یا کاشفَالکَربِ عَنْ وَجهِالحسینِ
اِکشِفْ کروبَنا بحقٍّ اخیکَالحسینِ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِیعُ للهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِمْ وَ سَلَّمَ السَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ وَ مَغْفِرَتُهُ وَ رِضْوَانُهُ وَ عَلَى رُوحِکَ وَ بَدَنِکَ...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ای اهل حرم میر و علمدار نیامد
سقای حسین، سید و سالار نیامد
#یا_ابالفضل_العباس
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
7.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔺راز دست جدا شده حاج قاسم!
✍️ حسن ابراهیم زاده
هنوز در نام حاج قاسم مانده ام، نمی دانم چرا هر جا مانده ای او را می خواند به او می رسد؟!
از پیری چون سردار سلامی گرفته تا کودکی که خود را سردار سلیمانی می خواند؟!
هنوز در راز دست و انگشت و انگشتر جدا شده او مانده ام! نمی دانم آیا این همان دستی است که دروازه شهادت را قبل از بسته شدن نیمه باز گذاشته است؟!
بارالها! تو را به دستان جدا شده حضرت عباس علیه السلام قسم می دهیم دروازه شهادت را با دست جدا شده حاج قاسم همچنان باز نگه دار! چرا که نسل فردا هم چون نسل امروز حاج قاسم را صدا می زند.
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/howzavian
«ساقی بزم کربلا»
هم جرعهای از جام الستاش دادند
هم باده به چشم می پرستاش دادند
سرخوش که به بزم عاشقان پای نهاد
شد ساقی بزم و کار دستاش دادند!
#تقی_متقی
#عاشورا
#حضرت_عباس
@shaeranehowzavi
🔅ماجرای عباس!
✍️ مجید ابطحی
🖊ظهر بود، خورشید از حرارتش کوتاه نمی آمد!
یاران حسین یک به یک پرپر می شدند،
اما هنوز نوبت به عباس نرسیده بود، نگاهی به برادر کرد، تنها و غریب!
-«برادر جان اجازه ی میدهی به میدان بروم؟ سینه ام به تنگ آمده، از زندگی خسته شدهام» پس کی قرار است فدایت شوم حسین جان؟
التماس در چشمان عباس موج میزد، حسین نگاهی به عباس کرد و نگاهی به خیمه ها!
-حالا که میخواهی بروی، کاری بکن،
-چه کنم مولایم؟
-از اوضاع کودکان داخل خیمه خبر داری؟ عطش امانشان را بریده، «کمی برای اینها آب پیدا کن»
«عباس رفت و لشکر دشمن را موعظه کرد، برگشت و به برادر گفت: موعظه برای اینها فایده ای ندارد.»
داشت با برادر صحبت میکرد که صدای بچه ها را شنید «ناله میزدند: العطش العطش! »
عباس لرزید ، مگر کوه هم می لرزد؟ ناله ی کودکان برایش قابل تحمل نبود، مصمم تر شد، «سوار اسب شد نیزه را برداشت مشک را برداشت و این بار مستقیم رفت به سمت فرات!»
انگار نه انگار همین امروز، سه برادرش را در راه حسین فدا کرده بود؛
«ابتدا عبد اللّه رفت، کمی بعد جعفر و در آخر عثمان!»
اصلا به فکر برادرها نبود، چشمان عباس فقط نگران حسین بود! دلش در یک کلمه خلاصه شده بود: "آقایم حسین!"
در دل میگفت: برادرانم فدای حسین... فدای اولاد حسین!
🔹کمی با مشک درد دل کرد، ای مشک، قرار است الان به درد مولایم بخورم تا دم فرات با من همراهی کن، تیرها را از خودت دور کن، من خودم را سپر بلای تو میکنم تیر به چشم من بخورد اما به تو نخورد، همین طور داشت با مشک صحبت میکرد که دید «سپاه عمر سعد دورش را گرفته اند و نمی گذارند وارد آب شود، حمله ای جانانه کرد و عده ای را از آب دور کرد تا به آب رسید؛»...
متن کامل در نویسندگان آ غربی
#تاسوعا
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔺شرافت مکتبی در برابر منورالفکری وابسته
✍️ آرمان جلیلیان
اگر در آثار بصری و کلامی و کتب برجای مانده از امام راحل ( ره) به دقت بنگریم ، خواهیم دید که ایشان همواره به زدودن و پاک سازی غبار تجدد گرایی و منورالفکری از پیکره نظام اندیشه و نظام سیاسی ملت اسلامی تاکید خاص و جدی دارند ، چیزی که بعدها توسط رهبر عظیم الشانمان تحت عنوان واژه نفوذ و نفوذی ها از آن تعبیر شد .
ابعاد نفوذ را اگر ردیابی کنیم جای پای این افراد را در یک تقسیم بندی اولیه در دو ناحیه خواهیم یافت :
1) حوزه تولید اندیشه ( اعم از حوزوی و آکادمیک دانشگاهی )
2) در نقاط تصمیم ساز و تصمیم گیر نظام اسلامی در شئون مختلف
تسلط و اراده جریان نفوذ به حدی زیاد است که مجال طرح و تببین آن در این مرقومه نمی گنجد و مجال فراوان می طلبد لکن در حدی مجمل از بعد جریان شناسی ساختاری قابل طرح و ارائه است ، نخست سر برگ این عناوین مربوط به جریان نفوذ عبارتند از طبقات جریانی ذیل بنا بر خواستگاه تاریخی _ اجتماعی _ سیاسی آنها :
1) جریان (یهودی) رخنه کرده بر اقتصاد معیشتی مردم
2) نظام اعتقادی (بهائی) رخنه کرده در نظام آموزشی _ فرهنگی
3)جریان وابسته به سازمان های بین المللی ( سازمانهای مردم نهاد تحت سیطره سازمان ملل و پنتاگون )
4) آنتی تز های به ظاهر متضاد سه3 جریان ساختاری فوق در توده افراد به ظاهر حزب الهی و مذهبی ( که تحت سیطره کنشگرانه سه3 عنوان فوق عمل می کنند ) و نقش راهگشایی را برای اعمال اراده آن 3 عنوان ایفا می کنند
این 4 عامل منسجم در طبقات مهندسی شده فوق سری و در باطن متحد و عملکرد همگرای آنها در شرایط سخت فتنه و غبار آلود اجتماعی_سیاسی_فرهنگی ، کار را بر( جریان اصیل نهضت شیعی امت _ امامت ) علی الظاهر تا حدی دشوار کرده است و نیازمند دقت و انسجام در حرکت و روش و منش خواهد بود ، تا بتوانیم بخشی کوچک از آرمان های امام راحل ( ره) و رهبر معظم انقلاب( حفظه الله تعالی) را به منصه ظهور برسانیم ، کمترین این تجهیزات که لازمه راه است ، شناخت دقیق از خود و نیز دشمن است که علارغم تلاش های شخصیت های شهیری چون علامه مصباح یزدی( قدس الله نفسه الزکیه) و شهید مطهری و سایر اعزه هنوز به حد چشمگیری در بین طلاب علوم دینی و سایر ملت شیعه رواج نیافته است ، تعمیق معانی به جای تکثیر و تفسیر آنها می تواند چاره ای موثر جهت اقامه عقل سلیم و اصلاح نظام تصمیم سازی ما باشد که به عنایات حضرت ولی عصر(روحی له الفداه ) ممکن و میسر خواهد بود ان شاءالله
#نویسندگان_حوزوی_ایلام
https://eitaa.com/howzavian_ilam
#معرفی_یادداشت
حمله موشکی و پهپادی اسرائیل به ایران، بهویژه در بحبوحه مناقشه غزه، دقیقا همان پدیدهای را رقم زد که برژینسکی، ۲۰ سال قبل هشدارش را داده بود:
«ترکیب هویت شیعی زخمی شده با هویت ملی تهدیدشده، آنهم در بستر تمدنی ایران.» با حمله اسرائیل به ایران، شیعه ایرانی، که دههها متهم به ضدملیبودن یا رادیکالیسم مذهبی بود، اکنون خود را مدافع ایرانیت، تاریخ و تمامیت ارضی کشور معرفی میکند.
متن کامل در صفحه 👈🏻 یادداشتخوانی
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
💢حیات روایت در تولید
▪️در این ایام ساعتهای زیادی را پای تلوزیون و شبکههای اجتماعی میگذارینیم و کلیپهای زیادی را میبینیم که راوی اتفاقات اخیر است.
🔻جنگ، ایستادگی، ایثار و شهادت و قسمتی هم گریزی به کربلا میزنند و روایت عاشورا میکنند.
▪️در میان این همه هوش مصنوعی هم جایی برای روایتگری پیدا کرده و به بیان واقع مشغول شده، سریع است، هزینه کمتری دارد و چیزی را به تصویر میکشد که شاید به صورت عادی نتوان تولید کرد و به نمایش گذاشت.
🔻اما با همه محسناتش یک کاستی در آن به چشم میخورد که تفاوتی بزرگمیان تولیدات مصنوعی و واقعی ایجاد کرده و آن هم حیات است.
▪️گویا تولیدات مصنوعی بهرهای از حیات نبردهاند زیرا که حیات در طبیعت جریان و سریان دارد؛ آنجاست که روحی در کالبدی بی جان دمیده میشود و آنرا از جمود به حرکت وامیدارد.
🔹وقتی سخن از حیات میکنیم انسانها، اجسام و اشیا آن دارای جان و زنده هستند، زندگی در آن پر رنگ است و رنگهای مرده و حتی خنثی در آن نمیبینی؛ همه رنگ تعالی و حرکت است و امید در آن موج میزند، این حیات منشا احساسات میشود، حس انتقال مییابد و مخاطب را با خود همراه میکند.
🔺خردهای به تولیدات مصنوعی نیست اما به نظر حیات از آن دریافت نمیشود
و مسلما جایی که حیات نباشد همذاتپنداری و اثر گذاری کمتری هم شاهد هستیم .
▪️همذاتپنداری آنجا جریان پیدا میکند که فرد بتواند ارتباط عاطفی و روحی با آن اثر برقرار کند و حال آنکه روح در تولید مصنوعی دارای ابهام است.
▪️خلاصه کلام اینست که هرچند تولیدات مصنوعی دارای محاسنیست که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد اما به نظر هیچگاه جای تولیدات واقعی را نمیتواند بگیرد.
🔻توصیه این است که اگر میخواهیم در تولیداتمان اثرگزار باشیم با نفسی مسیحایی روح بدیمیم تا آن اثر دارای حیات شود.
✍️مصطفی گودرزی
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔰 ضد صهیونترین عاشورای تاریخ
🔸 دهه عاشورای امسال همانگونه که پیشبینی میشُد ضدصهیونیستیترین عاشورای تاریخ بود.
🔸 علاوه بر اینکه استقبال مردم از جلسات و هیئات و خروش جوانان بیشتر از سالهای گذشته بود، در غالب هیئات، سخنرانیها و نوحهخوانیها با محوریت انقلاب، ایران، مقاومت و ضدیت با نظام سلطه و حمایت از مردم مظلوم غزه بود.
🔸 وفاداری به مقام ولایت و شخص مقام معظم رهبری، قدر مشترک مردمی بود که امسال عزای سیدالشهدا علیهالسلام را با حماسه قرین کرده بودند.
✍️ حجتالاسلام استوار میمندی
#محرم
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
📝
#یادداشت
📌 از هشدار حمله تا آرامش خیابان
✍️ حبیبالله اسداللهی | مدیر مرکز مطالعات فرهنگی تیام
در حالیکه تهدید نظامی معمولاً به اضطراب عمومی میانجامد، جامعه ایران پس از حمله رژیم صهیونیستی، رفتاری متفاوت از خود نشان داد: حضور پرشور در جشن غدیر، تقویت مشارکت اجتماعی و بازتولید اعتماد جمعی.
✅ این واکنش برخاسته از ذهنیت امنیتی مؤمنانه است؛ ذهنیتی که تهدید را در بستر ایمان، معنا و مسئولیت میبیند، نه ترس و فروپاشی.
🧠 امنیت در جامعه ایرانی، صرفاً نظامی نیست؛ بلکه پیوندی ژرف با باورهای دینی، حافظه تاریخی و اعتماد به نهادهای دفاعی دارد.
🌐 و در فضای مجازی نیز، مردم با روایتسازی و طنز، گفتمان وحشت دشمن را بیاثر کردند؛ نشانهای از بلوغ فرهنگی و مسئولیتپذیری اجتماعی.
📚 این تجربه نشان میدهد که امنیت واقعی، از دل فرهنگ و ایمان و پیوند مردم با معنای زندگی میجوشد؛ الگویی ارزشمند برای سیاستگذاران فرهنگی.
🔎 برای مطالعه کامل این یادداشت، به سایت پژوهشکده مراجعه کنید:
🔗 http://rbo.ir/__a-3978.aspx
✍️نویسندگانحوزویچهارمحالو بختیاری
@howzavian_chaharmahalbakhtiari
🇮🇷مجموعه یادداشتهای تولید شده توسط طلاب و اساتید جامعه الزهرا سلام الله علیها با عناوین مختلف به همراه نام نویسنده و پیوند دسترسی :
📄وقت طلایی روایت مقاومت
✍نجمه صالحی
https://eitaa.com/jz2602/7504
---------------------------------
📄آنگاه که زن رهبری میکند!
✍زینب پنجعلی
https://eitaa.com/jz2602/7502
--------------------------------
زینب وارث مادرانگی
✍طاهره موحدی پور
https://eitaa.com/jz2602/7499
---------------------------------
جان ما به فدای جان شما!
✍فاطمه شکیب رخ
https://eitaa.com/jz2602/7496
--------------------------------
📄مقاومت و عزت طلبی؛ میراث عاشورا برای نسل های آینده
✍فاطمه تقی زاده
https://eitaa.com/jz2602/7485
--------------------------------
📄محرم؛ از سوگواری تا میدان کنشگری اجتماعی و اخلاق مقاومت
✍زینب پنجعلی
https://eitaa.com/jz2602/7478
-------------------------------
📄از اشک تا قیام
✍نجمه صالحی
https://eitaa.com/jz2602/7477
-------------------------------
📄اگر سر به سر تن به کشتن دهیم
✍معصومه فاطمی
https://eitaa.com/jz2602/7476
-------------------------------
📄عاشورا یک امانت الهی است
✍زینب صفایی
https://eitaa.com/jz2602/7472
-------------------------------
📄عاشورا در مصاف فرهنگ، رسانه و سیاست: رنجنامه یا حماسه جاودانگی؟
✍زینب صفایی
https://eitaa.com/jz2602/7471
-----------------------------
📄عاشورا؛ انتخابی برای همیشه
✍نجمه صالحی
https://eitaa.com/jz2602/7470
-----------------------------
📄در هیئتی که شمر هم سینه میزند...
✍زهرا کبیری پور
https://eitaa.com/jz2602/7469
-----------------------------
📄در مکتب کربلا، مرگ آگاهی، کلید فهم هستی
✍زینب صفایی
https://eitaa.com/jz2602/7462
------------------------------
📄روز دوم محرم؛ نقطهی عطفی در مسیر کربلا
✍زهرا کبیری پور
https://eitaa.com/jz2602/7458
-----------------------------
📄قدرت و اقتدار عاشورایی
✍هاجر رضایت
https://eitaa.com/jz2602/7448
-------------------------------
📄الگوی سوم زن مسلمان
✍فاطمه (سمیه) ربانی
https://eitaa.com/jz2602/7445
--------------------------------
📄عبرتهایی برای بصیرتافزایی
✍نجمه صالحی
https://eitaa.com/jz2602/7438
-------------------------------
📄اذن ورود به ماه محرم، در سایهی مقاومت
✍ زهرا کبیری پور
https://eitaa.com/jz2602/7435
--------------------------------
📄این پیروزی، راوی میخواهد
✍زینب محمدحسینی تختی
https://eitaa.com/jz2602/7434
----------------------------------
📄آتشبس: آرامش ظاهری، هوشیاری دائمی
✍نجمه صالحی
https://eitaa.com/jz2602/7430
----------------------------------
📄از شب هنوز مانده دو دانگی
✍طاهره موحدی پور
https://eitaa.com/jz2602/7429
----------------------------------
تکنیک عدم قطعیت!
✍طاهره موحدی پور
https://eitaa.com/jz2602/7418
----------------------------------
📄گنبد آهنینِ ایمان و امید
✍زهرا ملکی
https://eitaa.com/jz2602/7417
---------------------------------
📄از تقابل تاریخی تا نبرد نهایی
تحلیلی بر مواجههی تاریخی نظام اسلامی با جبههی سلطه
✍زهرا کبیری پور
https://eitaa.com/jz2602/7416
--------------------------------
📄قد کشیدن توأمان انسانیت و زنانگی در متن الهیات جنگ
✍فریبا علاسوند
https://eitaa.com/jz2602/7415
-------------------------------
📄ستون فقرات جامعه
✍️ موسوی باردئی
https://eitaa.com/jz2602/7414
-------------------------------
📄دست خدا
✍استاد جامعه الزهرا سلام الله علیها
https://eitaa.com/jz2602/7397
-------------------------------
📄«بامانة خودتان...»
✍فاطمه میری طایفه فرد
https://eitaa.com/jz2602/7379
-------------------------------
📄بزرگترین درس عاشورا
✍اعظم ابوالحسنی عراقی
https://eitaa.com/jz2602/7475
-------------------------------
📄با سلاح خاموش آب به آسیاب دشمن نریزیم
✍زینب صفایی
https://eitaa.com/jz2602/7436
┄┅═══••✾••═══┅┄
📄سایت معاونت پژوهش
📄https://pjh.jz.ac.ir/
┄┅═══••✾••═══┅┄
📄کانال معاونت پژوهش
🌐https://eitaa.com/jz2602
#پویش_نوشتن
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
📌@howzavian | نویسندگان حوزوی