جای خالی اربعین فلسفی
آیت الله العظمی جوادی آملی:
جوامع روایی ما همانطوری که قواعد اصولی، قواعد فقهی، قواعد اخلاقی و قواعد حقوقی دارند، قواعد فراوان فلسفی هم دارند.اگر یک بزرگواری تلاش و کوشش کند شرح چهل حدیث از احادیث عقلی و فلسفی بنگارد، خدمتی به علوم عقلیه کرده است.
خیلی ها در رشته مخصوص خودشان اربعین نوشتند؛ چه فقهی، چه اصولی، چه اخلاقی، چه حقوقی، چه کلامی و جای این اربعین فلسفی خالی است.اربعین عرفانی کم ننوشتند؛اما ظاهرا اربعین فلسفی جایش خالی است. شما بزرگواران بکوشيد و دست به قلم ببرید و اکنون که احادیث فراوانی در علوم عقلیه و مسائل فلسفی و حِکمی استخراج شده یا در آستانه استنباط و استخراج است، اربعین بنویسید.
"بخشی از پیام به همایش حکمت و حکمای خراسان" ۹۴/٨/۵
سروش هدایت ج۹ ص۵۰،۵۱
📲 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
هدایت شده از آیت الله العظمی جوادی آملی
#درس_اخلاق
برگزاری درس اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی ساعت 9 صبح در محل #مسجد_اعظم قم.
🔹 درس اخلاق چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح
#پخش_زنده دروس معظم له:
سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
↙️ درس اخلاق:
https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli
برادران: شبستان حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
خواهران: شبستان حضرت خدیجه (سلام الله علیها)
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
19.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی
«...هر وقت اینها آتش را روشن كردند من شخصاً خاموش می كنم: ﴿كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ﴾. با فعل ماضی تعبیر كرده است؛ نفرمود هر وقت اینها آتش را روشن كنند ما خاموش می كنیم، به فعل مضارع نگفت، بلکه فرمود هر وقت اینها روشن كردند ما خاموش كرده ایم; یعنی خاموش كردن ما قطعی است! ﴿كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ﴾.
هم با فعل ماضی تعبیر كرد و هم به خودش اسناد داد؛ نفرمود من به فَلَك می گویم یا به مَلك می گویم, فرمود من خودم خاموش می كنم: ﴿كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ﴾.
عزیزان ما چه در #غزه و چه در غیر غزّه، هر كسی توفیقی پیدا كرد، كمكی كرد، دعایی كرد، در این بخش انتفاضه و قدس شركت كرد، می شود #ید_الله!
خدا كه دست ندارد؛ اما همین عزیزی كه به فكر غزّه است «ید الله» است.
فرمود من خاموش می كنم، آن وقت چه حرفی داریم ما؟! یعنی ما شك داریم كه غزّه ای ها پیروزند؟!
شك داریم كه #اسرائیل شكست می خورد؟!
دیدار اعضای انتفاضه و سازمان تبلیغات اسلامی با حضرت استاد
١٣٩٣/۰۴/۳۱
#غزه #فلسطین #طوفان_الاقصی #بازنشر
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
11.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی:
كسی در محضر حضرت(صلی الله علیه و آله و سلم) عرض كرد: ما وقتی اينجا نشستيم بهرههای فراوان ميبريم، از اينجا كه بيرون رفتيم، آن فيض و فوز از ما گرفته ميشود. فرمود: «إِستَعِن بِيَمِينِك»[۱]هر چه شنيديد بنگاريد تا دفتر علمی داشته باشيد...
[۱]بحارالانوار ج۲ ص۱۵۲
درس اخلاق ۹۳/١۰/۲۵
📲 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
اميرالمؤمنين (سلام الله علیه) می فرمايد:
«من و رسول خدا (صلی الله عليه و آله و سلم) و عترت او بر حوض قرار داريم و هر كس ما را بخواهد بايد گفتار ما را سرمشق گرفته و به كردار ما عمل كند؛ زيرا هر اهل بيتی نجيبی دارد و شفاعت از آن ماست و دوستداران ما نيز حق شفاعت دارند. بنابراين، برای ملاقات ما كنار حوض بشتابيد و سبقت گيريد، همانا ما دشمنانمان را از حوض منع می كنيم و دوستان را از آب كوثر سيراب خواهيم ساخت. هر كس يك جرعه از آن بياشامد هرگز تشنه نشود، حوض ما دارای دو آبراه است كه از بهشت آبگير می شود: يكی از چشمه «تسنيم» و ديگری از «معين». كناره های آن را زعفران پوشانده و ريگ های آن لؤلؤ و ياقوت است، اين است حوض كوثر.»
بحار الانوار ج۸ ص۱۹
معاد در قرآن ج۵ ص۳۱۷
📲 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
@daftar_ayatollah_javadi_amoli احکام شرعی .mp3
زمان:
حجم:
1.45M
#احکام_شرعی
📬#سوالی در رابطه با نماز میت
🎙#پاسخ نماینده دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
سایت دفتر>بخش استفتائات↙️
https://esra.ir/fa/web/javadi/w/5809179
☎️ واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم :
02537841841
📩سامانه پیام کوتاه : 100007233
💻ایمیل : daftar@esra.ir
📲 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
استعاذه واقعی
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«برای نجات از اين دشمن خطرناك (شیطان) چاره ای جز ذكر مداوم نيست؛ چنان كه بايد ياد خدا را در نهاد و نهان، با ناله و لابه، زنده نگه داشت:«وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً»بايد شيطان را دشمن بدانيم، او را رجم كنيم و هرگاه به سراغ ما آمد به خدا پناه ببريم؛ زيرا خدای سبحان خود را دوست ما و شيطان را دشمن ما میداند و به ما وعده دفاع داده:«إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا»مي فرمايد: به محض اين كه شيطان حمله كرد و خواست فريبتان دهد به خداوند پناه ببريد: «وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ» و مقصود از پناه بردن و استعاذه، صرف گفتن «أعوذ بالله من الشيطان الرجيم» نيست؛ استعاذهی واقعی اين است كه پس از وسوسه شيطان، #جانمان به سوی خدا حركت كند؛ چنان كه وقتی اعلام خطر كردند و گفتند به پناهگاه برويد صرف گفتن جمله «من به پناهگاه مي روم» مشكلی را حل نمي كند، بلكه بايد به سمت پناهگاه رفت و در آن قرار گرفت.»
تسنیم ج۳ ص۳۹۹، ۴۰۰
📲 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی:
در ميان ماها دانشمندان قوی بودند؛ امّا هيچ شاعری قبل از اسلام اين حرفهای بلند را نداشت؛ مولويها، سعديها و فردوسيها را قرآن پروراند، وگرنه شعرای قبل از اسلام را هم ببينيد، اشعاری که قبل از اسلام بودند، شعر «نازل» بود؛ شعرهای خوبی هم داشتند، نثر نازل بود؛ امّا شعرای بعدی ما، شعر «#متنزّل» دارند؛ يعنی شعری دارند که مثل قرآن از جای بلند آمده و انسان را هم به جای بلند ميبرد؛ حرفها هم همينطور است، نثر هم همينطور است، ما نثر «نازل» فراوان داشتيم، لکن افقی؛ اما نثر عمودی کم داشتيم؛ #نثر_عمودی از جای بلند میآید و ما را به جای بلند میبرد. حکيم سنايی آدم دانشمندی است و مولوی برای هر کسی حساب باز نميکند، شعرها او را گاهی نقل ميکند و شرح ميکند، در حالی که يک قرن قبل از او بود، گفت:
تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک
برگ توتست که گشتست به تدریج اطلس
اين پرنيان، اين ابريشم، اين پارچه ها و فرشها و پرده های پرنيانی مگر يک تکّه برگ توت تفال های بيش نبودند، وقتی به مکتب جناب کرم ابريشم رفتند، پرنيان شدند. فرمود وقتی در دنيا ميشود استادی شاگردی را پرنيان کند، تو چرا فرشته نشوی!
۱۳۹۳/٩/٢۶
📲 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی:
اگر علوم ياد گرفتيد بگوييد: «اللَّهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْكَ»،نه اينکه اسلامی حرف بزنيد و قارونی فکر کنيد؛ اين خطری است که برای خيلی از ماها وجود دارد؛ چه در حوزه و چه در دانشگاهها، اگر کسی بگويد من خودم سی، چهل سال زحمت کشيدم به اين مقام رسيدم، اين اسلامی حرف زدن و قارونی فکر کردن است، آن بدبخت هم همين را ميگفت که «إِنَّما أُوتيتُهُ عَلی عِلْمٍ عِنْدي» ؛من خودم زحمت کشيدم و پيدا کردم؛ اين من خودم زحمت کشيدم پيدا کردم، يک تفکر خطرناک #اومانيسم است که انسان را به جای اينکه جانشين خدا بداند؛ يعني «خليفة الله»، جايگزين خدا ميداند. اين آيه نورانی که «أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواه» همان فکر اومانيسم است. ما اگر لياقت داشته باشيم جانشين او هستيم، نه جايگزين او! اگر کسی بگويد من خودم زحمت کشيدم و عالِم شدم اين همان حرف است، قارون هم بيش از اين نگفته بود، گفت: «إِنَّما أُوتيتُهُ عَلی عِلْمٍ عِنْدي» ؛ منتها ما توجه نداريم که تالی فاسد حرفمان چيست و آنگونه فکر ميکنيم.
درس تفسیر سوره غافر جلسه ۱
📲 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
امام هادی (سلام الله علیه) به یکی از یارانش فرمود شیعیان به برکت پذیرش ولایت ما و ارتباط با آن ، پیوسته در پناهگاه و دژی استوار و ایمن قرار دارند ، پس اگر در دل دریاهای ژرف و بیابان های دور و دراز و میان درندگان و گرگ ها و دشمنان جن و بشر گرفتار شوند ، با دوستی و ولایت پذیری ما از هر ترسی آسوده اند ، پس هماره بر خدا توکل کن و ولایت مداری خویش را پاک و ناب گردان و هر جا خواستی برو:
إِنَّ لِشِیعَتِنَا بِوَلاَیَتِنَا عِصمَةً ، لَو سَلَکُوا بِهَا فِی لُجَّةِ البِحَارِ الغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ البَیدَاءِ الغَائِرَةِ ، بَینَ سِبَاعٍ وَ ذِئَابٍ ، وَ أَعَادِی الجِنِّ وَ الإِنسِ ، لأََمِنُوا مِن مَخَاوِفِهِم بِوَلاَیَتِهِم لَنَا ، فَثِق بِاللهِ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ وَ أَخلِص فِی الوَلاَءِ لأَئِمَّتِکَ الطَّاهِرِینَ وَ تَوَجَّه حَیثُ شِئتَ...
مکارم الاخلاق ص۲۷۸
ادب فنای مقربان ج۹ ص۳۰۵
📲 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
36.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینیم | پیام حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی به مناسبت دومین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی
🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:دومین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی با پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شیراز آغاز گردید. 📌 فلسفه الهی از بهترین رشته های علمی دینی است. همه علوم محترم اند علم از آن جهت که نور است، راه گشاست و #فیض_خاص_الهی است؛ لکن درجات علوم به اندازه درجات معلوم است و علم عقلی به اندازه معقول رجحان دارد و معقول اصلی ذات اقدس اله است به مقدار امکان. فلسفه یک رسالتی دارد که برترین بخش رسالت علم فلسفه همان الهیات و #اثبات_توحید است. توحید ثمن جنت است و اگر در دنیا رواج پیدا کرد دنیا را به صورت یک بهشت موقت جلوه می دهد که مؤمن همواره در بهشت به سر می برد. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/web/javadi/w/5819217 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #پیام 📚 پیام تاریخ: 1404/01/28 🌐 https://esra.ir 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
جریان فلسفه الهی از بهترین رشتههای علمی دینی است
🔸 به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اسراء، دومین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی، صبح امروز با پیام حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی در شهر شیراز آغاز به کار کرد.
👈 معظم له در پیام خود با تأکید بر جایگاه والای فلسفه الهی، آن را از برترین شاخههای علوم دینی برشمردند و فرمودند:
جریان فلسفه الهی از بهترین رشتههای علمی دینی است.
همه علوم محترمند، چرا که نورند، راهگشا هستند و فیض خاص الهی بهشمار میروند. اما درجهی هر علمی به اندازهی درجه معلوم آن است، و علم عقلی به اندازهی معقول خود ارزش دارد. معقولِ اصلی نیز، ذات اقدس الهی است، به مقدار امکان معرفت انسان.
🔸 فلسفه رسالتی دارد و برترین بخش این رسالت، مباحث الهیات و #اثبات_توحید است. توحید، ثمن بهشت است؛ همانطور که فرمودهاند: «التوحید ثمن الجنة». اگر این حقیقت در دنیا رواج پیدا کند، دنیا را نیز به صورت بهشتی موقت درمیآورد که مؤمن در آن همواره در بهشت به سر میبرد.
🔸 ایشان با نقد جهانبینی مادیگرای غرب، افزودند: در حالی که مرگ، گذرگاهی به سوی جهان ابدی است، اندیشمندان غربی که تنها به زندگی دنیا میاندیشند، در زندان تاریک مادیگرایی گرفتار شدهاند. چنین نگرشی که میگوید:
«ما هِی إِلاَّ حَیاتُنَا الدُّنْیا نَمُوتُ وَ نَحْیا وَ ما یهْلِكُنا إِلاَّ الدَّهْر»، چیزی جز زندانی شدن در تاریکی نیست.
◀️ بر عهده ماست، بهویژه بر عهده شما بزرگان، که افکار فلاسفه غرب و دیگر مکاتب را بهدرستی بررسی و نقد کنید؛ کاستیها را جبران، اشکالات را برطرف و بطلانها را به حقایق تبدیل نمایید.
📌 امروز فلسفه نیازمند چندین اقدام اساسی است که از آن میان، دو امر بسیار حیاتی است:
1️⃣ اول، آشنایی جدی، عمیق و ریشهدار با افکار حکمای غربی و شرقی.
2️⃣ دوم، بازخوانی و تبیین عمیق مسئله توحید از منظر حکمت الهی و تبدیل تمامی مباحث به زبان توحیدی.
🔸 گرچه حکمای بزرگی در این سرزمین زیستهاند و تلاشهای آنان مشكور است، اما در بخشی از این سرزمین پربرکت که انقلاب اسلامی در آن رخ داده و معارف اهلبیت را بهخوبی متجلی کرده، شخصیتهایی هستند که هنوز ابعاد اندیشه، سیره و آثارشان روشن نیست و باید بیش از پیش مورد توجه و پژوهش قرار گیرند.
🔸 در حکمت اشراق، برخلاف فلسفههای رایج که "علیم" بودن خدا را به "بصیر" بودنش ارجاع میدادند، این معنا تغییر یافت و بصیرت به عنوان اصل، جایگاه ویژه یافت.
یعنی علم حصولی به علم حضوری و شهودی بازگردانده شد. در این نگاه، دیگر اسمای الهی مانند "سَمیع" نیز در پرتو شهود و حضور معنا مییابد. در فلسفه اشراق این در عین حال که فلسفه است گرایش به عرفان دارد و عارفانه می خواهد علوم عقلی را حل کند.
↙️ لینک خبر:
https://news.esra.ir/fa/w/5819524
📚 پیام به دومین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی
تاریخ: 1404/01/28
🌐 https://esra.ir
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli