eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.5هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ گفت‌وگویی برای ساخت فردا💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📮شبکه‌های اجتماعی: https://fekratnet.yek.link 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
| ☑️ مخاطبین گرامی رسانه فکرت می‌توانید برای دسترسی آسان به مجموعه یادداشت‌های پرونده «آموزش و پرورش» از منوی زیر استفاده نمایید. 1️⃣ آموزش و پرورش پاسداری از سنت یا پرورش نبوغ و فردیت 👤ارمیا شاه محمدی؛ 🖇لینک یادداشت 2️⃣ هنر معلمی 👤عبدالرضا محمودی؛ 🖇لینک یادداشت 3️⃣ کاربردی‌سازی دانش در آموزه‌های دینی 👤وحید نادری؛ 🖇لینک یادداشت 4️⃣ پول دارم پس هستم! 👤محسن ابراهیمی؛ 🖇لینک یادداشت 5️⃣تحلیلی بر تأسیس مدرسه به مثابه کنشی اتوپیایی 👤هانیه دارایی؛ 🖇لینک یادداشت 6️⃣ معلم را قدر باید! 👤امیرحسین طالبیان؛ 🖇لینک یادداشت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
| ☑️ مخاطبین گرامی رسانه فکرت می‌توانید برای دسترسی آسان به مجموعه کلیپ‌های پرونده «آموزش و پرورش» از منوی زیر استفاده نمایید. 1️⃣ نهاد آموزش در چنگال سرمایه 👤سید مجید حسینی؛ 🖇لینک کلیپ 🖇لینک کلیپ 🖇لینک کلیپ 2️⃣ مدرسه‌ی رویاآفرین 👤مرتضی نظری؛ 🖇لینک کلیپ 🖇لینک کلیپ 3️⃣مدرسه‌ در جهان بی‌روایت 👤دکتر کاوه فرهادی؛ 🖇لینک کلیپ 🖇لینک کلیپ 4️⃣کاربردی‌سازی تنها راه امیدبخشی 👤مصطفی مداح نظری؛ 🖇لینک کلیپ 5️⃣دانش توخالی و خلا امید در نهاد علم 👤محمد رضا هدایتی؛ 🖇لینک کلیپ 🖇لینک کلیپ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
📌رسانه و گسل اجتماعی ✍🏻محمد زعیم‌زاده 🔸اعتراض زمانی تبدیل به کنش مخرب می‌شود که هم‌راستا یا متقاطع با گسل‌های اجتماعی واقعی یا برساخته واقع شود، یک حکمرانی خوب اولاً تلاش می‌کند با بهبود شاخص‌های حکمرانی فضای اعتراضی را کاهش دهد؛ ثانیاً وظیفه خود می‌داند با همه ابزارهایش، گسل‌هایی را که جامعه را به دو یا چند دسته انبوه تقسیم می‌کند، کاهش دهد یا حداقل غیرفعال نگه دارد. حال اگر در شرایطی که حکمرانی درگیر یک جنگ شناختی پیچیده و چند لایه است، یک رسانه رسمی تبدیل به پیشران فعال‌سازی یکی از گسل‌های غیرواقعی و برساخته قومی، مذهبی و... شود چه باید گفت؟ اساساً چطور می‌شود که یک رسانه به ابزار قطبی‌سازی جامعه تبدیل شود؟ 🔹این یک جدال قدیمی میان مالکان و رسانه‌ای‌هاست، روابط‌عمومی بودن یا رسانه بودن؟ مالکان و ذی‌نفعان معمولاً حتی اگر به زبان نیاورند هم رسانه را به‌عنوان ابزاری برای پیام‌های صریح می‌خواهند ولی اهالی رسانه معتقدند حتی یک روابط‌عمومی خوب اول باید یک رسانه خوب باشد. در چنین شرایطی هرقدر رسانه در افکار عمومی به‌مثابه روابط‌عمومی سیستم حکمرانی جا بیفتد خطر آسیب‌پذیربودن آن بالاتر می‌رود و در بزنگاه‌ها و لغزش‌ها امکان خودترمیمی آن کاهش می‌یابد و با کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند گسل‌های اجتماعی را فعال کند. 🔸رسانه عمومی در شناسایی ارزش‌های خبری، فرم، لحن و ادبیات تابعی از مصالح عمومی و سلایق عموم جامعه است و هنرمندانه بین این دو مخرج مشترک می‌گیرد و این نگاه عمومی در همه بخش‌های آن جاری و ساری است؛ رسانه عمومی در پازل دو جامعه‌ای شدن نمی‌افتد و خود بین مردم خط و مرز تعیین نمی‌کند. رسانه عمومی برای توجیه و توضیح تصمیم‌ها، سیاست‌ها و روندها به‌سمت تولید استدلال عمومی می‌رود. رسانه عمومی خیر جمعی را می‌شناسد و روی فصول مشترک تولید پیام می‌کند. رسانه عمومی سرگرمی را می‌شناسد و به دیالکتیک پیام و سرگرمی باور دارد و... رسانه خاص‌گرا در تولید استدلال و ادبیات و فرم و لحن درست نقطه مقابل رسانه عمومی است. رسانه خاص‌گرا خود تولیدکننده گسل اجتماعی است. حالا گاهی با اشتباه و نفوذ اما اکثر اوقات خودخواسته و برنامه‌ریزی‌شده، رسانه خاص‌گرا خود بخشی از صورت‌مسئله است. 🔹اگر ساختار، سیاست‌گذاری‌ها و رفتارهای کارگزاران یک رسانه به‌جای هدف‌گذاری آرمان‌های ملی طوری صورت‌بندی شود که در باور عمومی تبدیل به بخشی از کمپین سیاسی و اجتماعی یک جناح خاص تلقی شود، آن رسانه نه‌تنها امکان ترمیم گسل‌ها را نخواهد داشت، بلکه خود قسمتی از صورت‌مسئله خواهد بود. رفتارهای بی‌پروای مدیران رسانه‌ها در حمایت از افراد خاص در حوزه سیاست یا نقد صریح رقبا و جریان‌های دیگر، مخاطب رسانه را در حد هواداران همان کنشگر سیاسی محدود می‌سازد و این سبب می‌شود رفتارهای مثبت آن رسانه دیده نشود و کنش‌های آن در ترمیم گسل‌ها کمتر اثر کند و از سوی دیگر اشتباه‌هایش سهوی یا عمدی پررنگ دیده شود. 🔸قدرت مانور یک رسانه در موضوعات لبه مرزی و لبه تیغ با ظرفیت اجتماعی آن نسبت مستقیمی دارد، هرچقدر چتر سرمایه اجتماعی و تعداد مخاطبان یک رسانه وسیع‌تر باشد ضربه‌پذیری آن در بزنگاه‌ها افزایش می‌یابد و اگر کسی به سرمایه خود چوب حراج زده باشد، طبعاً در سختی‌ها به‌سختی بیشتری می‌افتد. اشتباه هزینه دارد و هزینه کردن برای آن که جیب پرتری دارد ساده‌تر است، سرمایه یک رسانه به استودیو و دوربینش نیست به مخاطب آن است؛ اگر چندسال یک رسانه را به‌سمت فرار از مخاطب هدایت کنیم به‌طور طبیعی در شرایط دشوار هزینه بیشتری متحمل می‌شویم. چنین رسانه‌ای در شرایط بحران فاقد اعتمادبه‌نفس است و مرعوب و غیرحرفه‌ای با پدیده‌ها برخورد می‌کند و رفتار گسل‌آفرین از خود بروز می‌دهد. 🔹رسانه‌ای که به دور از اصول حرفه‌ای با منابع انسانی برخورد کند و اتوبوس اتوبوس نیرو بیاورد و ببرد، حتماً قطار قطار اشتباه می‌کند. نیرویی که به‌جای سر برآوردن از دل رسانه‌ها و مرارت‌های آن از درون گعده‌ها و پاتوق سر برآورد برای رسانه هزینه‌زایی خواهد کرد و گسل‌های اجتماعی را فعال می‌کند. رسانه‌ای که در آن نیروهایش برای رئیس رسانه تعیین‌تکلیف می‌کنند و با فشار اجتماعی جلوی تصمیمات اصلاحی را می‌گیرند، در شرایط بحران، گسل‌ها را تشدید می‌کند و نمی‌تواند تصمیم بگیرد. رسانه‌ای که چنین کادریابی کرده باشد به‌جای دیدن مشکلات و رفتن سراغ راه‌حل‌های واقعی، ساده‌سازی می‌کند و در وهله نخست همه‌چیز را به توطئه‌های پنهان ربط می‌دهد. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
11.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 مذاکره بازدارندگی ندارد...!! 👤آقای رضا نصیری؛ کارشناس ارشد علوم سیاسی 📍آمیختگی با جوامع مختلف ذیل ایده امت واحده می‌تواند قدرت بازدارندگی کشور ما را بالا برده و دشمن را وادار به مذاکره کند نه اینکه قرار باشد ما برای مذاکره‌ای بی‌فایده لحظه‌شماری بکنیم. بخش‌های کامل این نشست را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
| ▫️رسانه فکرت به مناسبت سالگرد حاج‌ نادر طالب‌زاده برگزار می‌کند: 🔶حکمرانی بر تالار شیشه‌ای..! در تمنای شفافیت زیست رسانه‌ای با حضور: 👤دکتر مسعود کوثری؛ 🖇همراه با رونمایی از شماره ۵۴ نشریه دیده‌بان اندیشه 📅 دوشنبه ۸ اردیبهشت ⏰ ساعت ۱۷ 🏛 تهران، میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، کوچه شهید صیرفی‌پور، مجموعه فرهنگی سرچشمه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
7.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 با تخیل، دهن شیرین می‌شود..! 👤عاطفه صادقی؛ پژوهشگر مطالعات سیاست و جنسیت 📍مفاهیم زمانی می‌توانند تبدیل به رویا شوند که بتوانند با تخیل انسان درگیر شده و شروع به تصویرسازی نسبت به آینده کنند؛ این مساله‌ای است که ما قبل و بعد از انقلاب با آن درگیریم. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
💔 همه‌ی ما مردم ایران با داغ‌دیدگان همدردیم! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سکانس تطبیقی «موسی‌کلیم‌الله» با وقایع امروز 🤲 اللهم عجل لولیک‌ الفرج 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
📌انفجار روایت‌ها در انفجار بندرعباس ✍🏻 میلاد حسن‌زاده 🔸وقتی انفجار مهیب در بندر شهید رجایی بندرعباس در ظهر ششم اردیبهشت ۱۴۰۴ رخ داد، پیش‌بینی می‌شد که اولین موج خسارت‌ها، تخریب سازه‌ها و آسیب‌های انسانی باشد. اما دومین موج، سهمگین‌تر و فراگیرتر از انفجار اولیه، در فضای مجازی آغاز شد: سیلاب شایعات، اخبار جعلی، روایت‌های بی‌پایه و هراس اجتماعی. 🔹بحران انفجار بندر رجایی، یک بار دیگر چهره‌ی پنهان بحران‌های امروز را عیان کرد: نبود "پیوست رسانه‌ای" در مدیریت بحران. در جهانی که سرعت گردش اطلاعات از سرعت گسترش خود بحران بیشتر شده، "رسانه" دیگر نه یک ابزار جانبی بلکه بخشی از متن بحران است. اگر اطلاع‌رسانی سازمان‌یافته، سریع و اقناعی نباشد، هزینه‌های روانی، امنیتی و اقتصادی بحران چندین برابر خواهد شد. این واقعیت تلخ، تنها مختص ایران نیست؛ بلکه تجربه‌ی جهانی نشان داده که مدیریت رسانه در بحران، یکی از تعیین‌کننده‌ترین عوامل در مهار یا گسترش بحران‌هاست. 🔸نبود یک «پیوست رسانه‌ای» مدون برای مدیریت بحران‌ها، می‌تواند خسارات بحران را چندین برابر کند. انبوه اطلاعات نادرست در فضای مجازی، که اغلب به سرعت گسترش می‌یابند، می‌تواند باعث بی‌اعتمادی عمومی نسبت به نهادهای رسمی، تضعیف سرمایه اجتماعی و افزایش نارضایتی شود. پیوست رسانه‌ای باید به بخشی الزامی از هر برنامه‌ی مدیریت بحران تبدیل شود؛ سندی که شامل پروتکل‌های ارتباطی، خطوط قرمز اطلاع‌رسانی، آموزش‌های رسانه‌ای برای مدیران، و راهبردهای مقابله با شایعات باشد. 🔹رسانه در بحران یک پل است؛ پلی میان جامعه و حقیقت، میان نگرانی و امید. اما اگر این پل با بی‌برنامگی ساخته شود، در همان اولین موج بحران، فرو خواهد ریخت. مدیریت رسانه‌ای مؤثر، به جای پاک کردن صورت مسئله، امکان مواجهه آگاهانه و مقاوم با بحران‌ها را فراهم می‌کند؛ ضرورتی که تجربه‌ی بندرعباس با تلخی و روشنی یادآور شد. 🔸با وجود ضعف‌های مشهود در مدیریت رسانه‌ای بحران انفجار بندر شهید رجایی، واکنش مردم نمونه‌ای الهام‌بخش از بلوغ اجتماعی و همبستگی مدنی را به نمایش گذاشت. در حالی که شایعات فراوان در فضای مجازی در حال گسترش است، بسیاری از شهروندان به جای دامن زدن به اخبار تاییدنشده، با حضور گسترده در صف‌های اهدای خون، همبستگی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی خود را به اثبات رساندند. صف‌های طویل در مراکز انتقال خون بندرعباس و سایر شهرها، تصویری از همیاری و امید در دل بحران آفرید که فراتر از هر روایت رسانه‌ای، خود بهترین پاسخ به فضای ترس‌آلود ساخته شده در فضای مجازی بود. 🔹مردم نشان دادند که حتی در فقدان روایت مؤثر از سوی رسانه‌های رسمی، می‌توانند بر پایه‌ی سرمایه‌های فرهنگی و تجربه‌های اجتماعی خود، رفتارهای منطقی و مسئولانه‌ای از خود بروز دهند. این کنش اجتماعی مثبت، ضرورت توجه به ظرفیت‌های مردمی در مدیریت بحران‌های آینده را دوچندان می‌کند؛ ظرفیتی که اگر با اطلاع‌رسانی شفاف و پیوست رسانه‌ای مناسب همراه شود، می‌تواند به مهم‌ترین پشتوانه ملی برای عبور از بحران‌ها بدل گردد. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
17.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 مردم، کنارگذاشتنی نیستند...! 👤محسن ردادی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه 📍بعد از انقلاب متاسفانه ما همان اشتباه دولت پهلوی در حذف مردم و رویاهایشان از سیستم‌های برنامه‌ریزی کلان کشور را تکرار کردیم و متخصصین و تکنوکرات‌ها را جایگزین کردیم. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
💠 همایش ملّی «آقای نادر» 👤با حضور بیش از ۲۰ تن از متفکرین و چهره‌های رسانه‌ای برتر داخلی و خارجی 🗓 دوشنبه و سه‌شنبه، ۸ و ۹ اردیبهشت‌ 📍 تالار علامه امینی دانشگاه تهران 🔗 اطلاعات تکمیلی در لینک زیر 🌐 www.aghayenader.ir 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
فکرت
#نشست‌|#دیده‌بان_اندیشه ▫️رسانه فکرت به مناسبت سالگرد حاج‌ نادر طالب‌زاده برگزار می‌کند: 🔶حکمرانی
🔶حکمرانی بر تالار شیشه‌ای..! در تمنای شفافیت زیست رسانه‌ای با حضور: 👤دکتر مسعود کوثری؛ 🖇همراه با رونمایی از شماره ۵۴ نشریه دیده‌بان اندیشه 📅 دوشنبه ۸ اردیبهشت ⏰ ساعت ۱۷ 🏛 تهران، میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، کوچه شهید صیرفی‌پور، مجموعه فرهنگی سرچشمه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net