🔸بنده خدایی گفت:
من توی انتخابات شرکت نمی کنم .
🔹گفتم: چرا ؟
🔸گفت: ناراحتم از عملکرد بعضی از مسئولین، گرانی ها ، وضعیت آب و هوای شهرمون و کم کاری بعضی نمایندها .
🔹گفتم: میدونم حق داری منم ناراحتم از بعضی کارها ولی بعضی وقتها آدم باید اهم و مهم کنه .
🔸گفت: حاج آقا اگه میخوای حدیث و آیه بخونی بهت بگم بیخود خودتو اذیت نکن چون گوش ما از این حرفها پره
🔹گفتم: باشه آیه و حدیث نمی خونم 😄
🔹گفتم: ببین اگه تو با پدرت درگیری داشته باشی و حتی قهر باشی اگر ببینی کسی باهاش درگیر شده و میخواد بزندش به کمکش میری یا نمی روی ؟!
🔸گفت : خب معلومه که میرم من که بی غیرت نیستم. ولی این چه ربطی داره ؟!
🔹گفتم: قبول داری آمریکا و اسرائیل دشمن ما هستند ؟
🔸گفت: بله
🔹گفتم: قبول داری نزدیک دو دهه است با تحریم و ترور و .. تمام تلاششون را واسه از بین بردن نظام و کشور ما و حداقل دلسرد کردن ما به کار بردند؟
🔸گفت: بله
🔹گفتم: قبول داری منطقه آبستن حوادث زیادی هستش و در حال زور آزمایی با دشمنامون هستیم ؟
🔸گفت: بله میدونم خبر دارم
🔹گفتم: میدونی که آمار پایین مشارکت از منظر سیاسی نشون دهنده کم بودن پشتوانه مردمی برای یک نظام هستش ؟
🔸گفت: بله میدونم الان چند ماهه دارن توی رسانه هاشون تشویق میکنن مردم شرکت نکنند.
🔹گفتم: آفرین اونها از بعضی ماها عاقلتر و زیرکترن، چون میدونند مشارکت بالای مردم میتونه عامل بازدارنده ای در برابر دشمن باشه برای همین چندین ماهه میلیاردها دلار هزینه کرده من و تو دلسرد بشیم و توی انتخابات شرکت نکنیم.
🔹گفتم: من کشور و نظام و مردمم را دوس دارم و دوس دارم با قوت و قدرت جلوی دشمنامون بایسته
و دوست ندارم و غیرتم اجازه نمیده با رای ندادن دشمنامون رو خوشحال کنم.
🔴 سرنوشت کشورهایی مثل عراق و سوریه و افغانستان جلوی چشمامونه.😔
مردم ما عاقلتر از این حرفها هستن که گول دشمن را بخورند .
🔹گفتم: حالا میشه یه حدیث کوچولو بخونم گفت حالا بفرما 😄
💠گفتم از پیامبر اکرم ص نقل شده که فرمودند:« حب الوطن من الایمان» ( ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن ، ج۱۷، ص۲۹۹ )
🔸گفت یعنی چی ؟
🔹گفتم: یعنی آهای کسایی که ایمان دارید وطنتون را دوست داشته باشید و برای حفظ و رشدش تلاش کنید .
✅شهدا برای دین و وطن خون دادن ، رای ما که قابلی نداره
گفت: حاج آقا دمت گرم گل گفتی گفتم ممنونم که وقتت را بهم دادی و تحملم کردی.😊
به امید مشارکت بالا و راهیابی کاندیداهای درجه یک به مجلسین خبرگان و شورای اسلامی ✌️😍😊🙏
✍ محمد الهی منش
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
⚡️تواضع حاج شیخ
⬅️ به مناسبت ۱۰ بهمن سالروز ارتحال مرحوم آیتالله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی
🔻امام خمینی در «شرح چهل حدیث» در وصف تواضع مؤسس حوزه علمیه قم مینویسد:
🔹«جناب استاد معظم و فقیه مکرم، حاج شیخ عبدالکریم حائرى یزدى، که از هزار و سیصد و چهل تا پنجاه و پنج ریاست تامه و مرجعیت کامله قطر شیعه را داشت، همه دیدیم که چه سیره اى داشت.
با نوکر و خادم خود همسفره و غذا بود، روى زمین مینشست، با اصاغر طلاب مزاحهاى عجیب و غریب مى فرمود.
اخیراً که کسالت داشت، بعد از مغرب بدون رداء یک رشته مختصرى دور سرش پیچیده بود و گیوه به پا کرده در کوچه قدم مى زد. وَقْعَش در قلوب بیشتر مى شد و به مقام او از این کارها لطمه اى وارد نمى آمد.
خود بضاعت خود را از بازار مى خرید، براى منزل خود آب از آبانبارها مى آورد، اشتغال به کار منزل پیدا مى کرد،
مقدم و مؤخر و صدر و ذیل پیش نظر پاک آنها یکسان بود.
تواضعشان به طورى بود که مایه تعجب انسان مى شد و مقامات آنها محفوظ بود، محل آنها در قلوب بیشتر مى شد».
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
📚 شرح چهل حدیث ، ص۹۷
💠 حدیث ( علت مقام و منزلت آقا امیرالمومنین علی علیه السلام )
🔸حضرت به چه دلیل بدین جایگاه رسید؟
🔹مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِی کَهْمَسٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِی یَعْفُورٍ یُقْرِئُکَ السَّلَامَ قَالَ عَلَیْکَ وَ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا أَتَیْتَ عَبْدَ اللَّهِ فَأَقْرِئْهُ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُ إِنَّ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ یَقُولُ لَکَ انْظُرْ مَا بَلَغَ بِهِ عَلِیٌّ علیه السلام عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَالْزَمْهُ فَإِنَّ عَلِیّاً علیه السلام إِنَّمَا بَلَغَ مَا بَلَغَ بِهِ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله بِصِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ.
📚 الکافی، ج۲، ص۱۰۴
از ابو کَهمَس روایت شده است که گفت: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: عبد الله بن ابی یَعفور سلام میرساند. حضرت فرمود: بر تو و بر او سلام.
هر گاه نزد عبد الله رفتی به او سلام برسان و بگو: جعفر بن محمد میگوید: بنگر که علی علیه السلام با چه چیزی به این جایگاه نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید و به همان پایبند باش.
🔹به راستی که علی علیه السلام فقط با راستگویی و امانتداری به این منزلت و نزدیکی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید.
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
2.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام رضا علیه السلام:
ما ذِئبانِ ضارِیانِ فی غَنَمِ قَومٍ قَد تَفَرَّقَ رُعاؤُها بِاَضَرَّ فی دینِ المُسلمِ مِنَ الرِّیاسَهِ
دو گرگ درنده در گله ی بی چوپان، به اندازه ی ریاست طلبی در دین یک مسلمان زیانبار نیست
اصول کافی جلد2 صفحه297
🆔 https://eitaa.com/elahimanesh128
11.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
🔷شیعیان ما را به زیارت امام حسین(ع) امر کنید چرا که زیارتش روزی را افزون می کند و عمر را طولانی میگرداند و بلاها و بدیها را دفع میکند و
زیارت کردن امام حسین(ع) بر هر مؤمنی که اقرار به امامت او از جانب خدا داشته باشد واجب است .🌷🌷🌷
-اماممحمدباقرعلیهالسلام-
تهذیبالاحکام، ج۶،ص۴۲
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (حرمت روز جمعه و فضیلت آن):
🔹در روایات از روز جمعه به عنوان سید الایام یاد شده است علت آن در حدیث معتبر و زیبای ذیل مشهود است .👇
🔸علي بن محمد، عن سهل بن زياد، عن ابن أبي نصر: عن أبي الحسن الرضا عليه السلام، قال: «قال رسول الله صلى الله عليه و آله: إِنَّ يَوْمَ الْجُمُعَةِ سَيِّدُ الْأَيَّامِ يُضَاعِفُ اللَّهُ فِيهِ الْحَسَنَاتِ وَ يَمْحُو فِيهِ السَّيِّئَاتِ وَ يَرْفَعُ فِيهِ الدَّرَجَاتِ وَ يَسْتَجِيبُ فِيهِ الدَّعَوَاتِ وَ يَكْشِفُ فِيهِ الْكُرُبَاتِ وَ يَقْضِي فِيهِ الْحَوَائِجَ الْعِظَامَ وَ هُوَ يَوْمُ الْمَزِيدِ لِلَّهِ فِيهِ عُتَقَاءُ وَ طُلَقَاءُ مِنَ النَّارِ مَا دَعَا بِهِ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ وَ عَرَفَ حَقَّهُ وَ حُرْمَتَهُ إِلَّا كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَجْعَلَهُ مِنْ عُتَقَائِهِ وَ طُلَقَائِهِ مِنَ النَّارِ فَإِنْ مَاتَ فِي يَوْمِهِ وَ لَيْلَتِهِ مَاتَ شَهِيداً وَ بُعِثَ آمِناً وَ مَا اسْتَخَفَّ أَحَدٌ بِحُرْمَتِهِ وَ ضَيَّعَ حَقَّهُ إِلَّا كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُصْلِيَهُ نَارَ جَهَنَّمَ إِلَّا أَنْ يَتُوب» (الکافي، ط دار الحدیث، ج6، ص445).
🔹از بزنطی نقل شده که امام رضا علیه السلام فرمود: پیامبر خدا صلی الله علیه وآله فرمود: روز جمعه، سرور روزهاست.
1⃣خداوند در آن [پاداش] خوبیها را چندبرابر میکند
2⃣و رتبهها را در آن بالا میبرد
3⃣و دعاها را در آن میپذیرد
4⃣و اندوهها را برطرف میکند
5⃣و حاجت های بزرگ را عملی میکند.
6⃣روز جمعه، روزیست که خداوند آزادشدگان از آتش را در آن زیاد میکند.
7⃣هیچ کسی از مردم در آن روز خداوند را نمیخواند در حالی که حقّ روز جمعه و حرمت آن را بشناسد، مگر اینکه بر خداوند -عزّ وجلّ- حقّ است که او را از آزادشدگان از آتش قرار میدهد؛
8⃣پس اگر در آن روز یا شبش بمیرد، شهید میمیرد
9⃣و با ایمنی [از قبر] برانگیخته میشود
🔟و هیچ کسی نیست که حرمت جمعه را کوچک بشمارد و حقّ آن را ضایع کند مگر اینکه بر خداوند -عزّ وجلّ- حقّ است که او را به جهنم برساند، مگر اینکه توبه کند.
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
5.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠سلام بر مهدی (علیهالسلام)
🌸روزِ من... با نام تو شروع میشود.
🌸مولای من …
🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِى أَرْضِهِ،
🔸سلام بر تو ای حجّت خدا در زمینش،
🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللّٰهِ فِى خَلْقِهِ،
🔸سلام بر تو ای دیده خدا در میان مخلوقاتش،
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سند و دلالت حدیث معروف « حب الوطن من الايمان »
🔸چون بنده به این حدیث استناد کردم یکی از دوستان در این مورد سند و دلالت و مراد از این حدیث سوال کردند.
🔹جواب:
🔷منبع حدیث :
🔻قدیمی ترین منبع آن در شیعه، کتاب تفسیر ابوالفتوح رازی (م پس از ۵۵۲ق) است. بعد از ایشان هم در قرن دهم قمری، ملا فتح الله کاشانی (م ۹۸۸ق) در تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين،( ج۸، ص۳۴۳) و شیخ حر عاملی (۱۱۰۴ق) در مقدمه امل الآمل ( ج۱، ص۱۱) و ملا احمد نراقی (۱۲۴۵ق) در کتاب خزائن(ص ۵۲۸) به عنوان حدیث آورده اند.
🔻در کتب اهل سنت قدیمی ترین منبع آن کتاب الجهاد( ص ٧٧) ابن بطه عکبري ( م ٣٨٧) است. پس از ابن بطه، ذهبی (م ۷۴۸ق)، سیوطی (م ۹۱۱ق)، عجلونی (م ۱۱۶۲ق) و ملا حویش آل غازی (م ۱۳۹۸ق)
♻️بنابراین حدیث مذکور در منابع معتبر حدیثی فریقین نیامده است و منابع اولیه هم جزء منابع درجه سوم آمده است.
🔷سند روایت :
در هیچکدام از منابع، سند روایت ذکر نشده است و در اصطلاح جزء احاديث مرسل و ضعیف می باشد. و از آنجایی که شناختی از رجال سند نداریم نمیتوانیم حکم به جعلی بودن آن داشته باشیم.
با این حال بسیاری از محدثان اهلسنت در حدیث بودن آن تردید یا انکار و جعلی می دانند.
علت عمده در تردید و یا رد این حدیث در اهل سنت نه به خاطر سند روایت بلکه اشکال در دلالت و محتوای حدیث است .
🔸اشکالات گرفته شده:
۱.تناقض بین ایمان و حب وطن : در این حدیث حب وطن به عنوان نشانه ایمان دانسته شده است در حالیکه بسیاری از منافقین و غیر مسلمانان و کفار هم وطنشان را دوست دارند! (السعیدان، المقول من ما لیس بمنقول، ج۱، ص۷)
۲. غریزی بودن حب وطن: حب وطن غریزی است و اینکه اموری غریزی ناشی از ایمان باشد نامعقول است.(الشحود، علی بن نایف، موسوعة الرد علی المذاهب الفکریة المعاصرة، ج۳۹، ص۸۱.)
۳. دنیوی بودن حب وطن: وطن که دنیوی است با ایمان که اخروی است تناسب ندارد.( شهیدی، سیدجعفر، شرح مثنوی شریف، ج۵، ص۳۲۹.)
✍محمد الهی منش
🤚ادامه دارد 👇
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
👇ادامه:
🔵برای همین اشکالات؛ بسیاری از کسانی که حدیث را جعلی نمی دانند دست از معنای ظاهری وطن ( زادگاه و اقامتگاه ) دست برداشته اند و تفاسیر دیگری از وطن ارائه داده اند :
1⃣ عدهای منظور از وطن در این روایت را شهر مکه قلمداد کردهاند.(العجلونی، کشف الخفاء، بیروت، ج۱، ص۳۴۵).
شاید دلیل آن این است که وقتی پیامبر با ناراحتی از شهر مکه هجرت کردند در فراق شهر مکه و عدم تمایل به خروج از آن این جمله را فرمودند.
2⃣بعضی وطن را سرزمین بزرگ اسلامی، که حفظ آن بر همه واجب است، بهشمار بردهاند.(العاملی، الصحیح من السیره، الصحیح من سیرة النبی الاعظم، ج۳، ص۳۳۳)
به قول استاد شفیعی کدکنی :بهترين مفسر وطن اسلامى يا اسلامستان، در قرن اخير، شاعر بزرگ شبه قاره هند، محمد اقبال لاهورى است كه معتقد است مسلمانان بايد تركِ نسب كنند و از رنگ و پوست و خون و نژاد چشم پوشند، مىگويد:
نه افغانيم و نه ترك و تتاريم
چمنزاديم و از يك شاخساريم
تميز رنگ و بو بر ما حرام است
كه ما پرورده يك نوبهاريم
3⃣برخی منظور از وطن در این روایت را انسان و کرامت انسانی قلمداد کردهاند.
(مغنیه، محمدجواد، فی ضلال نهج البلاغه، بیروت، دارالعلم للملائین، ۱۹۷۹م، ج۱، ص۲۰۲)
4⃣بهشت و آخرت و قرب الهی: بسیاری از عرفا و متصوفه می گویند : از آنجایی که بهشت مسکن حضرت آدم و حواء بوده، وطن اصلی ما بهشت است که با انجام اعمال صالحه که در گرو ایمان است به آنجا برمیگردیم.(العجلونی، کشف الغناء، ج۱، ص۳۴۷)
🔻نمونهای از این نوع تفسیر را در متون ابن عربی، شیخ اشراق ، مولوی و شیخ بهایی میتوان دید.
شیخ بهایی ( ج ۱ ص ۲۴۶) میفرماید : « تجرید، شتاب در وطن اصلی و اتصال به عالم عقلی است و معنای سخن پیامبر حب الوطن من الایمان همین است».
✍محمد الهی منش
🤚ادامه دارد👇
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
👇ادامه :
🔷در فهم متون دینی ظواهر حجت هستند و وقتی سراغ تأویلات می رویم که معنای ظاهری حدیثی باطل باشد.
🔸به نظر می رسد هیچ یک از تفاسیر بالا، تفسیر صحیح از حدیث نیست چرا که بدون قرینه و شاهد است و یک نوع تفسیر به رای از حدیث « حب الوطن من الایمان » است.
🔹به نظر حقیر وطن در این عبارت به همان معنای ظاهری آن، که همان محل تولد و رشد شخص است، می باشد.
❌اما نه تفسیری که موجب شد تا این عبارت مورد استفادهٔ گروههایی با گرایش ملیگرایانه قرار گیرد.
✅بلکه این حدیث و حدیث «النظافة من الايمان » به یک معنا هستند. و وحدت سیاق این دو ما را به معنای حدیث می رساند.
📍در معنای حدیث «النظافة من الايمان» دقت کنید :
اگر معنای این حدیث این باشد که نظافت از ایمان ناشی می شود پس هر آدم نظیف و پاکیزه ای مومن است دروغ است و اگر هم بگوئیم هر مومنی نظافت دارد باز هم خلاف واقع است، زیرا هر مومنی نظافت را رعایت نمی کند.
📌پس به چه معناست: این حدیث می گوید کسی که ایمان دارد باید نظافت را رعایت کند یعنی این حدیث در ظاهر جمله خبری است ولی در باطن انشائی و امری است یعنی ای کسی که ایمان داری نظافت را رعایت کن .
📌حدیث « حب الوطن من الایمان» هم همین معنا را دارد یعنی:
کسی که ایمان دارد باید حب وطن داشته باشد و بی توجهی به وطن باعث نابودی وطن می شود.
🔗آبادانی وطن با حب وطن به دست می آید همانطور که حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : عُمِّرَتِ اَلْبُلْدَانُ بِحُبِّ اَلْأَوْطَانِ .(تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۲۰۷).
🔸در این روایت تعبیر به اوطان شده نه وطن تا آن را مخصوص مکه بدانیم و جالب اینکه در تفسیر ابوالفتوح رازی که منبع قدیمی این حدیث هم هست تعبیر« حب الاوطان من الایمان» آمده است.
♻️بنابر این همانطور که نظافت مطابق میل و غریزه است حب وطن هم همینطور است و حب وطن نه تنها مشروع است بلکه مومن نباید نسبت به آن دو کوتاهی کند .
✅از مصادیق حب وطن ماندن در آن و تلاش برای رشد و آبادانی آن ،برگشت برای هدایت و پیشرفت آن ، حفظ از دشمن و تلاش برای امنیت آن است.
❎( اگر دوست داشتن وطن نشانه ایمان نباشد قطعا واگذاردن و سپردن آن به دشمن و در خطر انداختن آن و بالتبع ناموس نشانه بی ایمانی است.)
🔵در باب امنیت وطن :
خیری در وطن نیست مگر امنیت داشته باشد مثل روایت زیبایی که رسول اکرم صلیالله علیه و آله در ضمن حدیث طولانی به امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند : يَا عَلِيُّ لاَ خَيْرَ فِي اَلْقَوْلِ إِلاَّ مَعَ اَلْفِعْلِ وَ لاَ فِي اَلْمَنْظَرِ إِلاَّ مَعَ اَلْمَخْبَرِ وَ لاَ فِي اَلْمَالِ إِلاَّ مَعَ اَلْجُودِ وَ لاَ فِي اَلصِّدْقِ إِلاَّ مَعَ اَلْوَفَاءِ وَ لاَ فِي اَلْفِقْهِ إِلاَّ مَعَ اَلْوَرَعِ وَ لاَ فِي اَلصَّدَقَةِ إِلاَّ مَعَ اَلنِّيَّةِ وَ لاَ فِي اَلْحَيَاةِ إِلاَّ مَعَ اَلصِّحَّةِ وَ لاَ فِي اَلْوَطَنِ إِلاَّ مَعَ اَلْأَمْنِ .
یعنی بدون امنیت (شخصی و اجتماعی) خیری در وطن نیست.
🔸و اصلا وطنی که امنیت ندارد بدترین وطن هاست مثل روایت امیر المومنین علی علیه السلام که فرمودند : شَرُّ اَلْأَوْطَانِ مَا لَمْ يَأْمَنْ فِيهِ اَلْقُطَّانُ .(غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۴۱۰)
🔻برای همین در دعای زیبای ابوحمزه ثمالی در سحر ماه رمضان امام سجاد علیه السلام می فرمایند:
«َ اَللَّهُمَّ أَعْطِنِي اَلسَّعَةَ فِي اَلرِّزْقِ وَ اَلْأَمْنَ فِي اَلْوَطَنِ »
یعنی :خدایا به من وسعت رزق و امنیت در وطن عنایت کن.الهی آمین 🙏
✍محمد الهی منش
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
13.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌨 حال و هوای بارانی حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام)❤️😍
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128