eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
7.2هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
5.4هزار ویدیو
169 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar کانال فرهنگی‌هنری‌ادبی‌طور: https://eitaa.com/joinchat/1463616639C49c84c374c تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبر فوری سراسری
♨️ (قسمت چهلم) «باید دنیا برای شما، مانند تفاله برگ‌هایی به نظر آید که با آنها دباغی می‌کنند (که بسیار بدبو، متعفن و بی‌ارزش هستند) یا (مانند) بقایای بریده‌شده‌ی پشمِ حیوانات که بر زمین ریخته می‌شود و هیچ کس به آن توجهی نمی‌کند، بی‌ارزش‌تر باشد. از کسانی که پیش از شما بوده‌اند، درس بگیرید، پیش از آنکه آیندگان از شما درس بگیرند و این دنیای پست و مذموم را رها کنید، چرا که افرادی که نسبت به این دنیا شیفته‌تر و شیدا‌تر از شما بودند، آن را ترک کردند.» (نهج‌البلاغه، خطبه ۳۲) شرح: در این بخش از خطبه، امام (علیه السلام) پس از ذکر گروه‌های پنجگانه، مردم را به زهد در دنیا دعوت می‌کند و بر این نکته تأکید دارد که تمام بدبختی‌ها و مشکلاتِ گروه‌های مذکور، ناشی از دنیاپرستی و وابستگی بی‌حد به دنیا است. حضرت با استفاده از دو تشبیه (تفاله‌های متعفّن برگ‌های دبّاغی و کُرکهای باقیمانده بعد از چیدن پشم)، دنیا را بی‌ارزش و نفرت‌انگیز توصیف می‌کند و می‌فرماید دنیا باید حتی از این‌ها نیز نزد شما کم‌ارزش‌تر باشد. از نگاه حضرت، دنیا باعث به وجود آمدن طغیانگرانی چون قارون و فرعون می‌شود و عشق به آن، سرچشمه‌ی همه خطاهاست. امام سپس به زودگذر بودنِ دنیا اشاره کرده و از مردم می‌خواهد که از تجارب گذشتگان درس بگیرند، تا آیندگان از آنها پند نگیرند. در ادامه، امام از بی‌وفایی دنیا سخن می‌گوید و تأکید می‌کند که دنیا هیچ وفایی به دلبستگان خود ندارد. البته باید توجه داشت که منظور از «دنیا» در اینجا، نعمت‌هایی است که در مسیر طغیان و ظلم استفاده می‌شود، نه مال و مقام‌هایی که برای اهداف معنوی و بندگی خدا به کار می‌روند. 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
هدایت شده از محسن قنبریان
حوزه ای مختص مذهب حقه یا برای تمدن اسلامی؟! (تمایز اصلی پیام آیت الله خامنه ای از سایر بزرگان و مراجع در یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه قم) • حوزه های تشیع از مدینه تا کوفه تا خراسان و قم و نجف در مقابل دیگری ای تشکیل شده که: مذهب عامه (از حیث علمی) و سلاطین جور (از حیث عملی) بوده است. حفاظت از اصول و فروع مذهب حقه به لحاظ علمی و گسترش شعائر آن به لحاظ تبلیغی، اصلی ترین و مستمرترین وظیفه حوزه های شیعی در تاریخ بوده است؛ که در جای خود کاملا بجا و منطقی هم هست. • اما با برآمدن استعمار و فروپاشی عثمانی و هدف گرفته شدن کل امت اسلام برای جهانی کردن تمدن غرب، دیگریِ سابق (عامه/ سلاطین جور) نزد عالمان بصیر جای خود را به استعمار و غرب داد. در این دوره با تفرقه افکنی های بیرونی و سازمان یافته به قصد تجزیه و سیطره و تسلط مواجه ایم. لذا از کاشف الغطاء و میرزای قمی تا علماء مشروطه و اوج آن انقلاب اسلامی، صف بندی علمی، تبلیغی و کنشی تغییر محسوسی می کند. • البته این مواجهه با غرب استعماری هرگز به معنای نگاه پلورالیستی به مذهب حق و نایستادن بر سر هویت تشیع در اصول و فروع نیست. دگر اندیشی های روشنفکرانه چه آن که با تشیع زدایی در خدمت استعمار در آمد و چه آنکه به قصد مبارزه با غرب از اهمیت تشیع کاست، در اینباره مردود و خود دیگری ای برای آن نگاه اصیل است. لکن "جبهه بندیِ" جدید مقابل غرب (نه عامه) مختصات جدیدی در علوم و فنون حوزه اقتضاء دارد. مختصات جدید، ترکیب و صورت بندی برتر خود را شکل می دهد. و البته چون که صد آمد نود هم پیش ماست، شبهات علیه عقاید تشیع هم کنار شبهات کانت و هگل جواب می گیرد و... 🔅 بیانیه آیت الله خامنه ای -حتی در مقایسه با بیانات ارزشمند مراجع- این مختصات معاصر را جدی تر و پررنگ تر بیان کرد: ۱. از اول بیانیه، با نگاه تاریخی و موقعیت یاب این دوره ی حوزه را شناساند. حوزه قمِ معاصر را "پدیده ای بی نظیر در میانه حوادثی سهمگین" تصویر و آن حوادث سهمگین را هم "اقدامات دولتهای استعماری در منطقه غرب آسیا" نشان دادند. ۲. از عناصر تشکیل دهنده حوزه، عنصر سوم را دقیقا متوجه همین واقعیت جدید نشانه گرفتند و حوزه را "خط مقدم جبهه تقابل با تهدیدهای [آن] دشمن در عرصه های گوناگون" خواندند. (عنصر اول و دوم علم و تهذیب بود که غایات، آنها را جهت ویژه می دهند و این غایت جدید اقتضائات خاص خود را برآنها می نهد) ۳. نگرانی امام خمینی از تحجر و جدایی دین از سیاست را ذیل همین بخش بیان می کنند و جملاتی از منشور روحانیت امام را تکرار می کنند. کانه ارتجاع به موقعیت گذشته را تحجر دانسته و غایة القصوای حوزه را "صرفا" تقابل علمی و تبلیغی با عامه گرفتن را فروکاست از موقعیت جدید و رسالت عظیم حوزه می دانند! گرچه ناگفته پیداست تاکیدشان بر "سرمایه تشیع" در بیانیه مشعر به اصالت ها و حفاظت از هویت تشیع در اصول و فروع است، و با نگاه های پلورالیستی یا اصالت مبارزه با غرب به هر روش، هرگز قابل جمع نیست! لکن تمام البحث در غایت است همان که "اول الفکر و آخر العمل" است، "علت فاعلی" را تعین و "ماده و صورتِ تولید علمی و تبلیغ "را سامان تازه ای می دهد. ۴. دو عنصر دیگر تشکیل دهنده حوزه را دقیقا متناسب با این غایت جدید و بدون تقلیل و فروکاست به سابق می نگارد: • تولید و تبیین نظامات اجتماعی • نوآوری های تمدنی در چارچوب پیام جهانی اسلام به نظر حقیر نگاه به "ترکیب" بیانیه بعلاوه "پیوست تاریخی" آن، رمز اصلی فهم دقیق آن است و بدون این دو، تجزیه و تقلیل قطعی است. تنزیل اجزاء این منشور به "سامانه سابق حوزه ها" در بهترین و مترقی ترین حالت، چیزی بیش از فقه و معارف مقارن و معاصر نمی آورد! البته فاش پیداست بیان صریح تغییر غایت و تاثیرش بر مواد و صور حوزه (در علم و تبلیغ) فریادهای اهل ارتجاع و تحجر را در خواهد آورد؛ چنانچه در طول سالهای مبارزه در آورده و منشور روحانیت امام بی پرده بدان پرداخته است! ✍🏻 محسن قنبریان ۱۴۰۴/۲/۱۹ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از دلاوارنامه
به مناسبت سالگرد شهدای فردو مردمان روستایی به نام همیشه در آن دوردست ها جایی که بادها می‌ایستند و کوه‌ها قامت افراشته‌اند تا راز آسمان را در آغوش بگیرند اسرار کهن در گوششان زمزمه شده بود سرزمینی که هر سنگش رازی است نوشته به خون مادری با صبر نور می‌بافد هر گرهَش نامی است نوشته به زر این یکی پرواز است و این یکی عشق آن یکی دلیر و آن یکی... گرهی ناتمام... انتظاری است همیشه سبز... در گهواره‌ای که با لرزش قلب گنجشکان می رقصد و حالا باز باید برقصیم امشب هم عروسی است مثل هر شبِ هشت سال پشت سر عروس آزادی در حجله خون است... کوه بلندی فریاد زد دیدمشان پا بر زمین می‌کوبیدند چون رستمِ یک‌تنه در میدان اما دست‌هاشان پر از دانه‌های انار بود برای فرداهای نخستین کوه‌ها همپا می‌شوند سهند جام خود را از اشک پُر می‌کند سبلان سپیده‌اش را پیشکش می‌دارد و دماوند خشم مقدس خود را در ابرهایش می‌پیچاند رودخانه زمزمه می‌کند در آب‌هایم شسته شدند چهره‌هاشان را می‌شناسم آن یکی چشمانِ سیاوش را داشت و آن یکی موهایش بوی نانِ گندم می‌داد... مادری با چهل گیسوی سپید بر سکو نشسته است و باز می‌بافد هر گره روزنی است بر دیوار شب هر گلِ سرخش عاشقانه ای است و هر طاووسش غزلی و آن خطوط پیچان راه‌هایی است که به نور می‌رسند تا آنجا که آرش تیر می‌اندازد و هر تیرش ستاره‌ای می‌شود که بر پیشانی شب می نویسد ای همیشه من مرز را با نور کشیدم تو با خون اما هر دو یک سرودیم پاره‌ای از همان آتشِ جاویدان و این خون‌ها آن حرکتِ جوهری است که از اسفار اربعه می‌گذرد از خاک تا افلاک از افلاک تا خون از خون تا خلق با خلق تا ملکوت و اینک سیاوش در هر قطره باران زنده است و دریای نور می‌غلتد بر سینه‌ی تاریخ هر موجش حکایتی از شجاعت هر قطره‌اش گوهری از ایثار و آن کشتی‌های شکسته بر ساحل سکوت‌های پیروزمندانه‌ای هستند که دشمن هرگز نتوانست بخواند ای دشمن! تو با اعداد می‌سنجی؟ ما با ستاره‌ها حساب می‌کنیم هر گره این قالی صورتی‌فلکی است که راه را نشان می‌دهد مگر نخوانده ای؟ سعدی در گلستانِ خونش نوشته دیدم دختری را چشم‌هایش دو کوه نور بود قالی می‌بافت از تارهای خورشید و پودهایش را با نیایش می‌آمیخت گفتم: چه می‌بافی؟ گفت: نقشِ بهشت را که هر گرهَش، نامِ شهیدی است... و تو ای شهید نقش ناپیدای این قالی توی تو آن گرهی هستی که هرگز باز نمی‌شود تو بوی گلی هستی که از ریشه برمی‌آید تو آواز کودکانی هستی که از گهواره تا گورشان فقط یک پلک بر هم زدند اما هر صبح در گندمزارها می‌رقصند... تو آن نورِ سرخِ شرقی هستی که در هر ذره‌ات هم عقلِ سرخ می‌درخشد هم عشقِ ابدی تو یک سرودی که همانند رودی خروشان از چشم ها سرازیر می‌شود و سنگ‌ها می‌خوانند و درخت‌ها... و آفتاب بر پیشانی این سرزمین بوسه‌ای می‌زند که تا ابد می‌درخشد فردا آن کودکِ هرگز زاده نشده در بادها فریاد می‌زند که من در هر نسیم می‌لرزم و در هر برگِ انجیر پنجه می افکنم من آن نِدایم که می‌گوید ایران نه آغاز دارد نه پایان ایران فردو است ایران همیشه است دلاوارنامه
📢 مراقب تحمیل نظرات غلط با لباس کارشناسی باشید! ✏️ گاهی اوقات، در مواردی، ته‌نشین‌های ذهنیِ غلطِ یک کارشناس، با ادبیّات کارشناسی به میدان می‌آید، با لباس کارشناسی به میدان می‌آید، آن‌وقت مشکل درست میکند و آن نظرات غلط حاکم بر ذهن آن کارشناس را یا خصوصیّات اخلاقی او را به شما تحمیل میکند. کارشناسی که به دنبال نسخه‌های نسخ‌شده و قدیمی و بی‌اعتبار خارجی است، هیچ فایده‌ای ندارد. بیانات رهبر انقلاب در نخستین دیدار هیئت دولت چهاردهم. ۱۴۰۳/۶/۶ ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
6.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وزیر کار: همانطور که اتاق‌های بازرگانی نماینده بخش خصوصی هستند باید کارگران نیز در تعیین سیاست‌ها نقش داشته باشند حقیقتا مرحبا به دکتر میدری اما... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
16.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 یادتان هست عده‌ای لیبرال ریشو به دروغ گفتند منظور آقا این بوده که واردات خودرو را آزاد کنید و حرام خدا را حلال کردند؟ ولیِّ‌خدا فرموده بودند واردات کالایی که مشابه داخلی دارد حرام است ولی نماینده‌های مجلس هم بر اساس یک دروغ واردات را آزاد کردند؟ تحویل بگیرید! فمن اظلم ممن افتری علی الله کذبا... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از کتاب‌لقمه
اگر ملّتِ وابسته‌ی به امیراامومنین که نام امیرالمومنین بر روی آنهاست،همین ظاهر نهج‌البلاغه را هم بلد بودند و معانی و تفاسیر آن راهم درک کرده بودند،وبه همان اندازه که ازمسائل درجه‌ی دو و سه و دهِ دین بلدند،از نهج البلاغه بلدمی‌بودند،این جمع شیعه امّتی میشدند که عالم اسلام،بلکه جهان،از آنها بهره میبرد[زیرا] که همیشه جهان از یک‌امّت راقی(مترّقی) ، از یک ملّتِ آگاه، از یک جمعیّتِ پیشرو بهره‌های فراوانی می‌برد. آیت الله العظمی امام خامنه‌ای مدظله العالی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب: کارگر باید در سود حاصل از تولید شریک بشود 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار کارگران: ✏️ یکی از کارهای مهم که به نظر من احتیاج دارد به یک برنامه‌ریزی جامع و کامل از سوی مسئولین و خیلی به نفع کارگر است، هم به نفع کارگر است، هم به نفع کارفرماست، و آن این است که کارگر در سود حاصل از تولید شریک بشود. ✏️ اگر کارگر احساس کند که هر چه سود این جنس بیشتر بشود، سود او هم بیشتر خواهد شد، انگیزه پیدا میکند برای اینکه کار را بهتر از آب در بیاورد. یعنی این به کارگر انگیزه میدهد کار را بهتر، کامل‌تر، تمیزتر از آب در می‌آورد. ۱۴۰۴/۲/۲۰ 🖼 | مطالبات کارگری | کارگر و کارفرما 💻 Farsi.Khamenei.ir
فقط اگر مدنی‌زاده شد وزیر دیگه بعدش دبه نکنید که این اقتصاددان نیست و علم اقتصاد رو نمی‌فهمه و .... البته ما که شما رو می‌شناسیم میگید نگذاشتن و تقصیر جمهوری اسلامیه و حتی مدنی‌زاده هم نمیتونه توی این ساختار کاری بکنه در صورتی که فرقی بین مدنی‌زاده و نیلی و همتی و طیب‌نیا و... نیست مشکل از ذات فریب بزرگی به اسم علم اقتصاد است... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
من ازلی مذهب بودم صبح ازل هر نامه به هر کس می نوشت دو رونوشت آن را هم می فرستاد در تهران و ولایات پیش دو نفر از مریدها. نامه آخری به آقای حاجی میرزا یحیی دولت آبادی نوشت که من می‌میرم و شما وصی و جانشین من هستید و دو رونوشت هم برای دیگران فرستاده نامه عصری رسید و شب صبح ازل فوت کرد. سران ازلی تهران جمع شدیم رفتیم پیش آقای حاجی میرزا یحیی که شما به موجب رونوشت نامه آقا جانشین صبح ازل هستید. جوابی نداد تا روز چهلم همه را دعوت کرد منزلش در اتاقی روی فرش نشستیم کلیه ۴۳ نفر سران ازلی ایران بودیم . گفت آقایان دست از من بردارید گفتیم به موجب دستخط صبح ازل شما جانشین ایشان هستید. گفت اصل نامه هم پیش من است. گفتیم شما باید دستور بدهید. گفت من می ترسم دستوراتی که می دهم عمل نکنید. گفت قسم بخورید. هر ۴۳ نفر قسم خوردیم که هر چه شما دستور بدهید جاناً و مالاً و ناموساً عمل می کنیم گفت بیایید بیعت کنید. یکی یکی رفتیم دست به دست ایشان دادیم و بیعت کردیم و نشستیم گفت این سماور را می بینید در بالای رف اتاق گذارده شده است همه گفتیم بلی می بینیم. گفت از این ساعت تا دستور ثانوی باید همه به سبک مذهب شیعه اثنی عشری راه برویم و هر کار شیعه مذهب انجام می دهند از غسل جنابت و نماز صبح دو رکعت و تقلید فلان مجتهد می کنند باید از این ساعت همه عمل کنید تا دستور ثانوی که مردم بدانند شما شیعه هستید! گفتیم اطاعت و حالا ۴۲ سال است که پیرو مذهب شیعه هستیم هنوز دستور دیگری نداده است علی‌اکبر صنعتی ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar