eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.3هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.1هزار ویدیو
658 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓12مهر1357 هجرت امام خمینی از عراق به کویت تحت فشار دولت عراق 🔹آقایان صادق خلخالی، سیدکاظم نورمفیدی، سیدعلی اصغر دستغیب و محمدجواد حسینی رکنی_ روحانیان تبعید شده به بندر لنگه - در نامه‌ای به امام به محاصره خانه ایشان در نجف به شدت اعتراض کردند. رونوشت این نامه به دولت عراق و سفارت آن کشور در تهران نیز فرستاده شد. 🔸در پی فشارها و محدودیت‌های دولت عراق نسبت به امام، ایشان اعلام کردند قصد دارند از این کشور خارج شوند، لذا صبح امروز به همراه فرزند و چند نفر از علاقه‌مندان‌شان، نجف را به قصد کویت ترک کردند. در ساعت 15 با ورود به مرز صنوان، مقامات دولت کویت از دادن ویزای ورود به ایشان و همراهان‌شان خودداری و در نتیجه امام و همراهانش، صنوان را به قصد بندر بصره ترک کردند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص75 🆔 @Bonyadtarikh
⭕️ عاقبت اعتماد به غرب 📍هزینه سنگین برجام و مذاکرات، نشان داد که هیچ اعتمادی به غرب نمی‌توان داشت 📍برجام حالا دیگر مرده است؛ زمانی آن را فتح‌الفتوح می‌نامیدند اما این روزها کسی حاضر نیست حتی بالای سر جنازه آن نیز حضور یابد. مشاهده مقاله 🆔 @Bonyadtarikh
وضعیت اقتصادی مردم در سال ۱۳۵۲ چند سال قبل از انقلاب به جای اضافه حقوق جیره خواربار بدهید! تا جلوی گرانی ها گرفته شود. 🆔 @Bonyadtarikh
18.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به مناسبت سالگرد عملیات طوفان الاقصی این عملیات یک آغاز نبود؛ بلکه پاسخ قاطع مقاومت فلسطین به ۷۵ سال اشغال، جنایت و ظلم بی‌پایان بود 🆔 @Bonyadtarikh
📌طوفان الاقصی، فروپاشی رویاهای امریکایی_صهیونیستی و شترهای سرگردان!! 🔷 ، فروپاشی رؤیاهای آمریکایی ـ صهیونیستی و پرده‌برداری از سیاست‌های دشمنان ملت و است. وقایع رنج‌آور و بی‌سابقه پس از عملیات طوفان‌الاقصی، استفاده و از ابزارهای غیرمتعارف در جنگ و ترور علیه مقاومت، کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان در و ، و بهره‌گیری از جنگ الکترونیک در انفجار تلفن‌ها و هشداردهنده‌ها، همراه با سکوت و همراهی سازمان‌های به ظاهر حقوق بشری، نشان داد که دل‌بستن به گفت‌وگوی تمدن‌ها و مذاکره با دشمنان، ساده‌لوحی و خطر است. 🔶 جنایات و نسل‌کشی شرم‌آور دشمنان و ترور شخصیت‌هایی چون و ، همراه با قتل عام هزاران زن و مرد در فلسطین اشغالی، ، و دیگر نقاط اسلام، ثابت کرد که بازیگران این گفت‌وگو و مذاکره و دل‌سپردگان به نهادهای بی‌خاصیت غربی، توان دفاع از ایران و مسلمانان را ندارند. طوفان‌الاقصی عظمت خود را در برهم‌زدن طرح‌های عادی‌سازی روابط با نشان داد و واقعیت غیرانسانی سیاست‌های آمریکا و اروپا را برملا کرد؛ همان سیاست‌هایی که خون هزاران انسان در یمن، فلسطین، لبنان، آفریقا و آسیا را جاری ساختند. 🔷 ملت ایران هزاران شهید تقدیم کرده تا چپاولگران آمریکایی، اروپایی و صهیونیستی را از مرزهای خود دور کند. تضمین امنیت ملی، هرگز با بافته‌های ذهنی جریان‌های وابسته و مسئولان ناآگاه، و با گفت‌وگو و مذاکره در دنیای آشفته ممکن نیست. دموکراسی غربی در عمل دفاع از زور و دیکتاتوری است؛ دولت‌های مدعی دموکراسی در تاریخ معاصر، آغازگر تمامی جنگ‌ها بوده‌اند و هرگز حقوق بشر را رعایت نکرده‌اند. 🔶 آمریکا پس از جنگ جهانی دوم و تحت سیاست‌های نیکسون، منطق تجاوز، کودتا و جنگ نیابتی را ادامه داده و اروپا نیز همراهی کرده است. طوفان‌الاقصی بار دیگر ثابت کرد که توان دفاعی ایران و مقاومت در غزه و لبنان، تنها سد واقعی در برابر کینه‌توزی دشمنان است. دشمنان، از گرفته تا و ، با ابزارهای نظامی، اقتصادی و رسانه‌ای می‌کوشند روحیه ملت ایران و جبهه مقاومت را بشکنند و از مقابله با تجاوز بازدارند. 🔷 حفظ امنیت ملی ایران، تقویت توان دفاعی، مقابله با نفوذ و فشار خارجی و ایستادگی در کنار ملت‌های مظلوم فلسطین و لبنان، وظیفه‌ای حیاتی است که خون شهیدان بر آن مهر تأیید نهاده است. طوفان‌الاقصی این حقیقت را دوباره و پرقدرت به جهان یادآوری کرد. 🖇 متن کامل را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید 🆔 @Bonyadtarikh
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی ✳️آغاز ماجرا روزنامه کیهان در روز دوشنبه 16 مهر 1341، در صفحه اول خود با حروف درشت نوشته بود: «طبق لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی که در دولت به تصویب رسیده و امروز منتشر شده به زنان حق رأی داده شده.» 🔸 پر واضح است که شاه در جهت اجرای نقشه های استعماری به دنبال کسب وجه و جایگاه در میان مردم بود از این رو موضوع حق رأی به بانوان را پیش کشید،عنوان فریبنده ای که بهانه ای بیش نبود و هدف عمده، حذف قید «اسلام» از شرائط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان بود که به این وسیله راه برای سایر فرقه ها خاصه بهایی ها تسهیل شود. لذا برای تسهیل امر، قید «قرآن» را نیز از قسم نامه برداشته و جمله«کتاب آسمانی» را به جای آن گذاشته بودند. 🔹🔸فرصت اجرای رسالت شاه که پس از رحلت آیت الله بروجردی تصور می کرد یکه دار میدان است ،در تلاش برای محک زدن جامعه روحانیت و واکنش برای شناخت روحیه و افکار آنان و ادامه راه پدرش در تجاوز به اساس قرآن و الغای مذهب ،آرزویی که سالیان دراز در دل می پروراند را عملی نمود. 🔸امام که تغییر و تحول های سطح عالی کشور و مقامات دولتی همانند ظاهر شدن علی امینی در صحنه سیاست و روی کار آمدن مهره دیگری به نام اسدالله علم، فعالیت چشمگیر حزب وابسته به صهیونیسم بهائیت را در مرکز به خوبی پیش بینی می کرد در ماه رمضان سال 1381 قمری(1340 شمسی) یعنی حدود هفت ماه قبل از تصویبنامه در حالیکه بسیاری از مقامات روحانی بی خبر از سیاست و نا آگاه فریفته و امیدوار به دولت علی امینی شده بودند که از اطرافیان موثق امام نقل شده بود که امام سخت آشفته و پریشان بودند و اظهار کرده بودند که در آتیه نزدیکی خطرات سهمگینی از سوی رژیم متوجه اساس اسلام و استقلال کشور خواهد شد. 🔸از این رو با اعلام تصویبنامه از طرف دولت،فرصت مناسبی برای امام خمینی پیش آمد تا رسالت تاریخی و وظیفه اسلامی خویش را آغاز نماید. 🔹🔸مقابله با انگ سیاست زدگی با اجماع سازی جامعه آن روز، نه تنها دخالت در سیاست را برای یک مقام روحانی عیب می شمرد، بلکه حتی دخالت در اموری که به ظاهر جنبه سیاسی نداشت لیکن دخالت در آن از طرف مجامع روحانی بی سابقه بود نیز رد می شد!مثلا در مورد فاجعه زلزله 1341 در قزوین و کشته شدن عده زیادی از مردم عده ای از روحانیون جوان حوزه علمیه بر آن شدند که مجلس یاد بودی برگزار کنند. لیکن یکی از علمای حوزه به خاطر اینکه این کار در حوزه سابقه نداشت با آن مخالفت ورزید! اما بنا به اینکه مخالفت با اعطای حق رأی در زمان آیت الله بروجردی و برخی از مراجع فقید دیگر اتفاق افتاده بود، نه تنها اشکالی نداشت بلکه ضروری به حساب می آمد. 🔸از این رو امام که در راه واداشتن علمای قم و دیگر مقامات برجسته روحانی ایران و جامعه اسلامی کوشش های فراوانی می نمود ،فرصت ارزنده ای بود که می توانست برای رسیدن به مقصود دیرینه خود از آن حداکثر استفاده و بهره برداری را به عمل آورد. 🔹🔸نشان دادن وجه غیر شرعی تصویبنامه حذف قید اسلام از شرایط منتخَب و منتخِب و تبدیل سوگند به قرآن، به کتاب آسمانی که در تصویبنامه انجمن های ایالتی و ولایتی آمده بود، به منزله اعلام جنگ علیه قرآن و اسلام بود و ماهیت ضد اسلامی شاه و هیأت حاکمه فاسد را به خوبی نشان می دادو برای امام فرصت ارزنده بود که ضد اسلامی بودن رژیم شاه را بر همگان روشن و ثابت کند. امام در نامه های پیاپی که به علماء و مقامات روحانی در مرکز و شهرستان های دور و نزدیک ونیز خارج کشور ارسال می نماید، آنان را برای رویارویی با توطئه اسلام زدایی فرا می خواند . 🆔 @Bonyadtarikh
🔴 تصمیمات جلسه مشورتی امام با علمای طراز اول ⭕️ به دنبال سخنان بیدارگر امام خمینی و صحبت های آقایان دیگر و تبادل نظر درباره مفاد تصویبنامه انجمن های ایالتی تصمیمات زیر اتخاذ گردید: 🟠طی تلگرامی به شاه مخالفت علما با مفاد تصویبنامه را اعلام و لغو فوری آن را بخواهند. 🟠 طی نامه و پیام هایی علمای تهران و شهرستانها نسبت به خطرات تصویبنامه آگاه کنند و آنان را به مقابله و مبارزه فراخوانند. 🟠 هر هفته جلسات مشاوره و تبادل نظر میان علمای طراز اول قم تشکیل شود. 📚 نهضت امام خمینی، ج1، ص172-173. 🆔 @Bonyadtarikh
📌 نقش کانون‌های مذهبی در مبارزه با رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی 🔷 ، زیارتگاه‌ها و مراکز مذهبی در سال‌های پیش از ، به‌عنوان پایگاه‌های اصلی تجمع و فعالیت‌های معنوی و فرهنگی عمل می‌کردند. این مکان‌ها با گذشت زمان و شدت یافتن فضای سیاسی، در مسیر روشنگری جامعه، سازمان‌دهی حرکت‌های اعتراضی و شکل‌دهی زمینه‌های انقلاب قرار گرفتند. 🔶 با افزایش محدودیت‌ها، جلسات مخفیانه دعا و قرآن‌خوانی در مساجد و منازل برپا می‌شد. این تجمعات در ابتدا ظاهری مذهبی داشتند اما به تدریج ماهیت سیاسی پیدا کردند و به محلی برای تبادل اخبار، طرح مباحث انقلابی و تقویت روحیه مبارزه تبدیل شدند. در این جلسات، اهداف و آرمان‌های مرتبط با پیروزی انقلاب مطرح و تحلیل می‌شد و مباحث دینی با نگاه آینده‌نگرانه پیوند می‌خورد. 🔷 برگزاری این مراسم علاوه بر تقویت پیوندهای اجتماعی، زمینه‌ساز شکل‌گیری جریان‌های فرهنگی و فکری گسترده شد. از طریق آن‌ها، گسترش معارف دینی، مقابله با اندیشه‌های مخالف و نشر ارزش‌های اخلاقی در سطح شهر و روستا دنبال می‌گردید. در کنار مباحث آموزشی، نوارهای سخنرانی و اعلامیه‌ها به شکلی پنهانی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده می‌شد تا دامنه اثرگذاری جلسات افزایش یابد. 🔶 پایگاه‌های مذهبی نه تنها محل عبادت، بلکه مرکز تصمیم‌گیری و هماهنگی فعالیت‌های اجتماعی بودند. ارتباطات میان این مراکز و نقاط دیگر کشور برقرار می‌شد تا جریان اطلاعات و رهنمودها، بدون وقفه ادامه یابد. در چنین بستری، کلاس‌ها و برنامه‌های آموزشی ویژه، برای پرورش نسل جدید و آماده‌سازی آنان جهت حضور فعال در صحنه‌های انقلاب شکل گرفت. 🔷 نقش زنان نیز در این فرآیند برجسته بود. آنان با حضور در کلاس‌های آموزشی، جلسات فرهنگی و راهپیمایی‌ها، بخش جدایی‌ناپذیر حرکت‌های انقلابی شدند. این حضور نه صرفاً به عنوان شرکت‌کننده، بلکه به‌عنوان نیروی سازمان‌دهی و انتقال پیام‌های انقلاب، اهمیت ویژه داشت. تشویق و آماده‌سازی آنان در مراکز مذهبی باعث شد که مشارکت زنان، به عاملی تعیین‌کننده در انسجام اجتماعی و افزایش حجم تظاهرات بدل شود. 🔶 با نزدیک شدن زمان پیروزی، جلسات مذهبی ماهیتی کاملاً سیاسی یافتند. فضای این گردهمایی‌ها، پر از بحث‌های انقلابی و برنامه‌ریزی برای حرکت‌های اعتراضی بود. توزیع پنهانی پیام‌ها و سخنان رهبران جریان، هماهنگی تظاهرات و ایجاد شبکه‌های وسیع مردمی از دل این مجالس بیرون آمد. 🔷 این پیوند ارگانیک بین دین و سیاست، نقشی محوری در رساندن جامعه به لحظه پیروزی ایفا کرد. و ، نه تنها حافظ ارزش‌های معنوی که موتور محرک بودند؛ موتورهایی که با تقویت آگاهی عمومی، سازمان‌دهی حرکت دسته‌جمعی و همگرایی نیروهای مردمی، زمینه‌ساز تحقق آرمان‌های انقلاب شدند. 🖇 متن کامل را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید 🆔 @Bonyadtarikh
🔴صدور فرمان شاهانه برای رفع توقیف کتاب ضد دین 💢انتشارکتاب «اندیشه‌های آخوندزاده» که حاوی مطالب خلاف دین اسلام و انکار ادیان الهی، توحید، نبوت و معاد بود، اعتراض برخی از روحانیون و وعاظ را برانگیخت. 🔸محمدتقی فلسفی در سخنرانی خود در مسجد سید عزیزالله و آیت الله سید احمد خوانساری در نامه‌ای به مهرداد پهلبد (وزیر فرهنگ و هنر)، خواستار جمع‌آوری آن شدند 🔸ساواک در 21 مهر 1349ش، جهت جلوگیری از عکس‌العمل روحانیون و جوانان مسلمان، تصمیم به جمع‌آوری این کتاب گرفت . با وجود هشدار ساواک و تأکید حسین فردوست (رئیس دفتر ویژه اطلاعات) مبنی بر مطالب سوء کتاب مذکور علیه اسلام، دفتر مخصوص شاه در نامه‌ای به وزارت فرهنگ و هنر، شهربانی و ساواک دستور رفع توقیف کتاب را داد. در این نامه به نقل از شاه آمده که فوراً اجازه انتشار کتاب اندیشه‌های آخوندزاده را که از طرف فرح پهلوی مفتخر به دریافت جایزه شده است، صادر گردد. 📚 سید حمید روحانی، نهضت امام خمینی، ج3، ص130 🆔 @Bonyadtarikh
✳️ دست نیافتنی دوست داشتنی 🔹عزیز آسمانی ام از من نمیپرسی بغضهای فروخورده ام را چگونه التیام بخشم؟ مسیر راه بارانی ام را چگونه شکیبایی کنم؟ فریادهای بی صدایم را که بیحد گشته روانه کدام کوره راهی کنم؟ قلبم که سرشار از خواستنت، دلتنگ میگردد و مرا به جنون میکشاند که چه قدر دست نیافتنی هستی و چه قدر محال است داشتنت برای زیستن ... که این باز قدرت عشق است در فاصله ها تا ناآرامی در روح و جانم تنیده شود اما... نمی دانم آیا در دنیایت میان عاشقی و تکلیفت تو هم به من می اندیشی؟ یا همه را به فراموشی سپرده ای؟ 💠(پیام همسر شهید به شهید علی دیمه) 🆔 @Bonyadtarikh
📌 داستان اردوگاه رشیدیه؛ صبرا و شتیلائی که اتفاق نیفتاد! ⭐️ مصاحبه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید حمید روحانی با حجت‌الاسلام والمسلمین سید عیسی طباطبایی 🔷 از روحانیون پرنفوذ و کم‌نام است که حضورش در فصل تازه‌ای از نقش‌آفرینی روحانیت شیعه را رقم زد. پس از آشنایی با جریان‌های مذهبی و مبارزاتی، راه و سپس را در پیش گرفت. در همان دوران، با ، آیت‌الله مدنی و آیت‌الله خوانساری ارتباط نزدیک داشت و در سال ۱۳۴۶ به دعوت امام موسی صدر عازم لبنان شد. مأموریتی که با هدف بیداری مذهبی و فرهنگی در مناطق جنوبی آغاز شد، سرانجام با شکل‌گیری بنیان‌های اولیه‌ی حرکت‌های اسلامی در لبنان پیوند خورد. 🔶 در لبنان، سید عیسی هم‌زمان با گسترش نارضایتی‌ها و حضور نیروهای فلسطینی، نقشی میانجی و راهبردی یافت. همکاری او با امام موسی صدر و شهید مصطفی چمران، به‌ویژه در آموزش نظامی و سازمان‌دهی اجتماعی شیعیان، ساختار تازه‌ای از فعالیت مذهبی و سیاسی را به‌وجود آورد و سرآغازی بر پیوندی میان دین و مقاومت بود. او بدون آن‌که عنوان رسمی نمایندگی از امام خمینی داشته باشد، عملاً مجری آرمان‌های انقلاب اسلامی در لبنان بود و وظیفه‌ی پیوند حوزه‌های علمیه نجف و قم را با جنبش‌های نوپای مقاومت بر عهده داشت. 🔷 در سال‌های پرتلاطم دهه‌ی هشتاد میلادی، زمانی که لبنان میان جنگ داخلی و اشغال خارجی گرفتار بود، سید عیسی از امام خمینی فتواهای لازم برای مقابله با نیروهای صهیونیستی را دریافت کرد و آنها را به گروه‌های مقاومت منتقل ساخت. بر پایه‌ی همین فتاوا، هسته‌های نخستین نیروهای اسلامی شکل گرفتند که بعدها در پیدایش جریان حزب‌الله تداوم یافتند. با وجود نقش گسترده در تحولات لبنان، سید عیسی همواره از شهرت گریزان ماند. میراث او نه در نام، بلکه در نهادهای فرهنگی، تربیت جوانان و گسترش گفتمان مقاومت آشکار شد. او نماد نسلی از روحانیان با تأثیر و فعالیت فراتر از مرزهای کشور خودشاست که بی‌هیاهو، اندیشه‌ی امام خمینی را در سرزمین‌های اسلامی دنبال کردند و پایه‌های فکری یک مقاومت پایدار را ریختند. 🔶 در جریان جنگ اردوگاه‌ها و ، او نقشی اساسی در جلوگیری از خون‌ریزی ایفا کرد. در شرایطی که بیم تکرار فاجعه‌ای چون صبرا و شتیلا می‌رفت، میان رهبران جنبش امل و فرماندهان فلسطینی رفت‌وآمد کرد و با نفوذ معنوی خود مانع از ادامه‌ی درگیری شد. در همان دوران، در حال شکل‌گیری بود و طباطبایی به‌عنوان مرجع معنوی و هماهنگ‌کننده‌ی نیروهای جوان شناخته می‌شد. 🖇 متن کامل را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید 🆔 @Bonyadtarikh
صلح نمایشی 💢جمهوری اسلامی ایران با هوشمندی هر چه تمام، دعوت آمریکا و مصر برای شرکت در اجلاس شرم‌الشیخ را نپذیرفت و نماینده‌ای را در هیچ سطحی به این نشست نفرستاد 💢باتوجه به بدعهدی‌های متعدد آمریکا، رژیم صهیونیستی و دولت‌های غربی نباید از نتایج اجلاس شرم الشیخ توقع صلح داشت 👈🏻 مشاهده مقاله 🆔 @Bonyadtarikh