eitaa logo
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
516 دنبال‌کننده
457 عکس
225 ویدیو
65 فایل
🔹 استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه 🔹کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی 🔹 کارشناس صدا و سیمای اصفهان 🔹نماینده مراجع عظام تقلید @yahagh2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اجر و پاداش ۶ روزه از ماه شوال🌙 🔹روایتی از پیامبر صلی‌الله علیه و آله وجود دارد که در آن، به روزه شش روز ابتدایی ماه شوال سفارش شده است. در این روایت ثواب روزه گرفتن این شش روز، معادل ثواب روزه ‌داری در یک سال برشمرده شده است. 🔹در صحیح مسلم از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می کند : 💎 «من صام رمضان ثم أتبعه ستا من شوال كان كصيام الدهر» 🔸 هرکه ماه رمضان را روزه بگيرد، سپس در پي آن شش روز از ماه شوال را روزه بگيرد؛ همچون روزه داشتن همه سال مي بوده باشد. 📗[صحيح مسلم (3/ 169 شماره: 2815] 🔹در شیعه هم اولین منبع حدیثی که این حدیث را نقل کرده است کتاب «الغارات» است(ج 1، ص 250)، و سپس منابع حدیثی متاخر مانند «عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية»، «البلد الأمين و الدرع الحصين»، «مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل» و «بحار الأنوار» نیزآن را بیان کرده اند، اما این منابع، حدیث مورد نظر را یا از طریق کتاب الغارات نقل کرده اند و یا از طریق کتاب های اهل سنت آورده اند. 🔻ظاهر این روایت اطلاق دارد و این شش روز پس از عید فطر که روزه در آن حرام است شروع می شود. برای همین برخی از اهل سنت به ظاهر آن عمل می کنند و بعد از عید فطر سفارش به روزه شش روز پشت سر هم می کنند. البته برخی هم به ظاهر روایت مسند احمد بن حنبل از جابر بن عبدالله انصاری عمل می کنند که ظهور در کل ماه دارد : 💎عن جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيَّ، رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمُ: "مَنْ صَامَ رَمَضَانَ، وَسِتًّا مِنْ شَوَّالٍ فَكَأَنَّمَا صَامَ السَّنَةَ كُلَّهَا" . 📘[مسند أحمد (١٤٤٧٧)] . 🔸 حضرت جابر بن عبدالله انصاری رضی‌الله‌عنه روایت می‌کند که رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند: «کسی که ماه مبارک رمضان و شش روز از شوال را روزه بگیرد، گویا تمام سال را روزه گرفته است.» 🔸اقوال فقهای شیعه : اما فقهای شیعه در خصوص استحباب روزه گرفتن در ماه شوال نظرات مختلفی را بیان کرده‌اند 1⃣استحباب :برخی از فقها بر این باورند که روزه گرفتن در شش روز اول ماه شوال مستحب است. از جمله مرحوم علامه حلی در کتاب «قواعد الأحكام» بر این مطلب تصریح کرده است: «و مندوب، وهو جميع أيام السنة إلا ما نستثني ... و ستة أيام بعد عيد الفطر» 2⃣عدم استحباب : مرحوم ملاصالح مازندرانی روایات استحباب شش روز، روزه اول ماه شوال را به دلیل این که از طریق اهل سنت وارد شده اند و علاوه بر آن روایات معتبر بر مخالفت آن وجود دارد، مردود می داند. (شرح الکافی، ج‏4، ص 92) 🔻مرحوم کاشف‌الغطاء در این رابطه می‌نویسد: «‌صوم ستّة أيّام بعد عيد الفطر وتركه أولى». بهتر این است که روزه گرفتن در این شش روز ترک شود. 🔻همچنین مرحوم امام خمینی در حاشیه عروه به این مطلب اشاره کرده است: «في استحباب صومها بالخصوص تأمل». 3⃣استحباب از روز ۴ تا ۹ شوال: مرحوم محدث مجلسی اول استحباب روزه در شش روز اول شوال را مشهور بین اهل سنت می داند و روزه گرفتن بعد از دو یا سه روز بعد از عید فطر را افضل می داند.(روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص 235) و حتی مرحوم شیخ حر عاملی نیز اعتقاد به کراهت را در «بَابُ كَرَاهَةِ صَوْمِ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ بَعْدَ عِيدِ الْفِطْر» نقل می کند. (وسائل الشيعة، ج‏10، ص519) از جمله فقهائی که قائل به استحباب روزه ۶ روز از ۴ تا ۹ ماه شوال هستند: ۱.مرحوم آیت الله العظمی سید کاظم طباطبایی یزدی در کتاب «عروه الوثقی» تصریح کرده است مستحب است سه روز بعد از عید فطر، شش روز روزه گرفته شود: «صوم ستة أيام بعد عيد الفطر بثلاثة أيام أحدها العيد.» ۲. مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی ۳. مرحوم آیت الله العظمی تبریزی، ۴. مرحوم آیت الله العظمی صافی ۵.آیت الله العظمی شبیری زنجانی ( مد ظله العالی) ۶.آیت الله العظمی سیستانی ( مد ظله العالی) ۷.آیت الله العظمی مکارم شیرازی ( مد ظله العالی) 📚رساله توضیح المسایل سیزده مرجع مسأله ۱۷۴۸ 🔹دلیل این نظریه روایات متعدد و معتبری در کتاب های حدیثی شیعه است که ناظر به همین احادیث اهل سنت است و سنت نقل شده را تقیید می زند و میفرمایند که روزه گرفتن در روزهای ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) را مکروه می دانند و آن ایام را برای خوردن و آشامیدن معرفی کرده‌اند.(الکافي، ج‏4، ص148) به عنوان مثال حَرِيزٍ به نقل از ائمه علیهم السلام روایت می کند که فرمودند: «هنگامی که ماه رمضان را (در پایان آن) افطار نمودی، پس بعد از روز عید فطر روزه تطوع (مستحبی) نگیر مگر بعد از اینکه سه روز (از ماه شوال) بگذرد». (تهذيب الأحكام، ج‏4، ص 298) ✅بنابر این در سه روز اول بعد از عید فطر روزه گرفتن کراهت دارد و استحباب شش روز روزه اختصاص به ۴ تا ۹ شوال دارد. ✍محمد الهی منش ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💢درنگی در تعبیر امام خمینی(ره) از روز جمهوری اسلامی به عنوان «روز امامت امت» ✍️حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی 🔻تعبیر «امامت امت» از امام خمینی (ره) است. ایشان برای معرفی روز ۱۲ فروردین عبارت «امامت امت» را برگزیده و فرموده است: «من در این روز مبارک که روز امامت امت است… جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم.»(صحیفه امام، جلد۶، صفحه۴۵۲). نکته مهم و قابل دقت در این جمله این است که امام نفرمودند روز امامت و امت، بلکه عبارت «امامت امت» را بدون حرف «واو» به کار بردند که به معنی پیشوایی مردم است. به عبارت دیگر، امامت امت یعنی امت، امام است و در این روز، امت و مردم پیشوایی نظام را به عهده گرفته‌اند. این سخن بسیار عمیق و روشنگر است بویژه برای کسانی که مردم را در تعیین سرنوشت خود هیچ کاره می‌پندارند، و معتقدند رأی و نظر مردم زینت و حد اکثر موجب تقویت حاکمیت است. اما در دیدگاه بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، امامت و پیشوایی از آن امت است و این مردمند که پیشرو هستند و همه امور باید به دست آنها تعیین شود. اساسا رمز موفقیت امام و رمز پیروزی انقلاب اسلامی، اعتماد فوق العاده‌ای بود که رهبری انقلاب به مردم داشت. نظر مردم یعنی «جمهوریت» رکن رکین این نظام است که هر گاه و با هر بهانه و عنوانی تضعیف شود، در حقیقت اسلام تضعیف شده است. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/r78411 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
10.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹کجا هستند برادران من؟ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠مسأله فقهی: عدم پرداخت فطریه در روز عید فطر 🔹در این مسأله سه نظریه وجود دارد: 1⃣آیات عظام امام رهبری سیستانی وحید نوری مکارم فاضل : مرتکب گناه شده است ولی بنابر احتیاط واجب بعداً بدون بدون نیت ادا و قضا فطره را بدهد 2⃣آیات عظام صافی گلپایگانی : مرتکب گناه شده است و باید بدون نیت ادا و قضا بدهد. 3⃣آیات عظام زنجانی بهجت تبریزی خویی: مرتکب گناه شده است و احتیاط مستحب این است که به نیت ما فی الذمه بدهد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
5.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹دوستان زیادی براشون سواله که در عربستان چطور رؤیت هلال میشه و چرا زودتر اعلام می کنند ؟ ملاحظه بفرمائید اینطوری 👇 🎥 فیلم لحظه‌ی رؤيت هلال در رصد‌خانه تامیر عربستان! (کاملا جدّی) پ.ن.فقط من واقعا نمی‌دونم با وجود اینکه امکان رؤیت هلال به لحاظ علمی در عربستان وجود نداشت، (نه با چشم غیر مسلح و نه به طور مستقیم از پشت تلسکوپ‌های کنونی) چی را به هم نشون میدن.😃 و این شد که عربستان یکشنبه 30 مارس (10 فروردین) را اول ماه شوال المکرم و عید فطر اعلام کرد و کشورهای تابع عربستان هم اعلام عید کردند❗️ 👈این مسأله در عربستان سابقۀ زیادی دارد. 🔹این کلیپ، سوژه‌ی طنز بسیاری از کاربران فضای مجازی عربی شده است! ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠مسأله فقهی: تصرف و نماز در ملک مشاع (مشترک) بدون رضایت شریک 🔹 کسی که در ملکی با دیگری شریک است اگر سهم او جدا نباشد، بدون رضایت شریکش ( و اگر چند شریک دارد بدون رضایت همه شرکاء) نمی‌تواند در آن ملک تصرّفی بکند ( مثل وارد شدن ، نشستن، غذا خوردن، خوابیدن در آن) و نماز بخواند. 📘توضيح المسائل مراجع ، مسأله ۸۷۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( جلا دهندگان چشم) 🔹حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عُبَيْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلدِّهْقَانِ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ اَلْحَمِيدِ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: ثَلاَثَةٌ يَجْلِينَ اَلْبَصَرَ اَلنَّظَرُ إِلَى اَلْخُضْرَةِ وَ اَلنَّظَرُ إِلَى اَلْمَاءِ اَلْجَارِي وَ اَلنَّظَرُ إِلَى اَلْوَجْهِ اَلْحَسَنِ . 🔸امام موسى بن جعفر عليه السّلام فرمود:سه چيز چشم را روشن ميگرداند به سبزه نگريستن و به آب روان نگاه كردن و دیدن روى زيبا ( در موارد مجاز ) 📙الخصال ج ۱، ص ۹۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سوال فقهی :( حق الماره) 🔻حق رهگذر برای استفادۀ از میوه درختانِ در مسیر عبور 🔹شرایط حق الماره : اگر درختان در مسیر راه باشد در صورتی که علم به عدم رضایت مالک ندارد، می تواند به اندازه متعارف بخورد ولی نباید موجب خرابی شود و بردن میوه هم جایز نیست. 1⃣در حق الماره شخص چه مقدار می‌تواند از میوه‌ها بخورد؟ ✅ پاسخ: به مقدار متعارف 2⃣آیا در حق الماره فقط حق استفاده از میوه درختان است یا شامل زراعت و صیفی جات مثل خیار و .. نیز می‌شود؟ ✅پاسخ : بله شامل می شود. 3⃣استفاده از میوه شاخه درخت همسایه که وارد خانه دیگری شده هم حکم حق الماره را دارد؟ ✅پاسخ : خیر بدون اذن و رضایت همسایه نمی تواند بخورد. 4⃣در مبحث حق الماره (با وجود سایر شرایط)، اگر لازمه خوردن این باشد که چند متر وارد زمین باغ یا زراعت صاحب بشویم آیا ورود به باغ اشکال دارد؟ ... ✅پاسخ : بله اشکال دارد. ✍دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی ( دام ظله العالی) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
📚 تبدیل پول فطریه به کالا 💠 سؤال: آیا می توان به جای پول فطریه، مواد و لوازم مورد نیاز فقیر را برایش تهیه کرده و به او تحویل دهیم؟ ✅ جواب: به صورت مذکور کافی نیست؛ اما می توانید از فقیر وکالت بگیرید که پول فطریه را برای او دریافت کرده و کالاهای مورد نیازش را تهیه کنید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( ملاقات با خدا با چهره ماه شب چهارده) 🔹حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلصَّفَّارُ عَنِ اَلْعَبَّاسِ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ عَمْرٍو عَنْ زَيْدٍ اَلشَّحَّامِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ قَرَأَ اَلْوَاقِعَةَ كُلَّ لَيْلَةٍ قَبْلَ أَنْ يَنَامَ لَقِيَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَجْهُهُ كَالْقَمَرِ لَيْلَةَ اَلْبَدْرِ . 📘ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج ۱، ص ۱۱۷ 🔸از زيد شحّام روايت شده است كه امام باقر عليه السّلام فرمود:هر كس در هر شب پيش از خواب سورۀ واقعه را قراءت كند خدا را ملاقات كند در حالى كه چهره‌اش چون ماه شب چهارده تابان باشد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سوال فقهی: ( برنامه های خرید و فروش طلا) 🔹سلام وقتتون بخیر برنامه میلی گلد که توش طلای آنلاین میخرند و این قیمت طلا بالا و پایین می‌رود آیا استفاده از این برنامه از نظر شرعی مشکل دارد؟ ✅پاسخ : اگر خرید و فروش واقعی صورت نگیرد جایز نیست. ✍دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی ( دام ظله العالی) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (امید در ناامیدی) 🔹عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْقَاسَانِيِّ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْقَاسِمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : كُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو فَإِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ خَرَجَ يَقْتَبِسُ لِأَهْلِهِ نَاراً فَكَلَّمَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَجَعَ نَبِيّاً مُرْسَلاً وَ خَرَجَتْ مَلِكَةُ سَبَإٍ فَأَسْلَمَتْ مَعَ سُلَيْمَانَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ خَرَجَتْ سَحَرَةُ فِرْعَوْنَ يَطْلُبُونَ اَلْعِزَّ لِفِرْعَوْنَ فَرَجَعُوا مُؤْمِنِينَ . 📚الکافي ج ۵، ص ۸۳ 🔸عبد اللّه بن قاسم گويد: امام صادق عليه السّلام از پدر و اجداد بزرگوارش عليهم السّلام نقل فرمودند كه امير مؤمنان على عليه السّلام فرمود: نسبت به چيزى كه اميد ندارى بيش از آن چيزى كه اميدوار هستى اميدوار باش. ( سه نمونه ) 1⃣چون موسى بن عمران عليه السّلام ( هنگام ولادت بچه اش در صحرا ) رفت تا براى خانواده‌اش آتشى بياورد پس ( ولی نتیجه اش این شد که )خداوند عزّ و جلّ‌ با او به وسيله درخت سخن گفت و هنگامى كه بازگشت پيامبر مرسل شده بود. 2⃣و ملكه سبا از قصرش خارج شد ( تا با موسی گفتگو کند تا ملکش سالم بماند) پس (ولی نتیجه اش این شد که) به سليمان ايمان آورد و مسلمان شد ( و سلیمان با او ازدواج کرد و دنیا و آخرت را بدست آورد) 3⃣و ساحران فرعون رفتند كه براى فرعون عزّت بياورند، پس (ولى نتيجه‌اش این شد كه ) در حالیکه مؤمن شده بودند برگشتند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128