داناب (داستانک+نکاتناب)💠
یکی از طرفدارای پر و پا قرص کانال #داناب پر کشید و آسمانی شد 😢 صالح جان سلام ما را به ارباب برسان😘
قرآن شفیع و نگهدارت😢
اللهم بحق هذالقرآن و بحق من ارسلته به و بحق کل مومن مدحته فیه و بحق علیهم فلا احد اعرف بحقک منک
📚 @DasTanaK_ir
جمله ای که حضرت جبرئیل هنگام ضربت خوردن امیرالمومنین علیه السلام گفت:
روایت شد، که در هنگام ضربت زدن عبدالرحمن بن ملجم بر سر مطهر حضرت علی(ع)، زمین به لرزه در آمد و دریاها مواج و آسمان ها متزلزل شدند و درهای مسجد به هم خوردند و خروش از فرشتگان آسمان ها بلند شد و باد سیاهی وزید، به طوری که جهان را تیره و تاریک ساخت و جبرئیل امین در میان آسمان و زمین ندا داد و همگان ندایش را شنیدند. وی می گفت: تهدمت و الله ارکان الهدی، و انطمست أعلام التّقی، و انفصمت العروه الوثقی، قُتل ابن عمّ المصطفی، قُتل الوصیّ المجتبی، قُتل علیّ المرتضی، قَتَله أشقی الْأشقیاء؛ سوگند به خدا که ارکان هدایت درهم شکست و ستاره های دانش نبوت تاریک و نشانه های پرهیزکاری بر طرف گردید و عروه الوثقی الهی گسیخته شد. زیرا پسر عموی رسول خدا(ص) شهید شد، سید الاوصیا و علی مرتضی به شهادت رسید. وی را سیاه بخت ترین اشقیاء، [ یعنی ابن ملجم مرادی] به شهادت رسانید.
منتهی الآمال، ج1، ص 174
#داناب (داستانکونکاتناب)
http://eitaa.com/joinchat/4259512332C8857967f1b
✅💠اختلاف مناطق در شب قدر
⁉️آیا شب قدر در مناطق مختلف، یکى است❓
⬅️پاسخ:
مىدانيم آغاز ماههاى قمرى در همه بلاد يكسان نيست، و ممكن است در منطقهاى امروز اول ماه باشد و در منطقه ديگرى دوم ماه، بنا بر اين شب قدر نمىتواند يك شب معين در سال بوده باشد، چرا كه فى المثل شب بيست و سوم در مكه ممكن است شب بيست و دوم در ايران و عراق باشد، و به اين ترتيب قاعدتا هر كدام بايد براى خود شب قدرى داشته باشند، آيا اين با آنچه از آيات و روايات استفاده مىشود كه شب قدر يك شب معين است سازگار است؟! پاسخ اين سؤال با توجه به يك نكته روشن مىشود و آن اينكه:
شب همان سايه نيم كره زمين است كه بر، نيم كره ديگر مىافتد، و مىدانيم اين سايه همراه گردش زمين در حركت است، و يك دوره كامل آن در بيست و چهار ساعت انجام مىشود، بنا بر اين ممكن است شب قدر يك دوره كامل شب به دور زمين باشد، يعنى مدت بيست و چهار ساعت تاريكى كه تمام نقاط زمين را زير پوشش خود قرار مىدهد شب قدر است كه آغاز آن از يك نقطه شروع مىشود و در نقطه ديگر پايان مىگيرد.(1)
📚پی نوشت:
1. تفسير نمونه، ج27، ص: 193
✍️ جواد حیدری
#داناب (داستانکونکاتناب)
http://eitaa.com/joinchat/4259512332C8857967f1b
13.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅💠 تکلیف کسی که در اوایل بلوغ بدون عذر و... روزه های خود را نگرفته
🔹 تولیدگر : زهره عنایتی
🔹 تولید محتوا: حجت الاسلام محمد قربانی مقدم
#احکام_روزه ۲
#داناب (داستانکونکاتناب)
http://eitaa.com/joinchat/4259512332C8857967f1b
1.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روایت حاج قاسم از لحظه ضربت خوردن امیرالمومنین حضرت علی(علیهالسلام)
🔹انتشار به مناسبت نوزدهم رمضان شب ضربت خوردن امام علی(علیه السلام)
#داناب (داستانکونکاتناب)
http://eitaa.com/joinchat/4259512332C8857967f1b
﷽، چرا دین؟
📚 @DasTanaK_ir
درباره ضرورت و کارکردهای دین، مطالب متنوعی بیان شده و هریک از زاویه ای به این موضوع پرداخته است.
اما از نظر استاد مطهری فرد با ایمان در کشف هستی همچون شهروند کشوری است که قوانین و تشکیلات و نظامات آن را صحیح و عادلانه می داند و به حسن نیت کارگزاران آن ایمان دارد. لاجرم:
اولاً زندگی برای او مطبوع و دلپذیر میشود.
ثانیاً زمینه های ترقی و تعالی را برای خود و دیگران فراهم می بیند و روح «امیدواری» در او پدید می آید.
ثالثاً، اگر چیزی موجب عقب ماندگی او شود آن را جز از ناحیه کم کاری و بی تجربگی و مسئولیت گریزی خود و امثال خود نمی داند. او همچنین پاره ای از رنج ها و دشواری ها را زمینه ترقی و تکامل خود می داند.
این اندیشه به طور طبیعی شخص را به غیرت می آورد و با «خوش بینی» و «امیدواری» به حرکت و جنبش در جهت اصلاح خود وامی دارد و از دشواری ها استقبال می کند.
در مقابل، فرد بی ایمان مانند شهروندی است که قوانین، تشکیلات و کارگزاران کشورش را فاسد می داند و از قبول آنها هم چاره ای ندارد. درون چنین فردی انباشته از عقده ها و کینه هاست. او هرگز به فکر اصلاح خود نمی افتد، از جهان لذت نمی برد و هستی برای او زندانی هولناک است که یا باید از چنگ آن بگریزد و یا با رنج و سختی آن را تحمل کند.
با توجه به آنچه گذشت می توان تأثیرات معنای دینی حیات بر روان و کنش فرد را به شرح ذیل برشمرد:
خوش بینی، مطبوع سازی زندگی، امیدواری، مسئولیت پذیری و جنبش و حرکت اصلاحی.
#داناب (داستانکونکاتناب)
http://eitaa.com/joinchat/4259512332C8857967f1b
⭕️ دست نوشته امیرکبیر در شب قدر
🔻 پینوشت
یکی از تلاشهای ناکام دینستیزان معرفی شخصیتهای محبوب مانند زکریای رازی، امیر کبیر، ابن سینا و... یه عنوان افراد بیدین است. انتشار این پیامها، دسیسههای آنها را بر ملا میکند.
ــــــــــــــــ
#داناب (داستانکونکاتناب)👇
📚 @DasTanaK_ir
تصویری جالب از اعتکاف جوانان روستای بوگر در استان چهارمحال
📚 @DasTanaK_ir
#روز_جمعه
💠امام باقر (ع):
چون خداوند بندگان را در قیامت مبعوث مى کند، روزها هم در صحنه قیامت آشکار مى شود، آنچنان که مردم نام و خواص آنها را مى شناسند. روز #جمعه پیشاپیش روزها حرکت مى کند و پرتویى درخشان دارد و دیگر روزها از پى آن روان است. گویى عروسى گرامى و با وقار است که به مردى آرزومند و توانگر هدیه مى شود. و روز جمعه شاهد و گواه کسانى است که در #نمازجمعه شرکت کرده اند. مؤمنان به اندازه شرکت و پیشى گرفتن در گزاردن نماز جمعه وارد بهشت مى شوند.
📚امالى، صدوق، ص ۲۲۱٫
#داناب (داستانکونکاتناب)
http://eitaa.com/joinchat/4259512332C8857967f1b
فرمود: اى اصبغ! روزى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در يكى از كوچههاى مدينه عبور مىكرد، مرا ديد كه غمگين بودم، و آثار اندوه از چهرهام ديده مىشد. فرمود: «اى ابو الحسن! تو را غمگين مىنگرم، آيا مىخواهى تو را به حديثى خبر دهم كه بعد از آن هرگز غمگين نشوى!»
گفتم: آرى، اى رسول خدا!
فرمود: هنگامى كه روز قيامت برپا مىشود، خداوند منبرى را كه بر منبرهاى پيامبران و شهيدان بلندتر است نصب مىكند، سپس به من امر مىكند كه بالاى آن منبر بروم، سپس به تو امر مىكند كه بالاى آن منبر بروى و در يك پلّه پائينتر از جايگاه من قرار بگيرى، سپس به دو فرشته فرمان مىدهد كه هر كدام در پلّۀ پائينتر از جايگاه تو بنشينند، وقتى كه ما در جايگاههاى خود قرار گرفتيم، تمام مردم از پيشينيان و آيندگان حاضر مىگردند، آنگاه آن فرشته كه يك پلّه پائينتر از تو است فرياد مىزند:
«اى گروه مردم! هر كس مرا مىشناسد كه نيازى به معرّفى خودم براى او نيست، و هر كس مرا نمىشناسد، خود را به او مىشناسانم. من رضوان «خازن بهشت» هستم، آگاه باشيد خداوند به نعمت سرشار، و فضل و كرم و جلال خود به من فرمان داده تا كليدهاى بهشت را به محمّد صلّى اللّه عليه و آله بدهم، و محمّد صلّى اللّه عليه و آله به من فرمان داده تا آن كليدها را به على عليه السّلام بدهم، گواه باشيد كه من مأموريت خود را انجام دادم.
سپس فرشتهاى كه يك پلّه از فرشتۀ اوّل پائينتر قرار گرفته، برخاسته و فرياد مىزند، به گونهاى كه همۀ اهل محشر، صداى او را مىشنوند، مىگويد:
«اى مردم! هر كس مرا مىشناسد كه نيازى به معرّفى براى او نيست، و هر كس مرا نمىشناسد، من خود را معرّفى مىكنم، من «مالك؛ خازن دوزخ» هستم.
آگاه باشيد خداوند به نعمت سرشار و فضل و كرم و جلالش به من فرمان داده كه كليدهاى دوزخ را به محمّد صلّى اللّه عليه و آله بدهم، و محمّد صلّى اللّه عليه و آله به من فرمان داده كه اين كليدها را به على عليه السّلام بسپارم، گواهى دهيد كه من مأموريّت خود را انجام دادم، آنگاه كليدهاى بهشت و دوزخ را مىگيرم» .
سپس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: اى على! تو بالاى دامن مرا مىگيرى، و اهل بيت تو [امامان]بالاى دامن تو را مىگيرند، و شيعيان تو بالاى دامن آنها را مىگيرند.
على عليه السّلام افزود: هنگامى كه سخن پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به اينجا رسيد، من دستم را روى دستم زدم و عرض كردم: «اى رسول خدا! آيا پس از آن به بهشت مىرويم؟» .
فرمود: «سوگند به پروردگار كعبه آرى» .
اصبغ مىگويد: پس از اين دو حديث (فوق) ، ديگر حديث از مولايم على عليه السّلام نشنيدم، و آن حضرت رحلت كرد-درودهاى خدا بر او باد-.
#داناب (داستانکونکاتناب)
http://eitaa.com/joinchat/4259512332C8857967f1b
🟢 امیرالمؤمنین علی(ع) را «که کُشت» و «چه کُشت»؟
🔸 یک وقت میگوييم على(ع) را كه كشت و يك وقت میگوييم علی(ع) را چه كشت؟
🔹 اگر بگوييم على(ع) را كه كشت، البته عبدالرحمن بن ملجم. اگر بگوييم على(ع) را چه كشت، بايد بگوييم جمود و خشکمغزى و خشكهمقدسى. همينهايى كه آمده بودند على(ع) را بكشند، از سر شب تا صبح عبادت میکردند.
🔸واقعاً خيلى تأثرآور است. على(ع) به جهالت و نادانى آنها ترحم میكرد، تا آخر هم حقوق آنها را از بيتالمال میداد و به آنها آزادى فكرى میداد.
🔹 ابن ابیالحدید میگوید: اگر میخواهید بفهمید که جمود و جهالت چیست، به این نکته توجه کنید که اینها وقتی که قرار گذاشتند این کار را بکنند، مخصوصاً شب نوزدهم رمضان را انتخاب کردند. گفتند: ما میخواهیم خدا را عبادت بکنیم و چون میخواهیم امر خیری را انجام بدهیم، پس بهتر این است که این کار را در یکی از شبهای عزیز قرار بدهیم که اجر بیشتری ببریم.
📗 اسلام و نيازهای زمان، ج۱، ص۸۰
#داناب (داستانکونکاتناب)
http://eitaa.com/joinchat/4259512332C8857967f1b