حاج حسن جمالی4_6026008874870377813.mp3
زمان:
حجم:
20.46M
#صوتی
#روضه
شب شهادت امام صادق علیه السلام
🎤مداح: مرحوم حاج حسن جمالی
هیئت مصباح الهدی_تهران
❌(لطفا با حال مناسب گوش دهید)
التماس دعا
https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
#تسلیت #شهادت
حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«رَحِمَ اللّه ُ قَوما كانوا سِراجا وَمَنارا؛ كانوا دُعاةً إلَينا بِأعمالِهِم وَمَجهودِ طاقَتِهِم»
خداوند رحمت كند آن گروهی را كه چراغ و مناره (هدايت)اند و مردم را با اعمال خود و با نهايت توانشان به سوى ما فرا مىخوانند.
تحف العقول؛ ص301
▪️سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب، ششمین حجت بالغۀ الهی، حضرت اباعبدالله جعفر بن محمد الصادق علیه السلام را به همه موالیان و ارادتمندان خاندان رسالت علیهمالسلام، تسلیت میگوییم.
@zanjani_net
💠 امام صادق (علیه السلام) در منطقه حیره / ۱
✍ استاد معظم حضرت آیت الله حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته:
🔹امام صادق (ع) مدتی از عمر مبارک خود را در حیرة ساکن بودهاند. اینکه سکونت حضرت در حیره چه مدت بوده، نیاز به یک تحقیق جدّی دارد. همچنین به چه دلیلی ایشان در این منطقه سکونت نمودهاند نیز، نیازمند بررسی و تحقیق است.
آقای باقر شریف قرشی در موسوعه سیره اهل بیت، در بخش زندگی امام صادق (ع) آوردهاند که حضرت اختیارا در حیرة ساکن شدند. آقای پاکتچی در دایرة المعارف بزرگ اسلامی در رابطه با علّت سکونت حضرت، تعبیر به الزامات سیاسی نمودهاند. اطلاعات ایشان در مورد حیرة کم است هر چند مقاله ایشان گسترده و دارای منابع زیادی است؛ ولی در مورد حیره منابع ایشان در آن مقاله اندک است. در حالی که اطلاعات گستردهتری در مورد حیره وجود دارد.
🔸منطقه جغرافیایی حیره
در معجم البلدان، حیرة را همان نجف دانسته است:
الحِيرَةُ: بالكسر ثم السكون، و راء: مدينة كانت على ثلاثة أميال من الكوفة على موضع يقال له النّجف زعموا أن بحر فارس كان يتّصل به .
مراد از بحر فارس، همان خلیج فارس است. گویی خلیج فارس تا نجف بوده است و اینگونه تصور شده است.
نزدیک منطقه صافی صفا در نجف، بحر النجف وجود دارد. بحر النجف، قسمتی در نجف است که حدود ۵۰ متر پایین رفته است. گویا دریاچهای بوده که خشک شده است. شاید مراد حموی در معجم البلدان، همان بحر نجف بوده است.
قبر امیر المومنین در برخی روایات، بین الحیرة و النجف ذکر شده است. مراد از نجف در این روایات نیز ممکن است همان بحر النجف باشد. حاصل آنکه حیره نزدیک نجف است. البته نزدیک بودن حیره به کوفه گویا روشن است.
🔹اظهار قبر امیر المؤمنین در زمان سکونت حضرت در حیره
در ایامی که حضرت در حیرة ساکن بودهاند، چند اتّفاق مهمّ رخ میدهد. یکی از این وقایع، اظهار قبر امیرالمؤمنین است. قبر حضرت تا زمان امام صادق ع از ترس خوارج و بنی امیه مخفی بوده است. روایات زیادی بر اظهار قبر، توسّط حضرت صادق (ع) دلالت دارد.
کافی ج۱، ص۴۵۶، رقم۶ و ج۴، ص۵۷۱، رقم۱.
کامل الزیارات، باب۹: تمامی روایات این باب مربوط به همین مساله است. الدلالة علی قبر امیر المومنین (ع)
فرحة الغری، ص۶۵-۷۲، و ص۱۰۰-۱۰۱.
شیخ مفید، بیان کرده است که در زمان ابی جعفر المنصور، قبر حضرت، اظهار شده است. در روایتی از کامل الزیارات وارد شده است که در زمان سفّاح همیشه حضرت به زیارت امیر المومنین میرفتند:
🔸«حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الرَّزَّازُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ الزَّيَّاتِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ جَرِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنِّي لَمَّا كُنْتُ بِالْحِيرَةِ عِنْدَ أَبِي الْعَبَّاسِ كُنْتُ آتِي قَبْرَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع لَيْلًا وَ هُوَ بِنَاحِيَةِ النَّجَفِ إِلَى جَانِبِ الْغَرِيِّ النُّعْمَانِ فَأُصَلِّي عِنْدَهُ صَلَاةَ اللَّيْلِ وَ أنْصَرِفُ قَبْلَ الْفَجْرِ» .
📆 خارج فقه زکات، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 امام صادق (علیه السلام) در منطقه حیره / ۲
🔹 سفر اول امام صادق (علیه السلام) به حیره در زمان سفاح
ظاهراً دو بار حضرت به این منطقه منتقل شدهاند. یکبار در زمان ابی العباس السفّاح و یکبار در زمان ابوجعفر المنصور. روایات مربوط به حیره سه دسته است. در برخی وارد شده است که «قدم علی ابی العباس» و در برخی وارد شده است که «قدم علی ابیجعفر المنصور» و در برخی توضیح داده نشده که در زمان کدام یک از حکّام بوده است.
سفر اول حضرت امام صادق (علیه السلام) - که در روایت صفوان با تعبیر حمله اولی از آن یاد شده - مربوط به زمان ابوالعباس سفّاح است که صفوان جمّال حضرت را به حیره میبرد. صفوان جمال با بنی العباس مرتبط بوده است. داستان شترهای او با منصور هم معروف است. (رک: رجال الكشي، ص: ۴۴۱)
🔸 وقتی حضرت [در زمان سفاح ] وارد حیره میشوند، جمعیت کثیری برای زیارت حضرت می آیند. محمد بن معروف هلالی میگوید من تا سه روز موفق به زیارت حضرت نشدم و روز چهارم حضرت در مسیری مرا دید و در ادامه داستان مفصّلی نقل میکند که یک روایت مفصّلی است که در منابع مختلف نقل شده است. این روایت در اصول ستّ عشر، و همچنین در نوادر علی بن اسباط و برخی منابع دیگر ذکر شده است. [قال: مضيت الى الحيرة الى ابى عبد اللّه جعفر بن محمد عليهما السلام فى وقت السفاح فوجدته قد تداك الناس عليه ثلثة ايام متواليات فما كان لى فيه حيلة و لا قدرت عليه من كثرة الناس و تكانفهم عليه ... الأصول الستة عشر، ص:۱۳۱]
🔹در زمان سفاح، در برههای مردم از ملاقات با حضرت منع شده بودند. داستان خیار فروش معروف که یک مساله شرعی داشت و میخواست خدمت حضرت برسد، مربوط به زمان سکونت حضرت در حیره است که در زمان ابی العبّاس، اتّفاق افتاده است. این داستان در خرائج و جرائح راوندی وارد شده است. [أَنَّ هَارُونَ بْنَ خَارِجَةَ قَالَ كَانَ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِنَا طَلَّقَ امْرَأَتَهُ ثَلَاثاً فَسَأَلَ أَصْحَابَنَا فَقَالُوا لَيْسَ بِشَيْءٍ فَقَالَتِ امْرَأَتُهُ لَا أَرْضَى حَتَّى تَسْأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ كَانَ بِالْحِيرَةِ إِذْ ذَاكَ أَيَّامُ أَبِي الْعَبَّاسِ. قَالَ فَذَهَبْتُ إِلَى الْحِيرَةِ وَ لَمْ أَقْدِرْ عَلَى كَلَامِهِ إِذْ مَنَعَ الْخَلِيفَةُ النَّاسَ مِنَ الدُّخُولِ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع... الخرائج و الجرائح، ج۲، ص: ۶۴۲]
🔸در زمان سفّاح، ممانعتها و سختگیریهای شدید نسبت به امام صادق (علیه السلام) بوده است. در روایتی وارد شده است که حضرت به جهت حکم سفّاح به عید فطر، به جهت تقیّه افطار نمودند و فرمودند:
«سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ رِفَاعَةَ عَنْ رَجُلٍ عَن أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْعَبَّاسِ بِالْحِيرَةِ فَقَالَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مَا تَقُولُ فِي الصِّيَامِ الْيَوْمَ فَقُلْتُ ذَاكَ إِلَى الْإِمَامِ إِنْ صُمْتَ صُمْنَا وَ إِنْ أَفْطَرْتَ أَفْطَرْنَا فَقَالَ يَا غُلَامُ عَلَيَّ بِالْمَائِدَةِ فَأَكَلْتُ مَعَهُ وَ أَنَا أَعْلَمُ وَ اللَّهِ أَنَّهُ يَوْمٌ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَكَانَ إِفْطَارِي يَوْماً وَ قَضَاؤُهُ أَيْسَرَ عَلَيَّ مِنْ أَنْ يُضْرَبَ عُنُقِي وَ لَا يُعْبَدَ اللَّهُ». کافی، ج۴، ص۸۳
🔹جریان معلی بن خنیس در زمان سفاح
جریان کشته شدن معلی بن خنیس در دوران ابوالعباس سفّاح واقع شده است. معلّی بن خنیس که از یاران امام صادق (علیه السلام) بود، توسّط امیر مدینه، داود بن علی، دستگیر میشود و به فرمان او، توسّط صاحب شرطه یا رئیس پلیس او که صیرافی نام دارد، کشته میشود. در آن زمان حضرت امام صادق (علیه السلام) در مدینه ساکن بودهاند. در مورد وقایع مربوط به معلّی بن خنیس، هیچ صحبتی از خلیفه و سفاح و منصور نیست. قتل معلّی، به وسیله داود بن علی صورت گرفته است. داود بن علی، امام (علیه السلام) را هم تحت فشار قرار میدهد و حضرت او را نفرین میکند. داود بن علی، یک ماه پس از قتل معلّی به سبب نفرین حضرت در سال ۱۳۳ از دنیا میرود. در رابطه با این واقعه روایات متعدّدی نقل شده است که اطمینان به صدور آنها وجود دارد و مسلّم است که این قضایا در مدینه رخ داده است و ارتباطی به کوفه و حیره ندارد.
📆 خارج فقه زکات، ۲۷ اردیبهشت، ۳ و ۹ خرداد ۱۴۰۲
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 امام صادق (علیه السلام) در منطقه حیره / ۳
🔹 سفر دوم امام صادق (علیه السلام) به حیره در زمان منصور
این سفر نیز صفوان جمال حضرت را به حیره برده است و در روایتی در کافی از آن تعبیر به حمله دوم شده است (عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: حَمَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام الْحَمْلَةَ الثَّانِيَةَ إِلَى الْكُوفَةِ وَ أَبُو جَعْفَرٍ الْمَنْصُورُ بِهَا ... کافی، ج۶، ص: ۴۴۵)
این سفر در دوره منصور است، مصادف با زمانی است که هنوز قیام نفس زکیه تمام نشده است. در این زمان امام صادق (علیه السلام) و عبدالله (پدر نفس زکیّه) را به حیره نزد منصور آورده اند. از تعبیر برخی روایات به «قُدِّمَ بِهِمَا عَلَى الْمَنْصُورِ» استفاده می شود که به دستور حکومت حضرت را به حیره آوردهاند.
🔸در این سفر سختگیریها بسیار بیشتر بوده است، به حدی که در برخی نقلها وارد شده است که گویا برای همه مردم روشن بوده است که منصور، حضرت امام صادق (علیه السلام) و عبدالله بن حسن را به حیره منتقل کرده تا به قتل برساند ولی حضرت به وسیله برخی ادعیه و اوراد، کید او را باطل نمودند.
در خرائج و جرائح ج۲ ص۶۳۵ وارد شده است: «رُوِيَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ دَعَانِي أَبُو جَعْفَرٍ الْخَلِيفَةُ وَ مَعِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَسَنِ وَ هُوَ يَوْمَئِذٍ نَازِلٌ بِالْحِيرَةِ قَبْلَ أَنْ تُبْنَى بَغْدَادُ يُرِيدُ قَتْلَنَا لَا يَشُكُّ النَّاسُ فِيهِ فَلَمَّا دَخَلْتُ عَلَيْهِ دَعَوْتُ اللَّهَ بِكَلَامٍ ... »
🔹 روایت دیگری نیز همراهی عبدالله بن حسن با امام صادق (علیه السلام) را در سفر به حیره تأیید می کند: «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُوسَى بْنِ الْحَسَنِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنِ ابْنِ بَقَّاحٍ عَنْ هَارُونَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرَّسَّانِ قَالَ: كُنْتُ أَرْعَى جِمَالِي فِي طَرِيقِ الْخَوَرْنَقِ فَبَصُرْتُ بِقَوْمٍ قَادِمِينَ فَمِلْتُ إِلَى بَعْضِ مَنْ مَعَهُمْ فَقُلْتُ: مَنْ هَؤُلَاءِ؟ فَقَالَ: جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیه السلام وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَسَنِ قُدِّمَ بِهِمَا عَلَى الْمَنْصُورِ قَالَ فَسَأَلْتُ عَنْهُمْ مِنْ بَعْدُ فَقِيلَ لِي إِنَّهُمْ نَزَلُوا بِالْحِيرَةِ فَبَكَّرْتُ لِأُسَلِّمَ عَلَيْهِمْ ...» کافی، ج۶، ص۳۵۱.
حیره به معنای عام هم اطلاق میشده است که شامل سرزمین های اطراف آن هم میشود. از این جهت خورنق در این روایت جزء حیره شمرده شده است.
🔸 طبق گزارش صفوان جمال، امام صادق (علیه السلام) ابتدا در هاشمیه با هیئت خاصی نزد منصور می روند. «فَلَمَّا أَشْرَفَ عَلَى الْهَاشِمِيَّةِ مَدِينَةِ أَبِي جَعْفَرٍ أَخْرَجَ رِجْلَهُ مِنْ غَرْزِ الرِّجْلِ ثُمَّ نَزَلَ وَ دَعَا بِبَغْلَةٍ شَهْبَاءَ وَ لَبِسَ ثِيَابَ بِيضٍ وَ كُمَّةً بَيْضَاءَ فَلَمَّا دَخَلَ عَلَيْهِ قَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ لَقَد تَشَبَّهْتَ بِالْأَنْبِيَاءِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ أَنَّى تُبَعِّدُنِي مِنْ أَبْنَاءِ الْأَنْبِيَاءِ ...»
«بِبَغْلَةٍ شَهْبَاءَ»: بغله به معنی استر است و گویا حضرت یک استر ممتازی را طلب میکند. لباس سفید، یک نوع ابراز تشخّص است، در مقابل بنی العبّاس که رنگ سیاه، نشانه آنها بوده است.
در روایتی در کافی وارد شده است: «أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام بِالْحِيرَةِ فَأَتَاهُ رَسُولُ أَبِي جَعْفَرٍ الْخَلِيفَةِ يَدْعُوهُ فَدَعَا بِمِمْطَرٍ أَحَدُ وَجْهَيْهِ أَسْوَدُ وَ الْآخَرُ أَبْيَضُ فَلَبِسَهُ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَمَا إِنِّي أَلْبَسُهُ وَ أَنَا أَعْلَمُ أَنَّهُ لِبَاسُ أَهْلِ النَّار» . كافي، ج۶، ص۴۴۹.
یعنی حضرت یک لباس دو لایه انتخاب کرده اند که یک طرف آن سفید و طرف دیگر سیاه بوده است و حضرت به جهت تقیّه، طرف سیاه را نمایان نمود. در ابتدای ورود حضرت به شهر حیره و ورود به منصور با لباس سفید بوده ولی در ادامه به جهت ملاحظاتی گاهی حضرت تقیه مینموده و لباس سیاه به تن میکرده است.
⬅️از دیدار امام صادق (علیه السلام) با منصور در همین سفر که قبل از قیام نفس زکیه بوده چند گزارش موجود است.
📆 خارج فقه زکات، ۲۷ اردیبهشت، ۳ و ۹ خرداد ۱۴۰۲
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (عاقبت طعنه زدن به مومن)
🔹امام باقر علیه السلام فرمودند:
ما مِن إنسانٍ یَطعَنٌ فی عَینِ مُومِنٍ إلّا مات بِشَرّ میتَةٍ و کانَ قمِناً أن لا یَرجِعَ إلَی خَیرٍ.
🔸هر که پیش روی مومنی به او طعنه زند ، مرگ بدی در انتظار اوست و سزاوار است روی خیر و سعادت را نبیند.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 361
🔹«طعن»، زدن با نیزه است و به طور استعاره در عیب گویى و عیب گرفتن و سرزنش به کار مىرود.(راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرآن)
🔸طعن از کارهاى مذموم است و موجب ضرر دنیوى و عذاب اخروى مىشود.(جامع السعادات)
🔹 زخم زبان گونه اى مردم آزارى است؛ یعنى سخنى بر زبان آوریم که شخص مقابل را برنجاند.
🔸ضرب المثل معروفى است که مى گوید: زخم شمشیر خوب مى شود، ولى زخم زبان خوب نمى شود.
امام على علیه السلام مى فرماید: "طعن اللسان أمض من طعن السنان"؛ زخم زبان از زخم نیزه عمیق تر است.
📘غررالحکم، ص۲۲۳.
🔹مراد از مرگ بد یا به حسب دنیاست مثل با آتش سوختن، زیر آوار مردن، خورده شدن توسط حیوانات درنده و .. و یا به حسب آخرت است مثل کافر از دنیا رفتن و یا در حال معصیت از دنیا رفتن است.
اعاذنا الله من جمیع ذلک
♻️بنابراین انسان نباید به خود اجازه دهد که کسى را شماتت کند و یا قلب او را با نیش زبان خود به درد آورد. این که هر شخص با نیش زبان دیگرى را برنجاند، هنر نیست. هنر مرهم بر زخم گذاشتن است؛ هنر، تحمل یکدیگر و سکوت است.
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
📚 نماز خواندن با لباس عکس دار
💠 سؤال: آیا نماز خواندن با لباس هایی که روی آن نقش انسان یا حیوان قرار گرفته است ولی در زیرِ لباسی دیگر پوشیده شده، جایز است؟
✅ جواب: جایز است، هرچند کراهت دارد.
#احکام_نماز #لباس_نمازگزار
🆔 @leader_ahkam
💠حدیث (برتر از طواف)
1⃣برآوردن حوایج دیگران:
امام صادق علیه السلام فرمودند :
🔹مَنْ طَافَ بِالْبَيْتِ أُسْبُوعاً كَتَبَ اللَّه عَزَّ وجَلَّ لَه سِتَّةَ آلَافِ حَسَنَةٍ، ومَحَا عَنْه سِتَّةَ آلَافِ سَيِّئَةٍ، ورَفَعَ لَه سِتَّةَ آلَافِ دَرَجَةٍ...، وقَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وطَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشْرًا
🔸هر کس 7 شوط طواف بهجای آورد خدای بزرگ برای او 6000 حسنه بنویسد و 6000 سیّئه از او بزداید و 6000 درجه او را بالا برد... . آن گاه فرمودند: برآوردن حاجت مؤمن از یک طواف و دو طواف ـ تا 10 طواف رسید ـ برتر است.
📚[الكافي، ج 2، ص 194، ح 6]
2⃣زیارت علماء:
🔹عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام في حديث قَالَ : وَ زِیَارَةُ الْعُلَمَاءِ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی مِنْ سَبْعِینَ طَوَافاً حَوْلَ الْبَیْتِ...
🔸امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمودند:زیارت علما در نزد اللَّهِ تعالي از ٧٠ طواف دور کعبه أفضل است...
📚بحارالأنوار ج1ص205
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (فاش کردن کار زشت) و( سرزنش مؤمنين )
💎حضرت امام صادق صلوات الله علیه فرمودند : رسول خدا صلّى الله عليه و آله فرمودند :
🔹عنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ صلوات الله علیه قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
مَنْ أَذَاعَ فَاحِشَةً كَانَ كَمُبْتَدِئِهَا
وَ مَنْ عَيَّرَ مُؤْمِناً بِشَيْءٍ لَمْ يَمُتْ حَتَّى يَرْكَبَهُ
🔸هر كه كار زشتى را فاش كند( در بین مردم نقل و پخش کند) چون كسى است كه آن را انجام داده،
و هر كه مؤمنى را بچيزى سرزنش كند نميمیرد تا آن را مرتكب شود!!!!!
📚الکافي، ج۲، ص۳۵۶
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠مسأله فقهی ( تقاص)
1⃣تعریف تقاص :
تصاحب مال دیگری بدون اذن وی در ازای مال خود را تَقاصّ گویند.
2⃣حکم تقاص :
مالی که انسان از دیگری طلب دارد یا عین است یا دین.
در هر دو صورت، طرف مقابل (مَطلوبٌ مِنه) یا به بدهی خود معترف بوده، در صدد ادای آن میباشد یا از اصل، منکر آن است و یا به آن اقرار دارد لیکن بدون عذر از ادای آن طفره میرود.
در صورت نخست، تقاصّ جایز نیست.
در صورت دوم و سوم اگر طلب، عین باشد و طلبکار نیز ـ بدون آنکه فتنهای رخ دهد ـ بر گرفتن آن از طرف مقابل قادر باشد، میتواند تنها عین مال خود را بردارد و تقاصّ از مال دیگر مطلوب منه جایز نیست. لیکن در صورت خوف فتنه و نیز صورتی که طلب، دین باشد( به جز مستثنیات دین) ، مُقاصّه جایز خواهد بود.
3⃣نیت و دعا هنگام تقاص :
در برخی روایات آمده است تقاصّ کننده هنگام تقاصّ جملهای را بدین مضمون بگوید: «خداوندا ! من این مال را از روی ستم و خیانت برنداشتهام، بلکه آن را عوض مالی که از من گرفته است برداشتهام».
برخی بر اساس این روایت به وجوب گفتن این جملات هنگام تقاصّ فتوا دادهاند؛ لیکن اکثر، آن را مستحب دانستهاند.
4⃣ اذن حاکم شرع برای تقاص :
آيا برای تقاص اذن حاكم شرع لازم است؟
سه نظر وجود دارد:
✅ آیات عظام امام خمینی، خوئی تبریزی،رهبری، زنجانی و سیستانی: لازم نیست.
✅ آیات عظام مکارم، سبحانی و صافی: لازم است.
✅ آیات عظام وحید فاضل: بنابر احتیاط واجب لازم است.
➖➖➖➖➖
📚 آیات عظام امام، تحرير، ج۲ ص۴۴۰ م ۱۸؛سبحانی استفتائات ج۳ س ۹۱۳؛ مکارم، جامع المسائل؛ سیستانی رساله ج۳ م۱۰۵۰؛فاضل استفتائات ج۱ س۱۱۶۶ و ۱۱۷۲؛صافی جامع الأحكام ج۱ س۱۱۹۱؛منهاج تبریزی ج ۲ و وحید ج ۳ م ۷۰۲ و۷۰۳. زنجانی استفتائات ۵۰۶
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
☑️ ۲۸ شوال سالروز رحلت مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی رحمةاللهعلیه
💠 گزیدهای از وصیت نامه ایشان
● ... بر تمام مؤمنین است با دل و جان از مسلمات مذهب حق دفاع کنند و هیچگاه اجازه ندهند بعضی با القاء شبهه، عوام از مؤمنین را فریب دهند؛ خصوصا در مسائل شعائر حسینیه که تشیع به واسطه آن زنده است.
● به طلاب عزیز نصیحت می کنم که با جدّیت و تلاش تقوای الهی را پیشه کار خود کنند و در امر تحصیل تلاش کنند و همواره رضای خدا را مدنظر داشته باشند. اینجانب در طول دوران عمرم طلبه ای بیش نبودم و مثل یک طلبه جوان شب و روز در امر تحصیل تلاش می کردم تا بتوانم خدمتی ناچیز داشته باشم و اثری از خود به جای بگذارم که طلاب عزیز از آن استفاده کنند.
● عزیزانم! سکان هدایت مردم به دست شماست، کاری نکنید که دل امام زمان علیه السلام به درد آید، او ناظر بر اعمال ما به اذن خداست.
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128