eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
434 ویدیو
153 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ ⤴️ دونالد والش پیامبر آمریکایی:بهترین مکان سُلوک آمریکاست. •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠پرسش: آیا «شرک» گناهی است که بخشیده نمی‌شود؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول :شرک دو نوع است : شرک عقیدتی(شریک قائل شدن برای خدا در ذات ،صفات یا افعال)،که باعث خروج از دایره اسلام می‌شود و شرک عملی(گناه و معصیت)،که باایمان قابل‌جمع است. قرآن کریم می‌فرماید :« وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ‏ مُشْرِكُون‏»؛«و بيشترشان به خدا ايمان نمى‏آورند مگر درحالی‌که مشرک‌اند».(1) توجه می‌فرمایید که در این آیه شریفه ، شرک باایمان جمع شده است که همان گناه است. نکته دوم : قرآن کریم می‌فرماید :« إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‏ إِثْماً عَظيما»؛«خداوند (هرگز) شرك را نمى‏بخشد! و پايين‏تر از آن را براى هر كس (بخواهد و شايسته بداند) مى‏بخشد. و آن‌کسی كه براى خدا، شريكى قرار دهد، گناه بزرگى مرتكب شده است‏»(2) در ذیل این آیه شریفه ، آیت‌الله مکارم شیرازی می‌نویسد: «نكته قابل‌توجه اينكه آيه فوق، ارتباطى با مسئله توبه ندارد، زيرا توبه و بازگشت از گناه، همه گناهان حتى شرك را مى‏شويد، بلكه منظور از آن امكان شمول عفو الهى نسبت به كسانى است كه توفيق توبه نيافته‏اند، يعنى قبل از آنكه از كرده‏هاى خود پشيمان شوند و يا بعد از پشيمانى و قبل از جبران اعمال بد خويش از دنيا بروند»(3) نتیجه اینکه : حتی شرک هم با ،ایمان آوردن و توبه ، بخشیده می‌شود.پروردگار عالم می‌فرماید:« وَ هُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ يَعْفُوا عَنِ السَّيِّئاتِ‏»؛« او كسى است كه توبه را از بندگانش مى‏پذيرد و بدی‌ها را مى‏بخشد»(4) پی‌نوشت: 1. یوسف/106 2. نساء/48 3. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 1 41 4. شوری/25 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💡معنویت اوشو= انکار تفکر
audio_2020-04-08_19-34-21.ogg
353.7K
نسناس به چه معناست ⁉️ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🏴🥀 🥀 پرســـ❓ــش مفهوم و منبع حدیث قدسی «لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»؛«ای محمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را و اگر فاطمه نبود ، شما دو نفر را خلق نمی‌کردم» را می‌خواستم؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه 1⃣ این روایت از نظر سند و اعتبار، مخدوش هست و در منابع متقدم روایی ذکر نشده است. ولی باید توجه داشته باشیم، ضعف سند، همیشه عامل کنار گذاشتن حدیث نمی‌تواند باشد. 2⃣ در تفسیر این حدیث باید بگوییم: این حدیث در مقام بیان نقش «نبوت» و «ولایت» و «استمرار ولایت» هست. با توجه به اینکه عبودیت الهی درگرو وجود راهنماست ،اگر نبوت نبود، آفرینش جن و انس، بیهوده و لغو می‌بود، پس اگر نبی‌ اکرم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم‌- نبودند، خداوند آسمان و زمین را خلق نمی‌کرد. همچنین وجود راهنما بعد از حضرت رسول نیز ضرورت دارد و این امر با اصل امامت محقق می‌شود، پس اگر برای شیعیان امام ( امیرالمومنین -علیه‌السلام- ) نبود خلقت حضرت رسول بیهوده می‌بود. ♻️نتیجه‌اینکه: با در نظر گرفتن این مطلب که حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- ظرف استمرار ولایت بودند، اگر فاطمه -سلام‌الله‌علیها- نبودند خلقت حضرت محمد و حضرت علی علیهماالسلام نیز لغو می‌بود. @javadheidari110
🖊 📝در لینک زیر بخوانید : ↪️ https://www.imna.ir/news/418354/ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
audio_2020-04-08_19-34-35.ogg
386.5K
آیا پیامبر(ص)گمراه است‼️ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🌷 تبیین شعاع رحمت الهی در ماه شعبان/ در روزهای باقیمانده ماه شعبان فرصت را دریابیم 🔹زهرا ابراهیمی، کارشناس اخلاق مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی تبیین کرد: 📝 خبرگزاری حوزه: https://hawzahnews.com/news/895256
💠 پرسش: آیا قران کریم ، در آیه ی نوزدهم سوره ی نوح ، زمین را مسطح ( غیر کروی ) می‌داند؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: برای رسیدن به پاسخ ،باید نگاه دقیق و علمی و البته به‌دوراز تعصب به آیه داشته باشیم . وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ بِسَاطًا * و خدا زمين را بر شما فرشى گسترده قرارداد.(1) معنای واژه بَسْط در لغت ، چیزی که دارای توسعه و قابلیت بهره‌وری باشد، مطرح گردیده است. (2) مقابل این واژه، واژه «قَبْض» است که ضد معنای بسط می باشد و امکان بهره‌وری ندارد. برای مثال : وَ ما قَدَرُوا اللَّه‏ حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَميعاً قَبْضَتُهُ‏ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ السَّماواتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمينِهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالى‏ عَمَّا يُشْرِكُون‏*آن‌ها خدا را آن‌گونه كه شايسته است نشناختند، درحالی‌که تمام زمين در روز قيامت در قبضه اوست (و امکان استفاده انسان فراهم نیست)و آسمان‌ها پيچيده در دست او؛ خداوند منزّه و بلند مقام است از شریکی‌هایی كه براى او مى‏پندارند. (3) پس خداوند متعال در این آیه شریفه ، زمین را به‌عنوان جایگاهی که برای زندگی انسان آماده و مهیا است معرفی می‌نماید و درصدد بیان کروی و غیر کروی بودن نیست، هرچند آیات زیادی در قران کریم ، بر کروی بودن زمین صحه می‌گذارند که مجال پرداختن به آن‌ها نیست. از قرینه‌های بسیار روشن بر مطلب بیان‌شده ، ادامه آیه مبارکه هست : لِّتَسْلُكُوا مِنْهَا سُبُلًا فِجَاجًا***تا از راه‏ها و جاده‏هاى وسيع آن [هر جا كه خواستيد] برويد.(4) می‌فرماید : زمین را فج قرار دادیم . یعنی زمین طوری خلق شده است که وسیع وپیمایش پذیر است.(5) پی‌نوشت : 1. نوح/19 2. التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج‏1، ص: 291 3. الزمر/67 4. نوح/20 5. التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج‏9، ص: 30 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: آیا در آخرت عبادت وجود دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: با سلام برای رسیدن به جواب صحیح ابتدا باید منظور از عبادت مشخص شود عبادت دارای دو معنا هست : الف ) : خضوع و تقدیس و تسبیح خداوند (1) ب) اطاعت در مقابل تکلیف (2) در آخرت عبادت به معنای اطاعت در مقابل تکلیف وجود ندارد چون آخرت دار جزاء است و نه سرای تکلیف . امیرالمؤمنین علیه‌السلام میفرمایند : وَ إِنَّ الْيَوْمَ‏ عَمَلٌ‏ وَ لَا حِسَابَ‏ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل‏)3) اما عبادت به معنای اول که تقدیس و اظهار خضوع در برابر خداوند است در آخرت وجود داشته و غذای روح انسان‌ها هست . قرآن کریم در وصف بهشتیان میفرماید : دَعْواهُمْ فيها سُبْحانَكَ اللَّهُمَّ وَ تَحِيَّتُهُمْ فيها سَلامٌ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين‏*گفتار (و دعاى) آن‌ها در بهشت اين است كه: «خداوندا، منزهى تو!» و تحيّت آن‌ها در آنجا: سلام؛ و آخرين سخنشان اين است كه: «حمد، مخصوص پروردگار عالميان(4) پینوشت: 1. لسان العرب، ج‏3، ص: 271 2. قاموس قران، ج‏4، ص: 280 3. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 84 4. یونس/10 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: در مورد فلسفه عبادات و پی بردن به حکمت آن ها توضیح دهید؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : با در نظر گرفتن حکمت الهی ، احکام ،داری مصلحت و مفسده هستند.توضیح اینکه : اگر در شریعت مقدسه، به انجام فعلی ،دستور داده شده است ، قطعا دارای مصلحت و اگر از آن نهی شده است ، دارای مفسده می باشد .( بعضی از اوامر و نواهی امتحانی هستند که از بحث ما خارج می باشند). نکته دوم : فهم و درک مصالح و مفاسد احکام متفاوت می باشد: الف ) :مصلحت و مفسده بعضی از احکام برای همه مشهود و ملموس می باشد . مانند مصلحت صداقت و مفسده کذب و دروغگویی ب ) : گاهی ، پیشرفت علم ، گوشه ای از ، مصالح و مفاسد بعضی از احکام را تبیین می کند . مانند تاثیر برخورد بدن با آب برای تعدیل اعصاب طبیعی بعد از خروج منی ج ) : مصلحت و مفسده بسیاری از احکام در آیات و روایات آل الله علیهم صلوات الله ، به عنوان حکمت بیان شده است.مرحوم شیخ صدوق (ره) در کتاب علل الشرائع‏ بسیاری از روایات را به این منظور جمع اوری کرده اند، که با مراجعه به آن ، از حکمت بسیاری از احکام مطلع می شویم. د ) : حکمت بسیاری از اعمال عبادی با ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و با کامل شدن عقول و علوم، برای ما روشن خواهد شد. در اين راستا امام صادق (ع) فرمودند: «علم و دانش، بيست و هفت حرف است و همه آن چه پيامبران آورده اند، تنها دو حرف آن است و مردم تاكنون جز با آن دو حرف، آشنايي ندارند و هنگامي كه قائم ما قيام كند، بيست و پنج حرف ديگر را بيرون آورده، آن را ميان مردم نشر و گسترش مي دهد.»(1) نکته سوم : هر چند دانستن حکمت و مصالح و مفاسد ، انسان را نسبت به انجام وظیفه ، یاری می رساند ولی با توجه به علم اندک انسان ،همانطور که قران می فرماید : وَ ما أُوتيتُمْ‏ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلا-و از دانش و علم جز اندكى به شما نداده‏اند*و هم چنین در نظر گرفتن حکمت الهی ، عبادات را فقط و فقط به خاطر امتثال اوامر و نواهی پروردگار عالم انجام می دهیم که فرمود : الاسلام هو التسلیم .(2) پی نوشت: 1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏52، ص: 336 2. اسراء/85 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
ازغربت بازماندگان کرونا تا همبستگی در سوگ آنان - خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه http://shabestan.ir/detail/News/916054