9.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔴 خشم «برادران لیلا» از جامعهی ایرانی
🔺 فیلم برادران لیلا؛ خشمی که کارگردان در مقابل نقد سیاست و فرهنگ اشتباه جامعه از خود بروز میدهد.
🔻معرفی: برادران لیلا فیلمی ایرانی در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی است که در ۲۰۲۲ به نمایش درآمد. سعید پورصمیمی، نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، محمد علیمحمدی، نیره فراهانی و مهدی حسینی نیا از بازیگران فیلم هستند.
♦️خلاصه داستان: لیلا ، (ترانه علیدوستی) زنی چهل ساله و مجرّد است که در خانوادهای درگیر با بحران اقتصادی زندگی میکند. او در دفتر اداری یک پاساژ کار میکند و تنها درآمد ثابت خانواده را دارد اما نه پدر و نه چهار برادرش به حرف او گوش نمیدهند.
✍️علیرضا لطفی
🎙س.کمالی
#سینما
#برادران_لیلا
#سواد_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@savad_rasaneh
.
کیزیلجیک شربتی*
✍🏻زهرا کبیری پور، عضو تحریریه مجتهده امین
ترکهای استانبول یک ضربالمثلی دارند با این مفهوم که ما باید مشکلات شخصی خود را در درون خود نگه داریم و نگذاریم دیگران متوجه مشکلات ما بشوند. علاوه بر این، باید سعی کنیم وضعیت بدمان را تحمل کنیم و خم به ابرو نیاوریم، آنها برای رساندن مفهوم این ضربالمثل از کلمهی کیزیلجیک شربتی (Kızılcık şerbeti) استفاده میکنند.
من به واسطهی تخصصم در زبان ترکی استانبولی، سالهاست اخبار و برخی از سریالهای این کشور را دنبال میکنم و البته ترجیحم برای تماشای سریالهای ترکی، سریالهایی است که از شبکههای دولتی آن (TRT) پخش میشود و سریالهای شبکههای خصوصی آن، حقیقتا غیرقابل تماشاست.
اخیرا سریالی در ترکیه در حال پخش است با همین عنوان، که کنجکاو شدم ببینم قرار است چه بگوید.
در این سریال دو خانوادهی ثروتمند، یکی به شدت متدین و به قول ترکهای ترکیه، محافظهکار و پولدار، دیگری به شدت مدرن و به قول خودشان امروزی که آن نیز تقریبا از وضعیت مالی خوبی برخوردار است، به نمایش گذاشته شدهاند.
جدای از بحث #فمنیستیای که در تمام متن این سریال جاری است، تقابل این دو خانواده بر سر مذهب قابل تأمل است. در بیست قسمتی که از این سریال پخش شده است، کارگردان و نویسنده به خوبی توانستهاند، چهرهی منفوری از خانوادهی #دیندار در ذهن بینندگان ایجاد کنند.
همچنین این سریال در تلاش است تا به مردم #ترکیه که بیش از نود درصد آنها مسلمان هستند، بقبولاند که این کشور #لائیک است و افراد مدرن و بیحجاب آنها هر غلطی دلشان بخواهد میتوانند بکنند و به کسی مربوط نیست اما اگر یک خانوادهی متدین بخواهد دعایی بخواند یا روزهای بگیرد باید در چهاردیواری خود این کار را انجام دهد و این مسائل دینی را به بطن جامعه نکشاند.
در یکی از سکانسهای قسمت اول، مادر خانوادهی مدرن همراه با دخترش برای خرید وارد یک فروشگاه میشوند و با دو خانم #محجبه مواجه میشوند، این خانم مدرن با صدای بلند به طوری که آنها بشوند، میگوید: اینها هم که در همه جا هستند و با گفتن این جمله ناراحتی خود را از حضور بانوان محجبه در اجتماع ابراز میکند.
این تنشِ بین دینداری و بیدینی آنقدر در سر تا سر سریال جریان دارد که خواه ناخواه برای تماشاگران ابهاماتی را ایجاد میکند.
در طول این سریال افکار خانوادهی متدین پوسیده و قدیمی خوانده میشود و در لفافه به عقبافتادگی تعبیر میشود و تمام سنتهای موجود در خانوادههای متدین و با اصل و نسب ترکیهای به سُخره گرفته میشود و این کار آنقدر هنرمندانه انجام میشود که ببیننده خواه ناخواه با خانوادهی مدرن همراه میشود و حق را به آنها میدهد.
به گمانم این اولین سریالی است در ترکیه، که تا این حد صریح و بیپروا به تقابل دینداران با افراد بیدین پرداخته است. هرچند که در توضیح این سریال از طرف تهیهکننده به تفاوت فرهنگی دو خانواده، اشاره شده است، اما بیننده در تمام سریال تقابل دین و بیدینی را میبیند.
از طرفی با پرس و جویی که انجام دادم متوجه شدم، نسبت به رسم و رسومات و عقاید این خانوادهی متدینِ نمایش داده شده، با خانوادههای متدین ترکیه، تفاوتهای چشمگیری وجود دارد.
اما انتخاب این عنوان برای سریال بسیار زیرکانه بوده است، چون در تمام سریال شما دوست دارید به خانوادهی متدین بگویید، مشکلاتت را برای خودت نگهدار و کاری به کار افراد لااُبالی نداشته باش و اگر هم وضعیت افراد بیدین تو را آزار میدهد، تحمل کن و واکنشی نشان نده.
این سریال که پُر است از بازیگران مطرح ترکیه، همچنان در حال پخش بوده و به پایان نرسیده است؛ اما از همین حالا میتوان متوجه شد که سریال قرار است به نفع کدام خانواده تمام شود.
*شربت زغالاخته
#فمنیست
#نقد_سریال
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔶 تأملات قرآنی درباره «روابط انسانی»
🔸بخش اول
✍️ حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی
مسلمانان باید الهیاتشان را در باب «روابط اجتماعی» و «مناسبات انسانی» از قرآن آغاز کنند. جهان اسلام سایههای سنگین فرهنگی برخاسته از دنیای امروز را احتمالا نمیتواند با فلسفههای برگشته از جهان غرب (فلسفههای تکنولوژی و رسانه) و یا حتی الهیاتهای مضاف و مدرن (مثل «Theology of the Internet») و یا بلکه با موجودیهای کلام و فلسفه رایج در امروز جامعه مسلمانان تفسیر و تدبیر کند. در این باره به نظر میرسد، دنیای اسلام در مواجهه با موج تحولات فرهنگی خود، در کنار فقه و کلام و فلسفه و عرفان، باید اصل «فاقروا ما تیسر من القرآن» را به مثابه یک روشِ مسلمانی برای فکرکردن در نظر بگیرد و پیوسته قرآن را ملتمسانه بخواند، نکتههای فرهنگی متناسب با فضای جدید را از نو استظهار و استنطاق کند و عمل به آن را در نقطههای عطف و دشوار تمرین کند تا بلکه اعجاز قرآن را این بار در عبور از نظام هژمون فرهنگی تجربه نماید. ضرورت این تأمل برای مخاطبان تمدناندیش از آن رو است که تصور «تمدن نوین اسلامی» و تمهید آن، بدون اندیشۀ اصیل در بارۀ فرهنگ جدید جهانی و نظام روابط انسانی کنونی میسور و ممکن نخواهد شد.
آنچه در این سلسله یادداشتهای ماه مبارک تقدیم خواهم کرد «تأملات قرآنی» و بیان برخی تکنکتهها در باب روابط انسانی و ارتباطات اجتماعی در دنیای کنونی است. در این میان، صرفا تلاش میکنم به برخی «مفاهیم»، «مبانی»، «آیهها»، «سنتها»، «راهکارها» و احیانا «آسیبها»ی موجود در مناسبات اجتماعی اشاراتی بکنم و آن را در معرض توجه و تأمل قرار بدهم. شاید از تکرار تأملات بتوان به سمت ایده و یا ایدههایی در زمینه تنظیم روابط انسانی جدید در دنیای اسلام پیش رفت.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐 دعای تربیتی
✍️ مرتضی رجایی، مدیر کانون نویسندگان تربیتی
یکی نوشت: خدایا، اگر همین یک دعا را در حقم اجابت کنی، برایم کافی است: "سَيِّدي اَخْرِجْ حُبَّ الدُّنْيا مِنْ قَلْبي".
ظریفی دقیق در پاسخش نوشت:
اجابت همین یک دعا بهتنهایی کافی نیست؛ که اگر بود، امام زین العابدین (سلاماللهعلیه) بلافاصله نمیفرمود: "وَاجْمَعْ بَيْني وَبَيْنَ الْمُصْطَفي وَآلِهِ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ، وَخاتَمِ النَّبِيّينَ مُحَمَّد صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ".
راست گفت؛ قلبی که از محبت دنیا خالی شود، ولی با محبت و ولایت محمد و آل محمد پر نشود، معلوم نیست عاقبت به خیر شود.
#تربیت_با_دعا
#دعای_ابوحمزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸انتشار یادداشت علیرضا مکتبدار، عضو تحریریهی مدادالفضلاء در خبرگزاری حوزه
📌بازیابی هویت صنفی طلبه
https://hawzahnews.com/xby37
📌اهانت دیوانهوار
https://hawzahnews.com/xc5LK
#یادداشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
علم ومعنویت-نهایی.mp3
زمان:
حجم:
6.57M
📻 نسبت علم و معنویت
#قسمت_100
🔸پیشینه و وجه تاریخی تقابل دو مقوله علم و معنویت از جهان غرب و دین مسیحیت آغاز شده و بصورت نسبی در سایر جوامع و ادیان دیگه تسری پیدا کرد.
🔸در واکاوی مفاهیم دینی اسلام، هیچ مسلمان روشنفکری به واگرایی امور علمی و معنوی ترغیب و تشویق نشده. اما مبشرین دین مسیحیت به خاطر اتخاذ روشهای افراطگونه کلیسا در قرن هفدهم، به صورت ناخودآگاه موجب نوعی شکگرایی همگانی به مسایل دینی و تقابل آن در مواجهه با امور دنیوی شدند.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻رادیو فکرت:
🆔 rubika.ir/radiofekrat
🆔 eitaa.com/radiofekrat
#اخلاق #فلسفه
#عقل #مدرنیته #معنویت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
برای دوستان شهیدم
دانیال رضازاده و حسین زینال زاده🌹🌹
آن تشنگی... در جست و جوی آب بودن را
از ابتدا میخواستم بی تاب بودن را
تقدیر من با ترس در ساحل نشستن نیست
امید دارم غرقه در گرداب بودن را
حتی اگر سخت و اگر تاریک... باید رفت
چشم انتظاری تا کجا مهتاب بودن را؟
ای ماهی شوریده باید دل به دریا زد
راضی مشو بازیچهی قلاب بودن را
من زنده رودم! ای زمین پست میخواهی
از من چگونه ماندن و مرداب بودن را؟
چیزی نمانده تا سحر... حالا بیا ای مرگ...
من خوش ندارم زندگی را... خواب بودن را...
#حسین_مؤدب
#شعر_خوب_بخوانیم
💠 @shaeranehowzavi
💠 گفتوگوی شهری با یک راننده نیسان
✍️ جواد رستمی
نیسان آبی بود که روی درب اتاقک پشت نوشته بود《خدایا آرامشی عطا فرما!》 سمت راست جاده با یک سرعت معمول در حال حرکت بود که به او نزدیک شدم، کنجکاو بودم ببینم راننده یا نویسنده این دعا
کیست؟!
هنگام سبقت چشمم افتاد به یک شخص به اصطلاح کامل مرد که به صندلی تکیه داده بود دست چپ روی فرمان و دست راست هم قوطی آب معدنی..
نگاهمان که بهم گره خورد آب را پایین آورد بی مقدمه گفتم خدا گفته یاد من آرامش میده {أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ}
ذکر و یاد خدا یعنی فرمانبرداری، انجام وظیفه! یعنی عمل به واجب و ترک معصیت!
از تعجب و نگاهش خواندم که تو باغ نیست لبخندی زدم گفتم نوشتی خداوندا آرامشی عطا فرما!
سوالی گفت خب؟!
در همان حال حرکت و نیم نگاهی به جلو گفتم {كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم}
ترجمه اش را که خواندم متوجه ماجرا شد بلافاصله گفت من مسافر بودم روزه نداشتم هر روز مجبورم از شهر خارج بشم بار ببرم و بیارم...
گفتم خسته نباشی خدا قوت روزیت حلال، اما این شغل تو مانع روزه گرفتن نیست!
وظیفه تو گرفتن روزه است مسافر محسوب نمیشی...
حرفم تمام نشده بود که گفت ان شالله از فردا میگیرم...
گفتم به سلامت... خدا نگهدار...
دستی بلند کرد و خدا حافظی و از من دور شد..
به خود که آمدم دیدم وسط جاده ام به سمت راست متمایل شدم و به این مکالمه کوتاه ناخواسته فکر کردم که خیلی راحت تر از آنچه فکر می کردم در شرایطی غیر عادی با یک گفت و گوی ساده در حال حرکت در جاده، امربه معروف و نهی از منکر داشتم..
به خودم گفتم آیا در شرایطی آسان تر از این هم انجام وظیفه(امربه معروف و نهی از منکر) کردم؟
همین تذکری که به او دادم خودم هم عامل بودم؟!
تلنگری که به او زدم زنگ صدایش در گوش خودم بیشتر پیچید و مرا به فکر فرو برد.
غرق فکر بودم که رشته افکارم از هم گسیخت وقتی به مقصد رسیدم و چشمم به گنبد طلای حضرت رضا روشن شد.
یادم آمد که امروز هم یکی از اون #چهارشنبه_های_امام_رضایی سال جدیدِ که توفیق شد منِ مجاور هم زائر باشم.
به نیت همهِ آنها که به گردنم حق دارند به ویژه پدر و مادر مرحومم دست به سینه گفتم:
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا السلام علیک یا غریب الغربا السلام علیک یا معین الضعفا..ورحمه الله و برکاته.
#ادبی
#داستانک
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🍃 مستندی برای «عین صاد»
#ویراستی_ نویسندگان حوزوی
https://virasty.com/HOWZAVIAN
#مستند #فیلم #اخلاق
#HOWZAVIAN
🔖شاهراهی برای بندگی
✍زينب نجیب، عضو تحریریه مجتهده امین
بندگی خدا، یا عبودیت، در گرو میزان اجتماعی بودن بشر و نقشآفرینی او در اجتماعات است. به این دلیل که بندگی یعنی، نفی طاغوت و پرستش خدای یکتا به طور کامل. مسلماً برای تحقق این امر، ما نیازمند تشکیل حکومت هستیم تا نفی طاغوت اتفاق بیفتد. چراکه سلطهی طاغوت و رسیدن او به اهداف شومش بیش از آنکه با سلطهی بر ابعاد فردی نتیجه دهد با سلطهی بر جوامع بشری مؤثر بوده است. به همین ترتیب تحقق اهداف توحیدی نیز منوط به جذب جماعت و پذیرش و حرکت آنها به این اهداف والاست و البته این مهم، تنها با رعایت یکسری احکام فُرادی محقق نمیشود.
کوتاه سخن اینکه، تا حکومت اسلامی نباشد و امت اسلامی و جامعهی اسلامی شکل نگیرد، نفی طاغوت اتفاق نخواهد افتاد یا به معنایی دیگر تا همه با هم زیست موحدانه نداشته باشیم، غایت آفرینش شکل نخواهد یافت.
حال یک زن برای نقشآفرینی در جامعه و مساعدت در تشکیل حکومت اسلامی و به دنبال آن نفی طاغوت، نیازمند خروج از منزل و حَرم خود است؛ اما با توجه به فیزیک زن و بسیاری از تأثیرات و تأثرات محتملِ روحی که بهسبب رفتارهای مخاطبان مرد در او ایجاد میشود؛ اگر پوششی مناسب نداشته باشد قطعاً نمیتواند نتیجهی مطلوبی از حضور خود در جامعه کسب کند چراکه او را به بیراهه میکشانند و چهبسا او را ابزار بهرهمندی خود قرار دهند و در نهایت مانع ظهور و بروز او و استعدادهایش در جامعه میشوند. هرچند در ظاهر امر در جامعه حاضر باشد اما حضورش بدون الزامات پوششی، منتهی به سعادت او و جامعه نخواهد شد. آمار آزار و تعرض و اسارت زنان در جوامع مختلف گواه این اصل خواهد بود. البته همیشه استثنائاتی وجود دارد اما برای رسیدن به هدفی به بزرگی هدف آفرینش باید بر قواعد کلی تکیه کرد تا بتوان برای همهی جوامع نسخه پیچید.
نکته آخر اینکه فلسفه حجاب زن، تنها برمیگردد به حضور او در اجتماع و لاغیر. به عبارتی حجاب دستور داده نشده مگر برای تجویز حضور زن در جامعه. یعنی نهتنها اسلام با حضور زنان در جامعه مخالف نیست بلکه خودش شرایط مساعد را تعبیه کرده و بدان امر میکند. بهعبارتی گویا وجه اصلی دستور به حجاب، دستور به نقشآفرینی زن در جامعه است. پس اگر قرار باشد یک زن اجتماعی باشد و نقشآفرینی کند باید به دلیل ساختار فیزیکی خود مقید به پوششی خاص باشد تا با این چهره در اجتماع حاضر شده و وظیفهی خود را مبنی بر تشکیل جامعهی اسلامی والبته بندگی، به منصه ظهور رساند.
🔗متن کامل در صفحه نویسنده
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI