💠سوال فقهی : ( کسب درآمد از رمز ارز ، اسپات و فیوچرز)
🔹سلام علیکم حکم درآمد از خرید و فروش رمز ارزها چیست؟ آیا درآمد از طریق معاملات اسپات و یا فیوچرز حلال است یا حرام؟
✅پاسخ:
1.خرید و فروش رمز ارز اشکال ندارد.
2.اگر معاملات واقعی انجام نمی شود و صرفا برای ریسک کردن و سود بردن بر اساس تغییرات قیمتها معاملات صوری انجام می دهند نامشروع است.
✍دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی ( دام ظله العالی)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( اگر به خودت ببالی ...)
🔹مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ نَضْرِ بْنِ قِرْوَاشٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليهالسلام قَالَ أَتَى عَالِمٌ عَابِداً فَقَالَ لَهُ كَيْفَ صَلَاتُكَ فَقَالَ مِثْلِي يُسْأَلُ عَنْ صَلَاتِهِ وَ أَنَا أَعْبُدُ اللَّهَ مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا قَالَ فَكَيْفَ بُكَاؤُكَ قَالَ أَبْكِي حَتَّى تَجْرِيَ دُمُوعِي فَقَالَ لَهُ الْعَالِمُ فَإِنَّ ضَحِكَكَ وَ أَنْتَ خَائِفٌ أَفْضَلُ مِنْ بُكَائِكَ وَ أَنْتَ مُدِلٌّ إِنَّ الْمُدِلَّ لَا يَصْعَدُ مِنْ عَمَلِهِ شَيْء.
🔸امام صادق عليهالسلام فرمودند:
عالمى نزد عابدى رفت و به او گفت: نماز خواندنت چگونه و در چه حدی است؟
عابد گفت: مانند منى را از نمازش میپرسند؟! در صورتى كه من از فلان زمان و فلان وقت عبادت خدا را میكنم!
عالم گفت: گريه كردنت چگونه است؟
گفت: چنان میگريم كه اشکهايم روان مىشود!
عالم گفت: همانا اگر خنده كنى و ترسان باشى، بهتر است از اينكه گريه كنى و ببالى! هرکس بر خود ببالد چيزى از عملش بالا نمیرود.
کافی جلد۲ صفحه۳۱۳
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 عاقبت بخیری
🔹حكم مستورى و مستى، همه بر خاتمت است.
❖ مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» مینویسد:
● ... بعضى از خوابها، خفته را بيدار و مست را هشيار مىكند!
آقاى حاج ميرزا عبدالله طهرانى، از آقاى آقا ميرزا مهدى آشتيانى نقل كرد از شخصى كه نزد وى مورد اعتماد بوده كه:
ما رفيقى داشتيم، طبيعى (مادیگرا) بود، اعتقاد به مبدأ و معاد نداشت؛ ولى زن پاك و صالحهاى در منزل داشت كه ظروف خوردوخوراک او، از وى جدا بود.[۱] و هرسال، آن شخص، دعوتى از ما میکرد و دلمهاى به ما میداد؛ ولكن مباشر طبخش، همان خانم میبود. تا اينكه آن زن وفات نمود.
● یک وقت ما مطالبه سور از او نموديم؛ او عذر آورد كه شما مرا نجس میدانید و آن زن كه مباشر پختن و جمعوجور كردن غذا بود، آن نيز مرده. گفتيم كه تو خرج سور را بده، ما خودمان مباشر میشویم.
● خلاصه، او پولى داد. ما پنج شش نفر بوديم، خودمان، لوازم دلمه را خريده، پختيم. هنگامیکه شام را میکشیدیم، فقيرى دم در آمد، سؤال كرد. ما گفتيم: هرسال، آن خانم در اين سفره نصيبى داشت، اکنونکه دست او كوتاه شده، ما حصّه او را به اين سائل میدهیم. او خنديد و گفت: خانم مُرد و كارش تمام شد! از اين احسان، چيزى عايد وى نمیگردد؛ امّا به سائل چيزى میدهید، بدهيد.
● گفت: ما هم غذاى كامل يك نفر را از همه آنچه در سر سفره بود، جدا كرده، به آن سائل داديم، بعد، شام را خورده، همانجا خوابيديم.
صبح آنجا بوديم، زنى آمد كه دايه آن خانم بود. به صاحبخانه گفت: من ديشب، مرحومه خانم را در خواب ديدم كه بسيار شاد و اظهار امتنان از شما مینمود؛ میگفت: شامى كه فرستاده بوديد، خيلى به موقع رسيد؛ چون مهمان داشتم و چيزى هم آماده نداشتيم. اين شام، روى مرا سفيد كرد.
● آن شخص، قصّه اين خواب را كه از آن زن شنيد، اشك از چشمش سرازير شد و گفت: انصافاً حقّ با شما بوده و من به خطا رفتهام. آنگاه، شهادتين بر زبان جارى كرد و اسلام آورد. از قضا، به فاصله شش روز، به رحمت خدا رفت.
«حكم مستورى و مستى، همه بر خاتمت است
كس ندانست كه آخر به چه حالت برود»
🔹خيلى عجب است كه اين شخص، همه عمر خود را در كفر و انكار صانع گذرانيده و روزگار دراز، در خواب گران جهالت خوابيده؛ چند روز به آخر عمر مانده، منادى توفيق دفعتاً صيحهاش زد كه از خواب گران برجست. راهى كه مردان راه، در مدّت شصت سال نمیتوانستند بپيمايند، او در ظرف شش روز پيموده، با آنها دوشبهدوش و بلكه جلوتر از آنها گرديد.
● گاهى عكس هم میشود كه رشته شصتساله تسبيح، يكدفعه به رشته تار تبديل میگردد؛ چنانکه در اين عصر ما خيلى گرديد. حتى در سنّ پيرى، رقص و بازيها را كه در جوانى از آنها فوت شده بود قضا كردند! قضاى الهى نيز با آنها خوب بازى كرد. همه را با چشم خودمان ديديم و میبینیم هم؛
گرچه باز، حكم مستورى و مستى همه بر عاقبت است؛ ممكن است كه باز نسيم اقبال، در عين حال، بر قالب آنها وزيده، آنها را دوباره زنده كند.
.......................................
۱. گرچه علقه زنوشوهری، بین مسلمه و طبیعی شرعاً صورت نمیبندد. گویا آن زن، جاهل به موضوع و یا جاهل بهحکم مسئله بودهاند و یا آنکه آن زن، زن وی نبوده و سمت دیگری داشته.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (انسانی را که در پی تهیه نان شب خویش است، ملامت نکن ...)
🔹 قَالَ أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ ابي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهما لِلْحَسَنِ علیه السلام : لَا تَلُمْ إِنْسَاناً یَطْلُبُ قُوتَهُ فَمَنْ عَدِمَ قُوتَهُ کَثُرَ خَطَایَاه...
🔸حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما به امام حسن صلوات الله علیه فرمودند : فرزندم انسانی را که در پی تهیه نان شب خویش است، ملامت نکن؛ زیرا کسی که نان شب ندارد، لغزش هایش فراوان خواهد بود...
📚بحارالأنوار ج ۶۹ ،ص۴۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
هدایت شده از پاسخ سرای اصفهان
🌀 یکشنبههای احکام
🔹یکشنبهها ساعت ۲۱ تا ۲۲
🔹حجت الاسلام دکتر محمّد الهیمنش، کارشناس احکام دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
📱 آیدی استاد برای پرسیدن سؤال:
@yahagh2
🚩 پاسخ سرا
محلی برای پاسخ به سؤالات فرهنگیان
🌐 eitaa.com/joinchat/373358635C8f22935d9a
▪️بشکند دستی که ویران کرد این گلخانه را
▪️در عزا بنشاند او شمع و گلو پروانه را
▪️بشکند دستی که هتک حرمت این خانه کرد
▪️شیعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه کرد
🏴هشتم شوال ، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام را به تمام شیعیان تسلیت می گوییم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 حرم (قبرستان) بقیع پیش از تخریب
۱.بیتالاحزان
۲.آرامگاه امامان (ع)
۳.دختران پیامبر
۴.همسران پیامبر
۵.عقیل و عبدالله بن جعفر
۶.مالک و نافع
۷.ابراهیم فرزند پیامبر
۸.حلیمه سعدیه.
🔸وهابیان، بار نخست در سال 1221هجری قمری بخشی از بناهای قبرستان بقیع را ویران نمودند
🔸و سپس با تکمیل سلطه خود بر حجاز در شوال سال 1344هجری قمری کلیه این بناها و گنبدها و آثار را ویران و اموال و اشیای گرانقیمت موجود در این اماکن را به تاراج بردند و نه تنها در مدینه، بلکه در هرجا گنبد و بارگاه و زیارتگاهی بود، به ویرانی آن اقدام کردند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠«بقیع؛ حرم یا قبرستان؟»
🔻سخنرانی حجت الاسلام دکتر عمار ابوطالبی در نشست «ماهیتشناسی بقیع، محلهای مسکونی یا مقبره مدینةالنبی»
که در تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۱۹ در پژوهشکده عروةالوثقی برگزار شده است.
🔷خلاصه مباحث:
🔸معنا و موقعیت بقیع:
بقیع به معنای زمین گستردهای است که در آن درخت یا ریشههای درختان وجود دارد.
بقیع در شرق مسجدالنبی واقع شده و حدود ۲۰۰ متر از باب جبرئیل فاصله دارد.
به دلیل وجود درختان غرق زیاد، به آن بقیع غرقد نیز میگفتند.
پیش از اسلام، بقیع اساساً باغ بوده و محل وقوع برخی جنگهای دوره جاهلیت.
🔹 اهمیت بقیع:
اهمیت بقیع به دلیل روایات پیامبر (ص) در مورد جایگاه آن، حضور مکرر ایشان، رفت و آمد ائمه (ع) و مسلمانان، دفن چهار امام (ع) و بسیاری از صحابه و بزرگان، وجود مساجد مهم، توجه علما، و گنجینه تاریخ و فرهنگ مسلمانان است.
🔸بقیع چه بود؟
در بقیع سه چیز اصلی وجود داشته است: منازل مسکونی، مساجد، و مقابر.
🔹 منازل مسکونی در بقیع:
با افزایش جمعیت مسلمانان در سالهای استقرار پیامبر (ص) در مدینه، بقیع به یکی از محلههای مسکونی تبدیل شد .
عموم خانهها در غرب بقیع (منطقهای که اکنون به بینالحرمین معروف است) قرار داشتند.
بخشی از قریشیان نیز در این محله ساکن شدند و به آنجا منازل قریش میگفتند.
تا اواخر قرن سوم یا اوایل قرن چهارم هجری، سکونت در بقیع ادامه داشته است.
۲۸ خانه در بقیع شناسایی شده است که بیشتر متعلق به بنیهاشم و قریش بودهاند.
دار علی (خانه امیرالمؤمنین) مهمترین خانه بقیع بوده اما کمتر شناخته شده است، در حالی که دار عقیل برجستهتر شده است.
🔸آخرین گزارش از سکونت در دار امیرالمؤمنین مربوط به سال ۱۶۷ هجری قمری است، اما تا قرن ششم هجری نیز این مکان شناخته میشده است. خانهها و مقابر در بقیع درآمیخته بودند و با یکدیگر شناسایی میشدند.
🔹مساجد بقیع:
سه مسجد مهم در بقیع وجود داشته است: مسجد رقیه (شمال قبه عقیل) ، مسجد فاطمه (جنوب شرقی مزار اهل بیت، که به اجبار بیت الاحزان نامیده شده است)، و مسجد ابی بن کعب (مسجد البقیع) که تنها مسجدی داخل مدینه بوده که پیامبر (ص) در آن نماز خواندهاند و تا حدود ۵۰ سال پیش نیز وجود داشته است.
از قرن سوم تا پنجم هجری، پس از کاهش سکونت، تنها بنای گزارش شده در بقیع، مسجد فاطمه بوده است.
🔸مقابر بقیع:
از نیمههای قرن دوم هجری، تدفین در بقیع از سکونت در آن پیشی گرفت.
پس از دفن حضرت ابراهیم (فرزند پیامبر) در کنار عثمان بن مظعون در سال دهم هجری، مردم به تدریج به دفن اموات خود در بقیع رغبت پیدا کردند.
پیش از آن، بقیع مقبره اصلی مدینه نبوده است.
مقابر بقیع با خانههای آن معرفی میشدند.
از قرن سوم به بعد، با تخریب خانهها، بقیع به تدریج به مقبره تبدیل شد و تا اواخر قرن پنجم هیچ بنایی در آن وجود نداشت.
ساخت گنبدها (قبهها) در بقیع از حدود سال ۴۹۰ هجری قمری آغاز شد و در طول قرون بعد توسعه یافت.
در قرون ۱۳ و ۱۴ هجری، بقیع ۱۴ گنبد (۱۳ مقبره و ۱ مسجد فاطمه) و ساختمان مسجد ابی بن کعب را داشته است.
🔹مراحل توسعه بقیع:
1. ساخت و سکونت در خانهها.
2. تغییر کاربری خانهها به مقبره و ساخت بنا برای بزرگان (از اواخر قرن ۵).
3. توسعه کمی گنبدها.
4. توسعه و بزرگتر کردن بقعهها.
5. اهتمام مسلمانان به نگهداری بناها تا سال ۱۳۴۴ هجری قمری (سال تخریب).
📌نتیجهگیری و درخواست:
بقیع ابتدا محله مسکونی مهم و پر رفت و آمد بوده و سپس به تدریج به مقبره تبدیل شده است.
با توجه به دفن چهار امام (علیهم السلام) و بسیاری از بزرگان در بقیع، پیشنهاد میشود از این پس به جای «قبرستان بقیع»، از عبارت «حرم بقیع» استفاده شود.
#بقیع
#تخریب
#حرم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (چگونه بدانیم بلاء کوتاهمدت است یا طولانی؟!)
🔹 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: هَلْ تَعْرِفُونَ طُولَ اَلْبَلاَءِ مِنْ قِصَرِهِ قُلْنَا لاَ قَالَ إِذَا أُلْهِمَ أَحَدُكُمُ اَلدُّعَاءَ عِنْدَ اَلْبَلاَءِ فَاعْلَمُوا أَنَّ اَلْبَلاَءَ قَصِيرٌ.
🔸 هشام بن سالم گويد: حضرت صادق عليه السّلام فرمودند: آيا طولانى بودن بلا را از كوتاهى آن مىشناسيد؟! عرض كردم: نه. فرمودند: وقتی هنگام بلاء به شخصی الهام شد كه دعا كند، بداند كه بلاء كوتاه است.
📚 الکافی، ج۲ ص۴۷۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (...در این شخص خیری نیست)
🔹مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مَرْوَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَنْ قَالَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ مِائَةَ مَرَّةٍ فِي كُلِ يَوْمٍ غَفَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ لَهُ سَبْعَمِائَةِ ذَنْبٍ وَ لَا خَيْرَ فِي عَبْدٍ يُذْنِبُ فِي كُلِّ يَوْمٍ سَبْعَمِائَةِ ذَنْب.
📚الكافي؛ ج۲؛ ص۴۳۹
🔸امام صادق علیه السلام فرمودند:
هر کسی روزانه صد مرتبه «أستَغْفِرُ الله» بگوید، خداوند عزوجل هفتصد گناه او را خواهد آمرزید. و [البته] در بندهای که روزی هفتصد گناه کند، خیری نیست!
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سوال فقهی ( خمس پس انداز ):
⁉️آیا پولی که برای خرید ماشین یا مسکن یا ازدواج پس انداز کرده ایم سر سال خمسی خمس دارد؟
✅جواب:
1⃣مشهور فقهاء( آیات عظام:امام، رهبری، خوئی تبریزی سیستانی وحید خراسانی مکارم شیرازی):
بله خمس دارد.
✍امام، استفتائات، ج ۱، س ۲۴؛ تبريزى، استفتائات، س ۸۵۶؛ سيستانى، sistani.org، خمس، ش ۸؛ مكارم، استفتائات، ج ۲، س ۵۱۶؛ دفتر: وحيد. خامنه اى، اجوبة، س۹۸۸ و۸۶۱.
2⃣👈آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
به طور کلی هر درآمدی که تا یکسال از زمان به دست آوردن آن در مخارج زندگی صرف نشود، باید خمسش داده شود. اما پس اندازهایی که مخارج لازم آتی زندگی مثل ازدواج و مسکن یا وسیله نقلیه مورد نیاز، متوقف بر پس انداز آن بوده و از راه دیگر- همچون قرض بدون هتک حیثیت- در موعد خودش قابل تهیه نیست، خمس ندارد.
✍دفتر حضرت آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سوال فقهی : (استعمال عطر برای بانوان در مجامع عمومی )
⁉️سلام وقتتون بخیر آیا استفاده از عطرهای ملایم برای خانم ها در مجامع عمومی مشکلی دارد؟
✅جواب:
اگر نوعا موجب تحریک شهوت دیگران یا همراه با لذت باشد یا بترسد به حرام بيفتد جایز نیست.
✍دفتر حضرت آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔹اِبْنُ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ اَلْحَمِيدِ عَنِ اَلْوَلِيدِ بْنِ صَبِيحٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَيُّ اِمْرَأَةٍ تَطَيَّبَتْ ثُمَّ خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِهَا فَهِيَ تُلْعَنُ حَتَّى تَرْجِعَ إِلَى بَيْتِهَا مَتَى مَا رَجَعَتْ .
📚الکافي ج ۵، ص ۵۱۸
🔸وليد بن صبيح گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود:
هر زنى كه خود را معطّر و خوشبو سازد، سپس از خانه خارج شود، همواره مورد لعنت خواهد بود تا موقعى كه به خانه بازگردد؛ هرگاه كه بازگردد (زود بازگردد يا دير).
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128