📝 #یاداشت
♦️سقف معیشت بر ستون جامعه شناسی
🔹۸۲ جامعهشناس در آستانه انتخابات #ریاست_جمهوری سال ۸۸- ظاهرا با گرایشهای مختلف فکری ولی تجددگرا–بیانیه مشترکی با عنوان «پرسشها و ارزیابیهایی درباره موقعیت اجتماعی کشور در آستانه انتخابات» منتشر کردند.
🔹بهدنبال آن، دکتر محمدامین قانعیراد (۱۳۹۷–۱۳۳۴)، یکی از امضاکنندگان بیانیه که از جامعهشناسان ذینفوذ در انجمن جامعهشناسی ایران بود، در دفاع از این اقدام یادداشتی با عنوان «دفاع از توجه جامعهشناسان به سیاست» منتشر کرد.
✍️نویسنده: داود مهدویزادگان (دانشیار و عضو هیاتعلمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعاتفرهنگی)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1596
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️سقف معیشت بر ستون جامعه شناسی
🔹اگر جامعهشناسی را دانشی فرا-ملی بدانیم، که همینطور هم هست، در اینصورت، حضور جهانی #جامعه_شناس امری طبیعی و بلکه ضروری است و چنین انتظاری هم نامعقول نیست.
🔹از این منظر، لااقل، کارنامه ۴۰سال اخیر جامعهشناسی در ایران جای انتقاد جدی دارد.
🔹عدمحضور جهانی جامعهشناسی ایران در طول این سالها همواره مسالهای جدی و پرسشبرانگیز بوده است.
🔹تفاوت اساسی ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی در همین درگیر شدن با مباحث فرا-ملی و بینالمللی است.
🔹ایران تا پیش از #انقلاب، کنشگری منفعل و در لاک خود بود ولی بعد انقلاب به کنشگری جهانی و مداخلهگر در تنظیمات و تحولات بینالمللی تبدیل شد.
🔹درواقع، کنشگری ایرانی در تعامل با نظام بینالملل تا پیش از انقلاب یکسویه بود و بعد از انقلاب، دوسویه شد.
🔹ایران انقلابی از موضع انفعال بهدر آمده و خواهان تعامل دوسویه و برابر با نظام بینالملل است.
✍️نویسنده: داود مهدویزادگان (دانشیار و عضو هیاتعلمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعاتفرهنگی)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1596
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️«اجبار در حجاب» یا «الزام در حجاب»، پاسخ کدام است؟
🔹تفاوت الزام و اجبار در بحث #حجاب چیست؟
🔹الزام در لغت به معنی لازم گردانیدن کاری بر عهده خود یا غیر است.
🔹اگرچه این لغت بیشتر برای الزام و عهده دار کردن کاری برعهده دیگری به کار برده می شود ولی الزام داشتن کاری برعهده خود فرد، خلاف عقل و عرف نیست.
🔹معنی لغوی اجبار هم چیزی شبیه معنی الزام است و تفاوت چندانی ندارد.
🔹اهل لغت و ادبیات این دو کلمه را مترادف هم میدانند؛ اما به خاطر مواد به کاررفته در این کلمه یعنی “ج.ب.ر” خود به خود در مقابل کلمه “اختیار” قرار میگیرد و کمی بار روانی معنای آن را شدید تر میکند.
✍️نویسنده: حجت الاسلام سید عباس سیدنژاد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1609
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️«اجبار در حجاب» یا «الزام در حجاب»، پاسخ کدام است؟
🔹گاهی فردی را مخاطب قرار داده و به او میگوییم “لازم است آن کار را انجام دهی” ولی گاهی میگوییم” تو مجبوری آن کار را انجام دهی” همانطور که ملاحظه میکنید معنی دو جمله یکی است ولی بارمعنایی جمله دوم شدیدتر است و ممکن است مخاطب را به واکنش وادارد.
🔹مثلا تصور کنید بابت هر کار لازمی که انسان انجام میدهد کلمه اجبار اضافه شود، چه پیامی خواهد داشت؟
🔹مثلا در سنخ آموزش بگوییم مدرسه اجباری، در سنخ تغذیه بگوییم غذا خوردن اجباری، برای درمان بگوییم داروی اجباری و قس علی هذا… همه این کارها به نوعی اجباری است ولی تا حالا دیده ایم کسی این پسوند را برای امور زیر استفاده کند؟
🔹این شیطنت مخالفان مسایل دینی است که از بار روانی کلمه سوء استفاده میکنند.
🔹اگر خاطرتان باشد تا همین سالهای اخیر به کسی که به خدمت مقدس سربازی میرفت میگفتند “سرباز وظیفه” ولی برای اینکه کشور را در حوزه امنیت وارد چالش کنند مدت هاست از واژه خدمت اجباری استفاده میکنند.
🔹مسلم است بار روانی خوشایندی برای هیچ جوانی ندارد.
✍️نویسنده: عباس سیدنژاد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1609
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
♦️غفلت یا غرض!
✅تماشای این کلیپ را از دست ندهید.
👤دکتر #مهدی_گلشنی (استاد فیزیک و پدر #فلسفه_علم ایران)
🔶جزؤ ۱۰۰فیزیکدان کوانتومی مطرح در برنامه شوکران:
🔹چرا کتابهای فیزیکدانان ملحدی مثل #هاوکینگ ترجمه می شود ولی نقدهایی که در خود #غرب به او شده ترجمه نمیشود؟!
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📰 #نشریه
✅پیشنهاد دانلود
🔹موسسه فرهنگی رسانهای شناخت تقدیم کرد:
♦️دومین شماره نشریه تخصصی اندیشههای جاری #انقلاب_اسلامی «#خردورزی» منتشر شد.
🔹دومین شماره نشریه خردورزی در این شماره با تمرکز بر مباحث نظری اندیشهای ویژه روز دختر و مقام پاسداشت و تکریم آن، دارای بخشهایی شامل گفتگو، گزارش ویژه و یادداشت برای استفاده فرهیختگان در فضای مجازی منتشر میگردد.
🔹«خردورزی» در شماره دو خود به «مقام معیت و تسلیم در اعماق قلب و رسیدن به مقام شفاعت» در بیانات آیت الله میرباقری پرداخته است؛ و همینطور به بهانه روز دختر به ابعاد مختلف جایگاه اجتماعی و سیاسی حضرت معصومه سلام الله علیها اهمیت ویژهای داده است.
🔹تبدیل جذابیتهای جنسی به ارزش اجتماعی، عامل تبعیض علیه زنان است، «اجبار در حجاب» یا «الزام در حجاب»، پاسخ کدام است؟، چالشهای حجاب و عفاف در مبانی فقهی چگونه قابل پاسخگویی است؟، تاسیس شبکههای مجازی ایرانی ـ اسلامی میتواند حیازدایی را متوقف کند، بازنمایی دختر در سینما ایران و دیدگاه فمنیسم و نقد آن نیز از مطالب این نشریه میباشد.
🌐http://fekrat.net/1622
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
نهایی برای پرونده روز دختر_فکرت.pdf
5.74M
📍#اختصاصی
📰 #نشریه
✅پیشنهاد دانلود
🔹موسسه فرهنگی رسانهای شناخت تقدیم کرد:
♦️دومین شماره نشریه تخصصی اندیشههای جاری #انقلاب_اسلامی «#خردورزی» منتشر شد.
🔹دومین شماره نشریه خردورزی در این شماره با تمرکز بر مباحث نظری اندیشهای ویژه روز دختر و مقام پاسداشت و تکریم آن، دارای بخشهایی شامل گفتگو، گزارش ویژه و یادداشت برای استفاده فرهیختگان در فضای مجازی منتشر میگردد.
🔹«خردورزی» در شماره دو خود به «مقام معیت و تسلیم در اعماق قلب و رسیدن به مقام شفاعت» در بیانات آیت الله میرباقری پرداخته است؛ و همینطور به بهانه روز دختر به ابعاد مختلف جایگاه اجتماعی و سیاسی حضرت معصومه سلام الله علیها اهمیت ویژهای داده است.
🔹تبدیل جذابیتهای جنسی به ارزش اجتماعی، عامل تبعیض علیه زنان است، «اجبار در حجاب» یا «الزام در حجاب»، پاسخ کدام است؟، چالشهای حجاب و عفاف در مبانی فقهی چگونه قابل پاسخگویی است؟، تاسیس شبکههای مجازی ایرانی ـ اسلامی میتواند حیازدایی را متوقف کند، بازنمایی دختر در سینما ایران و دیدگاه فمنیسم و نقد آن نیز از مطالب این نشریه میباشد.
لینکدانلود سایت:
🌐http://fekrat.net/1622
لینک شماره اول خردورزی:
♻️https://eitaa.com/fekrat_net/1276
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️فرصتی برای پیدایش تمدنی جدید
🔹در نگاه ابتدایی، ظاهراً نمیتوانیم بین انواع اندیشههای فیلسوفان و بحران کرونا رابطهای بیابیم.
🔹درست است که بین آرای فیلسوفان نمیتوانیم نظری درباره بحران کرونا و فلسفه -که از یک طرف اصالتالوجود فلسفه اسلامی است و از طرف دیگر سوبژکتیویسم کانتی- رابطهای عیان بینیم؛ اما اگر بنا باشد که اندیشهورزی کنیم، میتوانیم با سرمایههای فلسفیِ قبلیِ خود نگاههای فلسفی جدیدی را عرضه کنیم.
✍️نویسنده: دکتر حمیدرضا آیتاللهی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1602
📌کانال فکرت؛
🆔@fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️فرصتی برای پیدایش تمدنی جدید
🔹ادبیات رایج این روزهای جهانی درباره کرونا از دو چیزِ ظاهراً یکسانی سخن میگوید، درحالی که تفاوت عمیقی میتوان بین آنها مشاهده کرد.
🔹 ظاهراً کووید۱۹ همان کروناست ولی به نظر میرسد کووید ۱۹ اشاره به یک موجود ویروسی است که ساختارهای خاصی برای خودش دارد، ولی کرونا این ویروس را در مجموعه آثاری که بهوجود آورده است مورد بررسی قرار میدهد.
🔹اصطلاحاتِ پرکاربردِ «پساکرونا» یا «زندگی کرونایی» یا «دوران کرونا» یا «الهیات کرونا» و بسیاری اصطلاحات جدید در این مدتِ محدود، بخش زیادی از گفتار امروزین بشر را تشکیل داده است.
🔹 بهکار بردن این اصطلاحات درباره کرونا نشان میدهد که کرونا یک ویروس نیست بلکه مجموعه آثار کرونا در جوامع بشری را نیز شامل میشود.
🔹 حال اگر بخواهیم پدیدارشناسانه پدیده کرونا را تبیین کنیم باید پدیدارهای بسیاری را از کرونا مورد توجه قرار دهیم.
✍️نویسنده: دکتر حمیدرضا آیتاللهی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1602
📌کانال فکرت؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️چالشهای حجاب و عفاف در مبانی فقهی چگونه قابل پاسخگویی است؟
🔹شبهات مربوط به حجاب و عفاف از حیطه موضوعی جنجالهای اجتماعی با محوریت حجاب اجباری، به سمت اصل و ریشهی حجاب و محدوده حجاب شرعی سوق پیدا کرده است.
🔹این شبهه که بیشتر وجهه فقهی داشته و نیاز به بررسی تاریخی و منابع روایی دارد، در صورت عدم پاسخگویی و تبیین درست آن، موجب گفتمانسازی جدیدی علیه حجاب و عفاف در سطح جامعه خواهد شد.
🎤 گفتوگو:حجت الاسلام و المسلمین مصطفی تشیعی
📌ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1605
🔻کانال فکرت؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️چالشهای حجاب و عفاف در مبانی فقهی چگونه قابل پاسخگویی است؟
🔹گفته میشود که محدودهی پوشش زنان صدر اسلام از حال حاضر کمتر بوده، و بر همین اساس خواستار باز گذاشتن بیشتر محدوده حجاب هستند. نظر شما چیست؟
🔹 این سوال یک مسالهای را فرض گرفته که پیش فرض غلطی محسوب میشود و آن اینکه پوشش صدر اسلام کمتر از الان بوده است. در روایات تاریخی داریم که پوشش صدر اسلام چه چیز بوده است؟
🔹 این پوشش که از چند تکه تشکیل می شده، برای زن آزاد به این صورت بوده که یک دامن بلند داشتند که تا مچ پا می آمده و یک لباس بالایی داشتند که دو تکه بوده و بسته می شده و تا ساق دست را می گرفته و چیزی داشتند که به آن خِمار میگفتند که این خمار هم تا روی بازو می آمده است.
🔹امام صادق در روایتی توضیح دادند که این خمار طولش تا بازو بوده و تا پایین سینه می آمده و روی موها را کامل می پوشانده است. علاوه بر آن در خطبۀ حضرت زهرا(س) ما یک توصیفی هم از جلباب حضرت زهرا داریم.
🔹جلباب همان عبای الان است که روی زمین کشیده می شده. پس این فرض که پوشش زنان صدر اسلام کمتر بوده، این فرض غلطی است.
🎤 گفتگو با: حجت الاسلام و المسلمین مصطفی تشیعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1605
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️تجدد یا تجددها؟
🔹گاهی بهجای تجدد (مدرنیته) از «تجددها» سخن گفته میشود؛ تجددهای پیش از تجدد غربی و «تجددها»ی پس از تجدد غربی.
🔹نوع اول در گفتار کسانی دیده میشود که معتقدند نوزایش (رنسانس) و تجدد ما پیش از قرون وسطا بوده است، یعنی دقیقا برخلاف غرب که رنسانس و تجددش پس از قرون وسطایش آغاز میشود.
✍️نویسنده: محمد زارعشیرینکندی (پژوهشگر فلسفه)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1612
📌کانال فکرت؛
🆔@fekrat_net