هوای گریه...
شکسته بالِ نوپروازها، زخمی شده پرها
بمیرم من، چه بهتی هست در چشم کبوترها!
گلوله رد شده بی اِذن، هنگام اَذان از صحن
ترک خوردهست آیینه، پریده رنگ مرمرها
ببین! روی مفاتیح پدرها لاله روییده
ببین! بوی شقایق میدهد مُهر برادرها
سر سجاده، جایی در میان سجدۀ آخر
هوای گریه دارد چادر زخمی مادرها
چه بی لالایی و بی سرصدا خوابیدهاند آرام
عروسکهای خونآلود در آغوش دخترها
یکی سقا شده، آبی رسانده دست مجروحین
یکی تنها شده، روضه گرفته بین پیکرها
چه زیبایند این پروانههای شمعدرآغوش
چه آرامند روی دامن مولایشان سرها
تو شاعر! از علیاکبر بخوان در گوش اشعارت
تو مداح! از علیاصغر بگو بالای منبرها
اگر فتنه، اگر غوغا، اگر آشوب، اگر بلوا
بمان در قلعۀ ایمان و در باروی باورها
خدایا! از تو و پیغمبرت در مکتب تکفیر
برای قتل ما پاداش میخواهند کافرها
شهادت سیب سرخی بود روی شاخۀ تقدیر
که افتاد از قضا در دامن باآبروترها
#فاطمه_عارفنژاد
#شهدای_حرم_شاهچراغ
@shaeranehowzavi
.
🖍 صفحه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم
💠 اخبار اندیشهای حوزه
🎙 گفتارها
🖌یادداشتها
https://eitaa.com/joinchat/4187948303C63e5076bbc
#تحلیل
#جریان_شناسی
🔘@tasnimhowzeh | تسنیم
24.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تفاوت جایگاه عقلانیت و ایمان در اسلام و مسیحیت
🖍 امروزه هر جا سخن از اندیشه است، گویی اندیشه کالای لوکس غرب است که تازه وارد جامعه ما شده است، بسیاری از روشنفکران تجددخواه ایرانی نیز با همین انگاره، دانش را تعریف کرده و به سطوح گوناگون جامعه کشانده اند در حالی که دین و دانشِ مبتنی بر مکتب اسلام را به تبیین ننشسته اند و به زیورآلات و ژست اندیشه ای غرب دل بسته اند.
📌این کلیپ 👆به خوبی نشان می دهد که اسلام با تمام احکامش مبتنی بر خردورزی است و تقدم و تأخر ایمان و عقل را در دو مکتب مسیحی و اسلامی نشان خواهد داد. همچنین نشان می دهد که گفتمان «اختیار» در کدام مسلک و سلوک رسمیت دارد؛ اسلام یا مسیحیت؟
🔻البته این را نیز باید گفت که بخشی از ستیز غرب با جهان اسلامی با انگاره این همانی (اسلام همان مسیحیت است) در حال رخ دادن است، همان رویارویی کلیسا و مدرنیته که منجر به انقلاب صنعتی شد. حال آن که دین تحریفی با دین قرآنی ِبدون تحریف و تقطیع، تفاوت های بنیادینی در شروع خردورزی و ایمان انسان دارد.
#عقلانیت
#مسیحیت
#ایمان #اسلام
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
📚 مراسم رونمایی از ۴۰ جلد کتاب کارگروه «تجربهنگاری فرهنگیـتبلیغی»
🎙 با حضور:
🔹 حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی | رییس سازمان تبلیغات اسلامی
🔹 حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی | رییس دفتر تبلیغات اسلامی
🔖 امتیازات ویژه برای شرکتکنندگان:
➖ جذب نیرو بهعنوان پژوهشگر
➖ اعطای گواهی معتبر حضور
➖ امتیاز مراکز حوزوی
➖ تخفیف ۴۰٪ خرید کتاب
➖ امکان حضور همراه با خانواده
🗓 یکشنبه ۲۵ آبان
⏰ ساعت ۱۵
📍 میدان جانبازان، پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
🖥 لینک ثبتنام:
https://survey.porsline.ir/s/e030Usfp
.
🔴 فرهنگ؛ بیپناهتر از همیشه
✍️مهدی کرد فیروزجایی، رماننویس حوزوی در گلایهای از وضعیت فرهنگی و نهادهای فرهنگی نوشت:
ما در کشوری زندگی میکنیم که هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و هم حوزهی هنری؛
هر دو با ساختمانهای بزرگ، تابلوهای پرزرقوبرق و انبوهی از مدیرانی که بسیاری از آنها سالهاست نمیدانند «فرهنگ» یعنی چه؟
اما اگر بخواهی هفتهای دو ساعت کارگاه داستان برگزار کنی، باید بروی درِ شهرداری، هلالاحمر یا هر جایی که هیچ نسبتی با ادبیات ندارد را بزنی و توضیح بدهی که چرا کتاب و داستان هنوز مهماند.
در بیشتر شهرها، فضا و امکانات هست، اما درک نیست.
نهاد هست، اما نَفَس فرهنگی نه.
با این وضعیتِ خاکبرسری فرهنگی، آدم نمیداند باید کار فرهنگی کند یا عزاداری فرهنگی.
هیچ بعید نیست روزی برسد که برای برگزاری برنامههای ادبی، از قلیانسراها، کمپهای ترک اعتیاد و باشگاههای ورزشی کمک بگیریم!
#ادبیات_ایران
#عزاداری_فرهنگی
#فرهنگ_بیپناه
#کارگاه_ادبی
#اهل_قلم
#اجارهنشینهای_حوزه_هنری
#مستاجران_ارشاد
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🖍 مفهوم خود (Self) : از ابداع غربی تا تحمیل فرهنگی
1 از 3
✍️ حجت الاسلام دکتر علی اصغر اسلامی تنها، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نوشت:
در گفتمان علوم اجتماعی و انسانشناسی معاصر، مفهوم «خود» (self) به عنوان یکی از پایهایترین مفاهیم تحلیل فرهنگی جهان شمول به نظر می رسد اما در واقع ریشه در تاریخ فکری و زبانی غرب دارد. بررسی سیر تکوین این مفهوم نشان میدهد که «خود» نه تنها یک پدیده جهانشمول نیست، بلکه محصول بستر تاریخی-فلسفی خاصی است که از طریق گفتمان علمی به دیگر فرهنگها تحمیل شده است. چراکه در جانب غربی عالم، مفهوم «خود» صرفاً یک اصطلاح فلسفی نبوده، بلکه بنیاد و محوری است که تمدن مدرن حول آن شکل گرفته و سپس دچار گسست شده است. به تعبیر بودریار یک گذرواژه (Password یا Mots de Passe) مهم و کلیدی تمدنی است. سرگذشت این مفهوم، روایتی است از صعود انسان غربی به مقام خدایگانگی تا افول او به موجودی بیبنیاد در میان ساختارهای قدرت و زبان.
⚡️طلوع و افول خود (Self) در جانب غربی عالم
۱. طلوع خود در جنگل: از رنسانس تا اوج ایدئالیسم آلمانی
با فروریختن جهانبینی قرون وسطایی، انسان غربی به تدریج از حاشیه به مرکز صحنه آمد. او دیگر نه «آفریدۀ» خدا، بلکه «آفرینندهای» تلقی میشد که میتوانست جهان را با عقل خویش بازآفرینی کند.
با فروریختن جهانبینی قرون وسطایی، انسان غربی انقلا کپرنیکی و داروینی به تدریج از حاشیه به مرکز صحنه هستی شناختی آمد. او دیگر نه «آفریدۀ» خدا، بلکه «آفرینندهای» تلقی میشد که میتوانست جهان را با عقل خویش بازآفرینی کند. او در جنگل کشف شد.
توماس هابز انسان را به مثابه گرگ دیگری کشف کرد. او در اثر شاخص خود، «لویاتان» (۱۶۵۱)، انسان را نه بر اساس روح جاودان، بلکه بر پایۀ غرایز طبیعی و مادی تعریف کرد. از نگاه هابز، «خود» همان «بدن» است که توسط امیال و ترسهایش به حرکت درمیآید. غریزهٔ بنیادین این خود، «خودنگهداری» (Self-preservation) است و در وضعیت طبیعی، زندگی انسان «منفرد، فقیر، شرارتبار، وحشیانه و کوتاه» است. این نگاه، خود را به موجودیتی تقلیلگرا، اما بسیار اثرگذار در شکلگیری دولت مدرن به عنوان تنها نهادی که میتواند این خودهای متعارض را مهار کند، بدل کرد(خود به مثابه موجودیتی مادیگرا و قدرتطلب)
اما در جنگلهای فرانسه، روسو خودی را کشف کرد که نه محصول جامعهای فاسد، بلکه برآمده از «ذات نیک» و مشترک همۀ انسانها بود. این خودِ طبیعی، جهانی و بیزمان تصور میشد؛ گوهری که در همۀ افراد حاضر است. (خود به مثابه هستی طبیعی و نیک)
نقطه عطف تاریخی در شکلگیری مفهوم مدرن «خود» را باید در آثار جان لاک، فیلسوف انگلیسی سدۀ هفدهم جستجو کرد. در سال ۱۶۹۰، لاک در «جستار در باب فهم بشری»، خود را به عنوان «آن چیز آگاه اندیشنده... که تا جایی که این آگاهی امتداد مییابد، نگران خویش است» تعریف کرد. این تعریف بنیادین، چند ویژگی کلیدی را برای خود در نظر گرفت:
فرادستی اندیشۀ آگاه: خود به مثابه موجودیتی اساساً عقلانی و خودآگاه
تکبودگی و وحدت: خود به عنوان کلی یکپارچه و متمایز
تداوم هویتی: پایداری خود در گذر زمان و مکان
قابلیت بررسی تجربی: امکان مطالعۀ علمی خود به عنوان پدیدۀ مشاهدهپذیر
این چهارچوب لاکی، به سنگ بنای انسانشناسی فلسفی و روانشناسی مدرن تبدیل شد و پارادایم مسلط در مطالعه «فرد» و «هویت» را برای سدهها شکل داد.( خود به مثابه هویتی خودآگاه و پیوسته و تجربی)
کانت خود را از قالب یک «موجود تجربی» به «شرط امکان هرگونه تجربه» ارتقا داد. خود استعلایی، نه تنها جهان را درک میکرد، بلکه آن را میساخت. بدین ترتیب، انسان برای نخستین بار، هم قانونگذار طبیعت شد و هم قانونگذار اخلاق. (خود به مثابه قانونگذار جهان)
در فلسفۀ هگل، خود دیگر یک فرد منفرد نبود، بلکه به «روح» (Geist) بدل شده بود که در تاریخ، دولت و هنر متجلی میشد. این خود، کلیتی را شکل میداد که همه چیز را در خود مستحیل میکرد و به «خدای روی زمین» مبدل میگشت. (خود به مثابه روح جهانی)
ادامه دارد...
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔹روایت سفر حجت الاسلام اولیایی به دبی
✍️ نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۵ به عنوان بزرگترین نمایشگاه فناوری جهان، از ۲۱ مهر ۱۴۰۴ تا ۲۵ مهرماه در دبی برگزار شد. یادداشتهای زیر در طول بازدید از این رویداد نگاشته شده است؛
یادداشت اول؛ عطش تکنولوژیک
یادداشت دوم؛ حکمرانی هوشمند
یادداشت سوم؛ آینده هوشمند؛ رقصی میان ترس و امید
یادداشت چهارم؛ مشاوره هوشمند
یادداشت پنجم؛ تفاهمنامه های هوش مصنوعی
یادداشت ششم؛ دبی کجاست؟!
یادداشت هفتم؛ مرگ ارتباطات اجتماعی
یادداشت هشتم؛ ایران در جیتکس
یادداشت نهم؛ دعوای علوم انسانی و مهندسی
یادداشت دهم؛ خودروهای هوشمند از ابزار تا خودمقصودی
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻 فیرحی و اومانیسم؛ از خلافت الهی تا محوریت انسان
اندیشه سیاسی داود فیرحی در تلاش برای پیوند دین و مدرنیته، به چرخشی اومانیستی نزدیک میشود؛ جایی که محوریت انسان جای خلافت الهی را میگیرد و مرجعیت وحی در سایه عقل خودبنیاد رنگ میبازد.
✍🏻 ابراهیم انجم شعاع
#فیرحی
متن کامل یادداشت را در اینجا بخوانید...
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
.
🎬 حضور نویسندگان حوزوی
در خبرگزاری فارس 👇
https://farsnews.ir/howzavian_fars
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🌿 نجوای جمعه
▫️سلام بر ربیعُ الأنام؛بر بهار بیزوال بشریت، بر مولایی که حضورش امنیتِ جان و تکیهگاه دل است.
🤲 آقاجان…
این روزها باران در سرزمین ما دیر کرده است.
ایرانِ عزیز، خشک و خسته؛مردم، قانط از تدابیر خویش و دلنگران از قصور خویش، گناهآلود ولی امیدوار به رحمت.
پویش نماز باران برپا کردهاند؛دهانها زمزمه استغفار،دلها چشمانتظار ابری که بیاید و بغض این خاک را بگشاید.
🤲 مولای من…
کلید درهای آسمان به اذن خدا در دستان شماست.شما ولیّ نعمت ما هستید؛به یُمن وجودتان روزی میگیریم و بر سر سفرۀ الهی مینشینیم.
از خدای کریم بخواهیدبه برکتِ همین اعتراف ما به خطا،به همین شکستن و بازگشت،درهای آسمان را بر این مردم گشوده کند.
🤲 مولای مهربان…
گرچه گناهکاریم،اما ایمانمان به خدای رزّاق،خاموش نشده است.به شما پناه میآوریم؛به مقامِ وجیه شما عندالله.
بر ما تشنگانِ زمینِ خشک و دلِ خشکیده رحم کنید. از خدا بخواهیدکه جَنّات و انهار این سرزمین دوباره خروشان شود و باران،دلها و خاکها را زنده کند.
✍سیدصمصام الدین قوامی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
شماره ۴۰ فصلنامه پژوهش نامه معارف حسینی . دهمین سال انتشار.زمستان ۱۴۰۴.منتشر شد.باعث خرسندی است که در نشر سامانه سهیم باشید.دسترسی به مقالات از طریق سامانه ذیل
http://maarefehosseini.ir/
@pavaragi
🌗 *هوش مصنوعی، انسان خردمند نیست!*
🔹یادداشت روز
▫️آنچه محرز است اینکه تکنیک راه خود را میرود و به نیازهای مردمان کاری ندارد، بلکه میآید و مردمان را به آنچه آورده است نیازمند میسازد. هوش مصنوعی مرحله اخیر رشد تکنیک است و بیم آن میرود که آخرین مرحله آن باشد. زیرا، دارای قدرتی است که می تواند جهان را به هرصورتی که میخواهد تصویر کند و با دگرگون جلوه دادن وضع جهان و احوال مردمان و حوادث و کارها و چیزها، نظم جهان را بر هم زند و هر آشوبی که بتواند در هر جا پدید آورد.
هوش مصنوعی با لطیفههای عجیبی که زیر دام و دانه خود دارد، میتواند در یک لحظه جهان را پرآشوب و حتی نابود کند. این گمان که اختیار هوش مصنوعی به دست صاحبان آن است، توهم بدی است. هوش مصنوعی در جایی وجود دارد که آنجا کانون قدرت باشد و همواره با قدرت است نه در اختیار دانشمندان. هوش مصنوعی انسان خردمند نیست. طراحان آن نیز در ابتدا نمیخواستند که انسان مصنوعی بسازند. معهذا شاید از جهاتی به انسان مصنوعی شبیه باشد. بعضی از رمانتیکهای اروپا صورتی از بشر مصنوعی را در خیال خود پرورده بودند که یکی از آنها هیولای فرانکّنشتاین بود. موجودی خطرناک که ویرانگر بود و آدم میکشت. اما بالاخره کشته شد. نمیدانیم اگر هوش مصنوعی هم به کارهای خطرناک دست بزند و حامل طرحی برای کشتار آدمیان باشد، مردمانی باقی میمانند که بتوانند او را از میان بردارند.
آنچه اکنون اهمیت دارد این است که از هوش مصنوعی رو نگردانیم اما شیفته آن نباشیم که این شیفتگی با خرد و دانایی نمیسازد. هوش مصنوعی مانند هر تکنولوژی دیگر فایدهها دارد و از عهده کارهای بزرگ برمیآید اما در وضع کنونی بیشتر به کار ویرانگری میآید زیرا قدرت در مسیر ویرانگری است. هوش مصنوعی هم میلش به سوی قدرت است و کاری به صلح و صلاح و بهبود زندگی انسان ندارد. شاید بتواند با محاسبه صلاح را تشخیص دهد اما آن را ترجیح نمیدهد زیرا در بند خوب و بد و زشت و زیبا نیست. سرمایهاش هم اطلاعات است بیآنکه از خرد عملی بهره داشته باشد.
✍ سخنرانی دکتر رضا داوری اردکانی درباره هوش مصنوعی؛ آبان ۱۴۰۴
@howzavian_hamedan