازی همراه شده است.
کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از روزنوشت
جامعه خسته است و درگیر...
درگیر سختی ها، مشکلات و نیز بی اخلاقی ها...
و شاید تنها راه برون رفت از جامعه ی بی اخلاق، توجه به اخلاق مَداری های جزئیست.
اینکه باید کار نیک را هرچند کوچک، باز هم انجام داد.
خُلق نیکو را هرچند اندک باید تسری داد.
با یک لبخند
باکوچکترین کمک
و جزئی ترین حمایت
رواج خرده نیکی ها در جامعه تصاعدیست.
خداوند مهربان هم قول افزون شدنش را داده است آنجا که می فرماید:
مَن جَاءَ بِالحَسنَةِ فَلَهُ عَشرُ أَمْثَالِهَا
مهربانی های دم دستی را کم مپنداریم....
#مهربانی
#جامعه_محتاج_خرده_اخلاق_هاست
#خوبی_گم_نمیشود
https://eitaa.com/roznevesht
🦋چرایی ازدواج امام علی علیه السلام بلافاصله بعد از شهادت حضرت زهرا!⁉️
🔴سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها (2 ه ق)
✍جواد حیدری
نکته اول: ازدواج يك امر مقدس و از سنّتهاي الهي است و هر انساني نيازمند به همسر است و در دين اسلام نسبت به اين امر تأكيد زيادي شده است، و آثار و بركاتي كه در اين امر هست بر كسي پوشيده نيست. علي علیهالسلام هم مطابق اين سنت الهي با حضرت فاطمه سلامالله علیها ازدواجکرده و آثار و بركات اين ازدواج تا قيامت باقي و پابرجا خواهد بود.
نکته دوم: آن حضرت تا هنگامیکه حضرت زهرا سلامالله علیها در قيد حيات بود همسر ديگري اختيار نكرد، همانگونه كه پيامبر صلیالله علیه و اله تا زماني كه حضرت خديجه زنده بود همسر ديگري اختیار نکردند.
نکته سوم: امام علي علیهالسلام پس از شهادت حضرت فاطمه مجبور به ازدواج شده و همسري اختيار کردند تا به وضع ايتام و فرزندان آن حضرت كه مادر خود را ازدستداده بودند رسيدگي كند. و از طرفي حضرت فاطمه، روز شهادتشان ضمن وصايايي به حضرت علي علیهالسلام فرمود: «مردان ناچارِ از داشتن همسر هستند (به همين جهت) شما، «امامه» (نوه پيامبر، يعني دختر زينب دختر رسول خدا) را براي همسري اختيار كن، زيرا او همانند خودم نسبت به فرزندانم مهربان است». (1)
نکته سوم: زمان ازدواج را اكثر منابع تعيين نكرده و تنها در بحارالانوار چنين آمده است كه حضرت، هفت روز پس از شهادت زهرای مرضیه سلامالله علیها، طبق وصيت با امامه بنت ابي العاص ازدواج كرد». (2)
نکته چهارم: زشت شمردن ازدواج بعد از فقدان همسر، در عرف زمان ما رایج است و مطلبی مربوط به تمام زمانها و منطقهها نیست.
نتیجه اینکه: امام علی علیهالسلام، بر اساس وصیت حضرت زهرای مرضیه سلامالله علیها و به خاطر سامان دادن به امور فرزندان، اقدام به ازدواج با امامه فرمودند.
پینوشتها:
1. ابن اثیر، اسدالغابه، بیروت، داراحیاء التراث العربی، اول، ۱۴۱۷ ق، ج ۷، ص 25
2. مجلسي، بحارالانوار، بيروت، ج 42، ص 92.
@javadheidari110
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
#یادداشت_مهمان
🌀 طلاب خواهر و بحران تجرد
📝 آفات ایدهآلگرایی مفرط
🖋 زهرا ابراهیمی
🔹 هشتگها گاهی باعث میشوند لابلای اندوختههای ذهنیمان چرخی بزنیم و آنچه دغدغهی فکریمان بوده را مورد واکاوی مجدد قرار دهیم.
از دیشب که هشتگ #ازدواج_آسان به مناسبت پیوند آسمانی حضرت زهرا سلاماللهعلیها و حضرت علی علیهالسلام در فضای مجازی پررنگ شد، موضوع ازدواج، آن هم بین طلاب ذهنم را به خود مشغول کرد.
بالا رفتن سن ازدواج مسألهای است که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد؛ اما وجود چنین معضلی در میان خواهران طلبه کمی تعجببرانگیز است.
🔹 به نظر میرسد برادران طلبه به محض ورود به حوزه به استحباب امر مقدس ازدواج بیش از سایر امور پی میبرند و اهتمامشان بر جامهی عمل پوشاندن به این مستحب بسیار مشهود است. به همین دلیل در بین برادران طلبه با مشکل بالارفتن سن ازدواج کمتر روبهرو هستیم. البته شاید دلیل آن این باشد که آنها مطابق با سنت و عرف جامعه دست به انتخاب میزنند و حق تقدم برای گزینش و انتخاب دارند چرا که آنها باید برای ازدواج پیشقدم شوند.
🔹 تفهیم امر ازدواج و تبیین معیارهای لازم برای یک ازدواج موفق در بین خواهران طلبه و لابلای دروس اخلاق و خانواده، آنها را به این سمت کشانده است که باید طرف مقابل معیارهای لازم برای ازدواج را به طور تمام و کمال داشته باشد. شاید تزریق نگاه ایدهآلگرایانه و کمالگرایانه به آنها منجر شده که تنها افرادی که بالاترین مراتب لازم در معیارهای مدنظر را داشته باشند، مورد انتخاب قرار دهند .
اگرچه برای بانوان طلبه اکثراً معیارهای مادی و ظاهری از درجهی اهمیت کمتری برخوردار است، اما از آن سو اهمیت بسیار زیادی که به معیارهای معنوی میدهند به حدی است که به افرادی که کمتر از تصورات ذهنیشان دارای آن معیارها باشند، "بله" نمیگویند .
🔹 ازدواج امر مقدسی است و برای آنها که اهل تدینند، معیار ایمان و اخلاق به عنوان معیارهای اصلی ازدواج مد نظر گرفته میشود. اما قطعاً ایمان و اخلاق دارای مراتب است. اگر کسی در حد معمول از مرتبهای از ایمان و اخلاق برخوردار باشد شایستگی تشکیل زندگی و خانواده را دارد. اما دختران طلبهی ما دچار چنین طرز تفکری شدهاند که لزوماً باید طرف مقابل حد بالایی از ایمان و اخلاق را داشته باشد و تمام مصادیق اعتقادی و اخلاقی را چه در ظاهر و چه در باطن یکجا و به شکل کامل دارا باشد.
🔹 تزریق این طرز تفکر در ذهن خواهران طلبه، باعث شده که آنها در انتخاب دچار وسواس شوند و به اصطلاح سختپسند گردند. توجه به معیارهای معنوی در امر ازدواج دستور آموزههای اسلام است اما حساسیت بیمورد در رابطه با مصادیق جزئی این معیارها، حاصل آموزش غلط و یا عدم تبیین صحیح این موضوع در حوزههای علمیه است.
بیرون راندن اکثر آدمها از دایرهی تعاریف اعتقادی و اخلاقی خود، بلایی است که در همهی امور اثر نامطلوبی بجا گذاشته است و در امر ازدواج نیز خود را به شکل بالارفتن سن ازدواج نشان میدهد.
@Manahejj
هدایت شده از مرزبان اندیشه-مرابطون
✅کوچ شبهات و پرسشها؛
1️⃣ هرکسی که این چند ساله تجربۀ پاسخگویی و سر و کله زدن با جوانان را حتی برای مدت کوتاهی داشته باشه به این نتیجه رسیده که پاسخهای مرسوم و رایج، برای نسل امروزی چندان اقناع گرانه نبوده و کمتر مخاطبی را مُجاب میکند .
2️⃣ پرسش: چرا باید حجاب داشته باشم؟.
پاسخ : چون در قرآن آمده است، چون سنت مسلمین بوده، چون کارکردهای مثبتی دارد، و ....
دو پاسخ اول؛ بر مبنای تعبّدی بودن و مکلّف بودن انسان شکل گرفته، و پاسخ سوّم بر مبنای توجه دادن مخاطب به سودی که خودش از حجاب خواهد برد و البته ناظر به بخشی از فلسفه حجاب.
اما به نظر شما، همه مخاطبین ما صرفا تعبّدی به مسائل نگاه می کنند، و یا از سودی که حجاب برای آنها دارد، بی اطلاع هستند؟
3️⃣ ممکن است مخاطب جوان به محض شنیدن پاسخ ما( که معمولا آنرا هم پیش بینی میکند)،فرمان بحث را به این سمت بچرخاند؛ چرایی اجباری بودن حجاب؟، میخواهید مردان هوسران را مهار کنید، حجاب را برای خانمها واجب می کنید؟، تعارض حجاب با حق انتخاب پوشش و...
4️⃣ بد نیست از این زاویه به پرسشها نگاهی داشته باشیم؛ مبانی موجود در پاسخ ما چه بود؟، وجود خدا و مکلف کردن انسان به تکالیف، لزوم تعبد و اطاعت پذیری در احکام؟، صدور احکام بر اساس رعایت مصالح و مفاسد( علل الشرایع، فلسفۀ احکام) و ...
پرسشهای مخاطب بر اساس چه مبانی شکل گرفته بودند؟، نگاه انسان محورانه به حقوق انسان( اومانیسم)، داشتن حق انتخاب و مجبور نبودن به پذیرش حکم دیگری، داشتن حق مالکیت بر بدن( مباحث ترویجی فمنیسم برای زنان و دختران)، نگاه درجۀ دوم به زنان، به دلیل واجب شدن حجاب برای زنان، با هدف مصونیت ایمان مردان(جنس دوم محسوب کردن زنان در احکام یا همان وجود بالذات و وجود بالعرض فلیسوفان خودمان) و...انگار پرسش ازحجاب، فقط درگاه شروع مناظره بود تا سفرۀ بحث دیگری را پهن کند.
5️⃣ این وسط اتفاقی افتاده که باید آنرا فهمید و برایش چاره جویی کرد؛ مبانی و اساس شکل گیری پرسشها از یک جغرافیای عقیدتی( که روحانیت با آن آشنا بود)، به جغرافیای باور دیگری کوچ کردهاند، اما پاسخها هنوز در جغرافیای اول شکل میگیرند. در واقع یک گسست و شکافی بین پاسخگو و پرسشگر در حوزۀ هستی شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی اتفاق افتاده و انگارهرکدام به دنیای متفاوتی از یکدیگر تعلق دارند، و یا با زبانی سخن می گویند که دیگری زبانشان را نمی فهمد. بهمین خاطر ساعتها با هم گفتگو کرده و کلنجار می روند، اما نتیجه نمیگیرند. ( به قول امروزیها، به درک متقابلی از همدیگر نمیرسند).
🔵 در مورد کوچ شبهات و ایدئولوژیهایِ نوظهوری که دگرگونی اساسی در مبنا و هویت شبهات و پرسشهای دینی ایجاد کرده اند، بازهم خواهم نوشت.(انشاءالله)
تذکر: این نوشته درپی گزارش فضای شکل گیری شبهات می باشد، درد را بشناسیم، درمان را هم خواهیم یافت.
#شبههشناسی
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
#حکم_شرعی
#سجده_بر_کاغذ
پرسش :آیا سجده بر کاغذ یا دستمال کاغذی صحیح است؟
پاسخ :
آیت الله خامنه ای:
سجده بر کاغذی که از چوب و گیاهان ـ غیر از کتان و پنبه ـ تهیه میشود، صحیح است.
آیت الله سیستانی:
سجده بر اوراق و کاغذهای نوشتنی و یا بر دستمال های کاغذی جایز نیست مگر پس از حصول اطمینان به این که آنها از چیزهای جایز السجود درست شده اند و همچنین سجده بر کاغذهایی که از پنبه و یا کتان و امثال آنها ساخته می شوند جایز می باشد.
آیت الله مکارم شیرازی:
سجده بر کاغذ و دستمال کاغذی صحیح می باشد.
پی نوشت:
https://www.leader.ir/fa
https://www.sistani.org
https://makarem.ir
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110