🔰 ارزش مقاومت فردی، که به مقاومت جمعی منجر می شود
🔹 زوال حكومت ١٢٠ ساله مغولها در ایران از یک روستا شروع شد.
۱۲۰ سال مغولها هرچه خواستند در ایران کردند، جنایتی نبود که از آن چشم پوشیده باشد. از کشتن ۱۰۰هزار نفر در یک روز گرفته تا تجاوز و غارت برخی از قبایل.
مغولها پس از فتح ایران ساکن خراسان شدند ولی چون بیابانگرد بودند، در شهرها زندگی نمیکردند.
مغولها همه گونه حقی داشتند، مجاز بودند هرکه را خواستند بکشند، به هرکه خواستند تجاوز کنند و هر چه را خواستند غارت کنند.
ایرانیان برایشان برده نبودند، احشام بودند.
در تاریخ دورهٔ مغول چنان یأسی میان مردم ایران وجود داشت که حتی در برابر کشتن خودشان هم مقاومت نمیکردند
ابن اثیر مینویسد:
یک مغول درصحرایی به ۱۷ نفر رسید و خواست همه را با طناب ببندد و بکشد هیچکس جرات نکرد مقاومت کند جز یک نفر که همان یک نفر او را کشت...!
داستان از روستای باشتین و دو برادر که همسایه بودند شروع میشود چند مغول بیابانگرد به خانهٔ این دو میروند و زنان و دخترانشان را طلب میکنند برخلاف رویه ۱۲۰ سال قبلش دو برادر مقاومت میکنند و مغولان را میکشند مردم باشتین اول میترسند ولی مرد شجاعی بنام عبدالرزاق دعوت به ایستادگی میکند.
خبر به قریههای اطراف میرسد حاکم سبزوار مامورانی را میفرستد تا دو برادر را دستگیر کنند عبدالرزاق با کمک مردم روستا ماموران را نیز میکشد.
در نهایت حاکم سبزوار سپاهی چندصد نفره را به باشتین میفرستد، ولی حالا خیلیها جرأت مقاومت پیدا میکنند.
عبدالرزاق فرمانده قیام میشود در چند روستا، مردم مغولان را میکشند و خبرهای "مغولکشی" کمکم زیاد میشود.
عبدالرزاق نام سربداران را بر سپاهیان از جان گذشتهاش میگذارد. فوج فوج مردمانِ بستوه آمده از ستم مغولها به باشتین میروند تا به عبدالرزاق بپیوندند و در برابر سپاه ارغونشاه (حاکم سبزوار) بایستند.
عبدالرزاق بر ارغونشاه پیروز میشود و سبزوار فتح میگردد و پس از ۱۲۰ سال ایرانیان بر مغولها فائق میشوند.
آنروز حتماً پرشکوه بوده است.
طغای تیمور ایلخان مغول یک ایلچی مغول را میفرستد تا سربداران از او اطاعت کنند سربداران او را هم میکشند و به جنگ طغای میروند و او را شکست میدهند و این نقطهٔ پایان ایلخانان مغول است.
سیف فرغانی که از شعرا و مشایخ قرن هفتم و هشتم هجری بود، این قصیده را خطاب به سپاهیان مغول سروده است:
هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد
هم رونق زمان شما نیز بگذرد
باد خزان نکبت ایام ناگهان
بر باغ و بوستان شما نیز بگذرد
آب اجل که هست گلوگیر خاص و عام
بر حلق و بر دهان شما نیز بگذرد
ای تیغتان چو نیزه برای ستم دراز
این تیزی سنان شما نیز بگذرد
بادی که در زمانه بسی شمعها بکشت
هم بر چراغدان شما نیز بگذرد
زین کاروانسرای بسی کاروان گذشت
ناچار کاروان شما نیز بگذرد
این نوبت از کسان به شما ناکسان رسید
نوبت ز ناکسان شما نیز بگذرد
آنکس که اسب داشت غبارش فرو نشست
بادِ سُم خران شما نیز بگذرد
بر تیر جورتان ز تحمل سپر کنیم
تا سختی کمان شما نیز بگذرد
در مملکت که غرش شیران گذشت و رفت
این عوعو سگان شما نیز بگذرد.
@Hasanabbasi_students
🔰 مستحبّی که هزار واجب در آن است!
💬 آیت الله بهجت (ره):
🔹 معلوم میشود نماز شب مستحبّی است نظیر روضه خوانی، که وقتی در زمان رضاخان - روضه خوانی را - منع کردند، یکی از اصحاب و اطرافیان حاج شیخ عبدالکریم حایری رحمه اللّه به ایشان عرض کرد: چیزی نیست، روضه خوانی یک عمل مستحبّ است که پهلَوی آن را منع کرده است.
🔸 حاج شیخ رحمه اللّه فرمود: بله مستحبی که هزار واجب در آن است.
خدا میداند که چه قدر احکام واجب و چه چیزهایی از حالات، سیره و کلمات سیّد الشّهدا و سایر معصومین علیهم السّلام که در مقدمه ی روضه نقل میشود، که - این مطالب - سبب تقویت دین و موجب افزایش ایمان مردم است!
📒 در محضر بهجت، جلد اول، نکته ۳۳۲
@Hasanabbasi_students
چله زینبی
🔹 از عاشورا تا اربعین، چهل روز است که اهل معرفت، این چهل روز را چله میگیرند اما نه به معنای گوشهنشینی بلکه چلهای معرفتی برای همراهی با زینب سلام الله علیها. این چهل روز تمرینی است برای تغییر نگرش و تغییر نگاه به زندگی و عالم هستی و حرکت به سمت جامعه هجری. چهل روز اخلاص در عمل منتج به جوشش چشمههای حکمت و سیر در منازل روشنفطری میشود.
🔹 این چله را سعی کنیم در جبهه امام حسین باشیم و همراه با زینب کبری و حضرت رقیه سلام الله علیها مراتب معرفت توحیدی را طی کنیم. اساساً منازلی که اهلبیت در این چهل روز طی کردند و رنجهایی که کشیدند و استقامتی که کردند، آیتی است از منازل و مراتب معرفت توحیدی و وصول به حقیقت ازلی انسان. چهل منزلی که رقیه سلامالله علیها، بابا را صدا میکرد و نهایتاً به او رسید، آیتی است از چهل مرتبهای که ما باید در معرفت توحیدی طی کنیم و نهایتاً به الله برسیم.
🔹 اشک بر حسین علیهالسلام باید معرفتی باشد و اشک معرفتی اشکی است که هدف قیام حضرت را بدانیم و در راه آن هدف حرکت کنیم. اباعبدالله شهید نشد که ما در احکام خرد و مسائل کوچک شرعی بمانیم بلکه همراهی با او به معنای قیام انفسی و آفاقی علیه رذائل و حرکت مردانه به سمت اقامه همه شعائر الهی در آفاق عالم است. اشکی که معرفتی نباشد در بزنگاههای سیاسی اجتماعی بصیرت بخش نیست و موجب میشود انسان فریب لیبرالها را بخورد.
🔹 پس، چله زینبی که منجر به روز اربعین میشود چلهای معرفتی و معنوی است. نقش پیادهروی اربعین نیز یک نقش تمدنی و بینالمللی برای حرکت به این جهت است که در کشاکش مسائل حاشیهای جامعه مورد غفلت واقع شده است. اربعین الگویی کوچک است برای مدلسازی جامعه مهدوی؛ و شاید برای همین است که در اولین قدمی که زائر اربعین برمیدارد همه گناهانش میریزد و هنگامی که به حرم میرسد، خود الله از بالای عرش خود با وی تکلم میکند. شاید یکی از راههای کلیم الله شدن در عصر امروز همین باشد. موسی به طور سینین رفت و ما به طور حسین.
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
14.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تصاویری از نبرد سنگین و خاموش سربازان گمنام امام زمان با تروریستها در ۵۰ روز اخیر
@Hasanabbasi_students
Tragedy of Karbala (Audio-Book) - @Rahimi_f_s.mp3
زمان:
حجم:
13.88M
🔺کتاب صوتی مصائب کربلا
برگرفته از مقتل لهوف نوشته سیدبن طاووس
#انگلیسی
🩸Tragedy of Karbala
✴ Listen to this short audio book to know who Imam Hussain was and how he could shake the world by his sacrifice for humanity.
Based on "Lohoof: Sighs of Sorrow" by Sayyid Ibn Tawus
در شبکههای اجتماعی به فرشته سادات رحیمی بپیوندید👇: @Rahimi_f_s
🌸 ایتا / آپارات/ ایکس/ یوتیوب/ تلگرام/ بله🌸
🔰 بصيرت حضرت اباالفضل در روز تاسوعا و عاشورا
💬 رهبر انقلاب:
🔹 بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟همه یاران حسینی، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او #بصیرت را بیشتر نشان داد.
🔹 در روز تاسوعا، مثل امروز عصری، وقتی که فرصتی پیدا شد که او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنی آمدند به او پیشنهاد تسلیم و اماننامه کردند و گفتند ما تو را امان میدهیم؛ چنان بر خورد جوانمردانهای کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم!؟ وای بر شما! اف بر شما و اماننامه شما!
🔹 نمونه دیگرِ بصیرت او این بود که به سه نفر از برادرانش هم که با او بودند، دستور داد که قبل از او به میدان بروند و مجاهدت کنند؛ تا اینکه به شهادت رسیدند. میدانید که آنها چهار برادر از یک مادر بودند: اباالفضل العبّاس - برادر بزرگتر - جعفر، عبداللَّه و عثمان. انسان برادرانش را در مقابل چشم خود برای حسینبنعلی قربانی کند؛ به فکر مادر داغدارش هم نباشد که بگوید یکی از برادران برود تا اینکه مادرم دلخوش باشد؛ به فکر سرپرستی فرزندان صغیر خودش هم نباشد که در مدینه هستند؛ این همان بصیرت است.٧٩/١/٢۶
@Hasanabbasi_students
11.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 فقط یهودیها روی تاریخ قدیم کار بکنند و تاریخ من و تو رو بنویسند؟!
💬 استاد محمدحسین فرجنژاد
#دشمن_شناسی
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
eitaa.com/farajnezhad110
@Hasanabbasi_students
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی | محمدجواد خواجهوند
هوالحکیم
🔺 | مردی که غیرت با او معنا میشود.
✍ | نویسنده: سرکار خانم مهدیه منافی
🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی
@cupathology
2.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 جوانِ بیتاب در کار و حرکت
💬 حضرت آیتالله خامنهای:
🔹 یک جوان بسیجی در نزدیکی تهران تلاشی دارد، فعّالیّت دارد، مثل شهید مصطفیٰ صدرزاده. دو سه کتاب دربارهی ایشان نوشته شده که من خواندهام؛ خب [آنجا] آدم میبیند که چطور بیتاب است در کار کردن و حرکت کردن. انسان اینها را نگاه کند و پیش برود.
🖤 ویژه سالروز شهادت شهید مصطفی صدرزاده
@Hasanabbasi_students