🔰 روح ملکوتی
💠 حضرت فاطمه معصومه، گرچه دختر امام و خواهر امام و عمه امام (علیهم آلاف التحیة و الثناء) است، ولی بالاخره خانم است؛ امام یا پیغمبر نیست.
🔹 لکن به مقام عظیمی رسیده است. که ما در زیارت آن حضرت، از ذات اقدس الهی مسئلت میکنیم كه شفاعت این بیبی درباره ما موٴثر و مقبول قرار بدهد!
به خود بی بی هم عرض می كنیم:
✨ «اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ» ✨
⬅️از اینجا معلوم میشود:
کسی كه امام نیست و پیغمبر نیست، میتواند به مقامی برسد كه پیش خدا منزلتی داشته باشد.
▫️ منزلت برای انسان از آن جهت كه یك روح ملكوتی دارد و آن روح ملكوتی نه زن است و نه مرد قابل تحصیل است؛
لذا كمالها و معارف را هم زنها میتوانند فراهم كنند، هم مردها.
▪️ آن لطافت روحی كه ذات اقدس الهی به زنها داد، اینها در مناجات، موفقتر از مردها هستند.
این عاطفه باید رهبری کرد، باید هدایت کرد.
حیف است كه زن این سرمایه را برای چیزهای عادی بگذارد!
▪️ او میتواند به جایی برسد كه با اینكه امام نیست و پیغمبر نیست،
✨ بشود فاطمه معصومه (سلام الله علیها). ✨
#رحلت_حضرت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
✅کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
رویکرد قبلهمدار
جهتگیری الهی در پرتو آیات ۱۴۹ و ۱۵۰ سوره بقره
۱. مقدمه
مفهوم قبله در اندیشه اسلامی، بهویژه در پرتو آیات نورانی قرآن کریم، مفهومی بس فراتر از یک مکان جغرافیایی صرف دارد. قبله، آنگونه که در مبانی معرفتی دین تعریف شده است، نمادی بنیادین برای وحدت، تمرکز توحیدی و جهتگیری کلی جهانبینی اسلامی است. این مفهوم، نقطه اتصال میان زمین و آسمان، میان خالق و مخلوق، عبد و رب و مظهر اراده الهی در تعیین یکپارچگی امت اسلامی در عبادت است.
در این میان، آیات ۱۴۹ و ۱۵۰ سوره بقره و ماقبل آن، به مثابه فرمانهای صریح الهی، چارچوب اصلی این جهتگیری را تبیین میکنند. این آیات نه تنها یک دستورالعمل فقهی برای نماز، بلکه یک کد بنیادین برای ساماندهی تمامی ابعاد وجودی انسان مسلمان هستند. درک عمیق این آیات، ما را از سطح ظاهری و مکانی قبله به عمق حِکمی و رویکردی آن هدایت میکند؛ رویکردی که در آن، هر حرکت، هر سکون و هر اندیشه باید در راستای همان جهتگیری الهی یعنی قبله قرار گیرد.
در این اینجا، قصد داریم با تکیه بر این دو آیه محوری، مفهوم قبله را از یک حکم عبادی محدود فراتر برده و آن را به عنوان یک اصل محوری در سبک زندگی، معماری، شهرسازی و جهتگیری کلی جهانبینی اسلامی مورد واکاوی قرار دهیم.
۲. فرمان الهی و نص صریح قرآن کریم
بنیان و اساس احکام قبله در آیات ۱۴۲ تا ۱۵۰ سوره بقره به وضوح بیان شده است. البته مقدمه آیات تغییر قبله از آیه ۱۲۵ همین سوره شروع میشود. خداوند متعال، با تأکید و تکرار، این جهتگیری را برای مسلمانان مقرر فرموده است تا وحدت آنان حفظ شده و غایت توحیدیشان متبلور گردد.
نقل و ترجمه آیات ۱۴۹ و ۱۵۰ سوره بقره:
وَ مِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ إِنَّهُ لَلْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَ مَا اللَّـهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
و از هر جا بيرون شدی رو بسوی قسمتی از مسجد الحرام كن و بدان كه اين حق است و از ناحيه پروردگار تو است و خدا از آنچه میكنيد غافل نيست (۱۴۹)
وَ مِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَيْثُ ما كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلاَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِي وَ لِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
و از هر جا بيرون شدی رو بسوی قسمتی از مسجد الحرام كن و هر جا هم كه بوديد رو بدان سو كنيد تا ديگر مردم بهانهای عليه شما نداشته باشند مگر آنهايی كه ستمكارند، پس از آنها مترس و از من حساب ببر برای اينكه نعمتم را بر شما تمام كنم باشد كه راه را بيابيد (۱۵۰)
تأکید بر تکرار و حکمت تشریع
نکته قابل توجه در این آیات، تکرار عبارت «وَ مِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ» در ابتدای هر دو آیه است. این تکرار، نشان از اهمیت حیاتی این فرمان دارد و بر جهانی بودن و عدم محدودیت مکانی آن تأکید میکند. چه در سفر، چه در حضر، چه در خواب و چه بیداری، چه در شرق عالم و چه در غرب، همه و همهجا این جهتگیری باید برقرار باشد.
حکمت اصلی این فرمان، همانطور که در آیه ۱۵۰ تصریح شده، «لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ» است. این جمله نشان میدهد که قبله، ابزاری برای رفع بهانهجوییهای دشمنان و یکپارچهسازی جامعه اسلامی در برابر دیدگاههای مخالف است. قبله نماد هویتی است که همه مسلمانان را تحت یک فرمان واحد جمع میکند، فارغ از اختلافات قومی و جغرافیایی.
همچنین، این فرمان مقدمهای است برای تکمیل نعمت الهی «وَ لِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ» و نیل به هدایت «وَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ». این نشان میدهد که جهتگیری منظم و واحد، خود بخشی از فرآیند هدایت الهی برای مؤمنان است.
#رویکردهای_طرحریزی_استراتژیک
#رویکرد_قبلهمدار
۱/۳
✍️ بَیِّنات | بهرام برادری
@bahrambaradari
۳. قبله؛ نه جهت، که جهتگیریست
تحلیل عمیقتر این آیات، ما را از درک مکانیکی (فیزیکی)، قبله به درک حِکمی آن سوق میدهد. در نگاه قرآنی، قبله صرفاً یک جهت جغرافیایی (مثلاً ۳۰ درجه شرقی در موقعیت جغرافیایی خاص) نیست، بلکه یک جهتگیری (Orientation) است.
تفاوت میان جهت (Direction) و جهتگیری (Orientation):
جهت (Direction): اشاره به یک امتداد ثابت در فضای مادی دارد.
جهتگیری (Orientation): دلالت بر یک نگرش، تمرکز و وضعیت درونی دارد که بر اساس آن، تمامی کنشها تنظیم میشوند.
عبارت «قبله جهت نیست، جهتگیریست»، بیانگر این است که کعبه و مسجدالحرام به عنوان نقطه کانونی، مظهر غایتی متعالی است که مؤمن باید همواره به سوی آن متوجه باشد. این «توجه» یک حالت ایستا نیست، بلکه یک همراهی دائمی با مبدأ هستی و عالم است.
هنگامی که نمازگزار رو به قبله میایستد، این حرکت فیزیکی، بازتابی از حرکت روحی اوست که جوهر وجودی خود را متصل به مرکز واحد هستی میبیند. این جهتگیری به این معناست که در تمام لحظات زندگی، باید نقاط عطف و اهداف فرعی خود را بر اساس آن نقطه کانونی اصلی (که قبله نماد آن است) تنظیم کنیم.
این تفسیر، قبله را از یک حکم فقهی محدود به نماز، به یک اصل حِکمی و سبک زندگی (Way of Life) تبدیل میکند. مسلمان همواره باید در حالتی باشد که در صورت نیاز به برقراری ارتباط مستقیم با مبدأ، آماده و متمرکز باشد.
۴. وسعت قبلهمداری در شئون زندگی
اگر قبله را به عنوان یک «جهتگیری الهی» تعریف کنیم، دامنه اثرگذاری آن از محراب نماز به تمامی عرصههای زندگی گسترش مییابد. اصل بنیادین این است: «همیشه و در هر حال رو به قبله بودن».
این به آن معنا نیست که فرد در حین کار یا سفر، حتماً بدن فیزیکی خود را به سمت کعبه بچرخاند (که در حالتهای خاص، مانند حرکت یا دشواری، امر محال است)، بلکه به این معناست که مرکز ثقل تصمیمگیری و هدفگذاری او باید همان حقیقت متعالی باشد که قبله مظهر آن است.
قبلهمداری در ابعاد مختلف:
۱- بیع و تجارت: بیع و تجارت باید مبتنی بر قسط، صلح، میزان و انصاف باشد؛ همان اصولی که خداوند در آیات ۸۵ و ۸۶ سوره اعراف و هود، ۱۸۱ تا ۱۸۳ سوره شعراء و سایر آیات مرتبط با مسائل اقتصادی، بیع و تجارت قرآن کریم بر آن تأکید کرده است. قبلهمداری در بیع و تجارت، یعنی عدم فریب و غش، پرهیز از ربا و تمرکز بر برکت الهی به جای سودجویی و منفعت صرف.
۲- تعاملات اجتماعی: در روابط خانوادگی و اجتماعی، جهتگیری باید بر اساس قسط و عدل، احسان و انصاف باشد. ظلم کردن به دیگران (که در آیه ۱۵۰ مورد نکوهش قرار گرفته) نقض آشکار جهتگیری الهی است.
۳- تفکر و تفقه: جهتگیری فکری و علمی باید از مادهگرایی صرف به سمت تبیین نظم و حکمت موجود در جهان و کشف آیات و بینات عالم حرکت کند. همانگونه که در آیات کریمه ۲۰ و ۲۱ سوره ذاریات فرمود: وَ فِي الْأَرْضِ آياتٌ لِلْمُوقِنِينَ وَ فِي أَنْفُسِكُمْ أَ فَلا تُبْصِرُونَ.
قبله در این سطح، نماد غایت و هدف متعالی است. هرگاه مسلمان در کاری سردرگم یا منحرف شد، یادآوری قبله او را به یاد میآورد که مقصد نهایی کجاست و از چه طریقی باید به آن رسید. قبله، به مثابه یک قطبنمای درونی، مانع از سرگردانی در مسیرهای باطل و گمراهی میشود.
#رویکردهای_طرحریزی_استراتژیک
#رویکرد_قبلهمدار
۲/۳
✍️ بَیِّنات | بهرام برادری
@bahrambaradari
۵. تجلی قبله در ساحت معماری و شهرسازی اسلامی
اهمیت جهتگیری در اسلام، تنها به اعمال فردی منحصر نماند، بلکه به شدت بر سازماندهی فضای زیست اجتماعی تأثیر گذاشت. این امر در معماری و شهرسازی اسلامی به وضوح قابل مشاهده است.
اگر قرار باشد مؤمنان همواره در جهت الهی متمرکز شوند، این تمرکز باید در محیط پیرامون آنها نیز مشهود و محسوس باشد تا یادآور وظیفه دائمیشان باشد.
الزام هندسی و حِکمی در ساختوساز:
۱- جهتگیری مساجد: مساجد باید با دقتی بالا و با استفاده از ابزارهای دقیق نجومی و ریاضی، جهت قبله را مشخص کنند. این امر نه تنها برای نماز ضروری است، بلکه مسجد را به کانون انرژی معنوی شهر تبدیل میکند که همه اضلاع آن به سوی مرکز توحید متمایل شدهاند.
۲- تنظیم خانهها: در معماری اسلامی، جهتگیری فضاهای اصلی مانند اتاقهای نشیمن یا محل خواب، سرویسهای بهداشتی و حمام، در بسیاری از موارد، با لحاظ کردن قبله تنظیم میشود؛ به گونهای که فضای زیست انسان در خانه نیز نسبت به این جهتگیری بیتفاوت نباشد.
۳- فضای شهری و مقبرهها: حتی در گورستانها، جهتگیری دفن مردگان به سمت قبله، تأکیدی بر آخرین جهتگیری آنها و امید به حیات مجدد در چارچوب توحیدی است.
در تفسیر شریف نور ذیل آیه ۸۷ سوره یونس، حاج آقای قرائتی حفظهالله نکات ارزندهای را در ارتباط بین معماری و قبله فرمودهاند که به برخی از آنان اشاره میشود:
۱- معماری و شهرسازی اسلامی بايد با اهداف مكتبی سازگار باشد و جهت قبله فراموش نشود.
۲- به گونهای خانه بسازيم كه انجام مراسم مذهبی و اقامهی نماز در آن عملی باشد.
۳- خانهی افراد مكتبی بايد نمازخانه باشد.
۴- خانههای مقابل يكديگر، از نظر تمركز، حفاظت، نظارت و انس با هم مناسبتر است.
۵- نگذاريم بيگانگان در محلّه و جامعهی ما رخنه كنند.
این الزام معماری، یک وظیفه بر عهده هنر و مهندسی اسلامی قرار میدهد تا محیط ساخته شده، به جای آنکه مادی و بیتفاوت باشد، تبدیل به یک یادآور دائم از «حق» و «جهت الهی» شود. معماری قبلهمدار، یک معماری «جهتدار» است که در آن، زیباییشناسی با توحید پیوند میخورد.
رویکرد قبلهمدار، هسته اصلی هویت اسلامی را شکل میدهد. آیات ۱۴۹ و ۱۵۰ سوره بقره، ما را از یک حکم ساده در عبادت، به یک اصل حاکم بر کل هستی هدایت میکنند. قبله، نماد کانون وحدت است که در آن، اختلافات انسانی رنگ میبازد و همه زیر یک پرچم توحیدی گرد میآیند.
تحلیل این آیات نشان داد که قبله نه تنها یک نقطه برای عبادت فردی است، بلکه یک منشور برای جهتدهی به تمامی افکار، اعمال، تعاملات اجتماعی و حتی فضاهای مادی زندگی است. این رویکرد، مسلمان را در هر لحظه در حالتی از «توجه و آمادگی» نگه میدارد، همانگونه که خداوند از اعمال ما غافل نیست.
در نهایت، میتوان این رویکرد جامع را با یک عبارت موجز خلاصه کرد: «همه چی و همه جا قبله».
این عبارت، نمایانگر این حقیقت است که کل هستی، از کوچکترین کنش فردی تا بزرگترین ساختار اجتماعی، باید در یک جهتگیری واحد به سوی کمال مطلق و مبدأ هستی (الله تبارک و تعالی) قرار گیرد. قبله مکه، به عنوان مظهر این وحدت و تمرکز، تنها نماد فیزیکی این حقیقت معنوی بیپایان است که مؤمن باید در هر زمان و هر مکان، آن را در قلب خود حفظ کند و بر اساس آن زندگی نماید. این همان هدایتی است که خداوند در پایان آیه ۱۵۰ وعده داده است: «وَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ»
#رویکردهای_طرحریزی_استراتژیک
#رویکرد_قبلهمدار
۳/۳
✍️ بَیِّنات | بهرام برادری
@bahrambaradari
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
🔰 هاستل گیت ۶۱ 🔹 با وجود خطر امنیتی کشورهای همسایه، توریستهای پاکستانی بهراحتی بهصورت تیمی وارد
9.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 هاستل گیت ۶۲
🔹 حبیبی کام تو ایران! چراکه نه؟! اینجا دختران را از کودکی به کلاس میفرستند تا زبان بیاموزند. که ته تهش تبدیل بشوند به تور لیدر یک مشت اجنبی و برایش عشوه بیایند!! به قهقهه مستانه مردک هندو نگاه کنید...
🔹 زبان میآموزند، فرهنگ غربی را میگیرند، حیا و عفت را به حراج میگذارند و نهایتا میشوند جاده صافکن جاسوس ولاگران.
#جاسوس_ولاگر
#جاسوس_هندی
#هاستل_گیت
@Hasanabbasi_students
8.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 هنگامی که در ۲۵۰۰ سال گذشته، فیلسوفان غربی همواره از "حیوان" بودن انسان گفته اند، جای تعجب نیست که با حیوان انگاری مطلق علوم انسانی غرب از بشر، اکنون غربی ها خوی حیوانی خود را با شمایل حیوانات یکسان سازند؛ حیوان غربی.
🔹 یه مشت کودن ماسک سگ گذاشتن و دست جمعی دارن زوزه میکشن!!!
یکی دو نفر هم نیستند
طبق آمار خودشون فقط در انگلستان ۱۰ هزار نفر انسان سگ نما وجود داره!
بعد این پلشتا به ما میگن جهان سومی و توسعه نیافته و متحجر!
🔹 به مسلمانی و انسانیت و حکومت و تمدن خود افتخار میکنیم که محصول تمدن ما حیوان شدن نیست. 👏👏
@Hasanabbasi_students
بیماری زوآنتروپی در سیستم آموزشی
یکی از عجیبوغریبترین اختلالات روانی، زوآنتروپی یا خودحیوانپنداری است. فردی که دچار این اختلال روانی است، از زندگی حیوانی خاص تقلید میکند، از رفتار و رژیم غذایی گرفته تا صداها و شخصیت حیوان. یعنی فرد خودش را نوعی حیوان میداند و مثل آن حیوان رفتار میکند. زوآنتروپی از ریشه یونانی «zoion» بهمعنی «حیوان» و «anthrōpos» بهمعنی انسان گرفته شده است.
در این وضعیت، بیمار مانند حیوان راه میرود؛ مثل انسانهای معمولی صحبت نمیکند و ترجیح میدهد با دادوفریاد توجه دیگران را به خود جلب کند؛ ناگهان تغییر رفتار میدهد و رفتار، غذاخوردن، راهرفتن و هرگونه ویژگی حیوان مدنظرش را تقلید میکند. در این بیماری، ممکن است توهم فرد آنقدر شدید باشد که منجر به تغییر باور او به وجود انسانیاش شود.
فارغ از این بحث در زندگی برخی افراد خاص، کل تمدن غرب و مخصوصاً سیستم علمی و آموزشی مدرن مبتلا به این بیماری است و نظام آموزشی ایران نیز از این مرض و توهم رهایی نیافته است. فلاسفه و دانشمندان غرب ازجمله پیاژه، اریکسون و فروید که نظراتشان مبنای آموزش و پرورش ایران قرار گرفته، خود و دیگران را حیوان میدانستند و از این رو، تحلیلهایشان درباره تعلیم و تربیت حیوانات است نه انسانها و آدمها.
نظام آموزشی ایران و جهان تا وقتی مبتلا به زوآنتروپی باشد و انسان را حیوان بداند، خروجی آن نیز چیزی فراتر نخواهد بود.
✍️ اندیشکده تثبیت| حسینی
@tasbit1444_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ کانال استاد حسن عباسی در یوتیوب را به نشانی زیر دنبال نمایید:
🔸 youtube.com/hasanabbasi
@Hasanabbasi_ir
🔰 آیا هوش مصنوعی مغز ما را تنبل میکند؟
🔹 پژوهش MIT روی ۵۴ دانشجو نشان داد استفاده زیاد از ChatGPT میتواند فعالیت مغز و حافظه را کاهش دهد.
🔹 در مقایسه سه گروه—نوشتن با AI، با کمک گوگل و فقط با دانش خود—دانشجویانی که از هوش مصنوعی استفاده کردند، سریعتر فراموش میکردند، حس مالکیت روی متن کمتر داشتند و نوشتههایشان تکراری و قابلپیشبینی بود، در حالی که نوشتههای انسانی خلاقانهتر و متنوعتر بودند.
@Hasanabbasi_students
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 شیرینی فروشی های پاریس 🤣
🔹 الان غربگراها از نمایش واقعیت قبلهی آمالشون سکته می کنند 😂😅
@Hasanabbasi_students
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
🔰 هاستل گیت ۶۲ 🔹 حبیبی کام تو ایران! چراکه نه؟! اینجا دختران را از کودکی به کلاس میفرستند تا زبان
11.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 هاستل گیت ۶۳
🔹 توریستِ بیکار به جای فیلمبرداری از اماکن تاریخی، ظاهراً تنها شغل و تفریح مردم را مطربی میداند و یا ماموریتش این است که مثل مگس، فقط روی کثیفیهای فرهنگ ایران بنشیند!
🔹 او تنها در دو شهر ایران، بیش از ۱۰ مورد مطربی و رقص فیلمبرداری کرده و دنبال جمع آوری صحنههای عیشونوش مردم علافتر از خودش بود.
🔹 شاید کار این جاسوس پاکستانی توجیه داشته باشد، اما به سخره گرفتن فرهنگ ارزشی ایران توسط زنان هرزه ایرانی قابلتوجیه نیست.
🔹 طرفدار #زن_زندگی_آزادی ظرف وجودش به قدری آلوده شده که حتی نمیتواند کنترل خود را در برابر شنیدن یک آهنگ حفظ کند و یا بابت قبحزدایی پولهای کلان میگیرد. این هرزه، با زدن برکه (نقاب مردم منطقه جنوب)، جلوی مردان بیغیرت میرقصد و هرزه بعدی، رقص و پایکوبی را راه درمان دردها معرفی میکند.
#زن_زندگی_آزادی
#جاسوسی_مدرن
#جاسوس_ولاگر
#بی_غیرتی
@Hasanabbasi_students
سالها پیش رهبر انقلاب جوانان اروپا رو با نامههایی که مینوشتند به اسلام و آزادگی و حقیقتجویی و تامل در سیاستهای غرب دعوت میکردند.
امروز آنها کاروان #صمود برای اثبات آزادگیشون به راه انداختند.
یه زمانی یه سری احمق اینو مسخره میکردن اما حالا چیزی که مشخصه حماقت همون آدمهاست!
لینک ایکس ✍مجتبی روحیزاده
@mojtabarouhizadeh