eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
65b5e00258057-10687-1402-2-2.pdf
حجم: 558.8K
📑 🔸بنیادهای نظری مقاومت در برابر قدرت های استعماری در نظام اندیشگی علامه شیخ فضل الله نوری(ره) 🖋 محمد ملک زاده ✍️ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) نماینده جریانی در ایران است که بیش از هر چیز به حفظ دیانت و استقلال کشور در تمام عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می اندیشید. از جمله مسائلی که دغدغه ایشان در ایران بود، استبداد و استعمار در کنار حفظ استقلال کشور بود؛ مسئله ای که او را از پیشروان نهضت تنباکو و جنبش مشروطه مشروعه در ایران قرار داد. شیخ با شناخت عمیقی که از مبانی فرهنگ و تمدن غرب و اصول فکری و اندیشه سیاسی آن ها داشت، هدف اصلی مبارزات خود را صیانت از دین به عنوان عامل همبستگی، وحدت و استقلال ایرانیان و حفظ عزت مردم ایران با قطع دست اجانب از سرنوشت کشور قرار داد. @ShahidRabe @howzavian_qom
نویسندگان حوزوی
📑 #مقاله 🔸بنیادهای نظری مقاومت در برابر قدرت های استعماری در نظام اندیشگی علامه شیخ فضل الله نوری(ر
. 🔆استاد حسن ابراهیم‌زاده از استادان جریان‌شناسی و یادداشت‌نویسی، در یکی از گعده های نویسندگی طلاب می گفت: «یادداشت‌نویس باید کتاب و مقاله پژوهشی بخواند.» ☑️ ما فکر می‌کنیم کسی که یادداشت می‌نویسد باید در همان فضای مجازی باشد و سوژه ای شکار کند و متن کوتاهی بنویسد؛ در حالی که هر یادداشتی نیاز به جامعیت اطلاعاتی درباره سوژه و موضوع خود دارد؛ این جامعیت را با مقاله‌خوانی می‌توان به دست آورد. 🔗چرا می‌گوییم مقاله‌خوانی؟! در نوشتار دیگر عرض خواهم کرد... 🌻نخبگان، استادان و دوستان‌تان را به دعوت کنید.👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
در باب ✍️ میثم حسنی سعدی در خصوص برنامه معلی زیاد گفتیم و شنیدیم. بنده هم جمع بندی تأملاتم درباره این برنامه را با نگاه مهربانتان به اشتراک می گذارم. امید که بتوانیم قدمی هر چند کوچک در مسیر ارتقای این برنامه وزین برداریم. نقاط قوت برنامه: - بهره مندی از محتوای غنی مدح اهل بیت (ع) - آشتی دادن بخشی از مردم با فضای هیئت های مذهبی - به نمایش گذاشتن جنبه هایی ناشناخته از شخصیت مادحین اهل بیت (ع) - شناسایی و شکوفا کردن استعدادهای نهفته در اقصا نقاط ایران اسلامی و کشورهای اسلامی در زمینه های مرتبط با مداحی اما علیرغم این نکات، قاعدتا هر برنامه ای آسیب ها و نقاط قابل بهبودی هم دارد که التفات نسبت به آنها، بیشترین کمک را به ارتقای برنامه می کند. ذیلا به تعدادی از نقاط قابل بهبود برنامه معلی اشاره می شود. - از جمله محسنات این برنامه می توان به دکور اشاره کرد که مشابه تکیه های سنتی در دو طبقه ساخته شده و به جهت رعایت حریم بین محرم و نامحرم، معمولا جایگاه بانوان در طبقه بالا قرار دارد. اما در برخی از قسمت های برنامه (خصوصا در فصل اخیر) تعدادی از بانوان هم در همان طبقه همکف جانمایی شدند و این مسئله به حریم لازم بین زنان و مردان لطمه وارد می کرد. خصوصا در هنگام همخوانی با مداح و یا کف زدن و کل کشیدن. - از آن جا که عنوان برنامه حسینیه معلی است، تلقی از حسینیه این است که مکانی است ویژه جلسات ذکر اهل بیت (ع) و مشخصاً مداحی. اما در فصل اخیر برنامه، تعداد سرودهایی که اجرا شد، تا حدودی بر مداحی ها غالب شده بود و برنامه از عنوان خودش تا حدودی فاصله گرفت. - نتیجه مورد بالا این شد که به تبع سرود، موسیقی هم در برنامه به نحو غالب وارد شد و انتقادات مطرح شده در مورد موسیقی های برنامه هم نشأت گرفته از همین اتفاق بود. - کِل کشیدن زنان به فتوای عمده مراجع از جمله رهبر معظم انقلاب در صورتی که صدای آن به گوش نامحرم برسد، اشکال شرعی دارد که این مورد در برنامه معلی رعایت نشد. - نشان دادن تصاویر بسته از زنان در حال خنده و کف زدن و کل کشیدن و همچنین در حال گریه، هر چند فی نفسه اشکال شرعی ندارد، اما به نظر می رسد با حیای مدنظر اسلام منافات دارد که بهتر بود در برنامه ای که مزین به نام اهل بیت (ع) است، مراعات می شد. نکته آخر این که عمده مخاطبان، بین حسینیه تلویزیونی و حسینیه واقعی تفکیک قائل نمی شوند و هر آن اتفاقی که در حسینیه تلویزیونی می افتد، بدون تردید به حسینیه های واقعی هم سرایت خواهد کرد. لذا تولید چنین برنامه ای نهایت وسواس را می طلبد. چه بسا بعضی از اعمال مباح را هم بهتر باشد در این برنامه مرتکب نشویم، همانگونه که در مسجد و حسینیه هم مرتکب نمی شویم و شأن این مکان های مقدس را رعایت می کنیم. خداوند متعال به عوامل این برنامه وزین اجر جزیل عنایت فرماید و در کارنامه اعمالشان به بهترین وجه ثبت و ضبط نماید. 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
دستور فرمانده ✍️ علی خسروی رهبر انقلاب روز گذشته در دیدار با مردم تبریز (۱۴۰۳/۱۱/۲۹): صاحبان دستگاه‌های تبلیغاتی،‌ صاحبان بیان، صاحبان قلم،‌ اصحاب هنر و دانش و مسئولان دستگاه‌های رسمی رسانه و آموزش و هنر و آحاد جوانانی که با فضای مجازی ارتباط دارند،‌ باید تمرکز خود را برای مقابله با تهدید نرم‌افزاری دشمن قرار دهند. 🔻تهدید نرم‌افزاری، تقابلی کلان و پیش‌درآمدی براغتشاشات، شهرآشوبی و ویرانی توسط لشکر مسخ‌شدگان است. 🔻ابزار این تهدید «رسانه» و «خبرپایه» و شیوۀ آن «تحریف»، «شایعه»، «ایجاد ترس»، «ابهام»، «دروغ‌های بزرگ» و در نهایت «القاء یا تلقین» است که در سه لایۀ «اطلاعات»، «ذهنیت‌» و «معرفت‌» بردگان مسخ‌شده جانمایی می‌شود. 🔻مسخ‌شدگی اذهان علت‌های گونه‌گون از جمله؛ روانشناختی، اقتصادی، حکمرانی کُند و نبود نظام معرفتی و مبنایی دارد؛ افرادی که در بین اطلاعات درست و غلط اما سرگردان از ایران و جهان، آن‌هم بدون هیچ چارچوبی محاصره و رها شده‌اند! 🔻فتنۀاصلی و خطرناک، انسان رسانه‌ای و مسخ شده است که از نظر توان تعقل و توان استماع ضعیف شده و به شدت آمادگی دارد تا برای او «روایت‌سازی» و «رفتارسازی» شود. چنین انسانی هرچقدر جلوتر می‌رود، رمانتیک‌تر و فانتزی‌تر می‌شود. 🔻در چنین شرایطی، هریک از ما موظفیم به اندازۀ یک روزنه رساننده نور باشیم! پس از دستور فرمانده، خانه‌نشینی و مرور اخبار و اوف اوف کردن و تکان دادن سر، عین بی‌غیرتی است و «فریضه فوری قطعی» و مقابله با تهدید نرم‌افزاری و رمز عاقبت بخیری خود و وطن هم همین است. 🔻در هیچ بهانه‌ای از کسی مسموع نیست؛ خانه‌دار، شاغل، محصل یا طلبه و دانشجو، هرکس با هر توان و هر میزان از مخاطب - ولو ده نفر- و گفت‌وگو تشکیل دهد و در اندازۀ خود «تبیین» و با این تهدید مقابله کند؛ مطمئناً جمهوری‌اسلامی اگر بتواند بحران برق و بنزین و تورم را حل کند، با بحران اذهان تسخیر شده، کار دشواری پیش‌رو دارد! همۀ ما شهروندان ساکن در مجازستان موظفیم، سرمایه‌های اجتماعی کشور را از چنگال دشمن آدم‌خوار و بی‌رحم، نجات دهیم. این درخواست مولای عرشی و آسمانی ما نیز هم هست: مِن واجِبِ حُقُوقِ‌اللّه ِ عَلَى‌العِبادِ، النَّصيحَةُ بِمَبلَغِ جُهدِهِم وَ التَّعاوُنُ عَلى إقامَةِ الحَقِّ بَينَهُم.. از حقوق واجب خدا بر بندگان، خيرخواهى به اندازه توان، و يارى كردن يكديگر براى برپايى حق در ميان خود است.(نهج‌البلاغه/خطبه۲۱۶) 🔻در غیر این صورت، همۀ ما هم مرتکب کبیره شده‌ایم و هم باید منتظر سیلی سخت‌تر از سیلی ۸۸ و ۹۸ و ۴۰۱ باشیم که مباد چنین روزی! @howzavian_hamedan
✍️ استاد محمدرضا رنجبر 💠 از دهان‌بينی تا جهان‌بينی 🔺 دستگاه دماسنج را دیده‌اید که چه طور خود را با شرایط محیط تنظیم می‌کند. اگر شرایط گرم باشد جیوه آن بالا می‌رود و اگر سرد باشد پایین می‌آید. آدم‌ها هم همین‌طورند؛ بعضي‌ها مثل دماسنج‌اند و خود را با شرایط تنظيم می‌کنند یعنی اگر آدم‌ها با آن‌ها گرم بگیرند پرواز کرده و اوج می‌گیرند اگر با آن‌ها سرد بگیرند وارفته و شل شده و افسرده می‌شوند، اما پیامبر(ص) این‌طور نبود. او آمپر دهان مردم نبود یعنی دهان‌بین نبود، بلکه جهان‌بین بود. جهان‌بینی داشت و جهان‌بینی او بر محور خدا بود و خود را با خدا تنظیم می‌کرد و نگاه می‌‌کرد ببیند چه چیز در چشم خدا حقیر است، همان در چشمش حقیر می‌شد؛ حقر شیئا فحقره صغر شیئا فصغره. ما هم بايد نگاهمان به خدا باشد و ببینیم او چه می‌خواهد و چه نمی‌خواهد و چه در نگاه او زیباست و چه در نگاه او زشت. @howzavian_khuzestan
مدرسه اندیشه ورز رحا با همکاری خبرگزاری تسنیم برگزار می‌کند: 💢 باز خوانی منشور روحانیت 💠 روحانیت در عصر جدید تبلیغ و کنشگری 💠 منطق امام فطرت و هدایت یا جدال خشونت؟ 🎙 باحضور: حجت الاسلام دکتر میثم قاسمی؛ مسئول موسسه مأوا مکتب اندیشه و امتداد 📅 زمان: سه‌شنبه 30 بهمن‌ماه ⏰ ساعت 19 📍شهرک قدس، کوچه 31، پلاک 3، مرکز مطالعات راهبردی تسنیم 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia
💥فریب الگوهای ذهنی را نخوریم؛ سلاح شناخت علیه جنگ ادراکی ♨️ تسلط بر ذهن‌ها، مقدمه تسلط بر سرزمین‌هاست. 📍 دشمنان برای کنترل افکار عمومی، الگوهای ذهنی از پیش‌ساخته‌شده می‌سازند. این الگوها افراد را وادار می‌کند تا بدون تحلیل، هر روایت را بپذیرند. آن‌ها مقاومت را خشونت، استقلال را انزوا، و پیشرفت را در گرو وابستگی جلوه می‌دهند. این همان جنگ شناختی است که هدفش تسخیر ذهن‌ها پیش از تسلط بر سرزمین‌هاست. 📍 در سیاست داخلی نیز، این الگوهای قالبی بر قضاوت‌های عمومی سایه انداخته‌اند. وقتی فرد یا جریانی صرفاً به دلیل یک برچسب خاص، بدون بررسی دقیق، قضاوت می‌شود، یعنی جامعه به دام این تله‌ها افتاده است. 📍 اما راهکار چیست؟ «جهاد تبیین» و «تقویت تفکر انتقادی». تفکر انتقادی یعنی توانایی تحلیل و ارزیابی اطلاعات، تشخیص خطاهای منطقی، بررسی صحت منابع، و پرهیز از قضاوت‌های سطحی و احساسی. این مهارت به ما کمک می‌کند تا روایت‌ها را کورکورانه نپذیریم، بلکه با پرسش‌گری و بررسی دقیق، حقایق را از تحریفات رسانه‌ای تمیز دهیم. ✅ امروز، سلاح برتر، تفکری است که به حقیقت مسلح باشد؛ تفکری که نه اسیر القائات رسانه‌ای می‌شود و نه در دام قضاوت‌های کلیشه‌ای می‌افتد. ✍ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
موفقیت جناب آقای سعید سپاهی در مسابقه یادداشت علمی معاونت پژوهش حوزه با عنوان «تمدن نوین اسلامی؛ نقطه تلاقی عقلانیت و معنویت در عصر مدرن» را خدمت ایشان و جامعه علمی استان تبریک عرض می‌کنیم. __ با ما همراه باشید↙️ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
بعد از صحبت‌های دیروز رهبری چه اتفاقی می‌افته؟ . ✍️محمدرضا جوان آراسته zil.ink/mrarasteh 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی