eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1هزار ویدیو
651 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌بخشی از مصاحبه خبرنگار لوموند در اردیبهشت ۱۳۵۷ با امام خمینی در مورد اصلاحات ارضی 🔹ج : هدف از اصلاحات ارضی شاه ، خصوصاً این بود که بازاری برای کشورهای خارجی خصوصاً امریکا، ایجاد کند. اما اصلاحات ارضی ای که ما خواستارش هستیم، کشاورز را از محصول کارش بهره مند خواهد ساخت و مالکانی را که برخلاف قوانین اسلامی عمل کرده اند مجازات خواهد کرد 🔸س : زمینهایی که گرفته اند به مالکان قدیمی اش برگردانیده خواهد شد؟ ج : مسلماً نه ، درست همین مالکان در طول سالها درآمدهایی را روی هم انباشته بودند، بی آنکه مقررات اسلام را در خصوص توزیع آنها اجرا نمایند. بدین ترتیب ثروتی را که حق جامعه بوده و باید به جامعه برسد در نزد خود نگه داشته و برخلاف قوانین اسلامی عمل کرده اند و ثروتمند شده اند. بنابراین اگر ما به قدرت و حکومت برسیم، ثروتهایی که این مالکان به ناحق متصرف شده اند ضبط خواهیم کرد و بر اساس حق و انصاف مجدداً میان محتاجان توزیع خواهیم کرد. 📚صحیفه امام ج ۳ ص ۳۷۰ 🆔 @Bonyadtarikh
📌 منافقین اصلاح طلب! 🔷 فرصت‌طلبان در نخستین سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی برای نزدیک شدن به بیت امام و خط امامی نمایاندن خود، از عناوین «یار دیرینه امام»، «پیرو خط امام»، «شاگرد امام» و «نماینده امام» استفاده می‌کردند. برخی از چهره‌هایی که با ماسک خط امامی بازیگر صحنه سیاست شده بودند، برخی در راه مطامع نفسانی و منافع شخصی یا ساده‌لوحی و فریب‌خوردگی، رویاروی امام ایستادند و برخی در راه انقلاب‌زدایی از هیچ خیانتی پروا نکردند. 🔶 صادق و به حرکت براندازی روی آوردند و در راه از میان بردن امام و انقلاب اسلامی به توطئه نشستند. که روزگاری در اعلامیه‌های خود از امام به عنوان «پدر» یاد می‌کردند، کمر به نابودی امام و انقلاب بستند و در این راه حمام خون به راه انداختند. 🔷 عناصری که در دوران مبارزه و در «انجمن حجتیه» درس مبارزه با بهائی‌گری را از بر می‌کردند و از الفبای نهضت و انقلاب بی‌خبر بودند، در پی پیروزی انقلاب اسلامی که بوی قدرت به مشام آنان رسید و سال‌هایی با عنوان «شاگرد مکتب شهید مطهری» کوشیدند از این عنوان در راه دست‌یابی به قدرت بهره‌برداری کنند و با ادعای اینکه دین آمده تا آخرت انسان‌ها را آباد کند و به دنیای مردم کاری ندارد، به احیای تز استعمار کهنه «جدایی دین از سیاست» برخاستند و در راه انتقام از امام و نظام جمهوری اسلامی، کوشیدند دیوار سیاه رضاشاهی میان دانشگاه و حوزه را که به دست امام فروپاشیده بود، بار دیگر پی ریزی کنند. 🔶 مهندس که در رژیم شاه، حسرت به دل کرسی پارلمان مانده بود، به عنایت امام و فداکاری‌ها و ایثارگری‌های ملت انقلابی ایران بر کرسی صدارت تکیه زد و به عنوان اولین نخست‌وزیر نظام جمهوری اسلامی ایران، زمام کشور را به دست گرفت. ولی دیری نپایید که مقابل امام ایستاد و رهنمودهای ایشان را «شاه‌فرمانی» خواند ملت انقلابی و نهادهای انقلاب را مورد تخت و تاز قرار داد و به انقلاب و ارزش‌های انقلابی پشت کرد و زیان‌های جبران ناپذیری به بار آورد. 🔷 آقای نیز آن‌گاه که به عنوان قائم‌مقام رهبری منصوب شد، خود را در مقام و موقعیتی پنداشت که انکار رهبر اصلی و واقعی کشور است و نه تنها مسئولان نظام جمهوری اسلامی و حتی مقامات قضایی باید فرمانبر اوامر و نواهی او باشند، بلکه انتظار داشت امام نیز آنچه را که او می‌گوید و می‌نویسد چشم و گوش بسته بپذیرد و به کار بندد. 🔶 نیز تا آن روزی که سمت‌دار کشور بود، از ارائه تصویری رحمانی و عقلانی از اسلام و جذب قشرهای وسیع ملت سخن بر زبان نمی‌راند، ولی با دریافتن پایان عمر سیاسی خود، یک‌باره خواب‌نما شد و فهمید که بسیاری از هدف‌ها و ارزش‌های انقلاب به جنگ قدرت نامهربانان گرفتار آمده است! و بر آن شد از گوشه‌هایی از مظلومیت اسلام و انقلاب پرده بردارد! او مردم را ناآگاه، بی‌اطلاع و ساده‌لوح پنداشته که گمان می‌کند او و دیگر طالبان قدرت و ریاست، کسانی هستند که «افکار عمومی» را در دست دارند و می‌توانند آن را طبق دلخواه خود آنرا بکشانند و «رهبری کنند»! غافل از آن‌که ملت قهرمان‌پرور و انقلابی و تربیت‌یافتگان مکتب خمینی آگاه‌تر و رشد‌یافته‌تر از آن‌اند که بازیچه هوس‌ها و غرض‌های قدرت‌طلبان قرار بگیرند. فرزندان در دوم خرداد ۱۳۷۶ یک‌بار دیگر هوشیاری، بیداری و تأثیرناپذیری خویش را از جریانات نشان دادند و ثابت کردند کورکورانه دنبال هیچ قدرتی حرکت نمی‌کنند و بازیچه دست کسی نمی‌شوند. 🔷 امام مرد خدا بود، تنها خدا را می‌دید و برای خدا قلم می‌زد و سخن می‌گفت و جز خدا هدف و اندیشه‌ای نداشت، و آن‌گاه که پای تکلیف الهی و آیین خدایی به میان می‌آمد، با احدی از آحاد، خویشاوندی و رودربایستی نداشت و در اعلام و اجرای حکم خدا، شاگرد برجسته و دوست صمیمی و... را نمی‌شناخت و میان خودی و بیگانه تفاوت نمی‌گذاشت. 🔶 شیخ عبدالله نوری از زبان امام، به انتخابات آزاد اشاره می‌کرد ولی اشاره‌ای به جلوگیری از نفوذ نااهلان نمی‌کرد و برای جا انداختن دیدگاه لیبرالیستی، کلام امام را تقطیع می‌کرد و همچنین تایید کارشناسان را که در وصیت‌نامه امام آمده را نیز، به کارشناسان خط و امضا منحصر کرده و بدین‌گونه راه‌گریز و سفسطه را برای گروهک «» باز می‌گذارد. در حالی‌ که کسی که کوچک‌ترین آشنایی با راه، خط، اندیشه، مرام و مکتب امام داشته باشد، به روشنی درمی‌یابد که دید امام نسبت به گروهک «نهضت آزادی» به‌کلی منفی است و راه امام با راه ملی‌گراهایی مانند «» و «نهضت آزادی» در تضاد کامل قرار دارد. 🖇 متن کامل را در وب‌سایت رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی بخوانید. 🆔 @Bonyadtarikh
16.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم کامل سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا 🆔 @Bonyadtarikh
📝خرمشهر؛ نخستین گام در مسیر بیت‌المقدس (۳)به مناسبت سالروز عملیات بیت‌المقدس 🔻مرحله دوم (۱۶ اردیبهشت ۱۳۶۱): نیروهای ایرانی پس از سازماندهی مجدد، در این مرحله موفق شدند با عبور و تثبیت محور رودخانه کارون، خطوط دفاعی عراق در منطقه شلمچه را بشکنند. هدف این مرحله قطع ارتباط نیروهای عراقی مستقر در خرمشهر با عقبه ی آنان و محدود کردن تحرکات دشمن بود. در این مرحله، جاده اهواز - خرمشهر و محورهای پشتیبانی دشمن در منطقه، توسط نیروهای ایرانی تحت کنترل قرار گرفت. 🆔 @Bonyadtarikh
📝خرمشهر؛ نخستین گام در مسیر بیت‌المقدس (۴)به مناسبت سالروز عملیات بیت‌المقدس 🔻مرحله سوم (۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۱): در این مرحله نیروهای ایرانی توانستند حلقه محاصره بر نیروهای عراقی مستقر در خرمشهر را تنگ تر کنند. قرارگاه نصر و قرارگاه فتح با پیشروی های سریع خود، بخش های گسترده ای از شرق و شمال خرمشهر را آزاد کردند و تلفات سنگینی به دشمن وارد شد. دشمن در حالت دفاع کامل و بحران تدارکاتی قرار گرفت. 🆔 @Bonyadtarikh
📌 ناهمگونی دموكراسی غربی باهويت ايرانی 🔷 مفهوم «هویت ایرانی» یکی از مسائلی است که در ایران معاصر، برخی افراد از آن برای پیشبرد مقاصد شخصی و سیاسی استفاده می‌کردند و آن را به شکلی که می‌خواستند، تبیین می‌نمودند. پیروز در کتاب دموکراسی و هویت ایرانی، به‌رغم توجه به مبانی هویتی ایران و اسلام، هویت ایرانی را به مسائلی پیوند داده است که از آن الگوی «حکومت دموکراسی» غربی را استخراج می‌کند. 🔶 نگاهی که روشنفکران به مفاهیمی نظیر هویت دارند، برخاسته از فضایی است که ذهنیت آنان در آن شکل گرفته است؛ فضای غرب. در حالی‌ که ، تنها در قالب قابل تبیین است که هم به مبانی شیعی توجه دارد و هم مؤلفه‌های ایران باستان را، در صورتی که با اصول و مبانی اسلام سازگار باشد، در خود جای داده است. لذا این هویت اسلامی راهی به دموکراسی ندارد. اگر الگوی حکومتی‌ای بخواهد از آن استخراج شود، با توجه به فضایی که انقلاب اسلامی ایران فراهم نموده و توانایی مدیریت فقهی در جامعه و ظرفیت‌های هویتی ایران، به حاکمیت ولایت فقیه در جامعه منتهی خواهد شد؛ زیرا شیعه خود برای اداره جامعه، الگویی اثباتی دارد. 🔷 در ابتدای کتاب دموکراسی و هویت ایرانی، مجتهدزاده بیان می‌کند که در گذشته‌ها، ایرانیان همواره مرعوب علم و تمدن غرب بوده‌اند و مفهوم دموکراسی را به‌صورت نارسا درک کرده و آن را با دیدگاه‌هایی ترسناک مطرح کرده‌اند. همچنین هویت را یک بحث جغرافیای سیاسی می‌داند و معتقد است شخصیت و هویت ملی، هنگامی موجودیت پیدا می‌کند که تار و پود یا پدیده‌های ترکیب‌کننده آن – یعنی نمادهای فرهنگی ویژه آن ملت یا کشور – وجود داشته باشند. این نهادها در هر سرزمینی، زاییده گونه‌ای ویژه از تبادل اندیشه‌ها، سلیقه‌ها، باورها و رویکردهای اجتماعی مردم آن سرزمین‌اند که از فضای روحانی، انسانی و اجتماعی آن محیط سرچشمه می‌گیرند، بر همان فضا حکومت می‌کنند و ضامن پویایی همان فضای جغرافیایی-انسانی هستند و به عنوان شناسنامه یا «هویت» آن فضا شناخته می‌شوند. 🔶 روی آوردن ایرانیان به تشیع و ایمان آوردن به اصولی همچون توحید الهی، نبوت پیامبر خدا و گسترش آن در فلات ایران، تأثیری ژرف بر این کشور و هویت و ملیت آن نهاد که اثری فرهنگی و مدنی گسترده‌ای در ایران بر جای گذاشت. ، دینی تازه و پرتوان را به ایران هدیه کرد و در مقابل، از ایران هدایای علمی، فرهنگی و مدنی فراوانی دریافت نمود. اسلام شیعی، به‌دلیل ماهیت منتقد و اعتراضی‌اش و نیز به سبب زمینه‌های تاریخی، با انگیزه‌های ملی ایرانیان درآمیخت و جنبش سیاسی آنان را برای بازسازی هویت ملی و استقلال سیاسی کشورشان یاری داد. 🔷 روزی انقلاب اسلامی، پس از قرن‌ها رکود و غربت، هویت اسلامی را دوباره احیا کرد. مقام معظم رهبری نیز بارها در بیانات خود بر این حقیقت تأکید کرده‌اند که: «پیام بزرگ و مهم انقلاب ما برای امت اسلامی و جوامع و ملت‌های مسلمان، احیای هویت اسلامی، بازگشت به اسلام، بیداری مسلمانان و آغاز دوباره‌ی نهضت اسلامی است. این پیام بزرگ انقلاب اسلامی به ملت‌های مسلمان است که امام خمینی (ره)، پیشوای بزرگ این راه و معلم بزرگ این خط و مکتب بود، در کشور خودمان ایران هم همینطور بود». انقلاب اسلامی که در کتاب مجتهدزاده تعریف شده است، متفاوت با ماهیت واقعی این انقلاب است. 🔶 از حیث عملی، تجربیات ملموس تاریخی نشان می‌دهد که علاوه بر ناکارآمدی دموکراسی در خود کشورهاى غربى، این تئورى به مراتب خشونت‌بار و استبدادى است. وقایع سال‌هاى اخیر و کشتارهاى بى‌رحمانه انسانى در نقاط مختلف جهان توسط غرب مؤید این مطلب است. از حیث نظرى هم این تئورى مشکل دارد تا جایى که بسیارى از نظریه‌پردازان غربى نیز بدان اذعان داشته‌اند. 🖇 متن کامل را در وب‌سایت رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی بخوانید. 🆔 @Bonyadtarikh
12.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیدار مقام معظم رهبری با خانواده شهید آیت الله رئیسی. 🆔@Bonyadtarikh
8.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘سیدابراهیم رئیسی در مصاحبه با سیدحمید روحانی: زندگی سیاسی من به‌طور جدی وقتی آغاز شد که به قم رفتم... بخشی از مصاحبه مورخ انقلاب اسلامی حجت الاسلام سید حمید روحانی با رییس جمهور شهید حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در سال ١٣٧٢ 🆔 @Bonyadtarikh
📖شماره ۸۱-۸۲ فصلنامه پانزده خرداد منتشر شد. در این شماره می‌خوانید: ➖طرح‌های اضطراری امریکا برای ایران بعد از رژیم شاه بر اساس اسناد لانه جاسوسی ➖امام و مردم؛ مروری بر نقش تاریخی مردم در حدوث و بقای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از زبان امام خمینی(س) ➖بازتاب نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در بندر انزلی ➖یهودسالار؛ معرفی، بررسی و نقد کتاب تهران سالار (سرگذشت حبیب‌الله القانیان) ➖نه در زمره قهرمانان، نه سازگاری با پستی و چاکری!! (نامه منتشرنشده‌ای از احسان طبری به استاد سیدحمید روحانی) 🆔 @Bonyadtarikh
🔴مخالفت امام با اقدامات مسلحانه به مناسبت آغاز به کار هیئت های مؤتلفه اسلامی . در اول خرداد ۱۳۴۲ 🔹 ‏هاى_مؤتلفه_اسلامى براى كشتن مقامات دولتى كوشيدند از امام مجوز بگيرند، ليكن با مخالفت امام مواجه شدند. امام علل مخالفت خود را با اقدام مسلحانه چنين بيان كرده بود: 🔸1ـ با ترور فردى نتيجه‏اى عايد نمى‏شود. هر يک از مقامات دولتى كه كشته شود، نيروهاى ديگرى جايگزين مى‏شوند و همان سياست يا بدتر از آن را دنبال مى‏كنند. 🔹2ـ ما را در دنيا معرفى خواهند كرد و حرف‏هاى منطقى ما به زير سؤال خواهد رفت. 🔸3ـ حركت‏هاى اينگونه‏اى با هرج و مرج، ناامنى و آشوب و بلوا همراه خواهد بود و و را با خطر جدى مواجه خواهد كرد. (نهضت امام خمینی، دفتر اول، ص1126) 🔹حجت‌الاسلام و المسلمین در این زمینه به ذکر روایتی تاریخی می‌پردازند و در حاشیه این مطلب چنین می‌نویسند: 🔸«نگارنده آنگاه كه به نجف اشرف هجرت كرد، بر آن بود با آموزش نظامى و چريكى براى دست زدن به ترور شاه و ديگر مقامات رژيم او، خود را آماده كند و براى اين منظور تشكيلاتى ايجاد كند. اين نقشه و برنامه خود را با امام در ميان گذاشت. امام ضمن موافقت با آموزش نظامى و فراگيرى تاكتيک‏هاى جنگى و چريكى، نگارنده را از هرگونه اقدام مسلحانه بر ضد رژيم شاه برحذر داشت و آنچه را كه در پاسخ هيأت‏هاى مؤتلفه اظهار كرده بود كه در بالا آمد، براى نگارنده بازگو كرد. » 🆔@Bonyadtarikh