🔗 تازههای نویسندگان حوزوی در تحریریه رحا👇
💢 تاریخ حوزه علمیه قم در پنج فصل تحول آفرین
✍️ سلمان رئوفی
قم از سدههای نخستین اسلامی، به عنوان یکی از کانونهای اصلی حفظ و انتقال میراث حدیثی شیعه شناخته میشد. پیش از تأسیس حوزه علمیه قم، فعالیت محدّثان بزرگی چون «علی بن بابویه قمی» و «شیخ صدوق»، قم را به مرکز حدیثی مهمی تبدیل کرد. این میراث، پایههای فکری شیعه را استوار کرد و زمینهساز شکلگیری نهادهای علمی بعدی شد.
متن کامل در https://rahamedia.net/?p=10654
💢 مروری بر حیات سیاسی منتظری
✍️محمد ملکزاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
تضعیف دادگاههای انقلابی و زیر سؤال بردن احکام صادره توسط مراجع قضایی به ویژه در ارتباط با گروهکهای محارب و برانداز، همفکری و حمایت از لیبرالها و ملیگراها، بیتوجهی به جایگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی و فصلالخطاب قرار ندادن نظرات ایشان و موارد دیگر از جمله اقداماتی است که زاویه آقای منتظری را با نظام و انقلاب به تدریج افزایش داد.
متن کامل https://rahamedia.net/?p=10658
💢 حاشیهای بر رواق اهل قلم
✍️علی بختیاری
تقریباً دو سالی میشود که به این حیطه علاقهمند شدهام. بدون اینکه قبل از این بازه تجربهی موفقی در عرصهی نوشتن داشته باشم. در این دو سال بارها با اهالی خبره در نوشتن گفتگو کردم. مشورت گرفتم. اما خروجی همهی اینها این شد که باید بهدنبال گعدههای نویسندگی بیفتم.
متن کامل در https://rahamedia.net/?p=9865
💢ضرورت استقرار پدافند فکری در مرزهای اعتقادی
✍️یوسف پورجم
آفند فکری به عنوان مکمل پدافند فکری، نقش حیاتی در حفظ و تقویت بنیانهای اعتقادی و فرهنگی جامعه دارد. با مسلح کردن مردم به سلاح مواجهه با شبهات و پیشدستی در نقد و تحلیل فلسفهها و اندیشههای غربی، میتوان از وقوع تهاجمات فرهنگی دشمن جلوگیری کرد.
متن کامل در https://rahamedia.net/?p=10597
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
📌شما نمیخواهید مرجعیت را جا بیاندازید!
⚡️بعد از ارتحال امام یکی از نزدیکان رفسنجانی که از رهبر انقلاب کینه داشت؛پول کلانی رو به عنوان خمس نزد آقای اراکی برد. ایشان دستور داد این پول را به دفتر آقای خامنه ای بفرستند.آن فرد که ناراحت شده بود گفت می خواستیم مرجعیت جابیفتد! ایشان فرمود مرجعیت جاافتاده باید ولایت فقیه جا بیفتد.
#ولایت_فقیه
📮@Naqdara | نقدآرا
#مهارت_نوشتن
🌱بایدهایی برای یک نویسنده
🔍روی چگونگی تمرکز کنید
🔹داشتن یک ایدۀ خوب کافی نیست؛ اصل ماجرا اجرای خلاقانۀ ایده با شکل و شیوهای تازه است. ممکن است ایدۀ شما چندان بکر و تازه نباشد، اما اگر در اجرای ایده خلاقیت داشته باشید میتوانید با ایدهای کهنه اثری تازه خلق کنید.
🔸آلن رب گریه در جملۀ الهامبخشی میگوید:
نویسندۀ راستین، چیزی برای گفتن ندارد، تنها شیوهای برای حرف زدن دارد.
🔹پس میتوان گفت که یک ایدۀ واحد را دهها و صدها نویسندۀ اصیل میتوانند به شیوۀ خاص خود اجرا کنند و میان همۀ اجرها تفاوتهای عمده و اساسی وجود داشته باشد.
بنابراین به داشتن ایدههای درخشان دل خوش نکنید. مدام دنبال آموختن راه و روشهای تازهای برای اجرای بهتر ایدههایتان باشید؛ چرا که ایدۀ خوب بدون اجرای خوب محکوم به نابودی است.
🔸اولین گام برای رسیدن به شیوۀ بیانی خاص خود، آشنایی گسترده با آثار دیگران است.
🔹مطالعۀ متنوع و عمیق، شما را با انواع شیوههای بیانی آشنا میکند و با بررسی آثار دیگران و تاثیرگرفتن از آنها به تدریج میتوانید اسلوب خاص خودتان را بسازید. در غیر این صورت ممکن است نوشتههای خام دستانه و کلیشهای خودمان را بکر و بدیع بدانیم؛ چرا که چرخ را از نو اختراع کردهایم و با دستاوردهای ادبی دیگران آشنایی نداریم.
🔸لیلی گلستان در کتاب آنچنان که بودیم مینویسد: برخی نویسندههایمان مثل بعضی از کارگردانهایمان میگویند کتاب نمیخوانند و فیلم نمیبینند مبادا رویشان اثر بگذارد!
فرهنگ و هنر کارش اثرگذار بودن است، این «مبادا» را از کجا آوردهاید؟
بگذارید اثر بگذارد. بگذارید تأثیر بگذارد.
اگر از نقاشی دیگران، کتاب دیگران و فیلم دیگران تأثیر خوب بگیرید، عیبی دارد؟
اگر دریچهای به رویتان باز شود و دیدتان را باز کند و بعد راهی به شما نشان دهد که بعدها بشود راه خود شما، عیبی دارد؟
تأثیر پذیرفتن لزوما کپیبرداری نیست. تأثیر پذیرفتن یعنی دنیایتان بزرگتر شود، دیدتان بازتر شود...!
🖍 شاهین کلانتری
#تبلیغ_مکتوب
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
#تلنگری_به_سامانه_تبلیغ_حوزه
⁉️ باورتون میشه حدود 5 هزار طلبه و استاد حوزه در صفحه ویراستی عضو هستند.
〽️این تعدادِ مشتاق به فعالیت در فضای مجازی، در معاونت تبلیغ حوزههای علمیه چه جایگاهی دارند؟!
🔗مدادالفضلاء؛ خانه طلاب و فضلای ویراستی👇
https://virasty.com/HOWZAVIAN
#تبلیغ_مکتوب
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
اسناد منتشر نشده از همراهی آیتالله بروجردی با قیام حاج آقا نورالله اصفهانی.pdf
حجم:
4.03M
اسنادی منتشر نشده از مبارزات آیتالله العظمی بروجردی علیه رضاخان
در آستانه سالروز رحلت آیتالله بروجردی
🔹تحریف سیره بزرگان به ویژه مراجع عظام تقلید یکی از اهداف ثابت #جریانات_سکولار بوده و هست و مرحوم آیتالله العظمی بروجردی از این امر مستثنی نیست و بههمین جهت، مبارزات شهادتطلبانه ایشان علیه #رژیم_رضاخانی در محافل تخصصی و عمومی با سانسوری شدید مواجه است بهگونهای که کمتر کسی از اقدامات ایشان در این زمینه خبر دارد.
🔸اسنادی که در مقاله ضمیمه خواهید خواند برگی است از هویت مقدس و مبارز مرحوم آیتالله العظمی بروجردی در عصر پراختناق رضاخانی.
🖊ضمیمه: مقاله «اسناد منتشرنشده از همراهی آیتالله بروجردی با قیام حاج آقا نورالله اصفهانی در دوره رضاخان»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 66-65،
@Bonyadtarikh
#تبلیغ_مکتوب
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
📌 نقش منافقین در ناامید کردن مردم
(بزودی مجموعه یادداشتهای درباره نقش منافقین -پیاده نظام نامرئی دشمن در لباس خودی- ارائه خواهد شد.)
وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا
ﻭ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ [ﺿﻌﻒ ﺍﻳﻤﺎﻥ] ﺑﻮﺩ ، ﻣﻰ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺟﺰ ﺑﻪ ﻓﺮﻳﺐ ، ﻣﺎ ﺭﺍ ﻭﻋﺪﻩ [ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ] ﻧﺪﺍﺩﻩﺍﻧﺪ!(احزاب ١٢)
🔹بزرگترین خطر برای جامعه اسلامی جریانات #نفاق هستند که با کفر باطنی و متاسفانه نفوذی که در جامعه انقلابی دارند همواره در بزنگاهها و شرایط سخت، دل مردم را با افراط و تفریطهای خود خالی و دشمنان را برجسته میکنند.
🔸در تاریخ انقلاب اسلامی، همیشه همه جریانات #نفاق با رنگهای مختلف و شکلهای نامرئی، در خدمت آمریکا بودهاند.
#نفاق
#منافق
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2446
#تبلیغ_مکتوب
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
◻️«حکومت اسلامی» و «اقامه نماز»
✍️ احمدحسین شریفی
[یک] در منطق قرآن، نخستین مطالبه خدای متعال از حاکمان و مسئولان و مدیران جامعه اسلامی «اقامه نماز» است؛ «مطالبه اقتصاد اسلامی» و «سایر ارزشها» در مراحل بعدیاند:
الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (حج، ۴۱)
[دو] بر همین اساس بود که یکی از مهمترین مطالبات #امیرمؤمنان علیه السلام از دولتمردان خود، اهتمام به نماز و تلاش در جهت اقامه نماز بود. آن حضرت در نامهای (نامه ۵۲) خطاب به همه استانداران و فرمانداران خود،(که البته هم امام جماعت بودند و هم امام جمعه؛ برخلاف مدل تحققیافته در جمهوری اسلامی) ضمن ترسیم دقیق اوقات نمازهای پنجگانه، از آنان خواست که با دقت این اوقات را مراعات کنند و در نماز جمعه و جماعات مراعات حال اضعف مأمومین را داشته باشند. و از جمله توصیههای او به هنگام انتصاب محمدبن ابیبکر برای حکومت مصر، توصیه و تأکید نسبت به نماز اول وقت بود:، فرمود همه کارها و برنامههای تو تابع مسأله نمازند.
«صَلِّ اَلصَّلاَةَ لِوَقْتِهَا اَلْمُؤَقَّتِ لَهَا وَ لاَ تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغٍ وَ لاَ تُؤَخِّرْهَا عَنْ وَقْتِهَا لاِشْتِغَالٍ» (نهجالبلاغه، نامه ۲۷)
نماز را در وقت معيّنش بخوان، چنین نباشد که هر وقت بیکار بودی آن را به موقع انجام دهی و هر وقت که مشغول کار بودی، آن را از وقت مقررش تأخیر اندازی!
در عین حال این نکته بسیار مهم را گوشزد کردند که:
«وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ»
و بدان كه هر چيزى از عملت تابع نماز است.
این جمله نیازمند تبیین است که ان شاءالله در فرصت مناسبی در این باره توضیحاتی را تقدیم خواهم کرد.
[سه] از جمله مهمترین عوامل «شکلگیری هستههای مدافع فسادهای اخلاقی» در دل حاکمیت اسلامی، سهلانگاری در اقامه نماز و اکتفا به کارهای شکلی و صوری در این خصوص بوده است. نتیجه این سهلانگاریها و ترک فعلها را میتوان در «نمایشهای علنی و بدون واهمهی فسق و فجور» نه فقط توسط فاسقان و فاجران بلکه با بهرهگیری از ابزارها و امکانات مدیریتی و فرهنگی و رسانهای جمهوری اسلامی! مشاهده کرد. توضیح آنکه:
♦️به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام، همه کارها و برنامهها و فعالیتهای حاکمان اسلامی، تابعی از نگاه آنان به نماز است. سهلانگاری در اقامه نماز= سهلانگاری در اقامه حجاب و عفاف؛ سهلانگاری در اجرای حدود الهی؛ سهلانگاری در برخورد با اشاعه شراب و قمار در جامعه؛ سهلانگاری در برخورد با ترویج و اجرای موسیقیهای مبتذل؛ سهلانگاری در برخورد با فسادهای ریز و درشت اقتصادی و اداری؛ سهلانگاری در امر به معروف و نهی از منکر و ....
#نماز
#سیاست
#فرهنگ
#نویسندگان_حوزوی_همدان🌸
@howzavian_hamedan
💠 همافزایی دین و ادبیات؛ غنای متقابل در نشر معارف دینی
🎙سمیه رستمی، عضو کانون نویسندگان حوزوی در گفتوگو با خبرگزاری حوزه:
📌انتقال مفاهیم دینی به روشهای مختلف ادبی مانند داستان، شعر، خاطره و... از جمله رویکردهایی است که در سالهای اخیر مورد استفاده و استقبال قرار گرفته است.
🔅ادبیات نوجوان در فضای مجازی از بین رفته است. در تولید آثار ادبی برای نوجوانان باید به زبان و نثر آنان دقت شود، اما باید داشتههای خود را نیز حفظ کنیم؛ یعنی نثری نوشته شود که نوجوان دوست داشته باشد، اما نثر او را هم ارتقا دهد.
🔺 طنز کارکرد آسیبشناسی دارد. دین اسلامی دینی کامل است و قابل نقد نیست، اما دینداری افراد که گاهی سلایق شخصی در آن اعمال میشود را میتوان در قالب طنز بیان کرد. اگر مخاطب تفاوت این دو را متوجه نشود، ممکن است در مقابل آن جبهه بگیرد.
🔹معبد زیرزمینی که تقریظ رهبر معظم انقلاب را دریافت کرده است، روزاول روز آخر و پرفسور فوفو از معصومه میرابوطالبی همچنین پرواز با اسب سفید و فصل توت سفید از سیده عذرا موسوی از جمله کتبی است که برای نوجوان توصیه می شود.
🔗 متن کامل در خبرگزاری حوزه
#حوزه_علمیه
#نویسندگی #طنز
#ادبیات #کتابخوانی
#نویسندگان_قم
@howzavian_qom
🔺نقدی بر سریال "مرهم": روایتی ناقص از زیست طلبگی
✍️ علی حیدری
▫️سریال "مرهم" در حالی به روی آنتن رفته که قرار است به زندگی طلبهها و خانوادههایشان بپردازد، اما آنچه در این اثر ارائه شده، نه تنها بازتابی کامل و منصفانه از زیست طلبگی نیست، بلکه با غفلت از مؤلفههای اساسی این سبک زندگی، تصویری ناقص و حتی گمراهکننده به مخاطب عرضه میکند.
طلبه انقلابی؛ غایب بزرگ روایت
🔹یکی از ضعفهای مشهود این سریال، نادیده گرفتن طلبه انقلابی است. طلبهای که نهتنها یک عنصر مذهبی، بلکه در بطن جامعه حضور فعال دارد، به مسائل روز آگاه است، و نقشی اساسی در تحولات اجتماعی و فرهنگی ایفا میکند. اما در "مرهم"، این بُعد از طلبه کاملاً به حاشیه رانده شده و جای خود را به روایتهایی داده است که گویی تنها به نمایش مشکلات شخصی و فردی آنان اکتفا کردهاند. این در حالی است که زندگی طلبهها تنها به این بُعد محدود نمیشود و اساساً حرکت انقلابی بخشی جداییناپذیر از هویت بسیاری از آنان است.
زن طلبه؛ روایتی که به هویتزدایی نزدیک شده است
▫️از سوی دیگر، این اثر یکی از اولین آثاری است که قرار است به همسران طلبه بپردازد، و همین موضوع اهمیت آن را دوچندان میکند. اما آنچه در سریال مشاهده میشود، ارائه تصویری ناقص از زنان طلبه است. در این روایت، شخصیت همسران طلبه نه به عنوان زنانی که نقش فعال در جامعه دارند و در کنار همسرانشان، بار مسئولیتهای دینی، اجتماعی و فرهنگی را بر دوش میکشند، بلکه بهگونهای نمایش داده میشوند که گویی تنها وقتی ارزشمندند که دارای مدرک دانشگاهی خاصی باشند. این تصویر، در حقیقت، تقلیل جایگاه حوزه و تحصیل علوم اسلامی است و این پیام را به مخاطب القا میکند که ارزش و اعتبار زن طلبه تنها در گرو تحصیلات مدرن و غیردینی است.
مسئله مکان و تصویر اجتماعی طلبهها
🔹در سریال "مرهم"، اگر در قالب مکانهایی همچون "مجتمعهای مسکن مهر غیر طلاب" و همسران غیر طلبه بودند تفاوتی پیدا نمیکرد. به این معنا که اگر همین خانم ها را در قالب زندگی و همسران غیر طلبه میساختند و داستان درباره آنها بود تفاوتی با زن طلبه پیدا نمیکرد. تفاوتی میان زیست طلبگی و زیست ساکنان سایر مجتمعهای غیرطلبگی در این روایت دیده نمیشود. این نوع مکانیابی نشاندهنده رویکردی است که طلبه را در جایگاه اجتماعی خاصی قرار میدهد که میتواند برای برخی از مخاطبان، جای سوال باشد. آیا واقعاً قرار است بهترین طلبهها با این ویژگیها معرفی شوند؟ آیا این انتخابها بهگونهای انجام شده که جامعه تصویری واقعبینانه و قابل افتخار از آنان دریافت کند؟ این سؤالات، ابهاماتی جدی را درباره اهداف پشت پرده این سریال ایجاد میکند!
نویسندگی و دغدغهمندی روایت
▫️از نگاه نویسندگی، نیز مشکلاتی اساسی در این اثر به چشم میخورد. حضور نویسندگانی که آشنایی چندانی با زیست طلبگی ندارند، موجب شده روایت سریال دچار کلیشههای سطحی و برداشتهای سطحی از این سبک زندگی شود. آیا واقعاً زندگی یک طلبه تنها در حد مشکلات شخصی و روزمرگیهای او خلاصه میشود؟ آیا قرار نیست این روایت، بُعد حماسی و آرمانی طلبگی را نیز نشان دهد؟
🔸در نهایت، "مرهم" اگرچه گامی ابتدایی برای پرداختن به زندگی طلبهها و خانوادههایشان است، اما روایتی ناقص و جهتدار ارائه کرده که نمیتواند بازتابدهنده حقیقت این زیست باشد.
🔸هر سریالی که به زندگی شخصی طلبهها بپردازد مردم خواهند دید اما مهم این است که چه روایتی از زندگی طلبهها در ذهن ها ماندگار شود؛ طلبه انقلابی یا طلبه....
@sedayehowzeh
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
وداع با ماه رمضان
اللهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیَامِنَا إِیَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِی مَحْرُوما
بارخدایا!
این را آخرین دوران روزه داری ما قرار مده و اگر قرار دهی، پس مرا بخشیده شده بگردان و محرومم قرار مده.
•┈┈••••✾•🌿🌺•✾••┈┈•
✍️نویسندگانحوزویچهارمحالو بختیاری
https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
📷 شهید رئیسی؛ یار واقعی قدس
✍به قلم: محمدرضا قربانزاده؛ روزنامهنگار
🔸آبان ماه ۱۴۰۲ بود که شهید رئیسی به منظور شرکت در اجلاس فوقالعاده سران کشورهای اسلامی با موضوع جنایات رژیم صهیونیستی در غزه عازم عربستان شد و در اقدامی معنادار هنگام پیاده شدن از هواپیما و حتی در سالن اجلاس با چفیه فلسطینی که نمادی جهانی از مقاومت و هویت فلسطین است حضور یافت.
🔹توجه رئیس دولت سیزدهم به مسئله فلسطین در دوران ریاستجمهوریاش هم بهطور قابلتوجهی مشهود بود.
🔸او در سخنرانیها و مواضع رسمی خود همواره بر حمایت از حقوق مردم فلسطین تأکید کرد و این موضوع را بهعنوان یکی از اولویتهای سیاست خارجی ایران مطرح ساخت.
🔹شهید رئیسی در مجامع بینالمللی و کنفرانسهای مختلف به دفاع از فلسطین پرداخت و خواستار توجه جهانی به حقوق مردم فلسطین و پایان اشغالگری و حمایت از مقاومت مردم فلسطین شد.
🔸وی همواره بر حمایت از گروههای مقاومت فلسطینی تأکید کرده و آنها را بهعنوان نماد مبارزه با اشغالگری معرفی کرد و بهطور مکرر سیاستهای غرب و بهویژه آمریکا را در قبال فلسطین مورد انتقاد قرار داد و آنها را عامل اصلی مشکلات این منطقه دانست.
🔹شهید رئیسی بر لزوم وحدت مسلمانان در حمایت از فلسطین تأکید و این موضوع را بهعنوان یک مسئله مشترک بین کشورهای اسلامی مطرح کرد.
🔸وی بهطور فعال در برگزاری مراسم روز قدس شرکت کرد و این روز را بهعنوان نمادی از حمایت از فلسطین و مبارزه با اشغالگری معرفی نمود.
🔺همه موارد فوق از شهید رئیسی یک سیاستمدار صادق و یار واقعی قدس ساخت.
@tabligheonline
#نویسندگان_قم
@howzavian_qom