eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.3هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.1هزار ویدیو
658 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢بازتاب عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا 📜روزنامه اطلاعات ۲۴ خردادماه ۱۳۶۰ 🆔 @Bonyadtarikh
🗞متن نامه ۱۲۰ نفر از نمایندگان مجلس اول برای برکناری بنی صدر رئیس جمهور وقت که جزو اسناد تاریخی ایران است 🔹برادر آقای هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ان" فرعون علا فی الارض و جعل اهلها شيعا" با توجه به تخلفات متعدد و مکرر آقای بنی صدر رئیس جمهوری از قانون اساسی و وظایف قانونی ، بخصوص عملکرد چند ماهه اخیر ایشان و اقدامات تحریک آمیزی که شخص ایشان داشته اند و هم دفتر روزنامه ایشان ، که توهین و تضعیف ارگانهای رسمی کشور و درگیری ها حتى تلفات جانی و خسارات مالی به وجود آمده است، درخواست عدم کفایت سیاسی ایشان در مجلس شورای اسلامی با قید دو فوریت را می نماییم. » 🆔 @Bonyadtarikh
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمیدروحانی در مصاحبه با خبرگزاری فارس اردیبهشت ۱۴۰۴ افرادی نظر امام دربارهٔ رهبر بعدی را پنهان کردند ، و افرادی مانند کروبی و میرحسین موسوی در ادامه کارشکنی و توطئه میکردند . @Bonyadtarikh
47.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏛 بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۴ با آثاری در مورد تاریخ انقلاب اسلامی، فلسطین، صهیونیسم و یهود، نقد متون و منابع، خاطرات، .... شبستان اصلی ، راهرو ۱۲ غرفه ۷۳۳ با افتخار در خدمتتان هستیم . همچنین میتوانید از طریق سایت مجازی نمایشگاه کتاب خود را انتخاب و سفارش دهید . 🆔 @Bonyadtarikh
✳️آمریکایی ها چگونه به راضی شدند؟ 🔸روز 15 می ۱۹۴۸ برابر با ۲۶ اردیبهشت ۱۳۲۷ در تاریخ فلسطین با نام «» شناخته می شود. این تاریخ، روزی است که صهیونیست ها رسما تأسیس دولت مجعول «اسرائیل» را در آن اعلام کردند. به وجود آمدن این غده سرطانی یک حادثه اتفاقی نبود بلکه از نیم قرن پیش از این اتفاق، برای آن برنامه ریزی شده، مقدمات به وجود آمدن آن توسط استعمارگران قرن19 و 20 فراهم شده بود. 🔹همان‌گونه که در اسناد آمده است امریکا به عنوان یک دولت که ضامن امنیت و منافع ملی امریکا باشد، با تشکیل دولت یهود مخالف بود و مصداق بارز آن در مواضع سران ستاد مشترک و وزیر خارجه و سازمان سیا به هنگام تصمیم‌گیری ترومن برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در سال 1948، کاملاً آشکار است و سخنان لوی هندرسون، دین آچسون، هنری اف گرادی به عنوان مسئولین دولتی ایالات متحده در تاریخ مضبوط است. ولی اینکه چه شد که تنها پس از 11 دقیقه این رژیم اشغالگر از سوی ایالات متحده به رسمیت شناخته شد، داستانی است که شبیه آن را باید به هنگام صدور اعلامیه بالفور مرور کنیم. 🔹ویلسون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده به همان قدر به صهیونیسم کم‌میل بود که یهودیان ایالات متحده. پس در اینجا دو محور باید فعال شود اول دولتمردان امریکایی و دوم لابی یهود در این کشور. 🔸انگیزه اصلی انگلیس برای صدور اعلامیه بالفور کشاندن سرمایه یهودیان به صحنه جنگ جهانی اول با مدیریت دولت امریکا بود و ویلسون این را دریافته بود و به نیات انگلیس در حمایت از صهیونیسم شک داشت. او نسبت به فلسطین یهودی متقاعد شده بود اما فلسطین انگلیسی را قبول نداشت. از سوی دیگر نمی‌خواست فلسطین یهودی‌نشین را با اولویت‌های صهیونیست‌های امریکایی منطبق سازد 🔹این فضا منجر به تردید ویلسون گردید که گله‌مندی صهیونیست‌های امریکایی را فراهم ساخت. ولی لابی یهود از پیش فکر این احتمال را کرده بود. 🔸ساموئل آنترمایر یهودی اشکنازی ساکن در امریکا تنها مدت اندکی پس از انتخاب ویلسون به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده در سال 1913 طی یک ملاقات با او، حاضر شد حق‌السکوت زنی که مدعی داشتن رابطه نامشروع با ویلسون به عنوان استاد در دانشگاه پرینستون را داشته است، بپردازد و در عوض در قبال این حق‌السکوت سنگین، فرد مورد نظر آنترمایر را به عنوان ریاست دیوان عالی ایالات متحده منصوب نماید. این فرد کسی جز لوئیس براندیس رئیس کمیته اجرایی امور صهیونیسم در ایالات متحده نیست که در سال 1916 در این پست گمارده می‌شود. 🔹یک سال بعد ماشین جنگی روچیلدها به خاطر پیشنهاد صلح آلمان با شدت هر چه تمام در امریکا به تکاپو افتاده است و تبلیغات ضد آلمانی را در سراسر رسانه‌های گروهی امریکا منتشر می‌کند. این شرایط رئیس‌جمهور را مجبور می‌کند تا تحت اوامر قاضی یهودی دیوان عالی کشور، یعنی لوئیس دمبیتز براندیس از وعده خود به رأی‌دهندگان عدول کرده و در تاریخ ششم آوریل، امریکا را درگیر جنگ اول جهانی نماید؛ لرد کاوندیش هم در این مورد اعتقاد دارد که دولت انگلیس بر این باور بود که صهیونیست‌ها تا حدودی در انجام این اقدام دخالت داشته‌اند... در اواخر همین ماه آرتور بالفور به ایالات متحده سفر می‌کند تا نسبت به اجرای اقدام بعدی زمینه لازم را فراهم کند. دیدار او هم با یهودیان و هم با لوئیس براندیس تدارک دیده شده بود 🔸سوکولوف تاریخ‌نویس صهیونیست نقش لوئیس براندیس را ستوده و عده زیادی، از نفوذ فراوان او بر رئیس‌جمهور می‌گویند و او را اولین یهودی متنفذ در کاخ سفید برمی‌شمارند. براندیس پس از سفر بالفور هم در متقاعد کردن یهودیان و هم لابی در کاخ سفید نسبت به اعلامیه بالفور نقش محوری داشت اگرچه برخی از این مخالفت‌ها کماکان در یک سطح قابل توجهی وجود داشت. 🔹 ماکس نوردو و از بنیانگذاران صهیونیسم، یهودیان امریکا را تنها امید صهیونیسم می‌داند. و نوآمی کوهن نویسنده برجسته تاریخ یهود تولد اسرائیل در سال 1948 را بدون حمایت مالی و فشار سیاسی یهودیان امریکا امکان‌پذیر نمی‌دانست در واقع اعلامیه بالفور را می‌توان هزینه‌ای در نظر گرفت که لندن آماده پرداخت آن بود تا از این طریق یهودیان امریکا را متقاعد کند که با استفاده از نفوذ خود، ایالات متحده را وارد جنگ کنند و همچنین یهودیان روسیه را به متفقین وفادار نگاه دارند. ). اسرائیلیات تاریخی، علیرضا سلطانشاهی، صص ۲۷۳-۲۷۲) @Bonyadtarikh
📌بخشی از مصاحبه خبرنگار لوموند در اردیبهشت ۱۳۵۷ با امام خمینی در مورد اصلاحات ارضی 🔹ج : هدف از اصلاحات ارضی شاه ، خصوصاً این بود که بازاری برای کشورهای خارجی خصوصاً امریکا، ایجاد کند. اما اصلاحات ارضی ای که ما خواستارش هستیم، کشاورز را از محصول کارش بهره مند خواهد ساخت و مالکانی را که برخلاف قوانین اسلامی عمل کرده اند مجازات خواهد کرد 🔸س : زمینهایی که گرفته اند به مالکان قدیمی اش برگردانیده خواهد شد؟ ج : مسلماً نه ، درست همین مالکان در طول سالها درآمدهایی را روی هم انباشته بودند، بی آنکه مقررات اسلام را در خصوص توزیع آنها اجرا نمایند. بدین ترتیب ثروتی را که حق جامعه بوده و باید به جامعه برسد در نزد خود نگه داشته و برخلاف قوانین اسلامی عمل کرده اند و ثروتمند شده اند. بنابراین اگر ما به قدرت و حکومت برسیم، ثروتهایی که این مالکان به ناحق متصرف شده اند ضبط خواهیم کرد و بر اساس حق و انصاف مجدداً میان محتاجان توزیع خواهیم کرد. 📚صحیفه امام ج ۳ ص ۳۷۰ 🆔 @Bonyadtarikh
📌 منافقین اصلاح طلب! 🔷 فرصت‌طلبان در نخستین سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی برای نزدیک شدن به بیت امام و خط امامی نمایاندن خود، از عناوین «یار دیرینه امام»، «پیرو خط امام»، «شاگرد امام» و «نماینده امام» استفاده می‌کردند. برخی از چهره‌هایی که با ماسک خط امامی بازیگر صحنه سیاست شده بودند، برخی در راه مطامع نفسانی و منافع شخصی یا ساده‌لوحی و فریب‌خوردگی، رویاروی امام ایستادند و برخی در راه انقلاب‌زدایی از هیچ خیانتی پروا نکردند. 🔶 صادق و به حرکت براندازی روی آوردند و در راه از میان بردن امام و انقلاب اسلامی به توطئه نشستند. که روزگاری در اعلامیه‌های خود از امام به عنوان «پدر» یاد می‌کردند، کمر به نابودی امام و انقلاب بستند و در این راه حمام خون به راه انداختند. 🔷 عناصری که در دوران مبارزه و در «انجمن حجتیه» درس مبارزه با بهائی‌گری را از بر می‌کردند و از الفبای نهضت و انقلاب بی‌خبر بودند، در پی پیروزی انقلاب اسلامی که بوی قدرت به مشام آنان رسید و سال‌هایی با عنوان «شاگرد مکتب شهید مطهری» کوشیدند از این عنوان در راه دست‌یابی به قدرت بهره‌برداری کنند و با ادعای اینکه دین آمده تا آخرت انسان‌ها را آباد کند و به دنیای مردم کاری ندارد، به احیای تز استعمار کهنه «جدایی دین از سیاست» برخاستند و در راه انتقام از امام و نظام جمهوری اسلامی، کوشیدند دیوار سیاه رضاشاهی میان دانشگاه و حوزه را که به دست امام فروپاشیده بود، بار دیگر پی ریزی کنند. 🔶 مهندس که در رژیم شاه، حسرت به دل کرسی پارلمان مانده بود، به عنایت امام و فداکاری‌ها و ایثارگری‌های ملت انقلابی ایران بر کرسی صدارت تکیه زد و به عنوان اولین نخست‌وزیر نظام جمهوری اسلامی ایران، زمام کشور را به دست گرفت. ولی دیری نپایید که مقابل امام ایستاد و رهنمودهای ایشان را «شاه‌فرمانی» خواند ملت انقلابی و نهادهای انقلاب را مورد تخت و تاز قرار داد و به انقلاب و ارزش‌های انقلابی پشت کرد و زیان‌های جبران ناپذیری به بار آورد. 🔷 آقای نیز آن‌گاه که به عنوان قائم‌مقام رهبری منصوب شد، خود را در مقام و موقعیتی پنداشت که انکار رهبر اصلی و واقعی کشور است و نه تنها مسئولان نظام جمهوری اسلامی و حتی مقامات قضایی باید فرمانبر اوامر و نواهی او باشند، بلکه انتظار داشت امام نیز آنچه را که او می‌گوید و می‌نویسد چشم و گوش بسته بپذیرد و به کار بندد. 🔶 نیز تا آن روزی که سمت‌دار کشور بود، از ارائه تصویری رحمانی و عقلانی از اسلام و جذب قشرهای وسیع ملت سخن بر زبان نمی‌راند، ولی با دریافتن پایان عمر سیاسی خود، یک‌باره خواب‌نما شد و فهمید که بسیاری از هدف‌ها و ارزش‌های انقلاب به جنگ قدرت نامهربانان گرفتار آمده است! و بر آن شد از گوشه‌هایی از مظلومیت اسلام و انقلاب پرده بردارد! او مردم را ناآگاه، بی‌اطلاع و ساده‌لوح پنداشته که گمان می‌کند او و دیگر طالبان قدرت و ریاست، کسانی هستند که «افکار عمومی» را در دست دارند و می‌توانند آن را طبق دلخواه خود آنرا بکشانند و «رهبری کنند»! غافل از آن‌که ملت قهرمان‌پرور و انقلابی و تربیت‌یافتگان مکتب خمینی آگاه‌تر و رشد‌یافته‌تر از آن‌اند که بازیچه هوس‌ها و غرض‌های قدرت‌طلبان قرار بگیرند. فرزندان در دوم خرداد ۱۳۷۶ یک‌بار دیگر هوشیاری، بیداری و تأثیرناپذیری خویش را از جریانات نشان دادند و ثابت کردند کورکورانه دنبال هیچ قدرتی حرکت نمی‌کنند و بازیچه دست کسی نمی‌شوند. 🔷 امام مرد خدا بود، تنها خدا را می‌دید و برای خدا قلم می‌زد و سخن می‌گفت و جز خدا هدف و اندیشه‌ای نداشت، و آن‌گاه که پای تکلیف الهی و آیین خدایی به میان می‌آمد، با احدی از آحاد، خویشاوندی و رودربایستی نداشت و در اعلام و اجرای حکم خدا، شاگرد برجسته و دوست صمیمی و... را نمی‌شناخت و میان خودی و بیگانه تفاوت نمی‌گذاشت. 🔶 شیخ عبدالله نوری از زبان امام، به انتخابات آزاد اشاره می‌کرد ولی اشاره‌ای به جلوگیری از نفوذ نااهلان نمی‌کرد و برای جا انداختن دیدگاه لیبرالیستی، کلام امام را تقطیع می‌کرد و همچنین تایید کارشناسان را که در وصیت‌نامه امام آمده را نیز، به کارشناسان خط و امضا منحصر کرده و بدین‌گونه راه‌گریز و سفسطه را برای گروهک «» باز می‌گذارد. در حالی‌ که کسی که کوچک‌ترین آشنایی با راه، خط، اندیشه، مرام و مکتب امام داشته باشد، به روشنی درمی‌یابد که دید امام نسبت به گروهک «نهضت آزادی» به‌کلی منفی است و راه امام با راه ملی‌گراهایی مانند «» و «نهضت آزادی» در تضاد کامل قرار دارد. 🖇 متن کامل را در وب‌سایت رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی بخوانید. 🆔 @Bonyadtarikh
16.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم کامل سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا 🆔 @Bonyadtarikh
📝خرمشهر؛ نخستین گام در مسیر بیت‌المقدس (۳)به مناسبت سالروز عملیات بیت‌المقدس 🔻مرحله دوم (۱۶ اردیبهشت ۱۳۶۱): نیروهای ایرانی پس از سازماندهی مجدد، در این مرحله موفق شدند با عبور و تثبیت محور رودخانه کارون، خطوط دفاعی عراق در منطقه شلمچه را بشکنند. هدف این مرحله قطع ارتباط نیروهای عراقی مستقر در خرمشهر با عقبه ی آنان و محدود کردن تحرکات دشمن بود. در این مرحله، جاده اهواز - خرمشهر و محورهای پشتیبانی دشمن در منطقه، توسط نیروهای ایرانی تحت کنترل قرار گرفت. 🆔 @Bonyadtarikh
📝خرمشهر؛ نخستین گام در مسیر بیت‌المقدس (۴)به مناسبت سالروز عملیات بیت‌المقدس 🔻مرحله سوم (۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۱): در این مرحله نیروهای ایرانی توانستند حلقه محاصره بر نیروهای عراقی مستقر در خرمشهر را تنگ تر کنند. قرارگاه نصر و قرارگاه فتح با پیشروی های سریع خود، بخش های گسترده ای از شرق و شمال خرمشهر را آزاد کردند و تلفات سنگینی به دشمن وارد شد. دشمن در حالت دفاع کامل و بحران تدارکاتی قرار گرفت. 🆔 @Bonyadtarikh
📌 ناهمگونی دموكراسی غربی باهويت ايرانی 🔷 مفهوم «هویت ایرانی» یکی از مسائلی است که در ایران معاصر، برخی افراد از آن برای پیشبرد مقاصد شخصی و سیاسی استفاده می‌کردند و آن را به شکلی که می‌خواستند، تبیین می‌نمودند. پیروز در کتاب دموکراسی و هویت ایرانی، به‌رغم توجه به مبانی هویتی ایران و اسلام، هویت ایرانی را به مسائلی پیوند داده است که از آن الگوی «حکومت دموکراسی» غربی را استخراج می‌کند. 🔶 نگاهی که روشنفکران به مفاهیمی نظیر هویت دارند، برخاسته از فضایی است که ذهنیت آنان در آن شکل گرفته است؛ فضای غرب. در حالی‌ که ، تنها در قالب قابل تبیین است که هم به مبانی شیعی توجه دارد و هم مؤلفه‌های ایران باستان را، در صورتی که با اصول و مبانی اسلام سازگار باشد، در خود جای داده است. لذا این هویت اسلامی راهی به دموکراسی ندارد. اگر الگوی حکومتی‌ای بخواهد از آن استخراج شود، با توجه به فضایی که انقلاب اسلامی ایران فراهم نموده و توانایی مدیریت فقهی در جامعه و ظرفیت‌های هویتی ایران، به حاکمیت ولایت فقیه در جامعه منتهی خواهد شد؛ زیرا شیعه خود برای اداره جامعه، الگویی اثباتی دارد. 🔷 در ابتدای کتاب دموکراسی و هویت ایرانی، مجتهدزاده بیان می‌کند که در گذشته‌ها، ایرانیان همواره مرعوب علم و تمدن غرب بوده‌اند و مفهوم دموکراسی را به‌صورت نارسا درک کرده و آن را با دیدگاه‌هایی ترسناک مطرح کرده‌اند. همچنین هویت را یک بحث جغرافیای سیاسی می‌داند و معتقد است شخصیت و هویت ملی، هنگامی موجودیت پیدا می‌کند که تار و پود یا پدیده‌های ترکیب‌کننده آن – یعنی نمادهای فرهنگی ویژه آن ملت یا کشور – وجود داشته باشند. این نهادها در هر سرزمینی، زاییده گونه‌ای ویژه از تبادل اندیشه‌ها، سلیقه‌ها، باورها و رویکردهای اجتماعی مردم آن سرزمین‌اند که از فضای روحانی، انسانی و اجتماعی آن محیط سرچشمه می‌گیرند، بر همان فضا حکومت می‌کنند و ضامن پویایی همان فضای جغرافیایی-انسانی هستند و به عنوان شناسنامه یا «هویت» آن فضا شناخته می‌شوند. 🔶 روی آوردن ایرانیان به تشیع و ایمان آوردن به اصولی همچون توحید الهی، نبوت پیامبر خدا و گسترش آن در فلات ایران، تأثیری ژرف بر این کشور و هویت و ملیت آن نهاد که اثری فرهنگی و مدنی گسترده‌ای در ایران بر جای گذاشت. ، دینی تازه و پرتوان را به ایران هدیه کرد و در مقابل، از ایران هدایای علمی، فرهنگی و مدنی فراوانی دریافت نمود. اسلام شیعی، به‌دلیل ماهیت منتقد و اعتراضی‌اش و نیز به سبب زمینه‌های تاریخی، با انگیزه‌های ملی ایرانیان درآمیخت و جنبش سیاسی آنان را برای بازسازی هویت ملی و استقلال سیاسی کشورشان یاری داد. 🔷 روزی انقلاب اسلامی، پس از قرن‌ها رکود و غربت، هویت اسلامی را دوباره احیا کرد. مقام معظم رهبری نیز بارها در بیانات خود بر این حقیقت تأکید کرده‌اند که: «پیام بزرگ و مهم انقلاب ما برای امت اسلامی و جوامع و ملت‌های مسلمان، احیای هویت اسلامی، بازگشت به اسلام، بیداری مسلمانان و آغاز دوباره‌ی نهضت اسلامی است. این پیام بزرگ انقلاب اسلامی به ملت‌های مسلمان است که امام خمینی (ره)، پیشوای بزرگ این راه و معلم بزرگ این خط و مکتب بود، در کشور خودمان ایران هم همینطور بود». انقلاب اسلامی که در کتاب مجتهدزاده تعریف شده است، متفاوت با ماهیت واقعی این انقلاب است. 🔶 از حیث عملی، تجربیات ملموس تاریخی نشان می‌دهد که علاوه بر ناکارآمدی دموکراسی در خود کشورهاى غربى، این تئورى به مراتب خشونت‌بار و استبدادى است. وقایع سال‌هاى اخیر و کشتارهاى بى‌رحمانه انسانى در نقاط مختلف جهان توسط غرب مؤید این مطلب است. از حیث نظرى هم این تئورى مشکل دارد تا جایى که بسیارى از نظریه‌پردازان غربى نیز بدان اذعان داشته‌اند. 🖇 متن کامل را در وب‌سایت رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی بخوانید. 🆔 @Bonyadtarikh