🔹 نقش ا مام حسن(ع) در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی
✔️عباسعلی مشکانی سبزواری
🔻در یادداشت حاضر، نویسنده با رویکردی تحلیلی و با بهرهگیری از بیانات دقیق رهبر معظم انقلاب به تبیین نقش شاخص امام حسن مجتبی(ع) در حفظ و استمرار انقلاب نبوی پرداخته است.
👈بخوانید: https://kayhan.ir/fa/news/173483
🔻نقد روششناسانۀ تحلیل آیتالله علیدوست:
قواعد مصلحتاندیشی در بازسازی اجتماعی
🖊 مهدی جمشیدی
۱. آیتالله علیدوست در مصاحبه با تارنمای جماران، مطالبی را دربارۀ مداخلۀ حاکمیّت در ماجرای کشف حجاب مطرح کردهاند که به نظر این قلم، دربردارندۀ این مضامین هست:
الف. لازمۀ «حجاب قانونی»، «اجبار به حجاب» است.
ب. نتیجۀ اجبار به حجاب نیز در شرایط کنونی، ایجاد «لجاجت» بلکه «بیاعتقادی» در جامعه است.
ج. این وضع، نقض غرض شارع است.
د. چون عمل حاکمیّت در این باره، مصداق نهیازمنکرِ مفسدهانگیز است، این تکلیف از حاکمیّت ساقط میشود.
هـ . پس در موقعیّت کنونی، اقتضای «مصلحت فقهی» این است که تحقّق حجاب در جامعه بهصورت «اجباری» نباشد، بلکه از «سازوکارهای فرهنگی» استفاده شود.
۲. از ایشان که نظریهپرداز و مؤلّف «فقه مصلحت» هستند، انتظار میرفت که بسیار فراتر از معادلههای گفتهشده و تکراری، استدلال کنند و متغیّرها و عنصرهای بیشتر و دیگری را وارد سنجش فقیهانۀ خویش سازند تا محاسبۀ مصلحتاندیشانهشان، «بخشی» و «بُرشی» نباشد. مصلحتبینی ایشان تنها بر «یک متغیّر» تکیه دارد و آن «تولید لجاجت در مکشفهها» است، حالآنکه مصلحت از سنجش مبتنی بر «برآیند همۀ متغیّرها» به دست میآید. تنها آنهنگام میتوان سخن ایشان را پذیرفت که تمام یا بیشتر متغیّرهای حاضر در این عرصۀ اجتماعی و حاکمیّتی، گرد آورده شوند و «منافع» و «مضار» مترتّب بر آنها، در کنار یکدیگر دیده شوند. حتّی در فقه فردی، «معادلهسازیهای تکمتغیّره»، موجب «سادهسازی نابجا» میشوند و ازاینرو، رهزن طریق صواب در فهم و تدبیر هستند؛ چه رسد به فقه اجتماعی که در هر لایه از آن، دهها متغیّر حاضر هستند و هر یک به گونهای در صورتبندی مسأله، مدخلیّت دارند. این وضع آنچنان غلیظ و برجسته است که باید گفت مسألههای اجتماعی، نقطۀ اوج «پیچیدگی» در جهان انسانی هستند و پیچیدگیشان نیز برخاسته از «تراکمِ» متغیّرها و همچنین «مناسبات تودرتو»ی آنها نسبت به یکدیگر است. این جهان را جز با منطق «تحلیل شبکهای» نمیتوان فهم کرد و سیاست اجتماعی نیز مدّتهاست از عهد آغازین ربطهای علّیِ خطّی و تکبُعدی عبور کرده است. یکی از دلایل پدید آمدن اختلافها و پراکندگیهای فراوان در مسألههای اجتماعی نیز همین امر است که احصای همۀ متغیّرها و یافتن مناسبات و تعاملات آنها، دشوار است و داوریها و آراء، برآمده از «فهمهای موردی» و «بینشهای تکّهای» هستند.
۳. از این گذشته، همۀ متغیّرها نیز «وزن» و «اعتبار» یکسان ندارند و چهبسا یک متغیّر آنچنان مهم و تعیینکننده باشد که متغیّرهای دیگر را به حاشیه براند. این امر نیز در تحلیل ایشان به چشم نمیخورد؛ گویا فقط پای یک متغیّر در میان است و باید بر اساس همان نظر داد و حکمرانی کرد. در محاسبههای مصلحتاندیشانۀ اجتماعی، هم متغیّرهای متعدّدی حضور دارند و هم این متغیّرها، وزانت و منزلت یکسانی ندارند. چهبسا اگر پای متغیّرهای دیگری به این تحلیل باز شود و «ضریب واقعی» به آنها داده شود، ایجاد لجاجت در مکشفهها آنچنان اهمّیّت نیابد و صدرنشین نباشد. «روند فزایندۀ کشف حجاب به کشف نقاط دیگر بدن»، «احتمال گذار زنانی از مرحلۀ ضعف حجاب به مرحلۀ کشف حجاب»، «پیدایی چرخۀ ساختشکنی در عرصههای دیگر»، «سستشدن انگیزۀ بدنۀ انقلابیِ مردم»، «وقوع نزاعهای در لایۀ مردمی»، «رقیقشدن اقتدار نظام در روایتها» و ... از جملۀ متغیّرهای بنیادین و سرنوشتساز در معادلهسازیهای معطوف به کشف مصلحت اجتماعی هستند.
۴. از سوی دیگر، ایشان میان الزام قانونی به حجاب و ایجاد لجاجت در فرد، «ربط علّیِ قطعی» برقرار کرده است؛ حالآنکه این سخن، اثباتنشده و در حد یک «فرضیه» است. هیچگونه پیمایشی، این نظر را تأیید نمیکند و این گفته، بسیاری از یک گمان قیاسی و حدس پیشینی، اعتبار ندارد. ایشان امر «محتمل» را «مفروض» انگاشتهاند و بر اساس آن، قضاوت کردهاند، درحالیکه این احتمال، فقط «یکی از مسیرهای ممکن» است. فارغ از این نقص روشی، هرگز نمیتوان حکم کرد که میان الزام قانونی به حجاب و لجوجشدن فرد، «تلازم ذاتی» برقرار است و خواهناخواه، همه یا بیشتر از افراد چنین خواهند شد، بلکه شاید تنها «برخی» مبتلا به کینه و لجاجت شوند و «بقیه» یا موضع خنثی داشته باشند و یا حتّی بهتدریج، متنبّه شوند و پس از مدّتی در اثر غلبۀ فضای اجتماعی، همراه گردند. تمام این فرضیهها در متن این واقعیّت، ممکن و محتمل هستند و هیچگونه مسیر منحصربهفردی و مطلقی وجود ندارد. جهان اجتماعی، جهان «تنوّعها» و «تکثّرها» است، نه جهان «یکنواختیها» و «همگونیها». ازاینرو، باید برای فهم و تدبیر آن، «منطق پیوستاری» را به کار گرفت و طیفها و طبقهها را دید و مراتب و درجات را ملاک قرار داد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
شهادت یا نفلهگی؟
حقیقتِ قتلِ حمیدرضا الداغی کدام است؟
ابوالفضل اقبالی
☑️ اخیرا محسن برهانی استادِ خودجسورپندار دانشگاه تهران در توئیتی ادعا کرده است که چون #حمیدرضا_الداغی احکام پیچیده فقهی را در موقعیت دفاع از خطر رعایت نکرده، «نفله»(تعبیر گستاخانه ایشان است) شده و شایسته هیچ مدحی نیست. صرفنظر از اینکه این توئیت ایشان نشانگر عصبانیت و لجبازی او با مردم متدین ایران است، اما ببینیم آیا واقعا این ادعای ایشان درست است یا خیر؟
✅️ فرض کنیم تنها داده در اختیار ما همان فیلم منتشر شده در فضای مجازی باشد. ماجرا چیست؟ یکی از چند اراذل و اوباش حاضر در صحنه با زور و رفتاری کاملا «متعرضانه» میخواهد دختری را با خود ببرد و خود دختر و رفیقش مقاومت میکنند(اکراه و عدم تمایل دختر به رفتن با آن پسر کاملا واضح است). جالبه که حتی رفیق خود آن پسر مزاحم(شریک جرم اصلی) هم در ابتدای فیلم مانع او میشود. در این حین یک شهروندی که عابر گذری است و متوجه این درگیری شده وارد صحنه میشود. تا اینجا چند نکته قابل ملاحظه است:
✅️ اولا مزاحمان آن دختر از اراذل باسابقه شهر سبزوار بودند و سبزوار هم شهرستان کوچکی است. در چنین جوامع کوچکی بعید نیست که اراذل و اوباش شهر افراد شناخته شدهای باشند. چنین افرادی معمولا هراس اجتماعی که نسبت بهشان وجود دارد سوءاستفادههای زیادی میکنند. اخاذی از مردم، تعرض به نوامیس و... رفتار شایع این اراذل است. بعید نیست در این صحنه نیز نوعی تعرض به آن دختر در حال رقم خوردن باشد.
✅️ ثانیا از هیچ کجای این موقعیتی که شاهد بودیم(از سطح درگیری اراذل با دختر تا نحوه ورود شهید الداغی به صحنه) بوی مرگ نمیآید. میزانسن صحنه در حد یک خصومت یا درگیری معمولی خیابانی است. حتی نحوه هجوم حمیدرضا به اراذل هم حاکی از این است که او حتی احتمال دست به چاقو بردن توسط آنها را نمیدهد و در اثنای درگیری غافلگیر میشود. لذا اساسا موضوع این اتفاق «دفاع مشروع در برابر خطر» نیست که برهانی از آن سخن میگوید.
✅️ ورود شهروند سبزواری به این صحنه کاملا با هدف تذکر و عتاب به فردیست که در حال ایجاد مزاحمت برای یک دختر جوان است.(موقعیتی که به جز بیناموسها، بقیه نسبت به آن چنین واکنشی را نشان میدهند) مردهای باغیرت در مواجهه با چنین صحنههایی، به دلیل زننده بودن نفس آن رفتار، همان ابتدا مواجههای عتابگونه با مرد میکنند و معطل بررسی علت این رفتار یا نسبت میان مرد با زن نمیمانند. زیرا اساسا معتقدند چنین رفتاری حتی با همسر نیز در خیابان غلط زیادی کردن است. چه برسد با دختر و زن مردم.
✅️ حال باید از امثال محسن برهانی پرسید اگر چند لات گردن کلفت در خیابان متعرض دختر و همسر شما بشوند، انتظار شما از مردان حاضر در آن موقعیت چیست؟ بنشینند و چرتکه بیاندازند که آیا موازین فقهی دفاع از خطر در این موقعیت رعایت میشود؟!! یا اینکه حتی به قیمت جان و سلامتی خودشان هم که شده مانع اذیت و آزار ناموس شما شوند؟ البته من پاسخ سوالم را قبلا در توئیتهای ایشان در دفاع از جنبش بیناموسها گرفتهام!
✅️ نکته پایانی: شهید سبزواری ما مقتول یک نزاع شخصی نشد که بگوییم خونش هدر رفت. رفتار او در آن موقعیت کاملا مسئولانه و اجتماعی بود و شهادتش نشانه حیات «مردانگی» و «غیرت» در جامعهای است که دشمنانش سعی دارند واقعیتهای آن را وارونه جلوه دهند. حتی لحظهای به این حقیقت شک نکنید که اگر امثال حمیدرضاها را نفله خطاب کنیم عامدانه امنیت اجتماعی زنان را مخدوش ساختهایم.
https://eitaa.com/eqbali62
🔖 پدرخوانده هوش مصنوعی پس از ترک گوگل گفت: از خلق این تکنولوژی پشیمان است
🔺 جفری هینتون، دانشمندی که به همراه دو تن از دانش آموزان خود سیستمهای #هوش_مصنوعی امروزی را خلق کردهاست، میگوید شغلش در گوگل را کناره گذاشته است تا بتواند آزادانه درمورد #خطرات هوش مصنوعی صحبت کند و بخشی از وجودش در حال حاضر از ماحصل یک عمر کارش پشیمان است.
🔺 او نگران است که نسخههای بعدی این تکنولوژی حتی به تهدیدی برای بشریت تبدیل شوند زیرا این تکنولوژی معمولا رفتار غیرمنتظرهای را از دادههای آموزشی خود یاد میگیرد.
📝 @FarajNezhad110
هدایت شده از روایت فتح (شهید آوینی)
8.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 شهید مهدی زین الدین: «هرگاه در شب جمعه شهدا را یاد کنید، آنها شما را نزد اباعبدالله (ع) یاد می کنند.»
♦️هدیه فوق العاده ویژه کانال «روایت فتح» خدمت شما ملت شرف ایران، هدیه ای که فقط باید دید و...
🔸به صورت کاملا تضمینی حالمان را خدایی و دنیا و مسائلش را در منظرمان...
#روایت_فتح_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
هدایت شده از انقلاب اسلامی
7.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🎥 اسلام پوستشان را میکند!
🌸 حضرت امام خمینی روحیفداه:
ــ اسلام جلوى #شهوات را مىگیرد، #اسلام_نمىگذارد که لخت بروند توى این دریاها شنا کنند؛ پوستشان را مىکند! با زنها لخت بروند آنجا و بعد زنها لخت بیایند توى شهرها.
ــ همچو کارى اگر بشود، #پوستشان_را_مردم_مىکنند! مسلماناند مردم؛ نمىگذارند زنها و مردها با هم داخل هم بشوند و توى دریا بریزند و به جان هم بیفتند.
ــ اینها از آزادى این را مىخواهند؛ #آزادى_غربى مىخواهند.
ــ امروز اگر یک همچو چیزى بشود، اینها را ما خواهیم تکلیفشان را معیّن کرد و #دولت_هم_معیّن_کرد... گفتند که ما جلویش را گرفتیم، #اگر_نگیرند_مردم_مىگیرند.
ــ ما تا زنده هستیم #نمىگذاریم این آزادىهایى که آنها مىخواهند، تا آن اندازهاى که مىتوانیم، آن آزادىها تحقق پیدا کند.
📌 خونِدلنوشته:
امامجان، فدای نام و مرامت
فدای نام و مرام نایب مظلوم و مقتدرت
بله، مردم خداراشکر مسلماناند؛ اما نهتنها دیگر نمیتوانند پوست زنها و مردهای لخت را بکنند، که اگر کاری کنند پوست خودشان کنده میشود!
امامجان، تو شاهد باش که با بغض و #خون_دل فریاد زدیم که با لایحهای که موجب گسترش فساد و فحشا، و عادیشدن بیحجابی، و به فساد کشیده شدن جوانان و نوجوانان میشود مخالفیم!
تو شاهد باش که ما مخالفت کردیم و گروهی به نام تو و به نام نایبت و به نام انقلاب، از این طرح ترویج آزادی غربی و از این بیغیرتی و بیعفتی محض حمایت کردند.
اما غصه نخور! برایشان پیامک میرود و جریمه میشوند!
فقط دعا کن که کشفحجاب فتح آخرشان باشد، نه فتح نخست!
✍️ #محمدتقی_عارفیان
@Enghelabe_Islami
هدایت شده از بذل الخاطر
باسمه تبارک و تعالی (۵۳۰)
«مسأله ی حجاب و شرکت در روضه امام حسین علیه السلام»
«لطفا با امام حسین به نبرد امام حسین نروید!»
🔹اخیرا برخی منبری های محترم با استدلال به عظمت گریه کن امام حسین و مهمان ایشان حکم به تجویز گونه ای از تسامح و گذشت در برخورد با بی حجابی نمودند! گویا به احترام امام حسین و عزادارانش و جلوگیری از اموری که باعث تضعیف دستگاه هدایت اباعبد الله علیه السلام میشود باید از ورود بی حجابها به هیئتها جلوگیری نکرد! فوقش تذکّر داد!
✋تا کنون آنقدر در زمینه حجاب نوشته ام که دیگر کمتر چیز جدید در این زمینه به ذهنم می آید. ولی از اوج موضوع نشناسی ای که در اینجا رخ داده به تعجب افتادم!😳
👈ببینید شیطان چه خوب بلد است از کجا وارد شود! از در نتوانسته وارد شود میخواهد از پنجره وارد شود! مفاهیم مقدّسی مانند عزای حسینی و عظمت دستگاه هدایت امام حسین علیه السلام و عظمت عزادار حسینی را دارد رسما خرج مبارزه با نائب امام حسین علیه السلام یعنی ولیّ فقیه و حکومت دینی میکند.
👈مگر زمان را نمیشناسیم؟! الآن بی حجابی مانند بی حجابی در زمانهای قبل نیست. بی حجابی همانگونه که رهبر حکیممان فرزند امام حسین علیه السلام خامنه ای عزیز دام ظله بیان کردند مصداق حرام سیاسی است.
👈یعنی دشمن با مخفی شدن در پشت بی حجابی به دنبال ضربه زدن به اهداف امام حسین و حکومت اسلامی است.
🔸این غافلهای بی حجاب را خیلی جدّی نگیرید! اینها به اصطلاح فقهی «تُرس» و سپر اغراض کافران و مستکبران عالم اند! خودشان هم نمیدانند! رهبر عزیزمان فرمودند مسأله ی حجاب در زمان ما مسأله ای است که در فضای جنگ سیاسی باید تحلیل شود. موضوعش الآن در این بافت معنا پیدا کرده است.
👈در احکام جهاد اسلامی هم دانسته ایم که حکم شرعی تترس این است که تا حد ممکن از کشتن مسلمانانی که سپر کافران شدهاند، پرهیز شود؛ اگر مسلمانان در جنگ ناچار به کشتن آنان شوند، جایز است و قصاص و دیه ندارد.
👈حالا روشن است مراد این نیست که اینها را بکشیم! منظورم متوجّه شدن به اصل موضوع حجاب است. به فرموده ی امام صادق علیه السلام در نبرد با کفّار اگر چاره ای نبود گاهی حتّی مسلمانی که سپر کفر قرار گرفته نیز ممکن است مظلوم واقع شود. هر عقلی نیز همین حکم را میکند:
📖لایُمْسَکُ عَنْهُمْ لِهوُلاءِ وَ لادِیَةَ عَلَیْهِمْ لِلْمُسْلِمینَ وَ لا کَفَّارَة
🔹حالا مرادم این نیست که به بی حجابها در فضای عزاداری بی احترامی و جسارت کنیم! بسیاری از اینها غافل و تحت فشار نبرد ادراکی اند! منظور این است که منع کردن آنها از ورود به جلسات عزاداری تلازمی با بی احترامی و جسارت ندارد! شاید با منع محترمانه آنها هم اگر واقعا برای عزای امام حسین علیه السلام آمده اند متنبّه شده و وضعیت خود را اصلاح کنند. ولی باید خطوط را روشن کرد.
👈الآن وسط نبرد بزرگ ادراکی هستیم! لطفا از این صحبتهای عجیب نفرمایید! اینها را تا حکومت دینی هست به رسمیت نشناسید! حالا اگر زورتان نمیرسید حرفی دیگر است ولی الآن که هنوز زور دارید! نمیگویم جاهلانه و بدون فکر عمل شود.
✋خدایا چقدر عجیب است! حضور اینها را در کف خیابان قانونی و مشروع نمیدانیم ولی حضورشان را در مجالس عزای حسینی در حال ارتکاب گناه بی حجابی جائز میدانند؟!
👈روشن است که اینها ربطی به حضور شرابخواران و زناکاران و... در مجالس عزا ندارد! زیرا آنها در حال ارتکاب چنین گناهانی وارد مجالس عزا نمیشدند بلکه از روی شرمندگی و همچنین در فضایی که کارشان گناه سیاسی نبود وارد میشدند.
👈مگر میشود کسی وارد جلسه ی روضه شود و در همان حال شراب بخورد و نستجیر بالله زنا بکند و بگوییم به احترام امام حسین و عزادارش با او کاری نداشته باشید! این شخص با علم به کارش جسورانه با بی حجابی میخواهد خود را به مجالس عزا برساند تا به خود مشروعیت دهد!
👈لااقل امام حسین جدیدی برای خودش بتراشد که با گناهان نوینش کنار بیاید! موضوع این است!
🔹به اینها نباید خوش آمد گفت! بی حجابی در زمان ما یک جریان توطئه سیاسی است. حالا شاید زمان دیگری که این وضعیت نبود اینطور نمیگفتیم و حتّی آنها را هم به این مجالس راه میدادیم! ولی الآن موضوع چیز دیگری است! ورود اینها به این مجالس دهن کجی به حکومت دینی زمان و رهبر عزیزمان است.
👈خود این بی حجابها هم به خوبی میدانند دارند چه میکنند! والّا لااقل به حرمت این جلسات حجاب خود را رعایت میکردند. اینها وهن و بی حرمتی به محرّم و روضه است. شکستن شوکت نظام دینی و حکومت اسلامی است.
✋آری دشمن هنر زیادی در قرآن بر نیزه زدن دارد! در فریبکاری دارد! نباید این امر تبدیل به بهانه ای برای عادی شدن بی حجابی و ضربه به حکومت دینی یا تفرقه بین متدینین و هیئتها و منبری ها و مانند آن شود.
گاه نوشت | مجید تقی زاده
باسمه تبارک و تعالی (۵۳۰) «مسأله ی حجاب و شرکت در روضه امام حسین علیه السلام» «لطفا با امام حسین ب
.
👆بعد از مدتها بالاخره یک نوشته عالمانه در خصوص بی حجابی های اخیر در عزاداریها دیدم! ببینید...
زمان:
حجم:
14.73M
♻️ آیت الله جوادی آملی: مقایسۀ جمهوری اسلامی با حکومت امیر المومنین
🔹جمهوری اسلامی از حکومت امیر المومنین بهتر است...
🔰 از دید آیت الله جوادی آملی- حفظهالله تعالی-:
این مسلّم است که احدی با اهل بیت- علیهمالسّلام- قابل مقایسه نیست اما بحث بر روی حکومت و تمام ارکان آن است و نه صرفاً شخصیت و ویژگیهای شخص حاکم....
چهار تا و چهارصد تا و چهار هزار تا و چهل هزارتا فساد چیزی نیست که انسان بخواهد با آن اساس حکومت را بزند چرا که فساد در همهٔ حکومتها وجود داشته، مهم اصل آن نظام، ارکان آن و تلاش برای رفع اشکالات است که در این نظام وجود دارد.
@gah_newesht
.
👌میزبانی امشب حامد عسکری از استاد #یوسفعلی_میرشکاک در برنامه جاذبه شبکه افق رو اگر تونستید، حتما ببینید!
🌹 دقیقا همون احساسی که از دیدن یا شنیدن روایت فتح آقامرتضی، یا خوندن اشعار قیصر و سیدحسن حسینی بهت دست میده...
بعد از مدتها پای تلویزیون میخکوب شده بودم و حلقات اشک شوق در چشم...
👏دم شبکه افق و حامد عسکری گرم...
@Gah_Newesht