eitaa logo
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
516 دنبال‌کننده
457 عکس
225 ویدیو
65 فایل
🔹 استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه 🔹کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی 🔹 کارشناس صدا و سیمای اصفهان 🔹نماینده مراجع عظام تقلید @yahagh2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔉 احکام روزه داری | استاد الهی منش 📅 جلسه اول | بازکردن روزه با عمل حرام 📅 جلسه دوم| برگشتن از نیت روزه 📅 جلسه سوم|بقا بر جنابت 📅 جلسه چهارم|پرداخت زکات به واجب النفقه 📅 جلسه پنجم | تکلیف روزه زنان شیرده و باردار 📅 جلسه ششم |حکم تزریق آمپول 📅 جلسه هفتم | حکم تزریق سرم 📅جلسه هشتم| حکم جاهل به کفاره روزه 📅جلسه نهم|حکم حیض و روزه 📅جلسه دهم|حکم دخترانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند 📅 جلسه یازدهم| حکم زن مستحاضه در ماه مبارک رمضان 📅جلسه دوازدهم| حکم سر فرو بردن در آب 📅 جلسه سیزدهم| حکم کارت به کارت کردن فطره 📅جلسه چهاردهم| حکم مصرف قرص به تنهایی 📅 جلسه پانزدهم| حکم خرید گوشت به جای نان درکفاره 📅 جلسه شانزدهم| روزه افراد بیمار 📅جلسه هفدهم| روزه کرونا 📅جلسه هجدهم|روزه مادر 📅جلسه نوزدهم|روزه مسافری که قبل از ظهر به وطن رسیده 📅جلسه بیستم |روزه مشاغل سخت 📅جلسه بیست و یکم |روزه یوم الشک 📅 جلسه بیست و دوم |زکات فطره به چه کسی تعلق دارد؟ 📅جلسه بیست و سوم|زمان پرداخت زکات فطره 📅جلسه بیست و چهارم |فطره بر چه کسانی واجب است 📅جلسه بیست و پنجم |کفاره روزه زن و فرزند 📅جلسه بیست و ششم |کفاره روزه و سادات 📅 جلسه بیست و هفتم|کفاره فرد ناتوان 📅جلسه بیست و هشتم| روزه مستحبی با روزه استیجاری 📅جلسه بیست ونهم|منظور از قوت غالب 📅جلسه سی ام|موسسا و خیریه ها و زکات فطره 📅جلسه سی و یکم|میهمان شب فطر @safire14 ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
4.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠بیانات شیخنا الاستاذ حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی ( مد ظله العالی)در باب رحمت واسعه بودن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله 🔸دندان پیامبر را شکستند خاک بر سر مبارک ریختن ...... 🔸 پیامبر اکرم مردم جزیره العرب را به خود منسوب کرد تا از عذاب در امان بمانند. ❥✦༅✿༅✦❥═༅༅═┅── پ.ن.بله آقا ! پیامبر کسی را از خودش نتاروند 😭 بلکه حریص بر هدایت مردم بود.روحی لک الفداء یا رسول الله❤️ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
امام على عليه السلام: في الانفِرادِ لِعِبادَةِ اللّهِ كُنُوزُ الأرباحِ گنج هاى پر سود در خلوتِ عبادت خداست غررالحكم حدیث6504 ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
1.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.💠نماز بدعی تراویح ✅برای اولین‌بار در تاریخ مسجدالحرام، و در دومین نماز تراویح ماه رمضان‌ المبارک، صف‌های نمازگزاران تا منطقه معلاة (پل حجون) در فاصله 3،5 کیلومتری از بیت الله رسید.!!!* پ.ن. 1⃣در ماه مبارک رمضان در سال 14 هـ عُمَر نماز نافله به جماعت خواندن را بدعت گذارد سپس مردی را برای مردها و مردی را برای زن ها به عنوان امام جماعت قرار داد. 📚بحار الأنوار : ج 31، ص 12. تاریخ طبری : ج 3، ص 277. طبقات کبری : ج 3، ص 281. عمر بن الخطاب : ص 100. 2⃣او نامه ای به شهر ها نوشت و مردم را ملزم به این کار کرد. 📗النص و الاجتهاد : ص 250. تاریخ بغداد : ج 8، ص 51. 3⃣ خودش این عمل را بدعت نامید و گفت : چه خوب بدعتی است !!! 📚صحیح بخاری : ج 2، ص 252. کتاب الموطّأ : ج 1، ص 114. و ... . ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠امیرالمومنین علی علیه السلام و نماز تراویح ⏰ با شروع ماه رمضان نمازهای مستحبی در میان مسلمانان رونق بیشتری می‌یابد چه اینکه نوافل این ماه بیشتر از دیگر اوقات است. 🕌 اهل‌سنت نوافل شبانه را به جماعت برگزار می‌کنند اما شیعه به پیروی از اهل‌بیت، این نمازها را به جماعت درست نمی‌داند. 🔷مذهب مردم در زمان خلافت امیرالمؤمنین علیه‌السلام 🟥 ذَكَرَ هِشَامٌ، عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه‌السلام قَالَ: كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه‌السلام عِنْدَكُمْ بِالْعِرَاقِ يُقَاتِلُ عَدُوَّهُ وَ مَعَهُ أَصْحَابُهُ وَ مَا كَانَ فِيهِمْ خَمْسُونَ رَجُلًا يَعْرِفُونَهُ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ، وَ حَقَّ مَعْرِفَةِ إِمَامَتِهِ. 🟥امام باقر علیه‌السلام فرمودند: علی بن ابیطالب علیه‌السلام نزد شما در عراق بودند و با دشمنان خود می‌جنگیدند و اصحاب او همراهش بودند و در بین آن‌ها پنجاه مرد نبود که به شایستگی و حق معرفت او را بشناسند و حقیقتِ معرفت امامت او را بدانند. 📚رجال کشی ج ۱ ص ۶ 🟥عَنْ حَرِيزٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا كَانَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ فِي اَلْكُوفَةِ أَتَاهُ اَلنَّاسُ فَقَالُوا: اِجْعَلْ لَنَا إِمَاماً يَؤُمُّنَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ: لاَ وَ نَهَاهُمْ أَنْ يَجْتَمِعُوا فِيهِ، فَلَمَّا أَمْسَوْا جَعَلُوا يَقُولُونَ اِبْكُوا فِي رَمَضَانَ وَا رَمَضَانَاهْ ، فَأَتَاهُ اَلْحَارِثُ اَلْأَعْوَرُ فِي أُنَاسٍ فَقَالَ: يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ ضَجَّ اَلنَّاسُ وَ كَرِهُوا قَوْلَكَ فَقَالَ عِنْدَ ذَلِكَ: دَعُوهُمْ وَ مَا يُرِيدُونَ لِيُصَلِّيَ بِهِمْ مَنْ شَاءُوا، ثُمَّ قَالَ: «فَمَنْ « يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ اَلْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مٰا تَوَلّٰى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ سٰاءَتْ مَصِيراً » 🟥عیاشی ار حریز از برخی اصحاب شیعه، از امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام روایت میکند که فرمودند: وقتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام در کوفه بودند مردم نزد وی آمدند و گفتند: ما را امامی قرار داده که در ماه رمضان ما را امامت نماید. (برای خواندن نماز تراویح که امیرالمؤمنین علیه السلام آن‌را از بدعت‌های خلیفه دوم می‌دانستند) امیرالمؤمنین فرمودند: نه، و ایشان را از اتفاق نظر در این امر نهی نمود. چون شب فرا رسید اینگونه سخن پراکندند که: به حال رمضان بگریید و وای بر این ماه رمضان. آن‌گاه حارث اعور به همراه عده‌ای نزد امام آمد و گفت: ای امیرالمؤمنین! مردم لابه سر گرفته‌اند و از سخن شما ناخرسندند. اینجا بود که امام فرمودند: بگذارید هر چه دوست دارند انجام دهند و هرکه را خواهند امام ایشان گردد. و آن‌گاه این آیه را قرائت کردند: فَمَنْ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ اَلْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مٰا تَوَلّٰى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ سٰاءَتْ مَصِيراً. 📚تفسير عیاشی ج ۱ ص ۲۷۵ 🏳 بنا به نقلی امیرالمؤمنین فرمود خواستم از این کار جلوگیری کنم اما بیم آن بود که مردم شورش کنند و در میان لشکریانم اختلاف و تفرقه ایجاد شود. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠احکام کفاره 🔵بخش اول :مقدار کفاره 1⃣کفاره تاخیر و فدیه: برای هر روز باید یک مد طعام( گندم یا برنج یا خرما ..) به فقیر داده شود هر مد طعام ۷۵۰ گرم است ( آیت الله زنجانی ۹۰۰ گرم). 2⃣ کفاره افطار عمدی ماه رمضان: علاؤه بر قضا، کفاره اش تخییری است. یعنی مخیر است که یا بنده آزاد کند ( که در زمان ما امکان ندارد) یا شصت روز روزه بگیرد ( ۳۱ روز پشت سر هم و ۲۹ روز دیگر را متفرق می تواند انجام دهد ) یا به شصت فقیر هر کدام یک مد طعام کفاره دهد. 3⃣کفاره باطل کردن روزه با حرام: ۱. آیات صافی و زنجانی: کفاره جمع واجب است .یعنی باید هم بنده آزاد کند هم شصت روز روزه بگیرد و هم به شصت فقیر اطعام کند.(آیت الله زنجانی: اگر به چیز حرامی مثل جماع حرام و خوردن و آشامیدن حرام روزه خود را باطل کند باید کفاره جمع بدهد و با غیر این‌ها کفاره تخییری کافی است). ۲.آیات رهبری سیستانی: کفاره جمع واجب نمی‌شود. ۳.بقیه مراجع : کفاره جمع احتیاط واجب است. 4⃣کفاره چند بار جماع (آمیزش) حرام ۱.آیات امام سیستانی مکارم زنجانی: موجب تکرار کفاره نمی‌شود. ۲.آیت الله خویی :برای هر بار یک کفاره بر او واجب است. ۳.بقیه مراجع برای هر بار بنابر احتیاط یک کفاره بر او واجب است. 5⃣کفاره چند بار غیر از جماع: ۱. آیات خویی( فتوا) و وحید تبریزی (بنابر احتیاط واجب) استمنا کفاره تکرار می‌شود و در غیر آن تکرار لازم لازم نیست. ۲.بقیه مراجع هرچند امساک لازم است ولی یک کفاره کافیست. 6⃣مسافرت بعد از باطل کردن روزه ۱.آیات امام صافی فاضل: اگر به قصد فرار از کفاره سفر کند ساقط نمی‌شود و الا بنابر احتیاط واجب کفاره بدهد. ۲.آیت الله زنجانی: اگر از شب در فکر سفر نباشد حتی به صورت تردید کفاره ساقط نمی‌شود ولی اگر از شب در فکر سفر باشد و پیش از ظهر مسافرت کند کفاره واجب نیست , هرچند به جهت فرار از آن سفر نماید. بقیه مراجع: ساقط نمی‌شود اگرچه به قصد فرار از کفاره باشد. 7⃣در صورت جماع بعد از بطلان روزه با بقیه مفطرات( مثل خوردن و آشامیدن) کفاره تکرار نمی‌شود. 🔵قسمت دوم جنس کفاره: طعام مثل گندم آرد جو خرما 1⃣ گوشت و حبوبات دیگر مانند لوبیا نخود؟ ۱.آیت الله مکارم: گوشت به تنهایی اشکال دارد ۲.مقام معظم رهبری: گوشت کفایت نمی‌کند. ۳.آیت الله تبریزی: احتیاط در ترک گوشت خام است. ۴.آیت الله صافی: لوبیا و گوشت امثال این‌ها خورشت محسوب می‌شود بنابراین در غیر اشباع سیر کردن احتیاط این است که گندم یاجو یا آرد یا خرما باشد. ۴.آیت الله زنجانی: هر چیزی که معمولاً بالفعل یا بعد از طبخ سیر کننده باشد مجزی است.هر چند احتیاط مستحب آن است که تنها گندم یا آرد گندم داده شود. ۵.بقیه مراجع: هرچه مصداق طعام باشد کفایت می‌کند. 2⃣ماکارونی به عنوان کفاره برای هر روز ۷۵۰ گرم ( ۹۰۰ گرم: زنجانی) کافیست. 🔵قسمت سوم پرداخت کفاره: 1⃣پرداخت کفاره فوری نیست اما نباید در انجام آن کوتاهی باشد. 2⃣پرداخت فدیه یعنی کفاره زنان باردار شیرده پیرمرد و پیرزن بعد از ماه رمضان اشکال ندارد.اما کفاره مریض باید(احتیاطا) ماه رمضان سال بعد پرداخت شود. 3⃣در صورت تاخیر در پرداخت کفاره مقدار کفاره افزایش نمی‌کند. 4⃣پرداخت تمام یک ماه یا چند مد به یک فقیر: الف) در کفاره عذری : همه مراجع:به اندازه قوت یک سال اشکال ندارد. ب)در کفاره عمد : در صورت دسترسی در حال یا آینده نمی‌توان به یک نفر بیش از یک مد پرداخت کرد. 5⃣حکم دادن پول به جای طعام: همه مراجع:در صورتی که پول کفاره را به فقیر بدهد و او را وکیل کند که با آن پول همان طعام را بخرد و آن را به عنوان کفاره بپذیرد و اطمینان داشته باشد که می‌خرد کفایت می‌کند. ♨️نکته مهم کسانی که برای هر روز پول گندم را محاسبه می‌کنند نمی‌توانند با آن پول مثلاً خودشان برنج بخرند و به فقیر پرداخت کنند. بله می توانند هر روز پول برنج را محاسبه کنند و به فقیر بدهند یا خودشان برای هر روز ۷۵۰ گرم برنج بدهند. 6⃣پرداخت کفاره به واجب النفقه خودش (همسر والدین و فرزندانش) جایز نیست. 7⃣پرداخت کفاره غیر سید به سید: ۱.مشهور مراجع:اشکال ندارد . ۲.آیات صافی مکارم فاضل گلپایگانی:بنابر احتیاط واجب نمی‌شود بقیه مراجع اشکال ندارد. 8⃣کفاره زوجه: ۱.مشهور مراجع:کفاره زن بر عهده خودش است. ۲.آیت الله زنجانی:کفاره عذری مثل ایام بارداری شیردهی و بیماری بنابر احتیاط بر عهده شوهر است. 9⃣عدم توانایی در پرداخت کفاره: وظیفه فعلی: باید به هر تعداد فقیر که می‌تواند طعام بدهد و اگر نتواند استغفار کند اگرچه مثلاً یک مرتبه بگوید استغفرالله وظیفه بعدی: ۱.آیات رهبری مکارم: بعداً که قدرت پیدا کرد لازم نیست که کفاره را بدهد ۲.آیات زنجانی گلپایگانی صافی اراکی: باید هر وقت بتواند پرداخت کند. ۳.بقیه مراجع: بنابر احتیاط واجب هر وقت بتواند کفاره را بدهد. ✍محمد الهی منش کپی با ذکر منبع اشکال ندارد. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 آیت الله سید احمد شبیری زنجانی (۲۹ رمضان م1393ق) 🔹فقیه شیعی و از اساتید حوزه علمیه قم و والد سیدنا الاستاذ آیت‌الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی. وی از دوستان نزدیک امام خمینی و از نزدیکان آیت‌الله حجت کوه کمره‌ای و عضو ارشد شورای استفتائات او بود. ایشان سرپرست مدرسه حجتیه قم را برعهده داشت. امام جماعت مدرسه فیضیه و حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) بود. کتاب الکلام یجر الکلام از آثار مشهور اوست. 🔷ویژگی‌هاى علمى 1⃣احاطه فوق‌العاده به فقه و مبانى فقهاء: آیت الله زنجانى احاطه فوق‌العاده اى به فقه و مبانى فقهاء داشت و مرحوم حضرت آیت الله شیخ محمدعلى اراکى از این جهت بسیار ایشان به دیده اعجاب مى نگریست و مى فرمود: آقاى زنجانى یک شبه، تمام قسمت صلاة از یک کتاب فقهى را از حفظ حاشیه زد، شش جلد جواهر مانند انگشتر در دست‌هاى ایشان است که آن را به هر طرف بخواهد مى گرداند. 2⃣ذوق فقهى قوى: ذوق فقهى ایشان در اثر ممارست، خیلى قوى شده بود و بدین جهت، فقهى روشن و بى‌تکلف را واجد بود. روایات را بسیار صاف و عربى و بدون ابهاماتى که معمولاً بر اثر ممارست ذهن با اصطلاحات علمى و دروس معمول حوزه پدید مى آید، معنى مى کرد، به گونه اى که دل انسان مى پذیرفت، با وجود این که خود کاملاً مراحل درسى را طى کرده بود. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
📚 زمان ادای فدیه بیمار 💠 سؤال: فرد بیماری که نمی تواند روزه بگیرد و بیماری وی مزمن و ادامه‌دار است و از صحت و سلامتی خود در آینده کاملا مأیوس است، آیا می‌تواند پس از ماه مبارک، کفاره سی روزه خود را پرداخت نماید یا باید تا آمدن ماه رمضان آینده صبر نماید؟ ✅ جواب: باید تا آمدن ماه مبارک رمضان آینده صبر کند. 🆔 @leader_ahkam
🔸 پرداخت کفّاره پیش از ماه رمضان آینده پرسش: کسی که به جهت عذری مثل بیماری یا سفر، روزۀ ماه رمضان را نگرفته و می‌داند تا ماه رمضان سال آینده هم نمی‌تواند قضای روزه‌ها را بگیرد، آیا می‌تواند کفّاره و فدیه را بلافاصله بعد از پایان ماه رمضان بدهد؟ پاسخ: ✍️ شخص پیری که به جهت مشقت داشتن روزه نگرفته و نیز زنی که در دوران بارداری یا شیردهی روزه برای خودش یا بچه ضرر داشته است، می‌توانند فوراً فدیه بدهند؛ ولی سایرین بنا بر احتیاط، نمی‌توانند پیش از ماه رمضان آینده پرداخت کنند. 🔺کتاب استفتائات، ج2، ص71 @zanjani_net