هدایت شده از مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
#انتشار_گزارش
📋 گزارش تحلیلی سنجش عدالت اجتماعی در ایران | پایش سوم
🔰 گزارش حاضر در پایش سوم شاخص ترکیبی عدالت اجتماعی، به برآورد وضعیت عدالت در جامعه ایران برای سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۰ پرداخته است.
🔸 ساختار کلی «شاخص ترکیبی عدالت اجتماعی» در پایش سوم مبتنی بر چارچوب نظری گزارشهای گذشته رصدخانه عدالت اجتماعی بود و تغییرات جزئی با توجه به محدودیتهای آماری انجام گرفته است.
🔹 براین اساس، بعد از تعدیلات محدود در ساختار شاخص کل، شاخص ترکیبی عدالت اجتماعی در سه کلان حوزه اقتصادی (۱۰ بخش)، اجتماعی (۳ بخش) و سیاسی (۲ بخش) جمعا ۱۵ بخش نهایی شد.
📊 نتایج این پایش حاکی از استمرار روند نگرانکننده عدالت و فاصله آن با نقطه مطلوب نظام اسلامی دارد. روند شاخص کل طی سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۰ همچنان نزولی بوده و نمره کل از ۴.۹۴ به ۳.۹۶ کاهش پیدا کرده است. این روند نزولی با شدت بیشتر در دو کلان حوزه اقتصادی و اجتماعی و با شدت کمتر در حوزه حکمرانی سیاسی نیز نمایان است.
🗓 تاریخ انتشار: پاییز ۱۴۰۳
📖 تهیه محصول از فروشگاه رشدا
#هسته_عدالت_اجتماعی
#رصدخانه_عدالت_اجتماعی
➖➖➖➖➖
✅ #مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
🆔 @gerayeedalat
🎯 حسن باقریِ جهاد تبیین!
🏝 فراخوان برای نجات جزیره ای ایرانی بین ما و دشمن!!
اگر تبیین، جهادی مقابل دشمن است؛ "اطلاعات دقیق میدان" هم می خواهد. حسن باقری هایی می خواهد که در بین جوانان حواس جمعِ انقلابی مان حتما پیدا میشود.
⚠️ برخی پیمایش های موثق۱ -بمثابه اطلاعات عملیات و عکس ماهواره ای- جزیره ای از اهالی ایران بین جمهوری اسلامی و دشمن را شناسایی کرده که دشمن بدان طمع دارد و برای الحاق آن به خود تلاش بیشتری می کند!
📍اگر جامعه کنونی ایران را بلوک بندی های متداول پیمایشی کنیم، این "واحد بزرگ انسانی و ملی" در "میانه" قرار گرفته است؛ نه جزء بلوک وفاداران و حامیان همیشگی است و نه جزء بلوک مخالفان و ناهمراهان با نظام اسلامی!
✔️ برخی جهات امیدبخش این واحد بزرگ:
• ۲۱درصدِ جامعه ی ایرانی اند!
• اکثرا جوان اند (۴۴٪ زیر ۳۵سال)!
• #منتقدند اما بطور کلی مشارکتهای سیاسی را رها نکرده اند! (حتی در انتخابات۱۴۰۰، ۴۹درصد مشارکت داشتند)
• به خلاف برخی واحدهای مخالف، رابطه با آنها قطع نیست، هنوز ۶۵درصدشان پیگیر اخبار رسانه ملی اند!
علی القاعده در مناسبتها درصد قابل توجهی شان پای منابر یا برنامه های فرهنگی هستند.
• ۴۴درصدشان پایبندی همیشگی به نماز دارند!
جداگانه غیر از منابع دینی از منابع پیمایشی هم ثابت شده بین نماز خواندن و فضایل دیگر اجتماعی سیاسی، "نسبت مستقیم" برقرار است.
• علیرغم موج و حمایت بیگانگان از اعتراضات۱۴۰۱ ، فقط ۱۹درصدشان با آن موافق بودند!
• فقط ۱۰درصدشان حتی برای رفع تحریم های اقتصادی موافق رسمیت شناسی اسرائیل اند!
✔️ برخی جهات نگرانی:
• علیرغم حمایت فی الجمله و حضورهای سیاسی (بخصوص تا قبل از ۱۴۰۰)، میل به مهاجرت در آنها بالاست(۳۷٪)!
• ادراک فساد در کشور برای اینان هم -مثل بلوک های دیگر- بالاست؛ ۸۶درصد!!!
توضیح اینکه به حسب مطالعات، نسبت "فساد" با "ادراک فساد" در ایران نسبتِ ۱ به ۷ است!
ادراک فسادِ ۸۶درصدی -که حبابی بزرگتر از فساد واقعی دارد- نقطه کانونی ای برای جهاد #تبیین در کنار #مبارزه با فساد واقعی می شود.
• فقط ۲۵درصد موافق انطباق قوانین با اسلام اند!
یعنی باور به اسلام سیاسی -که نقطه کانونی هجوم دشمن بوده و هست- آسیب جدی دارند!
پیمایش های متعدد و برای بلوک های دیگر هم نشان می دهد کانونی ترین نقطه هجوم دشمن همین عینیت دیانت و سیاست است.
دستگاه های تبلیغی دشمن از سوژه های روزمره (مثل فساد و سوء استفاده از موقعیت و استفاده ابزاری از مقدسات و...) دائم برای تحکیم مخالفت با اسلام سیاسی استفاده می کند.
• ۵۶درصدشان هم با عدم مقابله با بی حجابی در اماکن عمومی قائلند!
⬅️ این بلوک و #جزیره_مُشاع در شهرهای ما در کشاکش بین حامیان و مخالفان و برندازان است!
شناسایی تفصیلی خصائص آنها به جهاد گران تبیین کمک می کند مسائل آنان، ادبیات و زبان آنان را بهتر بشناسند و با توجه به آن محتوای مناسب یا اقدام و #کنش_امید_بخش و جاذب را طراحی کنند.
مثلا:
❓چه بیان انتقادی ای، اینان را همراه و در عین حال کنشگری درون چارچوبه نظام می نماید؟
❓چگونه می توان ادراک حبابی فساد را در آنها کاست و برای مقابله به فساد واقعی با هنجارها و ارزشهای انقلاب اسلامی بسیج شان کرد؟!
❓چگونه میتوان شیدایی به غیر و غرب را در آنها کاهش داد و از "حب وطن"، درگیری با موانع پیشرفت را نتیجه گرفت؟! که امیر المومنین(ع) فرمود: عَمَرَتِ الْبُلْدانُ بِحُبِّ الاَْوْطانِ: شهرها با وطن دوستى آباد مى شوند.
(تحف العقول، ص229)
❓چگونه می توان اعتقاد به عینیت دیانت و سیاست -که تابلوی قرآن و سیره نبوی و علوی است- را تحکیم بخشید؟ مواجهه با دین بازان و مقدس نماهای سو استفاده چی و هم نا کارمدی ها و ناشایست سالاری چگونه باشد تا از این نمونه ها، آن آموزه غلط ساخته نشود؟!
🔅《 به نسل جوان جامعه با چشم خوشبینی نگریسته و با این نگاه با آنان تعامل شود》(رهبرانقلاب اسلامی / پیام صدسالگی حوزه)
✍🏻 محسن قنبریان ۱۴۰۴/۲/۱۷
................................
۱. پیمایش مرکز تحلیل اجتماعی متا
📎 مرتبط
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5885
#تبلیغ
☑️ @m_ghanbarian
⭐️ امام رضای همه!
• جامعه تنوع و تکثر دارد و معمولا به شکل طیفی است.
• در دو سر طیف ممکن است "انگشت نمایی" -به تعبیر روایات: اَن يُشِيرَ الناسُ إلَيهِ بالأصابِعِ- اتفاق افتد!
• برخی #دنیا_زده در تجملات آن (لباس و ماشین و خانه و...) خود را انگشت نما می کنند! پیشران هبوط بیشتر و انحطاط میشوند!
برخی هم #دین_بازی پیشه کرده در عبادت و نماز و زیارت و... خود را شهره می کنند! با تظاهر دینی، خود را جلو می اندازند!
• جمع درست دین و دنیا نقطه تعادل اسلام است.
ولایت و دستگاه سرپرستی اجتماعی در راهبری جامعه از هر دو انحراف در دو سر طیف حذر می دهد.
• بر لباس شهرت و مُدها و فشن های انگشت نما نهیب نمی زند مگر اینکه از انگشت نمایی مناسکی، نماز بازی و زیارت بازی و مقدس مآبی هم نهی می کند.
(روایاتش را ببینید!)
• امام رضا(ع) امام همه است؛ هم انحراف مسلمان در لباس بیگانه و هم بازیش در لباس دین را می بیند، نه بر تبرج ها تسامح می کند و نه چفیه بازی های زمانش را ندید میگیرد!
فرمود: "هرکه خود را به عبادت شهره سازد، به دینداری او بدگمان باشید؛ زیرا خداوند از شهرت عبادت و شهرت لباس نفرت دارد"!
• اگر این توازن موجود در روایات در تریبون های دین هم رعایت شود، جامعه بهتر به تعادل می رسد!
دنیازدگی و دین بازی دو روی یک سکه اند. هردو دنیا طلبی و دین فروشی است.
• اگر باور کنیم سهمی از انگشت نماییِ پوشش، رهیدن از شهیدبازی، ولایت بازی و... است؛ تازیانه وعظ و تشر خطابه را متعادل می نوازیم!
✍🏻 محسن قنبریان ۱۴۰۴/۲/۱۷
#میلاد_امام_رضا
#کرامت
☑️ @m_ghanbarian
حوزه ای مختص مذهب حقه یا برای تمدن اسلامی؟!
(تمایز اصلی پیام آیت الله خامنه ای از سایر بزرگان و مراجع در یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه قم)
✍ یادداشت حجت الاسلام و المسلمین قنبریان را اینجا بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
حوزه ای مختص مذهب حقه یا برای تمدن اسلامی؟!
(تمایز اصلی پیام آیت الله خامنه ای از سایر بزرگان و مراجع در یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه قم)
• حوزه های تشیع از مدینه تا کوفه تا خراسان و قم و نجف در مقابل دیگری ای تشکیل شده که: مذهب عامه (از حیث علمی) و سلاطین جور (از حیث عملی) بوده است.
حفاظت از اصول و فروع مذهب حقه به لحاظ علمی و گسترش شعائر آن به لحاظ تبلیغی، اصلی ترین و مستمرترین وظیفه حوزه های شیعی در تاریخ بوده است؛ که در جای خود کاملا بجا و منطقی هم هست.
• اما با برآمدن استعمار و فروپاشی عثمانی و هدف گرفته شدن کل امت اسلام برای جهانی کردن تمدن غرب، دیگریِ سابق (عامه/ سلاطین جور) نزد عالمان بصیر جای خود را به استعمار و غرب داد.
در این دوره با تفرقه افکنی های بیرونی و سازمان یافته به قصد تجزیه و سیطره و تسلط مواجه ایم. لذا از کاشف الغطاء و میرزای قمی تا علماء مشروطه و اوج آن انقلاب اسلامی، صف بندی علمی، تبلیغی و کنشی تغییر محسوسی می کند.
• البته این مواجهه با غرب استعماری هرگز به معنای نگاه پلورالیستی به مذهب حق و نایستادن بر سر هویت تشیع در اصول و فروع نیست.
دگر اندیشی های روشنفکرانه چه آن که با تشیع زدایی در خدمت استعمار در آمد و چه آنکه به قصد مبارزه با غرب از اهمیت تشیع کاست، در اینباره مردود و خود دیگری ای برای آن نگاه اصیل است.
لکن "جبهه بندیِ" جدید مقابل غرب (نه عامه) مختصات جدیدی در علوم و فنون حوزه اقتضاء دارد.
مختصات جدید، ترکیب و صورت بندی برتر خود را شکل می دهد. و البته چون که صد آمد نود هم پیش ماست، شبهات علیه عقاید تشیع هم کنار شبهات کانت و هگل جواب می گیرد و...
🔅 بیانیه آیت الله خامنه ای -حتی در مقایسه با بیانات ارزشمند مراجع- این مختصات معاصر را جدی تر و پررنگ تر بیان کرد:
۱. از اول بیانیه، با نگاه تاریخی و موقعیت یاب این دوره ی حوزه را شناساند.
حوزه قمِ معاصر را "پدیده ای بی نظیر در میانه حوادثی سهمگین" تصویر و آن حوادث سهمگین را هم "اقدامات دولتهای استعماری در منطقه غرب آسیا" نشان دادند.
۲. از عناصر تشکیل دهنده حوزه، عنصر سوم را دقیقا متوجه همین واقعیت جدید نشانه گرفتند و حوزه را "خط مقدم جبهه تقابل با تهدیدهای [آن] دشمن در عرصه های گوناگون" خواندند. (عنصر اول و دوم علم و تهذیب بود که غایات، آنها را جهت ویژه می دهند و این غایت جدید اقتضائات خاص خود را برآنها می نهد)
۳. نگرانی امام خمینی از تحجر و جدایی دین از سیاست را ذیل همین بخش بیان می کنند و جملاتی از منشور روحانیت امام را تکرار می کنند.
کانه ارتجاع به موقعیت گذشته را تحجر دانسته و غایة القصوای حوزه را "صرفا" تقابل علمی و تبلیغی با عامه گرفتن را فروکاست از موقعیت جدید و رسالت عظیم حوزه می دانند!
گرچه ناگفته پیداست تاکیدشان بر "سرمایه تشیع" در بیانیه مشعر به اصالت ها و حفاظت از هویت تشیع در اصول و فروع است، و با نگاه های پلورالیستی یا اصالت مبارزه با غرب به هر روش، هرگز قابل جمع نیست!
لکن تمام البحث در غایت است همان که "اول الفکر و آخر العمل" است، "علت فاعلی" را تعین و "ماده و صورتِ تولید علمی و تبلیغ "را سامان تازه ای می دهد.
۴. دو عنصر دیگر تشکیل دهنده حوزه را دقیقا متناسب با این غایت جدید و بدون تقلیل و فروکاست به سابق می نگارد:
• تولید و تبیین نظامات اجتماعی
• نوآوری های تمدنی در چارچوب پیام جهانی اسلام
به نظر حقیر نگاه به "ترکیب" بیانیه بعلاوه "پیوست تاریخی" آن، رمز اصلی فهم دقیق آن است و بدون این دو، تجزیه و تقلیل قطعی است.
تنزیل اجزاء این منشور به "سامانه سابق حوزه ها" در بهترین و مترقی ترین حالت، چیزی بیش از فقه و معارف مقارن و معاصر نمی آورد!
البته فاش پیداست بیان صریح تغییر غایت و تاثیرش بر مواد و صور حوزه (در علم و تبلیغ) فریادهای اهل ارتجاع و تحجر را در خواهد آورد؛ چنانچه در طول سالهای مبارزه در آورده و منشور روحانیت امام بی پرده بدان پرداخته است!
✍🏻 محسن قنبریان ۱۴۰۴/۲/۱۹
#یکصدمین_سالگرد
#حوزه
#بیانیه_رهبری
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از حسینیه گفتمان|مدرسین
1401.01.29 دوگانه های گفتمانی.mp3
زمان:
حجم:
103.37M
📃دوگانه های گفتمانی انقلاب اسلامی
❇️استاد حجت الاسلام قنبریان
🌀 آنچه خواهید شنید
3:00 چگونگی به وجود آمدن مسأله
05:35 چرا در این چهل سال مسائل حل نشده /نامساله ها
08:18 گردنه های انقلاب
10:10 تعریف عقلانیت
11:57 فرق سوال و مسأله و تعریف آن
14:20
15:59 دانش اندیشه عقلانیت
16:30
19:00 تعریف استاد از اندیشه
22:22 اندیشه از منظر دیگر و تبیین اهمیتش
25:20 استنطاق دانش
41:50
42:25 سلول بنیادین اندیشه اسلامی
52:00 عدالت توحید است..
54:30 ماموریت ما چیست !؟
55:19 اهمیت شعارهای انقلاب و دشمنی دشمنان با آن ها
57:00
58:20 جنس دانش و اندیشه چیست؟!
59:30 اهمیت بی شمار قانون اساسی و فتوی رهبری
1:02:00 تجمعات قانونی
1:03:50 نظام اسلامی و قانون اساسی
1:11:11 دوگانه ها
1:13:12 ارکان عقلانیت اسلامی در اندیشه امام
1:14:20 جهاد تبیین
1:15:00 معجزه انقلاب
#حلقه_های_میانی_گفتمانی
#گفتمان_سازی
🆔
https://eitaa.com/neshastebayenat
هدایت شده از برنامه تلویزیونی ثریا
Sorayatv14040221.mp3
زمان:
حجم:
21.27M
🎧 بشنوید| صوت کامل برنامه تلویزیونی ثریا
🔺موضوع: تعاون؛ بخش فراموش شده اقتصاد ایران
🗓 یکشنبه ۲۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۴
🔘 از سهم ۲۵درصدی تعاون در قوانین و اسناد بالادستی تا سهم کمتر از ۵درصد فعلی
🔹تعاونیهای تولیدی چگونه میتوانند حضور مردم در تولید ملی را تقویت کنند؟
🔰باحضور:
🔹 حجتالاسلام محسن قنبریان
▫️ استاد حوزه و دانشگاه
🔹 محمد جمشیدیمنش
▫️ پژوهشگر حوزه تعاون
🔹 زهرا معماریانپور
▫️ راهبر شرکت تعاونی در هند
@sorayatv
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
7.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓چرا قانون اساسی؟
❔چرا تعاونی؟
❓حربه لیبرالها برای مذهبیها؟
❔حربه لیبرالها برای مطالبهگران؟
نکات و پاسخهای مهم استاد قنبریان در مورد تعاونی!
#راه_سوم
#لولوی_کمونیسم #هلوی_نئولیبرالیسم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از برنامه تلویزیونی ثریا
11.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخش تعاون در اقتصاد ما ترور شده است!
مجری ثریا:
🔹از مردمیسازی اقتصاد فقط یک مدل خصوصی سازی دنبال شده که عدهای را ثروتمند کرده و همین باعث فاصلههای طبقاتی شده است.
حجتالاسلام قنبریان، استاد حوزه و دانشگاه:
🔹ما را از کمونیست میترسانند و در دامن اقتصاد آزاد و ناعادلانه میاندازند، از اول انقلاب با تعابیر اشتباه همه را به عنوان کمونیست معرفی کردند، اینها شریعتی، شهید صدر و شهید بهشتی و حتی امام خمینی را کمونیست خواندند!
@sorayatv
تعاون بخش فراموش شده اقتصاد ایران.mp3
زمان:
حجم:
4.02M
🔘 تعاونیِ بهشتی!
اقتصاد سیاسیِ تعاونی
حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
برنامه ثریا / شبکه یک/ ۱۴۰۴/۲/۲۱
• کشیش کاتولیک و آیت الله شاه آبادی شیعی با تعاونی به داد مردم رسیدند
• در تفکر شاه آبادی تناظر عِده و عُده، ناحیه اسلام و تعاونی مخمس، سیاست و اقتصاد وجود دارد
• تعاونی بهشتی مقابل ۴ تعاونی است:
۱. مقابل تعاونی غربی است که ذیل سرمایه داری رفت!
۲. مقابل تعاونی شرقی است که ذیل دولت رفت!
۳. مقابل تعاونی استعماری پهلوی هاست که شیب به سرمایه داری مرکزی دارد!
۴. مقابل تعاونی سیاستهای اصل۴۴ هم هست که جای دولت و ذیل خصوصی و خصولتی شده!
⬅️ تعریف شهید بهشتی در مذاکرات اصل۴۴؛
تعاونی کنار دولت، بخش خصوصی ذیل آندو
• از شاه آبادی تا قانون اساسی سیاست متناظر اقتصاد است
• طلبه و حوزه باید براساس اصل۲۶ صدای محرومان شود!
* این ۱۷ دقیقه را از دست ندهید
#اقتصاد_مردمی
#تعاونی
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از برنامه تلویزیونی ثریا
9.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهید بهشتی گفت اگر مردم سهم سیاسی و اقتصادی نداشته باشند، انگیزهای برای فعالیت سیاسی و اقتصادی ندارند
حجتالاسلام قنبریان، استاد حوزه و دانشگاه:
🔹کشیش کاتولیک و آیت الله شاه آبادی شیعی با تعاونی به داد مردم رسیدند.
🔹طلبه و حوزه باید براساس اصل۲۶ صدای محرومان شود.
🔹به انجمنهای صنفی حق اعتراض نمیدهیم، حتی با اینکه عکس رهبری را در دست میگیرند.
🔹گروههای جهادی باید با جدیت به دنبال ایجاد تعاونیها باشند.
@sorayatv
حجتالاسلام قنبریانNasrollah 14040222.mp3
زمان:
حجم:
25.11M
🎙 حوزه علمیه قم؛ رسالت، تحول
(مرور و تجاوبی با بیانیه یکصدمین سالگرد حوزه از سوی رهبر انقلاب)
حجت الاسلام محسن قنبریان
برنامه مجله نصرالله / شبکه چهار/۱۴۰۴/۲/۲۲
❓چرا بیانیه؟ چرا عمومی؟!
• رابطه دو سویه مردم و حوزه در تصحیح و ارتقاء!
• امکان تجاوب با بیانیه!
❗️انقلاب اسلامی و حوزه قم؛ نیاز پیوستار تاریخی
• حوزه های شیعی در مقابل دیگریِ عامه بود در قرن معاصر دیگری اش را استعمار و دیکتاتورهایش دید...
• امام نوشت اگر انقلاب نشده بود حوزه شیعی به کلیسای قرون وسطا تنزیل می یافت!
❓حوزه تا کجاست؟!
• رابطه دانش های اسلامی با اندیشه ها و با قیام ها و اقامه ها...
• موسسات حوزوی و... باید جای مطهری پر کنند!
• استیگلیتز پیامبر وال استریت لقب گرفت؛ پیامبر جنبش وال استریت باید از الازهر و نجف و قم ظهور می کرد!
• قیام و اقامه رکن حوزه است اما دیروز و امروز مخالف داشته!
• امروز هم برخی ناکارآمدی ها را بهانه می کنند.../ اقلا روسری زنان وظیفه ما بود!/ رسالت را رساندن کفایه الاصول به امام زمان می دانند!
❓مگر حوزه سنتی چقدر محکم است که تغییر نمی کند؟!
• تفاوت حوزه سنتی با تحجر!
• بیانیه آزاد اندیشی رهبری در دو دهه پیش کم اهمیت تر از این بیانیه نیست!
❗️نسبت حوزه و سیاست!
• مداخله ثروت، تبلیغات و دستگاه امنیتی، نظم طبیعی در حوزه را به هم می زند!
• افراط و تفریط در نسبت با امر سیاسی!
• برخی ژست استقلال حوزه می گیرند اما بیشتر از بقیه پروژه بگیرند!
• معنای درست استقلال حوزه!
* کمی بی تعارف تر از برخی از بیانات کلیشه ای این هفته بود و یک جانبه نگری کمتری داشتید؛ قضاوت با شما!
☑️ @m_ghanbarian