eitaa logo
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
541 دنبال‌کننده
458 عکس
225 ویدیو
65 فایل
🔹 استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه 🔹کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی 🔹 کارشناس صدا و سیمای اصفهان 🔹نماینده مراجع عظام تقلید @yahagh2
مشاهده در ایتا
دانلود
4.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠بیانات شیخنا الاستاذ حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی ( مد ظله العالی)در باب رحمت واسعه بودن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله 🔸دندان پیامبر را شکستند خاک بر سر مبارک ریختن ...... 🔸 پیامبر اکرم مردم جزیره العرب را به خود منسوب کرد تا از عذاب در امان بمانند. ❥✦༅✿༅✦❥═༅༅═┅── پ.ن.بله آقا ! پیامبر کسی را از خودش نتاروند 😭 بلکه حریص بر هدایت مردم بود.روحی لک الفداء یا رسول الله❤️ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
امام على عليه السلام: في الانفِرادِ لِعِبادَةِ اللّهِ كُنُوزُ الأرباحِ گنج هاى پر سود در خلوتِ عبادت خداست غررالحكم حدیث6504 ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
1.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.💠نماز بدعی تراویح ✅برای اولین‌بار در تاریخ مسجدالحرام، و در دومین نماز تراویح ماه رمضان‌ المبارک، صف‌های نمازگزاران تا منطقه معلاة (پل حجون) در فاصله 3،5 کیلومتری از بیت الله رسید.!!!* پ.ن. 1⃣در ماه مبارک رمضان در سال 14 هـ عُمَر نماز نافله به جماعت خواندن را بدعت گذارد سپس مردی را برای مردها و مردی را برای زن ها به عنوان امام جماعت قرار داد. 📚بحار الأنوار : ج 31، ص 12. تاریخ طبری : ج 3، ص 277. طبقات کبری : ج 3، ص 281. عمر بن الخطاب : ص 100. 2⃣او نامه ای به شهر ها نوشت و مردم را ملزم به این کار کرد. 📗النص و الاجتهاد : ص 250. تاریخ بغداد : ج 8، ص 51. 3⃣ خودش این عمل را بدعت نامید و گفت : چه خوب بدعتی است !!! 📚صحیح بخاری : ج 2، ص 252. کتاب الموطّأ : ج 1، ص 114. و ... . ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠امیرالمومنین علی علیه السلام و نماز تراویح ⏰ با شروع ماه رمضان نمازهای مستحبی در میان مسلمانان رونق بیشتری می‌یابد چه اینکه نوافل این ماه بیشتر از دیگر اوقات است. 🕌 اهل‌سنت نوافل شبانه را به جماعت برگزار می‌کنند اما شیعه به پیروی از اهل‌بیت، این نمازها را به جماعت درست نمی‌داند. 🔷مذهب مردم در زمان خلافت امیرالمؤمنین علیه‌السلام 🟥 ذَكَرَ هِشَامٌ، عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه‌السلام قَالَ: كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه‌السلام عِنْدَكُمْ بِالْعِرَاقِ يُقَاتِلُ عَدُوَّهُ وَ مَعَهُ أَصْحَابُهُ وَ مَا كَانَ فِيهِمْ خَمْسُونَ رَجُلًا يَعْرِفُونَهُ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ، وَ حَقَّ مَعْرِفَةِ إِمَامَتِهِ. 🟥امام باقر علیه‌السلام فرمودند: علی بن ابیطالب علیه‌السلام نزد شما در عراق بودند و با دشمنان خود می‌جنگیدند و اصحاب او همراهش بودند و در بین آن‌ها پنجاه مرد نبود که به شایستگی و حق معرفت او را بشناسند و حقیقتِ معرفت امامت او را بدانند. 📚رجال کشی ج ۱ ص ۶ 🟥عَنْ حَرِيزٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا كَانَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ فِي اَلْكُوفَةِ أَتَاهُ اَلنَّاسُ فَقَالُوا: اِجْعَلْ لَنَا إِمَاماً يَؤُمُّنَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ: لاَ وَ نَهَاهُمْ أَنْ يَجْتَمِعُوا فِيهِ، فَلَمَّا أَمْسَوْا جَعَلُوا يَقُولُونَ اِبْكُوا فِي رَمَضَانَ وَا رَمَضَانَاهْ ، فَأَتَاهُ اَلْحَارِثُ اَلْأَعْوَرُ فِي أُنَاسٍ فَقَالَ: يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ ضَجَّ اَلنَّاسُ وَ كَرِهُوا قَوْلَكَ فَقَالَ عِنْدَ ذَلِكَ: دَعُوهُمْ وَ مَا يُرِيدُونَ لِيُصَلِّيَ بِهِمْ مَنْ شَاءُوا، ثُمَّ قَالَ: «فَمَنْ « يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ اَلْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مٰا تَوَلّٰى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ سٰاءَتْ مَصِيراً » 🟥عیاشی ار حریز از برخی اصحاب شیعه، از امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام روایت میکند که فرمودند: وقتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام در کوفه بودند مردم نزد وی آمدند و گفتند: ما را امامی قرار داده که در ماه رمضان ما را امامت نماید. (برای خواندن نماز تراویح که امیرالمؤمنین علیه السلام آن‌را از بدعت‌های خلیفه دوم می‌دانستند) امیرالمؤمنین فرمودند: نه، و ایشان را از اتفاق نظر در این امر نهی نمود. چون شب فرا رسید اینگونه سخن پراکندند که: به حال رمضان بگریید و وای بر این ماه رمضان. آن‌گاه حارث اعور به همراه عده‌ای نزد امام آمد و گفت: ای امیرالمؤمنین! مردم لابه سر گرفته‌اند و از سخن شما ناخرسندند. اینجا بود که امام فرمودند: بگذارید هر چه دوست دارند انجام دهند و هرکه را خواهند امام ایشان گردد. و آن‌گاه این آیه را قرائت کردند: فَمَنْ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ اَلْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مٰا تَوَلّٰى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ سٰاءَتْ مَصِيراً. 📚تفسير عیاشی ج ۱ ص ۲۷۵ 🏳 بنا به نقلی امیرالمؤمنین فرمود خواستم از این کار جلوگیری کنم اما بیم آن بود که مردم شورش کنند و در میان لشکریانم اختلاف و تفرقه ایجاد شود. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠احکام کفاره 🔵بخش اول :مقدار کفاره 1⃣کفاره تاخیر و فدیه: برای هر روز باید یک مد طعام( گندم یا برنج یا خرما ..) به فقیر داده شود هر مد طعام ۷۵۰ گرم است ( آیت الله زنجانی ۹۰۰ گرم). 2⃣ کفاره افطار عمدی ماه رمضان: علاؤه بر قضا، کفاره اش تخییری است. یعنی مخیر است که یا بنده آزاد کند ( که در زمان ما امکان ندارد) یا شصت روز روزه بگیرد ( ۳۱ روز پشت سر هم و ۲۹ روز دیگر را متفرق می تواند انجام دهد ) یا به شصت فقیر هر کدام یک مد طعام کفاره دهد. 3⃣کفاره باطل کردن روزه با حرام: ۱. آیات صافی و زنجانی: کفاره جمع واجب است .یعنی باید هم بنده آزاد کند هم شصت روز روزه بگیرد و هم به شصت فقیر اطعام کند.(آیت الله زنجانی: اگر به چیز حرامی مثل جماع حرام و خوردن و آشامیدن حرام روزه خود را باطل کند باید کفاره جمع بدهد و با غیر این‌ها کفاره تخییری کافی است). ۲.آیات رهبری سیستانی: کفاره جمع واجب نمی‌شود. ۳.بقیه مراجع : کفاره جمع احتیاط واجب است. 4⃣کفاره چند بار جماع (آمیزش) حرام ۱.آیات امام سیستانی مکارم زنجانی: موجب تکرار کفاره نمی‌شود. ۲.آیت الله خویی :برای هر بار یک کفاره بر او واجب است. ۳.بقیه مراجع برای هر بار بنابر احتیاط یک کفاره بر او واجب است. 5⃣کفاره چند بار غیر از جماع: ۱. آیات خویی( فتوا) و وحید تبریزی (بنابر احتیاط واجب) استمنا کفاره تکرار می‌شود و در غیر آن تکرار لازم لازم نیست. ۲.بقیه مراجع هرچند امساک لازم است ولی یک کفاره کافیست. 6⃣مسافرت بعد از باطل کردن روزه ۱.آیات امام صافی فاضل: اگر به قصد فرار از کفاره سفر کند ساقط نمی‌شود و الا بنابر احتیاط واجب کفاره بدهد. ۲.آیت الله زنجانی: اگر از شب در فکر سفر نباشد حتی به صورت تردید کفاره ساقط نمی‌شود ولی اگر از شب در فکر سفر باشد و پیش از ظهر مسافرت کند کفاره واجب نیست , هرچند به جهت فرار از آن سفر نماید. بقیه مراجع: ساقط نمی‌شود اگرچه به قصد فرار از کفاره باشد. 7⃣در صورت جماع بعد از بطلان روزه با بقیه مفطرات( مثل خوردن و آشامیدن) کفاره تکرار نمی‌شود. 🔵قسمت دوم جنس کفاره: طعام مثل گندم آرد جو خرما 1⃣ گوشت و حبوبات دیگر مانند لوبیا نخود؟ ۱.آیت الله مکارم: گوشت به تنهایی اشکال دارد ۲.مقام معظم رهبری: گوشت کفایت نمی‌کند. ۳.آیت الله تبریزی: احتیاط در ترک گوشت خام است. ۴.آیت الله صافی: لوبیا و گوشت امثال این‌ها خورشت محسوب می‌شود بنابراین در غیر اشباع سیر کردن احتیاط این است که گندم یاجو یا آرد یا خرما باشد. ۴.آیت الله زنجانی: هر چیزی که معمولاً بالفعل یا بعد از طبخ سیر کننده باشد مجزی است.هر چند احتیاط مستحب آن است که تنها گندم یا آرد گندم داده شود. ۵.بقیه مراجع: هرچه مصداق طعام باشد کفایت می‌کند. 2⃣ماکارونی به عنوان کفاره برای هر روز ۷۵۰ گرم ( ۹۰۰ گرم: زنجانی) کافیست. 🔵قسمت سوم پرداخت کفاره: 1⃣پرداخت کفاره فوری نیست اما نباید در انجام آن کوتاهی باشد. 2⃣پرداخت فدیه یعنی کفاره زنان باردار شیرده پیرمرد و پیرزن بعد از ماه رمضان اشکال ندارد.اما کفاره مریض باید(احتیاطا) ماه رمضان سال بعد پرداخت شود. 3⃣در صورت تاخیر در پرداخت کفاره مقدار کفاره افزایش نمی‌کند. 4⃣پرداخت تمام یک ماه یا چند مد به یک فقیر: الف) در کفاره عذری : همه مراجع:به اندازه قوت یک سال اشکال ندارد. ب)در کفاره عمد : در صورت دسترسی در حال یا آینده نمی‌توان به یک نفر بیش از یک مد پرداخت کرد. 5⃣حکم دادن پول به جای طعام: همه مراجع:در صورتی که پول کفاره را به فقیر بدهد و او را وکیل کند که با آن پول همان طعام را بخرد و آن را به عنوان کفاره بپذیرد و اطمینان داشته باشد که می‌خرد کفایت می‌کند. ♨️نکته مهم کسانی که برای هر روز پول گندم را محاسبه می‌کنند نمی‌توانند با آن پول مثلاً خودشان برنج بخرند و به فقیر پرداخت کنند. بله می توانند هر روز پول برنج را محاسبه کنند و به فقیر بدهند یا خودشان برای هر روز ۷۵۰ گرم برنج بدهند. 6⃣پرداخت کفاره به واجب النفقه خودش (همسر والدین و فرزندانش) جایز نیست. 7⃣پرداخت کفاره غیر سید به سید: ۱.مشهور مراجع:اشکال ندارد . ۲.آیات صافی مکارم فاضل گلپایگانی:بنابر احتیاط واجب نمی‌شود بقیه مراجع اشکال ندارد. 8⃣کفاره زوجه: ۱.مشهور مراجع:کفاره زن بر عهده خودش است. ۲.آیت الله زنجانی:کفاره عذری مثل ایام بارداری شیردهی و بیماری بنابر احتیاط بر عهده شوهر است. 9⃣عدم توانایی در پرداخت کفاره: وظیفه فعلی: باید به هر تعداد فقیر که می‌تواند طعام بدهد و اگر نتواند استغفار کند اگرچه مثلاً یک مرتبه بگوید استغفرالله وظیفه بعدی: ۱.آیات رهبری مکارم: بعداً که قدرت پیدا کرد لازم نیست که کفاره را بدهد ۲.آیات زنجانی گلپایگانی صافی اراکی: باید هر وقت بتواند پرداخت کند. ۳.بقیه مراجع: بنابر احتیاط واجب هر وقت بتواند کفاره را بدهد. ✍محمد الهی منش کپی با ذکر منبع اشکال ندارد. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 آیت الله سید احمد شبیری زنجانی (۲۹ رمضان م1393ق) 🔹فقیه شیعی و از اساتید حوزه علمیه قم و والد سیدنا الاستاذ آیت‌الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی. وی از دوستان نزدیک امام خمینی و از نزدیکان آیت‌الله حجت کوه کمره‌ای و عضو ارشد شورای استفتائات او بود. ایشان سرپرست مدرسه حجتیه قم را برعهده داشت. امام جماعت مدرسه فیضیه و حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) بود. کتاب الکلام یجر الکلام از آثار مشهور اوست. 🔷ویژگی‌هاى علمى 1⃣احاطه فوق‌العاده به فقه و مبانى فقهاء: آیت الله زنجانى احاطه فوق‌العاده اى به فقه و مبانى فقهاء داشت و مرحوم حضرت آیت الله شیخ محمدعلى اراکى از این جهت بسیار ایشان به دیده اعجاب مى نگریست و مى فرمود: آقاى زنجانى یک شبه، تمام قسمت صلاة از یک کتاب فقهى را از حفظ حاشیه زد، شش جلد جواهر مانند انگشتر در دست‌هاى ایشان است که آن را به هر طرف بخواهد مى گرداند. 2⃣ذوق فقهى قوى: ذوق فقهى ایشان در اثر ممارست، خیلى قوى شده بود و بدین جهت، فقهى روشن و بى‌تکلف را واجد بود. روایات را بسیار صاف و عربى و بدون ابهاماتى که معمولاً بر اثر ممارست ذهن با اصطلاحات علمى و دروس معمول حوزه پدید مى آید، معنى مى کرد، به گونه اى که دل انسان مى پذیرفت، با وجود این که خود کاملاً مراحل درسى را طى کرده بود. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
📚 زمان ادای فدیه بیمار 💠 سؤال: فرد بیماری که نمی تواند روزه بگیرد و بیماری وی مزمن و ادامه‌دار است و از صحت و سلامتی خود در آینده کاملا مأیوس است، آیا می‌تواند پس از ماه مبارک، کفاره سی روزه خود را پرداخت نماید یا باید تا آمدن ماه رمضان آینده صبر نماید؟ ✅ جواب: باید تا آمدن ماه مبارک رمضان آینده صبر کند. 🆔 @leader_ahkam
🔸 پرداخت کفّاره پیش از ماه رمضان آینده پرسش: کسی که به جهت عذری مثل بیماری یا سفر، روزۀ ماه رمضان را نگرفته و می‌داند تا ماه رمضان سال آینده هم نمی‌تواند قضای روزه‌ها را بگیرد، آیا می‌تواند کفّاره و فدیه را بلافاصله بعد از پایان ماه رمضان بدهد؟ پاسخ: ✍️ شخص پیری که به جهت مشقت داشتن روزه نگرفته و نیز زنی که در دوران بارداری یا شیردهی روزه برای خودش یا بچه ضرر داشته است، می‌توانند فوراً فدیه بدهند؛ ولی سایرین بنا بر احتیاط، نمی‌توانند پیش از ماه رمضان آینده پرداخت کنند. 🔺کتاب استفتائات، ج2، ص71 @zanjani_net
💠احکام زکات فطره(۱) : 🔵بخش اول: وجوب زکات فطره 1⃣شرایط وجوب زکات فطره: شخص ۱.بالغ باشد۲. عاقل باشد ۳.بیهوش نباشد ۴.فقیر نباشد ۵. بنده و عبد نباشد. 2⃣واجب النفقه خودکفا: در صورتی که فقیر نباشد باید خودشان فطره را پرداخت پرداخت کنند. 3⃣فطریه فقیر: کسی که فقیر است زکات فطره بر او واجب نیست. 👈بلکه مستحب است به اندازه پرداخت زکات فطره نفر بین افراد تحت تکفل خود دستگردان کند و همان را بپردازد. 4⃣اگر مکلف که فقیر نیست شب عید پولی برای پرداخت ندارد آیا واجب است قرض کند? ۱.آیت الله مکارم: واجب نیست. ۲.رهبری: اگر امکان قرض کردن برایش هست قرض کند ۳.آیت الله زنجانی: اگر قرض کردن برایش خرجی نباشد و حیثیتش هم خدشه‌دار نشود باید قرض کند. 5⃣وظیفه فرزند و زن در صورت عدم پرداخت پدر و شوهر: ۱.آیات عظام سیستانی مکارم: در صورتی که خود انسان واجد شرایط پرداخت فطره باشد بنابر احتیاط واجب باید بپردازد. ۲.بقیه مراجع: واجب نیست. 6⃣پرداخت فطریه توسط زن: اگر زن فطریه را بپردازد آیا از عهده شوهر ساقط می‌شود؟ خیر نمی‌شود مگر آنکه با اذن شوهر پرداخت کرده باشد.(آیات عظام سیستانی اراک خویی مگر به قصد تبرع فطریه را بدهد.) 7⃣فطریه نامزد در عقد: اگر نان خور پدرش باشد بر عهده پدر است. 8⃣زکات فطره مطلقه: اگر در عده طلاق رجعی و بائن باشد در صورتی که نانخور شوهر باشد بر عهده شوهر است و الا خیر. 9⃣فطریه سرباز و زندانی: ۱.مشهور:فطریه بر دولت واجب نیست و اگر نانخور کسی مانند پدر می‌باشند پدر باید پرداخت کند نانخور کسی نیست و مخارج سالش را خود تامین می‌کند باید خودش پرداخت کند. ۲.آیت الله وحید: احتیاط هم بر خودشان واجب است هم بر دولت. 🔟فطریه بیهوش: ۱. آیت الله مکارم: واجب است ۲.آیات عظام وحید صافی تبریزی خویی: بنابر احتیاط واجب بپردازد ۳.بقیه مراجع: واجب نیست. 1⃣1⃣فطریه جنین: اگر تا قبل از غروب شب عید فطر به دنیا نیامده باشد پرداخت زکات فطره او واجب نیست ولی اگر از غروب تا زوال روز عید به دنیا بیاید مستحب است. ✍محمد الهی منش ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠احکام زکات فطره (۲) 🔵بخش دوم : مصرف و میزان 1⃣مصارف زکات فطره ۱.آیات عظام امام رهبری زنجانی نوری بهجت فاضل خویی: اگر فطریه را به یکی از موارد مصرف زکات برسانند کافیست هرچند احتیاط مستحب آن است که فطریه را فقط به فقرای شیعه بدهند. ۲.آیات عظام سیستانی وحید صافی مکارم گلپایگانی: فطریه را بنابر احتیاط واجب باید به فقرای شیعه داد. 2⃣اگر کسی بگوید فقیرم نمی‌شود به او فطره داد مگر آنکه به حرف او اطمینان پیدا شود و یا انسان بداند که قبلاً فقیر بوده است. 3⃣گمان به فقر با کشف خلاف: ( معلوم شود فقیر نبوده) دو صورت دارد: الف)مال پرداخت شده موجود است: مشهور: مال را پس بگیرد و به فقیر بدهد اگر نتوانست باید از مال خود به فقیر بدهد. آیت الله زنجانی: چنانچه بتواند بدون هر از آن را پس بگیرد و این کار اشکال شرعی نداشته باشد باید آن مال را بگیرد و اگر نتواند چنانچه آن را با حجت شرعی داده چیزی بر گردن او نیست و الا ضامن است. ب)مال موجود نیست : گیرنده می‌دانسته مالی که می‌گیرد فطریه است باید عوض آن را به فقیر بدهد و اگر نمی‌دانسته دادن عوض برگیرنده مال لازم نیست و شخص پرداخت کننده باید خودش فطریه را بدهد. 4⃣ میزان پرداخت فطریه به فقیر الف) حداقل ): ۱.آیات عظام رهبری نوری مکارم فاضل: کمتر از ۳ کیلو گرم به یک فقیر پرداخت نشود ۲.آیت الله سیستانی: احتیاط مستحب به یک فقیر کمتر از ۳ کیلو پرداخت نشود مگر اینکه به فقرایی که جمع شده‌اند نرسد ۳.آیات عظام امام اراکی وحید خویی صافی بهجت گلپایگانی تبریزی :بنابر احتیاط واجب کمتر از ۳ کیلوگرم به یک فقیر پرداخت نشود. ۴.آیت الله زنجانی: واجب است احتیاط کند به یک فقیر کمتر از ۳ کیلو و ۶۰۰ کیلوگرم پرداخت نشود ب)حداکثر) ۱. آیت الله بهجت: نباید به یک فقیر بیشتر از مخارج سالش بدهند ۲.آیات عظام امام نوری مکارم فاضل: احتیاط واجب به یک فقیر بیشتر از مخارج سالش پرداخت نشود. ۳.آیات عظام سیستانی صافی زنجانی گلپایگانی تبریزی خویی: اگر تا مقداری بدهند که بی‌نیاز شود اشکال ندارد. 5⃣پرداخت فطریه به معصیت کار ۱.امام: بنابر احتیاط واجب به شرابخوار و کسی که آشکارا گناه کبیره می‌کند پرداخت نشود ۲.رهبری: در گیرنده کفاره و زکات فطره عدالت شرط نیست.( نظر جدید معظم له) ۳.آیات خویی سیستانی وحید تبریزی: بنابر احتیاط واجب به شرابخوار بی نماز و کسی که آشکارا گناه می‌کند پرداخت نشود ۴.آیات عظام صافی نوری فاضل گلپایگانی: به کسی که آشکارا معصیت می‌کند بنابر احتیاط واجب پرداخت نشود. ۵.آیت الله زنجانی: به شرابخوار و کسی که زکات دادن به او معصیتش است نمی‌توان فطریه داد. ۶.آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب به شرابخوار نمی‌توان فطریه داد. ۷.آیت الله بهجت:بنابر احتیاط واجب کند به کسی که که گناه کبیره می‌کند خصوصاً در ملأ عام این گناه را انجام می‌دهد زکات فطره داده نشود مگر به قدر ضروریات خود و خانواده‌اش. ✍محمد الهی منش ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 احکام زکات فطره (۳) 🔵بخش سوم : پرداخت زکات فطره 1⃣فطریه مهمانی که فقط شب عید فطر مهمان شده است، به عهده کیست؟ در شب عید فطر، شخصی که نان‌ خور صاحب‌ خانه است، فطریه‌اش بر عهده صاحب‌خانه می‌باشد. اما درباره‌ی اینکه نان‌خور به چه کسی گفته می‌شود بین فقها اختلاف نظر است. الف)اگر میهمان بعد از غروب وارد بر میزبان شود: مراجع عظام تقلید به جز آیات عظام سیستانی و تبریزی و خوئی می فرمایند که بر عهده خود میهمان است. و این سه بزرگوار می فرمایند در صورتی که نان خور میزبان محسوب شود و حداقل یک شب هم بماند فطریه اش بنابر احتیاط بر عهده میزبان است. ب)اما اگر میهمان قبل از غروب بر میزبان وارد شود سه نظریه وجود دارد : ۱)آیات عظام امام خمینی رهبری زنجانی مکارم فاضل :اگر فقط یک شب می ماند فطریه اش بر عهده خودش است. ۲)آیات عظام سیستانی وحید تبریزی خویی:اگر شب بماند و لو غذا نخورد بر عهده میزبان است اما اگر فقط برای خوردن افطاری دعوت شده و شب نمی ماند بر عهده خود میهمان است. ۳)آیات عظام گلپایگانی بهجت صافی:بر میزبان واجب است به شرطی که برای خوردن غذا و مانند آن آمده باشد و لو بعدا مانعی پیش آید که نتواند غذا بخورد. 2⃣پرداخت زکات به واجب النفقه آیا شخص می تواند زکات فطره اش را به پدر بزرگ و مادر بزرگ یا پدر و مادر فقیر خودش بدهد؟ پاسخ : خیر از آنجا که والدین و اجداد و همچنین اولاد و نوادگان در صورت فقر جز واجب النفقه هستند پرداخت زکات و یا زکات فطره به ایشان جایز نیست. 3⃣پرداخت زکات به مسجد و حسینیه سوال: آیا می توان زکات فطره را برای تعمیر و ساخت مسجد یا حسینیه مصرف کرد ؟ پاسخ : ۱.آیات عظام گلپایگانی سیستانی وحید صافی مکارم : خیر بنابر احتیاط باید فقط به فقرای شیعه پرداخت کرد. ۲.بقیه مراجع : اشکال ندارد هر چند احتیاط مستحب این است که به فقرای شیعه پرداخت شود. 4⃣انتقال زکات از محل زندگی : سوال: آیا می توان فطریه را از محل سکونت خارج کرد و در شهر دیگری مصرف کرد ؟ پاسخ : (۱)به نظر همه مراجع عظام تقلید به جز آیات عظام اراکی بهجت زنجانی بنابر احتیاط با وجود مستحق در شهر خود به جای دیگر منتقل نکند. (۲)به نظر آیات عظام اراکی بهجت و زنجانی اشکال ندارد هر چند احتیاط مستحب در بیرون نبردن است. 5⃣قوت (خوراک) غالب ۱.آیات عظام امام سیستانی زنجانی نوری مکارم فاضل :ملاک غذای نوع مردم آن شهر است نه آنکه شخص استفاده می‌کند. ۲.آیت الله وحید: بنابر احتیاط واجب ملاک قوت غالب است ۳.آیات عظام خویی تبریزی اراکی گلپایگانی صافی بهجت رهبری :از هر غذایی می‌توان پرداخت نمود و لازم نیست از غذای رایج مردم باشد. 6⃣زمان پرداخت فطره دو صورت: الف) کسی که نماز عید می‌خواند: ۱ . آیات عظام زنجانی مکارم: باید پیش از نماز عید بپردازد. ۲.بقیه مراجع :پیش از نماز بنابر احتیاط واجب بپردازد. ب )کسی که نماز عید نمی‌خواند: ۱.آیت الله زنجانی: در روز عید بدهد ۲.بقیه مراجع تا ظهر عید تاخیر بیندازد. 7⃣عدم پرداخت فطریه در زمان مقرر ۱.آیات عظام امام رهبری سیستانی وحید نوری مکارم فاضل :مرتکب گناه شده ولی بنابر احتیاط واجب بعداً بدون بدون نیت ادا و قضا فطره را بدهد ۲.آیات عظام صافی گلپایگانی :باید بدون نیت ادا و قضا بدهد ۳.آیات عظام زنجانی بهجت تبریزی خویی: مرتکب گناه شده و احتیاط مستحب این است که به نیت ما فی الذمه بدهد. 8⃣پرداخت فطریه قبل از عید الف) قبل از ماه رمضان صحیح نیست ب )در رمضان: ۱.آیات عظام امام رهبری مکارم بهجت فاضل اراکی گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب ندهد. ۲.بقیه مراجع: اشکال ندارد اگرچه بنابر احتیاط مستحب تقدیم آن به عنوان قرض است یعنی در ماه رمضان مالی را به مستحق فطریه قرض بدهد و پرداخت فطریه او را بری الذمه کند. ج) قبل از ماه رمضان قرض دهد و در روز عید نیت فطره کند همه مراجع اشکال ندارد. 9⃣تعویض فطریه جدا شده : اگر فطریه را کنار بگذارد نمی‌تواند آن را برای خودش بردارد و مال دیگر را به جایش بگذارد مگر اینکه از فقیر وکالت در تعویض داشته باشد. 🔟واریز به حساب ۱.مقام معظم رهبری :به فقیر تحویل شود کافیست. ۲.آیت الله سیستانی: مادامی که برداشت نکرده ادای فطریه از زکات محسوب نمی‌شود. ۳.آیات عظام صافی فاضل :محل اشکال است. ۴.آیت الله مکارم :در روز عید قبل از نماز اشکال ندارد ۵.آیت الله زنجانی: اگر زکات فطره را کنار گذاشته باشد باید به وکالت از فقیر آن را قبض کند و سپس به جای آن واریز کند و اگر کنار نگذاشته باشد واریز آن( به حساب مثل کارت به کارت )در وقت مقرر اشکال ندارد. ✍محمد الهی منش ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128