💠 مجنوناند دیگر!
✍️مجید ابطحی
شنیده بودم مجنون اصلا لیلی را ندیده بود! باور نکردم، با خود گفتم اینکه کسی را نبینی و عاشقش شوی محال است!
الا اینکه بگوییم #مجنون_است_دیگر! مجنون یعنی از شدت عشق کارش به دیوانگی کشیده!
🔹امروز از این مجنون ها زیاد دیدم، چهارم اسفند، پانزده شعبان، کیلومترها راه آمده بودند به شوق معشوق شان، غیر از دیدن او هیچ بهانه ای نداشتند، هیچ!
🔹سرمای خشک قم به جز فاطمه ی معصومه سلام الله علیها و مسجدی که رنگ و بوی معشوق شان مهدی (عج) را می دهد، چه دارد؟!
🔹انگار نه انگار معشوق شان را ندیده بودند، پیر و جوان، باسواد و بی سواد، فقیر و ثروتمند، دختر و پسر، با خیلی هایشان صحبت کردیم، به تمنای معشوق شان آمده بودند و بس!!
🔹حالا باور می کنید اصلا معشوق شان را ندیده بودند؟ محال است بدون دیدن معشوق، دلباختهاش شوی، نه؟
#مجنوناند_دیگر!
#موعودِ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👌 چرا مشارکت در این دوره بالاست؟
✍ عباس بابائی
ناکارآمدیهای فراوان دولت قبل در کنار جنگ جهانی رسانه علیه ملت، باعثشد نصاب شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی که در تاریخ انقلاب حدود ۵۸ درصد بود، به حدود ۴۰ درصد تقلیل یابد! تکرار مشارکت زیر ۵۰ درصد در انتخابات ریاستجمهوری با ميانگين ۶۶ درصد، نگرانیها را نسبت به انتخابات پیشرو بهطرز قابلتوجهی افزایش داد.
اما با اندکی تأمل میتوان فهمید، حوادث مبارکی در حال وقوع است که نوید «مشارکت حداکثری» را میدهد:
۱) پایان قیمومیت پدرخواندهها؛
یکی از تلخیهای گزنده در دورههای مختلف انتخابات، قیممآبی عدهای در جناحهای متعدد کشور بود که مجالی برای عرضاندام به باقی ظرفیتها بهویژه جوانان نمیداد.
طیفی با ترساندن از رقیب موهوم و طیفدیگر با تحکمهای روشنفکرمابانه، هر صدایی را در قامت «صدایملت» در جناح متبوع خودشان خفه میکردند؛ «اما اینبار فرقمیکند!»
آنانکه «نهضت مردمسالاری دینی» را در راستای «نهضت بزرگ خمینی» میدیدند، با «ائتلاف مردمی عدالت» به مبارزه با پدرخواندههای سیاسی آمدند تا «هوالمطلوب»های واقعی، در میان تعدد لیستهای مردمی انتخاب شود نه با زدوبندهای سیاسی در شب انتخابات!
نکتهی زیباتر آنجاست که اینروزها حتی در پایتخت، بعضی از احزاب در برابر تعدد لیستها نتوانستند «پایداری» کنند تا در یک جبهه نیز شاهد لیستهای مختلف باشیم!
۲) تنها نسخهی شفابخش؛
نزدیکشدن افکار و گفتار و رفتار مجریان دولت و ناظران شورای نگهبان به منظومهی سیاسی-اجتماعی «امامخامنهای» باعث تأیید صلاحیت گستردهای از طیفهای مختلف شد که محصول ارزشمند آن، «مردمیترشدن» انقلاب و نظام و «مشارکت حداکثری» خواهد بود.
۳) دولت مردمی؛
خیز بلند دولت برای برگزاری انتخاباتی «آسان و امن»، نویدبخش لیلةالقدری مبارک است. مصوبشدن قوانینی همچون استفاده از انواع کارتهای شناسایی جهت رایدادن، در کنار جلوگیری از تکرارنشدن اتفاقاتی چون تخلفات انتخاباتی ناجوانمردانهی برخی مدیران در دولتهای گذشته، انتخاباتی پررونق را نوید میدهد.
این اقدامات ارزشمند و بهنگام، وقتی در کنار خدمات فراوان دولت(بهویژه ریشهکنی کرونا) آن هم بعد از بحرانهای فراوان هشتسال دولت غربگرایان قرار میگیرد، هر انسان منصفی را نسبت به انجام وظیفهی مکتبیاش در قبال اسلام و انقلاب و میهن شائق میکند.
۴) صداوسیمای ملی؛
صداوسيما که مدتهای مدید تبدیل به «جعبهی جادویی سلبریتیساز» شده بود، در سالیان دراز با نشاندادن احزاب تکراری و پیرمردان سیاسی، داد انقلابی و غیرانقلابی را درآورده بود!
امسال اما در تغییری ماهوی فقط در یک برنامهی تراز انقلاب حدود یکمیلیون نفر از مخاطبانش، عهد کردند تا «بهاضافهیک» شوند و یکنفر را که با صندوق رأی قهر کرده، پای صندوق رأی بیاورند!
راهاندازی کانالهای متعدد انتخاباتی در تلویزیون، مناظرات فراوان و پرچالش سلایق گوناگون، به همراه برنامههای متنوع و گسترده که زیبا و هنرمندانه در حال تولید و پخش است، ثمرهای مبارک بهدنبال خواهد داشت.
۵) سرداران جوان گام دومی؛
این دوره از انتخابات مصادف شده با تولد طیفهای گستردهای از گروهها و کنشگران جوان حوزوی و دانشگاهی در سراسر کشور که در آوردگاه جهاد کنشگری، فضای حقیقی و مجازی را عالمانه و هنرمندانه به دست گرفتهاند تا بازنشستگان سیاسی اینبار مجبور شوند صحنهی پرتکرار «احساس تکلیف» را به «جوانان گام دومی» بسپارند!
۶) دانشگاه تراز؛
انتخابات امسال، دانشگاه را نیز تکان داده است؛ البته نه دانشجویان دغدغهمند را؛ بلکه استادان دانشگاههای مختلف کشور را تا جاییکه نه تنها وارد کارزار «دعوت به انتخابات» شدهاند، بلکه در اقدامی انقلابی، اسامی خود را بهصورت علنی در فضای مجازی برای پاسخگویی به شبهات انتخاباتی اعلام کردند!
۷) ای لشکر صاحبزمان...
در کدام دوره از انتخابات سراغ دارید که اصناف و اقشار مختلف مردمی اینگونه نسبت به سرنوشت انقلاب، احساس تکلیف کنند! از جملهی این اصناف، پزشکان هستند که اینروزها بهصورت کاملاً خودجوش در نسخههای غالباً ناخوانایشان، بسیار خوانا بیماران را به شرکت در انتخابات دعوت میکنند!
۸) امام بیدارِ جبههی حق؛
سایهی پربرکت «امامخامنهای» عزیز مستدام که هرآنچه از اقدامات مبارک در میان ملت محقق میشود، از افکار و گفتار و رفتار انقلابی اوست؛ به لطف الهی دعاهای خالصانهی ایشان بار دیگر به اجابت خواهد رسید و همچون راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن شاهد «حضوری انقلابی» در انتخابات خواهيم بود.
فارغ از هر نتیجهای که در این انتخابات حاصلشود، حضور پررنگ مردم به عنوان «صاحبان اصلی انقلاب» در میدان کنشگری، قدم بزرگی است در راه رسیدن به جامعهیاسلامی و تمدناسلامی.
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍ شرایط عمومی داوطلبان خدمت به مردم و مملکت، از منظر مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف
✅ برای مردم شناخته شده و مردمی باشد
✅ مسلمان و طریقه جعفری را دارا باشد
✅ از خدا بترسد، دین به دنیا نفروشد
✅ شجاع و کاربلد و کاری باشد
✅ برای اجانب کار نکند
غیر این باشد امور مردم و مملکت، اصلاح نخواهد شد.
🔸منبع: کتاب دیده بان بیدار، اثر مورخ و پژوهشگر فقید استاد دکتر علی ابوالحسنی(منذر)
🔗 شهید رابع
#انتخاب_اصلح
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#بازنشر_تبیین
🔎گزارشی کوتاه از فرایند تبلیغی_تبیینی در ایام انتخابات؛
🔻چهار دسته مخاطب، مساله کانونی و ضدروایتها
✍ علیرضا محمدلو
▫️برای درک امر سیاسی بایستی در حوزه عمومی قدم زد و #زیر_پوست_شهر گام نهاد و بدون تعارف به گفتگو با ردههای سنی مختلف نشست. سیاست وقتی بازنده میشود که مردم را از دور نگریسته و افکارعمومی را با تمام تنوع، تکثر و در عین حال، اشتراکات کلیدی و حساسش به رسمیت نشناسد. مردم وقتی از سیاست بیگانه شده و احساس بیتفاوتی پیدا میکنند که لایه های حکمرانی تبدیل به #طبقه_ویژه شده و از دل رویدادها متولد میشوند و نامساله ها را راهبری میکنند.
▫️گذاری در #حوزه_عمومی با نیت پاسخ به شبهات و جلب مشارکت حداکثری داشتیم و در چند دبیرستان دخترانه و چندین محفل پسرانه و پاتوق های مردمی و مساجد و هیآت و برخی دانشگاهها و ادارات و کافههای حاشیه شهر و همایش والدین مدارس و نظام پزشکی و...حاضر شدیم و در نسبت با #ضدروایت رسانههای معاند، به چند مفهوم کانونی رسیدیم.
1⃣ دغدغه آینده و امید به رویاها
🔸رده سنی زیر ۲۰ سال و رای اولی ها بیشتر و واقعیتر از همه در نسبت با انتخابات و حوزه سیاست، دغدغه #آینده داشتند که بالاخره چه کنیم و چه خواهد شد؟. در واقع هویت این نسل با مساله آینده گره خورده بود.
🔻ضدروایت رسانه های معاند در نسبت با این نسل، ناظر بر مساله #امید است و تزریق ناامیدی در جامعه هم این رده سنی را بیشتر متاثر میکند که از دل گفتگو با نسل نوجوان زیر ۲۰ سال(تینیجرها) و دم کنکوری روشن میشد.
2⃣ دغدغه اعتماد و کاربست استعدادها
🔸رده سنی زیر ۳۰ سال هم جوانان مستعد و انرژیک و صاحب ایده ای بودند و عموما دغدغه کار و اشتغال و ازدواج و عرض اندام اجتماعی برای آنها بیشترین اهمیت را داشت.
🔻ضدروایت های جریان معاند نیز با پمپاژ موج منفی و بزرگنمایی ضعف ها و کوچکنمایی و سانسور قوت های جامعه، اعتمادسوزی کرده و که در گفتگو با جوانان زیر ۳۰ سال، مساله #اعتماد و توجه به استعدادها بیشتر به چشم می آمد.
3⃣ دغدغه رضایت از زندگی و وضع موجود
🔸رده سنی زیر ۴۰ سال که ازدواج کرده یا در شرف ازدواج بودند و یک ثبات نسبی را در شغل و شرایط زندگی تجربه میکردند، دغدغه #رضایت_از_زندگی و کسب و کار خوب را داشتند.
🔻ضدروایت ناظر بر این رده سنی با مطالعه رسانه های معاند هم نشان میداد که کلیدواژه رضایت از زندگی مورد هدف قرار گرفته و سیاهنمایی وضعیت موجود، نقطه کانونی در پروپاگاندای رسانهای است.
4⃣ دغدغه کارآمدی و توان رفاهی بیشتر
🔸رده سنی زیر پنجاه سال هم که نگاه های پخته تر و جدی تر به سیاست داشتند، مساله رفاه و سلامتی و رسیدگی بیشتر و پیشرفت زندگی را در سایه بازدهی اقتصادی و #کارآمدی سیاسی دنبال میکردند.
🔻ضدروایت ناظر بر این رده سنی نیز حکایت از این داشت که کلیدواژه ناکارآمدی نظام، دستور روز رسانههای معاند بوده و "نمی شود" و "نمی توانیم" و "مرغ همسایه غاز است" و... از عبارات و مفاهیم رایج سکوهای ضد ایرانی است.
🔹این قبیل گفتگوهای متنوع با ردههای سنی مختلف موید این نکته بود که #جنگ_شناختی پیرامون ۱.ترور واژههای کلیدی، ۲.تحریف، سانسور یا بایکوت تاریخ، ۳.روایت وارونه از وضع موجود ۴.خوانش سیاه از آینده، رقم می خورد.
🔹ناامیدی، بیاعتمادی، نارضایتی، ناکارآمدی ذیل مساله ۱.هویت، ۲.معیشت، ۳.معرفت و ۴.سیاست در سطح افکارعمومی به صورت پرتکرار پمپاژ میشود. ذهنیت اجتماعی دچار فروپاشی شده و تشخیص راست و دروغ سخت میشود.
🔗نتیجه اینکه؛ حوصله و مهارت گفتگو، زبان نرم و رسا، صمیمیت و مهربانی، گوش شنوا و حواس شش دانگ/ دست پر از حیث محتوای تاریخی و جریان شناسی، وضعیت شناسی داخلی و ارزیابی بینالمللی و #توان_تصویرسازی واقع گرا و امیدآفرین از آینده و تفکیک مساله از نامساله و اصلی و فرعی کردن مباحث/ ابزارهای ضروری برای نتیجه بخشی و تولید #اقناع در فرایندهای تبلیغی و تبیینی به نظر میرسد.
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🟢 حکم شرعی انتخابات و مجتهدان زنده و مرده!
✍ احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه
🔹برخی از مدعیان فقاهت که مع الاسف در حوزه علمیه نیز صاحب کرسی درس #فقه هستند (هر چند کم رمق و صرفاً در حلقه مریدان) میگویند هیچ آیه یا روایتی درباره انتخابات نداریم! پس اینکه عدهای حکم شرعی شرکت در انتخابات را بیان میکنند، ربطی به فقه و شرع ندارد!
🔻سطح آگاهی و فهم فقهی چنین افرادی را در همین نوع اظهار نظرهایی میتوان سنجید، و حقیقتاً چنین اظهاراتی ارزش پاسخگویی هم ندارد. زیرا اگر چنین باشد که اینان میگویند در آن صورت نه تنها باید فاتحه «اجتهاد» را خواند که فاتحه «خاتمیت» و «جاودانگی» اسلام را هم باید خواند. اگر اسلام دین جاودانه است و اگر هیچ کنشی از کنشهای اختیاری بدون حکمی شرعی وجود ندارد، پس چطور میتوان گفت شرکت در انتخابات ( به عنوان یکی از مهمترین و سرنوشتسازترین کنشهای اجتماعی و حوزههای نمایش اقتدار حکومت اسلامی و ...) فاقد حکم شرعی است و هیچ ربطی به اسلام و امام زمان و ... ندارد؟!
خدا رحمت کند #شهید_مطهری را چه زیبا میفرمود:
«بديهی است كه مشكلات جامعه بشری نو میشود و مشكلات نو راه حل نو میخواهد . «الحوادث الواقعه» چيزی جز پديدههای نوظهور نيست كه حل آنها بر عهده حاملان معارف اسلامی است. سرّ ضرورت وجود مجتهد در هر دوره، و ضرورت تقليد و رجوع به مجتهد زنده همين است. و الا در يك سلسله مسائل استاندارد شده، ميان تقليد از زنده و مرده فرقی نيست. اگر مجتهدی به مسائل و مشكلات روز توجه نكند او را بايد در صف مردگان به شمار آورد.»
#انتخابات
#حوزه_علمیه
#سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
آیت الله بود
103 سالش بود
با آداب خاصی رأی می داد
#مرحوم_آیت_الله_صافی
#انتخابات #حب_وطن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
هدایت شده از مجله افکار بانوان حوزوی
.
#تمدید_شد تا پایان امروز
آثار ارسالی در حال انتشار در کانال #هم_نویسان 👇
https://eitaa.com/hamnevisan
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔸#ویراستی ا #انتخابات
✔️مجلس میدان حاکمیت عقل است
🖋دکتر احمدحسین شریفی
➕فکرت
➕ویــــراســـتـی فــکــــرت
#انتخابات #مشارکت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢شاخص انتخاب اصلح
✍️ سعید کرمی
"مسئولی که دغدغهی ظهور حضرت حجت ارواحنافداه را نداشته باشد،و لو خدمت هم بکند خائن است."
شاخصی که حضرت امام(ره) برای ما قرار دادند،افقِ دیدِ نامزدهای انتخاباتی را نشان میدهد.
آنچه موجب غربت امام زمان و معصومین در زمان خویش بوده و هست این است که دیدگاه سطحی و مادّی مردم،بلندای افقِ دید معصومین را برنتافته است.
نامزدی که وعدهی اصلاح اقتصاد و معیشت میدهد اما در هدفش دغدغهی بندگی خدا و ظهور صاحبالامر را نداشته باشد،چنانچه در کار نمایندگیش موفق هم عمل کند برکت نخواهد داشت.
سخنان نامزدها غالبا مشابه یکدیگر است و حول محور معیشت و اقتصاد،جوانان،آب و کشاورزی،اشتغال و....میگردد و همه جهت فریفتن مردمی سطحینگر است.
نامزدی که برای ایراد سخنرانی به مسجد میآید و به وقت اذان،نماز اول وقت را رها کرده و برای معرفی خویش،به محل دیگری میرود به نوعی میدانِ مَحَک افق دید اوست.
نامزدی که بیشتر وقتش را در بخشهای شهری شهرستان سپری میکند و به روستاها اهمیتی نمیدهد،سخن او دربارهی کشاورز و کشاورزی نیز،جز گزاف نیست.
نامزدی که با لشکرکشی و پرطمطراق به محلهای سخنرانیش،خود را باشکوه جلوه میدهد پیداست که پشتوانهی الهی را دست کم گرفته است...
شاخصها و نشانهها کم نیست اگر هشیار باشیم
#شاخص_انتخاب_اصلح
#انتخابات #انتخاب_مهدوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
22.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#انتخابات |#تیزر
💢 نشست «تاثیر سلبریتیها در انتخاب مردم»
با حضور:
🔹دکتر محمد حسنی
🔹حجتالاسلام دکتر وکیلی
🔹حجتالاسلام محمدلو
🔻انجمن سواد رسانه طلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@savad_rasaneh
15.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وصلت با سلطنت؟😁😂
داستان طنز #علی_بهاری، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی، درباره خواستگاری از دختر سلطنتطلب، خواندهشده در شصت و یکمین محفل طنز قمپز، دی 1402
#خواستگاری
#سلطنت #رضا_پهلوی
#انقلابی #مذهبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@tanzac