✳️ نقد و بررسی روایت شاه از کنفرانس تهران؛
آیا #استالین به دیدار شاه رفت؟
متن کامل این یادداشت را از طریق لینک زیر مطالعه کنید؛
http://yon.ir/Pg3gB
@iichs_ir
پژوهشکده تاریخ معاصر
✳️ نقد و بررسی روایت شاه از کنفرانس تهران؛ آیا #استالین به دیدار شاه رفت؟ متن کامل این یادداشت را ا
✳️ نقد و بررسی روایت شاه از کنفرانس تهران؛
آیا #استالین به دیدار شاه رفت؟
#چکیده
شاه روی این دیدار، مانور زیادی داد و از دیدار مرد آهنین #شوروی که کمتر از نیم ساعت به طول انجامید، به نفع خود بهره زیادی برد. غافل از اینکه این دیدار، حتی هیچ تأثیری بر خروج به موقع نیروهای شوروی از ایران نداشت و بسیاری از وعدههای داده شده توسط شوروی نیز به مرحله اجرا و عمل نرسیدند. در حالی که تلقی خوشبینانه شاه از ملاقات صورت گرفته این بود که در نهایت اوضاع به نفع او تمام خواهد شد؛ اما #استالین و روسای غرب که ماهیت سیاست های خود را میشناختند میدانستند که این وعدهها دروغی بیش نبوده و خوشحالی و زودباوری شاه را مورد مضحکه قرار داده بودند. «دو روز بعد که سران قدرت جهانی با دادن اعلامیهای در تشکر از دولت میزبان خود از تهران رفتند، سر ریدر بولارد سفیر انگلستان، در دفتر سهیلی ادای شاه را درآورد که بعد از ملاقات با استالین و شنیدن وعده وعیدهای او، بشکن زنان به درباریان «محرم» گفته بود، کارم درست شد».
البته گفتوگو با سایر سران نیز در نهایت کمکی به حفظ استقلال سیاسی ایران نکرد.
متن کامل این یادداشت را از طریق لینک زیر مطالعه کنید؛
http://yon.ir/Pg3gB
@iichs_ir
✳️ برای ساختن اصطبل چه نیازی به مشاورین خارجی داریم؟!
#روزشمار
#20_خرداد_1341
✅ ایران به کارشناس خارجی در این حوزه ها نیازمند نیست!
«روزنامه اطلاعات » در یادداشتی نوشت : ایران به مشاور خارجی در زمینه اداری، فرهنگی و بهداشتی و نظایرش نیازمند نیست و سازمان برنامه برای ساختن مدرسه و اصطبل و آسفالت یک شهر درجه دوم مهندس مشاور خارجی می خواهد چه کند؟
به طور قطع ، می توان گفت که ما در رشته های اداری، فرهنگی و بهداشتی و مانند آن به کارشناسان و مستشاران خارجی نیازمند نیستیم . خاصه آن که ایران از نظر اجتماعی دارای اوضاع و احوال مخصوص به خود است و کارشناسان خارجی که با نظریات و دانش عمومی آشنا هستند کمتر می توانند مشکلات ما و راه حل های خاص آن را در یابند. فی المثل کارشناسان خارجی در فرهنگ چه خدماتی می توانند انجام دهند. نمونه هایی در دست است که تقلید از شیوه ها و روش های تدریس و تربیت کشورهای دیگر بنا بر توصیه کارشناسان خارجی نتایج نادرستی به بار آورده است.
http://yon.ir/KrCi6
@iichs_ir
#در_آینه_تاریخ ؛ آخرین سلام نوروزی #جمشید_آموزگار و هیئتوزیران
شماره آرشیو: 403-112گ
http://yon.ir/yVKcP
@iichs_ir
پژوهشکده تاریخ معاصر
#در_آینه_تاریخ ؛ آخرین سلام نوروزی #جمشید_آموزگار و هیئتوزیران شماره آرشیو: 403-112گ http://yon.i
✳️ برنامه های #جمشید_آموزگار برای بقای حکومت پهلوی؛
چرا سیاست ریاضت اقتصادی شکست خورد؟
#مقاله
#چکیده
✅ دلایل موفق نشدن سیاست ریاضت اقتصادی جمشید آموزگار را نمیتوان در چند جمله و چند مورد خلاصه کرد. مجموعهای از دلایل، سیاسی، اقتصادی، مدیریتی، اجتماعی و فرهنگی باعث شد که این سیاست به سرانجام درستی نرسد. آموزگار در ابتدای کار و برای نشان دادن اینکه با تمام وجود به دنبال اجرای سیاست ریاضت اقتصادی است، اقدامات متنوعی از قبیل کاهش بودجه دولتی، گماردن افرادی برای مبارزه با فساد اداری، برنامه مبارزه با گرانفروشی و ... انجام داد.
✅ با این حال بخشی از برنامههای وی باهم در تضاد بود. به طور مثال وی از طرفی کنترل بر قیمتهای اقلام را از دستور خود خارج کرد و از سوی دیگر، خواستار تثبیت حقوق کارکنان و کارگران شد. طبیعتاً چنانچه کنترلی بر قیمت اجناس وجود نداشته باشد، قدرت خرید اقشار با درآمد پایین بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و این مسئله به معنای شکست برنامه ریاضت اقتصادی و البته افزایش اعتراضها است. از سوی دیگر وی یکی از مهمترین برنامههای خود را مهار تورم اعلام کرد، این در حالی است که سیاست آزادسازی قیمتها به معنای افزایش تورم است. در چنین شرایطی وی برای کنترل تورم و افزایش قدرت خرید مردم، اجازه افزایش دستمزدها را صادر کرد ولی این افزایش دستمزد با بودجهای که وی برای پرداخت حقوق در نظر گرفته بود، همخوانی نداشت. در این وضعیت دولت دو راهکار بیشتر ندارد؛ یا باید اقدام به استقراض از بانک مرکزی و چاپ اسکناس کند و این به معنای افزایش تورم و باز هم شکست برنامه ریاضت اقتصادی است، و یا با افزایش مالیات مردم، کسری بودجه تأمین شود که این مسئله نیز به معنای دزدیدن قانونی از جیب مردم است. آموزگار راهکار دوم را اتخاذ کرد که اعتراضات تجار و اصناف مختلف را به همراه داشت. در کنار تمامی این موارد، اشتباهات استراتژیک آموزگار نیز مزید بر علت شد تا سیاستهای وی با شکست مواجه شود.
✅ در شرایطی که حکومت پهلوی از سوی روحانیون سرشناس به رهبری امام خمینی مورد نقد جدی قرار گرفته بود و مبارزه برای سرنگونی این رژیم به روزهای حساسش رسیده بود، وی برای برطرف کردن کسری بودجه دولت، کلیه وجوهی را که به روحانیت و حوزههای علمیه در جهت کمک به طلاب داده میشد قطع کرد. چنین اقدامی آن هم در شرایطی که مردم پشت سر روحانیون علیه رژیم پهلوی قیام کرده بودند، نشان دهنده آن است که جمشید آموزگار نه تنها در برنامههای اقتصادی شکست خورد بلکه در سیاستورزی و انجام تصمیمات در زمان مناسب خود نیز با شکست مواجه شده است. #جمشید_آموزگار برای طرحهای متنقاضی که در راستای اجرای برنامه ریاضت اقتصادی به کار میبست، مجبور بود خسارتهای زیادی را متحمل شود. بخشی از این خسارتها مربوط به فشار سیاسی بود که از سوی دربار به وی انجام میشد و بخشی دیگر به موضع مردم نسبت به وی باز میگشت. در کنار برنامه ناموفق ریاضت اقتصادی، آموزگار در اجرای برنامه فضای باز سیاسی نیز با تناقض عمل کرد. وی در ماههای ابتدایی تلاش کرد خود را یک دموکرات و آزادیخواه جلوه دهد و از سرکوب اعتراضات جلوگیری نماید ولی در ماههای پایانی نخستوزیری دقیقاً عکس آن را انجام داد.
✅ در پایان باید گفت که #محمدرضا_شاه که در بازی سیاسی با شکست مواجه شده بود، تلاش کرد با استفاده از آموزگار که نسبت به وزیرانی چون منصور و هویدا از بدنامی کمتری برخوردار بود، اوضاع را تغییر دهد. بر همین اساس وی به جای ورود به حوزه سیاست، بازی اقتصاد را به عنوان راه حل برون رفت از مشکلات مطرح کرد ولی نه تنها این راهبرد نیز با شکست مواجه شد، بلکه دوران کوتاه نخست وزیری آموزگار و البته حکومت پهلوی نیز به پایان رسید.
http://yon.ir/V6DLy
@iichs_ir
✳️ « #فیضیه وسیاست،پیش وپس از انقلاب» درآیینه تصاویر
«مدرسه علمیه فیضیه قم»، درطول ادوار گوناگون حیات حوزه این شهر، به مثابه نمادی برای تحرک علمی وعملی این کانون پژوهشی بوده است. این نقش دردوره اخیر وهمزمان با آغاز نهضت امام خمینی تا هم اینک، بس پررنگ تر گشته واساسا این مدرسه را به مثابه یکی از نهادهای سیاست ورزی دینی درآورده است. 42 سال قبل در چنین روزهایی، مدرسه فیضیه قم صحنه مواجهه طلاب با ماموران امنیتی ساواک بود که یادبود فاجعه 15 خرداد 42 را برنمی تافتند. درپی این رویداد، مدرسه فیضیه تا مدتها تعطیل بود تا سرانجام وپس از ارتحال آیتالله حاج میرزا ابوالفضل زاهدی، توسط مردم بازگشایی شد وفعالیت خود را از سر گرفت.
تصاویری که پیش روی شماست، حضور«فیضیه»را در متن رویدادهای نهضت اسلامی ایران نشان می دهد.
http://yon.ir/tBJ0K
@iichs_ir
اسفند 1357. آیتالله العظمی سید محمدرضا #گلپایگانی درحاشیه حضور در مراسم ترحیم شهدای انقلاب اسلامی در مدرسه #فیضیه قم
http://yon.ir/tBJ0K
@iichs_ir
اسفند 1357. پاسداری طلاب از محوطه مدرسه #فیضیه قم درآستانه ورود امام خمینی
http://yon.ir/tBJ0K
@iichs_ir