eitaa logo
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
516 دنبال‌کننده
457 عکس
225 ویدیو
65 فایل
🔹 استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه 🔹کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی 🔹 کارشناس صدا و سیمای اصفهان 🔹نماینده مراجع عظام تقلید @yahagh2
مشاهده در ایتا
دانلود
✅محمد مهاجری : حکمرانی فضای مجازی همچنان در دست فیلترشکن‌فروش‌هاست باز هم مجبوریم از فیلترشکن استفاده کنیم. چه واتساپ و گوگل‌پلی فیلتر باشد چه نباشد دیگری نوشته بود: ✅دور باطل! به حول و قوه الهی زین پس فیلترشکن را روشن کرده وارد تلگرام می شویم، خاموش کرده وارد واتساپ می شویم و روشن نموده وارد اینستا و X و خاموش نموده از گوگل پلی فیلترشکن دانلود می کنیم! 😄😄😄 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🗓تقویم شیعه؛ ☑️ ۲۴ جمادي الثانیة سالروز درگذشت مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ مرتضی حائری یزدی "قدس سره" 💠 وحشت از چاپ رساله توضیح المسائل ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: شخصی به من گفت: شما از آقای مرتضی حائری بخواهید که رساله بدهد. من به ایشان عرض کردم. فرمود: «وحشت می‌کنم». 📚جرعه ای از دریا؛ ج۲؛ ص۶۷۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
2.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈ما ایرانی ها مردم بزرگی هستیم خودمان را ارزان نفروشیم کتب اربعه صحاح سته از ماست ... 🎥(حضرت آیت الله جوادی آملی دام ظله العالی) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 حدیث ( دوران سخت آخر الزمان) ● مالک بن ضَمره روایت گوید: امیر المؤمنین علیه‌السلام به شیعیان خود فرمودند: 🔹"كُونُوا فِي‏ النَّاسِ‏ كَالنَّحْلِ‏ فِي الطَّيْرِ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الطَّيْرِ إِلَّا وَ هُوَ يَسْتَضْعِفُهَا وَ لَوْ يَعْلَمُ مَا فِي أَجْوَافِهَا لَمْ يَفْعَلْ بِهَا كَمَا يَفْعَلُ." شما در میان مردم مانند زنبور عسل در میان پرندگان باشید که او را ضعیف می‌پندارند و اگر بدانند که در اندرون جثۀ کوچک او چیست، با او اینگونه رفتار نمی‌کنند. ● شما با مردم به ظاهر معاشرت کنید ولی قلبا و عملاً از آنان بر کنار باشید، زیرا که هر کس آنچه را کسب کرده نصیب خواهد گردید، و هرکس در روز رستاخیز با همان کسی خواهد بود که او را دوست می‌داشته. 🔹 أَمَا إِنَّكُمْ لَنْ تَرَوْا مَا تُحِبُّونَ وَ مَا تَأْمُلُونَ يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ حَتَّى يَتْفُلَ بَعْضُكُمْ فِي وُجُوهِ بَعْضٍ وَ حَتَّى يُسَمِّيَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً كَذَّابِينَ وَ حَتَّى لَا يَبْقَى مِنْكُمْ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ إِلَّا كَالْكُحْلِ فِي الْعَيْنِ وَ الْمِلْحِ فِي الطَّعَامِ وَ هُوَ أَقَلُّ الزَّادِ" 🔸و اینک شما ای شیعیان! بدانید که هرگز بدانچه دوست دارید و آرزوی شماست نخواهید رسید تا آنکه فتنه آنقدر بالا گیرد که بعضی از شما به روی دیگری تف بیاندازد و بعضی دیگری را دروغگو بخواند و تا آنجا که از شما بر این امر پا بر جا نماند مگر بقدر سرمه‌ای که در چشم کشند، و یا نمکی که در غذا بریزند، و آن بسیار اندک است. ● حضرت سپس فرمودند: من برای شما مثالی می‌زنم و آن اینکه شخصی متاعی و طعامی داشته باشد، آنگاه آن را در معرض باد قرار داده و غربال نماید و پاکیزه کند، در اطاقی ریخته و در آن را بسته و ذخیره نماید. پس از مدتی که در اطاق را باز می‌کند می‌بیند که در میان آنها ساس پیدا شده، برای بار دوم آن را از اطاق بیرون آورده و به باد می‌دهد، و باز پس از پاکسازی در اطاق انبار و ذخیره می‌کند و در اطاق را می‌بندد، پس از گذشت زمانی باز آن را بیرون آورده و می‌بیند که باز دچار ساس شده، و او باز آن را بیرون آورده و بوسیله باد تمیز می‌کند و این عمل را چندین بار تکرار می‌کند تا آنکه مقداری از آن می‌ماند که دیگر نتواند ساس و هیچ حشره‌ای زبانی به آن برساند. 🔸 شما نیز این چنین هستید، باید آنقدر فتنه‌ها شما را بیازماید تا خالص کند، تا گروهی از شما بجا ماند که دیگر فتنه‌ها نتواند به آنها زیانی برساند. 📚الغيبة للنعماني؛ ص۲۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (اقسام قاضی ) 🔹عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ رَفَعَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلْقُضَاةُ أَرْبَعَةٌ ثَلاَثَةٌ فِي اَلنَّارِ وَ وَاحِدٌ فِي اَلْجَنَّةِ رَجُلٌ قَضَى بِجَوْرٍ وَ هُوَ يَعْلَمُ فَهُوَ فِي اَلنَّارِ وَ رَجُلٌ قَضَى بِجَوْرٍ وَ هُوَ لاَ يَعْلَمُ فَهُوَ فِي اَلنَّارِ وَ رَجُلٌ قَضَى بِالْحَقِّ وَ هُوَ لاَ يَعْلَمُ فَهُوَ فِي اَلنَّارِ وَ رَجُلٌ قَضَى بِالْحَقِّ وَ هُوَ يَعْلَمُ فَهُوَ فِي اَلْجَنَّةِ وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلْحُكْمُ حُكْمَانِ حُكْمُ اَللَّهِ وَ حُكْمُ اَلْجَاهِلِيَّةِ فَمَنْ أَخْطَأَ حُكْمَ اَللَّهِ حَكَمَ بِحُكْمِ اَلْجَاهِلِيَّةِ . 📚الکافي ج ۷، ص ۴۰۷ 🔹و اضاف فی الفقیه (و ِ وَ مَنْ حَكَمَ بِدِرْهَمَيْنِ بِغَيْرِ مَا أَنْزَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ كَفَرَ بِاللَّهِ تَعَالَى). 📚من لا يحضره الفقيه ج ۳، ص ۴ 🔸امام صادق (علیه السلام) قضات را به 4 دسته تقسیم کردند، 3 دسته را فرمودند که اهل جهنّم هستند: 1⃣رجل قضى بجور وهو يعلم مردى كه حكم به ستم و ناروا مى‌كند و خود هم مى‌داند كه چه كرده است پس او أهل دوزخ است، 2⃣رجل قضى بجور وهو لا يعلم مردى كه حكم به ناروا مى‌كند ولى نمى‌فهمد كه حكمش نادرست است او نيز اهل آتش است. 3⃣رجل قضى بالحقّ وهو لا يعلم (طورى قضاوت کرده که مطابق با حق در آمده و خدا را خشنود کرده، امّا خودش عالم نيست و مبانى قضا در اختيارش نيست) 4⃣فقط 1 دسته قاضى هست که او اهل نجات است و اهل بهشت است: 🔆 رجل قضى بالحقّ و هو يعلم (هم قضاوتى که کرده مطابق حق است و هم اين که عالم به مبانى قضاست و مبانى قضا را در اختيار دارد) و بعد امام عليه السّلام فرمود: داورى دو قسم است: يكى حكم خداوند عزّ و جلّ‌ و ديگرى حكم اهل جاهليّت، پس هر كس در حكم خداوند عزّ و جلّ‌ خطا كرد ناگزير به حكم اهل جاهليت عمل كرده است و هر آن كس كه در دو درهم به غير آنچه خدا فرموده حكم كند (هر چند بسيار اندك است) در اطاعت از خداوند كفر ورزيده و به خدا كافر شده است. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 1⃣این روایت در مقام اهمیت مقام قضاوت است. مقام قضا واقعاً مقام خيلى خطيرى است، مخصوصاً که قاضى گاهى در دلش محبّتى یا کدورتی از آن طرف دارد و توی دلش بدش نمى‏‌آيد قضاوت به نفع اين یا آن تمام شود، اين ميل درونى بالاخره کار خودش را مى‌‏کند. 2⃣معلوم مى‌‏شود برای حکمی که قاضی می کند ( غیر از رشوه و...) دو چیز موجب جهنمی شدن است « قضاوت جائرانه » ( حتی اگر کم باشد چنانچه تعبیر به جور که نکره است اطلاق دارد) و دیگری «عدم العلم» است . قاضی بايد تحصيل علم کند، مقام فتوا هم همینگونه است .پس هر چيزى را كه انسان بخواهد به پروردگار نسبت بدهد بايد عالم باشد، والّا اگر غير عالم باشد مى‏‌شود افترا و تشريع. ✅اين که در شيعه ادّعاى اجماع شده که قاضى بايد مجتهد باشد يک دليلش همين است. 3⃣اگر چه دو درهم مبلغ کمی است ولی آن هم موجب کفر عملی است. ✍محمد الهی منش ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🔸وجه خدا! ❖ اباصلت هروی گوید: به حضرت امام رضا (علیه السلام) عرض کردم: «ای فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! منظور از این حدیث چیست که «أَنَّ ثَوَابَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ النَّظَرُ إِلَی وَجْهِ اللَّهِ تَعَالَی؛ پاداش لا إله إلاّ الله، نگاه‌کردن به صورت خداوند است»؟ حضرت (علیه‌السلام) فرمودند: «ای اباصلت! هرکس خداوند را با صورت و چهره‌ای وصف کند، کفر ورزیده است. وجه خداوند عزّ‌وجلّ، پیامبران و رسولان و حجّت‌های خداوند هستند. آنان همان کسانی هستند که به‌واسطه‌ی آن‌ها به خداوند و دین او و شناخت او، می‌توان روی آورد ...؛ خداوند می‌فرماید: «کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ وَ یَبْقی وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ» و می‌فرماید: «کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ» در روز قیامت نگاه‌کردن به جایگاه و مقام پیامبران و حجّت‌های خداوند، برای مؤمنان پاداشی عظیم است، و پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «هر که نسبت به اهل‌بیت و عترت من کینه داشته باشد، در روز قیامت، نه من او را می‌بینم و نه او مرا خواهد دید» و پس از آن فرمودند: «در میان شما کسانی هستند که بعد از آن‌که از من جدا شوند، دیگر مرا نخواهند دید!.» 📚عیون أخبارالرضا، ج۱، ص۱۱۵ @zanjani_net
💠حدیث (دعای سریع الاجابه) 🔸معاوية بن عمار می گويد: حضرت صادق عليه السلام بدون سخن و پرسشى به من فرمود: اى معاوية آيا نميدانى كه مردى خدمت امير المؤمنين عليه السلام آمد و از اينكه اجابت دعايش دير شده بود به آن حضرت شكايت كرد، آن حضرت به او فرمود: چرا دعاى سريع الاجابة را (يعنى دعائى كه زود باجابت رسد) نخواندى؟ آن مرد عرض كرد: آن دعا كدام است؟ حضرت فرمود: بگو: 🔹اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِاسْمِكَ الْعَظيمِ الاْعْظَمِ الاْجَلِّ الاْكْرَمِ الْمَخْزوُنِ الْمَكْنُونِ النُّورِ الْحَقِّ الْبُرْهانِ الْمُبينَ الَّذى هُوَ نُورٌ مَعَ نُورٍ وَ نُورٌ مِنْ نُورٍ وَ نُورٌ فى نُورٍ وَ نُورٌ عَلى كُلِّ نُورٍ وَ نُورٌ فَوْقَ كُلِّ نُورٍ وَ نُورٌ تُضيئُ بِهِ كُلُّ ظُلْمَةٍ وَ يُكْسَرُ بِهِ كُلُّ شِدَّةٍ وَ كُلُّ شَيْطانٍ مَريدٍ وَ كُلُّ جَبارٍ عَنيدٍ لا تَقِرُّبِهِ اَرْضٌ وَلايَقُومُ بِهِ سَمآءٌ وَ يَاْمَنُ بِهِ كُلُّ خآئِفٍ وَ يَبْطُلُ بِهِ سِحْرُ كُلِّ ساحِرٍ وَ بَغْىُ كُلِّ باغٍ وَ حَسَدُ كُلِّ حاسِدٍ وَ يَتَصَدَّعُ لِعَظَمَتِهِ الْبَرُّ وَالْبَحْرُ وَ يَسْتَقِلُّ بِهِ الْفُلْكُ حينَ يَتَكَلَّمُ بِهِ الْمَلَكُ فَلا يَكُونُ لِلْمَوْجِ عَلَيْهِ سَبيلٌ وَ هُوَ اسْمُكَ الاْعْظَمُ الاَعْظَمُ الاَجَلُّ الاْجَلُّ النُّورُ الاْكْبَرُ الَّذى سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ وَاسْتَوَيْتَ بِهِ عَلى عَرْشِكَ وَ اَتَوَجَّهُ اِلَيْكَ بِمُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَيْتِهِ وَاَسْئَلُكَ بِكَ وَ بِهِمْ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَفْعَلَ بى كَذا وَ كَذا بجاى كذا و كذا حاجت بخواهد. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 582 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 وقتی علم از اهلش اخذ نشود ● حاج شیخ عبّاس قمی در تحفة الاحباب می‌گوید: سالی که از حاجی نوری استفاده می‌کردیم، با ایشان به کوفه رفته بودیم و در آن‌جا صبح‌ها شیر گاو می‌خوردیم. حاجی نوری بـه مـن می‌فرمود: طبق فـتـوای بخاری، من و تو برادر رضاعی همدیگر هستیم؛ چون بخاری طبق آنچه از وی مشهور است، خوردن شیر بز، شیر گاو، شیر خر و مانند این‌ها را موجب نشر حرمت می‌داند. تحفة الأحباب، ص۱۱۸ ● طـبـق چنین فتوایـی بایـد حـكـم كـنـيـم که مثلاً در زمان قدیـم کـه گاودارها به نجف می‌آمدند و عموم طلبه‌ها و غیرطلبه‌ها از شیر آن گاوها استفاده می‌کردند، همه اهل نجف خواهـر و بـرادر همدیگر باشند و عقدشـان هـم باطل بوده است. ● در مورد چنین فتواهایی که به دلیل انقطاع از مبدأ وحی صادر می‌شده است، امام می‌فرماید: «فِي‏ مِثْلِ‏ هَذَا الْقَضَاءِ وَ شِبْهِهِ‏ تَحْبِسُ‏ السَّمَاءُ مَاءَهَا وَ تَمْنَعُ الْأَرْضُ بَرَكَتَهَا». الكافي؛ ج‏۵؛ ص۲۹۱ ● عجیب اینجاست که بخاری، إرتضاع از لبن واحد را ولو يک مرتبه موجب نشر حرمت می‌داند و حتـى قـيـد إمتصاص (مکیدن) از پستان را هم ندارد و لذا طبق فتوای امام اهل‌سنّت دو نفری که از شیر گاو، ولو مقداری با فنجان بنوشند، با هم برادر و خواهر رضاعی می‌شوند. 📚 جرعه‌ای از دریا؛ ج۴؛ ص۵۱۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 منبع ليلة الرغائب همانطور که در مقدمات بحث گذشت اعتبار هر حدیثی اول به کتاب مصدر و سپس به سند آن حدیث برمی گردد . 🔷اولین منبعی که در منابع حدیثی شیعه از آن به عنوان مصدر این حدیث یاد شده است کتاب اقبال الاعمال ( ج‏ ‏٢ ص ٦٣٢ ) سید بن طاووس است . 🔹پس از ايشان در قرن‌هاي بعدی توسط محدثانی مانند مرحوم ابراهیم کفعمی در البلد الامین و الدرع الحصین (طبع بيروت ، ص ٦٩ )، علامه مجلسی در بحارالانوار ( طبع بيروت ج ٩٥ ص ٣٩٥ )شیخ حر عاملی در وسائل الشيعة (آل البيت ج ٨ ص ٩٨ باب ٦ باب استحباب صلاة الرغائب… روايت ١ شماره ١٠١٧٢.)و شیخ عباس قمی و... اين روایت باز نقل شده است. 🔶ولی ظاهرا اولين منبعي كه در بين شيعيان به نقل روايت ليلة الرغائب پرداخته کتاب مفید العلوم و مبید الهموم - منسوب به محمد بن عباس خوارزمي - (طبع بیروت ، ص ١٧١ ) است که البته این روایت را در آنجا بدون ذكر سند و منبع نقل شده است. بعد از او سید بن طاووس در کتاب الاقبال بالاعمال الحسنة ( ج‏ ‏٢ ص ٦٣٢ ) و پس از وی ابن باقی قرشی در کتاب اختیار المصباح الکبیر ( ج ٢ ص ٢٢٩ ) نیز روایت را بدون ذکر سند آورده اند. 🔸سپس علامه حلی در اجازه کبیرش به بنی زهره با ذکر سند خود تا روایت، به نقل آن پرداخته و در کتاب منهاج الصلاح فی اختصار المصباح ( ص ٤٥٧)، آداب نماز لیلة الرغائب را از قول جابر بن یزید جعفی آورده است. ✔️همانطور که ملاحظه کردید اعتبار منبع مشهور این حدیث یعنی اقبال الاعمال در رتبه سوم از اعتبار است و مشکل دیگری که وجود دارد مرحوم سید (وفات 664ق) سند روایت را ذکر نکرده است . ایشان تصریح کرده که این حدیث در کتاب­ های عبادی از پیامبر(ص) نقل شده، ولی من آن را از برخی کتاب­ های شیعه آورده­ ام. سخن سید نشان می­ دهد ابن طاووس چندان به منبع خود اعتماد نداشته و حتی نام آن را نخواسته بیان کند، اما از باب احتیاط حدیث را نقل کرده است تا ثوابی از دست نرود. گویا خاستگاه این گونه احتیاط­ ها «اصل تسامح در ادله سنن» یا «اخبار من بلغ» باشد، که خبر در مقام عمل پذیرفته می­­ شود. 🔻همچنین منبع تازه یافت آن یعنی کتاب مفید العلوم و مبید الهموم نیز این روایت را بدون سند نقل کرده علاوه بر اینکه در مورد مولف این کتاب هم بحثهایی هست که شیعه دوازده امامی است یا شیعه زیدی یا شافعی است ،که قرائن گویای زیدی مسلک بودن اوست و شاید برای همین هم سید بن طاووس سند خود را ذکر نکرده است. 🔻منبع سوم هم کتاب منهاج الصلاح علامه حلی است که چون علامه حدیث را بدون ذکر سند از جابر بن یزید جعفی نقل کرده است.بنابر این طبق این سه منبع حدیث مرسل و ضعیف السند است. 🔻تنها می ماند سندی که علامه حلی در اجازه خود به بنی زهره نقل کرده است که باید بررسی سندی بشود 👇 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🔹سند روایت لیلة الرغائب را علامه مجلسی( بحار الأنوار، ج 95، ص 395) به نقل از اجازه‌ نامه علامه حلی(ره) به بنی‌ زهره آورده است که از حیث سند جالب است. بدین صورت: «باب 25 عمل خصوص ليلة الرغائب زائداً على أعمال مطلق ليالي شهر رجب‏ أَقُولُ قَدْ رَوَى الْعَلَّامَةُ ره فِي إِجَازَتِهِ الْكَبِيرَةِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الدَّرْبِيِّ عَنِ الْحَاجِّ صَالِحٍ مَسْعُودِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ أَبِي الْفَضْلِ الرَّازِيِّ الْمُجَاوِرِ بِمَشْهَدِ مَوْلَانَا أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَرَأَهَا عَلَيْهِ فِي مُحَرَّمٍ سَنَةَ ثَلَاثٍ وَ سَبْعِينَ وَ خَمْسِمِائَةٍ عَنِ الشَّيْخِ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ الْجَلِيلِ الرَّازِيِّ عَنْ شَرَفِ الدِّينِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ سَدِيدِ الدِّينِ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَحْمَدَ النَّيْسَابُورِيِّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنِ الْحَاجِّ مسموسم عَنْ أَبِي الْفَتْحِ نُورْخَانَ عَبْدِ الْوَاحِدِ الْأَصْفَهَانِيِّ عَنْ عَبْدِ الْوَاحِدِ بْنِ رَاشِدٍ الشِّيرَازِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْهَمْدَانِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ الْبَصْرِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ خَلَفِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الصَّنْعَانِيِّ عَنْ حُمَيْدٍ الطُّوسِيِّ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا مَعْنَى قَوْلِكَ رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّهُ مَخْصُوصٌ بِالْمَغْفِرَةِ فِيه ...»‏ واما سلسله سند اجازه‌نامه علامه حلی به بنی‌زهره، از «انس بن مالک» [به خاطر داشته باشید این نام را]از رسول خدا صلی الله علیه وآله ، که راویان را در ج 104، ص 123 نقل می‌کند، و عبارت‌اند از: 1. علامه حلّی، 2. الحسن بن الدربی: جلیل‌القدر بود؛ 3. مسعود بن محمد بن ابی الفضل رازی: فقیهی صالح بود. 4. علی بن عبد الجلیل بیاضی رازی: متکلم و متقی است. 5. شرف‌الدین المنتجب بن الحسن بن علی الحسنی: فقیهی صالح بود. 6. سدیدالدین ابو الحسن علی بن الحسن: نمی توان دقیقا او را تشخیص داد. 7. عبد الرحمن بن احمد النیسابوری: شیخ اصحاب ری، حافظ، واعظ و فقیه بود؛ 8. ابو عبدالله الحسین بن علی: ظاهرا نیکوکار و ثقه است. 9. مسموسم (یا سموسم و یا سمرسم):دقیقا مشخص نیست. 10. ابی الفتح نورخان عبد الواحد اصفهانی: تقریبا مبهم است. 11. عبد الواحد بن راشد الشیرازی: مبهم است. 12. علی بن جهضم، ابو الحسن الحمدانی یا همدانی: احتمال صوفی بودنش وجود دارد به نظر بزرگان اهل سنت جاعل حدیث است 13. علی بن محمد بن سعید البصری: ناشناس 14. پدر شخص پیشین که او نیز چنان روشن نیست. 15. خلف بن عبد الله یا خلف بن عبید الله الصنعانی: ابن حجر می‌گوید: وی حدیث لیلة الرغائب را نقل کرده است که ابن جوزی، این روایت را جعلی و ابوموسی چنین روایتی را غریب دانسته است. 16. حمید طوسی: وی را حمید الطویل و حمید بن تیرویه نیز می‌نامند؛ برخی گفته‌اند وی ثقه است؛ چنانچه یحیی بن معین گفته وی ثقه است؛ و برخی دیگر می‌گویند وی تدلیس می کرد( هرگاه راوی با ذکر یا حذف کلمات یا نام افرادی در سلسله سند بکوشد که ضعف سند روایت را بپوشاند یا آن را برتر از میزان وثاقت واقعی اش نشان دهد، اصطلاحاً «مدلِّس» خوانده می‌شود و عمل او را تدلیس می‌نامند). 17. انس بن مالک: [در مورد او بعداً صحبت می کنیم] . یعنی وی این حدیث را از رسول خدا صلّی الله علیه و آله شنیده بود. 🔸خب سلسله سند را ملاحظه کردید. سندی پر از افراد مجهول بعضی صوفی بعضی مدلس و جاعل حدیث و بعضی هم دروغگو نفر اول هم که انس بن مالک بود. اگر تمام افراد سند امامی عادل بودند و فقط یک نفر ضعیف بود کل سند ضعیف می شد چه برسد به این که اکثر افراد سند روایت مشکل دارند . 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠و اما نفر اول سند یعنی انس بن مالک 🔹انس ابن مالک کیست ؟ از کودکی خادم پیامبر بود .از بیعت و یاری حضرت امیر مومنان علی علیه السلام سر باز زد. روزی در کوفه و در زمان خلافت ظاهری امیر مومنان، آن حضرت از جمعی از صحابه در باره حدیث غدیر مناشده کرد. یعنی با اصرار و تاکید وجدیت و قسم پرسید که آیا در غدیر خم شنیدید حدآز غدیر را یا نه؟ همین انس ابن مالک که کمتر از پنجاه سال عمر کرده بود خود را به فراموشی زد که یادم نیست، پیر شدم، و از این بهانه ها. خلاصه شهادت نداد و بهانه آورد. امیر مومنان علی علیه السلام او را نفرین کرد که اگر دروغ بگویی فورا گرفتار شوی و سریعا گرفتار شد. آری، به برص دچار شد. 🔹مهمتر این است که امام صادق _علیه السلام_ او را دروغ پرداز در حدیث معرفی کرده اند. از امام صادق‌ علیه‌السلام نقل شده است که انس‌ یکی‌ از سه نفری‌ بود که‌ بر پیامبر صلی‌الله‌ علیه‌ و‌آله دروغ‌ می‌بست: «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ الطَّالَقَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ يَحْيَى قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ زَكَرِيَّا قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع يَقُولُ ثَلَاثَةٌ كَانُوا يَكْذِبُونَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ أَبُو هُرَيْرَةَ وَ أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ وَ امْرَأَةٌ.» (خصال صدوق، ج 1، ص 190). ✅بنابر این از تنها سند ذکر شده در کتب شیعه استفاده می شود این حدیث از منابع اهل سنت به کتب شیعه راه پیدا کرده است. جالب این است که خود علامه مجلسی نیز لیلة الرغائب و نماز آن را با این که در بحار الانوار بدون هیچ نقدی نقل کرده، اما در زاد المعاد ( زاد المعاد، ص42)از آوردن آن خودداری کرده و دلیل آن را عامی ( از اهل سنت ) و معتبر نبودن سند دانسته و گفته است که خواندن نماز لیلة الرغائب در وقت خاص مشکل­ آفرین است. کسانی دیگری نیز مانند علامه امینی، محقق تستری، آیت الله سبحانی و آیت الله میلانی نیز هریک به نوعی عامی بودن و حتی ساختگی بودن آن را اشاره کرده اند.( امینی، الغدیر، ج5، ص245؛ همو، الوضاعون و احادیثهم، ص228؛ تستری، النجعة فی شرح اللمعه، ج3، ص103؛ سبحانی، موسوعة طبقات الفقهاء، ج7، ص116 و میلانی، سید علی، شرح منهاج الکرامة فی معرفة الامامه، ج3، ص303.) حال باید بررسی کنیم اعتبار منبع و سند این حدیث در کتب عامه ( اهل سنت) چگونه است 👇 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 منبع نماز لیلة الرغائب در کتب اهل سنت 🔵برخی قدیمی ترین منبع این روایت را ذکر کرده، کتاب اِحْیاءُ عُلوم‌ِالدّین‌، مشهور به‌ احیاءالعلوم‌، مهم‌ترین‌ وجامع‌ترین‌ و بلندترین‌ و پرآوازه‌ترین‌ کتاب‌ ابوحامد محمد بن‌ محمد غزالی‌ طوسی‌ (۴۵۰- ۵۰۵ق‌) می‌باشد. غزالی بعد از ذکر نماز ليلة الرغائب می‌گوید: در نظر من این نماز مستحب است، چراکه در طول سال‌ها تکرار شده ... و مردم سرزمین قدس بر آن مواظبت کرده‌اند و به همین خاطر ترجیح دادم آن را بازگو کنم( احیا علوم الدین ج ١ ص ٢٠٣ ). 🔹ولی بعد از رواج این عمل در بین عوام اهل سنت، بسیاری از محدثان و علمای اهل سنت نیز این حدیث را نپذیرفته‌اند بلکه روایت را جعلی می دانند.. 🔸دلیل آن هم وجود افراد مجهول ( شناخته نشده)، دروغگو و جاعل در سند می باشد . ۱. ابن جوزی بعد از نقل حدیث با متنی شبیه آنچه سید بن طاووس نقل کرده است، می‌گوید: هذا حدیث موضوع علی رسول الله صلی الله علیه وسلم، و قد اتهموا به ابن جهیم و نسبوه إلی الکذب، وسمعت شیخنا عبد الوهاب الحافظ یقول: رجاله مجهولون، وقد فتشت علیهم جمیع الکتب فما وجدتهم. قال المصنف: قلت: ولقد أبدع من وضعها. يعني این حدیث به نام رسول خدا(ص) جعل شده است و ابن جهیم متهم به این جعل است که او را درغگو می دانند، و من از شیخ مان عبد الوهاب الحافظ شنیدم كه می گفت: تمامی رجال این حدیث از مجاهیل هستند و من تمامی کتب را جستجو کردم و نامی از آنان نیاقتم. بعد ابن جوزی می گوید: واضع این حدیث از بدعت گذاران است. الموضوعات - ابن الجوزی ج۲ ص۱۲۶ ۲. ابن اثیر از دیگر علمای اهل سنت نيز این حدیث را جعلی می‌داند. جامع الاصول في احاديث الرسول -ابن اثیر مبارک بن محمد- ج۶ ص۱۵۴ شماره ۴۲۶۸. ۳. ابن حجر عسقلاني هم سند آن را ضعیف دانسته است. لسان المیزان - ابن حجر عسقلانی - طبع بيروت ج ٤ ص ٢٥٥. ۴. نووی نيز در شرح صحیح مسلم نوشته است: نماز لیلة الرغائب بدعت و نتیجه آن، گمراهی و جهالت است و در آن امور غیرمشروع و ناپسند روشن و واضح است. شرح صحیح مسلم - محي الدين نووي - طبع بيروت - ج ۸ ص۲۰. ۵.ذهبی ۶.ابن قیم ۷.تاج الدین سبکی ۸.ابن رجب حنبلی ۹.ولی الدین عراقی ۱۰.شمس الدین بن جزری ۱۱.بدر الدین عینی ۱۲.شمس الدین سخاوی ۱۳.جلال الدین سیوطی ۱۴.ابن حجر هیتمی ۱۵.برکوی ۱۶.علی قاری ۱۷.اسماعیل عجلونی ۱۸.ابن همات دمشقی ۱۹مرتضی زبیدی ۲۰.کوثری 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128