eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
961 دنبال‌کننده
702 عکس
116 ویدیو
58 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی ارتباط با ادمین: @didebane_andisheh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فکرت
♦️ میانبُر بین نظریه و عمل 🔷 در پارادایم ژورنالیسم اندیشه سایبری، تئوری‌ها و راهبردها نه در لابلای کاغذ کتاب‌ها و مقالات بلکه در متن یادداشت‌ها و کپشن‌های مجازی تولید‌ شده و به مرحله عملیاتی می‌رسند. یکی از فرق‌های عمده این دو روش در سرعت رسیدن نظریات به ساحت فعل کنش‌گران است؛ به بیان دیگر اندیشه‌ها در فضای مجازی بخاطر آنکه محفوف به چاشنی احساسات و جدلیات بوده و با قوه خیال مخاطب درگیر می‌شوند، راحت‌تر و زودتر به مرحله اجرا و اقدام می‌رسند. 🔶 اگر بخواهیم یه مثال راحت و ملموس در این‌باره بزنیم، باید به وقایع دو روز قبل اشاره کنیم. اهل علم به خوبی می‌دانند که مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، قسمت اعظمی از عمر خود را صرف ایده اسلامی‌سازی علوم انسانی کرده و در این راه آثار زیادی را به مرحله تولید رسانده است. با پخش خبر نامگذاری سالروز ارتحال این فیلسوف برجسته به روز «علوم انسانی اسلامی»، از دو روز قبل عده‌ای از اساتید دانشگاه و نویسندگان فضای مجازی همچون آقایان زیدآبادی و مصلح، به اعتراض علیه این اقدام پرداختند. 🔷 آنها با نگارش یادداشت‌های تند و مُغرضانه، هم تسلط آقای مصباح بر علوم انسانی معاصر را زیر سوال بردند، هم پروژه اسلامی‌سازی علوم انسانی را عقیم و بی‌فایده خواندند و هم مراکزی همچون موسسه امام خمینی(ره) را به اتلاف سرمایه‌های هنگفت بیت‌المال علیرغم عدم بازدهی کافی متهم ساختند. اگرچه که اساتید مختلفی در مقام دفاع از شخصیت علمی استاد خود و فعالیت موسسه مذکور برآمدند، اما ماجرا در سطح گفتمانی و نظری باقی نماند. 🔶 دو روز بعد از نگارش یاددا‌شت‌های اعتراضی علیه آیت‌الله مصباح و موسسه امام خمینی(ره) دیشب چند تن از اساتید همین موسسه مورد تعرض وحشیانه عده‌ای جوان قرار گرفتند. این اتفاق افتاد تا به همگان اثبات شود که فاصله نظریه تا عمل در فضای حکمرانی فضای مجازی بر عقول عامه مردم بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنیم. 🙏 فقط یادمان نرود که به قول شهید همت، دشمن هرجایی رو که میزنه، همونجا نقطه قوت ماست. ✅ پیشاپیش سالروز ارتحال علامه مصباح یزدی و روز علوم انسانی اسلامی رو پاس می‌داریم. 🖋 سید محمدمهدی شرف الدین 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
♨️ سوداییِ تجدد 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 17 ☑️ مرحوم داوود فیرحی را می توان یکی از گفتمان‌سازها و شبکه‌سازهای فکری جریان تجددخواه ایران دانست که اگرچه شاید روش او با امثال آقای سروش متفاوت باشد، اما مقصد و نتیجه هر دو یکی بوده و آن به‌حاشیه‌راندن مبانی و اصول حکومتی اسلام در عرصه اجتماعی است. از دیگر نقدهای وارده بر منظومه فکری ایشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 🔸سنجش گزاره‌های فقهی با معیار فلاسفه علوم اجتماعی و سیاسی 🔹تطبیق و تحلیل فقه و گزاره‌های فقهی با اندیشه‌های دموکراتیک 🔸جایگزین‌کردن مقبولیت به جای مشروعیت در فقه سیاسی اسلام 🔹فاصله‌گیری از سنجه‌های فقه و پذیرش تجدد و عقلانیت لیبرالی 🔸مخالفت با اسلامی‌سازی علوم انسانی و نفی امکان وقوعی آن 🔹اعتقاد به دولت حداقلی در نظریات سیاسی اسلام ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐http://fekrat.net/?p=3702 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
♦️ اقلیت یا اکثریت در حافظه تاریخی ✍️ سیدمحمدمهدی شرف الدین سردبیر مجله دیده‌بان اندیشه 🔷 دو روز است که تمام کانال‌ها، صفحات مجازی و حتی روزنامه‌ها، در مورد موضوعی مشترک سخن می‌گویند؛ آن موضوع تصویب قانون منع ورود زنان و دختران به دانشگاه توسط طالبان است؛ همه تحلیلگران و صاحبان خرد به درستی و با دلسوزی نسبت به این مساله اعتراض کرده و سعی دارند تا صدای مظلومیت دختران و زنان افغانستانی را به گوش جهانیان برسانند. آنها همچنین به نداهای مشابه داخل کشور که هرازگاهی از تریبون نمازجمعه برخی از مولویان به گوش می‌رسد نیز همین واکنش را نشان می‌دهند. 🔶 اگر از کمی عقب‌تر به قضیه بنگریم، شاید این سوال پیش آید که چرا علیرغم وجود مسائل مختلف برای بحث در کشور خودمان، همگان محور یادداشت‌های خود را روی این موضوع قرار دادند؛ پاسخ این سوال را باید در ناخودآگاه این افراد جستجو کرد؛ زمانی که انسان حقی را همچون حق حیات در تصور خود بدیهی تلقی کند، طبیعی است که نسبت به سلب آن برای دیگری، لب به اعتراض باز کند. 🔷 سوال دیگر اینجاست که چه عاملی باعث شده تا زنان و به طور کلی مردم ایران، تحصیل زنان در مدارس و دانشگاه‌ها را همچون حق حیات، بدیهی تلقی کنند؟ برای پاسخ به این سوال نیز باید سری به ناخودآگاه تاریخ زد؛ 🔶 به گزارش آمار (iscanews.ir/xbs99)، در دوران رژیم پهلوی دختران محدودی موفق به کسب دیپلم می‌شدند و بعد از آن به خانه‌ها برمی‌گشتند. فقط 6 درصد از دختران آن‌ هم غالبا دختران مقامات درباری، موفق می‌شدند تا به دانشگاه‌ راه پیدا کرده و تحصیلات تکمیلی کسب کنند. از همین رو، در این زمان خبری از اشتغال زنان و حضور آنها در بخش صنعت یا هیئت علمی دانشگاه‌ها نبوده و جمعیت زنان جامعه نیز نسبت به این مساله اعتراض چندانی نداشتند چرا که حق تحصیل در دانشگاه را برای خود بدیهی تلقی نمی‌کردند. 🔷 جمهوری اسلامی با حذف نگاه ابزاری به زن، نه تنها راه ورود دختران و زنان به دانشگاه‌ها را باز کرد، بلکه تحصیلات تکمیلی را به یکی از نیازهای مسلم و بدیهی آنان مبدل ساخت؛ به طوری که امروزه بیش از 60 درصد جمعیت دانشجوی کشور را زنان و دختران تشکیل می‌دهند. امروز برای دختر ایرانی، منع از تحصیل در دانشگاه و سطوح عالی، یک مساله عجیب و مُضحِک است؛ در حالی که کمتر از نیم قرن قبل، این مساله برای همگان طبیعی به نظر می‌رسید. ✅ دلسوزی و تلاش برای بازشدن راه تحصیل دختران در تمام نقاط جهان، امری پسندیده و مطلوب است؛ درست به همان اندازه که فراموشی حافظه تاریخی‌مان مذموم و خطرناک خواهد بود...!! 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
♨️ اضمحلال یا بازخوانی 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 26 🔶 تلاش روشنفکران حوزوی در برقراری آشتی میان تفکرات حوزوی و مدرن غربی، چالش‌آفرین و بحران‌زا است؛ زیرا بنای روشـنگري مـدرن بر نفـی مرجعیت علمی وحی و نقل است و حـوزه‌هـاي اسلامی با همه اختلافات، بر محور وحی و نصوص دینی، وحدت و انسجام می‌یابند. این چالش غالبا به غلبـه بُعـد روشنفکري پایان می‌پذیرد و باورها و اعتقادات حوزوی، موضوع تحلیل‌هـاي روشـنفکرانه قرار گرفته و در بازخوانی مجدد، یا به طور کلی نفی شـده و از دست می‌روند و یا آن که با قرائتی جدید، منقلب و دگرگون گشـته و هـویتی نـوین پیـدا می‌کنند. 🔷 باور و اعتقـادات دینـی حـوزوی نسـبت بـه عـالم و آدم، آنگـاه کـه از منظـر روشنفکري مدرن بازخوانی می‌شود، یا از نوع پندارهاي تاریخی‌اي دانسته می‌شود که بر اساس نظریات مختلف به اصطلاح علمی در اثر جهل بشر یـا زمینـه‌هـاي اقتصادي، سیاسی و تاریخی پدید آمده و اینک بطلان و فساد آنها آشکار شده است، و یا از نوع باورهاي مفیدي خوانده می‌شود که در اثر کارکردهاي روانی بشر به وجود آمده و هنوز نیز به دلیل آن که انتظارات بشر را برآورده می‌سـازد، مفیـد و کارآمـد اسـت. 🔶 تفسیر روشنفکرانه اخیر گرچه ظاهري همدلانه با باور دینی داشته و تـداوم آن را ممکـن می‌سازد، و لکن در حقیقت، با رویکردي سکولار، دین را در خدمت زندگی دنیوي بشر تقلیل داده و ابعاد معرفتی و قدسی آن را زائل و نابود ساخته است. ♦️ ادامه مطلب در👈 🌐http://fekrat.net/?p=4352 🆔 @didebane_andisheh
☑️ آخرین مراحل طراحی داخلی دیده‌بان 43 با موضوع آسیب‌شناسی گسست میان دولت و ملت ✅ انتشار به زودی.... ♦️ با ما همراه باشید! 🆔 @didebane_andisheh
♨️ ویژه‌نامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره) 📚 دیده‌بان اندیشه شماره 19 🔶 در این شماره از دیده‌بان اندیشه، علاوه بر مرور زندگی پر خیر و برکت حضرت علامه مصباح یزدی و بازتاب اندیشه‌ها در ایام رحلت ایشان، به پنج محور مهم و اساسی از اندیشه‌های آیت‌الله مصباح یزدی(ره) که بیشتر مورد انتقاد و چالش از سوی روشنفکران و ژورنالیست‌های علمی بوده است، پرداخته می‌شود. این پنج محورعبارت است از: 1. نقد سکولاریسم در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) 2. اسلام ، خشونت و دموکراسی در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) 3. سیری در اندیشه ولایت فقیه 4. تبیین علم دینی 5. تعدد قرائت‌ها و پلورالیسم ✅ در ادامه با متن هرکدام از محورهای پنجگانه، همراه ما باشید.👇 🆔 @didebane_andisheh
سکولاریسم و اسلام.pdf
197.1K
♨️ ویژه‌نامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره) 1️⃣ مقاله اول: سکولاریسم و اسلام، توافق یا تقابل؟! ✍️ سید حسین حسینی 🔷 انديشه سكولاريزم مبتني بر اختصاص دين به رابطه فردي انسان با خداست ولي وقتي ضرورت دين به عنوان مجموعه‌اي مشتمل بر قوانين اجتماعي براي سعادت مادّي و معنوي انسان اثبات شود، گرايش سكولاريزم باطل مي گردد. 🔶 آیت‌الله مصباح تأکید دارد که اگر كسي براي خداوند ربوبيّت تشريعي قائل نباشد، نخستين مرتبه اسلام را فاقد است؛ زيرا نصاب توحيد كه براي مسلمان بودن ضرورت دارد، اعتقاد به توحيد در خالقيّت و ربوبيّت تكويني و تشريعي است. ✅ ادامه دارد... 🆔 @didebane_andisheh
اسلام و دموکراسی.pdf
311.1K
♨️ ویژه‌نامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره) 2️⃣ مقاله دوم: اسلام، خشونت و دموکراسی ✍️ محمد مهدی کریم‌پور 🔷 برخى گمان کرده‌اند که تنها راه ارج‌نهادن به مردم و تأمین حقوق و آزادى‌هاى واقعى آنان این است که آنان را در «مشروعیت» و «حقانیت» حکومت اسلامى سهیم کنیم! درحالى که براى ارج نهادن به مردم لازم نیست آنان را در جایگاه خداوند قرار داده و منزلت ربوبیت به آنان عطا کرده و حق تشریع و تقنین و نهى و امر و منع و زجر را به آنان واگذار سازیم. 🔶 بر اساس مبناى صحیح اسلامى، مشروعیت ولى فقیه به نصب عام از طرف امام معصوم(علیه السلام) است و مردم در تحقّق و استقرار و عینیّت بخشیدن به حكومت و حاكمیت فقیه، نقش اساسی دارند. ✅ ادامه دارد... 🆔 @didebane_andisheh
سیری در اندیشه ولایت فقیه.pdf
353.5K
♨️ ویژه‌نامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره) 3️⃣ مقاله سوم: سیری در اندیشه ولایت فقیه ✍️ سید محمد مهدی شرف‌الدین 🔷 به جرات می‌توان نظریه ولایت فقیه را محوری‌ترین و مهم‌ترین پایه و اساس نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت امام زمان(عج) دانست. نظریه‌ای که در آخرین سالهای قرن بیستم، عملاً کارایی و صلاحیت دخالت دین را در امور جامعه بر همگان روشن ساخت و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) با تکیه بر همین نظریه توانستند علیرغم میل همه قدرت‌های استعمارگر دنیا، نظام حکومت اسلامی را ایجاد کرده و به خوبی آنرا اداره کنند. 🔶 علامه مصباح یزدی(ره) یکی از مهمترین اندیشمندانی هستند که از این نظریه دفاع کرده و با جدیت تمام در صَدد پی ریزی مبانی عقلی و نقلی برای آن برآمدند. ✅ ادامه دارد... 🆔 @didebane_andisheh
تبیین علم دینی.pdf
265.2K
♨️ ویژه‌نامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره) 4️⃣ مقاله چهارم: تبیین علم دینی ✍️ رسول لطفی 🔷 نظریه علم دینی آیت‌الله مصباح(ره) بر این مبنا استوار است که هویت علم و ساختار و چارچوب اصلی علم را مبانی علم تشکیل می‌دهد. اگر این مبانی اسلامی باشد، علم نیز اسلامی خواهد بود. علم اسلامی مبتنی بر مبانی هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، الاهیاتی و دین‌شناسی، انسان‌شناسی و ارزش‌شناسی باید ایجاد شود. البته ایشان مسائل و مقاصد نیز دخیل می‌دانند اما نقش‌آفرینی مبانی در علوم را پررنگ می‌دانند. ✅ ادامه دارد... 🆔 @didebane_andisheh
تعدد قرائت.pdf
218.7K
♨️ ویژه‌نامه سالگرد رحلت علامه مصباح یزدی(ره) 5️⃣ مقاله پنجم: تعدد قرائت‌ها و پلورالیسم ✍️ حامد اسماعیلی‌مهر 🔶 استعمارگران و کسانی که در پی جهانی‌سازی فرهنگ غربی هستند به ایادی خود در کشورهای مختلف سفارش کرده‌اند تا زمینه فرهنگی این امر را فراهم آورند؛ یکی از آن زمینه‌ها این است که مردم را برای پذیرفتن افکار و آرای متضاد آماده کند؛ زیرا تا زمانی که دیگران، مثلاً مسلمانان بر حقانیت عقیده خود اصرار داشته باشند زمینه جهانی شدن فرهنگ آمریکایی فراهم نخواهد شد. 🔷 از نظر آیت‌الله مصباح شاید بتوان گفت مهم‌ترین شبهه برای دین‌زدایی و دورکردن مردم از هدایت الهی و تعالیم انبیا علیهم‌السلام همین شبهه تعدد قرائات باشد که بر اساس آن حتی اگر دو قرائت ضد یکدیگر باشند باز هم هر دو قابل پذیرش است. ✅ پایان 🆔 @didebane_andisheh
🔷 چـــون دو ابــــر آرزو در هــم شدنــد 🔶 سوختند از وصل و از هم کم شدند... 🆔 @didebane_andisheh