eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹اسماعیل من کیست و چیست؟ هر چه در چشمم، چو اسماعیل جای دارد. اسماعیل من شاید تنها پسرم نباشد، شغلم، شهرتم، شهوتم، قدرتم، موقعیتم، و… باشد. باید “اسماعیل خود را ذبح کنم” تا بتوانم تبریک بگویم. ✍استاد جلائیان 🔅 @HOWZAVIAN_khorasan
🔘 عید قربان؛ عیدِ دل‌سپردگی و دل‌بریدگی ✍ ابراهیم انجم شعاع 🔹ای انسان، اگر ابراهیم خلیل‌الله، خواسته‌اش را فدای خواسته الله کرد، تو نیز هوای نفس را به تیغ اراده بسپار و آتشِ تعلق به دنیا را با آب یقین خاموش کن. 🔹قربانی، تمرین دل‌کندن است؛ تمرین این‌که در برابر فرمان معبود، سر فرود آوری و از خویشتنِ خویش عبور کنی. 🔹چه زیباست آن لحظه‌ای که خنجر اطاعت، حنجر خواهش‌های بی‌پایان را می‌بُرد و انسان، در لباس بندگی، به قله انسانیت می‌رسد. @HOWZAVIAN_kerman
✊«گینس‌های امت اســـــــــــلام» ✍م. حسینی 🔻گینس را دعوت کنید تا بزم امروز ما را ثبت جهانی کند. امروز بزرگترین رویداد ذبح دام در جهان را مسلمانان می‌خواهند رقم بزنند. 🔻کرور کرور حاجی می‌شویم و حج می‌رویم و ذبح می‌کنیم که در ظرفیت سردخانه‌های آل‌سعود هم نیست، و از آن طرف بچه‌‌های تنها و ترسیده‌ غزه، از گرسنگی گریه می‌کنند و بال بال می‌زنند و می‌میرند ... به گینس بگویید که رکورد گرسنه‌ترین جمعیت جهان را هم به نام ما ثبت کند. 🔻تسبیح به دست گرفته‌ایم و ذکر «از ما کاری بر نمی‌آید» را مصداق اهتمام به امور مسلمین کرده‌ایم... ای اوف و بالاتر از اوف بر ما. 🔻مگر ایمانِ «امتِ ۱۲۴ هزارْ پیغمبرِ مبارزه جو» فقط آنجایی به کار می‌آید که طاغوت نباشد و مانعی سد مسیر نکرده باشد؟ 🔻اسرائیل با محکوم کردنِ جوانان اروپا و آمریکا نابود نمی‌شود. حرکت آنها نهایتا به چند قطعنامه و چند کامیون کمک غذایی و فلسطین چند دولتی و تثبیت دوباره‌ی حکام عرب ختم می‌شود... 🔻ما فرزندان ایمانیِ ابراهیمِ تبر به دستیم. ما امت میراندنیم نه محکومیت. ما امت اقدامیم نه تاسف. ما امت «ذکرُاللهِ» با تبریم نه با تسبیح. 🔻اگر جریان یافته بودیم، غده‌ی سرطانی استکبار اینجا جا خوش نمی‌کرد. امام(ره) گفت اگر هر کدام از مسلمین به اندازه‌ی سطل آبی جریان پیدا می‌کردند، این ها رفتنی بودند. 🔻حاجی ما امروز در منا رودخانه‌ی خونِ ذبیحه راه می‌اندازد تا ابراهیم شود؟!!! ❗️نخیر، با این حج‌های تک نفره کسی ابراهیم نمی‌شود. تا همه‌ی امت مُحرِم به حج ابراهیمی نشوند و رجم شیطان بزرگ نکنند، هیچ کس حاجیِ به حج ابراهیمی نمی‌شود... 🔻هفت شوط چرخیدن و رو به کعبه سجده رفتن که با ابوسفیان دوران جاهلیت هم پرشور بود. ابراهیم بت شکن نمی‌خواست 🔻چاره‌ی اسرائیل، «امت» است. حکام خائن عرب را بزرگ نکنید. اینها کجا عُرضه‌ی سد کردن ما را دارند؟ ما پشت سد توهم «کسی بودن» اینها نشسته‌ایم. 🔻ما قطرات جهان اسلام، گرفتار انسداد خودمان هستیم. «خود هیچ پنداری» می‌کنیم که راه نمی‌افتیم و جریان نمی‌شویم. 🔻اما به گینس بگویید که رکورد بزرگترین ذبح‌های عالم را هم به نام مردم ایران ثبت کند... 🔻توده‌ی متشتت ایرانی‌ها، ۴۷ سال پیش، «من» هایشان را به پای هم، ذبح کردند تا در محور ولی‌الله، از گسستگی به در آیند و «ما» و «مردم» و «امت» شوند. 🔻مردم ایران، ۴۷ سال است که دسته دسته جوان‌هایشان را به پای طرح ولی‌ خدا ذبح کردند تا در قالب جمهوری اسلامی، نامیرا شوند. 🔻اُمَت امام(ره)، ۴۷ سال است خودش را پای اسلام ذبح کرد تا اولین مردمی باشد که حصار کشورش را به نفع امت اسلام می‌شکاند ❗️و ما مردم ایران...باید برای بارهای بزرگ اسلام، «مردمتر» و «امت‌تر» از این‌ که هستیم شویم...اِتَحِدوُا @howzavian_tehran
شهید برونسی_ خاکهای نرم کوشک.pdf
حجم: 4.34M
📝 مشاهده آثار شگرف توسل در زندگی شهید عبدالحسین بُرُنسی ✍🏼 رسول رضایی 🔹«توسل» برخلاف ادعای وهابیون، نه تنها هیچ ناسازگاری و منافاتی با "توحید" ندارد، بلکه اتفاقا عین "یکتاپرستی" است؛ چرا که دستور خود پروردگار می‌باشد که می‌فرماید: «و ابتغوا الیه الوسیله» 🔹 توسل به خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله هم ادله فراوان قرآنی دارد و هم از دلایل متعدد روایی، عقلی و تجربی برخوردار است. 🔹 حتما خبر دارید (و اگر نمی‌دانید خوب است بدانید) رزمندگان غیور و مومن کشورمان در هشت سال دفاع مقدس در مواجهه با سختیها، بلایا، مصایب، ناگواریها و ... از یک اهرم نجات‌بخش به نام «توسل» مکررا استفاده می‌کردند و بحمدالله نتایج شگرفی از آن می‌گرفتند. 🔹کتاب «خاکهای نرم کوشک» یا همان خاطرات شهید عبدالحسین برونسی 👈 نمونه بارزی از معجزات "توسل به اهل‌بیت علیهم‌السلام" است. 🔹این کتاب به خوبی نشان می‌دهد که دعا، التجا، تضرع به درگاه الهی اگر همراه با «توسل به ائمه اطهار» باشد، چگونه به طرزی فوق‌العاده باعث نجات و برون‌رفت از تحیرها، سرگردانی‌ها و مشکلات نفس‌گیر می‌گردد. 🔹 برخی خاطرات بسیار جالب و آموزنده این کتاب به قرار زیر است: ۱_ عنایت ام‌ابیها ۲_ خاطرات تپه ۱۲۴ ۳_ خاکهای نرم کوشک و یادگار برونسی ۴_ شاخک‌های کج‌شده ۵_ مکاشفه ۶_ یک توسل 🔹 برادرانه توصیه می‌کنم در شبانه‌روز چند دقیقه وقت بگذارید و روزی چند داستان از این کتاب را بخوانید و از مطالعه آن لذت ببرید و از این راهکار عالی "توسل" در زندگی استمداد طلبید. مطمئن باشید ضرر نمی‌کنید. تجربه‌اش مجانی است 🆔 @howzavian_isfahan
💢مستند «از زبان حسین» ▪️ویژه سالگرد ارتحال استاد محمد حسین فرج‌نژاد ️🔻این مستند روایتیست از دغدغه‌های استاد محمد حسین فرج‌نژاد از زبان خودش که شاید برای رهپویان راه ایشان مثمرثمر واقع گردد. 💠اینجا ببینید 👇به کانال [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava @howzavian_hamedan
✍مهدی عامری سال ۱۳۴۹ آیت الله طالقانی از بی رونق بودن عید اضحی می‌گوید... شلوغی و خلوتی مساجد جای خود، اینکه جمعی بعد از انجام وظیفه شرعی، هزاران تن گوشت را دفن می‌کنند و یک سوی عالم انسان‌ها از گرسنگی قربانی ظلم می‌شوند دلیل روشن‌تری بر بی‌رونقی است! بخوانید آیت الله طالقانی چه می‌گوید: "زمانی که قربانی می‌کنیم، به این خاطر است که انسان را قربانی نکنیم و دیگران را از بین نبریم؛ چون همه حق حیات دارند. در تمام این جنگ‌هایی که در نقاط مختلف جهان شعله‌ور است، انسان‌های بی‌گناه قربانی جاه‌طلبی دیگران می‌شوند. قربانیِ این روز، خود درس بزرگی برای جلوگیری از سقوط حتمی انسان است. مسئله دیگر این است که راه باز است، ولی نمی‌دانم چرا دولت عربستان سعودی فکری برای استفاده از این همه گوشت قربانی نمی‌کند، در حالی‌ که در آن سرزمین‌های استعمارزده، فلسطینی‌ها حشرات بیابان‌ها را می‌خورند. خروارها از این گوشت را زیر خاک مدفون می‌کنند، در حالی که می‌توان با ایجاد سردخانه، استفاده مفیدی از این گوشت‌ها نمود." @howzavian_tehran
. 💠 حج مقبول ✍️مشهودی حاجی شدن آسان است. به آسانی آب خوردن .نه لازم به هزینه ی زیاد ی دارد، نه باید برای انجام آن راه دور درازی طی کرد.فقط کافیست با یک نگاه دور تا دور خانه خدا را طواف کرد و یک حج مقبول را بدست آورد.این سخن،نه دروغ است؛نه بدعت! این یک حقیقت محض است؛ حج مقبولی که از زمان پیامبر (ص) تا کنون وجود داشته است.همانطور که حضرت رسول(ص) فرمودند: هر فرزند نيكوكارى كه با مهربانى به پدر و مادرش نگاه كند در مقابل هر نگاه، ثواب يك حجّ كامل مقبول به او داده مى شود، از ایشان سؤال كردند، حتى اگر روزى صد مرتبه به آنها نگاه كند؟ فرمود: بله خداوند بزرگتر و پاكتر است.۱این روایت به معنای ترک‌ فریضه حج و طواف خانه خدا نیست ونباید بهانه ای برای افراد فرصت طلبی باشد که مستطیع شده اند اما تا صحبت از حج و سفر به خانه خدا می شود می گویند ،هزار حج واجب و عمره دور و اطرافمان وجود دارد ،(که منظورشان فقرا و مستمندان شهرو دوست و آشنایشان است)در حالی که این کار را هم انجام نمی دهند وفقط در حد حرف ،سخنی می گویند ومی گذرند، به پای عمل هم حتی نمی رسد. فقط بهانه ای برای شانه خالی کردن از این تکلیف الهی می تراشند.در حالی که حج فریضه ای الهی می باشد که به صورت عملی یک تکلیف شرعی است و هر مسلمانی که مستطیع می شود بر او واجب است واگر از انجام آن سر بازند ؛امام صادق (ع) فرموده اند؛او در هنگام مرگ مانند یک یهودی و نصرانی از دنیا می رود .۲ از آنجا که هر عملی یک صورت دارد و یک سیرت.عمل حج نیز علاوه بر صورت ظاهری؛لباس احرام و طواف کعبه، سعی صفا مروه ،سنگ زدن به شیطان و... سیرتی نیز دارد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.چه بسا هنوز حاجیانی هستند که لباس احرام به تن می کنند و لبیک می گویند .اما، حجشان مورد قبول در گاه الهی واقع نمی شود.همانطور که در زمان امام صادق (ع)؛ حاجیان زیادی به مکه برای سفر حج مشرف شده بودند . یکی از اصحاب به ایشان گفتند الحمدلله امسال حاجی زیاد آمده برای طواف خانه ی خدا ،اما امام( ع) فرمودند. :«ما اَکثرَ الضَجیجَ و اقل الحجیجَ؛ضَجه زیاد است و حاجی کم»۳ وقتی از ایشان پرسیدند که ضجه زیاد است و حاجی کم ،یعنی چه؟امام فرمود، بین دو انگشت من را نگاه کن.بین دو انگشت امام را نگاه کرد و از آن روزنه‌ دید که دور تا دورِ مسجدالحرام گلّه‌های حیوانات أهلی و وحشی، مخلوط در هم، دارند دور خانه‌ی خدا طواف می‌کنند و لابه‌لای آن‌ها هم معدود انسان‌هایی هستند که با اِحرام در حال طواف هستند. خواندن این روایت نباید بذر نا امیدی بر دل حاجیان بپاشد. بلکه باید بیش از پیش به اهمیت جایگاهی که بر آن قدم بر می دارند، آگاه شوند و بدانند که تنها لبیک گفتن لقلقه زبانشان نباشد چه بسا لازم است ،باطنشان همچون ظاهرشان جامه ی سپید بر تن کند و بدی ها و پستی ها را از خود به دور کنند،تا حجی مقبول از در گاهی الهی نصیبشان شود. مقام و منزلت حاجیان بارها در روایات آماده است که امام صادق(ع )فرمودند: «ای اسحاق، هرکس این خانه (کعبه) را یک بار طواف کند خداوند برای او هزار حسنه می‌نویسد و هزار سیئه از او محو می‌کند و هزار درجه او را بالا می‌برد و هزار درخت برای او در بهشت می‌کارد و ثواب آزاد کردن هزار بنده برایش می‌نویسد، تا به ملتزم می‌رسد. هشت در بهشت را برای او می‌گشاید سپس به او می‌فرماید از هر کدام از آنها که خواست وارد شود؛»۴؛ این تنها گوشه ای از آثار و برکات حج است. با این وجود ،هزاران فرد مسلمان هم هستند که تا آخر عمر مستطیع نمی شوند. و ظاهراً از ثواب این عمل الهی بی نصیب می مانند. با این وجود راههای زیادی برای کسب اجر و ثواب این عمل وجود دارد که در احادیث و روایات معصومین فراوان ذکر شده است؛که در اینجا به چند مورد اشاره می شود؛ ۱-نگاه محبت آمیز فرزند به پدر و مادر:از جمله عملی که فراوان به آن سفارش شده است همانطور که گفته شد هر نگاه یک حج مقبول ثبت می شود. ۲-برآوردن حاجت برادر مومن: که برابر با ۱۰۰حج مقبول است. در روایتی آمده است ،امام صادق (ع)در بیان اجر و پاداش فردی که طواف خانه خدا می کند ، می فرماید: چیزی که از این هم با فضیلت تر است این است که هر کس حاجتی برای برادر مؤمنش برآورده کند، خداوند برای او [ثواب ] طوافی و طوافی و طوافی می‌نویسد. [حضرت همین طور شمرد] تا به 10 طواف رسید؛ مَنْ قَضَی لِأَخِیهِ الْمُؤْمِنِ حَاجَةً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ طَوَافاً وَ طَوَافاً حَتَّی بَلَغَ عَشَرَةَ؛»۵ @AFKAREHOWZAVI
درباره یادداشت‌نویسی ✍️ سعید احمدی یادداشت‌، نه دل‌نوشته است، نه مقاله، نه سرمقاله، نه خبر، نه گزارش و نه تحلیلی بی‌نمک و بی‌روح. یادداشت قالبی ممتاز و متمایز در نوشتار رسانه‌ای است که میان «تأمل شخصیِ نویسنده» و «واکنش به مسئله‌ای همگانی» شکل می‌گیرد. نویسنده با تکیه بر نگاه و تحلیل خود، درباره رخدادی از جهان پیرامون، موضعی کوتاه، روشن و جهت‌‌مند دارد که آن را شیرین و شیوا می‌نویسد. این قالب نوشتاری کوتاه، نغز است و پرمغز. کمی واژه‌ها به معنای تهی‌دستی نویسنده نیست؛ بلکه حاصل مهارت در «فشرده‌سازی معنا» است؛ بی‌آنکه کسی را به گیجی و سردرگمی بکشاند. گاهی یک جمله می‌تواند چنان مایه‌دار و پرمعنا باشد که نوشتاری دراز و درشت نتواند چنین کند؛ مثل ضرب‌المثل‌ها. یادداشت از یک‌سو «واکنش» است و از سویی «تفسیر و تحلیل» و ضلع دیگر آن «فهم عمومی» است؛ نه گفت‌وگویی فقط با نخبه‌ها و زبده‌ها. واکنش است؛ چون به مسئله‌ای جاری و زنده می‌پردازد و تحلیل و تفسیر است؛ چون بنیانی عالمانه و اندیشه‌ورزانه دارد؛ از این‌رو یادداشت بر سه پایه‌ی بنیادین شکل می‌گیرد: «واکنش به مسائل»، «تحلیل و تفسیر» و «مخاطب‌ همگانی». برخلاف مقاله که بر استدلال، منابع و بسط نظریه استوار است، یادداشت نوشتاری است موجز، صریح، شخصی و گره‌خورده در اکنونی‌های جامعه. این اکنون‌گرایی، فقط در زمان نیست؛ بلکه بافت معنایی و زیست ذهنی مخاطب نیز بخشی از موقعیت حال است. یادداشت نمی‌خواهد پاسخی قطعی و جزم‌اندیشانه بدهد یا نظریه‌پردازی کند؛ کارش این است که مخاطب را ببرد به سمت روشن‌گری؛ از دریچه‌ای که چه‌بسا خیلی‌ها از آن به قضایا ننگرند. نویسنده، جایی میان دغدغه‌های شخصی و تحولات بیرونی می‌ایستد و تلاقی این دو را با زبانی دقیق، زاویه‌دیدی سنجیده و حساسیتی اجتماعی بیان می‌کند. این قالب، به مهارت زبانی، حساسیت اجتماعی، دقت تحلیلی و انتخاب زاویه‌دید نیاز دارد. یادداشت، تجلی تفکر در لحظه است؛ نه اندیشه‌ای خام یا احساس‌ها و هیجان‌های گذرا؛ بلکه تقاطع «عقل، عاطفه و زمانه» است. خلاصه کنم که یادداشت، قالبی رسانه‌ای، کوتاه، اندیشه‌محور و مسئله‌گراست که نویسنده با نگاه و دیدگاهی که خود دارد، تحلیلی روشن و بیانی روان درباره مسائل اجتماعی جاری پیش روی می‌گذارد. 🆔 @howzavian_isfahan
▫️عدالت‌خواهی در بن‌بست روایت: چرا عدالت‌طلبان امروز به بن‌بست رسیده‌اند؟ 🔻آیا عدالت‌خواهی بدتر از غربگرایی است؟ ✍️ علی حیدری در مجله مجازی نویسندگان چهارمحال و بختیاری نوشت: 🔸عدالت‌خواهی به سبک موجود، از زمان دولت اصلاحات آغاز شد؛ دوره‌ای که عدالت‌خواهی وارد فاز جدیدی شد و از پرداختن به مسائل کلان و ساختاری، به سمت تمرکز بر مصادیق جزئی و فردی سوق پیدا کرد. البته همین مسائل جزئی، مثل رگ‌های حیاتی جامعه‌اند و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت، اما وقتی عدالت‌خواهی صرفاً در این سطح بماند، نه‌تنها موجب غفلت از مسائل بنیادین می‌شود، بلکه گاهی تلقی‌های نادرست ایجاد می‌کند و به مسائل کلان ضربه می‌زند. 🔸در روزگار ما، عدالت‌خواهی تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است. اما این مطالبه، اغلب درگیر سطح باقی مانده است. عدالت‌خواهیِ رسانه‌ای، شخص‌محور، و واکنشی، جای عدالت‌خواهی ساختاری، برنامه‌محور و تحول‌طلب را گرفته است. 🔹عدالت‌خواهان امروز، اغلب جملاتی از امام خمینی و رهبر انقلاب نقل می‌کنند، اما بدون آن‌که بتوانند این گفتارها را در بستر واقعیت‌های تلخ اقتصادی و اجتماعی امروز تحلیل کنند. در نتیجه، شعار عدالت تکرار می‌شود، ولی راهکارهای ریشه‌ای یا ارائه نمی‌شود یا با برچسب‌های سیاسی خاموش می‌گردد. 🔹از سوی دیگر، عدالت‌خواهان گاه درگیر مبارزه با مصادیق فردی فساد می‌شوند؛ فلان آقازاده، فلان پرونده، فلان قرارداد. این مبارزه لازم و درست است، اما وقتی فقط بر فسادهای شخصی تمرکز شود و بحثی از ساختارهای فسادزا یا غارت نظام‌مند بیت‌المال در میان نباشد، عدالت‌خواهی در سطح متوقف می‌شود. سخن از «تقسیم مساوی بیت‌المال» زیاد گفته می‌شود، اما کسی از «جارو کردن سازوکار چپاول بیت‌المال» حرف نمی‌زند. حرفی از اصل ۱۴۴ قانون اساسی که درباره سلامت دستگاه‌های امنیتی و نظامی است، نمی‌زنند؛ چون آنجا دیگر خط قرمز است. ▫️عدالت‌خواهی فقط فریاد بر سر گرانی یا انتقاد از فلان وزیر نیست. عدالت‌خواهی، نیاز به بازتعریف روایت انقلاب دارد. انقلابی که قرار بود تکیه‌گاه محرومان باشد، اما اکنون روایت‌های رسمی‌اش از محرومان خالی شده. روستاها فراموش شده‌اند، مستندهاشان ساخته نمی‌شود، و صدایشان در نظام رسانه‌ای شنیده نمی‌شود. وقتی عدالت‌خواهی از روایت مردم جدا شود، به پروژه‌ای بی‌ریشه تبدیل می‌شود که فقط مصرف درونی دارد. 🔳مشکل عدالت‌خواهان امروز، نبود شجاعت روایت و نداشتن نقشه‌ای برای اصلاح ساختارهاست. 🔸این سوال را بی‌پاسخ می‌گذارم آیا عدالت‌خواهی بدتر از غربگرایی است؟ 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
تنها کسی که فارسی می نوشت‏! 🔻تنها کسی که گذشته از اشتغال به علوم عقلی و نقلی و تدریس آنها و نگارش کتابها به زبان عربی، در این رشته‌ها آمادگی چنین کاری (نوشتن به زبان فارسی) را داشت امام بود. ▫️سیره‌ی امام خمینی (ره)؛ ج5، ص 69. راوی: حجت‌الاسلام علی دوانی. 🔻 @khatevali
❇️معرفی شهید شاخص حوزه‌های علمیه در سال 1404 💐 کمال در یک نگاه کمال قاسمی، در۱ بهمن‌ماه ۱۳۴۲ در شهرستان ارومیه چشم به جهان گشود. دوران دبستان را با معدل بالای ۱۷ در مدرسه حکیم نظامی به پایان رساند و پس از آن، تحصیلات دوره راهنمایی را در مدرسه شهید حبیب‌زاده (امیری سابق) ادامه داد. دوران دبیرستان او مصادف با انقلاب اسلامی ایران بود. کمال در این دوره، علاوه بر تحصیل، در تظاهرات و مبارزات علیه رژیم سلطنت پهلوی حضور فعال داشت و در دبیرستان محمدجعفر معنوی، با مشارکت در انجمن اسلامی و کتابخانه آن، به ترویج فرهنگ و آگاهی جوانان پرداخت. وی در رشته ریاضی-فیزیک با کسب معدل بالای ۱۷ فارغ‌التحصیل شد. اما در دل او جرقه‌ای از عشق به علوم اسلامی و دینی شعله‌ور بود که او را به سمت حوزه‌های علمیه کشاند. در مهرماه ۱۳۶۱ وارد حوزه علمیه ولیعصر(عج) تبریز شد و تحت نظر آیت‌الله بنابی به تحصیل علوم دینی پرداخت. در سال ۱۳۶۲، پس از تغییر مدیر حوزه و انتقال برخی طلاب به تهران، کمال به حوزه علمیه ولیعصر تهران پیوست و یک سال بعد به شهر مقدس قم رفت تا در مدرسه علمیه امام صادق(ع) به تحصیلات خود ادامه دهد. اما این مسیر علمی در کنار جبهه‌های جنگ نیز ادامه داشت. کمال هیچ‌گاه از جهاد در میدان نبرد غافل نشد. وی در چندین عملیات جنگی شرکت کرده و در نهایت در عملیات بدر، در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۶۳ مفقودالاثر شد. خانواده و مسئولین فکر می‌کردند که او در این عملیات شهید شده است، اما جنازه‌اش همانند شهیدان مهدی و حمید باکری به ارومیه بازنگشت. به همین دلیل، در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۳۶۴ مراسم تشییع جنازه نمادین در ارومیه برگزار شد و یادبودی چهارضلعی به‌نام کمال قاسمی، حمید باکری، مهدی باکری و شهدای گمنام در باغ رضوان ارومیه ساخته شد. سال‌ها گذشت، تا در ۴ مرداد ۱۳۷۴، در جریان عملیات تفحص شهدا، پلاک و استخوان‌های کمال قاسمی در جزیره مجنون شناسایی شد. پس از این کشف، دوباره مراسم تشییع در ارومیه برگزار شد و کمال در کنار یادمان قبلی‌اش در مزاری مستقل دفن گردید. اما حقیقت تلخ‌تر از این بود؛ نامه‌ای از صلیب سرخ و هلال احمر به ایران رسید که نشان می‌داد کمال قاسمی در تاریخ ۱ شهریور ۱۳۶۷، مصادف با دهم محرم، در زندان‌های بغداد به شهادت رسیده است و جسد او در قبرستان کرخ بغداد دفن شده است. پدر کمال بعد از دیدن تصاویر ارسالی از سوی نماینده صلیب سرخ ، عکس جنازه او را از بین ۵۴ عکس، شناسایی کرد، هرچند که جسد در خاک عراق مانده بود. پس از سقوط رژیم بعثی عراق و صدام در ۱۹ مرداد ۱۳۸۱، جسد کمال قاسمی از عراق به ایران منتقل شد و برای سومین بار مراسم تشییع او برگزار گردید. مسئولین به‌خاطر حفظ آرامش و سلامتی پدر و مادر ، مراسم را بدون اطلاع آنها برگزار کردند. در این مراسم، برادر ، خواهران، دامادها ،حجت‌الاسلام مرتضوی نیا و چند نفر از مسئولین به طور شبانه، طبق وصیت نامه اش ،۳مرتبه دور مزار شهدای ارومیه طواف دادند و پس از اقامه نماز، او را در کنار یادمان قبلی دفن کردند. کمال قاسمی نه‌تنها یک مبارز فداکار و ایثارگر در جبهه‌های جنگ بود، بلکه انسانی اخلاق‌مدار، با محبت، عارف و با اخلاص نیز بود. او در ایام اسارت، دل به خدا سپرده و در یادداشت‌های خود همواره از خداوند برای اخلاص، بندگی و شهادت درخواست کرده بود. وصیت‌نامه‌های او، که سرشار از معرفت و حکمت است، به‌ویژه برای نسل جوان، طلاب و دانشجویان، می‌تواند چراغ راهی در مسیر درست زندگی باشد. امام خمینی(ره) در این باره فرمودند: «پنجاه سال عبادت کردید، خداوند قبول کند، اما یک‌بار هم وصیت‌نامه یکی از این شهدا را مطالعه کنید.» روح کمال قاسمی شاد و راهش پررهرو باد. یاد و خاطره او، نه تنها در دل خانواده و دوستان، بلکه در دل تمامی کسانی که او را شناخته‌اند، زنده است. برای کسب اطلاعات بیشتر از زندگی و خاطرات شهید به شماره 09021514059 در فضای مجازی پیام ارسال بفرمایید .متشکرم، یحیی عقیلی https://eitaa.com/masjedteraz 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی