◽️#عکس_نوشته_والش
⤴️ دونالد والش پیامبر آمریکایی:بهترین مکان سُلوک آمریکاست.
#تقکر_نوین #دین_جدید
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠پرسش:
آیا «شرک» گناهی است که بخشیده نمیشود؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول :شرک دو نوع است : شرک عقیدتی(شریک قائل شدن برای خدا در ذات ،صفات یا افعال)،که باعث خروج از دایره اسلام میشود و شرک عملی(گناه و معصیت)،که باایمان قابلجمع است. قرآن کریم میفرماید :« وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُون»؛«و بيشترشان به خدا ايمان نمىآورند مگر درحالیکه مشرکاند».(1) توجه میفرمایید که در این آیه شریفه ، شرک باایمان جمع شده است که همان گناه است.
نکته دوم : قرآن کریم میفرماید :« إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى إِثْماً عَظيما»؛«خداوند (هرگز) شرك را نمىبخشد! و پايينتر از آن را براى هر كس (بخواهد و شايسته بداند) مىبخشد. و آنکسی كه براى خدا، شريكى قرار دهد، گناه بزرگى مرتكب شده است»(2)
در ذیل این آیه شریفه ، آیتالله مکارم شیرازی مینویسد: «نكته قابلتوجه اينكه آيه فوق، ارتباطى با مسئله توبه ندارد، زيرا توبه و بازگشت از گناه، همه گناهان حتى شرك را مىشويد، بلكه منظور از آن امكان شمول عفو الهى نسبت به كسانى است كه توفيق توبه نيافتهاند، يعنى قبل از آنكه از كردههاى خود پشيمان شوند و يا بعد از پشيمانى و قبل از جبران اعمال بد خويش از دنيا بروند»(3)
نتیجه اینکه : حتی شرک هم با ،ایمان آوردن و توبه ، بخشیده میشود.پروردگار عالم میفرماید:« وَ هُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ يَعْفُوا عَنِ السَّيِّئاتِ»؛« او كسى است كه توبه را از بندگانش مىپذيرد و بدیها را مىبخشد»(4)
پینوشت:
1. یوسف/106
2. نساء/48
3. تفسير نمونه، ج3، ص: 1 41
4. شوری/25
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
audio_2020-04-08_19-34-21.ogg
353.7K
نسناس به چه معناست ⁉️
#پادکست
#جواد_حیدری_استاد_حوزه_و_دانشگاه
#پاسخ_به_سوالات_اعتقادی
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🏴🥀
🥀
پرســـ❓ــش
مفهوم و منبع حدیث قدسی
«لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»؛«ای محمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمیکردم و اگر علی نبود تو را و اگر فاطمه نبود ، شما دو نفر را خلق نمیکردم» را میخواستم؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه
1⃣ این روایت از نظر سند و اعتبار، مخدوش هست و در منابع متقدم روایی ذکر نشده است.
ولی باید توجه داشته باشیم، ضعف سند، همیشه عامل کنار گذاشتن حدیث نمیتواند باشد.
2⃣ در تفسیر این حدیث باید بگوییم:
این حدیث در مقام بیان نقش «نبوت» و «ولایت» و «استمرار ولایت» هست.
با توجه به اینکه عبودیت الهی درگرو وجود راهنماست ،اگر نبوت نبود، آفرینش جن و انس، بیهوده و لغو میبود، پس اگر نبی اکرم -صلیاللهعلیهوآلهوسلم- نبودند، خداوند آسمان و زمین را خلق نمیکرد.
همچنین وجود راهنما بعد از حضرت رسول نیز ضرورت دارد و این امر با اصل امامت محقق میشود، پس اگر برای شیعیان امام ( امیرالمومنین -علیهالسلام- ) نبود خلقت حضرت رسول بیهوده میبود.
♻️نتیجهاینکه:
با در نظر گرفتن این مطلب که حضرت زهرا -سلاماللهعلیها- ظرف استمرار ولایت بودند، اگر فاطمه -سلاماللهعلیها- نبودند خلقت حضرت محمد و حضرت علی علیهماالسلام نیز لغو میبود.
#شبهات_فاطمیه
@javadheidari110
🖊#استاد_جواد_حیدری
📝در لینک زیر بخوانید :
#خبرگزاری_ایمنا
↪️ https://www.imna.ir/news/418354/
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
audio_2020-04-08_19-34-35.ogg
386.5K
آیا پیامبر(ص)گمراه است‼️
#پادکست
#جواد_حیدری_استاد_حوزه_و_دانشگاه
#پاسخ_به_سوالات_اعتقادی
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🌷 تبیین شعاع رحمت الهی در ماه شعبان/ در روزهای باقیمانده ماه شعبان فرصت را دریابیم
🔹زهرا ابراهیمی، کارشناس اخلاق مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی تبیین کرد:
📝 خبرگزاری حوزه:
https://hawzahnews.com/news/895256
💠 پرسش:
آیا قران کریم ، در آیه ی نوزدهم سوره ی نوح ، زمین را مسطح ( غیر کروی ) میداند؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
برای رسیدن به پاسخ ،باید نگاه دقیق و علمی و البته بهدوراز تعصب به آیه داشته باشیم .
وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ بِسَاطًا * و خدا زمين را بر شما فرشى گسترده قرارداد.(1)
معنای واژه بَسْط در لغت ، چیزی که دارای توسعه و قابلیت بهرهوری باشد، مطرح گردیده است. (2)
مقابل این واژه، واژه «قَبْض» است که ضد معنای بسط می باشد و امکان بهرهوری ندارد.
برای مثال : وَ ما قَدَرُوا اللَّه حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَميعاً قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ السَّماواتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمينِهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمَّا يُشْرِكُون*آنها خدا را آنگونه كه شايسته است نشناختند، درحالیکه تمام زمين در روز قيامت در قبضه اوست (و امکان استفاده انسان فراهم نیست)و آسمانها پيچيده در دست او؛ خداوند منزّه و بلند مقام است از شریکیهایی كه براى او مىپندارند. (3)
پس خداوند متعال در این آیه شریفه ، زمین را بهعنوان جایگاهی که برای زندگی انسان آماده و مهیا است معرفی مینماید و درصدد بیان کروی و غیر کروی بودن نیست، هرچند آیات زیادی در قران کریم ، بر کروی بودن زمین صحه میگذارند که مجال پرداختن به آنها نیست. از قرینههای بسیار روشن بر مطلب بیانشده ، ادامه آیه مبارکه هست :
لِّتَسْلُكُوا مِنْهَا سُبُلًا فِجَاجًا***تا از راهها و جادههاى وسيع آن [هر جا كه خواستيد] برويد.(4)
میفرماید : زمین را فج قرار دادیم . یعنی زمین طوری خلق شده است که وسیع وپیمایش پذیر است.(5)
پینوشت :
1. نوح/19
2. التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج1، ص: 291
3. الزمر/67
4. نوح/20
5. التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج9، ص: 30
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠 پرسش:
آیا در آخرت عبادت وجود دارد؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
با سلام
برای رسیدن به جواب صحیح ابتدا باید منظور از عبادت مشخص شود
عبادت دارای دو معنا هست :
الف ) : خضوع و تقدیس و تسبیح خداوند (1)
ب) اطاعت در مقابل تکلیف (2)
در آخرت عبادت به معنای اطاعت در مقابل تکلیف وجود ندارد چون آخرت دار جزاء است و نه سرای تکلیف .
امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند : وَ إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل)3)
اما عبادت به معنای اول که تقدیس و اظهار خضوع در برابر خداوند است در آخرت وجود داشته و غذای روح انسانها هست .
قرآن کریم در وصف بهشتیان میفرماید : دَعْواهُمْ فيها سُبْحانَكَ اللَّهُمَّ وَ تَحِيَّتُهُمْ فيها سَلامٌ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين*گفتار (و دعاى) آنها در بهشت اين است كه: «خداوندا، منزهى تو!» و تحيّت آنها در آنجا: سلام؛ و آخرين سخنشان اين است كه: «حمد، مخصوص پروردگار عالميان(4)
پینوشت:
1. لسان العرب، ج3، ص: 271
2. قاموس قران، ج4، ص: 280
3. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 84
4. یونس/10
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠 پرسش:
در مورد فلسفه عبادات و پی بردن به حکمت آن ها توضیح دهید؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول : با در نظر گرفتن حکمت الهی ، احکام ،داری مصلحت و مفسده هستند.توضیح اینکه : اگر در شریعت مقدسه، به انجام فعلی ،دستور داده شده است ، قطعا دارای مصلحت و اگر از آن نهی شده است ، دارای مفسده می باشد .( بعضی از اوامر و نواهی امتحانی هستند که از بحث ما خارج می باشند).
نکته دوم : فهم و درک مصالح و مفاسد احکام متفاوت می باشد:
الف ) :مصلحت و مفسده بعضی از احکام برای همه مشهود و ملموس می باشد . مانند مصلحت صداقت و مفسده کذب و دروغگویی
ب ) : گاهی ، پیشرفت علم ، گوشه ای از ، مصالح و مفاسد بعضی از احکام را تبیین می کند . مانند تاثیر برخورد بدن با آب برای تعدیل اعصاب طبیعی بعد از خروج منی
ج ) : مصلحت و مفسده بسیاری از احکام در آیات و روایات آل الله علیهم صلوات الله ، به عنوان حکمت بیان شده است.مرحوم شیخ صدوق (ره) در کتاب علل الشرائع بسیاری از روایات را به این منظور جمع اوری کرده اند، که با مراجعه به آن ، از حکمت بسیاری از احکام مطلع می شویم.
د ) : حکمت بسیاری از اعمال عبادی با ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و با کامل شدن عقول و علوم، برای ما روشن خواهد شد. در اين راستا امام صادق (ع) فرمودند: «علم و دانش، بيست و هفت حرف است و همه آن چه پيامبران آورده اند، تنها دو حرف آن است و مردم تاكنون جز با آن دو حرف، آشنايي ندارند و هنگامي كه قائم ما قيام كند، بيست و پنج حرف ديگر را بيرون آورده، آن را ميان مردم نشر و گسترش مي دهد.»(1)
نکته سوم : هر چند دانستن حکمت و مصالح و مفاسد ، انسان را نسبت به انجام وظیفه ، یاری می رساند ولی با توجه به علم اندک انسان ،همانطور که قران می فرماید : وَ ما أُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلا-و از دانش و علم جز اندكى به شما ندادهاند*و هم چنین در نظر گرفتن حکمت الهی ، عبادات را فقط و فقط به خاطر امتثال اوامر و نواهی پروردگار عالم انجام می دهیم که فرمود : الاسلام هو التسلیم .(2)
پی نوشت:
1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج52، ص: 336
2. اسراء/85
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
ازغربت بازماندگان کرونا تا همبستگی در سوگ آنان - خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه
http://shabestan.ir/detail/News/916054